7Z7Z
1
SEAT IBIZA
ALFA 145
rst;
s
VTOUTERS
AUTOBEDRIJVEN B.V.
Een 10 voor design
DAEWOO IN
NEDERLAND VAN
START
i
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
«L
X
CD-ROM
4 pagina 16
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 21 juli 1994
2.0
in
jaat
I’S
I
merk!
in. De
145.000 91
89.000 92
Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB Tilburg - telefoon 013-430022
55.000 91
65.000 88
62.000 91
«t.
106.000 88
66.000 87
99.000 87
24.000 90
65.000 92
iet
;te
Tony Vos
(19.178)
10. Volvo
Ford Mondeo 24V
Interstate Xedos 9
o.a.:
pag. 7
pag. 3
pag. 5
GEKEURD
Lees verder in
dit nummer
Autotest:
Citroën XM 2.0i SX
Jaargang 6
Nummer 29
Officieel Alfa Romeo-dealer
voor Tilburg en omstreken
AUTOVERKOPEN
IN EERSTE HALF
JAAR
WEEK
.6 Break
un, 1991
C
nbö
'93
'91
’87-’90
'88
’86-’88
'90
'88
'85
l '91
'85
'88
'87
'86
'84
'91
'92
ibe-
rop
in ons
i's. In
alle lijnen zijn net als aan de
buitenkant licht naar het
vooronder gericht.
-toren het
j^vendien
f toerental.
jfbak
jel
lan van de
tr/miu.
daardc
meeste
al bij eer
Verder r
van de t
probleeml
ZRPERS
4. 145.000 90
SAAB
7UICT)OSTbv
V^A.rlmmJMelbedriff Tilburg
Hoevenseweg 9 2d, TILBURG - 013-321405
Gangmakers
De wielophanging is wat
betreft constructie
vergelijkbaar aan die van de
Alfa 145 ruim motor ixx
is dan de Alfa (was 1.5) v
maximaal
Ook hier wee
waardei
top van 1
11 seconden. De 1
echter wat r.-
is niet merkb^x
de 1.3.
itueel twee
e auto komt
*9 betreft de gen
Jassegenoten 150 kg:
rei dus vrijwel 33 en d
Daewoo zal begin volgend jaar
e nieuwe fabrieksvestiging
le komende tijd een verkoop- en
tten. Als directeur is dhr. B. Finson
coop van Mitsubishi-
niet opvallend stil. De tweede
*or in het rijtje is de 1.6 liter
”1 van 103 pk en een
al koppel van 134 Nm.
jer keurig
mi op papier, zoals een
1185 km/u en sprintje is
six. De 1.6 komt
rumoeriger over en
kbaar vlotter dan
Het derde Koreaanse autome
in Nederland van start gaan.
Daewoo Benelux moet in de 1
dealerorganisatie gaan opzetten. Als dire-
aangetrokken, tot voor kort directeur verkc
importeur HNG.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.AT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De autobranche kan heel
tevreden zijn. Tot en met
30 juni lagen de
autoverkopen in ons
land 18,6 procent boven
het aantal over de
vergelijkbare periode
1993. In totaal vonden
268.320 auto's een
nieuwe eigenaar.
Natuurlijk moeten we
bedenken dat de eerste
paar maanden van vorig
jaar extreem slecht
waren in verband met
het zogenaamde BPM-
effect. Verrekenen we dit
effect met de huidige
groei, dan blijft nog altijd
een positief saldo over
van 9 tot 10 procent.
Gemiddeld groeide de
Europese markt met 6,6
procent. Slecht ging het
in Duitsland en Italië,
terwijl de verkopen in
bijvoorbeeld Spanje en
Engeland
bovengemiddeld
omhoog gingen. Ook de
gebruikte auto's vinden
gretig aftrek. Van januari
tot en met juni werden
389.900 occasions via
Bovag-bedrijven
verkocht, tegen 351.900
vorig, jaar.
Alhoewel de i
merken van
profitere1
een aant
mi'
Begin september zal in heel
Europa tegelijk de definitieve
opvolger van de Alfa 33
worden voorgesteld. In eerste
instantie komt een driedeurs
beschikbaar, de Alfa 145,
terwijl tegen het einde van het
jaar de vijfdeurs Alfa 146 zal
worden voorgesteld. De 146
heeft overigens op de neus na
een volledig andere
carrosserie.
