PEUGEOT 106 XRD
jut
If
is
1992.... 18.900,-
JSb iüss
Zuinigheid troef
Drive-in Service bij Van der Boom
NIEUWE PORSCHE CARRERA 4
Wouters Autobedrijven
30 jaar Alfa-dealer
E
GUTOCENTRUM
COL LP RIS TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
SE®
Clio Oasis
34 pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 8 september 1994 - pagina 3
tot
ir, om
jen
jue uit.
■EK:
1992
et
1990
1992
1992
1992
1992
;n, rood
1989
1991
1992
met,
5750,-
Vervolg van pagina 1
log maar
-dealers.
witte
.1992
yester
.8-1992
.1989
23.000,-exd. BIW
>NS
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Nu
9.750,-
RING
O KENNIS
aat 82,
784
4750,-
5950,-
5900,-
3950,-
6750,-
jen forse ruit,
i diesel in
e ACE en
116,9 sec.
s 3,564
i meter
Officiële Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
juc oalk,
aan de
:adels in
sidoppen met
f.29.570,= voor de 5-deurs
Forever.
wei
door ai
Tilburc
wast
lie, 8500 km 1993
1991
niveau 'f
zodoend,
perken. I
kom blijf
duidelijl
pas op a.
hele-
het
de motor
een verbe
van de 1.4, terwijl he
van de 205 diesel bij
gehaald.
betreffende monteurs
helemaal met alle Renault-
types bekend. De klant kan
comfortabel wachten in een
speciaal daarvoor ingerichte
ruimte. Terwijl u van uw kopje
koffie geniet, wordt uw
verkregen, waardoor de auto
nauwkeuriger de ingeslagen
koers volgt. Verder voelen de
ABS-sensoren als een wiel
aandrijfslip vertoont. Het
regelapparaat zorgt dan voor
exact het juiste remkoppel op
het doordraaiende wiel en
garandeert zo een optimale
krachtoverbrenging. Deze
functie is actief tot 70 km/u.
tu gebleven en blijf
snde zeer binnen d«
i. Binnen de bebouwde
'■jft de dieselklop
ijk waarneembaai
i de buitenweg
lemaal te verdwijnen. Over
t geheel genomen gedraagt
Renault weer helemaal in
orde gebracht. De Drive-in
Service bij Van der Boom
Tilburg is van maandag tot en
met vrijdag geopend van 8.15
tot 17.00 uur en op
van 9.00 tot 12.00 u
iatie
raling.
room zijn
lodellen uit
rogramma te
ook een
I aanbod
cteerde occassions.
CXV.C, heeft Wouters voor de
klant die tijdens een reparatie
even in alle rust wil werken
een speciaal ingericht
kantoor beschikbaar ddt van
alle gemakken is voorzien.
Het feit dat Piet en Theo
Wouters dertig jaar geleden
remblokken, contactpunten of
de zijruiten. Tot slot wordt in
een uur tijd een kleine
onderhoudsbeurt afgewerkt,
de complete uitlaat
vervangen of de carburateur
afgesteld. Uiteraard zijn de
liter/100 km
5 liter/100 km
te onderbouwen met een
uitstekende accommodat
met een moderne uitstro,
In de ronde showrc-
niet alleen alle mc
het huidige pre
vinden, maar t
uitgekiend
geselect
Verder h
Geduld
De 106 kampte echter met het
probleem dan in de relatief
kleine motorruimte
aanvankelijk een maximale
cilinderinhoud van 1400 cc
mogelijk was. De vertrouwde
1.8 liter diesel kon zodoende
bij lange na niet in de 106.
Daarom werd besloten de uit
de Citroën AX bekende 1360 cc
dieselmotor te gebruiken. De
auto kwam tot een maximaal
vermogen van 50 pk bij 5000
tr/min en een bescheiden
koppel van 82 Nm bij 2500
tr/min. De 840 kg wegende 106
diesel haalde een top van 145
km/u en vroeg van zijn
bestuurder 21 seconden
geduld alvorens vanuit
XRD kan de achterbank in
twee ongelijke delen worden
neergeklapt, zodat het volume
tot 528 liter kan worden
uitgebreid. Ondanks zijn
compacte buitenafmetin
is de been- en hoofdruim
de achterbank ook voor
volwassen personen heel
behoorlijk. De XRD
onderscheidt zich verder van
de ACE door onder meer de
sigarette-aansteker voor,
asbak achter, handgrepen
achterin, beklede
bagageruimte en de
specifieke stoelbekleding.
Door de onafhankelijke
wielophanging rondom is de
voor de achteras en een
automatisch remdifferentieel.
