KIA SPORTAGE
Audi Avant RS2
Bijna klaar
s
M -
r bv
=;S
E
2 liter voor Volvo 850
Nu ook BMW M3 sedan
OCCASIONS
1
Hittegolf bestendig
••IE
Hittegolfbestendig
F‘tÖt4l617'I..HÉÉL TOYOTA, HÉÉL DICHTBIJ!
PAS
-
IjonGl
DE TOYOTA COROLLA VOOR F 279,- PER MAAND.
^WANRIJNbv
I pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 11 augustus 1994 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
:te
Koreaanse
lazda
>13-321405
3-d.
radiant
l-'9O
FORD ESCORT
FORD ORION
FORD SIERRA
Corolla Hatchback GTSi
FORD SCORPIO
Scorpio 2.0 CLX, schuifd., cruisec.
4-d.
smoke st.
3'91
"ng-
OVERIGE INRUILAUTO'S
HET VOORDEEL VAN DE COROLLA. HEEL TOYOTA.
v.a. 31.29!
Voorbeeld
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-68391 1
RIGE
NZ
®TOYOTA
blauwm.
zwart m.
Sierra 1.6 Laser, comby
Sierra 1.8 CL T.Diesel, trekhaak
Sierra 2.0 CL, LPG, trekhaak
diamond
stratozilver
grijs
wit
maar
Jesta
Sunny Clair
an
met
3-d.
5-d.
4-d.
4-d.
4-d.
5-d.
5-d.
4-d.
mercury
mercury
radiant
radiant
magenta
radiant
7-'86
11-'90
9'91
2-'87
3'91
2’91
l-'82
l-'88
laar deze
tegen. De
-1992
Escort 1.3 Custom Estate
Escort 1.4 Bravo
Escort 1.4 Bravo, sporfwielen
Escort 1.4 Bravo
Escort 1.4 Bravo, trekh., schuifd.
Escort 1.6 CLX
Escort 1.6 CLX, sporfwielen
Escort 1.6 CL
Escort 1.6 CLX
Escort 1.6 CLX
3-d.
5-d.
3-d.
3-d.
3-d.
3-d.
5-d.
■5-d.
4- d.
5- d.
3-d.
3-d.
3-d.
3-d.
3-d.
Primera Airco: met voordeel tot 4761,-
9'88
12'92
3'84
3'88
3'91
6-'87
3'92
2'85
9'90
9-'92
1.000,-
nanciering
Reservewiel
Kia kondigde vorig jaar al de
en met de
BASIS
en 7.500,-
Orion 1.6 CL Diesel, Isfeeig.
Orion 1.8 CL Diesel
Orion 1.6 C1X, 29.000 km
SING
INCE
auw met.
O,-
ost
FORD FIESTA
Fiesta 1.8 Cheers, diesel
RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. TELEFOON 013-351035
NATIONALE
AUTO
Bdrijf
ijck
urg
.1991
.1986
.1985
.1984
.1986
.1986
.1988
.1990
.1984
1983
.1982
drijf Tilburg
rood
rood
rood
wit
ly-
aok bij
10.265,-
14 400,-
Kredietsom
36 maanden
36 maanden
Kredietvergoeding
4 431,08
3.773,04
Slottermijn
Consumentenprijs
28.995,-
28995-
1993
1990
1989
1987
4-1985-1986
1989
...1985-1986
...1985-1987
nimbus
galaxybl.
Effectieve rente op
Conform onze bepalingen. Er is al een Corolla vanaf 28.995,-. Genoemde prijzen zijn inclusief BTW, exclusief kosten rijklaar maken.
Prijs bij verkoop op
'~23~161,08
18.368,04
ef de aanbetaling/inruil.
getoetst
t looptijd.
Termijnbedrag per
r. Bij
srland is
er de start.
ting
len Sportage
1.6 LX Airco
v.a. 37.195,-
1988
rit1990
i ook zaterdags
pro<
m d€
ngedreven jeep-achtige. We
uit de voorserie.
