LE MANS 1994 EEN NE 1 1 - 1 f ONVERWACHTE WINST VOOR PORSCHE Zelf rijden op Zandvoort Nissan's Lean Burn motor B.K Ml Mitsubishi's zorg voor het milieu s 1 OEVEN J 4 I LA PASSi Caravantrekkers :S A \UTUR 900,- L ’'iHLV' DE AUTOMAAT Donderdag 23 juni 1994 pagina 7 994 pagina 6 DETILBURGSE KOERIER ms V itot ide ir kon de (zodat vakantie geen te maken) isPSe met 3 tot 30 maanden BOVAG-garantie tl. 013-430005 C-L'? ■88 leren ?T„ ig Islag k tijdens de voor én U zich Gedurende de nacht kreeg deze Courage van Pescarolo, Ferte en Lagorce last van terminale motorproblemen. Ex Indy Car-coureur Danny Sullivan maakt zich klaar voor een rijbeurt in zijn Dauer Porsche. zorgen hoeft De Porsche RSR van Dupuy, Palau en Pareja werd onbe dreigd winnaar van de tweede divisie in de GT-klasse. De winnende Porsche van Dalmas, Haywood en Baldi wordt in de beginfase fanatiek achtervolgd door Derek Bellen een van de Courages. MG IN OPEL OPEL liter ten A Je blijft erin rijden Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 k B.V. shot ..'89 .'90 .'90 .'90 .'93 che op dat f rond met .73 .72 .74 3or Tilburg e.o. leider, dit t Toyota ir en Een gebroken schakelstang beroofde de Toyota van het SARD-team in de slotfase van een zekere overwinning. logelijk om >rt te rijden. Er beschikking, jetitie, een zelf worden sport scar en mag in een Porsche Cupauto. en in groepen ingedeeld Het complete startveld krijgt de groene vlag voor het begin van de opwarmronde. Back to the sixties Vanaf de eerste na-oorlogse wedstrijd in 1949 werd het Voor de startprocedure van de race presenteerden de Hawaiin Tropicmeisjes de effecten van de gelijknamige zonnebrandolie. UW: 1 6Ï, 4 deurs, sedan ring ien. Een iraagt bij mcy. De en voor >r de G A RA G E DENISSEN nauwkeurige nabootsing van de werkelijkheid. In de motor zijn wrijvii verlagende maatregelen genome compacte verbrandingskamer dr aan een hogere brandstofefficiem nieuwe motor zal gebruikt wordei een model dat geboekt staat voor nabije toekomst. Op 14 juli en 10 september is het mc zelf op het circuit van Zandvoort staan formule racewagens ter b Verder is er een Go Kart compe* slip/slalom wedstrijd, kan er zei gereden op een quad of sj worden meegereden ii De deelnemers wordei Nissan heeft een 1.5 liter 'lean-burn' motor ontwikkeld. Het benzineverbruik is opvallend laag. Volgens de Japanse 10-15 test wordt met één liter brandstof 20,5 kilometer af gelegd. Hierbij wordt uitgegaan van een tweewielaangedreven auto met een handgeschakelde transmissie. Het testpatroon is een zeer die onder leiding staan van ervaren instructeurs. Het dagprogramma duurt van 9.00 tot 17.00 uur en start met een ontvangst in het circuitrestaurant La Course. Het racefeest kost f .295,= per persoon inclusief lunch en consumptie. Informatie kan worden verkregen onder telefoonnummer 02507-15034 van de Dutch Racing School. nemen met een zesde plaats. De top vijf bestond gedurende de tweede helft van de race steeds uit de beide Toyota's, De Japc de twee Dauer Porsches 962 troostp LM van het Joest Racing Team Neden. en de overgebleven Nissan Euser einc 300 ZX van het Amerikaanse Konrad P Cunningham Racing. Aan het tiende pl einde van de zondagochtend derde in evenement beheerst door wagens uit de Grand Tourismo klasse, sportwagens geschikt voor de openbare weg. Jaguar, Ford en vooral Ferrari domineerden de 24 uurs- klassieker tot aan het einde van de zestiger jaren. In 1970 echter deed het sport- BMW 520 i 11-1988 63200 km 1400 kg aanhanggewicht Nissan Primera 2.0 i LX 11-1990 93600 km 1400 kg aanhanggewicht Nissan Patrol 2.8 Turbo D 5-1991 62600 km 3500 kg aanhanggewicht Nissan Sunny 1.6 SIX 16v 10-1991 24800 km 1250 kg aanhanggewicht Ford Sierra 2.0iD0HC Azur 7-1991 91600 km 1300 kg aanhanggewicht Ook voor de Engelse toeschouwers verliep de race anders dan zij gehoopt Jen. Derek Bell, vijfvoudig x.xans-winnaar, reed zijn vierentwintigste en laatste wedstrijd. De sympathieke Bell, een levende legende in de sportwagenwereld, hoopte afscheid te kunnen nemen met een overwinning maar zijn Kremer Spider Porsche kende allerlei kleine problemen, waardoor Derek uiteindelijk