Het concern telt 22
dochterondernemingen met
in totaal 80.000 werknemers.
Daewoo is naast auto's actief
-- internationale handel,
=x,iieepsbouw, textiel en
electronica. Bovendien heeft
Daewoo Motor Corporation
als eerste autofabrikant in
Azië een ISO 9001 certificaat
ontvangen van de Duitse TuV.
De eerste Daewoo's (spreek
uit 'deewoe') zullen op de
komende AutoRai in februari
1995 worden gepresenteerd.
"1st de Daewoo Lemans en
x xince, respectievelijk
gebaseerd op de Opel Kadett
en Rekord, is de Espero het
eerste eigen model. Het gaat
om een vierdeurs sedan met
een 1.5 liter 16-kleppenmotor
van 88 pk. Daarnaast is er in
Korea ook een 2 liter van 110
pk verkrijgbaar. Het ontwerp
van de Espero komt van
Bertone.
Niet alleen de auto gaat
op technisch vlak met de
tijd mee, ook alles wat er
in de meest brede zin mee
te maken heeft. Natuurlijk
zorgen importeur en
fabrikanten ervoor dat de
automobielpers op hun
wenken bediend wordt.
Alle nieuwtjes worden
met persberichten
gemeld, liefst voorzien
van een foto of
kleurendia. Het
uitbrengen van een
volledig nieuwe auto gc
meestal vergezeld van
een lijvig persdossier met
een uitgebreide keuze
aan foto's en dia's, lijsten
met technische gegevens
etc. Steeds meer worden
deze pakketten met
informatie tevens op een
discette uitgedeeld.
Immers een floppy neemt
minder plaats in in de
kast dan het dikke
boekwerk.
Tijdens de Detroit
Motorshow in januari
demonstreerde een firma
in de perskamer een
uitgebreid auto-
informatiesysteem op de
computer. Ook in
Nederland zijn zelfs in de
kiosken tegen zeer
aantrekkelijke bedragen
complete
softwarepakketten
schikbaar met daaroi
gegevens van alle in
land leverbare auto's..
deze pakketten kunnen
zelfs vergelijkingen
tussen drie modellen
worden gemaakt. Iets
dergelijks werd ook in de
VS getoond, maar dan
opgeslagen op een CD-
ROM. De technische
gegevens van de auto's
werden vergezeld van een
kleurenplaatje wat naar
wens beeldvullend kon
worden getoond. Enkele
weken geleden kwam de
eerste editie van deze CD-
ROM in de bus. In de
begeleidende brief wordt
beloofd dat een tweede
versie met nog meer
auto's eind van het jaar
gereed komt. Ook zal er
dan een disk verschijnen
met zo'n honderd kant en
klare foto's. BMW deed er
eigenlijk direct een
schepje bovenop. Op een
disk staan niet alleen alle
technische gegevens,
maar pok de
reclamespotjes voor TV en
verschillende technische
items die met
bijbehorende
videobeelden worden
verduidelijkt. We lijken op
dit gebied aan het begin
van een ontwikkeling te
staan. Wellicht dat in de
toekomst dit blad niet
meer op papier, maar op
een diskette met
bewegende beelden bij
uw in de bus valt...
prestaties
De 145 1.4
i van 178 km/u en
t sprintje van 0
j seconden nodig,
jurige cijfers, maar
“lleen gehaald wordt
istuurder hiervoor
hard werkt. Echter bij
tussenacceleratie valt de auto Turbodiesel
een beetje door de mand.
Trots wordt melding gemaakt mol
190 van het terugbrengen van het kie.
>el boxergeluid. Inderdaad is het 129
sportstoelen uit de GTi-versie
met speciale bekleding met
ingeweven "S"-logo,
hoofdsteunen op de
achterbank en een grote
middenconsole. Maar ook het
uiterlijk bleef niet
onaangetast. De auto
onderscheidt zich door de
GTi-wieldoppen, 14 inch
velgen, brede banden en S-
logo's op de B-stijlen. Seat
berekent voor dit alles slechts
een geringe meerprijs van
f.700,zodat de Ibiza S
f.25.295,= kost.
