7Z7Z 1 SEAT IBIZA ALFA 145 rst; s VTOUTERS AUTOBEDRIJVEN B.V. Een 10 voor design DAEWOO IN NEDERLAND VAN START i Bijlage van: DeTilburgse Koerier «L X CD-ROM 4 pagina 16 Oplage: 96.900 ex. Donderdag 21 juli 1994 2.0 in jaat I’S I merk! in. De 145.000 91 89.000 92 Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB Tilburg - telefoon 013-430022 55.000 91 65.000 88 62.000 91 «t. 106.000 88 66.000 87 99.000 87 24.000 90 65.000 92 iet ;te Tony Vos (19.178) 10. Volvo Ford Mondeo 24V Interstate Xedos 9 o.a.: pag. 7 pag. 3 pag. 5 GEKEURD Lees verder in dit nummer Autotest: Citroën XM 2.0i SX Jaargang 6 Nummer 29 Officieel Alfa Romeo-dealer voor Tilburg en omstreken AUTOVERKOPEN IN EERSTE HALF JAAR WEEK .6 Break un, 1991 C nbö '93 '91 ’87-’90 '88 ’86-’88 '90 '88 '85 l '91 '85 '88 '87 '86 '84 '91 '92 ibe- rop in ons i's. In alle lijnen zijn net als aan de buitenkant licht naar het vooronder gericht. -toren het j^vendien f toerental. jfbak jel lan van de tr/miu. daardc meeste al bij eer Verder r van de t probleeml ZRPERS 4. 145.000 90 SAAB 7UICT)OSTbv V^A.rlmmJMelbedriff Tilburg Hoevenseweg 9 2d, TILBURG - 013-321405 Gangmakers De wielophanging is wat betreft constructie vergelijkbaar aan die van de Alfa 145 ruim motor ixx is dan de Alfa (was 1.5) v maximaal Ook hier wee waardei top van 1 11 seconden. De 1 echter wat r.- is niet merkb^x de 1.3. itueel twee e auto komt *9 betreft de gen Jassegenoten 150 kg: rei dus vrijwel 33 en d Daewoo zal begin volgend jaar e nieuwe fabrieksvestiging le komende tijd een verkoop- en tten. Als directeur is dhr. B. Finson coop van Mitsubishi- niet opvallend stil. De tweede *or in het rijtje is de 1.6 liter ”1 van 103 pk en een al koppel van 134 Nm. jer keurig mi op papier, zoals een 1185 km/u en sprintje is six. De 1.6 komt rumoeriger over en kbaar vlotter dan Het derde Koreaanse autome in Nederland van start gaan. Daewoo Benelux moet in de 1 dealerorganisatie gaan opzetten. Als dire- aangetrokken, tot voor kort directeur verkc importeur HNG. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.AT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De autobranche kan heel tevreden zijn. Tot en met 30 juni lagen de autoverkopen in ons land 18,6 procent boven het aantal over de vergelijkbare periode 1993. In totaal vonden 268.320 auto's een nieuwe eigenaar. Natuurlijk moeten we bedenken dat de eerste paar maanden van vorig jaar extreem slecht waren in verband met het zogenaamde BPM- effect. Verrekenen we dit effect met de huidige groei, dan blijft nog altijd een positief saldo over van 9 tot 10 procent. Gemiddeld groeide de Europese markt met 6,6 procent. Slecht ging het in Duitsland en Italië, terwijl de verkopen in bijvoorbeeld Spanje en Engeland bovengemiddeld omhoog gingen. Ook de gebruikte auto's vinden gretig aftrek. Van januari tot en met juni werden 389.900 occasions via Bovag-bedrijven verkocht, tegen 351.900 vorig, jaar. Alhoewel de i merken van profitere1 een aant mi' Begin september zal in heel Europa tegelijk de definitieve opvolger van de Alfa 33 worden voorgesteld. In eerste instantie komt een driedeurs beschikbaar, de Alfa 145, terwijl tegen het einde van het jaar de vijfdeurs Alfa 146 zal worden voorgesteld. De 146 heeft overigens op de neus na een volledig andere carrosserie. Het concern telt 22 dochterondernemingen met in totaal 80.000 werknemers. Daewoo is naast auto's actief -- internationale handel, =x,iieepsbouw, textiel en electronica. Bovendien heeft Daewoo Motor Corporation als eerste autofabrikant