TOYOTA FUNCRUISER SR Oude Alfa in Schoolkamp 94 Nederlandse overwinning bij Rallycross SLS-rally k;4. S& (On)overdekte zitplaatsen A NS PE N f39, p/week DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 25 augustus 1994 - pagina 3 4 pagina 2 [EN EN uur AUTO'S lkm/u sec. K: n vanaf I99I I992 met I992 k I992 I990 I990 I992 I986 I99I Micra Jive met schuifkanteldak rood in I987 Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 Reparatie MÉÉR TOYOTA, MÉÉR RIJPLEZIER lRANTIE g. wit sties 1990 500 km 1992 1986 1992 1990 1989 KENNIS t82, 4 uto’s 113-682001 1991 1991 1989 1987 1987 1990 1991 1989 1987 1990 1986 1986 sen terwijl pel - Toyota EEK: 1985 iser dgt Nu .750,- chap Ruud RAGE r— DENISSEN beschikt de SR ook over centrale vergrendeling. x»l vertrekt Zand. Al vele decennia heeft Toyota een naam hoog te houden op het gebied van vierwielaangedreven terreinauto's. Waar het merk zich tot voor kort beperkte tot de grotere exemplaren, wordt met de nieuwe FunCruiser een andere weg ingeslagen. Toyota mikt met dit model niet op fervente terreingangers, maar vertaalt de 'jeep' naar een moderne auto voor normaal gebruik. 1993 500 km(!) 1993 altijd om zeer l kan de To} .1989 ...1990 ....1987 ...1988 ...1987 .1987 .1988 .1989 1989 .1988 .1986 is een top an/u. De ier alle sden behoorlijk srk doen. In de snelste klasse was het de Noor Martin Schanche die met zijn Escort RS 2000 een superieure start had en nipt als eerste de eerste bocht in wist te duiken. Wat de twee Citroëns van respectievelijk Fransman Pailler (Xantia) en Zweed Hansen (ZX 16V) ook probeerden, Scha'nche bleef aan kop met Pailler op zijn bumper tot het vallen van de finishvlag. Derde werd Hansen met zijn Citroen. ^SUZUKI r I WH RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. TELEFOON 013-351035 1 Met 48 kinderen en 9 leraren gaat groep 8 van basisschoc 'Helen Parkhurst' op kamp. Vanaf het schoolgebouw de groep op zondag 28 augustus te voet naar Loon op Zaï Suzuki-dealer Gijsbers stelt een Suzuki terreinauto met aanhangwagen ter beschikking voor het vervoeren van de bagage. Groep 8 is daar uiteraard heel blij mee. "Stel je voor dat we al die kleren, tenten, medicijnen en rollen WC-papier zelf moesten dragen", merkt Haran Lauwers, een van de kinderen op. Volgens hem wordt er op een Butagasstel gekookt en staan er één dag spruitjes op het menu. Verkooyen Het duurde daarna even voor Schanche uit zijn supersnelle Ford kwam. Het was even een moeilijk moment voor niet alleen Schanche, al jaren lang 'Mister Rallycross' genoemd, maar even later wist hij zich te vermannen en sproeide uitbundig de fles champagne vanaf de wedstrijdtoren over het aar de voet ervan verzamelde publiek heen. Pailler en Hansen deden niet minder hard met de douche mee, hetgeen even later nog eens op minstens zo uitbundige wijze werd herhaald voor de ERA Cup-1400 klasse. Het publiek was dol enthousiast een 4x4, heeft ook permanente vierwielaandrijving, maar biedt alleen de voordelen hiervan op de doorgaans verharde weg. De motor is stil en plezierig pittig, waardoor goede prestaties worden neergezet. De twee uitneembare dakpanelen maken de SR-uitvoering extra aantrekkelijk. rijden. Motor en aandrijving behoren absoluut tot de grote pluspunten van de FunCruiser. Ook het prestatieniveau staat óp een hoog peil. Zo wordt de acceleratie van 0 tot 1001 in slechts 10,1 seconden volbracht en is een top mogelijk van 170 km/u. De motor blijft ondc omstandighede rustig zijn wer». Onder stralende weeromstandigheden werd zondag 21 augustus op het Valkenswaardse Eurocircuit de negende ronde voor het Europees rallycross-kampioenschap afgewerkt. Rond de tienduizend toeschouwers waren er getuige van dat er aan kop van alle drie de klassen nogal wat nervositeit heerste, want menig keer moest de wedstrijdleider een start van een finale laten herhalen vanwege te vroege starts van betrokken rijders. Kleurtjes Het uiterlijk van de FunCruiser doet in het verkeer menig hoofd omdraaien, maar wat betreft de inrichting van het interieur komt de auto wat minder ^vallend uit de bus. De jageruimte is beperkt met i inhoud van 173 liter. Maar achterstoelen kunnen ludig worden opgeklapt, door de mogelijkheden m uitgebreid, rordt aan twee assenen redelijk de e geboden. Voorin