3 SUZUKI ALTOM
Prijzen Peugeot 806
Renault Laguna diesel
M
Oud en nieuw
Meer vermogen voor
Peugeot 106 diesel
Mazda 626 Interstate
GIJSBERS TILBURG BV
30 km
30 km
SUZUKI
JLT
E
Tel. 013/355655
GUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
Hittegolf bestendig
Huur *n Serena
135,-
RENT. D E N?S SEN
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 augustus 1994 - pagina 3
1 pagina 2
30 km
>ard
i ieder
sbreid
OTIME
1993
teller
n
1992
S Alto heeft
1992
1992
iet
sden
bekr. 1991
en
1991
1991
1991
!t
1991
1990
1989
1989
1986
1992
1992
1988
1986
1986
1985
schuifkanteldak
vijfl
t. 106
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O1 3-68391 1
Dagje uit? Iedereen kan
Ook opa
-Q
ik en 3
a
NS
Nu
>.950,-
sving
i jaar
'011
'3905
261
Bosscheweg 296 TILBURG
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
3GL
mt
specifn
XRDko
L29.99C
e nieuwe
richt.
i bij 4500 tr/min
isnelheid 150
belanc
vorig
wiek
stoelen en
- -1 een
J; aan de
midden
:ook
kheid
en
sXRD
mee....
Het grap
belijninc
in de poi
voortgez
interiei
verzorc
gegevens:
uzuki Alto 1.0
cent. De
ichte van de
Cervo
Maruti gebruikt hierbij
dezelfde kwaliteitseisen als
15,5 sec.
3,50 meter.
Micro Jive met
Officiële Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
Na de Xedos 6 en 9 heeft Interstate nu ook de Mazda 626 Wagon
aangepakt. Zo wordt het onderstel verlaagd door montage van
Eibach veren. Verder tonen de 5-spaaks 17 inch lichtmetalen
velgen zeer sportief. In het interieur vinden we een 3-spaaks-
stuur met kevlar-look, met leer beklede pookknop en naar
wens lederen bekleding in iedere denkbare kleur. Aan de
buitenkant zien we twee contrasterende kleuren, maar de
uiteindelijke prijs van de uitvoering is afhankelijk van de
wensen van de klant.
pgG A R^A G E
DENISSEN
ippige is dat de
ig van het dashboart
srtierpanelen wordt
jezet. Kortom, ook het
eur maakt een zeer
rgde indruk.
8-pers.
Serena
p.dag. Ind.
150 km
vrij, all. rise
BTW.
U huurt al 'n
Nissan v.a. 58,-
Schuifkanteldak
ïiu slechts 250,-
A Micra Jive
v.a. 22.595,-
losgelaten, terwijl de
kersverse Alto net als de
nieuwste exemplaren van zijn
voorganger bij Maruti in India
worden gemaakt.
In de twee compacte segmenten van de automarkt
speelt Suzuki al vele jaren een zeer belangrijke rol.
Zowel de Swift als de kleinere Alto gingen en gaan
gretig over de toonbank. De auto's zijn zeer
probleemloos en spreken wat betreft vormget
een grote groep gebruikers aan. Na ruim tien
komt het merk met een nieuwe, grotere Alto die
voorlopig naast het bestaande model in het
programma blijft.
Prijs
Het brandstofverbruik van de
kleine 4 cilinder is bijzonder
gunstig. Wij haalden een
gemiddelde van 1 Op 16,5
maar met een iets rustiger
rijgedrag moet dat ook
makkelijk tegen de 1 op 18
kunnen worden.
Op dit moment is het
De huidige Alto was nqg
ontstaan onder de Japanse
wetgeving dat auto's niet
langer dan 3,20 meter en
korter dan 1,40 meter
bepaalde
belastingtechnische
voordelen hadden. In Japan
zijn deze maten wat
Vijfbak
Motorisch is de Alto ook
meegegroeid. Suzuki nam de
bekende 1.3 liter 4 cilinder als
basis om tot een nieuwe 4
cilinder 1.0 liter te komen.
Ondanks het feit dat deze
krachtbron zich bediend van
'normaal' 8 kleppen en
centrale injectie wordt een
relatief hoog vermogen
bereikt van 53 pk bij 6500
maar ook op de snelweg kan
men prima uit de voeten.
Ondanks dat de Alto een nog
steeds compacte auto is, is
veel aan de veiligheid
gedaan. De portieren zijn
voorzien van
verstevigingsbalken, terwijl
voor geventileerde
remschijven worden
gemonteerd, die samen met
de trommels achter
bekrachtigd worden 1
Wat betref x
er niet zoveel veranwciu. .uvi
zien we de bekende
McPherson veerpoten, terwijl
achter wordt vastgehouden
aan de semi-onafhankelijke
as. De auto biedt een heel
behoorlijk comfortniveau en
kan zelfs opmerkelijk sportief
bereden worden. Een
igrijk verschil met de
ige Alto is het feit dat de
den verder uit elkaar
staan. Door de grotere
spoorbreedte is namelijk de
stabiliteit flink toegenomen
en daardoor voelt de nieuwe
Alto fijner aan.
