PEUGEOT 106 XRD jut If is 1992.... 18.900,- JSb iüss Zuinigheid troef Drive-in Service bij Van der Boom NIEUWE PORSCHE CARRERA 4 Wouters Autobedrijven 30 jaar Alfa-dealer E GUTOCENTRUM COL LP RIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 SE® Clio Oasis 34 pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 8 september 1994 - pagina 3 tot ir, om jen jue uit. ■EK: 1992 et 1990 1992 1992 1992 1992 ;n, rood 1989 1991 1992 met, 5750,- Vervolg van pagina 1 log maar -dealers. witte .1992 yester .8-1992 .1989 23.000,-exd. BIW >NS Je voelt je lekkerder in een Peugeot Nu 9.750,- RING O KENNIS aat 82, 784 4750,- 5950,- 5900,- 3950,- 6750,- jen forse ruit, i diesel in e ACE en 116,9 sec. s 3,564 i meter Officiële Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken juc oalk, aan de :adels in sidoppen met f.29.570,= voor de 5-deurs Forever. wei door ai Tilburc wast lie, 8500 km 1993 1991 niveau 'f zodoend, perken. I kom blijf duidelijl pas op a. hele- het de motor een verbe van de 1.4, terwijl he van de 205 diesel bij gehaald. betreffende monteurs helemaal met alle Renault- types bekend. De klant kan comfortabel wachten in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte. Terwijl u van uw kopje koffie geniet, wordt uw verkregen, waardoor de auto nauwkeuriger de ingeslagen koers volgt. Verder voelen de ABS-sensoren als een wiel aandrijfslip vertoont. Het regelapparaat zorgt dan voor exact het juiste remkoppel op het doordraaiende wiel en garandeert zo een optimale krachtoverbrenging. Deze functie is actief tot 70 km/u. tu gebleven en blijf snde zeer binnen d« i. Binnen de bebouwde '■jft de dieselklop ijk waarneembaai i de buitenweg lemaal te verdwijnen. Over t geheel genomen gedraagt Renault weer helemaal in orde gebracht. De Drive-in Service bij Van der Boom Tilburg is van maandag tot en met vrijdag geopend van 8.15 tot 17.00 uur en op van 9.00 tot 12.00 u iatie raling. room zijn lodellen uit rogramma te ook een I aanbod cteerde occassions. CXV.C, heeft Wouters voor de klant die tijdens een reparatie even in alle rust wil werken een speciaal ingericht kantoor beschikbaar ddt van alle gemakken is voorzien. Het feit dat Piet en Theo Wouters dertig jaar geleden remblokken, contactpunten of de zijruiten. Tot slot wordt in een uur tijd een kleine onderhoudsbeurt afgewerkt, de complete uitlaat vervangen of de carburateur afgesteld. Uiteraard zijn de liter/100 km 5 liter/100 km te onderbouwen met een uitstekende accommodat met een moderne uitstro, In de ronde showrc- niet alleen alle mc het huidige pre vinden, maar t uitgekiend geselect Verder h Geduld De 106 kampte echter met het probleem dan in de relatief kleine motorruimte aanvankelijk een maximale cilinderinhoud van 1400 cc mogelijk was. De vertrouwde 1.8 liter diesel kon zodoende bij lange na niet in de 106. Daarom werd besloten de uit de Citroën AX bekende 1360 cc dieselmotor te gebruiken. De auto kwam tot een maximaal vermogen van 50 pk bij 5000 tr/min en een bescheiden koppel van 82 Nm bij 2500 tr/min. De 840 kg wegende 106 diesel haalde een top van 145 km/u en vroeg van zijn bestuurder 21 seconden geduld alvorens vanuit XRD kan de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt, zodat het volume tot 528 liter kan worden uitgebreid. Ondanks zijn compacte buitenafmetin is de been- en hoofdruim de achterbank ook voor volwassen personen heel behoorlijk. De XRD onderscheidt zich verder van de ACE door onder meer de sigarette-aansteker voor, asbak achter, handgrepen achterin, beklede bagageruimte en de specifieke stoelbekleding. Door de onafhankelijke wielophanging rondom is de voor de achteras en een automatisch remdifferentieel. De viscokoppeling zorgt voor de traploze verdeling van het aandrijfkoppel