I
BH «I
o
Tell me why?
NIEUWE NISSAN MAXIMA
MITSUBISHI ECLIPSE
£2.
17.00
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
IDOE)
5594
I 1
r I
Helm op!
Dat motorrijders een
moeten dragen lijkt voor
sommigen wellicht een
pesterij van de overheid,
maar komt natuurlijk
volledig de eigen
veiligheid ten goede. De
helmplicht is vele jaren
geleden ook ingevoerd voor
berijders van een brommer.
Velen zien ook hierin een
beperking van hun
vrijheden. Wie langs een
middelbare school komt
ziet geregeld meisjes en
jongens op hun brommers
of scooters komen
aanscheuren met de helm
nonchalant aan het stuur
en daar doet dit
hoofddeksel nu eenmaal
geen dienst. Het feit dat
lang niet iedereen met een
helm op wil rijden, is door
de handel opgepakt. Zo
ontstond de snorfiets, een
brommer die vooral door
het toepassen van relatief
kleine wielen niet harder
zou moeten kunnen dan 20
kmlu. Door de jaren heen
zijn er ook kleine scooters
verschenen die deze
snelheidsgrens moeten
respecteren. De 20 kmlu-
regeling blijkt een wassen
neus. Alleen oudere
mensen die zich hiermee
voortbewegen houden zich
aan de snelheid. Jongere
mensen voeren ze op
dezelfde wijze als bij
brommers op en rijden veel
hogere snelheden dan
toegestaan en ook veel
harder dan verantwoord is.
Dit leidde onlangs tot de
discussie om mensen tot
een bepaalde leeftijd op
een snorfiets/scoot er te
verplichten een helm te
dragen. Deze week stond ik
op een kruising te wachten
toen een oudere man op
een 20 kmlu-scooter kwam
aanrijden uiteraard zonder
helm. Tussen zijn benen en
hangend aan het stuur
voerde hij een klein kind
mee. Toen ik de kruising
gepasseerd was, moest ik
mijn uiterste best doen om
de scooter bij te houden.
Het ding haalde makkelijk
een snelheid van 55 tot 60
kmlu. Afgezien van het feit
dat deze vervoermiddelen
niet op een dergelijke
snelheid zijn gebouwd en
dus niet van de juiste
remmen voor deze
capriolen voorzien zijn, is
het natuurlijk
onverantwoord dat zonder
helm op deze manier een
klein kind wordt
meegenomen. Een
duidelijk voorbeeld dat er
bij de helmplicht geen
onderscheid gemaakt moet
worden naar leeftijd.
Iedereen op een
gemotoriseerde tweewieler
een helm op is dan ook het
devies...
994 pagina 16
Oplage: 97.385
Donderdag 30 juni 1994
Dl
?DJ
iW
comj
,Cü-=3
ihehn
Lees verder op pagina 3.
sop
ruste
de
devit
Tony Vos
But;. Jansen*. 52 56 5037 NC Tilburg M13-H3911
Mazda 626
Chevrolet
Autotest:
Lees verder
Monte Carlo Z34
VW Golf Cabrio
in dit nummer
pag. 5
pag. 3
o.a.:
4
0
GELEGENHEI
Zakenauto van het jaar
pag. 5
Jaargang 6
Nummer 26
:uit
t een
wat
laats te
yota
ig van
et sterk
t voorruit en motorkap
slkaars verlengde zijn
tst.
rs worden in
eur
„Is de
op de flanken,
i gekozen voor
ide tint voor
1 is volledig
irder gebouwd.
t alleen
HITTEGOLF!
AIRCO NU GRATIS
bij
NISSAN PRIMERA
1.6/2.0! LX/SLX, 4/5 dr«
doordat1
niet in el
geplaats
Schuifdeur
Grille en bumpers 5
de carrosseriekleur
uitgevoerd net als
beschermstrips o,
Ook kan worden
een contrasterenc
binnenruimte. In normale
opstelling wordt ruimte
geboden aan zeven personen
of eventueel een nog groter
aantal kinderen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
G A ^A.G E
DE NISSEN
oee/wo/vzww
zim-wstdodi?
1/EFHEBBER8
AM(}EBODE/V
SAAB
TUIDOOSTbv
^✓AwtomobielbedrijfTilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
wSraH
Op het circuit van Magny
Cours, waar de Formule 1
bolides dit weekend weer in
actie komen, heeft men
hard gewerkt om de
veiligheid te verbeteren.
Een kilometer lengte aan
betonnen muur is gesloopt
en vervangen door
vangrails. Er is 23.000
vierkante meter extra
zandbak aangebracht en
zo 'n 10.000 extra banden zijn
geïnstalleerd om wagens
die van de baan raken
sneller en veiliger af te
remmen.
i, maar
dan een
een
Het heeft jaren geduurd
voordat Mitsubishi de
uitsluitend in Amerika
geproduceerde Eclipse aan
het Europese
modellenprogramma
toevoegde. Dit heeft
automatisch tot gevolg dat de
tweede generatie erg snel
volgt. Bij de Amerikaanse
dealers staat dit nieuwe
model net in de showroom.
