7Z7Z EXTRA LUXUEUZE MITSUBISHI SIGMA STATIONWAGON OP DEDRA-BASIS j CARPOOLEN ■M J' AUTOTHEMA BV DOE) 5594 I7.00 ifoj Oplage: 96.900 ex. Donderdag 14 juli 1994 ies klepper, aantrek! mdaard Seat Toledo 2.0 16V o.a.: pag. 7 Bijlage van: De Tilburgse Koerier VAKANTIE IlanciaI [autothema bv| lil Lees verder in dit nummer Autotest: Renault Safrane Biturbo Baccara pag. 3 Jaargang 6 Nummer 28 achterlichten zijn roerd en wo. :iet-kleurig De Hoogt 12, Loon op zand, tel. 04166-1991 ENIGE OFFICIËLE LANCIA-DEALER VAN TILBURG, WAALWIJK EN WIJDE OMGEVING jn in rooi l en worden r AttTDBEDWF zu/D-oosTk/E/vgra EENtjOEDEEN VE/agEVAKA/Vr/E SAAB ZUiqQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 het gaat Hen )ver niet ivan staat als uitgevc antraci sokglas met een Motoren Op motorisch gebied heeft de Astra ook nieuws. De bestaande 1.6 liter SE-motor en de 1.8i worden met directe ingang vervangen door een 1.6 liter 16-kleps Ecotec- Sigma Wagon. Veiligheid wordt bij deze auto met hoofdletters geschreven. Standaard zijn namelijk ABS, side-impact bars en een dubbele airbag. De voorwielen worden star via een automatische versnellingsbak aangedreven. Uiterlijk is de Sigma EXE te herkennen aan de nieuwe lichtmetalen Volgende week: 23/24 juli 24 uur voor toerwagens te Spa Francorchamps Zondag 24 juli Formule 3000 te Pergusa (I) DTM en Duitse formule 3 te Diepholz (D) verreden op het circuit van Silverstone, werd gewonnen door Damon Hill in zijn Williams. Jos Verstappen hield zich deze keer aan de opdracht en reed de race uit. Door fysieke problemen, krampen en kneuzingen, kwam Jos nog niet verder dan de negende plaats, maar toch was men bij Benetton tevreden over zijn prestatie. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410- 5000 AK Tilburg Advertenties: ertentie-afdeling 'ilburgse Koerier Plein 14,5014 DA Tilburg 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur worden gekozen. De bestaande 1.8 liter Ecotec ook iets zuiniger geworde door het vermogen terug te brengen van 125 naar 115 pk. Verder zorgen wijzigingen aan het uitlaatspruitstuk en de katalysator ervoor dat liter vervangt. Verder is de cabrio verkrijgbaar in vijf specifieke kleuren. 994 pagina 14; ©©^oatelMlaaG komen te vervallen. De uitrustingsniveau's zijn in vrijwel alle gevallen iets Deze week: Zondag 17 juli Indy Cars vanuit Toronto (Can.) DTM op Donington (GB) AD AC Toerwagens en GT Cup op Zandvoort Truck Grand Prix op de Nurhurgring Het formule 1 seizoen is op dit moment precies halverwege en de geruchtenstroom m.b.t. het seizoen 95 begint reeds op gang te komen. Zo zou Frank Williams David Coulthard al vastgelegd hebben en sterk geïnteresseerd zijn in of Nigel Mansell of Jean Alesi. Voorts is het waarschijnlijk dat Jacques Villeneuve, zoon van de legendarische Gilles die in 1982 op het circuit van Zolder het leven liet, met sponsoring van Players naar de Fl komt. Jacqut rijdt momenteel in de Indy Cars voor het team van ForsytheGreen. Oud formule 1 coureur Riccardo Patrese heeft gesprekken gevoerd met o.a. Mercedes Benz. Mogelijkerwijs komt er dan ook dit jaar nog een gastoptreden van Riccardo in de DTM. Volgend seizoen komt Patrese, die verklaard heeft nooit meer in de F1 terug te keren, vrijwel zeker uit in het prestigieuze Duitse Toerwagenkampioensch ap. Voor welk team is nog de vraag. Onze landgenoten Tom Coronel en Donny Crevels eindigden op Silverstone respectievelijk als vijfde en achtste in de Opel Lotus Eurorace. Doordat een groot aantal Britten buiten mededinging voor het kampioenschap reed, betekende dit effectief een eerste en vierde positie. Met nog vier races te gaan staat Coronel op de tweede plaats met 15 punten achterstand op de Braziliaan Campos. Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. velgen, kleine, ronde mistlampen in de voorbumper, een iets gewijzigde achterzijde en nieuwe metaallokken. Het interieur is met velours bekleed, airconditioning is standaard. De Sigma 3.0 V6 EXE kost f.87.900,=. De reeds bestaande 24-klepper vergt een investering van f.92.900,=. Met zijn verstevigingsbalken in de portieren behoorde de Astra enkele jaren geleden tot de trendsetters op veiligheidsgebied. Vanaf nu wordt ieder model echter ook standaard aangeboden met een full-size airbag in het stuurwiel, terwijl een exemplaar aan bijrijderskant tegen meerprijs kan worden geleverd. Dit exemplaar zit boven in het dashboard, zodat het dashboardkastje behouden kan blijven. krachtbron. We kennen deze motor al uit de Corsa 16V, maar het vermogen is teruggeschroefd tot 100 pk bij 6200 tr/min en een koppel van 148 Nm bij 3500 tr/min. Hiermee haalt de auto een top van 190 km/u en wordt het sprintje van 0 tot 100 km/u in 11,5 seconden volbracht. Door het terugbrengen van het vermogen is de motor aanzienlijk zuiniger geworden. De 1.6 16V heeft een close-ratio vijfversnellingsbak, maar kan vanaf begin volgend jaar ook met een viertrapsautomaat De toevoeging EXE stond bij Mitsubishi in het verleden al voor een extra luxueuze versie die zich duidelijk onderscheidt van het basismodel. Bij de nieuwe Sigma EXE 3.0 V6 is dat niet anders. De auto heeft niet de 24-kleppenmotor die tot nu toe werd geleverd, maar de nog steeds krachtige 12-klepper (170 pk) die we kennen uit de met zijn grote lichtunits doet juist wat meer aan de Delta denken. De Dedra Stationwagon is duidelijk een auto die gekocht zal gaan worden vanwege zijn uitstraling, veel meer dan vanwege de extra gebruiksmogelijkheden. We kunnen hem het beste zien als soortgenoot van bijvoorbeeld de Alfa 33 Sportwagon en de BMW 3- serie Touring. Lancia gaat de Dedra Stationwagon in een grote verscheidenheid aan uitvoeringen leveren. Er kan worden gekozen uit vier benzinemotoren (1.6, 1.8,2.0 en 16V)en de bekende turbodiesel. De vermogens lopen hierbij uiteen van 90 tot 139 pk. De 16 klepper is een nieuwe motor. Ook vierwielaandrijving zal tot de mogelijkheden behoren. Verder is er afhankelijk van de motorisering ook de keuze uit drie uitrustingsniveau's: LE, LS en LX. De basis LE beschikt onder meer al over stuurbekrachtiging, getint glas, airbag, gordelspanners en een botsschakelaar voor de brandstoftoevoer. Na de introductie in de herfst van 1991 is het modellenprogramma van de Opel Astra enorm gegroeid. Door dit enorme aanbod bezet de Astra in een aantal Europese landen de eerste plaats op de verkoopranglijsten. Voor het modeljaar 1995 worden de eerste belangrijke detailwijzigingen in de hele reeks doorgevoerd. Lancia zal vanaf september een derde lid aan de Dedra/Delta-familie toevoegen, een fraai gelijnde stationwagon. Tot en met de vier portieren is de auto vrijwel volledig gelijk aan de bestaande sedan, daarachter wordt het dak verder doorgetrokken, is er een extra zijruit en natuurlijk een grote vijfde deur. De achterkant 'kat' vlotter warm wordt en zo sneller zijn werk kan doen. De 1.7 liter turbodiesel met intercooler heeft een andere turbocompressor gekregen, die een bescheiden druk levert van 0,7 bar. Hierdoor wordt de trekkracht over een breed toerental hoog gehouden. De krachtbron levert al bij 2400 