De viscokoppeling zorgt voor
de traploze verdeling van het
aandrijfkoppel naar voor en
achter. Het asymmetrische
sperdifferentieel in de
achteras heeft bij acceleratie
een blokkerende werking van
25%, bij deceleratie van 40%.
De blokkering heeft bij het
af remmen op de motor dus
een bijna tweemaal zo sterk
ondersturend effect als bij een
trekkende motor. Hierdoor
wordt, bijvoorbeeld bij het
plotseling loslaten van het
gaspedaal in bochten, een
stabiliserend effect
de XRD. Beide auto's zijn
voorzien van strips op de
flanken, wieldoppen, twee
van binnenuit met de hand
verstelbare buitenspiegels,
afsluitbare tankdop, een
achterruitwisser en halogee
koplampen. De XRD heeft
bovendien getint glas en
uitsteldbare zijruiten achter.
Met de introductie van de 205 met dieselmotor had
Peugeot midden jaren tachtig een enorme troef in
handen. Nog niet eerder was een dergelijk compact
model met een relatief grote dieselkrachtbron
uitgerust. De 106 geldt als opvolger van de 205,
maar moest het tot nu toe met een te kleine diesel
doen. Daar is nu verandering in gekomen.
Peugeot heeft er goed aan
gedaan om de haast 'te' kleine
1.4 dieselmotor in de 106 te
vervangen door een groter
exemplaar. De auto is er
merkbaar sneller door
geworden, terwijl het niet ten
koste is gegaan van het
verbruik. De 106 is een lekker
comfortabele compacte met
een typische Peugeot-
uitstraling.
Deze nieuwe middenklasser
zal ervoor zorgen dat Alfa en
Wouters de opgebouwde
positie nog verder zal
versterken.
Uniek is het lage gewicht van
de complete
vierwielaandrijving.
De Carrera 4 weegt nc
50 kg meer dan de
twee wielaangedreven 911.
Verder zijnde
energieverliezen in de
aandrijflijn ten opzichte van
het oude model met de helft
teruggebracht. De
vierwielaandrijving is
opgebouwd uit een
viscokoppeling, een
transaxle-as naar de vooras
in combinatie met een
mechanisch sperdifferentieel
het Alfa-dealerschap kregen,
wordt op vrijdag 9 en zaterdag
10 september gevierd met een
grote show. Het merk Alfa
Romeo geeft daar nog eens
extra alle aanleiding toe.
Komend weekend wordt
namelijk de volledig nieuwe
Alfa 145 onthuld in alle
showrooms van de
Nederlandse Alfa-dealers.
Alhoewel de Peugeot 106
werd ontwikkeld als opvolger
van de uiterst succesvolle 205,
bleek de populariteit van de
205 bij introductie van de 106
nog zo groot, dat besloten
werd beide auto's naast
elkaar te voeren. Langzaam
wetden steeds meer 205-
modellen door een
vergelijkbare 106 opgevolgd.
i kleine auto met
selmotor is veelal
srmate gunstige
bruikscijfers in staat. Het
ppige is dat de 106 diesel
üoge snelheden op de
osnel weg ongeveer 16
imeter ver komt per liter,
rdt echter een wisselend
eet gereden met ook een
se dosis stadsverkeer, dan
rakkelijk 1 op 19 en soms
:s nog beter haalbaar,
oewel de 106 diesel wat
treft prestaties de 205 dicht
benadert, is ook het
prijsniveau deze richting in
gegaan. Peugeot levert de 106
XRD voor f.28.990,= als
driedeurs en f.29.990,= als
vijfdeurs. Wie genoegen
neemt met de Ace Diesel is
respectievelijk f.26.840,= en
f.27.840,= kwijt. De 205 diesel
varieert is prijs van f.27.890,=
voor de 3-deurs Accent tot
Titaan
De vierwielaandrijving heeft
totaal geen invloed op de
prestaties. De 272 pk sterke 6
cilinder boxermotor is goed
voor een topsnelheid van 270
km/u, evenveel als bij de
Precies dertig jaar geleden
srd de eerste Alfa Romeo
r autobedrijf Wouters in
urg verkocht. Het bedrijf
j op dat moment gevestigd
aan de Heile Schoorstraat.
Piet Wouters: "Die eerste auto
was een Giulia Super, een
auto die op dat moment net
geïntroduceerd was. Deze
eerste en enige auto die we in
1964 verkochten legde de
basis voor een langdurige
Alfa-relatie. Alfa is typisch
een merk wat vooral in het
verleden door liefhebbers
werd gekocht, die zelfs de niet
altijd voorbeeldige kwaliteit
voor lief namen. Karakter
telde veel zwaarder."
