TOYOTA FUNCRUISER SR
Oude Alfa in
Schoolkamp 94
Nederlandse overwinning
bij Rallycross
SLS-rally
k;4.
S&
(On)overdekte zitplaatsen
A
NS
PE
N
f39,
p/week
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 augustus 1994 - pagina 3
4 pagina 2
[EN
EN
uur
AUTO'S
lkm/u
sec.
K:
n vanaf
I99I
I992
met
I992
k
I992
I990
I990
I992
I986
I99I
Micra Jive met
schuifkanteldak
rood
in
I987
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
Reparatie
MÉÉR TOYOTA, MÉÉR RIJPLEZIER
lRANTIE
g. wit
sties
1990
500 km 1992
1986
1992
1990
1989
KENNIS
t82,
4
uto’s
113-682001
1991
1991
1989
1987
1987
1990
1991
1989
1987
1990
1986
1986
sen
terwijl
pel - Toyota
EEK:
1985
iser
dgt
Nu
.750,-
chap
Ruud
RAGE
r—
DENISSEN
beschikt de SR ook over
centrale vergrendeling.
x»l
vertrekt
Zand.
Al vele decennia heeft Toyota een naam hoog te
houden op het gebied van vierwielaangedreven
terreinauto's. Waar het merk zich tot voor kort
beperkte tot de grotere exemplaren, wordt met de
nieuwe FunCruiser een andere weg ingeslagen.
Toyota mikt met dit model niet op fervente
terreingangers, maar vertaalt de 'jeep' naar een
moderne auto voor normaal gebruik.
1993
500 km(!) 1993
altijd om
zeer l
kan de
To}
.1989
...1990
....1987
...1988
...1987
.1987
.1988
.1989
1989
.1988
.1986
is een top
an/u. De
ier alle
sden behoorlijk
srk doen.
In de snelste klasse was het
de Noor Martin Schanche die
met zijn Escort RS 2000 een
superieure start had en nipt
als eerste de eerste bocht in
wist te duiken. Wat de twee
Citroëns van respectievelijk
Fransman Pailler (Xantia) en
Zweed Hansen (ZX 16V) ook
probeerden, Scha'nche bleef
aan kop met Pailler op zijn
bumper tot het vallen van de
finishvlag. Derde werd
Hansen met zijn Citroen.
^SUZUKI r
I WH
RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. TELEFOON 013-351035 1
Met 48 kinderen en 9 leraren gaat groep 8 van basisschoc
'Helen Parkhurst' op kamp. Vanaf het schoolgebouw
de groep op zondag 28 augustus te voet naar Loon op Zaï
Suzuki-dealer Gijsbers stelt een Suzuki terreinauto met
aanhangwagen ter beschikking voor het vervoeren van de
bagage. Groep 8 is daar uiteraard heel blij mee. "Stel je voor
dat we al die kleren, tenten, medicijnen en rollen WC-papier
zelf moesten dragen", merkt Haran Lauwers, een van de
kinderen op. Volgens hem wordt er op een Butagasstel gekookt
en staan er één dag spruitjes op het menu.
Verkooyen
Het duurde daarna even voor
Schanche uit zijn supersnelle
Ford kwam. Het was even een
moeilijk moment voor niet
alleen Schanche, al jaren
lang 'Mister Rallycross'
genoemd, maar even later
wist hij zich te vermannen en
sproeide uitbundig de fles
champagne vanaf de
wedstrijdtoren over het aar
de voet ervan verzamelde
publiek heen. Pailler en
Hansen deden niet minder
hard met de douche mee,
hetgeen even later nog eens
op minstens zo uitbundige
wijze werd herhaald voor de
ERA Cup-1400 klasse. Het
publiek was dol enthousiast
een 4x4, heeft ook permanente
vierwielaandrijving, maar
biedt alleen de voordelen
hiervan op de doorgaans
verharde weg. De motor is stil
en plezierig pittig, waardoor
goede prestaties worden
neergezet. De twee
uitneembare dakpanelen
maken de SR-uitvoering extra
aantrekkelijk.
rijden. Motor en aandrijving
behoren absoluut tot de grote
pluspunten van de
FunCruiser. Ook het
prestatieniveau staat óp een
hoog peil. Zo wordt de
acceleratie van 0 tot 1001
in slechts 10,1 seconden
volbracht en is een top
mogelijk van 170 km/u. De
motor blijft ondc
omstandighede
rustig zijn wer».
