ALFA 164 F Qss i soa Allemaal Super Minder examens ja Accent op schooljeugd vanai groep 1 tot en met brugklas Prijs voor Miller-cyclus motor "WIJ GAAN WEER NAAR SCHOOL" -3 WOUTERS S' AUTOBEDRIJVEN B.V. iAULT 5 OTA Hll 0 J 14 pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 1 september 1994 - pagina 9 .1994 esel. Kapt. Hatterasstraat 215015 BB Tilburg - telefoon 013-430022 div. opties.... 1994 v.a. 31.295. .1991 1994 V-A-G IA GM zitplaatsen Tel:013-683911 L’iff*-VI W ...3-1990 ...4-1987 ...1-1992 ...1-1990 ...5-1988 .11-1990 ...2-1988 ...1-1990 .1991 .1991 .1992 .1989 .1992 .1991 1992 .1987 .1989 .1993 .1993 .1987 1270 1284 1081 1032 975 ._.100in8,l wordt idere erd Veili (W1 voor de ot 100 1989 1991 1990 1984 1988 1991 .1987 .1986 .1985 .1988 .1985 .1993 .1992 .1990 .1985 1984 ïssor uivtor - ~3m, bij lage intend is. .1991 .1991 .1988 .1987 .1988 .1991 .1988 .1989 .1990 .1992 1992 .1990 .1992 .1992 EL R A G E DENISSEN de laatst 1990, via in 1992 to sr dan 11 seconden De motor is met een srinhoud van 2.5 liter JAARTAL 1989 1990 1991 1992 1993 rwijl net ig heeft. ;de aak van de is de ilucht in /orden ste jaren. Van 1284 in a 1081 in 1991, en 1032 tot 975 in 1993. ss Co. Ltd. De compressor perst snonder hoge druk le compressor ïkend van zijn >efvormige i. Omdat de tor gtijdige t, kunnen DE TILBURGSE KOERIER Afmeting* Sinds het ver Super zo'n twr heeft Alfa de c de 164 wat bet ....1987-1989 1992 .1990 1989 1990 1991 1990 1989 1992 1991 1989 1989 CIJFERS: VERONGELUKT IN ZIEKENHUIS 93 84 68 74 67 Verder wordt de compres: rechtstreeks door de motc aangedreven met een rien waardoor de reactie bij lac en hoge toeren uitmunicm Motoren Het motorenaanbod is zeer royaal en wordt ook nu niet aangetast. Vier motoren staan ter beschikking. Aan de basis vinden we de 2 liter Twin Spark die met een vermogen van 146 pk bijzonder krachtig voor de dag komt. Ook het koppel van 187 Nm mag er zijn, maar deze waarde wordt j een uitermate hoog ital van 5000 behaald, ren doet de 1309 kg ide Twin Spark dan ook rend. Er is een top ijk van 210 km/u, ten o van 0 tot 100 km/u r conden nodic e Alfa 164 is uicoel, maar de 'traag' hoort niet ,v.cx. Owk hiermee wordt 1 /u-grens -treden en is sratie van 0 tot uitvoering van de Xedos 9, die daar dit voorjaar gepresenteerd. D< motor heeft twee voorc het hoge rendement vc 2.0 liter motor en de i alsmede de krachtic prestaties van een 3 motor. De2 .3 liter V6- toepassim oordelen: Lysholmcc ran een 3 souplesse :ige 3,3 liter grotere hoeveelheden 1 de cilinders geperst w< om meer trekkracht te genereren. De Alfa 164 was bij introductie de vierde telg uit het zoge naamde Tipo 4 project van de Fiat-Groep en Saab. De Saab 9000, Lancia Thema en Fiat Croma gebruiken naast dezelfde bodemgroep ook bijvoorbeeld dezelfde deuren. Maar Alfa tekende een totaal afwijkende carrosserie. Vanaf medio augustus, begin september zijn dagelijks weer zo'n 2,5 miljoen scholieren onderweg van/naar school. Vaak via een route vol gevaren. Bovendien lopen de schoolkinderen door hun speelse gedrag, hun onervarenheid in het verkeer en hun geringe kennis van de verkeersregels extra risico's. Uit de ongevalsstatistieken blijkt dat jongeren een veel grotere kans lopen om bij een ongeluk betrokken te raken dan ouderen. Industries Lysholmcc lucht samer binnenin de gebruikmak unieke schroefy rotorsysteem. ^x„. Miller-cyclusmotc nauwelijks vroegt ontbranding kent, zijn, mac wel bij e toerentc Prestere wegena. uitsteke mogelijl de auto i geen 10 secc De traagste Turbodiesel, benaming 'traag' dit model. Ook hi de 200 