I BH «I o Tell me why? NIEUWE NISSAN MAXIMA MITSUBISHI ECLIPSE £2. 17.00 Bijlage van: DeTilburgseKoerier IDOE) 5594 I 1 r I Helm op! Dat motorrijders een moeten dragen lijkt voor sommigen wellicht een pesterij van de overheid, maar komt natuurlijk volledig de eigen veiligheid ten goede. De helmplicht is vele jaren geleden ook ingevoerd voor berijders van een brommer. Velen zien ook hierin een beperking van hun vrijheden. Wie langs een middelbare school komt ziet geregeld meisjes en jongens op hun brommers of scooters komen aanscheuren met de helm nonchalant aan het stuur en daar doet dit hoofddeksel nu eenmaal geen dienst. Het feit dat lang niet iedereen met een helm op wil rijden, is door de handel opgepakt. Zo ontstond de snorfiets, een brommer die vooral door het toepassen van relatief kleine wielen niet harder zou moeten kunnen dan 20 kmlu. Door de jaren heen zijn er ook kleine scooters verschenen die deze snelheidsgrens moeten respecteren. De 20 kmlu- regeling blijkt een wassen neus. Alleen oudere mensen die zich hiermee voortbewegen houden zich aan de snelheid. Jongere mensen voeren ze op dezelfde wijze als bij brommers op en rijden veel hogere snelheden dan toegestaan en ook veel harder dan verantwoord is. Dit leidde onlangs tot de discussie om mensen tot een bepaalde leeftijd op een snorfiets/scoot er te verplichten een helm te dragen. Deze week stond ik op een kruising te wachten toen een oudere man op een 20 kmlu-scooter kwam aanrijden uiteraard zonder helm. Tussen zijn benen en hangend aan het stuur voerde hij een klein kind mee. Toen ik de kruising gepasseerd was, moest ik mijn uiterste best doen om de scooter bij te houden. Het ding haalde makkelijk een snelheid van 55 tot 60 kmlu. Afgezien van het feit dat deze vervoermiddelen niet op een dergelijke snelheid zijn gebouwd en dus niet van de juiste remmen voor deze capriolen voorzien zijn, is het natuurlijk onverantwoord dat zonder helm op deze manier een klein kind wordt meegenomen. Een duidelijk voorbeeld dat er bij de helmplicht geen onderscheid gemaakt moet worden naar leeftijd. Iedereen op een gemotoriseerde tweewieler een helm op is dan ook het devies... 994 pagina 16 Oplage: 97.385 Donderdag 30 juni 1994 Dl ?DJ iW comj ,Cü-=3 ihehn Lees verder op pagina 3. sop ruste de devit Tony Vos But;. Jansen*. 52 56 5037 NC Tilburg M13-H3911 Mazda 626 Chevrolet Autotest: Lees verder Monte Carlo Z34 VW Golf Cabrio in dit nummer pag. 5 pag. 3 o.a.: 4 0 GELEGENHEI Zakenauto van het jaar pag. 5 Jaargang 6 Nummer 26 :uit t een wat laats te yota ig van et sterk t voorruit en motorkap slkaars verlengde zijn tst. rs worden in eur „Is de op de flanken, i gekozen voor ide tint voor 1 is volledig irder gebouwd. t alleen HITTEGOLF! AIRCO NU GRATIS bij NISSAN PRIMERA 1.6/2.0! LX/SLX, 4/5 dr« doordat1 niet in el geplaats Schuifdeur Grille en bumpers 5 de carrosseriekleur uitgevoerd net als beschermstrips o, Ook kan worden een contrasterenc binnenruimte. In normale opstelling wordt ruimte geboden aan zeven personen of eventueel een nog groter aantal kinderen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur G A ^A.G E DE NISSEN oee/wo/vzww zim-wstdodi? 1/EFHEBBER8 AM(}EBODE/V SAAB TUIDOOSTbv ^✓AwtomobielbedrijfTilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 wSraH Op het circuit van Magny Cours, waar de Formule 1 bolides dit weekend weer in actie komen, heeft men hard gewerkt om de veiligheid te verbeteren. Een kilometer lengte aan betonnen muur is gesloopt en vervangen door vangrails. Er is 23.000 vierkante meter extra zandbak aangebracht en zo 'n 10.000 extra banden zijn geïnstalleerd om wagens die van de baan raken sneller en veiliger af te remmen. i, maar dan een een Het heeft jaren geduurd voordat Mitsubishi de uitsluitend in Amerika geproduceerde Eclipse aan het Europese modellenprogramma toevoegde. Dit heeft automatisch tot gevolg dat de tweede generatie erg snel volgt. Bij de Amerikaanse dealers staat dit nieuwe model net in de showroom. Overigens kennen de Amerikanen de Eclipse ook als Eagle Talon. Eagle is een van de merken van Chrysler die samen met Mitsubishi de fabriek waar deze auto wordt