Es 3 AUDI 2WT Ier NIEUWE FORD SCORPIO LANCIA KAPPA, DE NIEUWE THEMA High- performance I 9 Bijlage van: De Tilburgse Keener nd! <- a 1! i f «X ï/h I 4 pagina 12 Oplage: 97.385 Donderdag 11 augustus 1994 Verkeersregels Lees verder op pagina 7 een Lees verder Suzuki Alto 1.0 GL Kia sportage in dit nummer pag. 3 pag. 7 o.a.: SCORPIO Jaargang 6 Nummer 30 we len mwe ,3 en naast te kooi- ie .moet ië en OCCAM//: OPZC/C0WM qtSCtfCTÏÏRD 7UIQQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 isen hten ndat ^omt, jesloten inksaf, 3 Avant RS2 landrijving. lier kan het I meter aam jvolger i. Door 11,80 welkom. i! De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.AT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. jk len de n het even i en. staart geplakt. vege zijn hoge lichtunit Deze week: Zondag 14 augustus Formule 1 Grand Prix van Hongarije te Budapest Indy Cars vanuit Lexington in Mid-Ohio Duitse Toerwagentrofee op Zandvoort Old Timer Grand Prix en Ferrari 348 Challenge op de Niirburgring EK Rallycross te Maasmechelen (B) Het Benettonteam is in beroep gegaan tegen de schorsing van Michael Schumacher voor twee wedstrijden. De Duitser kreeg deze straf opgelegd negeren van de in Silverstone, roep kan 'in Lancia is driftig bezig haar modellenprogramma nu in korte tijd een nieuwe aanblik te geven. De nog recent geïntroduceerde Delta wordt Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur In navolging van de Formule 1 krijgen de Formule 3 wagens ook zogenaamde stepped bottom. Dit is een houten plank van 10 mm dikte, die in de lengte onder de wagen gemonteerd is en de technici tot een hogere afstelling dwingt. Het doel hiervan is de wegligging verminderen en daarmee vooral de bochtensnelheid reduceren. leze s, wegens het r zwarte vlag i Hangende dit beroe Schumacher nog L, Budapest en Spa- Francorchamps aan de start verschijnen, gaat de straf alsnog door dan i hij in ieder geval Italië Portugal missen. opzichte van de S2 op verschillende details aangepast. Zo zijn de inlaatkanalen anders geconstrueerd, is aan het uitlaatgassysteem gesleuteld en werden het motormanagementsysteem en de kleptijdenregeling opnieuw afgesteld. Dat samen met een geoptimaliseerde uitlaatgasturbo en grote intercooler zorgen voor een flinke toename van het vermogen tot 315 pk bij 6500 tr/min. Het koppel bereikt een waarde van 410 Nm bij 3000 tr/min. De motor klinkt precies als alle andere 5-pitters van Audi en blijft ook bij hogere toerentallen redelijk rustig zijn werk doen. De manier waarop de turbo aangrijpt is Turbogat Heb je dan nog meer nodig? De Avant RS2 doet er in ieder geval nog een forse schep bovenop. De RS2 is een gezamenlijk project van Audi en Porsche. De motor werd ten Na het bijna-drama van Jos Verstappen in Hockenheim is de Formule 1 wereld verdeeld over het dit seizoen opnieuw inge voerde fenomeen tankstop. Veel teams willen onmiddellijk een verbod, maar met name Ferrari, met hun dorstige 12- cylinders, zijn hier op tegen. Volgens de regels van de FIA is unanimiteit bij de teams een vereiste voor het nemen van dergelijke beslissingen. Er kan driftig worden gediscussieerd over het nut van zeer snelle auto's. Veel mensen zullen zeggen, wat heb je aan honderden pk's als je maar 120 km/u mag. Toch blijkt er voor exclusiviteiten altijd een markt. Audi heeft op dit moment de Avant RS2, in principe niet meer dan een 80 Avant overgoten met een Porsche-sausje...of misschien toch wel meer. De Hunsrückrally, afgelopen weekend verreden en meetellend voor het Internationaal Nederlands Kampioenschap is gewonnen door de Duitser Dieter Depping in zijn Ford Escort Cosworth. Onze landgenoot Bert de Jong heeft op dit moment nog de leiding in de tussenstand maar Depping, de regerend kampioen, komt sterk opzetten. De achterzijde is vrij hoog en massief, een beetje vergelijkbaar aan de Dedra, terwijl het front natuurlijk de bekende chroomomlijnde Lanciagrille draagt. Het dashboard straalt rust uit. De Kappa krijgt een zeer uitge breid instrumentarium, terwijl ook bekende elementen als alcantara bekleding, een volledig automatisch werkende verwarming/airco en houtaccenten terugkomen. Op motorisch gebied komt in ieder geval de 2 liter 4 cilinder turbo met 16-kleppen weer terug, terwijl de Kappa ook een speciaal op deze auto aangepaste 3 liter 24-kleppen V6 krijgt, een motor van Alfa- origine. De nieuwe Lancia K is voor het publiek voor het eerst redelijk ouderwets te noemen. Er is zodoende duidelijk sprake van een turbo-gat. Alleen is dit gat opmerkelijk groot. Tot zo'n 3750 tr/min merk je niet eens dat er een turbo op de motor is geschroefd en is de RS2 niet meer dan een normale auto. Maar boven dit toerental breekt de hel los en gaat de 1600 kg wegende Audi er als een raket vandoor. Wie echt snel wil rijden doet er dus goed aan het toerental niet ver onder de 4000 tr/min te laten zakken. Wie dan ook de maximum prestatiecijfers wil halen, zal bij het wegrijden eerst het toerental omhoog moeten brengen en dan pas het