Citroen BX 1.4, LPG
Opel Vectra Diamond, als nieuw
Peugeot 305 1.6 Break, LPG
Peugeot 205 11 Soleil, sunroof
Renault Clio 1.2
Toyota Starlet 1.3 XL
VW Polo, 35 kW, Van
Volvo 340 GL, automaat
Volvo 440 1.7 K6, zeer mooi, LPG 4-d.
Volvo 440 1.7 Inj. 4-d.
Het programma van de Volvo
850 is naar beneden
uitgebreid met eèn nieuwe 2
liter variant.
Alle auto's zijn
het hier en daar nog wel in dit
ene exemplaar.
diet) volgens de gebruikelijke voorwaarden van Toyota Financial Services (T.F.S.). Alle kredietaanvragen worden door T.F.S.
incieringsvoordeel is berekend op basis van een vergelijking met de wettelijk toegestane effectieve jaarrente bij genoemde I
voorzien van
nieuwe APK-keuring
en 3 mnd. volledige
BOVAG-garantie
De prijs zal rond de f. 134.500,=
komen liggen en dat is op
ongeveer hetzelfde niveau als
de Coupé.
A R A GE.»-
D E NIS SEN
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:01 3-68391 1 £64.450^= als Estc
V Nu met gratis
^lectrisch
schtifflft&nteldak
G A I^A G E
DENISSEN
Als geen 'ander weet Patty Brard wat luxe is. En als
geen ander weet ze wat het is, om even heel krap
bij kas te zitten. Vandaar dat ze ook zeer in haar
nopjes is met deze aanbieding van de Toyota
Corolla. Een aanbieding die uiteraard ook geldig is
voor minder bekende Nederlanders. U rijdt al in
een Toyota Corolla voor slechts 279,- per maand
Importeur Kia Neder
niet ontevreden over
Er zijn nu in ons land
ongeveer 80 dealers actief, die
sinds eind vorig jaar in totaal
ruim duizend orders hebben
geschreven. De eerste
ervaringen met de Sephia zijn
uitstekend. De auto blijkt zeer
betrouwbaar en degelijk. Met
de uitbouw van het
leveringsprogramma moet
Kia meer body krijgen.
reparatie
rhoud van
fat en Honda
Bijgeluiden
Kia is voor een deel nog
steeds eigendom van Mc
en dat zien we bij de
leverbare motoren. De
Sportage heeft een 2 liter
krachtbron die naar keus
beschikt over 8 of 16 kleppen.
De door ons gereden versie
met enkele nokkenas en 8
kleppen brengt het tot 95 pk
bij 5000 tr/min en een koppel
van 157 Nm bij 2500 tr/min. De
16-klepper met twee
nokkenassen komt tot 127 pk
bij 5300 tr/min en een tot 175
Nm gestegen koppel bij een
veel hoger toerental van 4700.
De twee varianten halen een
(looptijd 3 jaar). Dat komt u in het totaal op een
financieel voordeel van maar liefst ƒ1.700,- te
staan! Daar krijgt u natuurlijk 3 jaar bumper-tot-
bumper garantie* en 3 jaar Toyota EuroCare bij.
Dus komt u de komende 3 jaar niet meer voor
financiële verrassingen te staan. En met name
Patty vindt dat voor de verandering wel zo prettig.
diamond
diamond
3-d. stratozilver l-'88
stratozilver 5-'89
7'89
2-'91
1-'91
10-'91
1'92
4-'92
verwarming en ventilatie
worden bediend, een asbak
vinden is en de af-fabriek
geleverde audio-installatie is
geplaatst. Met het
driespakige verstelbare
stuurwiel worden de wielen
bekrachtigd verdraaid. In het
portierpaneel zit de bediening
van de elektrische
portierruiten. De stoelen zijn
in het midden bekleed met
een tweed-stof, terwijl de
randen in een effen kleur zijn
uitgevoerd. De hoofdsteunen
voorin zijn verstelbaar, terwijl
te exemplaren op de
achterbank vast gemonteerd
zijn. Aan de afwerking schorte
Tilburgseweg 6 - HILVARENBEEK
Telefoon 04255/3944
Naast de sportieve M3 coupé
wordt het exclusieve
programma van BMW in de
herfst uitgebreid met een
vierdeurs sedanversie van
deze compacte sportauto.
