3 SUZUKI ALTOM Prijzen Peugeot 806 Renault Laguna diesel M Oud en nieuw Meer vermogen voor Peugeot 106 diesel Mazda 626 Interstate GIJSBERS TILBURG BV 30 km 30 km SUZUKI JLT E Tel. 013/355655 GUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG Hittegolf bestendig Huur *n Serena 135,- RENT. D E N?S SEN DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 11 augustus 1994 - pagina 3 1 pagina 2 30 km >ard i ieder sbreid OTIME 1993 teller n 1992 S Alto heeft 1992 1992 iet sden bekr. 1991 en 1991 1991 1991 !t 1991 1990 1989 1989 1986 1992 1992 1988 1986 1986 1985 schuifkanteldak vijfl t. 106 Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O1 3-68391 1 Dagje uit? Iedereen kan Ook opa -Q ik en 3 a NS Nu >.950,- sving i jaar '011 '3905 261 Bosscheweg 296 TILBURG Je voelt je lekkerder in een Peugeot Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 3GL mt specifn XRDko L29.99C e nieuwe richt. i bij 4500 tr/min isnelheid 150 belanc vorig wiek stoelen en - -1 een J; aan de midden :ook kheid en sXRD mee.... Het grap belijninc in de poi voortgez interiei verzorc gegevens: uzuki Alto 1.0 cent. De ichte van de Cervo Maruti gebruikt hierbij dezelfde kwaliteitseisen als 15,5 sec. 3,50 meter. Micro Jive met Officiële Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken Na de Xedos 6 en 9 heeft Interstate nu ook de Mazda 626 Wagon aangepakt. Zo wordt het onderstel verlaagd door montage van Eibach veren. Verder tonen de 5-spaaks 17 inch lichtmetalen velgen zeer sportief. In het interieur vinden we een 3-spaaks- stuur met kevlar-look, met leer beklede pookknop en naar wens lederen bekleding in iedere denkbare kleur. Aan de buitenkant zien we twee contrasterende kleuren, maar de uiteindelijke prijs van de uitvoering is afhankelijk van de wensen van de klant. pgG A R^A G E DENISSEN ippige is dat de ig van het dashboart srtierpanelen wordt jezet. Kortom, ook het eur maakt een zeer rgde indruk. 8-pers. Serena p.dag. Ind. 150 km vrij, all. rise BTW. U huurt al 'n Nissan v.a. 58,- Schuifkanteldak ïiu slechts 250,- A Micra Jive v.a. 22.595,- losgelaten, terwijl de kersverse Alto net als de nieuwste exemplaren van zijn voorganger bij Maruti in India worden gemaakt. In de twee compacte segmenten van de automarkt speelt Suzuki al vele jaren een zeer belangrijke rol. Zowel de Swift als de kleinere Alto gingen en gaan gretig over de toonbank. De auto's zijn zeer probleemloos en spreken wat betreft vormget een grote groep gebruikers aan. Na ruim tien komt het merk met een nieuwe, grotere Alto die voorlopig naast het bestaande model in het programma blijft. Prijs Het brandstofverbruik van de kleine 4 cilinder is bijzonder gunstig. Wij haalden een gemiddelde van 1 Op 16,5 maar met een iets rustiger rijgedrag moet dat ook makkelijk tegen de 1 op 18 kunnen worden. Op dit moment is het De huidige Alto was nqg ontstaan onder de Japanse wetgeving dat auto's niet langer dan 3,20 meter en korter dan 1,40 meter bepaalde belastingtechnische voordelen hadden. In Japan zijn deze maten wat Vijfbak Motorisch is de Alto ook meegegroeid. Suzuki nam de bekende 1.3 liter 4 cilinder als basis om tot een nieuwe 4 cilinder 1.0 liter te komen. Ondanks het feit dat deze krachtbron zich bediend van 'normaal' 8 kleppen en centrale injectie wordt een relatief hoog vermogen bereikt van 53 pk bij 6500 maar ook op de snelweg kan men prima uit de voeten. Ondanks dat de Alto een nog steeds compacte auto is, is veel aan de veiligheid gedaan. De portieren zijn voorzien van verstevigingsbalken, terwijl voor geventileerde remschijven worden gemonteerd, die samen met de trommels achter bekrachtigd worden 1 Wat betref x er niet zoveel veranwciu. .uvi zien we de bekende McPherson veerpoten, terwijl achter wordt vastgehouden aan de semi-onafhankelijke as. De auto biedt een heel behoorlijk comfortniveau en kan zelfs opmerkelijk sportief bereden worden. Een