gemaakt opzette. Het zal echter nog wel enige tijd duren voordat de nieuwe Eclipse naar Europa komt. De Eclipse valt precies in het segment van bijvoorbeeld i voorwielen aandrijft. Daarnaast beschikken de GS- T en GSX over dezelfde 2 liter met turbocompressor en dientengevolge 210 pk. De veiligheid van de inzittenden wordt gewaarborgd door de standaard dubbele airbag en verstevingingsbalken in de portieren. ABS wordt zelfs op het meest compleet uitgerusl<= model in de VS als optie aangeboden. Het dashboard i rond de bestuurder gek De stoelen bieden niet een goede ondersteuning aan lenden en bovenbenen, maar zorgen ook dat de schouders op z'n plaats blijven. De huidige Mitsubishi Eclipse wordt bij ons in een GS- uitvoering aangeboden voor f.63.950,=. New York - Ruimte- auto's hebben in de Verenigde Staten een veel betere voedingsbodem gevonden dan in Europa. Waar de Renault Espace pas na tien jaar serieuze concurrentie krijgt, zijn de verschillende Amerikaanse merken al aan hun tweede generatie toe. Ford levert onder het Mercury-label de ipacte en samen met Nissan ontwikkelde Villager, terwijl de iets grotere Windstar na zijn debuut op de Detroit Motorshow in januari inmiddels in eigen land te koop is. De Fin J.J. Lehto, tweede rijder van het Benetton formule 1-team, heeft aangekondigd de komende grote prijzen van Frankrijk en Engeland te laten schieten. Lehto heeft nog steeds problemen met zijn nek en ook zijn zelfvertrouwen is momenteel niet optimaal. Mansell neemt op Magny Cours de plaats in van Senna en is zodoende terug bij zijn vertrouwde Williams-Renault-team. Voor één race krijgt hij 2,6 miljoen gulden. Captain-chair Achterin is een driepersoons bank geplaatst die verschuifbaar is voor het vergroten van de laadruimte of beenruimte. Verder kan van deze bank de rugleuning worden neergeklapt terwijl ie ook in z'n geheel kan worden verwijderd. Dit volledig verwijderen is door het gewicht en de afmetingen van de bank een werkje wat beter met twee personen kan achterin zullen zitten, alleen aan de trottoirkant uit de auto kunnen stappen. Al met al ziet de Windstar er aantrekkelijk uit en duidelijk fraaier dan zijn voorganger, de Ford Aerostar. Deze deed vanwege zijn naam een fraaie stroomlijn vermoeden, was in feite niet meer c vierkante doos met i schuine voorzijde. Door zijn forse buitenafmetingen biedt de Windstar een zee aan De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. huidige Maxima aan het einde van dit jaar worden vervangen, door een nieuwe Maxima die dezelfde basis kent als het Amerikaanse model, maar uiteraard op vele details naar de Europese smaak zal worden aangepast. Het is niet ondenkbaar dat de nieuweling op de Parijse Autosalon voor het eerst aan het publiek wordt getoond. De leveringen beginnen alhier begin 1995. 29 juni tlm 3 juli: Rally van Argentinië meetellend voor het W.K. 3 juli: - Formule 1 vanuit Magny Cours, Frankrijk - ADAC Toerwagencup te Zolder, België - Races voor het Nederlands Kampioenschap te Zandvoort - E.K. Kartin in Nieuw Zevenbergen. Honda Prelude en Toyc Celica. De vormgeving het nieuwe model doet aan de Celica denken, terwijl er ook details van de Mitsubishi 3000 GT in te ontdekken zijn. De verschillen tussen de Mitsubishi en de Eagle zijn vooral te vinden in de andere achterbumper, lichtunits en het afwijkende front. Verder is bij de de Mitsubishi het dak in de carrosseriekleur gespoten, terwijl de Talon in alle gevallen over een zwart dak beschikt wat op een goede wijze harmonieert met de donker getinte ramen. Mitsubishi levert in de Eclipse RS en GS de 2 liter 16-kleps motor met een vermogen van 140 pk, die via een hand- geschakelde vijfbak de E worden uitgevoerd. "j Standaard heeft de Windstar M ook op de tweede zitrij een S bank, iets smaller dan het *1 achterste exemplaar en -4 zodoende bedoeld voor twee “z 1 passagiers. Als optie levert Ford eventueel twee M zogenaamde captainchairs 8 met hoofdsteun en armleuning vergelijkbaar met Pj de twee voorstoelen. Been- en F hoofdruimte zijn er op alle Ij zitplaatsen meer dan Tl voldoende. De wanden en i j deurpanelen zijn op typisch jj Amerikaanse wijze bedekt 44 