genoegen moest Wat is van het grootste belang, de economie of het milieu? Deze vraag zo zwart/wit stellen berust op een misvatting. Want er wordt aangenomen dat beide helemaal op zich staan en onverenigbaar zouden zijn. De realiteit is echter dat een verantwoorde, rationele beheersing van het milieu en ons leefklimaat is gebaseerd op zowel milieutechnische, economische als vele sociale aspecten. Venturi, Porsche 911 en Dodge Viper gaven daar dit jaar al een voorproefje van. >t De organisatie van de 2< rl de de Automobile Club de l'Ouest, is gelukkig zo verstandig geweest om niet een definitieve keuze voor één r ook categorie te maken. Via een lik op uitgekiend reglement van verschillende gewichten, motorvermogens en tankcapaciteiten bracht de ACO een prachtig startveld bij elkaar, waarin de GT- wagens het op konden nemen tegen de prototypen. Dat deze formule geslaagd was bewees de afgelopen 62ste editie van de grote race. Radio Le Mans Le Mans is meer dan alleen maar een autorace. Voor de echte liefhebber is het een jaarlijkse pelgrimstocht naar het Mekka van de sportwagens. Die liefhebbers komen dan ook van alle continenten, waarbij de Fransen en Engelsen natuurlijk het sterkst vertegenwoordigd zijn. Men komt uiteraard voor de race, maar dat spannende gebeuren staat niet op zichzelf. Het is het centrum van een kleurrijk geheel van attracties. Zo is er de grote gezellige kermis met dikke dames, waarzeggers, rondzwierende martelwerktuigen en nog veel meer. Rond het circuit wemelt het van eet- en drinkgeleg« lief kop ^gelegenheden en de sfhebbers kunnen zich suf kopen aan vlaggen, boeken, shirts, petten en automodellen. Er is een miniatuur racebaan waar je zelf kunt rijden en via een gigantisch videoscherm is het verloop van de race over het gehele circuit te volgen. Een prachtige aanvulling op het visueel volgen van de wedstrijd is de uitzending van Radio Le Mans, van woensdag tot zondagavond in de lucht. Deze Engelstalige zender weet de sfeer van het totale gebeuren perfect over te brengen. Interviews met rijders en teammanagers vanuit de pits, informatie over wie er in of uit welke wagen stapt, uitvallers, actuele standen en impressies van alles wat er op en rond de baan plaatsvindt. Als je op zaterdagavond besluit om toch maar een paar uurtjes te gaan slapen dan moet je jezelf echt dwingen om de knop om te draaien. Gelukkig ben je als je wakker wordt binnen vijf minuten weer helemaal up-to-date dankzij de inspanningen van het onvermoeibare Radio Le Mans team. Le Mans 1994 is helaas weer voorbij. Volgend jaar wordt in het tweede of derde weekend van juni de 63ste editie verreden. Wellicht met een nog grotere variëteit aan wagens en hopelijk met net zo veel spanning als dit jaar. Tekst en foto's: Kees van der Velden. Spanning, hoop en pech De wedstrijd van dit jaar had een scenario dat door Alfred Hitchcock geschreven kon zijn. Een spannende eerste helft, met positiewisselingen open kansen en onverwach uitvallers, een vrij stabiele zondagochtend en een dramatische ontknoping. De eerste uitvaller, op zaterdagavond om ”"r was de Nissan van Kasuya en Gentilozzi. In de warm-up was deze wagen door onze Belgische vriend reeds van de baan gestuurd en na drie uur racen begaf de hadde: distributie het. In die fase van Le Mar de strijd lagen de'eerste achttien geklasseerde wagens nog binnen vijf ronden van elkaar en was de leiding in handen van de Toyota nummer een. Rond middernacht kregen de Franse fans een zware teleurstelling te verwerken. Kort na elkaar vielen de twee Courages uit met motorproblemen. De privé- ontwikkelde Franse 9®n' prototypen met Porsche :hte krachtbron reden tot c moment in de top vijf slechts drie ronden achterstand op de k keer de nummer vier UU,r' van Wollek, Andskar W.d.Poele, Fouche. Le Mans, 19 juni. Een ronde voorsprong is maar een zeer betrekkelijke marge tijdens een 24 uurs race, ook al is de baan 13,6 km lang en bedragen de rondetijden zo'n vier minuten. Dat ondervond Toyota op pijnlijke wijze gedurende het afgelopen weekend op het roemruchte circuit van la Sarthe. Om half drie op zondagmiddag kwam de leidende