igrijk verschil met de ige Alto is het feit dat de den verder uit elkaar staan. Door de grotere spoorbreedte is namelijk de stabiliteit flink toegenomen en daardoor voelt de nieuwe Alto fijner aan. NISSAN GARAGE I". I Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-68391 1 De nieuwe Suzuki Alto is in alle richtingen gegroeid. De auto is langer en breder, heeft een grotere motor en biedt meer binnenruimte. De standaardbagageruimte is wat mager, terwijl afgezien van het dashboardkastje andere opbergmogelijkhec ontbreken. De motor is levendig, stil en zuinig. Het PSA-concern heeft in haar twee kleinste auto's een grotere dieselmotor geplaatst. Zowel de Citroen AX als de Peugeot 106 hebben nu een 1527 cc viercilinder diesel in plaats van de vertrouwde 1360 cc-variant. Het vermogen is toegenomen tot 58 pk bij 5000 tr/min. Ook het koppel ging mee omhoog naar 95 Nm bij 2500 tr/min. Deze nieuwe motor is geen vergroting van "Peuaeot bestaande 1.4 diesel, maar et 2 liter is ïuist a^9elei<^ van de 1.6 liter 7 gon benzine-krachtbron. Het ieniveau is op een plan gekomen. De auto uuun nu een topsnelheid van 155 km/u en heeft van 0 tot 100 markt is de 106 Acce~' auto heeft ten opzicxn. Ace meegespoten bumperschilden, bredere stootstrips op de flanken, een spoiler bovenop de achterklep en specifieke logo's en stri ping. De 106 Accent diesel kost als 3- en 5-deurs respectievelijk f.26.865,= en f.27.865,=. Tot slot is er de Xxx. met meer luxe zoals getint glas, in delen neerklapbare achterbank, lange middenconsole, dashboardkastje met klep, beklede bagageruimte en -;fieke wieldoppen. De axixJ kost f.28.990,= en f.29.990,=. km/u 16,9 seconden nodig. De vijfbak is van de bestaande xw3 diesel overgenomen, alhoewel de overbrengingen in eerste en tweede versnelling korter zijn gewórden. De Peugeot 106 1.5 diesel wordt leverbaar in verschillende uitrustingsniveau's. Aan de basis staat de Ace met vanaf nu onder andere vier uitstroomopeningen voor verwarming en ventilatie, volledig beklede portierpanelen en verlichting in de kofferruimte. De Ace diesel kost f.26.840,= als 3- deurs en f.27.840,= als 5-deurs. Speciaal voor de Nederlandse Technische Merk en type: Suzul GL Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 993 cc Boring x slag: 72 x 61 mm Vermogen: 53 pk bij 6500 tr/min Koppel: 73Nm: Prestaties: tops km/u acceleratie 0-100 in Afmetingen: lengte I breedte 1,495 meter Gewicht: 705 kg Verbruik: bij 90 km/u 4,2 liter/100 km bij 120 km/u 5,7 liter/100 km stadsverkeer 6,3 liter/100 km Prijs: f. 17.995,= Wegenbelasting: f. 109,= tot f.113,= per 3 mnd. Suzuki zelf, maar vanwege lagere arbeidskosten en lagere invoerrechten kan Suzuki de nieuwe Alto nog steeds betaalbaar aanbieden. Alhoewel wij van de nieuwe Alto spreken, is het model al weer vier jaar oud. In de zomer van 1990 werd in Japan de Cervo geïntroduceerd als een luxueuze aanbieding in het Alto-segment. Op deze Cervo is de nieuwe Europese Alto gebaseerd, waarbij carrosserie en dashboard volledig zijn overgenomen. De auto is gegroeid tot maar liefst 3,5 meter en een breedte van 1,50 meter. Dat betekent dat de Alto veel meer binnenruimte biedt. Het model is ook aardiger geworden door zijn wat bollere belijning. De vlakverdeling van het profiel klopt gewoon. De auto ziet er keurig afgewerkt uit. De op Sinds kort is ook de luxueuze Laguna Baccara leverbaar in Frankrijk. Deze versie is standaard uitgerust met een gedeeltelijk lederen bekleding en airconditioning. Na de zomer komt de Laguna Baccara als 2 liter met vijfbak liter V6 automaat naar Nederland. Peugeot heeft zojuist de prijzen bekend gemaakt waarvoor de nieuwe 806 ruimtewagen op de Nederlandse markt zal worden aangeboden. F start met de 806 SR met 21 injectiemotor voor f .57.900,=. benzine-. De auto is hiermee fractioneel prestatie goedkoper dan de vrijwel ^°9®r identieke Citroen Evasion en