7Z7Z
EXTRA LUXUEUZE
MITSUBISHI SIGMA
STATIONWAGON
OP DEDRA-BASIS
j
CARPOOLEN
■M
J'
AUTOTHEMA BV
DOE)
5594
I7.00
ifoj
Oplage: 96.900 ex.
Donderdag 14 juli 1994
ies
klepper,
aantrek!
mdaard
Seat Toledo 2.0 16V
o.a.:
pag. 7
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
VAKANTIE
IlanciaI
[autothema bv|
lil
Lees verder in
dit nummer
Autotest:
Renault Safrane
Biturbo Baccara
pag. 3
Jaargang 6
Nummer 28
achterlichten zijn
roerd en wo.
:iet-kleurig
De Hoogt 12, Loon op zand, tel. 04166-1991
ENIGE OFFICIËLE LANCIA-DEALER VAN TILBURG,
WAALWIJK EN WIJDE OMGEVING
jn in rooi
l en worden r
AttTDBEDWF
zu/D-oosTk/E/vgra
EENtjOEDEEN
VE/agEVAKA/Vr/E
SAAB
ZUiqQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
het gaat
Hen
)ver niet
ivan
staat als
uitgevc
antraci
sokglas
met een
Motoren
Op motorisch gebied heeft de
Astra ook nieuws. De
bestaande 1.6 liter SE-motor
en de 1.8i worden met directe
ingang vervangen door een
1.6 liter 16-kleps Ecotec-
Sigma Wagon. Veiligheid
wordt bij deze auto met
hoofdletters geschreven.
Standaard zijn namelijk ABS,
side-impact bars en een
dubbele airbag. De
voorwielen worden star
via een automatische
versnellingsbak
aangedreven. Uiterlijk is de
Sigma EXE te herkennen aan
de nieuwe lichtmetalen
Volgende week:
23/24 juli 24 uur voor
toerwagens te Spa
Francorchamps
Zondag 24 juli
Formule 3000 te Pergusa
(I)
DTM en Duitse formule 3
te Diepholz (D)
verreden op het circuit
van Silverstone, werd
gewonnen door Damon
Hill in zijn Williams. Jos
Verstappen hield zich
deze keer aan de
opdracht en reed de race
uit. Door fysieke
problemen, krampen en
kneuzingen, kwam Jos
nog niet verder dan de
negende plaats, maar
toch was men bij
Benetton tevreden over
zijn prestatie.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410- 5000 AK Tilburg
Advertenties:
ertentie-afdeling
'ilburgse Koerier
Plein 14,5014 DA Tilburg
013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
worden gekozen. De
bestaande 1.8 liter Ecotec
ook iets zuiniger geworde
door het vermogen terug te
brengen van 125 naar 115 pk.
Verder zorgen wijzigingen
aan het uitlaatspruitstuk en
de katalysator ervoor dat
liter vervangt. Verder is de
cabrio verkrijgbaar in vijf
specifieke kleuren.
994 pagina 14;
©©^oatelMlaaG
komen te vervallen. De
uitrustingsniveau's zijn in
vrijwel alle gevallen iets
Deze week:
Zondag 17 juli
Indy Cars vanuit Toronto
(Can.)
DTM op Donington (GB)
AD AC Toerwagens en GT
Cup op Zandvoort
Truck Grand Prix op de
Nurhurgring
Het formule 1 seizoen is
op dit moment precies
halverwege en de
geruchtenstroom m.b.t.
het seizoen 95 begint
reeds op gang te komen.
Zo zou Frank Williams
David Coulthard al
vastgelegd hebben en
sterk geïnteresseerd zijn
in of Nigel Mansell of
Jean Alesi. Voorts is het
waarschijnlijk dat
Jacques Villeneuve, zoon
van de legendarische
Gilles die in 1982 op het
circuit van Zolder het
leven liet, met
sponsoring van Players
naar de Fl komt. Jacqut
rijdt momenteel in de
Indy Cars voor het team
van ForsytheGreen.
Oud formule 1 coureur
Riccardo Patrese heeft
gesprekken gevoerd met
o.a. Mercedes Benz.
Mogelijkerwijs komt er
dan ook dit jaar nog een
gastoptreden van
Riccardo in de DTM.
Volgend seizoen komt
Patrese, die verklaard
heeft nooit meer in de F1
terug te keren, vrijwel
zeker uit in het
prestigieuze Duitse
Toerwagenkampioensch
ap. Voor welk team is nog
de vraag.