tr/min een koppel van 132 Nm. Bovendien zorgt deze lage druk turbo voor een zeer gunstig verbruik. De auto haalt een top van 164 km/u en heeft 16 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. Daarnaast De Deutschland Rally, meetellend voor het Nederlands Kampioenschap, is gewonnen door de Duitser Dieter Depping. De Nederlanders Van Merksteijn, de Jong en Van den Hoorn eindigden op de tweede, derde en vierde plaats. De top vijf bestond overigens louter uit Ford Escort Cosworths. Bert de Jong behield met dit resultaat de leiding in hetNK. Dat de prachtige carpool- wisselstrook niet de beoogde uitwerking zou hebben, stond al bij voorbaat vast. Dit peperdure cadeau Maij-Weggen pronkstuk tussen Hilversum en Amsterdam, maar de files zijn nauwelijks korter. Het duurt altijd even voordat het mislukken van een project door de overheid wordt toegegeven. Nu mogen auto's met twee personen aan boord er ook overheen. Na een proefperiode wordt gekeken of dit wel het beoogde succes resulteert. Toch is het idee rond carpoolen helemaal niet verkeerd. Waarom willen we er als Nederlanders dan toch niet massaal aan. Een groot deel van de files wordt in dé ochtend en avondspits veroorzaakt door woon-werkverkeer. Veel mensen die dagelijks dezelfde afstand rijden, de hele dag op een vaste stek zitten en 's avonds weer terugrijden. Kruipen we met twee, drie of meer mensen in één auto dan rijden er ineens veel minder auto's, zijn de files beduidend korter of onstaan zelfs helemaal niet. Een goed voorbeeld is de vakantieperiode. Op dit moment zijn er minder en kortere files. Het lijkt wel of iedereen op vakantie is, maar h« in de meeste geval! iedere week over ni meer dan tien tot twintig procent minder auto's op de weg. Het effect van dit relatief geringe aantal is zo direct merkbaar, dat alleen dit feit al een pleitbezorger moet zijn voor carpoolen. Als er van heel veel auto's tien procent wordt af gehaald, houden we nog steeds eel veel auto's over, zult wellicht denken. Maar eze geringe en uiterst aaibare vermindering zou de druk op het vaderlandse wegennet enorm verkleinen... Tony Vos Astra-reexs oiijit natuurnjK ae GSi beschikbaar, vanaf nu nog uitsluitend als 2 liter 16- klepper. Om echter de prijs v.vuxu.okkelijker te maken zijn een aantal spoilers verdwenen en is bijvoorbeeld de multi-function-display naar de optielijst verhuist. Verder verschijnt er een Sport- versie van de 1.6 16V, 1.8 16V en de 82 pk turbodiesel. Andere wijzigingen zien we aan het onderstel. De schokdempers van alle types zijn voortaan gasgevuld, terwijl de nieuwe banden een verlaagde rolweerstand kennen. Dit zorgt voor een betere wegligging, een hoger prestatieniveau en lager brandstofverbruik. Uiterlijk zijn er ook enkele wijzigingen doorgevoerd. De grille bestaat voortaan uit een Uiterlijk Aan de spoi ^5oe©ftü)a®ö opgetrokken. Tot slot wordt de Astra Cabrio al vanaf de basisversie uitgerust met meegespoten bumpers, mistlampen voor, twee airbags en een elektrisch bediende kap. De 1.4 liter Si motor verdwijnt, terwijl de 1.8 16V van 115 ok de bestaande 2 middenpaneel met elkaar verbonden. De typeaanduiding staat in een geraffineerde, chromen letter. De uitrustingsniveau's heten voortaan GL, GLS/Club, GLS/Club Comfort, Sport en GSi. De Young, Sportive, GLS zwart rasterwerk met riieegespoten omlijsting en in het midden een groot Opel- embleem. De richtingaanwijzers zien niet meer oranje, maar wit. Met uitzondering van de GL worden de bumpers in de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 15