lijkt Isof de auto veel groter stoelen bieden een goede steun aan lenden en bovenbenen ondanks hun niet Dakpanelen De FunCruiser is met een lengte van 3,70 meter zeer compact, maar is met 1,695 meter behoorlijk breed. Ondanks zijn bolle belijning oogt vooral het front breed en robuust. De koplampen staan als brede ogen naast de grille die in de motorkap is opgenomen. De voor- en achterbumpers als mede de onderkant van de flanken worden in donkergrijs uitgevoerd ter contrastering met de verschillende vrolijke lakkleuren. De ruitlijn van de portieren loopt naar de B-stijl op, waardoor de achterste zijruiten minder hoog uitvallen. De brede middenstijl vormt overigens vanaf de bestuurderszitplaats een behoorlijke dode hoek. Op de achterdeur hangt precies in het midden het reservewiel, in kunststof sn en sneeuw rota FunCruiser is op anten een zeer 19 auto met een leuk opvallend uiterlijk, veel jruiksmogelijkheden, tige en pittige motor en i fijn onderstel. De i wielaandrijving moet bij o vooral worden Is extra veiligheid bij Het komend weekend wordt de jaarlijkse rally Scheveningen- Luxemburg-Scheveningen verreden, een evenement waaraan alleen nog klassieke rally-auto's mogen deelnemen. Uiteraard is het Tilburgse/Prinsenbeekse duo Clijsen/Tuijl weer van de partij met de Alfa GT Junior uit 1969. Vanwege een eerste plaats de rally van 1993 hebben ze dit jaar startnummer 1 gekregen en ze zullen het niet gemakkelijk krijgen deze plaats te verdedigen. Het evenement duurt ongeveer dertig uur en er wordt alleen maar gestopt om af en toe even te eten. Er zijn verschillende proeven tussen de etappes door, waarbij exact op schema gereden moet worden. De rally start op zaterdag 27 augustus om 8.30 uur op de Scheveningse boulevard. Op zondagochtend rond 7.00 uur wordt een speciale etappe rond het Brabantse Achtmaal verreden, terwijl de finish op 14.00 uur weer op de boulevard in Scheveningen verwacht wordt. meer dan normale verstelbaarheid. De randen van de stoelen zijn in ee effen stof uitgevoerd, te de brede middenbaan verschillende kleurtjes hebben meegekregen. Alle vier de zitplaatsen beschikken over een hoofdsteun. Het stuurwiel kan desgewenst in hoogte worden aangepast, zodat het zicht op het instrumentarium optimaal kan zijn. Het klokkendeel is voorzien van een snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter naast de nodige controlelampjes. Verder vinden we in de directe nabijheid van de bestuurder bedieningselementen voor de verwarming en ventilatie, achterruitverwarming, alarmlichten, elektrische spiegelverstelling, verstelbare dashboardverlichting en de elektrische ruitbediening. In de console tussen de stoelen en boven het dashboardkastje is ruimte voor een beker of blikje gecreëerd. Overigens Schuifkanteldak iu slechts 250,- U Micra Jive |v.a. 22.595,- Swift GTi. Het werd zodoende een dubbele Nederlandse overwinning. In de eindstand van het Nederlands Rallycross Kampioenschap Standaardklasse werd Ru», vierde. In de derde klasse ging de zege onverwacht naar de Tjech Pavel Koutny met zijn Escort Cosworth, terwijl de Nederlanders het lieten afweten. De beste Nederlander vinden we op de negende plaats; Jos Kuypers uit Best. Hij zal samen met zijn medelanders op de nog twee resterende EK-wedstrijden in Noorwegen en Duitsland (2 oktober) uiterst zijn best moeten doen om de verloren plaatsen in het klassement terug te krijgen. verwezenlijken. Aanvankelijk moest de Zeeuw Kasse toestaan dat Susann Bergvall (S) de kop pakte. Maar de vriendin van Hansen moest in de voorlaatste ronde de strijd opgeven met een niet meer functionerende versnellingsbak. Kasse nam met zijn Citroen AX GTi de kop over, terwijl hij in zijn spiegels een niet minder grote verrassing waarnam. De tweede en laatste Nederlander in de klasse, de Oirschotter Ruud Verkooyen, had niet minder van zich doen spreken door zich vanaf de zesde startplaats middels een alles of niets poging al in de eerste ronde langs maar liefst drie deelnemers te rijden met zijn Talcom/Gijsbers Suzuki k: bij 90 km/i Ikm .9,7 liter/100 km srkere 10,4 liter/100 km 11.990,= iting: 37,= per3mnd. Permanent De FunCruiser heeft een zelfdragende carrosserie waaraan de voor- en achterwielophanging zijn vastgemaakt. Voor zien we de bekende