ALFA 164
F Qss
i
soa
Allemaal Super
Minder
examens
ja
Accent op schooljeugd vanai groep 1 tot en met brugklas
Prijs voor Miller-cyclus motor
"WIJ GAAN WEER NAAR SCHOOL"
-3
WOUTERS
S' AUTOBEDRIJVEN B.V.
iAULT
5
OTA
Hll
0 J
14 pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 september 1994 - pagina 9
.1994
esel.
Kapt. Hatterasstraat 215015 BB Tilburg - telefoon 013-430022
div. opties.... 1994
v.a. 31.295.
.1991
1994
V-A-G
IA
GM
zitplaatsen
Tel:013-683911
L’iff*-VI
W
...3-1990
...4-1987
...1-1992
...1-1990
...5-1988
.11-1990
...2-1988
...1-1990
.1991
.1991
.1992
.1989
.1992
.1991
1992
.1987
.1989
.1993
.1993
.1987
1270
1284
1081
1032
975
._.100in8,l
wordt
idere
erd
Veili
(W1
voor de
ot 100
1989
1991
1990
1984
1988
1991
.1987
.1986
.1985
.1988
.1985
.1993
.1992
.1990
.1985
1984
ïssor
uivtor
- ~3m,
bij lage
intend is.
.1991
.1991
.1988
.1987
.1988
.1991
.1988
.1989
.1990
.1992
1992
.1990
.1992
.1992
EL
R A G E
DENISSEN
de laatst
1990, via
in 1992 to
sr dan 11 seconden
De motor is met een
srinhoud van 2.5 liter
JAARTAL
1989
1990
1991
1992
1993
rwijl
net
ig heeft.
;de
aak van de
is de
ilucht in
/orden
ste jaren. Van 1284 in
a 1081 in 1991, en 1032
tot 975 in 1993.
ss Co. Ltd. De
compressor perst
snonder hoge druk
le compressor
ïkend van zijn
>efvormige
i. Omdat de
tor
gtijdige
t, kunnen
DE TILBURGSE KOERIER
Afmeting*
Sinds het ver
Super zo'n twr
heeft Alfa de c
de 164 wat bet
....1987-1989
1992
.1990 1989
1990
1991
1990
1989
1992
1991
1989
1989
CIJFERS:
VERONGELUKT IN ZIEKENHUIS
93
84
68
74
67
Verder wordt de compres:
rechtstreeks door de motc
aangedreven met een rien
waardoor de reactie bij lac
en hoge toeren uitmunicm
Motoren
Het motorenaanbod is zeer
royaal en wordt ook nu niet
aangetast. Vier motoren staan
ter beschikking. Aan de basis
vinden we de 2 liter Twin
Spark die met een vermogen
van 146 pk bijzonder krachtig
voor de dag komt. Ook het
koppel van 187 Nm mag er
zijn, maar deze waarde wordt
j een uitermate hoog
ital van 5000 behaald,
ren doet de 1309 kg
ide Twin Spark dan ook
rend. Er is een top
ijk van 210 km/u, ten
o van 0 tot 100 km/u r
conden nodic
e Alfa 164 is
uicoel, maar de
'traag' hoort niet
,v.cx. Owk hiermee wordt
1 /u-grens
-treden en is
sratie van 0 tot
uitvoering van de Xedos 9, die
daar dit voorjaar
gepresenteerd. D<
motor heeft twee voorc
het hoge rendement vc
2.0 liter motor en de i
alsmede de krachtic
prestaties van een 3
motor.
De2 .3 liter V6- toepassim
oordelen: Lysholmcc
ran een
3 souplesse
:ige
3,3 liter
grotere hoeveelheden 1
de cilinders geperst w<
om meer trekkracht te
genereren.
De Alfa 164 was bij introductie
de vierde telg uit het zoge
naamde Tipo 4 project van de
Fiat-Groep en Saab. De Saab
9000, Lancia Thema en Fiat
Croma gebruiken naast
dezelfde bodemgroep ook
bijvoorbeeld dezelfde deuren.
Maar Alfa tekende een totaal
afwijkende carrosserie.
Vanaf medio augustus, begin
september zijn dagelijks weer
zo'n 2,5 miljoen scholieren
onderweg van/naar school.
Vaak via een route vol
gevaren. Bovendien lopen de
schoolkinderen door hun
speelse gedrag, hun
onervarenheid in het verkeer
en hun geringe kennis van de
verkeersregels extra risico's.
Uit de ongevalsstatistieken
blijkt dat jongeren een veel
grotere kans lopen om bij een
ongeluk betrokken te raken
dan ouderen.