Overigens kennen de
Amerikanen de Eclipse ook
als Eagle Talon. Eagle is een
van de merken van Chrysler
die samen met Mitsubishi de
fabriek waar deze auto wordt
gemaakt opzette. Het zal
echter nog wel enige tijd
duren voordat de nieuwe
Eclipse naar Europa komt. De
Eclipse valt precies in het
segment van bijvoorbeeld i
voorwielen aandrijft.
Daarnaast beschikken de GS-
T en GSX over dezelfde 2 liter
met turbocompressor en
dientengevolge 210 pk. De
veiligheid van de inzittenden
wordt gewaarborgd door de
standaard dubbele airbag en
verstevingingsbalken in de
portieren. ABS wordt zelfs op
het meest compleet uitgerusl<=
model in de VS als optie
aangeboden.
Het dashboard i
rond de bestuurder gek
De stoelen bieden niet
een goede ondersteuning aan
lenden en bovenbenen, maar
zorgen ook dat de schouders
op z'n plaats blijven. De
huidige Mitsubishi Eclipse
wordt bij ons in een GS-
uitvoering aangeboden voor
f.63.950,=.
New York - Ruimte-
auto's hebben in de
Verenigde Staten een
veel betere
voedingsbodem
gevonden dan in
Europa. Waar de
Renault Espace pas na
tien jaar serieuze
concurrentie krijgt, zijn
de verschillende
Amerikaanse merken al
aan hun tweede
generatie toe. Ford
levert onder het
Mercury-label de
ipacte en samen met
Nissan ontwikkelde
Villager, terwijl de iets
grotere Windstar na zijn
debuut op de Detroit
Motorshow in januari
inmiddels in eigen land
te koop is.
De Fin J.J. Lehto, tweede
rijder van het Benetton
formule 1-team, heeft
aangekondigd de komende
grote prijzen van Frankrijk
en Engeland te laten
schieten. Lehto heeft nog
steeds problemen met zijn
nek en ook zijn
zelfvertrouwen is
momenteel niet optimaal.
Mansell neemt op Magny
Cours de plaats in van
Senna en is zodoende terug
bij zijn vertrouwde
Williams-Renault-team.
Voor één race krijgt hij 2,6
miljoen gulden.
Captain-chair
Achterin is een driepersoons
bank geplaatst die
verschuifbaar is voor het
vergroten van de laadruimte
of beenruimte. Verder kan van
deze bank de rugleuning
worden neergeklapt terwijl ie
ook in z'n geheel kan worden
verwijderd. Dit volledig
verwijderen is door het
gewicht en de afmetingen van
de bank een werkje wat beter
met twee personen kan
achterin zullen zitten, alleen
aan de trottoirkant uit de auto
kunnen stappen. Al met al ziet
de Windstar er aantrekkelijk
uit en duidelijk fraaier dan
zijn voorganger, de Ford
Aerostar. Deze deed vanwege
zijn naam een fraaie
stroomlijn vermoeden,
was in feite niet meer c
vierkante doos met i
schuine voorzijde.
Door zijn forse
buitenafmetingen biedt de
Windstar een zee aan
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
huidige Maxima aan het
einde van dit jaar worden
vervangen, door een nieuwe
Maxima die dezelfde basis
kent als het Amerikaanse
model, maar uiteraard op vele
details naar de Europese
smaak zal worden aangepast.
Het is niet ondenkbaar dat de
nieuweling op de Parijse
Autosalon voor het eerst aan
het publiek wordt getoond. De
leveringen beginnen alhier
begin 1995.
29 juni tlm 3 juli: Rally van
Argentinië meetellend voor
het W.K.
3 juli: - Formule 1 vanuit
Magny Cours, Frankrijk
- ADAC Toerwagencup te
Zolder, België
- Races voor het Nederlands
Kampioenschap te
Zandvoort
- E.K. Kartin in Nieuw
Zevenbergen.
Honda Prelude en Toyc
Celica. De vormgeving
het nieuwe model doet
aan de Celica denken, terwijl
er ook details van de
Mitsubishi 3000 GT in te
ontdekken zijn. De verschillen
tussen de Mitsubishi en de
Eagle zijn vooral te vinden in
de andere achterbumper,
lichtunits en het afwijkende
front. Verder is bij de de
Mitsubishi het dak in de
carrosseriekleur gespoten,
terwijl de Talon in alle
gevallen over een zwart dak
beschikt wat op een goede
wijze harmonieert met de
donker getinte ramen.
Mitsubishi levert in de Eclipse
RS en GS de 2 liter 16-kleps
motor met een vermogen van
140 pk, die via een hand-
geschakelde vijfbak de
E worden uitgevoerd.
"j Standaard heeft de Windstar
M ook op de tweede zitrij een
S bank, iets smaller dan het
*1 achterste exemplaar en
-4 zodoende bedoeld voor twee
“z 1 passagiers. Als optie levert
Ford eventueel twee
M zogenaamde captainchairs
8 met hoofdsteun en
armleuning vergelijkbaar met
Pj de twee voorstoelen. Been- en
F hoofdruimte zijn er op alle
Ij zitplaatsen meer dan
Tl voldoende. De wanden en
i j deurpanelen zijn op typisch
jj Amerikaanse wijze bedekt
44 met hard plastic en hier en
II daar dezelfde velours stof die
we op het meubilair
tegenkomen. Het dashboard
is aardig vormgegeven.