km/t overschred accelei sn van viteiten slijke g en zo veilig jlroutes te Het CBR heeft vorig jaar in totaal 583.108 praktijkexamens af genomen, bijna 13 procent minder dan in 1992 toen 667.416 examens werden afgenomen. Het CBR wijt de daling in het jaarverslag aan de demografische ontwikkelingen (minder 18-jarigen) en het af nemen van de populariteitsgolf van het motorrijden. In 1993 gingen 115.475 mensen op voor het praktijkexamen voor het motorrijbewijs tegen nog 132.507 in 1992. Het slagingspercentage bleef voor deze categorie met 57,5% ongewijzigd. Er werden 436.402 praktijkexamens voor het B-rijbewijs afgenomen vergeleken met 494.523 in 1992. Het slagingspercentage voor het personenautorijbewijs bedraagt 39,1 procent. Ook de belangstelling voor het vrachtautorijbewijs (C,D,E) bleef met 31.231 (-23%) exametis duidelijk achter. Oorzaak hiervan is een onzeker economisch verwachtingspatroon voor het vak van beroepschauffeur. Over de ontwikkelingen op langere termijn is het CBR gematigd optimistisch. Volgens de nieuwste prognoses zullen de komende 9 jaar zo'n 100.000 eerste B-examens meer worden afgenomen dan eerder werd berekend. Met de herexamens meegerekend gaat het om circa 250.000 examens meer. Op jaarbasis gaat het om gemiddeld 190.000 eerste B-examens. De belangrijkste reden voor deze hogere prognose is de verwachting dat de economische situatie zich de komende jaren positief zal ontwikkelen of gelijk blijft. Ook de nieuwste voorspellingen voor het aantal aanvragen voor A- examens laten een stabiel beeld zien. De verwachting is dat tot en met het jaar 2002 zo'n 480.000 eerste A-examens zullen worden afgenomen. (Bron: Rai Aktueel) Maarssen - Het is al weer zeven jaar geleden dat Alfa Romeo de 164 introduceerde. Het merk kan zeer tevreden op de carrière van haar topmodel terugzien. Toch neemt de druk van de concurrentie toe en is er Alfa alles aan gelegen om de 164 nog een tijdje mee te laten gaan. Daarom worden alle auto's vanaf nu in de Super-uitvoering geleverd. krijgen. Alle verkeersdeelnemers kunnen danook rekenen op extra controles van hun vervoermiddel, snelheidscontroles en gericht toezicht op het verkeersgedrag van iedereen op de schoolroutes. ilig Verkeer Nederland /N) tekent hierbij aan dat van alle verkeersgewonden slechts 1 op elke vier slachtoffers in de ongevalsstatistieken wordt geregistreerd. De bijna ongevallen en de veelvuldig voorkomende schrik en angst veroorzaakt door het verkeersgeweld komen in de officiële CBS-gegevens evenmin tot uitdrukking. Hoewel de trend op zich dus positief is en zich hopelijk dit jaar en ook daarna doorzet, is het totaalbeeld in wezen natuurlijk erg triest. Elk kind dat slachtoffer wordt in het verkeer, is er één te veel. De Mazda-ingenieurs die verantwoordelijk zij) voor de ontwikkeling van de Miller-cyc1"*’""''*- ontvingen onlangs de Ichimura Industi van de New Technoloc in Japan. De prijs, die uitgereikt, is toege het gebruik in serie Cyclusmotor voor Slachtoffers In 1989 kwamen 93 kinderen in de leeftijd van 5 tot en met 14 jaar om in het verkeer. In 1990 was dit aantal gedaald tot 84. In 1991 vielen 68 jeugdige verkeersslachtoffers te betreuren. In 1992 liep dit aantal helaas weer op tot 74. Maar 1993 gaf gelukkig weer een daling te zien tot 67. Ook het aantal schoolkinderen (leeftijd 5 tot en met 14 jaar) dat in het ziekenhuis belandde, daalde Bumpers Twee jaar geleden bracht Alfa de 164 in Super-uitgave op de markt. In ons land kwam deze luxueuze uitvoering alleen beschikbaar in combinatie met de 24-kleppenmotor, terwijl in Italië