Industries
Lysholmcc
lucht samer
binnenin de
gebruikmak
unieke schroefy
rotorsysteem. ^x„.
Miller-cyclusmotc
nauwelijks vroegt
ontbranding kent,
zijn, mac
wel bij e
toerentc
Prestere
wegena.
uitsteke
mogelijl
de auto i
geen 10 secc
De traagste
Turbodiesel,
benaming 'traag'
dit model. Ook hi
de 200 km/t
overschred
accelei
sn van
viteiten
slijke
g en zo veilig
jlroutes te
Het CBR heeft vorig jaar in totaal 583.108 praktijkexamens
af genomen, bijna 13 procent minder dan in 1992 toen
667.416 examens werden afgenomen. Het CBR wijt de
daling in het jaarverslag aan de demografische
ontwikkelingen (minder 18-jarigen) en het af nemen van
de populariteitsgolf van het motorrijden. In 1993 gingen
115.475 mensen op voor het praktijkexamen voor het
motorrijbewijs tegen nog 132.507 in 1992. Het
slagingspercentage bleef voor deze categorie met 57,5%
ongewijzigd. Er werden 436.402 praktijkexamens voor het
B-rijbewijs afgenomen vergeleken met 494.523 in 1992. Het
slagingspercentage voor het personenautorijbewijs
bedraagt 39,1 procent.
Ook de belangstelling voor het vrachtautorijbewijs
(C,D,E) bleef met 31.231 (-23%) exametis duidelijk achter.
Oorzaak hiervan is een onzeker economisch
verwachtingspatroon voor het vak van beroepschauffeur.
Over de ontwikkelingen op langere termijn is het CBR
gematigd optimistisch. Volgens de nieuwste prognoses
zullen de komende 9 jaar zo'n 100.000 eerste B-examens
meer worden afgenomen dan eerder werd berekend. Met
de herexamens meegerekend gaat het om circa 250.000
examens meer. Op jaarbasis gaat het om gemiddeld
190.000 eerste B-examens. De belangrijkste reden voor
deze hogere prognose is de verwachting dat de
economische situatie zich de komende jaren positief zal
ontwikkelen of gelijk blijft. Ook de nieuwste
voorspellingen voor het aantal aanvragen voor A-
examens laten een stabiel beeld zien. De verwachting is
dat tot en met het jaar 2002 zo'n 480.000 eerste A-examens
zullen worden afgenomen. (Bron: Rai Aktueel)
Maarssen - Het is al weer zeven jaar geleden dat
Alfa Romeo de 164 introduceerde. Het merk kan zeer
tevreden op de carrière van haar topmodel
terugzien. Toch neemt de druk van de concurrentie
toe en is er Alfa alles aan gelegen om de 164 nog
een tijdje mee te laten gaan. Daarom worden alle
auto's vanaf nu in de Super-uitvoering geleverd.
krijgen. Alle
verkeersdeelnemers kunnen
danook rekenen op extra
controles van hun
vervoermiddel,
snelheidscontroles en gericht
toezicht op het
verkeersgedrag van iedereen
op de schoolroutes.
ilig Verkeer Nederland
/N) tekent hierbij aan dat
van alle verkeersgewonden
slechts 1 op elke vier
slachtoffers in de
ongevalsstatistieken wordt
geregistreerd. De bijna
ongevallen en de veelvuldig
voorkomende schrik en angst
veroorzaakt door het
verkeersgeweld komen in de
officiële CBS-gegevens
evenmin tot uitdrukking.
Hoewel de trend op zich dus
positief is en zich hopelijk dit
jaar en ook daarna doorzet, is
het totaalbeeld in wezen
natuurlijk erg triest. Elk kind
dat slachtoffer wordt in het
verkeer, is er één te veel.
De Mazda-ingenieurs die verantwoordelijk zij)
voor de ontwikkeling van de Miller-cyc1"*’""''*-
ontvingen onlangs de Ichimura Industi
van de New Technoloc
in Japan. De prijs, die
uitgereikt, is toege
het gebruik in serie
Cyclusmotor voor
Slachtoffers
In 1989 kwamen 93 kinderen in
de leeftijd van 5 tot en met 14
jaar om in het verkeer. In 1990
was dit aantal gedaald tot 84.
In 1991 vielen 68 jeugdige
verkeersslachtoffers te
betreuren. In 1992 liep dit
aantal helaas weer op tot 74.
Maar 1993 gaf gelukkig weer
een daling te zien tot 67.