NISSAN GARAGE I". I
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-68391 1
De nieuwe Suzuki Alto is in
alle richtingen gegroeid. De
auto is langer en breder, heeft
een grotere motor en biedt
meer binnenruimte. De
standaardbagageruimte is
wat mager, terwijl afgezien
van het dashboardkastje
andere opbergmogelijkhec
ontbreken. De motor is
levendig, stil en zuinig.
Het PSA-concern heeft in haar
twee kleinste auto's een
grotere dieselmotor geplaatst.
Zowel de Citroen AX als de
Peugeot 106 hebben nu een
1527 cc viercilinder diesel in
plaats van de vertrouwde 1360
cc-variant. Het vermogen is
toegenomen tot 58 pk bij 5000
tr/min. Ook het koppel ging
mee omhoog naar 95 Nm bij
2500 tr/min. Deze nieuwe
motor is geen vergroting van
"Peuaeot bestaande 1.4 diesel, maar
et 2 liter is ïuist a^9elei<^ van de 1.6 liter
7 gon benzine-krachtbron. Het
ieniveau is op een
plan gekomen. De auto
uuun nu een topsnelheid van
155 km/u en heeft van 0 tot 100
markt is de 106 Acce~'
auto heeft ten opzicxn.
Ace meegespoten
bumperschilden, bredere
stootstrips op de flanken, een
spoiler bovenop de achterklep
en specifieke logo's en stri
ping. De 106 Accent diesel
kost als 3- en 5-deurs
respectievelijk f.26.865,= en
f.27.865,=. Tot slot is er de Xxx.
met meer luxe zoals getint
glas, in delen neerklapbare
achterbank, lange
middenconsole,
dashboardkastje met klep,
beklede bagageruimte en
-;fieke wieldoppen. De
axixJ kost f.28.990,= en
f.29.990,=.
km/u 16,9 seconden nodig. De
vijfbak is van de bestaande
xw3 diesel overgenomen,
alhoewel de overbrengingen
in eerste en tweede
versnelling korter zijn
gewórden. De Peugeot 106 1.5
diesel wordt leverbaar in
verschillende
uitrustingsniveau's. Aan de
basis staat de Ace met vanaf
nu onder andere vier
uitstroomopeningen voor
verwarming en ventilatie,
volledig beklede
portierpanelen en verlichting
in de kofferruimte. De Ace
diesel kost f.26.840,= als 3-
deurs en f.27.840,= als 5-deurs.
Speciaal voor de Nederlandse
Technische
Merk en type: Suzul
GL
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 993 cc
Boring x slag: 72 x 61 mm
Vermogen: 53 pk bij 6500
tr/min
Koppel: 73Nm:
Prestaties: tops
km/u
acceleratie 0-100 in
Afmetingen: lengte I
breedte 1,495 meter
Gewicht: 705 kg
Verbruik: bij 90 km/u 4,2
liter/100 km
bij 120 km/u 5,7 liter/100 km
stadsverkeer 6,3 liter/100 km
Prijs: f. 17.995,=
Wegenbelasting:
f. 109,= tot f.113,= per 3 mnd.
Suzuki zelf, maar vanwege
lagere arbeidskosten en
lagere invoerrechten kan
Suzuki de nieuwe Alto nog
steeds betaalbaar aanbieden.
Alhoewel wij van de nieuwe
Alto spreken, is het model al
weer vier jaar oud. In de
zomer van 1990 werd in Japan
de Cervo geïntroduceerd als
een luxueuze aanbieding in
het Alto-segment. Op deze
Cervo is de nieuwe Europese
Alto gebaseerd, waarbij
carrosserie en dashboard
volledig zijn overgenomen. De
auto is gegroeid tot maar
liefst 3,5 meter en een breedte
van 1,50 meter. Dat betekent
dat de Alto veel meer
binnenruimte biedt. Het
model is ook aardiger
geworden door zijn wat
bollere belijning. De
vlakverdeling van het profiel
klopt gewoon. De auto ziet er
keurig afgewerkt uit. De op
Sinds kort is ook de luxueuze Laguna
Baccara leverbaar in Frankrijk. Deze
versie is standaard uitgerust met een
gedeeltelijk lederen bekleding en
airconditioning. Na de zomer komt de
Laguna Baccara als 2 liter met vijfbak
liter V6 automaat naar Nederland.
Peugeot heeft zojuist de
prijzen bekend gemaakt
waarvoor de nieuwe 806
ruimtewagen op de
Nederlandse markt zal
worden aangeboden. F
start met de 806 SR met 21
injectiemotor voor f .57.900,=. benzine-.