in Azië een ISO 9001 certificaat ontvangen van de Duitse TuV. De eerste Daewoo's (spreek uit 'deewoe') zullen op de komende AutoRai in februari 1995 worden gepresenteerd. "1st de Daewoo Lemans en x xince, respectievelijk gebaseerd op de Opel Kadett en Rekord, is de Espero het eerste eigen model. Het gaat om een vierdeurs sedan met een 1.5 liter 16-kleppenmotor van 88 pk. Daarnaast is er in Korea ook een 2 liter van 110 pk verkrijgbaar. Het ontwerp van de Espero komt van Bertone. Niet alleen de auto gaat op technisch vlak met de tijd mee, ook alles wat er in de meest brede zin mee te maken heeft. Natuurlijk zorgen importeur en fabrikanten ervoor dat de automobielpers op hun wenken bediend wordt. Alle nieuwtjes worden met persberichten gemeld, liefst voorzien van een foto of kleurendia. Het uitbrengen van een volledig nieuwe auto gc meestal vergezeld van een lijvig persdossier met een uitgebreide keuze aan foto's en dia's, lijsten met technische gegevens etc. Steeds meer worden deze pakketten met informatie tevens op een discette uitgedeeld. Immers een floppy neemt minder plaats in in de kast dan het dikke boekwerk. Tijdens de Detroit Motorshow in januari demonstreerde een firma in de perskamer een uitgebreid auto- informatiesysteem op de computer. Ook in Nederland zijn zelfs in de kiosken tegen zeer aantrekkelijke bedragen complete softwarepakketten schikbaar met daaroi gegevens van alle in land leverbare auto's.. deze pakketten kunnen zelfs vergelijkingen tussen drie modellen worden gemaakt. Iets dergelijks werd ook in de VS getoond, maar dan opgeslagen op een CD- ROM. De technische gegevens van de auto's werden vergezeld van een kleurenplaatje wat naar wens beeldvullend kon worden getoond. Enkele weken geleden kwam de eerste editie van deze CD- ROM in de bus. In de begeleidende brief wordt beloofd dat een tweede versie met nog meer auto's eind van het jaar gereed komt. Ook zal er dan een disk verschijnen met zo'n honderd kant en klare foto's. BMW deed er eigenlijk direct een schepje bovenop. Op een disk staan niet alleen alle technische gegevens, maar pok de reclamespotjes voor TV en verschillende technische items die met bijbehorende videobeelden worden verduidelijkt. We lijken op dit gebied aan het begin van een ontwikkeling te staan. Wellicht dat in de toekomst dit blad niet meer op papier, maar op een diskette met bewegende beelden bij uw in de bus valt... prestaties De 145 1.4 i van 178 km/u en t sprintje van 0 j seconden nodig, jurige cijfers, maar “lleen gehaald wordt istuurder hiervoor hard werkt. Echter bij tussenacceleratie valt de auto Turbodiesel een beetje door de mand. Trots wordt melding gemaakt mol 190 van het terugbrengen van het kie. >el boxergeluid. Inderdaad is het 129 sportstoelen uit de GTi-versie met speciale bekleding met ingeweven "S"-logo, hoofdsteunen op de achterbank en een grote middenconsole. Maar ook het uiterlijk bleef niet onaangetast. De auto onderscheidt zich door de GTi-wieldoppen, 14 inch velgen, brede banden en S- logo's op de B-stijlen. Seat berekent voor dit alles slechts een geringe meerprijs van f.700,zodat de Ibiza S f.25.295,= kost. METEENSAAB-SEIECT OCCASIONKOMTU NIET VAN EEN KOUDE KEEM/S thuis. edan ’87 ’88-’91 '87-’89 '87 '89 '87 '86 '85 '87 Als sportieve top is er op dit moment de 1:7 liter 16- klepper. Deze auto komt tot 129 pk en een koppel van 148 Nm. En ook hier weer goede prestaties mits er flink in de versnellingen wordt doorgetrokken. Dan is een top van 200 