ook de and motoren als Super gelevei konden worden. Vanaf nu echter dragen alle 164's het Super-label. Dat is aan de buitenzijde overigens direct te zien. De auto heeft forser uitgevallen bumpers die in de carrosseriekleur worden gespoten. De geribbelde panelen op de flanken zijn verdwenen. Langs bumpers en beschermstrips vrolijken chromen biezen het geheel op. De auto ziet er op een positieve manier wat 'dikker' uit. Niet alleen het uiterlijk is -j ?ercj' ook aan je is de auto luxueuzer geworden. Het meubilair is met een dikke velours stof bekleed. Voor- en achterpassagiers beschikken over hoofdsteunen en een middenarmsteun. De uitrusting is ongekend compleet met elektrisch bediende voorportierramen, elektrisch bediende Brandstofverbruik In Mazda's pas ontwikkelde Miller-cyclusmotor is het slui- tingstijdstip van de inlaatkleppen uitgesteld tot het moment dat de zuiger éénvijfde deel van de weg van het onderste punt tot het bovenste punt van de cilinder heeft afgelegd. Hierdoor wordt de compressieverhouding verlaagd waardoor de praktische compressie- einddruk afneemt en vroegtijdige verbranding wordt voorkomen. Dankzij de normale hoge expansieverhouding tijdens de arbeidsslag kan de expansie-energie effectief worden omgezet in kinetische energie. Dit is de reden waarom de Miller- cyclusmotor een vernieuwende motor is met een sterk verlaagd brandstofverbruik. De vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN) voert bij het begin van het nieuwe schooljaar opnieuw de campagne "Wij gaan weer naar school", waarbij vooral aandacht wordt gevraagd voor kinderen tot en met 13 jaar. VVN werkt hierbij samen met Volkswagen. Beide organisaties, met honderden lokale afdelingen en dealerbedrijven, streven naar een zo veilig mogelijk verkeer. Voor VVN is het zelfs reden van bestaan, maar ook Volkswagen doet er van alles aan om z'n auto's steeds veiliger te maken. Zowel voor inzittenden als voor andere weggebruikers. Kooiconstructies, kreukelzones, airbags en veilige kinderzitjes zijn niet meer weg te denken uit moderne auto's. Een tweede doorbrac Miller-cyclusmotor L ssingvan de „..compressor om grote hoeveelheden lucht in de cilinders te persen. Deze eerste Lysholmcompressor voor gebruik in auto's is gezamelijk ontwikkeld met Ishikawajima Harima Heavy Deze motor is terug te vinden in sommige modellen van de Xedos 9 die afgelopen herfst in Japan geïntroduceerd laat zich ondanks zijn flinke afmetingen als een compacte auto rijden. Door enkele detailwijzigingen aan de voorwielophanging is de turbodiesel weer verbeterd. De prijslijst start met de 2.0 Twin Spark voor f.57.950,=. De krachtige turbodiesel komt op f.67.450,= en is ook concurrerend geprijsd. Daarboven volgt de 3.0 V6 voor f .87.950,=. Deze auto heeft niet alleen de fraaie 6 cilinder, maar krijgt ook een iets completere uitrusting met elektrisch bediende portierruiten achter, een automatisch bediende klimaatregeling, 6 luidsprekers en een antenneversterker. Dat alles is ook te vinden in de 24- klepper voor f.95.950,=. Aan de top staat de Q4 met een zeer geavanceerd vierwielaandrijvingssysteem. Deze auto heeft zijn eigen specifieke uitstraling met andere bumpers, skirts, lichtmetalen wielen en lederen bekleding. De Q4 kost f.114.000,=. minder nodig. I cilinder goed voor een vermogen van 125 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 250 Nm bij 2000 tr/min. Daarboven biedt Alfa twee 3 liter 6-cilinders. Er kan hierbij worden gekozen uit een versie met twee of vier kleppen per zuiger. De 12- klepper levert 184 pk bij 5600 opgewaardee