Es
3
AUDI 2WT
Ier
NIEUWE
FORD
SCORPIO
LANCIA KAPPA,
DE NIEUWE THEMA
High-
performance
I
9
Bijlage van: De Tilburgse Keener
nd!
<-
a
1! i
f «X
ï/h
I
4 pagina 12
Oplage: 97.385
Donderdag 11 augustus 1994
Verkeersregels
Lees verder op pagina 7
een
Lees verder
Suzuki Alto 1.0 GL
Kia sportage
in dit nummer
pag. 3
pag. 7
o.a.:
SCORPIO
Jaargang 6
Nummer 30
we
len
mwe
,3 en
naast
te kooi-
ie
.moet
ië en
OCCAM//:
OPZC/C0WM
qtSCtfCTÏÏRD
7UIQQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
isen
hten
ndat
^omt,
jesloten
inksaf,
3 Avant RS2
landrijving.
lier kan het
I meter
aam
jvolger
i. Door
11,80
welkom.
i!
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.AT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
jk
len de
n het even
i en. staart geplakt.
vege zijn hoge
lichtunit
Deze week:
Zondag 14 augustus
Formule 1 Grand Prix van
Hongarije te Budapest
Indy Cars vanuit Lexington
in Mid-Ohio
Duitse Toerwagentrofee op
Zandvoort
Old Timer Grand Prix en
Ferrari 348 Challenge op de
Niirburgring
EK Rallycross te
Maasmechelen (B)
Het Benettonteam is in
beroep gegaan tegen de
schorsing van Michael
Schumacher voor twee
wedstrijden. De Duitser
kreeg deze straf opgelegd
negeren van de
in Silverstone,
roep kan
'in
Lancia is driftig bezig haar
modellenprogramma nu in
korte tijd een nieuwe aanblik
te geven. De nog recent
geïntroduceerde Delta wordt
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
In navolging van de
Formule 1 krijgen de
Formule 3 wagens ook
zogenaamde stepped
bottom. Dit is een houten
plank van 10 mm dikte, die
in de lengte onder de
wagen gemonteerd is en de
technici tot een hogere
afstelling dwingt. Het doel
hiervan is de wegligging
verminderen en daarmee
vooral de bochtensnelheid
reduceren.
leze s,
wegens het r
zwarte vlag i
Hangende dit beroe
Schumacher nog L,
Budapest en Spa-
Francorchamps aan de
start verschijnen, gaat de
straf alsnog door dan i
hij in ieder geval Italië
Portugal missen.
opzichte van de S2 op
verschillende details
aangepast. Zo zijn de
inlaatkanalen anders
geconstrueerd, is aan het
uitlaatgassysteem gesleuteld
en werden het
motormanagementsysteem
en de kleptijdenregeling
opnieuw afgesteld. Dat
samen met een
geoptimaliseerde
uitlaatgasturbo en grote
intercooler zorgen voor een
flinke toename van het
vermogen tot 315 pk bij 6500
tr/min. Het koppel bereikt een
waarde van 410 Nm bij 3000
tr/min. De motor klinkt precies
als alle andere 5-pitters van
Audi en blijft ook bij hogere
toerentallen redelijk rustig
zijn werk doen. De manier
waarop de turbo aangrijpt is
Turbogat
Heb je dan nog meer nodig?
De Avant RS2 doet er in ieder
geval nog een forse schep
bovenop. De RS2 is een
gezamenlijk project van Audi
en Porsche. De motor werd ten
Na het bijna-drama van
Jos Verstappen in
Hockenheim is de Formule
1 wereld verdeeld over het
dit seizoen opnieuw inge
voerde fenomeen tankstop.
Veel teams willen
onmiddellijk een verbod,
maar met name Ferrari,
met hun dorstige 12-
cylinders, zijn hier op
tegen. Volgens de regels
van de FIA is unanimiteit
bij de teams een vereiste
voor het nemen van
dergelijke beslissingen.