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,8 seconden mogelijk. Alfa belooft voor de toekomst nog een 2 liter 16-klepper Twin Spark die het tot zo'n 155 pk moet brengen. De Alfa 145 wordt echter ook direct leverbaar met een turbodieselmotor. Alhoewel hiervan aan de buitenkant buiten het typeplaatje weinig te zien is, heeft deze auto technisch een afwijkende constructie. De boxers zijn namelijk in de lengterichting voorin geplaatst met de versnellingsbak achter de motor. De turbodiesel ligt net als bij de 155 dwars voorin met een daarbij behorende versnellingsbak. Op vrijwel alle punten overtreft de 1929 cc turbodiesel zijn benzinebroeders. De krachtbron levert een uitstekend vermogen van 90 pk bij 4100 tr/min en een koppel van 186 Nm bij 2400 tr/min. De diesel heeft door van alle mote ste koppel en bove en zeer laagl schakelt de vijf turbodiesel vee ilozer dan vos boxers er vanwege krachtbron wegligging. O; overtreft de tur zodoende zijn benzinebroeders. Het prestatieniveau ligt met een top Van 178 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12 seconden op een niveau net boven de 1.3, met als groot verschil dat de turbodiesel veel beter uit de bus komt bij tussenacceleraties. Daewoo Motor Corporation bouwt op dit moment in de havenplaats Kunsan bij Seoul een nieuwe fabriek om de produktiecapaciteit uit te in in kunnen breiden van 700.000 sche tot 1,2 miljoen auto's per jaar. Daewoo wil de helft hiervan gaan exporteren. De kersver se importeur streeft ernaar binnen enkele jaren een marktaandeel te verwerven in ons land van 1,5 procent, wat zo'n 7500 auto's op jaarbasis betekent. Daewoo werkte in een joint- Naas venture tot voor kort samen Print met General Motors en bouwde onder meer de Opel Kadett (Pontiac LeMans) voor de Amerikaanse markt. Sinds 1992 is Daewoo zelfstandig en is op de thuismarkt en enkele Oost-Europese markten geen onbekende. Daewoo stond in 1992 op de 43ste plaats van de lijst met honderd grootste ondernemingen in de wereld. e meeste de opleving ren, zijn er toch ntal te noemen die linder auto's erkochten: Lada, Mazda, Mitsubishi, Skoda, Subaru en Toyota zagen niet alleen hun marktaandeel, maar ook hun absolute aantallen kelderen. Ook zijn er een aantal merken die niet alleen winst boekten wat betreft aantallen, maar ook nog eens hun marktaandeel wisten te verbeteren. Dit was het geval bij BMW, Chrysler, Fiat, Lancia, Opel, Honda, Mercedes, Renault, Rover, Saab en Seat. Alle andere merken bleven wat marktaandeel betreft stabiel en gingen iets omlaag. Opvallend is de daling van het algehele marktaandeel van Japanse auto van 23,41 procent vorig jaar tot 19,85 procent in het eerste half jaar van 1994. De merken-top-10 ziet er als volgt uit (tussen haakjes cijfers van 1993): 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 Z'xT'X'xJrJ Seat doet uiterst succesvol zaken met de nieuwe Ibiza. Om aan de vraag naar sportieve kleine auto's kunnen voldoen wordt tijdelijk een Ibiza S aangeboden. Deze specifieke uitrusting is gebaseerd op de 1.4 CLX met standaard al zaken als getint glas, toerenteller en van binnenuit verstelbare buitenspiegels. De "S" voegt daar nog een aantal sportieve details aan toe: een 4-spaaks sportstuur, 1. Opel 39.108 (33.001) 2. Ford 23.837 (20.281) 3. Renault 22.982 (16.098) 4. Volkswagen 22.668 5. Peugeot 20.441 (17.825) 6. Fiat 13.371 (10.455) 7. Nissan 13.252 (12.048) 8. Toyota 13.110 (14.065) 9. Citroën 12.954 (11.422) 10.772 (9.123) 155. Door echter een breder spoor, heeft de auto een grotere stabiliteit. Door