Toyota van Irvine, Krosnoff en Martini voor de zoveelste keer het rechte eind voor de hoofdtribune opgestormd. Plotseling echter viel alle snelheid weg en kwam Krosnoff ratelend tot stilstand ter hoogte van de uitgang van de pitsstraat. Een gebroken schakelstang was de boosdoener. De Amerikaanse coureur wagen provisorisch herstellen en meldde zich na een trage ronde aan de box voor een reparatie van ruim tien minuten. Toen Eddy Irvine weer vertrok was de voorsprong van een ronde op de Porsche 962 LM van Yannick Dalmas, Hurley Haywood en Mauro Baldi echter veranderd in een achterstand, die te groot bleek voor de resterende tijd. Het zeer teleurgestelde Toyota- team, dat vanaf zes uur 's ochtends aan de leiding had gelegen moest genoegen nemen met de tweede plaats. had het er alle schijn van dat Toyota zich eindelijk, na vele jaren van inspanning, mocht gaan opmaken voor zijn eerste Le Mans-zege. De wagen liep perfect en leek meer dan snel genoeg om de Porsche van Dalmas, Haywood en Baldi, die een ronde achterstand had, voor te blijven. De spanning en hoop viel af te lezen van de gezichten van de vele Japanse journalisten en toeschouwers. Le Mans kent echter ook zijn keiharde dramatische momenten en dit keer, op zondagmiddag om half drie, was zo'n moment gereserveerd voor de Toyota in leidende positie. De vreugde in het Porschekamp was groot. Hun beide wagens, ingeschreven in de GT-klasse, hielden niet alleen stand maar eindigden onverwacht op de plaatsen een en drie. panners konden met de itprijs naar huis. De ulanders Huisman en idigden met de irad Porsche 911 op de ide plaats algemeen en als i hun klasse. Dit is in het kort samengevat wat Minoru Makihara in zijn functie als President van Mitsubishi Corporation als één van de belangrijkste leidraden van het functions van zijn bedrijf en van de aangesloten ondernemingen stelt. Nagenoeg een eeuw lanc gold bij Mitsubishi Corporation het credo van sociale bewogenheid en verantwoordelijk. Daarmee heeft men goed leren omgaan, het is een geïntegreerd deel van het beleid geworden. Vanuit deze achtergrond is de totstandkoming van een nieuwe benadering van milieutechnische gronds aan de start van het 'Environmental Affairs Department' in 1990. Hedentendage wordt de prototype zijn definitieve intrede in de vorm van de Porsche 917, de wagen waarmee onze landgenoot Gijs van Lennep tweemaal w beroemde race wist te winnen in 1971 en 1976. Deze pure racewagens, niet gehomologeerd en zeker r niet bestemd voor gebruL. de weg werden elk jaar beter, sneller en vooral ook duurder. De ontwikkeling van deze racemonsters, waarmee op het rechte eind snelheden van 400 km per uur werden bereikt, culmineerde uiteindelijk in de 3,5 li atmosferische Peugeots i Toyota's van 1992 en '93. Met het verdwijnen van het wereldkampioenschap voor sportprototypen verdwenen echter ook deze overdekte formule 1-bolides. Slechts één race per jaar, hoe prestigieus ook, kon de kosten van dergelijke auto's niet meer rechtvaardigen. Op dit moment zit de 24 uur van Le Mans dan ook in een overgangsfase, waardoor er in verschillende klassen gereden wordt. Enerzijds nog met de prototypen volgens aangepaste 1990- reglementen, anderzijds met de GT-wagens, waarvan velen hopen dat zij opnieuw de norm worden op het Franse circuit. Terug in de tijd dus! Voor de toeschouwers betekent dit dat men de komende jaren veel «droomauto's» gaat zien. De Ferrari F. 40, Bugatti, Lotus, nieuwe filosofie ondersteund met diverse maatregelen. Alle met het doel wereldwijd een substantiële bijdrage te leveren aan ons aller erfgoed. Industrie en consument dragen samen zorg voor bescherming van het milieu (door het leveren van schone brandstoffen). En industrie en consument moeten samen zorgen dat de natuurlijke voorraden niet onnodig aangesproken worden. De investeringen die de industrie doet, moeten zijn gericht op bescherming en verbetering van het milieu. Kortom, een lange-termijn-beleid dat bestaat uit consistente ontwikkelingen die volledig ten dienste staan van de natuur die ons dagelijks omringt. I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27