naar voor en achter. Het asymmetrische sperdifferentieel in de achteras heeft bij acceleratie een blokkerende werking van 25%, bij deceleratie van 40%. De blokkering heeft bij het af remmen op de motor dus een bijna tweemaal zo sterk ondersturend effect als bij een trekkende motor. Hierdoor wordt, bijvoorbeeld bij het plotseling loslaten van het gaspedaal in bochten, een stabiliserend effect de XRD. Beide auto's zijn voorzien van strips op de flanken, wieldoppen, twee van binnenuit met de hand verstelbare buitenspiegels, afsluitbare tankdop, een achterruitwisser en halogee koplampen. De XRD heeft bovendien getint glas en uitsteldbare zijruiten achter. Met de introductie van de 205 met dieselmotor had Peugeot midden jaren tachtig een enorme troef in handen. Nog niet eerder was een dergelijk compact model met een relatief grote dieselkrachtbron uitgerust. De 106 geldt als opvolger van de 205, maar moest het tot nu toe met een te kleine diesel doen. Daar is nu verandering in gekomen. Peugeot heeft er goed aan gedaan om de haast 'te' kleine 1.4 dieselmotor in de 106 te vervangen door een groter exemplaar. De auto is er merkbaar sneller door geworden, terwijl het niet ten koste is gegaan van het verbruik. De 106 is een lekker comfortabele compacte met een typische Peugeot- uitstraling. Deze nieuwe middenklasser zal ervoor zorgen dat Alfa en Wouters de opgebouwde positie nog verder zal versterken. Uniek is het lage gewicht van de complete vierwielaandrijving. De Carrera 4 weegt nc 50 kg meer dan de twee wielaangedreven 911. Verder zijnde energieverliezen in de aandrijflijn ten opzichte van het oude model met de helft teruggebracht. De vierwielaandrijving is opgebouwd uit een viscokoppeling, een transaxle-as naar de vooras in combinatie met een mechanisch sperdifferentieel het Alfa-dealerschap kregen, wordt op vrijdag 9 en zaterdag 10 september gevierd met een grote show. Het merk Alfa Romeo geeft daar nog eens extra alle aanleiding toe. Komend weekend wordt namelijk de volledig nieuwe Alfa 145 onthuld in alle showrooms van de Nederlandse Alfa-dealers. Alhoewel de Peugeot 106 werd ontwikkeld als opvolger van de uiterst succesvolle 205, bleek de populariteit van de 205 bij introductie van de 106 nog zo groot, dat besloten werd beide auto's naast elkaar te voeren. Langzaam wetden steeds meer 205- modellen door een vergelijkbare 106 opgevolgd. i kleine auto met selmotor is veelal srmate gunstige bruikscijfers in staat. Het ppige is dat de 106 diesel üoge snelheden op de osnel weg ongeveer 16 imeter ver komt per liter, rdt echter een wisselend eet gereden met ook een se dosis stadsverkeer, dan rakkelijk 1 op 19 en soms :s nog beter haalbaar, oewel de 106 diesel wat treft prestaties de 205 dicht benadert, is ook het prijsniveau deze richting in gegaan. Peugeot levert de 106 XRD voor f.28.990,= als driedeurs en f.29.990,= als vijfdeurs. Wie genoegen neemt met de Ace Diesel is respectievelijk f.26.840,= en f.27.840,= kwijt. De 205 diesel varieert is prijs van f.27.890,= voor de 3-deurs Accent tot Titaan De vierwielaandrijving heeft totaal geen invloed op de prestaties. De 272 pk sterke 6 cilinder boxermotor is goed voor een topsnelheid van 270 km/u, evenveel als bij de Precies dertig jaar geleden srd de eerste Alfa Romeo r autobedrijf Wouters in urg verkocht. Het bedrijf j op dat moment gevestigd aan de Heile Schoorstraat. Piet Wouters: "Die eerste auto was een Giulia Super, een auto die op dat moment net geïntroduceerd was. Deze eerste en enige auto die we in 1964 verkochten legde de basis voor een langdurige Alfa-relatie. Alfa is typisch een merk wat vooral in het verleden door liefhebbers werd gekocht, die zelfs de niet altijd voorbeeldige kwaliteit voor lief