Ook het aantal
schoolkinderen (leeftijd 5 tot
en met 14 jaar) dat in het
ziekenhuis belandde, daalde
Bumpers
Twee jaar geleden bracht Alfa
de 164 in Super-uitgave op de
markt. In ons land kwam deze
luxueuze uitvoering alleen
beschikbaar in combinatie
met de 24-kleppenmotor,
terwijl in Italië ook de and
motoren als Super gelevei
konden worden. Vanaf nu
echter dragen alle 164's het
Super-label. Dat is aan de
buitenzijde overigens direct te
zien. De auto heeft forser
uitgevallen bumpers die in de
carrosseriekleur worden
gespoten. De geribbelde
panelen op de flanken zijn
verdwenen. Langs bumpers
en beschermstrips vrolijken
chromen biezen het geheel op.
De auto ziet er op een
positieve manier wat 'dikker'
uit.
Niet alleen het uiterlijk is
-j ?ercj' ook aan je
is de auto
luxueuzer geworden. Het
meubilair is met een dikke
velours stof bekleed. Voor- en
achterpassagiers beschikken
over hoofdsteunen en een
middenarmsteun. De
uitrusting is ongekend
compleet met elektrisch
bediende voorportierramen,
elektrisch bediende
Brandstofverbruik
In Mazda's pas ontwikkelde
Miller-cyclusmotor is het slui-
tingstijdstip van de
inlaatkleppen uitgesteld tot
het moment dat de zuiger
éénvijfde deel van de weg van
het onderste punt tot het
bovenste punt van de cilinder
heeft afgelegd. Hierdoor
wordt de
compressieverhouding
verlaagd waardoor de
praktische compressie-
einddruk afneemt en
vroegtijdige verbranding
wordt voorkomen. Dankzij de
normale hoge
expansieverhouding tijdens
de arbeidsslag kan de
expansie-energie effectief
worden omgezet in kinetische
energie. Dit is de reden
waarom de Miller-
cyclusmotor een
vernieuwende motor is met
een sterk verlaagd
brandstofverbruik.
De vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN) voert
bij het begin van het nieuwe schooljaar opnieuw de
campagne "Wij gaan weer naar school", waarbij
vooral aandacht wordt gevraagd voor kinderen tot
en met 13 jaar. VVN werkt hierbij samen met
Volkswagen. Beide organisaties, met honderden
lokale afdelingen en dealerbedrijven, streven naar
een zo veilig mogelijk verkeer. Voor VVN is het zelfs
reden van bestaan, maar ook Volkswagen doet er
van alles aan om z'n auto's steeds veiliger te
maken. Zowel voor inzittenden als voor andere
weggebruikers. Kooiconstructies, kreukelzones,
airbags en veilige kinderzitjes zijn niet meer weg te
denken uit moderne auto's.
Een tweede doorbrac
Miller-cyclusmotor L
ssingvan de
„..compressor om grote
hoeveelheden lucht in de
cilinders te persen. Deze
eerste Lysholmcompressor
voor gebruik in auto's is
gezamelijk ontwikkeld met
Ishikawajima Harima Heavy
Deze motor is terug te vinden
in sommige modellen van de
Xedos 9 die afgelopen herfst
in Japan geïntroduceerd
laat zich ondanks zijn flinke
afmetingen als een compacte
auto rijden. Door enkele
detailwijzigingen aan de
voorwielophanging is de
turbodiesel weer verbeterd.
De prijslijst start met de 2.0
Twin Spark voor f.57.950,=. De
krachtige turbodiesel komt op
f.67.450,= en is ook
concurrerend geprijsd.
Daarboven volgt de 3.0 V6
voor f .87.950,=. Deze auto heeft
niet alleen de fraaie 6
cilinder, maar krijgt ook een
iets completere uitrusting met
elektrisch bediende
portierruiten achter, een
automatisch bediende
klimaatregeling, 6
luidsprekers en een
antenneversterker. Dat alles
is ook te vinden in de 24-
klepper voor f.95.950,=. Aan de
top staat de Q4 met een zeer
geavanceerd
vierwielaandrijvingssysteem.