Onze landgenoten Tom
Coronel en Donny
Crevels eindigden op
Silverstone
respectievelijk als vijfde
en achtste in de Opel
Lotus Eurorace. Doordat
een groot aantal Britten
buiten mededinging voor
het kampioenschap reed,
betekende dit effectief
een eerste en vierde
positie. Met nog vier
races te gaan staat
Coronel op de tweede
plaats met 15 punten
achterstand op de
Braziliaan Campos.
Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
velgen, kleine, ronde
mistlampen in de
voorbumper, een iets
gewijzigde achterzijde en
nieuwe metaallokken. Het
interieur is met velours
bekleed, airconditioning is
standaard. De Sigma 3.0 V6
EXE kost f.87.900,=. De reeds
bestaande 24-klepper vergt
een investering van f.92.900,=.
Met zijn verstevigingsbalken in de portieren
behoorde de Astra enkele jaren geleden tot de
trendsetters op veiligheidsgebied. Vanaf nu wordt
ieder model echter ook standaard aangeboden met
een full-size airbag in het stuurwiel, terwijl een
exemplaar aan bijrijderskant tegen meerprijs kan
worden geleverd. Dit exemplaar zit boven in het
dashboard, zodat het dashboardkastje behouden
kan blijven.
krachtbron. We kennen deze
motor al uit de Corsa 16V,
maar het vermogen is
teruggeschroefd tot 100 pk bij
6200 tr/min en een koppel van
148 Nm bij 3500 tr/min.
Hiermee haalt de auto een top
van 190 km/u en wordt het
sprintje van 0 tot 100 km/u in
11,5 seconden volbracht. Door
het terugbrengen van het
vermogen is de motor
aanzienlijk zuiniger
geworden. De 1.6 16V heeft
een close-ratio
vijfversnellingsbak, maar kan
vanaf begin volgend jaar ook
met een viertrapsautomaat
De toevoeging EXE stond bij
Mitsubishi in het verleden al
voor een extra luxueuze
versie die zich duidelijk
onderscheidt van het
basismodel. Bij de nieuwe
Sigma EXE 3.0 V6 is dat niet
anders. De auto heeft niet de
24-kleppenmotor die tot nu toe
werd geleverd, maar de nog
steeds krachtige 12-klepper
(170 pk) die we kennen uit de
met zijn grote lichtunits
doet juist wat meer aan de
Delta denken. De Dedra
Stationwagon is duidelijk
een auto die gekocht zal
gaan worden vanwege zijn
uitstraling, veel meer dan
vanwege de extra
gebruiksmogelijkheden.
We kunnen hem het beste
zien als soortgenoot van
bijvoorbeeld de Alfa 33
Sportwagon en de BMW 3-
serie Touring.
Lancia gaat de Dedra
Stationwagon in een grote
verscheidenheid aan
uitvoeringen leveren. Er
kan worden gekozen uit
vier benzinemotoren (1.6,
1.8,2.0 en 16V)en de
bekende turbodiesel. De
vermogens lopen hierbij
uiteen van 90 tot 139 pk. De
16 klepper is een nieuwe
motor. Ook
vierwielaandrijving zal tot
de mogelijkheden behoren.
Verder is er afhankelijk
van de motorisering ook de
keuze uit drie
uitrustingsniveau's: LE, LS
en LX. De basis LE beschikt
onder meer al over
stuurbekrachtiging, getint
glas, airbag,
gordelspanners en een
botsschakelaar voor de
brandstoftoevoer.
Na de introductie in de herfst van 1991 is het
modellenprogramma van de Opel Astra enorm
gegroeid. Door dit enorme aanbod bezet de Astra in
een aantal Europese landen de eerste plaats op de
verkoopranglijsten. Voor het modeljaar 1995
worden de eerste belangrijke detailwijzigingen in
de hele reeks doorgevoerd.
Lancia zal vanaf september
een derde lid aan de
Dedra/Delta-familie
toevoegen, een fraai gelijnde
stationwagon. Tot en met de
vier portieren is de auto
vrijwel volledig gelijk aan de
bestaande sedan, daarachter
wordt het dak verder
doorgetrokken, is er een extra
zijruit en natuurlijk een grote
vijfde deur. De achterkant
'kat' vlotter warm wordt en zo
sneller zijn werk kan doen.