Uiteraard wordt ook deze
versie gebouwd bij BMW
Motorsport GmbH. Hierdoor is
de M3 nu verkrijgbaar in drie
varianten: coupé, cabrio en
sedan. Alle drie hebben de
1 286 pk sterke 6 cilinder 24-
kleppenmotor met continu
variabele nokkenasbesturing.
Het uiterlijk van de sedan
wijkt af door de nieuwe
gesty leerde 17 inch
lichtmetalen velgen en het
iets meer op comfort
afgestemde onderstel. In het
interieur treffen we onder
meer met leer beklede
sportstoelen aan en eer
dashboard opgesierd n
wortelnotehouten panelen.
Maar nog op veel meer punten natuurlijl
is de Audi Avant RS2 üiterlijk bekende
makkelijk te onderscheiden.
Het front kenmerkt zich door
de fors uitgevallen
voorbumper met een drietal
luchtinlaten om zowel de
motor als de remschijven
optimaal te koelen. Hierbij
horen specifiek vormgegeven
richtingaanwijzers. Op de
grille staat het logo van de
RS2: een brede rode balk met
het Audi-logo, smalle blauwe
met de letter "R", smalle
chromen met de letter "S" en
onderstreept met eveneens
ta9e een chromen balkje met
net "PORSCHE". Dit logo komen
we ook op het stuurwiel en de
achterklep tegen. Verder zien
we buitenspiegels die
rechtstreeks van Porsche
komen. Ze zijn aërodynamisch
optimaal gevormd en geven
de auto op een beschaafde
manier een extra sportieve
uitstraling.
Prijs
De Kia Sportage heeft zeker
kansen, maar dan zal de
uiteindelijke produktieversie
op verschillende details toch
beter uit de bus moeten
komen, dan deze auto uit de
voorserie. Kia gaat de
Sportage vijfdeurs met 8-
kleppenmotor aanbieden voor
f.49.950,= in de genoemde
royale uitrusting. Voor de 16-
kleppenmotor zal
waarschijnlijk een meerprijs
van ongeveer f.2.500,= in
rekening worden gebracht.
komst van de Sportage aan.
De auto is 4,33 meter lang en
valt in het segment
vierwielaangedreven
terreinauto's. Voorlopig komt
alleen de vijfdeurs
beschikbaar, terwijl voor
volgend jaar nog een kortere
driedeurs op stapel staat. De
auto beschikt over een stevig
ladderchassis waarop de
carrosserie is vastgemaakt.
De voorwielen zijn
onafhankelijk opgehangen
met schroefveren volgens het
double wishbone-principe.
Achter vinden we een starre
as eveneens met
schroefveren. Alles bij elkaar
een zeer gebruikelijke
constructie. De vierdeurs
koets is weinig opwindend
vormgegeven. De relatief
compacte 4x4 oogt niet stoer
en stevig, maar eerder slank
en redelijk sierlijk. De auto
wordt behoorlijk rijk
aangekleed met onder meer
lichtmetalen velgen, twee
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, getint glas,
meegespoten bumpers en het
reservewiel achterop. Dit wiel
hangt in een draaibare
beugel die eerst moet worden
weggeklapt om de naar boven
scharnierende vijfde deur te
kunnen openen. De auto zou
er fraaier uitzien zonder dit
wiel achterop, maar er is
achter de achterbank weinig
plaats om het reservewiel op
te bergen. Overigens is de
beugel voorop de auto niet
standaard en krijgt de
uiteindelijke Europese versie
niet de vreemde achterlichtjes
in de bumper. De ruimte voor
de nummerplaat wordt ook
nog aangepast, zodat een
liggend exemplaar kan
worden gemonteerd.
jk zeer compleet met
s zaken als elektrisch
bediende portierruiten en
spiegels, getint glas, centrale
vergrendeling en
koplampsproeiers. Toch is er
nog een lijstje met opties,
waarop we onder andere de
volautomatische airco,
bijrijdersairbag,
schuif/kanteldak en een
cruise-controle vinden.