Deze auto heeft zijn eigen
specifieke uitstraling met
andere bumpers, skirts,
lichtmetalen wielen en
lederen bekleding. De Q4 kost
f.114.000,=.
minder
nodig. I
cilinder
goed voor een vermogen van
125 pk bij 4200 tr/min en een
koppel van 250 Nm bij 2000
tr/min. Daarboven biedt Alfa
twee 3 liter 6-cilinders. Er kan
hierbij worden gekozen uit
een versie met twee of vier
kleppen per zuiger. De 12-
klepper levert 184 pk bij 5600 opgewaardee
tr/min en een koppel van 255 binnenzijde is
Nm bij 4400 tr/min terwijl de 1--
24-klepper het brengt tot 210
pk bij 6300 tr/min en een
koppel van 270 Nm bij 5000
tr/min. De topsnelheden
bedragen respectievelijk 230
en 240 km/u, terwijl de
acceleratie van 0 tot 10n
en 8,0 seconden
volbracht.
Dagelijkse gang
Uit de cijfers blijkt verder dat
in de eerste weken van het
nieuwe schooljaar veel
ongelukken plaatsvinden
waarbij jongeren betrokken
zijn. De kinderen moeten weer
wennen aan hun dagelijkse
gang door het verkeer naar
school. Met name de
"brugklassers", krijgen veelal
te maken met nieuwe
schoolroutes. Automobilisten
moeten weer wennen aan een
druk verkeersbeeld met
onverwachte situaties.
Daarom voert VVN, in
samenwerking met
gemeenten, politiekorpsen,
onderwijs, ouders van de
schoolgaande jeugd en ook
Volkswagen, nu opnieuw de
actie "Wij gaan weer naar
school". VVN richt zich hierbij
op de schooljeugd om veilig
verkeersgedrag te
bevorderen; scholen en
ouders wordt gewezen op hun
medebetrokkenheid;
automobilisten,
brom/snorfietsers en
vrachtwagenchauffeurs
wordt gevraagd rekening met
kinderen te houden.
De campagne kent zowel een
landelijke aanpak - met tv- en
radiospots - als een
regionale/lokale opzet. In veel
gemeenten kleuren de
inmiddels bekende
spandoeken en
attentieborden het
straatbeeld. Afdelinger
VVN organiseren activi
om een zo veilig mogeL
schoolomgeving
mogelijke school:
Cijfers bewijzen
Voor de vijfde
achtereenvolgende keer voert
VVN dit jaar de actie "Wij
gaan weer naar school". Voor
't eerst in samenwerking met
Volkswagen-importeur Pon's
Automobielhandel. Beide
organisaties vullen elkaar
aan op het gebied van de
verkeersveiligheid en werken
vooral samen aan het thema
'Kind en Verkeer'. De
samenwerking wordt onder
andere zichtbaar in 'MOVE',
het jongerentijdschrift dat via
de basisschool kan worden
verspreid. Ook bij de actie
"Wij gaan weer naar school"
toont Volkswagen zijn
betrokkenheid. Volkswagen
dealers hangen spandoeken
op en delen actiematerialen
uit aan showroombezoekers,
waar mogelijk samen met een
VVN-afdeling.
De jaarlijkse campagne "Wij
gaan weer naar school" blijkt
succesvol. Volgens gegevens
van het Centraal Bureau voor
de Statistiek (CBS) is de
laatste jaren zowel het aantal
jeugdige verkeersslachtoffers
als het aantal gewonde
schoolkinderen flink gedaald.
En dat terwijl de
verkeersintensiteit de laatste
vijf jaar verder is toegenomen.
jen
jrschijnen van de
ree jaar geleden,
carrosserie van
streft veiligheid
op niveau gebracht. Zo heeft
ieder 164 verstevigingsbalken
in de portieren, een sterke
kooiconstructie en bumpers
die bij parkeersnelheden een
beperkte indeuking toelaten.
Maar ook ABS en een full-size
airbag worden voortaan op
iedere Alfa 164 gemonteerd.
Wat rij-eigenschappen betreft
kan de Alfa 164 zich nog
steeds met de concurrentie
meten. De auto heeft een
uitstekende wegligging en
buitenspiegels met
verwarming, centrale
vergrendeling, getint glas,
een zonnescherm voor de
achterruit, een skiluik in de
achterbank en een met leer
bekleed stuurwiel. Kleine
wijzigingen zijn de in de
achterruit opgenomen
antenne en een speciaal vak
voor het opbergen van
gereedschap in de
kofferruimte.
jn
j van de Miller-cyclusmotor
le Ichimura Industrial Award
>gy Development Foundation
i dit jaar voor de 26e keer werd
jekend voor de ontwikkeling en
ieproduktie van de eerste Miller-
auto'ster wereld.
r„ 22.000 km... 1991
werden. De Miller-
cyclusmotor is tevens
beschikbaar voor de Mazda
Millenia, de Amerikaanse
JG-JH-16
fj