tr/min en een koppel van 255 binnenzijde is Nm bij 4400 tr/min terwijl de 1-- 24-klepper het brengt tot 210 pk bij 6300 tr/min en een koppel van 270 Nm bij 5000 tr/min. De topsnelheden bedragen respectievelijk 230 en 240 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 10n en 8,0 seconden volbracht. Dagelijkse gang Uit de cijfers blijkt verder dat in de eerste weken van het nieuwe schooljaar veel ongelukken plaatsvinden waarbij jongeren betrokken zijn. De kinderen moeten weer wennen aan hun dagelijkse gang door het verkeer naar school. Met name de "brugklassers", krijgen veelal te maken met nieuwe schoolroutes. Automobilisten moeten weer wennen aan een druk verkeersbeeld met onverwachte situaties. Daarom voert VVN, in samenwerking met gemeenten, politiekorpsen, onderwijs, ouders van de schoolgaande jeugd en ook Volkswagen, nu opnieuw de actie "Wij gaan weer naar school". VVN richt zich hierbij op de schooljeugd om veilig verkeersgedrag te bevorderen; scholen en ouders wordt gewezen op hun medebetrokkenheid; automobilisten, brom/snorfietsers en vrachtwagenchauffeurs wordt gevraagd rekening met kinderen te houden. De campagne kent zowel een landelijke aanpak - met tv- en radiospots - als een regionale/lokale opzet. In veel gemeenten kleuren de inmiddels bekende spandoeken en attentieborden het straatbeeld. Afdelinger VVN organiseren activi om een zo veilig mogeL schoolomgeving mogelijke school: Cijfers bewijzen Voor de vijfde achtereenvolgende keer voert VVN dit jaar de actie "Wij gaan weer naar school". Voor 't eerst in samenwerking met Volkswagen-importeur Pon's Automobielhandel. Beide organisaties vullen elkaar aan op het gebied van de verkeersveiligheid en werken vooral samen aan het thema 'Kind en Verkeer'. De samenwerking wordt onder andere zichtbaar in 'MOVE', het jongerentijdschrift dat via de basisschool kan worden verspreid. Ook bij de actie "Wij gaan weer naar school" toont Volkswagen zijn betrokkenheid. Volkswagen dealers hangen spandoeken op en delen actiematerialen uit aan showroombezoekers, waar mogelijk samen met een VVN-afdeling. De jaarlijkse campagne "Wij gaan weer naar school" blijkt succesvol. Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de laatste jaren zowel het aantal jeugdige verkeersslachtoffers als het aantal gewonde schoolkinderen flink gedaald. En dat terwijl de verkeersintensiteit de laatste vijf jaar verder is toegenomen. jen jrschijnen van de ree jaar geleden, carrosserie van streft veiligheid op niveau gebracht. Zo heeft ieder 164 verstevigingsbalken in de portieren, een sterke kooiconstructie en bumpers die bij parkeersnelheden een beperkte indeuking toelaten. Maar ook ABS en een full-size airbag worden voortaan op iedere Alfa 164 gemonteerd. Wat rij-eigenschappen betreft kan de Alfa 164 zich nog steeds met de concurrentie meten. De auto heeft een uitstekende wegligging en buitenspiegels met verwarming, centrale vergrendeling, getint glas, een zonnescherm voor de achterruit, een skiluik in de achterbank en een met leer bekleed stuurwiel. Kleine wijzigingen zijn de in de achterruit opgenomen antenne en een speciaal vak voor het opbergen van gereedschap in de kofferruimte. jn j van de Miller-cyclusmotor le Ichimura Industrial Award >gy Development Foundation i dit jaar voor de 26e keer werd jekend voor de ontwikkeling en ieproduktie van de eerste Miller- auto'ster wereld. r„ 22.000 km... 1991 werden. De Miller- cyclusmotor is tevens beschikbaar voor de Mazda Millenia, de Amerikaanse JG-JH-16 fj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 31