Financiering wordt verstrekt op huurkoopbasis (niet-doorlopend kredtt
bij het Bureau Krediet Registratie (B.K.R.) te Tiel. Het maximaal finam
Het gaat hier niet om een vier
cilinder, maar om een
verkleinde 5-pitter die
bijvoorbeeld in landen als
Italië en Frankrijk vanwege
belastingtechnische redenen
al langer leverbaar was. Met
een inhoud van exact 1984 cc
en twee kleppen per zuiger
wordt een maximum
vermogen bereikt van 126 pk
bij 6100 tr/min en een koppel
van 172 Nm bij 4800 tr/min.
Hiermee haalt de sedan een
topsnelheid van 195 km/u en
is voor de acceleratie van 0 tot
100 km/u niet meer dan 11,5
seconden nodig.
De iets zwaardere Estate komt
tot 190 km/u en heeft voor het
sprintje een halve seconde
langer nodig. Volvo gaat de
850 2 liter vanaf medio
november leveren voor
f.59.950,= als sedan en
tate.
Nummerplaat
Tot slot komen we dan aan de
achterzijde. De nummerplaat
is verhuisd naar de bumper,
terwijl op de gebruikelijke
plaats tussen de achterlichten
nu een rode reflectorplaat de
aandacht trekt. De Audi RS2
oogt met zijn dakrails (helaas
optie), sportieve dakant
en de reeds genoemde c
duidelijk anders dan zijn
overige soortgenoten, zonder
erg opvallend te zijn. Alleen
de kenner weet 'm op waarde
te schatten.
Het interieur doet nog veel
meer dan het uiterlijk de
exclusiviteit van de auto
vermoeden. Daar vinden
namelijk heuse Recaro-
stoelen die optimaal
verstelbaar zijn in vrijwel alle
richtingen. Standaard is de
RS2 bekleed met Alcantar^
grijs of opvallend blauw
het door ons gereden
exemplaar was het geheel
overtrokken met zwart leer,
een optie. Het driespakige
sportstuur ziet er zeer 'racy'
uit. Het dashboard is eigenlijk
zonder grote veranderingen
van de S2 overgenomen. Dat
betekent dat alle wijzerplaten
in wit zijn uitgevoerd en dat in
de console nog eens drie extra
controle-instrumentjes zijn
aangebracht. Grappig zijn de
panelen op dashboard én
portieren van koolvezel. Dit
lijkt op een soort
geplastificeerde stof. De
standaarduitrusting is
Stuurbeweging
Het rijden met de RS2 wordt
gedomineerd door het eerder
genoemde turbogat. Wie daar
aan gewend is, voelt zich
iedere minuut in een rally-
auto, alhoewel de auto oo».
lagere snelheden prima te
rijden is. De vering is
uitermate stug, maar omdat
de stoelen een zo goede
ondersteuning van het
lichaam geven, wordt dat als
'natuurlijk' ervaren. De
bekrachtige besturing werkt
zeer direct en met veel gevoel.
Dat geldt ook voor het gedrag
van het onderstel. De wielen
weten de motorkrachten
prima op het wegdek over te
brengen. Door de
vierwielaandrijving glijdt de
auto op droog wegdek vrijwel
nooit weg, terwijl een kleine
stuurbeweging het geheel
itenne makkelijk corrigeert.
i details Kopers van de Avant RS2, die
in een oplage van 2200 auto's
wordt gemaakt, zullen zich
weinig druk maken over
brandstofverbruik.