namen. Karakter telde veel zwaarder." De gebroeders Piet en Theo Wouters wisten in hun bedrijf een goede taakverdeling te maken. Theo is als sinds jaar ën dag verantwoordelijk voor de technische kant van het bedrijf, terwijl Piet zich op de commercie heeft toegelegd. De historie van Wouters kenmerkt zich door verschillende verhuizingen. Het tweede onderkomen stond aan de Tuinstraat, aan de achterkant van V&D, maar toen in 1977 de fietsroute werd aangelegd recht voor de deur en er vrijwel geen auto meer kon komen, had het bedrijf op die plaats zijn langste tijd gehad. Het derde pand aan de Petrus Loosjesstraat gaf Wouters voldoende ruimte om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden. De groei was dan ook explosief. Piet: "De kwaliteit van Alfa Romeo ging met sprongen vooruit en vooral met de komst van de 33 als opvolger van de Alfasud werd een vast publiek opgebouwd. Kwaliteitsverbetering is bij Alfa Romeo constant aan de orde. Zo komen storingen bij de huidige 155 en 164 nauwelijks meer voor. Klanten bezoeken daardoor de werkplaats minder frequent." In 1987 kreeg Wouters Autobedrijven een tweede vestiging in Dongen aan de Bolkensteeg 3, waardoor de afzet van Alfa Romeo nog verder kon toenemen. Vorig jaar volgde in Tilburg de voorlopig laatste verhuizing naar het speciaal voor dit doel gebouwde pand aan de Kapitein Hatterasstraat. In dertig jaar tijd is Wouters uitgegroeid tot een van de grootste Alfa-dealers van Nederland. De exclusieve uitstraling van het merk weten zij op een juiste manier stilstand de 100 km/u werd aangewezen. De 205 dieselrijders waren beter gewend. Sinds kort heeft Peugeot echter een nieuwe dieselmotor voor de 106. De krachtbron is gebaseerd op de bestaande 1.6 liter benzinemotor. Met een exacte cilinderinhoud van 1527 cc wordt een vermogen bereikt van 58 pk bij 5000 tr/min. Het koppel nam toe tot 95 Nm bij 2500 tr/min. Het gewicht van de auto nam niet toe, zodat de vergroting van de motor volledig ten goede komt aan de prestaties. Het verschil is direct merkbaar. Niet alleen wordt dit gellustreerd door de top van 155 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 16,9 seconden, in de praktijk komt de 106 diesel nu veel vlotter over. Met name ook tussenacceleraties worden vlotter volbracht. Passeren op een tweebaansweg kon je met de 1.4 diesel maar beter uit je hoofd laten, de 1.5 blijkt hier veel beter toe in staat. Het motorgeluid is op het zelfde •rbeeld van een typisch ns comfortabele compacte o. Overhellen in bochten 4 de carrosserie niet rdreven, terwijl de >ekrachtigde besturing ook ir minder gespierde sonen weinig problemen opleveren. Vanaf medio september brengt Renault een speciale serie op basis van de Clio RL. De Clio Oasis is zowel met een 1.2 motor van 60 pk als met de 80 pk sterke 1.4 krachtbron te verkrijgen. Als standaarduitrusting beschikt de Clio Oasis over ondermeer stuurbekrachtiging, getint glas, een deelbaar neer- klapbare achterbank, uitzetbare zijruiten achter bij de driedeurs en speciale bekleding, striping en wieldoppen. De prijs van de driedeurs Clio Oasis 1.2 bedraagt f.24.695= en van de 1.4 f.25.940,=. Voor tw ee extra portieren wordt f.945,meer in rekening gebracht. Er is te kiezen uit de kleuren wit, rood, groen, grijs en violet. Tegen meerprijs kan een bestuurdersairbag worden geleverd. tweewielaangedreven Carrera. De acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt 5,5 seconden en verloopt zelfs eentiende seconde korter dan bij de Carrera. Ook het gemiddeld brandstofverbruik blijft nagenoeg gelijk. Natuurlijk is de Carrera 4 aan kleine details herkenbaar zoals het Carrera-4 logo in titaankleur, de achterlichten uitgevoerd als een doorlopende rode ball knipperlichten voorzijde, remzadi