Onder stralende weeromstandigheden werd
zondag 21 augustus op het Valkenswaardse
Eurocircuit de negende ronde voor het Europees
rallycross-kampioenschap afgewerkt. Rond de
tienduizend toeschouwers waren er getuige van
dat er aan kop van alle drie de klassen nogal wat
nervositeit heerste, want menig keer moest de
wedstrijdleider een start van een finale laten
herhalen vanwege te vroege starts van betrokken
rijders.
Kleurtjes
Het uiterlijk van de
FunCruiser doet in het
verkeer menig hoofd
omdraaien, maar wat betreft
de inrichting van het interieur
komt de auto wat minder
^vallend uit de bus. De
jageruimte is beperkt met
i inhoud van 173 liter. Maar
achterstoelen kunnen
ludig worden opgeklapt,
door de mogelijkheden
m uitgebreid,
rordt aan twee
assenen redelijk de
e geboden. Voorin lijkt
Isof de auto veel groter
stoelen bieden een
goede steun aan lenden en
bovenbenen ondanks hun niet
Dakpanelen
De FunCruiser is met een
lengte van 3,70 meter zeer
compact, maar is met 1,695
meter behoorlijk breed.
Ondanks zijn bolle belijning
oogt vooral het front breed en
robuust. De koplampen staan
als brede ogen naast de grille
die in de motorkap is
opgenomen. De voor- en
achterbumpers als mede de
onderkant van de flanken
worden in donkergrijs
uitgevoerd ter contrastering
met de verschillende vrolijke
lakkleuren. De ruitlijn van de
portieren loopt naar de B-stijl
op, waardoor de achterste
zijruiten minder hoog
uitvallen. De brede
middenstijl vormt overigens
vanaf de bestuurderszitplaats
een behoorlijke dode hoek. Op
de achterdeur hangt precies
in het midden het reservewiel,
in kunststof
sn en sneeuw
rota FunCruiser is op
anten een zeer
19 auto met een leuk
opvallend uiterlijk, veel
jruiksmogelijkheden,
tige en pittige motor en
i fijn onderstel. De
i wielaandrijving moet bij
o vooral worden
Is extra veiligheid bij
Het komend weekend wordt de jaarlijkse rally Scheveningen-
Luxemburg-Scheveningen verreden, een evenement waaraan
alleen nog klassieke rally-auto's mogen deelnemen. Uiteraard
is het Tilburgse/Prinsenbeekse duo Clijsen/Tuijl weer van de
partij met de Alfa GT Junior uit 1969. Vanwege een eerste
plaats de rally van 1993 hebben ze dit jaar startnummer 1
gekregen en ze zullen het niet gemakkelijk krijgen deze plaats
te verdedigen. Het evenement duurt ongeveer dertig uur en er
wordt alleen maar gestopt om af en toe even te eten. Er zijn
verschillende proeven tussen de etappes door, waarbij exact
op schema gereden moet worden.
De rally start op zaterdag 27 augustus om 8.30 uur op de
Scheveningse boulevard. Op zondagochtend rond 7.00 uur
wordt een speciale etappe rond het Brabantse Achtmaal
verreden, terwijl de finish op 14.00 uur weer op de boulevard in
Scheveningen verwacht wordt.
meer dan normale
verstelbaarheid. De randen
van de stoelen zijn in ee
effen stof uitgevoerd, te
de brede middenbaan
verschillende kleurtjes
hebben meegekregen. Alle
vier de zitplaatsen
beschikken over een
hoofdsteun. Het stuurwiel kan
desgewenst in hoogte worden
aangepast, zodat het zicht op
het instrumentarium optimaal
kan zijn. Het klokkendeel is
voorzien van een
snelheidsmeter, toerenteller,
brandstof- en
temperatuurmeter naast de
nodige controlelampjes.