De gebroeders Piet en Theo
Wouters wisten in hun bedrijf
een goede taakverdeling te
maken. Theo is als sinds jaar
ën dag verantwoordelijk voor
de technische kant van het
bedrijf, terwijl Piet zich op de
commercie heeft toegelegd.
De historie van Wouters
kenmerkt zich door
verschillende verhuizingen.
Het tweede onderkomen stond
aan de Tuinstraat, aan de
achterkant van V&D, maar
toen in 1977 de fietsroute werd
aangelegd recht voor de deur
en er vrijwel geen auto meer
kon komen, had het bedrijf op
die plaats zijn langste tijd
gehad. Het derde pand aan de
Petrus Loosjesstraat gaf
Wouters voldoende ruimte om
de bedrijfsactiviteiten uit te
breiden. De groei was dan ook
explosief. Piet: "De kwaliteit
van Alfa Romeo ging met
sprongen vooruit en vooral
met de komst van de 33 als
opvolger van de Alfasud werd
een vast publiek opgebouwd.
Kwaliteitsverbetering is bij
Alfa Romeo constant aan de
orde. Zo komen storingen bij
de huidige 155 en 164
nauwelijks meer voor.
Klanten bezoeken daardoor
de werkplaats minder
frequent."
In 1987 kreeg Wouters
Autobedrijven een tweede
vestiging in Dongen aan de
Bolkensteeg 3, waardoor de
afzet van Alfa Romeo nog
verder kon toenemen. Vorig
jaar volgde in Tilburg de
voorlopig laatste verhuizing
naar het speciaal voor dit doel
gebouwde pand aan de
Kapitein Hatterasstraat. In
dertig jaar tijd is Wouters
uitgegroeid tot een van de
grootste Alfa-dealers van
Nederland. De exclusieve
uitstraling van het merk
weten zij op een juiste manier
stilstand de 100 km/u werd
aangewezen. De 205
dieselrijders waren beter
gewend.
Sinds kort heeft Peugeot
echter een nieuwe
dieselmotor voor de 106. De
krachtbron is gebaseerd op de
bestaande 1.6 liter
benzinemotor. Met een exacte
cilinderinhoud van 1527 cc
wordt een vermogen bereikt
van 58 pk bij 5000 tr/min. Het
koppel nam toe tot 95 Nm bij
2500 tr/min. Het gewicht van
de auto nam niet toe, zodat de
vergroting van de motor
volledig ten goede komt aan
de prestaties. Het verschil is
direct merkbaar. Niet alleen
wordt dit gellustreerd door de
top van 155 km/u en de
acceleratie van 0 tot 100 in 16,9
seconden, in de praktijk komt
de 106 diesel nu veel vlotter
over. Met name ook
tussenacceleraties worden
vlotter volbracht. Passeren op
een tweebaansweg kon je met
de 1.4 diesel maar beter uit je
hoofd laten, de 1.5 blijkt hier
veel beter toe in staat. Het
motorgeluid is op het zelfde
•rbeeld van een typisch
ns comfortabele compacte
o. Overhellen in bochten
4 de carrosserie niet
rdreven, terwijl de
>ekrachtigde besturing ook
ir minder gespierde
sonen weinig problemen
opleveren.
Vanaf medio september
brengt Renault een speciale
serie op basis van de Clio
RL. De Clio Oasis is zowel
met een 1.2 motor van 60 pk
als met de 80 pk sterke 1.4
krachtbron te verkrijgen. Als
standaarduitrusting
beschikt de Clio Oasis over
ondermeer
stuurbekrachtiging, getint
glas, een deelbaar neer-
klapbare achterbank,
uitzetbare zijruiten achter
bij de driedeurs en speciale
bekleding, striping en
wieldoppen. De prijs van de
driedeurs Clio Oasis 1.2
bedraagt f.24.695= en van de
1.4 f.25.940,=. Voor tw ee extra
portieren wordt f.945,meer
in rekening gebracht. Er is te
kiezen uit de kleuren wit,
rood, groen, grijs en violet.
Tegen meerprijs kan een
bestuurdersairbag worden
geleverd.
tweewielaangedreven
Carrera. De acceleratie van 0
tot 100 km/u duurt 5,5
seconden en verloopt zelfs
eentiende seconde korter dan
bij de Carrera. Ook het
gemiddeld brandstofverbruik
blijft nagenoeg gelijk.
Natuurlijk is de Carrera 4 aan
kleine details herkenbaar
zoals het Carrera-4 logo in
titaankleur, de achterlichten
uitgevoerd als een
doorlopende rode ball
knipperlichten
voorzijde, remzadi
titaalkleur, wielde
Carrera-4 logo en een inleg in
de versnellingshendel in
titaankleur.