De auto is hiermee fractioneel prestatie
goedkoper dan de vrijwel ^°9®r
identieke Citroen Evasion en nu
zo'n duizend gulden duurder
dan de basis Renault Espace.
Peugeot bouwt zijn
programma verder op met de
806 ST voor f.62.400,=.
Daarboven vinden we de twee
turbo-versies. De ST-uitgave
daarvan komt op f.66.350,=
terwijl de zeer luxueuze SV
f.84.200,= moet opbrengen. In
de loop van september komt
de 806 beschikbaar.
tr/min en een koppel van 73
Nm bij 4500 tr/min. De 1.0 liter
doet bijzonder rustig zijn
werk. Verder worden de
voorwielen voortaan
standaard aangedreven via
een handgeschakelde vijfbak,
die niet alleen brandstof
spaart, maar ook het geluid
bij hogere snelheden
terugbrengt. De Alto weet in
ieder geval keurig te
presteren. Er is een
topsnelheid mogelijk van 150
km/u, terwijl binnen 15,5
seconden vanuit stilstand de
100 km/u op de teller staat.
Hierdoor is de Alto niet alleen
uitermate handig in de stad.
In september begint in Frankrijk de
levering van de Renault Laguna met
dieselmotor. De 2,2 liter 12-kleppenmotor is
een geheel nieuw ontwikkelde
dieselkrachtbron, die een maximum
vermogen levert van 85 pk. In ons land
wordt deze versie begin 1995 leverbaar.
Opbergmogelijk-
heden
Het interieur van de
Alto is aardig ingeri
zonder echt frivool of wild te
zijn. De stoelen zijn voor een
dergelijke auto heel redelijk
van afmetingen en bieden
dan ook een behoorlijke
ondersteuning van het
lichaam. Het instrumentarium
heeft in het midden de
snelheidsmeter met dagtt
met aan weerszijde de
temperatuur- en
brandstofmeter. De
geen doorlopende
middenconsole, maar in het
midden van het dashboard zit
een blok met daarop twee
uitstroomopeningen, een
asbak, bediening van
verwarming en ventilatie en
de plaats voor een radio. In
het midden onder de voorruit
is plaats vrij gehouden voor
een klokje, waarvoor echter
extra in de beurs moet worden
getast. Wel is het
dashboardkastje netjes van
een klep voorzien. Het is
alleen zo jammer dat dit c
de enige opbergmogelijkl
in de hele auto is. Geen
bakjes tussen de voorstoelen
of aan de deuren helaas. Het
driespakige stuurwiel is goed
geplaatst en door het relatief
lage wagengewicht van 705
kg is de Alto zonder
problemen in de kleinste
parkeerplekjes te
manouvreren. De s
achterbank zijn met ee
keurige stof bekleed; o
randen effen, in het mi
met een streepje.
kleurenprogramma nog
beperkt tot rood, wit en donker
f blauw. Later zal het
leveringsprogramma in ieder
geval nog worden uitgebreid
met een vijfdeursversie en
een automaat. Importeur
Nimag blijft de huidige
vijfdeurs Alto GLS minimaal
tot en met 1996 nog in het
programma voeren, het
prijsverschil rechtvaardigt
igd worden bediend. die beslissing,
sft wielophanging is De nieuwe Suzuki Alto 1.01
veel veranderd. Voor kost f.l7.995,=. Dat beteken
dat de auto ook in prijs is
meegegroeid. Wie echter de
prijslijsten van andere
merken er naast legt, ziet dat
de keuze voor dit bedrag zeer
gering is en dat de Alto een
uitstekend figuur slaat.
onze testauto aanwezige
wieldoppen en
flankbescherming behoren tot
de opties. Ook kan
bijvoorbeeld de zwarte
omkadering rond de
achterlichten in de
carrosseriekleur
meegespoten worden. Dit
geeft de auto meteen een
chiquere aanblik. Wel
standaard zijn het getint glas,
de uitstelbare zijruiten, twee
buitenspiegels en de wis/was
op de achterruit. Het
benzineklepje en de
achterklep zijn van binnenuit
met hendels naast de stoel te
openen. De inhoud van de
bagageruimte is echter zeer
gering. Dit heeft
verschillende oorzaken. De
achterbank is zover mogelijk
naar achteren geplaatst om
zoveel mogelijk
interieurruimte te verkrijgen.
Verder is onder de vloer van
de bagageruimte het
reservewiel geplaatst en ligt
de hoedeplank behoorlijk
verzonken. Maar de
hoedeplank is makkelijk te
verwijderen en de achterbank
eenvoudig neer te klappen en
dan moeten heel wat
boodschappen gehaald
worden wil de Alto helemaal
vol zitten.
OE fiUTOMftftT
01 IBB
1 -