Verder vinden we in de
directe nabijheid van de
bestuurder
bedieningselementen voor de
verwarming en ventilatie,
achterruitverwarming,
alarmlichten, elektrische
spiegelverstelling,
verstelbare
dashboardverlichting en de
elektrische ruitbediening. In
de console tussen de stoelen
en boven het dashboardkastje
is ruimte voor een beker of
blikje gecreëerd. Overigens
Schuifkanteldak
iu slechts 250,-
U Micra Jive
|v.a. 22.595,-
Swift GTi. Het werd zodoende
een dubbele Nederlandse
overwinning. In de eindstand
van het Nederlands
Rallycross Kampioenschap
Standaardklasse werd Ru»,
vierde.
In de derde klasse ging de
zege onverwacht naar de
Tjech Pavel Koutny met zijn
Escort Cosworth, terwijl de
Nederlanders het lieten
afweten. De beste
Nederlander vinden we op de
negende plaats; Jos Kuypers
uit Best. Hij zal samen met zijn
medelanders op de nog twee
resterende EK-wedstrijden in
Noorwegen en Duitsland (2
oktober) uiterst zijn best
moeten doen om de verloren
plaatsen in het klassement
terug te krijgen.
verwezenlijken. Aanvankelijk
moest de Zeeuw Kasse
toestaan dat Susann Bergvall
(S) de kop pakte. Maar de
vriendin van Hansen moest in
de voorlaatste ronde de strijd
opgeven met een niet meer
functionerende
versnellingsbak. Kasse nam
met zijn Citroen AX GTi de
kop over, terwijl hij in zijn
spiegels een niet minder
grote verrassing waarnam.
De tweede en laatste
Nederlander in de klasse, de
Oirschotter Ruud Verkooyen,
had niet minder van zich doen
spreken door zich vanaf de
zesde startplaats middels een
alles of niets poging al in de
eerste ronde langs maar liefst
drie deelnemers te rijden met
zijn Talcom/Gijsbers Suzuki
k: bij 90 km/i
Ikm
.9,7 liter/100 km
srkere 10,4 liter/100 km
11.990,=
iting:
37,= per3mnd.
Permanent
De FunCruiser heeft een
zelfdragende carrosserie
waaraan de voor- en
achterwielophanging zijn
vastgemaakt. Voor zien we de
bekende McPherson
veerpoten, terwijl achter de
eveneens onafhankelijke
double wishbones te vinden
zijn. Het geheel zorgt ondanks
de relatief korte wielbasis
voor voldoende comfort.
Wegoneffenheden worden
keurig gedempt, terwijl
overhellen in bochten tot een
minimum beperkt blijft.
Eigenlijk merk je door de
goede dempings- en
veerkarakteristiek niet dat de
FunCruiser zo compact
gebouwd is. Ook op snelheid
rijdt de FunCruiser als een
comfortabele personenauto.
Motorisch komt de FunCruiser komt
goed uit de voeten. Voorin ligt opvc
namelijk de 2 liter bagc
injectiemotor met een een i
vermogen van 129 pk bij 5600 beide c
tr/min en een koppel van 175 eenvoi
Nm bij 4600 tr/min. Het moge waardoor i
duidelijk zijn dat Toyota ook fors worden
bij deze krachtbron 4 kleppen Achterin wo.