McPherson veerpoten, terwijl achter de eveneens onafhankelijke double wishbones te vinden zijn. Het geheel zorgt ondanks de relatief korte wielbasis voor voldoende comfort. Wegoneffenheden worden keurig gedempt, terwijl overhellen in bochten tot een minimum beperkt blijft. Eigenlijk merk je door de goede dempings- en veerkarakteristiek niet dat de FunCruiser zo compact gebouwd is. Ook op snelheid rijdt de FunCruiser als een comfortabele personenauto. Motorisch komt de FunCruiser komt goed uit de voeten. Voorin ligt opvc namelijk de 2 liter bagc injectiemotor met een een i vermogen van 129 pk bij 5600 beide c tr/min en een koppel van 175 eenvoi Nm bij 4600 tr/min. Het moge waardoor i duidelijk zijn dat Toyota ook fors worden bij deze krachtbron 4 kleppen Achterin wo. per cilinder monteerd. Alle volwassor>=' vier de wielen worden bij de ruimte c,- FunCruiser permanent het alsc1 aangedreven via een is. De slu=x=x handgeschakelde vijfbak of goede via een viertraps automaat Lv,cxu^xxcxx omdat weer eens een Nederlander een totaal- overwinning in Valkenswaard op zijn naam bracht. Jan de Rooy, jarenlang na zijn rallycross-escapades ook nog actief in de roemruchte Parijs-Dakar- rally, wist dit in 1979 als laatste Nederlander te de naam RAV4 vermeld. Dit staat voor Recreational Active Vehicle, de naam waaronder de FunCruiser in Japan en enkele andere landen wordt verkocht. De achterlichtunits zijn in de schermen opgenomen, waardoor ze bij het openen van de achterdeur op hun plaats blijven. De achterruiten zijn zwart omlijnd, waardoor het lijkt alsof de ruitpartij helemaal doorlopend is. Bovendien wordt hiermee de indruk gewekt dat de achterzijde helemaal uit te kleden is. Zoveel fun brengt deze Toyota net niet. De twee zijruiten kunnen worden opengeklapt. Verder is de complete SR- uitvoering voorzien van twee dakpanelen, één voor en één achter, die kunnen worden opengezet, of volledig worden verwijderd. Toyota heeft een handige constructie bedacht om de twee dakplaten op te bergen, zonder dat ze veel plaats innemen. In de achterdeur zijn namelijk twee houders opgenomen. De dakplaten worden er aan de onderkant ingeklemd en worden boven eenvoudig vastgeschroefd. Met de dakpanelen eruit en alle ramen open, kan met de FunCruiser behoorlijk 'open' xxx xxCl xxxxxxxxoxx xxCl xCBCxvC„x«x. worden gereden. De SR- De velg is door een kunststof uitgave heeft verder nog 16 plaat afgedekt. Hierop staat inch lichtmetalen velgen, terwijl het basismodel het met zeker niet onaardige stalen exemplaren moet doen. Regei De Toyo veel pui geslaagde i en opvaller gebral rusti een fijn vierwie deze auto gezien als regen en sneeuw. De 2 liter injectiemotor weet behoorlijk beschaafcLmet zijn brandstof om te springen. Gemiddeld noteerden we 1 liter Eurosuper op 11 kilometer en dat is gunstig. Toyota probeert met de FunCruiser weer een geheel eigen marktsegment te creëeren. De auto kost in de basisuitvoering f.46.990,= en moet als completere SR f.51.990,= opleveren. De auto is daarmee minimaal een paar duizend gulden duurder dan bijvoorbeeld de meest complete gesloten uitvoering van de Suzuki Vitara en Technische gegevens: Merk en type: Toyota FunCruiser SR Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 129 pk bij 5600 tr/min Koppel: 175 Nm bij 4600 tr/min Afmetingen: lengte 3,705 meter, breedte 1,695 meter Gewicht: 1150 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 10,1i Verbruik: bij 90 km/u 7,1 liter/100 kx,x bij 120 km/u! stadsver Prijs: f.51 Wegenbelasti f.227,tot f.237 Wie flinke modderpoelen wil doorwaden, in het weekend iverhard wil rijden en zware lasten wil trekken, 9 nieuwe FunCruiser van Toyota maar beter vergeten. De onderdelen van zijn naam 'Fun' en 'Cruiser' tesamen met het logo, de skyline van een stad, geven redelijk subtiel aan, waar we de klanten van dit nieuwe model moeten zoeken. t van de donker ter cc chills QE AUTOMAAT De FunCruiser is een leuke uitbreiding van het Toyota- iptie). Er is geen logelijkheid om te kiezen issen een hoge of lage earing. Wel kan met behulp jn een knopje op het ashboard het centrale ifferentieel op electronische ijze gesperd worden, om ader zware omstandigheden robleemloos weet te kunnen BE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21