met hard plastic en hier en II daar dezelfde velours stof die we op het meubilair tegenkomen. Het dashboard is aardig vormgegeven. Onder en bovenkant zijn afhankelijk van de buitenkleur in licht grijs of beige uitgevoerd. Hiertussen loopt een zwarte band met onder meer de uitstroomopeningen van de ventilatie. Ter hoogte van de stuurkolom wijken de gekleurde plastic delen meer van elkaar om plac maken voor het instrumentarium. Van links naar rechts wordt informatie gegeven over het motortoerental, de snelheid, brandstofhoeveelheid en de motortemperatuur. Het door ons gereden exemplaar had echter een digitale aanduiding van deze functies, met een minder goede afleesbaarheid. Standaard heeft iedere Windstar een airbag voor bestuurder en bijrijder. Tijdens de DTM-races van afgelopen zondag op de beroemde Norisring te Neurenberg leverde de Italiaan Nicola Larini een superprestatie. Na de eerste race gewonnen te hebben, kwam Nicola niet weg van de startgrid voor race nummer twee en moest toen vanuit de pits helemaal achteraan aansluiten. Bij zijn formidabele opmars naar voren tikte de kleine Italiaan de beide Mercedes- rijders Ludwig en Van Ommen aan en kreeg hirevoor, met nog zeventien ronden voor de boeg, een stop-and-go penalty van de wedstrijdleiding. Desondanks wist Larini als tweede te eindigen achter merkgenoot Kris Nissen die zijn eerste DTM zege behaalde. Het zit Arie Luyendijk dit jaar niet echt mee in de Indy Car World Series. Het nog prille Indy Regency Team waarvoor Arie uitkomt, wordt voortdurend geplaagd door motor- en afstellingsproblemen. Tijdens de race op Portland, verreden in het afgelopend weekend, behaalde Luyendijk dan ook de slechste startpositie uit zijn carrière, de 25ste. Door behoudend te rijden wist hij toch nog als veertiende te finishen. De Windstar is behoorlijk de kluiten gewassen. Met lengte van 5,11 meter en wielbasis van ruim 3 meter overtreft hij wat betreft dimensies zijn tegenstrevers. Ford heeft de Windstar een aërodynamisch gunstig gevormde carrosserie meegegeven. Wel heeft de auto een duidelijke neus. vermogen van 190 pk bij 5600 tr/min. Standaard wordt een handgeschakelde vijfbak geleverd en tegen meerprijs uiteraard een automaat. De Maxima is een auto die in de Verenigde Staten uitstekend aanslaat omdat het model wat betreft motorisering en afmetingen precies in het segment van de best verkochte auto's valt net als bijvoorbeeld de Toyota Camry V6. In Nederland zal de Nissan heeft onlangs op de Amerikaanse markt de opvolger van de ook bij ons bekende Maxima geïntroduceerd. Wat betreft algehele uitstraling lijkt er weinig veranderd te zijn. De auto heeft een keurig gelijnde, maar wederom wat saaie carrosserie die hier en daar wat stijlkenmerken heeft van de Nissan Altima, eveneens een Amerikaans Nissan-model in dé Primera- klasse. Het makkelijkste is de nieuwe Maxima aan de achterzijde te herkennen aan de grote lichtunits die niet meer middels een reflectorstrook met elkaar worden verbonden. Het front ziet er duidelijk voornamer uit en heeft wat weg van de Lexus GS300. Het interieur is keurig afgewerkt, maar is wederom erg voorspelbaar. Het klokkendeel van het dashboard is opgenomen onder een overkapping die veel kleiner is dan tot nu toe gebruikelijk. Ter aandrijving van de voorwielen treedt weer de 3 liter V6 aan met een llllllllllllllllll de onderkanten van de flanken en bumpers. Buitenspiegels, portiergrepen en dakrails zijn zwart. De achterste ruiten worden naar wens donker getint, onder de naam Privacy glass. De flinke achterlichtunits gaan bij de Windstar 'het hoekje om'. Uiteraard wordt afhankelijk van de gekozen uitvoering en het beschikbare budget een reeks wielen en wieldoppen geleverd. Het lijkt een Amerikaanse standaard dat een ruimte- auto is voorzien van twee normale voorportieren, een forse en diep uitgesneden achterklep en een schuifdeur aan de rechterzijde. Immers dit zien we ook bij de Chrysler Voyager en Pontiac Trans Sport. De toegankelijkheid is hiermee echter voldoende. Amerikanen vinden het bijvoorbeeld een veilig idee dat kinderen, die vooral

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 17