titaalkleur, wielde Carrera-4 logo en een inleg in de versnellingshendel in titaankleur. Vanaf eind oktober is de 911 Carrera 4 officieel leverbaar. De Carrera 4 Coupé kost f.240.500,= en de cabriolet f.272.500,=. De Tilburgse Renault-dealer Van der Boom aan de Goirkestraat is gestart met een Drive-in Service. Dit betekent dat klanten zonder een afspraak kunnen binnenrijden voor het verhelpen van kleine mankementen. In alle gevallen is men binnen een uur weer op weg. Uiteraard wordt uitsluitend gewerkt met originele Renault-onderdelen waarop een 12 maanden Renault Reparatie Garantie wordt gegeven. Voorbeelden van de reparaties die onder de Drive-in Service worden uitgevoerd zijn zeer divers. Binnen een kwartier heeft uw auto nieuwe ruitewisserbladen, worden lampen vervangen, worden eenvoudige motorafstellingen gedaan en kan een band worden vervangen of gerepareerd. In een half uur wordt een accu vervangen, maar ook de achterste uitlaatdemper of een V-snaar. In drie kwartier tijd vervangt Van der Boom de achterschokdempers. r zich uitstekend, wat jetering ten opzichte terwijl het niveau imu uxcDci oijna wordt Dashboard Het interieur ziet er zeer verzorgd, zelfs wat chique uit. De stoelen van dé XRD hebben een specifieke bekleding met aan de randen een effen stof, terwijl de middenbaan is voorzien van gekleurde blokken. Deze stof komen we ook gedeeltelijk tegen op de portierpanelen. Overigens zijn bijna alle Peugeots 106 vanaf nu de portieren volledig bekleed. Het dashboard ziet er solide uit. Achter het tweespakige stuurwiel zit het instrumentarium bestaande uit een snelheidsmeter, brandstof meter en analoge klok. De 106 XRD heeft de zogenaamde lange middenconsole waarin we onder elkaar tegen komen de plaats voor de radio, twee uitstroomopeningen, bediening van de verwarming en ventilatie en een asbak met aansteker. Kleine spullen kunnen worden opgeborgen in het vakje onder de console, de twee portiervakken en in het afsluitbare dashboardkastje. De bagageruimte heeft een inhoud van 215 liter en dat is in deze klasse normaal. Bij de Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 106 XRD Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1527 cc Boring x slag: 77 x 82 mm Vermogen: 58 pk bij 5000 tr/min Koppel: 95 Nm bij 2500 tr/min Prestaties: topsnelheid 155 km/u acceleratie 0-100 in Afmetingen: lengte I meter, breedte 1,59 r Gewicht: 830 kg Verbruik: bij 90 km/u 3,7 liter/100 km bij 120 km/u 5,1 li stadsverkeer 5,5 Prijs: f.28.990,= Wegenbelasting: f.272,= tot f.276,per 3 mnd. Mode Toen de 106 eind 1991 werd gentroduceerd, ontstond er een onduidelijke situatie aan de onderzijde van het Peugeot-programma. Twee modellen die elkaar beconcurreerde, zorgden er aanvankelijk voor dat de 205- rijders trouw bleven aan hun model. Nu zijn de rollen echter omgekeerd en verdwijnt de 205 langzaam maar zeker naar de achtergrond. Alhoewel het een mode lijkt te zijn dat iedere auto bij vervanging weer iets groter wordt, is de 106 iets kleiner uitgevallen dan de 205. De auto is 3,56 meter lang en 1,59 meter breed. Peugeot biedt de keuze uit een drie- of vijfdeurs carrosserie. Dat het om een Peugeot gaat is vanuit alle hoeken zeer duidelijk te zien. De koplampen lopen naar het midden iets af. De motorkap is voorzien van een geribbeld paneel, dat op een grille moet lijken. De luchtinlaat wordt echter volledig door de bumper verzorgd. De 1995- modellen hebben een nieuw gestyleerde leeuw. Ook het compacte profiel van de 106 past prima in de Peugeot-lijn. Aan de achterzijde zien we eveneens naar het midden aflopende lichtunits en een derde deur met een foi Peugeot levert de 106 twee uitvoeringen, de W< 145 ff** - fes firn

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23