METEENSAAB-SEIECT
OCCASIONKOMTU NIET
VAN EEN KOUDE KEEM/S
thuis.
edan ’87
’88-’91
'87-’89
'87
'89
'87
'86
'85
'87
Als sportieve top is er op dit
moment de 1:7 liter 16-
klepper. Deze auto komt tot
129 pk en een koppel van 148
Nm. En ook hier weer goede
prestaties mits er flink in de
versnellingen wordt
doorgetrokken. Dan is een top
van 200 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 9,8
seconden mogelijk. Alfa
belooft voor de toekomst nog
een 2 liter 16-klepper Twin
Spark die het tot zo'n 155 pk
moet brengen. De Alfa 145
wordt echter ook direct
leverbaar met een
turbodieselmotor. Alhoewel
hiervan aan de buitenkant
buiten het typeplaatje weinig
te zien is, heeft deze auto
technisch een afwijkende
constructie. De boxers zijn
namelijk in de lengterichting
voorin geplaatst met de
versnellingsbak achter de
motor. De turbodiesel ligt net
als bij de 155 dwars voorin
met een daarbij behorende
versnellingsbak. Op vrijwel
alle punten overtreft de 1929
cc turbodiesel zijn
benzinebroeders. De
krachtbron levert een
uitstekend vermogen van 90
pk bij 4100 tr/min en een
koppel van 186 Nm bij 2400
tr/min. De diesel heeft
door van alle mote
ste koppel en bove
en zeer laagl
schakelt de vijf
turbodiesel vee
ilozer dan vos
boxers er
vanwege
krachtbron
wegligging. O;
overtreft de tur
zodoende zijn
benzinebroeders. Het
prestatieniveau ligt met een
top Van 178 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 12
seconden op een niveau net
boven de 1.3, met als groot
verschil dat de turbodiesel
veel beter uit de bus komt bij
tussenacceleraties.
Daewoo Motor Corporation
bouwt op dit moment in de
havenplaats Kunsan bij Seoul
een nieuwe fabriek om de
produktiecapaciteit uit te in in
kunnen breiden van 700.000 sche
tot 1,2 miljoen auto's per jaar.
Daewoo wil de helft hiervan
gaan exporteren. De kersver
se importeur streeft ernaar
binnen enkele jaren een
marktaandeel te verwerven in
ons land van 1,5 procent, wat
zo'n 7500 auto's op jaarbasis
betekent.
Daewoo werkte in een joint- Naas
venture tot voor kort samen Print
met General Motors en
bouwde onder meer de Opel
Kadett (Pontiac LeMans) voor
de Amerikaanse markt. Sinds
1992 is Daewoo zelfstandig en
is op de thuismarkt en enkele
Oost-Europese markten geen
onbekende. Daewoo stond in
1992 op de 43ste plaats van de
lijst met honderd grootste
ondernemingen in de wereld.
e meeste
de opleving
ren, zijn er toch
ntal te noemen die
linder auto's
erkochten: Lada,
Mazda, Mitsubishi,
Skoda, Subaru en Toyota
zagen niet alleen hun
marktaandeel, maar ook
hun absolute aantallen
kelderen. Ook zijn er een
aantal merken die niet
alleen winst boekten wat
betreft aantallen, maar
ook nog eens hun
marktaandeel wisten te
verbeteren. Dit was het
geval bij BMW, Chrysler,
Fiat, Lancia, Opel,
Honda, Mercedes,
Renault, Rover, Saab en
Seat. Alle andere merken
bleven wat
marktaandeel betreft
stabiel en gingen iets
omlaag. Opvallend is de
daling van het algehele
marktaandeel van
Japanse auto van 23,41
procent vorig jaar tot
19,85 procent in het
eerste half jaar van 1994.
De merken-top-10 ziet er
als volgt uit (tussen
haakjes cijfers van 1993):
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
Z'xT'X'xJrJ
Seat doet uiterst succesvol
zaken met de nieuwe Ibiza.
Om aan de vraag naar
sportieve kleine auto's
kunnen voldoen wordt
tijdelijk een Ibiza S
aangeboden. Deze
specifieke uitrusting is
gebaseerd op de 1.4 CLX
met standaard al zaken als
getint glas, toerenteller en
van binnenuit verstelbare
buitenspiegels. De "S" voegt
daar nog een aantal
sportieve details aan toe:
een 4-spaaks sportstuur,
1. Opel 39.108 (33.001)
2. Ford 23.837 (20.281)
3. Renault
22.982 (16.098)
4. Volkswagen
22.668
5. Peugeot
20.441 (17.825)
6. Fiat 13.371 (10.455)
7. Nissan 13.252 (12.048)
8. Toyota 13.110 (14.065)
9. Citroën
12.954 (11.422)
10.772 (9.123)
155. Door echter een breder
spoor, heeft de auto een
grotere stabiliteit. Door de
sportieve af vering worden
wegoneffenheden af en toe
doorgegeven, maar over het
geheel genomen scoort de
auto op dit punt zeker
voldoende.