nu zo'n duizend gulden duurder dan de basis Renault Espace. Peugeot bouwt zijn programma verder op met de 806 ST voor f.62.400,=. Daarboven vinden we de twee turbo-versies. De ST-uitgave daarvan komt op f.66.350,= terwijl de zeer luxueuze SV f.84.200,= moet opbrengen. In de loop van september komt de 806 beschikbaar. tr/min en een koppel van 73 Nm bij 4500 tr/min. De 1.0 liter doet bijzonder rustig zijn werk. Verder worden de voorwielen voortaan standaard aangedreven via een handgeschakelde vijfbak, die niet alleen brandstof spaart, maar ook het geluid bij hogere snelheden terugbrengt. De Alto weet in ieder geval keurig te presteren. Er is een topsnelheid mogelijk van 150 km/u, terwijl binnen 15,5 seconden vanuit stilstand de 100 km/u op de teller staat. Hierdoor is de Alto niet alleen uitermate handig in de stad. In september begint in Frankrijk de levering van de Renault Laguna met dieselmotor. De 2,2 liter 12-kleppenmotor is een geheel nieuw ontwikkelde dieselkrachtbron, die een maximum vermogen levert van 85 pk. In ons land wordt deze versie begin 1995 leverbaar. Opbergmogelijk- heden Het interieur van de Alto is aardig ingeri zonder echt frivool of wild te zijn. De stoelen zijn voor een dergelijke auto heel redelijk van afmetingen en bieden dan ook een behoorlijke ondersteuning van het lichaam. Het instrumentarium heeft in het midden de snelheidsmeter met dagtt met aan weerszijde de temperatuur- en brandstofmeter. De geen doorlopende middenconsole, maar in het midden van het dashboard zit een blok met daarop twee uitstroomopeningen, een asbak, bediening van verwarming en ventilatie en de plaats voor een radio. In het midden onder de voorruit is plaats vrij gehouden voor een klokje, waarvoor echter extra in de beurs moet worden getast. Wel is het dashboardkastje netjes van een klep voorzien. Het is alleen zo jammer dat dit c de enige opbergmogelijkl in de hele auto is. Geen bakjes tussen de voorstoelen of aan de deuren helaas. Het driespakige stuurwiel is goed geplaatst en door het relatief lage wagengewicht van 705 kg is de Alto zonder problemen in de kleinste parkeerplekjes te manouvreren. De s achterbank zijn met ee keurige stof bekleed; o randen effen, in het mi met een streepje. kleurenprogramma nog beperkt tot rood, wit en donker f blauw. Later zal het leveringsprogramma in ieder geval nog worden uitgebreid met een vijfdeursversie en een automaat. Importeur Nimag blijft de huidige vijfdeurs Alto GLS minimaal tot en met 1996 nog in het programma voeren, het prijsverschil rechtvaardigt igd worden bediend. die beslissing, sft wielophanging is De nieuwe Suzuki Alto 1.01 veel veranderd. Voor kost f.l7.995,=. Dat beteken dat de auto ook in prijs is meegegroeid. Wie echter de prijslijsten van andere merken er naast legt, ziet dat de keuze voor dit bedrag zeer gering is en dat de Alto een uitstekend figuur slaat. onze testauto aanwezige wieldoppen en flankbescherming behoren tot de opties. Ook kan bijvoorbeeld de zwarte omkadering rond de achterlichten in de carrosseriekleur meegespoten worden. Dit geeft de auto meteen een chiquere aanblik. Wel standaard zijn het getint glas, de uitstelbare zijruiten, twee buitenspiegels en de wis/was op de achterruit. Het benzineklepje en de achterklep zijn van binnenuit met hendels naast de stoel te openen. De inhoud van de bagageruimte is echter zeer gering. Dit heeft verschillende oorzaken. De achterbank is zover mogelijk naar achteren geplaatst om zoveel mogelijk interieurruimte te verkrijgen. Verder is onder de vloer van de bagageruimte het reservewiel geplaatst en ligt de hoedeplank behoorlijk verzonken. Maar de hoedeplank is makkelijk te verwijderen en de achterbank eenvoudig neer te klappen en dan moeten heel wat boodschappen gehaald worden wil de Alto helemaal vol zitten. OE fiUTOMftftT 01 IBB 1 -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 15