Gemiddeld moet gerekend
worden op ongeveer 1 op 7,
maar wie keurig constante
snelheden op de snelweg
gaat rijden, komt zonder
problemen gunstiger uit.
Wie koopt nu een Audi Avant
RS2? Natuurlijk gpkt Audi
voor een deel op Porsche-
rijders die ook een auto voor
alledag nodig hebben waar
ze met hun gezin en eventuele
vakantiebagage in kunnen.
Daarvoor is de RS2 natuurlijk
uitermate geschikt, zonder
dat ze aan sportiviteit ten
opzichte van hun 911 of 968
inleveren. Maar de 30
exemplaren die voor
Nederland beschikbaar
komen, wisselen pas van
eigenaar na overdracht van
f. 179.500,= en voor dat bedrag
kunnen bijna alle varianten
van Porsche's eigen 968
worden aangeschaft. Ter
informatie, de Audi 80 Avant
met 90 pk 2.0 motor is er vanaf
f.53.989,=.
topsnelheid van
respectievelijk 155 en 166
km/u. Sommige elementen
van de Sportage vragen om
verbetering, althans als we
uitgaan van het voorserie-
exemplaar. De
versnellingsbak maakt erg
veel herrie, vooral als de
motor onbelast stationair
draait; de tandwielen lijken
dan haast los in de bak te
liggen. De motor is zonder
overdreven rumoerig te zijn
ook geen toonbeeld van rust.
De geleverde prestaties
stemmen echter tot
tevredenheid. De Kc
banden onder het
testexemplaar worden op de
produktie-Sportages
vervangen, waardoor de
afrolgeluiden aanzienlijk
zullen afnemen. Verder moet
de hoop uitgesproken worden
dat de aandrijflijn ook onder
handen is genomen, want ook
hier onstonden veel
bijgeluiden. Tot slot leek het
bij wegrijden wel alsof door
de Kia een zware
aanhangwagen getrokken
werd, of dat de handrem er
nog opstond. Maar nogmaals,
als we eind september de
definitieve versie kunnen
rijden, zal dit allemaal wel
verbeterd zijn.
Vianen - Kia startte in de tweede helft van vorig
jaar in Nederland en een aantal andere Europese
landen. Het Koreaanse merk moet het op dit
moment nog van de vierdeurs Sephia hebben, r
zal weldra het programma uitbreiden met de Bt
bestelwagen en deze Sportage, een compacte
vierwielaangedreven jeep-achtige. We reden een
exemplaar uit de voorserie.
Veerafstemmii
De door ons gerede
had nog de Koreaanse
veerafstemming, mc
viel helemaal niet te
auto was redelijk
comfortabel, terwijl ook het
overhellen in bochten beperkt
bleef. In een slalom bleef de
koets keurig de aangegeven
koers volgen en raakte niet in
een hinderlijke kadans, dus
wat dat betreft is er met de
demping weinig mis. Alleen
als de Sportage zwaar wordt
beladen, is een straffere
Europese afstelling wenselijk.
Onder normale
omstandigheden worden de
achterwielen van de Sportage
aangedreven. Met een pookje
naast de versnellingshendel
kunnen ook de voorwielen
worden bijgeschakeld.
Daarnaast is er bij
vierwielaandrijving de keuze
tussen een hoge of lage
gearing. De auto is
goedgekeurd om een
aanhangwagen met een
maximaal gewicht van 2000
kg te trekken. De auto weegt
zelf ongeveer 1400 kg.
Het interieur van de Sportc
is netjes ingericht, maar ne
als het uiterlijk niet
spannend. Het dashboard
wijkt volledig van de Sephia
af, maar lijkt er in grote lijnen
wel op. Het instrumentarium
is compleet met een
toerenteller, terwijl op de
middenconsole de
JA
HZ-BT-16.
HZ-LT-80