Vanaf eind oktober is de 911
Carrera 4 officieel leverbaar.
De Carrera 4 Coupé kost
f.240.500,= en de cabriolet
f.272.500,=.
De Tilburgse Renault-dealer
Van der Boom aan de
Goirkestraat is gestart met
een Drive-in Service. Dit
betekent dat klanten zonder
een afspraak kunnen
binnenrijden voor het
verhelpen van kleine
mankementen. In alle
gevallen is men binnen een
uur weer op weg. Uiteraard
wordt uitsluitend gewerkt met
originele Renault-onderdelen
waarop een 12 maanden
Renault Reparatie Garantie
wordt gegeven. Voorbeelden
van de reparaties die onder
de Drive-in Service worden
uitgevoerd zijn zeer divers.
Binnen een kwartier heeft uw
auto nieuwe
ruitewisserbladen, worden
lampen vervangen, worden
eenvoudige
motorafstellingen gedaan en
kan een band worden
vervangen of gerepareerd. In
een half uur wordt een accu
vervangen, maar ook de
achterste uitlaatdemper of
een V-snaar. In drie kwartier
tijd vervangt Van der Boom de
achterschokdempers.
r zich uitstekend, wat
jetering ten opzichte
terwijl het niveau
imu uxcDci oijna wordt
Dashboard
Het interieur ziet er zeer
verzorgd, zelfs wat chique uit.
De stoelen van dé XRD
hebben een specifieke
bekleding met aan de randen
een effen stof, terwijl de
middenbaan is voorzien van
gekleurde blokken. Deze stof
komen we ook gedeeltelijk
tegen op de portierpanelen.
Overigens zijn bijna alle
Peugeots 106 vanaf nu de
portieren volledig bekleed.
Het dashboard ziet er solide
uit. Achter het tweespakige
stuurwiel zit het
instrumentarium bestaande
uit een snelheidsmeter,
brandstof meter en analoge
klok. De 106 XRD heeft de
zogenaamde lange
middenconsole waarin we
onder elkaar tegen komen de
plaats voor de radio, twee
uitstroomopeningen,
bediening van de verwarming
en ventilatie en een asbak
met aansteker. Kleine spullen
kunnen worden opgeborgen
in het vakje onder de console,
de twee portiervakken en in
het afsluitbare
dashboardkastje.
De bagageruimte heeft een
inhoud van 215 liter en dat is
in deze klasse normaal. Bij de
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 106
XRD
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1527 cc
Boring x slag: 77 x 82 mm
Vermogen: 58 pk bij 5000
tr/min
Koppel: 95 Nm bij 2500 tr/min
Prestaties: topsnelheid 155
km/u
acceleratie 0-100 in
Afmetingen: lengte I
meter, breedte 1,59 r
Gewicht: 830 kg
Verbruik: bij 90 km/u 3,7
liter/100 km
bij 120 km/u 5,1 li
stadsverkeer 5,5
Prijs: f.28.990,=
Wegenbelasting:
f.272,= tot f.276,per 3 mnd.
Mode
Toen de 106 eind 1991 werd
gentroduceerd, ontstond er
een onduidelijke situatie aan
de onderzijde van het
Peugeot-programma. Twee
modellen die elkaar
beconcurreerde, zorgden er
aanvankelijk voor dat de 205-
rijders trouw bleven aan hun
model. Nu zijn de rollen echter
omgekeerd en verdwijnt de
205 langzaam maar zeker
naar de achtergrond.
Alhoewel het een mode lijkt te
zijn dat iedere auto bij
vervanging weer iets groter
wordt, is de 106 iets kleiner
uitgevallen dan de 205. De
auto is 3,56 meter lang en 1,59
meter breed. Peugeot biedt de
keuze uit een drie- of vijfdeurs
carrosserie. Dat het om een
Peugeot gaat is vanuit alle
hoeken zeer duidelijk te zien.
De koplampen lopen naar het
midden iets af. De motorkap is
voorzien van een geribbeld
paneel, dat op een grille moet
lijken. De luchtinlaat wordt
echter volledig door de
bumper verzorgd. De 1995-
modellen hebben een nieuw
gestyleerde leeuw. Ook het
compacte profiel van de 106
past prima in de Peugeot-lijn.
Aan de achterzijde zien we
eveneens naar het midden
aflopende lichtunits en een
derde deur met een foi
Peugeot levert de 106
twee uitvoeringen, de
W<
145
ff** -
fes
firn