de sportieve af vering worden wegoneffenheden af en toe doorgegeven, maar over het geheel genomen scoort de auto op dit punt zeker voldoende. Met uitzondering van dë 16- klepper worden de overige drie motorvarianten leverbaar in twee uitrustingsniveau's. Het basisniveau beschikt bij de 1.4 IE over een airbag, gordelspanners, met de hand van binnenuitverstelbare buitenspiegels, digitaal lees verder op pag. 5 Parijs - De Italiaanse auto-industrie heeft een naam hoog te houden wat betreft design. Toch zijn de hoogstandjes van het laatste decennium op de vingers van één hand te tellen. Gelukkig lijken Fiat. Lancia en Alfa nu door te hebben, dat juist hierdoor het zo belangrijke onderscheid met de concurrentie kan worden verkregen. We reden de zeer bijzonder ogende Alfa 145. Motorisch vinden we in deze nieuwe Alfa vrijwel allemaal bekende technieken. Voorlopig worden drie benzinemotoren geboden, jmaal van het boxer-type. xxxxxi de basis staat net als bij de 33 de 1.4 liter met een relatief hoog vermogen van pk bij 6000 tr/min en ee koppel boxergelux^. xiiussiuuuu xx^x van 115 Nm bij 4400 tr/min. Een bekende knetteren wat echt toerenmachientje wat bij minder te horen, maar over veelvuldig schakelen tot het geheel genomen is de 145 redelijke prestaties in staat is. Motoren De stoelen zien er sportief uit, bieden een stevige zit, maar zouden de bovenbenen wat beter mogen ondersteunen. Achterin biedt de 145 voldoende ruimte voor drie kinderen of event: volwassenen. De i Bodemplaat wat binnenruimte Alhoewel bij de start van het keurig met zijn klai project uit is gegaan van de mee. Tot zover dus bodemplaat die ook bij de Fiat geen enkele negatieve Tipo, Lancia Dedra en Alfa 155 opmerking over de nieuwe wordt gebruikt, is de Alfa 145 145. verder een geheel eigen pro- dukt. Typische Alfa- kenmerken zijn vermengd met nieuwe ontwerptechnische vindingen. De neus heeft benz natuurlijk het bekende Alfa- aller grilletje geflankeerd door de Aan 'snorren'. De koplampen zijn relatief klein gehouden, terwijl het grootste deel van de luchtinlaat door de bumper wordt verzorgd. Bekijken we het profiel dan wordt de oplopende lijn van de motorkap voortgezet over de flanken. Ook de ruitlijn gaat langzaam omhoog met als aardigheidje een knik halverwege het portier ter onderbreking. De zijruiten en achterruit lijken één geheel te vormen. Aan de achterzijde is alles naar het midden gericht. De ruit loopt iets af naar het bevestigingspunt van de wisser, maar ook de achterlichten lopen in deze lijn mee. De Alfa 145 heeft geen doorlopende achterlichtunit. De achterklep scharniert tot ver in het dak open, een constructie die we enkele jaren geleden al bij de Honda Accord Aerodeck zagen. De Alfa 145 is een uiterst originele auto die niet tot de categorie 'dertien in een dozijn' behoort. Ook in het interieur hebben het ontwerpteam voldoende fantasie mogen verwerken. Het geheel ziet er speels en tegelijk goed afgewerkt uit. Achter het driespakige stuur met standaard een airbag zit een compacte overkapping met daaronder de bekende boordinstrumenten. De deurpanelen vloeien als het ware in het dashboard over en en heeft de auto je de zwaardere een betere j. Op alle fronten irbodiesel We mogen niet vergeten dat de gemiddelde Alfa 145 ruim 1 g zwaarder is en dat is bij de v_. meteen te merken. haalt een top 5 heeft voor het tot 100 12,5: Dit zijn keu kunnen alleen g als de bestuurde Echl raccelerat jetje door wordt 1 AA 109 PX

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 17