De 1.7 liter turbodiesel met
intercooler heeft een andere
turbocompressor gekregen,
die een bescheiden druk
levert van 0,7 bar. Hierdoor
wordt de trekkracht over een
breed toerental hoog
gehouden. De krachtbron
levert al bij 2400 tr/min een
koppel van 132 Nm. Bovendien
zorgt deze lage druk turbo
voor een zeer gunstig
verbruik. De auto haalt een
top van 164 km/u en heeft 16
seconden nodig om de 100
km/u te bereiken. Daarnaast
De Deutschland Rally,
meetellend voor het
Nederlands
Kampioenschap, is
gewonnen door de
Duitser Dieter Depping.
De Nederlanders Van
Merksteijn, de Jong en
Van den Hoorn
eindigden op de tweede,
derde en vierde plaats.
De top vijf bestond
overigens louter uit Ford
Escort Cosworths. Bert de
Jong behield met dit
resultaat de leiding in
hetNK.
Dat de prachtige carpool-
wisselstrook niet de
beoogde uitwerking zou
hebben, stond al bij
voorbaat vast. Dit
peperdure cadeau
Maij-Weggen
pronkstuk tussen
Hilversum en Amsterdam,
maar de files zijn
nauwelijks korter. Het
duurt altijd even voordat
het mislukken van een
project door de overheid
wordt toegegeven. Nu
mogen auto's met twee
personen aan boord er ook
overheen. Na een
proefperiode wordt
gekeken of dit wel het
beoogde succes resulteert.
Toch is het idee rond
carpoolen helemaal niet
verkeerd. Waarom willen
we er als Nederlanders
dan toch niet massaal
aan. Een groot deel van de
files wordt in dé ochtend
en avondspits veroorzaakt
door woon-werkverkeer.
Veel mensen die dagelijks
dezelfde afstand rijden, de
hele dag op een vaste stek
zitten en 's avonds weer
terugrijden. Kruipen we
met twee, drie of meer
mensen in één auto dan
rijden er ineens veel
minder auto's, zijn de files
beduidend korter of
onstaan zelfs helemaal
niet. Een goed voorbeeld
is de vakantieperiode. Op
dit moment zijn er minder
en kortere files. Het lijkt
wel of iedereen op
vakantie is, maar h«
in de meeste geval!
iedere week over ni
meer dan tien tot twintig
procent minder auto's op
de weg. Het effect van dit
relatief geringe aantal is
zo direct merkbaar, dat
alleen dit feit al een
pleitbezorger moet zijn
voor carpoolen. Als er van
heel veel auto's tien
procent wordt af gehaald,
houden we nog steeds
eel veel auto's over, zult
wellicht denken. Maar
eze geringe en uiterst
aaibare vermindering
zou de druk op het
vaderlandse wegennet
enorm verkleinen...
Tony Vos
Astra-reexs oiijit natuurnjK ae
GSi beschikbaar, vanaf nu
nog uitsluitend als 2 liter 16-
klepper. Om echter de prijs
v.vuxu.okkelijker te maken zijn
een aantal spoilers
verdwenen en is bijvoorbeeld
de multi-function-display
naar de optielijst verhuist.
Verder verschijnt er een Sport-
versie van de 1.6 16V, 1.8 16V
en de 82 pk turbodiesel.
Andere wijzigingen zien we
aan het onderstel. De
schokdempers van alle types
zijn voortaan gasgevuld,
terwijl de nieuwe banden een
verlaagde rolweerstand
kennen. Dit zorgt voor een
betere wegligging, een hoger
prestatieniveau en lager
brandstofverbruik.
Uiterlijk zijn er ook enkele
wijzigingen doorgevoerd. De
grille bestaat voortaan uit een
Uiterlijk
Aan de spoi
^5oe©ftü)a®ö
opgetrokken. Tot slot wordt de
Astra Cabrio al vanaf de
basisversie uitgerust met
meegespoten bumpers,
mistlampen voor, twee
airbags en een elektrisch
bediende kap. De 1.4 liter Si
motor verdwijnt, terwijl de 1.8
16V van 115 ok de bestaande 2
middenpaneel met elkaar
verbonden. De
typeaanduiding staat in een
geraffineerde, chromen letter.
De uitrustingsniveau's heten
voortaan GL, GLS/Club,
GLS/Club Comfort, Sport en
GSi. De Young, Sportive, GLS
zwart rasterwerk met
riieegespoten omlijsting en in
het midden een groot Opel-
embleem. De
richtingaanwijzers zien niet
meer oranje, maar wit. Met
uitzondering van de GL
worden de bumpers in de