Onder en bovenkant zijn
afhankelijk van de
buitenkleur in licht grijs of
beige uitgevoerd. Hiertussen
loopt een zwarte band met
onder meer de
uitstroomopeningen van de
ventilatie. Ter hoogte van de
stuurkolom wijken de
gekleurde plastic delen
meer van elkaar om plac
maken voor het
instrumentarium. Van links
naar rechts wordt informatie
gegeven over het
motortoerental, de snelheid,
brandstofhoeveelheid en de
motortemperatuur. Het door
ons gereden exemplaar had
echter een digitale
aanduiding van deze functies,
met een minder goede
afleesbaarheid. Standaard
heeft iedere Windstar een
airbag voor bestuurder en
bijrijder.
Tijdens de DTM-races van
afgelopen zondag op de
beroemde Norisring te
Neurenberg leverde de
Italiaan Nicola Larini een
superprestatie. Na de eerste
race gewonnen te hebben,
kwam Nicola niet weg van
de startgrid voor race
nummer twee en moest toen
vanuit de pits helemaal
achteraan aansluiten. Bij
zijn formidabele opmars
naar voren tikte de kleine
Italiaan de beide Mercedes-
rijders Ludwig en Van
Ommen aan en kreeg
hirevoor, met nog zeventien
ronden voor de boeg, een
stop-and-go penalty van de
wedstrijdleiding.
Desondanks wist Larini als
tweede te eindigen achter
merkgenoot Kris Nissen die
zijn eerste DTM zege
behaalde.
Het zit Arie Luyendijk dit
jaar niet echt mee in de Indy
Car World Series. Het nog
prille Indy Regency Team
waarvoor Arie uitkomt,
wordt voortdurend
geplaagd door motor- en
afstellingsproblemen.
Tijdens de race op Portland,
verreden in het afgelopend
weekend, behaalde
Luyendijk dan ook de
slechste startpositie uit zijn
carrière, de 25ste. Door
behoudend te rijden wist hij
toch nog als veertiende te
finishen.
De Windstar is behoorlijk
de kluiten gewassen. Met
lengte van 5,11 meter en
wielbasis van ruim 3 meter
overtreft hij wat betreft
dimensies zijn tegenstrevers.
Ford heeft de Windstar een
aërodynamisch gunstig
gevormde carrosserie
meegegeven. Wel heeft de
auto een duidelijke neus.
vermogen van 190 pk bij 5600
tr/min. Standaard wordt een
handgeschakelde vijfbak
geleverd en tegen meerprijs
uiteraard een automaat. De
Maxima is een auto die in de
Verenigde Staten uitstekend
aanslaat omdat het model
wat betreft motorisering en
afmetingen precies in het
segment van de best
verkochte auto's valt net als
bijvoorbeeld de Toyota Camry
V6. In Nederland zal de
Nissan heeft onlangs op de
Amerikaanse markt de
opvolger van de ook bij ons
bekende Maxima
geïntroduceerd. Wat betreft
algehele uitstraling lijkt er
weinig veranderd te zijn. De
auto heeft een keurig
gelijnde, maar wederom wat
saaie carrosserie die hier en
daar wat stijlkenmerken heeft
van de Nissan Altima,
eveneens een Amerikaans
Nissan-model in dé Primera-
klasse. Het makkelijkste is de
nieuwe Maxima aan de
achterzijde te herkennen aan
de grote lichtunits die niet
meer middels een
reflectorstrook met elkaar
worden verbonden. Het front
ziet er duidelijk voornamer uit
en heeft wat weg van de
Lexus GS300. Het interieur is
keurig afgewerkt, maar is
wederom erg voorspelbaar.
Het klokkendeel van het
dashboard is opgenomen
onder een overkapping die
veel kleiner is dan tot nu toe
gebruikelijk. Ter aandrijving
van de voorwielen treedt weer
de 3 liter V6 aan met een
llllllllllllllllll
de onderkanten van de
flanken en bumpers.
Buitenspiegels, portiergrepen
en dakrails zijn zwart. De
achterste ruiten worden naar
wens donker getint, onder de
naam Privacy glass. De flinke
achterlichtunits gaan bij de
Windstar 'het hoekje om'.
Uiteraard wordt afhankelijk
van de gekozen uitvoering en
het beschikbare budget een
reeks wielen en wieldoppen
geleverd.
Het lijkt een Amerikaanse
standaard dat een ruimte-
auto is voorzien van twee
normale voorportieren, een
forse en diep uitgesneden
achterklep en een schuifdeur
aan de rechterzijde. Immers
dit zien we ook bij de Chrysler
Voyager en Pontiac Trans
Sport. De toegankelijkheid is
hiermee echter voldoende.
Amerikanen vinden het
bijvoorbeeld een veilig idee
dat kinderen, die vooral