Er kan driftig worden gediscussieerd over het nut
van zeer snelle auto's. Veel mensen zullen zeggen,
wat heb je aan honderden pk's als je maar 120 km/u
mag. Toch blijkt er voor exclusiviteiten altijd een
markt. Audi heeft op dit moment de Avant RS2, in
principe niet meer dan een 80 Avant overgoten met
een Porsche-sausje...of misschien toch wel meer.
De Hunsrückrally,
afgelopen weekend
verreden en meetellend
voor het Internationaal
Nederlands
Kampioenschap is
gewonnen door de Duitser
Dieter Depping in zijn Ford
Escort Cosworth. Onze
landgenoot Bert de Jong
heeft op dit moment nog de
leiding in de tussenstand
maar Depping, de regerend
kampioen, komt sterk
opzetten.
De achterzijde is vrij hoog en
massief, een beetje
vergelijkbaar aan de Dedra,
terwijl het front natuurlijk de
bekende chroomomlijnde
Lanciagrille draagt. Het
dashboard straalt rust uit. De
Kappa krijgt een zeer uitge
breid instrumentarium,
terwijl ook bekende
elementen als alcantara
bekleding, een volledig
automatisch werkende
verwarming/airco en
houtaccenten terugkomen.
Op motorisch gebied komt in
ieder geval de 2 liter 4 cilinder
turbo met 16-kleppen weer
terug, terwijl de Kappa ook
een speciaal op deze auto
aangepaste 3 liter 24-kleppen
V6 krijgt, een motor van Alfa-
origine. De nieuwe Lancia K is
voor het publiek voor het eerst
redelijk ouderwets te noemen.
Er is zodoende duidelijk
sprake van een turbo-gat.
Alleen is dit gat opmerkelijk
groot. Tot zo'n 3750 tr/min
merk je niet eens dat er een
turbo op de motor is
geschroefd en is de RS2 niet
meer dan een normale auto.
Maar boven dit toerental
breekt de hel los en gaat de
1600 kg wegende Audi er als
een raket vandoor. Wie echt
snel wil rijden doet er dus
goed aan het toerental niet
ver onder de 4000 tr/min te
laten zakken. Wie dan ook de
maximum prestatiecijfers wil
halen, zal bij het wegrijden
eerst het toerental omhoog
moeten brengen en dan pas
het gaspedaal loslaten. De
topsnelheid van 262 km/u
geloven we graag, maar wie
binnen de beloofde 5,4
seconden de 100 km/u wil
bereiken, zal hiervoor hard
moeten werken. Grappig om
te zien dat met 85 pk meer 0,7
seconden sneller worden
geaccelereerd.
De Audi 80 Avant wordt
geleverd met een veelheid
aan motoren: 2 liter, 2.3 liter,
2.6 en 2.8 liter V6 en natuurlijk
de 1.9 TD en TDi. Daarnaast is
er de Avant S2, een zeer
sportieve versie die met zijn
2.2 liter 20 kleppen turbomotor
komt tot 230 pk bij 5900 tr/min
en een koppel van 350 Nm bij
1950 tr/min. Een meer dan
snelle auto die bijvoorbeeld
goed is voor een top van 246
km/u en het sprintje van 0 tot
100 km/u in 6,1 seconden
af werkt.
Nog voor het einde van het jaar zullen de
Nederlandse Ford-dealers de nieuwe Scorpio in
hun showroom krijgen. Dit nieuwe model houdt
het midden tussen een zeer ingrijpende facelift en
een compleet nieuwe auto. Er is namelijl
uitgegaan van het bestaande onderstel
bekende middensectie. Daaraan zijn om
simpel te stellen een nieuwe kop en.staa:
De achterkant van de auto doet vanwege
kofferklep en doorgetrokken smalle lUu„
denken aan een Amerikaanse auto.
Het geheel wordt bovendien door een chromen
strip opgesierd. Het front is op z'n minst gedurfd te
noemen. De motorkap loopt sterk naar voren af. In
tegenstelling tot veel grote auto's zien we hier
relatief smalle en hoge lichtunits die de
medeweggebruikers zeer verbaasd aankijken. In
het midden zit een brede, chroom-omlijnde grille,
terwijl motorkap en voorbumper haast natuurlijk
in elkaar overvloeien. Het bekende vijfdeurs
model komt te vervallen. De nieuwe Scorpio zal
alleen als vierdeurs sedan en vijfdeurs
stationwagon verder gaan.