gaspedaal loslaten. De topsnelheid van 262 km/u geloven we graag, maar wie binnen de beloofde 5,4 seconden de 100 km/u wil bereiken, zal hiervoor hard moeten werken. Grappig om te zien dat met 85 pk meer 0,7 seconden sneller worden geaccelereerd. De Audi 80 Avant wordt geleverd met een veelheid aan motoren: 2 liter, 2.3 liter, 2.6 en 2.8 liter V6 en natuurlijk de 1.9 TD en TDi. Daarnaast is er de Avant S2, een zeer sportieve versie die met zijn 2.2 liter 20 kleppen turbomotor komt tot 230 pk bij 5900 tr/min en een koppel van 350 Nm bij 1950 tr/min. Een meer dan snelle auto die bijvoorbeeld goed is voor een top van 246 km/u en het sprintje van 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden af werkt. Nog voor het einde van het jaar zullen de Nederlandse Ford-dealers de nieuwe Scorpio in hun showroom krijgen. Dit nieuwe model houdt het midden tussen een zeer ingrijpende facelift en een compleet nieuwe auto. Er is namelijl uitgegaan van het bestaande onderstel bekende middensectie. Daaraan zijn om simpel te stellen een nieuwe kop en.staa: De achterkant van de auto doet vanwege kofferklep en doorgetrokken smalle lUu„ denken aan een Amerikaanse auto. Het geheel wordt bovendien door een chromen strip opgesierd. Het front is op z'n minst gedurfd te noemen. De motorkap loopt sterk naar voren af. In tegenstelling tot veel grote auto's zien we hier relatief smalle en hoge lichtunits die de medeweggebruikers zeer verbaasd aankijken. In het midden zit een brede, chroom-omlijnde grille, terwijl motorkap en voorbumper haast natuurlijk in elkaar overvloeien. Het bekende vijfdeurs model komt te vervallen. De nieuwe Scorpio zal alleen als vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon verder gaan. De auto beleeft zijn publieke première op de komende Parijse autotentoonstelling begin oktober. Al weer bijna twee jaar geleden werden een aantal nieuwe verkeersregels en gewijzigde verkeersborden ingevoerd. Langzaam maken de oude borden plaats voor de nieuwe en helaas blijkt dan dat de weggebruiker deze nieuwe borden niet kent. Op een grote kruising vlak bij mij in de buurt is het op de hoofdweg in beide richtingen niet toegestaan linksaf te slaan. Er zijn voorsorteervakken voor rechtdoor en rechtaf, maar voor linksaf was geen plaats. Op de weg staan pijlen die duidelijk de bedoeling van de verschillende rijstroken aangeven. Tot voor kort stond vlak voor deze kruising een rond bord met rode rand met daarin een doorgestreepte pijl naar links. Iedereen wist datje op de bewuste kruising niet linksaf mocht slaan. De enkeling die dit wel deed was zich zeer bewust van zijn overtreding of had zijn rijbewijs gehaald met meer geluk dan wijsheid. In het gewijzigde verkeersreglement gaat men ervan uit dat de weggebruiker posi tief tegemoet moet worden getreden. Er mag dus niet meer worden gezegd "Het is hier verboden linksaf te slaan". Nee, nu wordt met een rond blauw bord met een witte pijl rechtdoor en rechtsaf aangegeven dat dit de richtingen zijn die mogen worden gevolgd. De uiteindelijke betekenis is hetzelfde, maar de manier van benaderen is anders. En het resultaat...juist, niemand snapt er nog iets van en ondanks het volledig ontbreken van een opstelvak middenop de kruising slaan nu de automobilisten bij bosjes toch linksaf. Een groot terras op één van de hoeken van deze kruising zit soms vol met mense die maar zitten wacht- op een flinke klap en di die regelmatig voorkor moge duidelijk zijn. Misschien dat de overheid toch nog eens een goede informatiecampagne op ons los moet laten... Tony Vos Remzetels Natuurlijk heeft de Quattro vierwielaa Alleen op deze manie, enorme vermogen probleemloos op het wegdek worden overgebracht. De installatie is in de racerij zeer beproefd. Het Torsen- tussendifferentieel is uitgerust met automatische sperren, die zorgen voor een uitstekende koersvastheid en optimale grip. Onder extreme wegomstandigheden bij lage snelheden kan met een knop tussen de voorstoelen een extra sperdifferentieel op de achteras worden ingeschakeld. Deze schakelt boven de 25 km/u weer automatisch uit. Een auto als de RS2 moet natuurlijk worden voorzien van een superieur remsysteem met uiteraard ABS. Hier komen v de eerste Porsche-onderdek tegen. Achter de 17 inch 5- spaaks Porsche-velgen zitten rode remzetels met daarop duidelijk de vermelding "PORSCHE". vanaf september bijgestaan door een Dedra Stationwagon. Verder zal in de herfst het nieuwe Lancia topmodel worden voorgesteld. De 4,69 lange auto krijgt de naar Kappa en geldt als opv van de huidige Thema, zijn flinke breedte van meter biedt de Kappa een forse binnenruimte, met natuurlijk een op comfort gerichte uitrusting. Standaard wordt het nieu model uitgerust met ABS i een bestuurdersairbag, natuurlijk een versterkte constructie, verstevigingsbalken in de portieren en gordelspanners. De lijnvoering van de Kappa is net als bij de Thema sierlijk en tijdloos, zodat het merk na I SCORPIO 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 13