Met uitzondering van dë 16-
klepper worden de overige
drie motorvarianten
leverbaar in twee
uitrustingsniveau's. Het
basisniveau beschikt bij de
1.4 IE over een airbag,
gordelspanners, met de hand
van binnenuitverstelbare
buitenspiegels, digitaal
lees verder op pag. 5
Parijs - De Italiaanse auto-industrie heeft een
naam hoog te houden wat betreft design. Toch zijn
de hoogstandjes van het laatste decennium op de
vingers van één hand te tellen. Gelukkig lijken
Fiat. Lancia en Alfa nu door te hebben, dat juist
hierdoor het zo belangrijke onderscheid met de
concurrentie kan worden verkregen. We reden de
zeer bijzonder ogende Alfa 145.
Motorisch vinden we in deze
nieuwe Alfa vrijwel allemaal
bekende technieken.
Voorlopig worden drie
benzinemotoren geboden,
jmaal van het boxer-type.
xxxxxi de basis staat net als bij
de 33 de 1.4 liter met een
relatief hoog vermogen van
pk bij 6000 tr/min en ee koppel boxergelux^. xiiussiuuuu xx^x
van 115 Nm bij 4400 tr/min. Een bekende knetteren wat
echt toerenmachientje wat bij minder te horen, maar over
veelvuldig schakelen tot het geheel genomen is de 145
redelijke prestaties in staat is.
Motoren
De stoelen zien er sportief uit,
bieden een stevige zit, maar
zouden de bovenbenen wat
beter mogen ondersteunen.
Achterin biedt de 145
voldoende ruimte voor drie
kinderen of event:
volwassenen. De i
Bodemplaat wat binnenruimte
Alhoewel bij de start van het keurig met zijn klai
project uit is gegaan van de mee. Tot zover dus
bodemplaat die ook bij de Fiat geen enkele negatieve
Tipo, Lancia Dedra en Alfa 155 opmerking over de nieuwe
wordt gebruikt, is de Alfa 145 145.
verder een geheel eigen pro-
dukt. Typische Alfa-
kenmerken zijn vermengd met
nieuwe ontwerptechnische
vindingen. De neus heeft benz
natuurlijk het bekende Alfa- aller
grilletje geflankeerd door de Aan
'snorren'. De koplampen zijn
relatief klein gehouden,
terwijl het grootste deel van
de luchtinlaat door de bumper
wordt verzorgd. Bekijken we
het profiel dan wordt de
oplopende lijn van de
motorkap voortgezet over de
flanken. Ook de ruitlijn gaat
langzaam omhoog met als
aardigheidje een knik
halverwege het portier ter
onderbreking. De zijruiten en
achterruit lijken één geheel te
vormen. Aan de achterzijde is
alles naar het midden gericht.
De ruit loopt iets af naar het
bevestigingspunt van de
wisser, maar ook de
achterlichten lopen in deze
lijn mee. De Alfa 145 heeft
geen doorlopende
achterlichtunit. De achterklep
scharniert tot ver in het dak
open, een constructie die we
enkele jaren geleden al bij de
Honda Accord Aerodeck
zagen. De Alfa 145 is een
uiterst originele auto die niet
tot de categorie 'dertien in een
dozijn' behoort.
Ook in het interieur hebben
het ontwerpteam voldoende
fantasie mogen verwerken.
Het geheel ziet er speels en
tegelijk goed afgewerkt uit.
Achter het driespakige stuur
met standaard een airbag zit
een compacte overkapping
met daaronder de bekende
boordinstrumenten. De
deurpanelen vloeien als het
ware in het dashboard over en
en heeft de auto
je de zwaardere
een betere
j. Op alle fronten
irbodiesel
We mogen niet vergeten dat
de gemiddelde Alfa 145 ruim
1 g zwaarder is
en dat is bij de v_.
meteen te merken.
haalt een top 5
heeft voor het
tot 100 12,5:
Dit zijn keu
kunnen alleen g
als de bestuurde
Echl
raccelerat
jetje door
wordt 1
AA 109 PX