per cilinder monteerd. Alle volwassor>='
vier de wielen worden bij de ruimte c,-
FunCruiser permanent het alsc1
aangedreven via een is. De slu=x=x
handgeschakelde vijfbak of goede
via een viertraps automaat Lv,cxu^xxcxx
omdat weer eens een
Nederlander een totaal-
overwinning in
Valkenswaard op zijn naam
bracht. Jan de Rooy, jarenlang
na zijn rallycross-escapades
ook nog actief in de
roemruchte Parijs-Dakar-
rally, wist dit in 1979 als
laatste Nederlander te
de naam RAV4 vermeld. Dit
staat voor Recreational Active
Vehicle, de naam waaronder
de FunCruiser in Japan en
enkele andere landen wordt
verkocht. De achterlichtunits
zijn in de schermen
opgenomen, waardoor ze bij
het openen van de achterdeur
op hun plaats blijven. De
achterruiten zijn zwart
omlijnd, waardoor het lijkt
alsof de ruitpartij helemaal
doorlopend is. Bovendien
wordt hiermee de indruk
gewekt dat de achterzijde
helemaal uit te kleden is.
Zoveel fun brengt deze Toyota
net niet. De twee zijruiten
kunnen worden opengeklapt.
Verder is de complete SR-
uitvoering voorzien van twee
dakpanelen, één voor en één
achter, die kunnen worden
opengezet, of volledig worden
verwijderd. Toyota heeft een
handige constructie bedacht
om de twee dakplaten op te
bergen, zonder dat ze veel
plaats innemen. In de
achterdeur zijn namelijk twee
houders opgenomen. De
dakplaten worden er aan de
onderkant ingeklemd en
worden boven eenvoudig
vastgeschroefd. Met de
dakpanelen eruit en alle
ramen open, kan met de
FunCruiser behoorlijk 'open'
xxx xxCl xxxxxxxxoxx xxCl xCBCxvC„x«x. worden gereden. De SR-
De velg is door een kunststof uitgave heeft verder nog 16
plaat afgedekt. Hierop staat inch lichtmetalen velgen,
terwijl het basismodel het met
zeker niet onaardige stalen
exemplaren moet doen.
Regei
De Toyo
veel pui
geslaagde i
en opvaller
gebral
rusti
een fijn
vierwie
deze auto
gezien als
regen en sneeuw.
De 2 liter injectiemotor weet
behoorlijk beschaafcLmet zijn
brandstof om te springen.
Gemiddeld noteerden we 1
liter Eurosuper op 11
kilometer en dat is gunstig.
Toyota probeert met de
FunCruiser weer een geheel
eigen marktsegment te
creëeren. De auto kost in de
basisuitvoering f.46.990,= en
moet als completere SR
f.51.990,= opleveren. De auto
is daarmee minimaal een
paar duizend gulden duurder
dan bijvoorbeeld de meest
complete gesloten uitvoering
van de Suzuki Vitara en
Technische gegevens:
Merk en type: Toyota
FunCruiser SR
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 129 pk bij 5600
tr/min
Koppel: 175 Nm bij 4600 tr/min
Afmetingen: lengte 3,705
meter, breedte 1,695 meter
Gewicht: 1150 kg
Prestaties: topsnelheid 170
km/u
acceleratie 0-100 in 10,1i
Verbruik: bij 90 km/u 7,1
liter/100 kx,x
bij 120 km/u!
stadsver
Prijs: f.51
Wegenbelasti
f.227,tot f.237
Wie flinke modderpoelen wil
doorwaden, in het weekend
iverhard wil rijden en
zware lasten wil trekken,
9 nieuwe FunCruiser
van Toyota maar beter
vergeten. De onderdelen van
zijn naam 'Fun' en 'Cruiser'
tesamen met het logo, de
skyline van een stad, geven
redelijk subtiel aan, waar we
de klanten van dit nieuwe
model moeten zoeken.
t van de
donker
ter cc
chills
QE AUTOMAAT
De FunCruiser is een leuke
uitbreiding van het Toyota-
iptie). Er is geen
logelijkheid om te kiezen
issen een hoge of lage
earing. Wel kan met behulp
jn een knopje op het
ashboard het centrale
ifferentieel op electronische
ijze gesperd worden, om
ader zware omstandigheden
robleemloos weet te kunnen
BE AUTOMAAT