De auto beleeft zijn publieke première op de
komende Parijse autotentoonstelling begin
oktober.
Al weer bijna twee jaar
geleden werden een
aantal nieuwe
verkeersregels en
gewijzigde
verkeersborden
ingevoerd. Langzaam
maken de oude borden
plaats voor de nieuwe en
helaas blijkt dan dat de
weggebruiker deze
nieuwe borden niet kent.
Op een grote kruising
vlak bij mij in de buurt is
het op de hoofdweg in
beide richtingen niet
toegestaan linksaf te
slaan. Er zijn
voorsorteervakken voor
rechtdoor en rechtaf,
maar voor linksaf was
geen plaats. Op de weg
staan pijlen die duidelijk
de bedoeling van de
verschillende rijstroken
aangeven. Tot voor kort
stond vlak voor deze
kruising een rond bord
met rode rand met daarin
een doorgestreepte pijl
naar links. Iedereen wist
datje op de bewuste
kruising niet linksaf
mocht slaan. De enkeling
die dit wel deed was zich
zeer bewust van zijn
overtreding of had zijn
rijbewijs gehaald met
meer geluk dan wijsheid.
In het gewijzigde
verkeersreglement gaat
men ervan uit dat de
weggebruiker posi tief
tegemoet moet worden
getreden. Er mag dus niet
meer worden gezegd "Het
is hier verboden linksaf te
slaan". Nee, nu wordt met
een rond blauw bord met
een witte pijl rechtdoor
en rechtsaf aangegeven
dat dit de richtingen zijn
die mogen worden
gevolgd. De uiteindelijke
betekenis is hetzelfde,
maar de manier van
benaderen is anders. En
het resultaat...juist,
niemand snapt er nog iets
van en ondanks het
volledig ontbreken van
een opstelvak middenop
de kruising slaan nu de
automobilisten bij bosjes
toch linksaf. Een groot
terras op één van de
hoeken van deze kruising
zit soms vol met mense
die maar zitten wacht-
op een flinke klap en di
die regelmatig voorkor
moge duidelijk zijn.
Misschien dat de
overheid toch nog eens
een goede
informatiecampagne op
ons los moet laten...
Tony Vos
Remzetels
Natuurlijk heeft de
Quattro vierwielaa
Alleen op deze manie,
enorme vermogen
probleemloos op het wegdek
worden overgebracht. De
installatie is in de racerij zeer
beproefd. Het Torsen-
tussendifferentieel is
uitgerust met automatische
sperren, die zorgen voor een
uitstekende koersvastheid en
optimale grip. Onder extreme
wegomstandigheden bij lage
snelheden kan met een knop
tussen de voorstoelen een
extra sperdifferentieel op de
achteras worden
ingeschakeld. Deze schakelt
boven de 25 km/u weer
automatisch uit. Een auto als
de RS2 moet natuurlijk
worden voorzien van een
superieur remsysteem met
uiteraard ABS. Hier komen v
de eerste Porsche-onderdek
tegen. Achter de 17 inch 5-
spaaks Porsche-velgen zitten
rode remzetels met daarop
duidelijk de vermelding
"PORSCHE".
vanaf september bijgestaan
door een Dedra
Stationwagon. Verder zal in
de herfst het nieuwe Lancia
topmodel worden
voorgesteld. De 4,69
lange auto krijgt de naar
Kappa en geldt als opv
van de huidige Thema,
zijn flinke breedte van
meter biedt de Kappa een
forse binnenruimte, met
natuurlijk een op comfort
gerichte uitrusting.
Standaard wordt het nieu
model uitgerust met ABS i
een bestuurdersairbag,
natuurlijk een versterkte
constructie,
verstevigingsbalken in de
portieren en gordelspanners.
De lijnvoering van de Kappa
is net als bij de Thema sierlijk
en tijdloos, zodat het merk na
I SCORPIO
1