LE MANS 1994
EEN
NE
1 1 -
1 f
ONVERWACHTE WINST VOOR PORSCHE
Zelf rijden op Zandvoort
Nissan's Lean Burn motor
B.K
Ml
Mitsubishi's
zorg voor het milieu
s
1
OEVEN
J
4
I LA PASSi
Caravantrekkers
:S
A
\UTUR
900,-
L ’'iHLV'
DE AUTOMAAT Donderdag 23 juni 1994 pagina 7
994 pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
ms
V
itot
ide
ir kon de
(zodat
vakantie
geen
te
maken)
isPSe
met 3 tot 30 maanden BOVAG-garantie
tl. 013-430005
C-L'?
■88
leren
?T„
ig
Islag
k
tijdens
de
voor
én
U
zich
Gedurende de nacht kreeg deze Courage van Pescarolo,
Ferte en Lagorce last van terminale motorproblemen.
Ex Indy Car-coureur Danny Sullivan maakt zich klaar
voor een rijbeurt in zijn Dauer Porsche.
zorgen
hoeft
De Porsche RSR van Dupuy, Palau en Pareja werd onbe
dreigd winnaar van de tweede divisie in de GT-klasse.
De winnende Porsche van Dalmas, Haywood en Baldi wordt in de beginfase fanatiek
achtervolgd door Derek Bellen een van de Courages.
MG IN OPEL
OPEL
liter
ten
A
Je blijft erin rijden
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
k B.V.
shot
..'89
.'90
.'90
.'90
.'93
che
op dat
f rond met
.73
.72
.74
3or Tilburg e.o.
leider, dit
t Toyota
ir en
Een gebroken schakelstang beroofde de Toyota van het SARD-team in de slotfase van
een zekere overwinning.
logelijk om
>rt te rijden. Er
beschikking,
jetitie, een
zelf worden
sport scar en mag
in een Porsche Cupauto.
en in groepen ingedeeld
Het complete startveld krijgt de groene vlag voor het begin van de opwarmronde.
Back to the sixties
Vanaf de eerste na-oorlogse
wedstrijd in 1949 werd het
Voor de startprocedure van de race presenteerden de
Hawaiin Tropicmeisjes de effecten van de gelijknamige
zonnebrandolie.
UW:
1 6Ï, 4 deurs, sedan
ring
ien. Een
iraagt bij
mcy. De
en voor
>r de
G A RA G E
DENISSEN
nauwkeurige nabootsing van de
werkelijkheid. In de motor zijn wrijvii
verlagende maatregelen genome
compacte verbrandingskamer dr
aan een hogere brandstofefficiem
nieuwe motor zal gebruikt wordei
een model dat geboekt staat voor
nabije toekomst.
Op 14 juli en 10 september is het mc
zelf op het circuit van Zandvoort
staan formule racewagens ter b
Verder is er een Go Kart compe*
slip/slalom wedstrijd, kan er zei
gereden op een quad of sj
worden meegereden ii
De deelnemers wordei
Nissan heeft een 1.5 liter 'lean-burn' motor
ontwikkeld. Het benzineverbruik is
opvallend laag. Volgens de Japanse 10-15
test wordt met één liter brandstof 20,5
kilometer af gelegd. Hierbij wordt
uitgegaan van een tweewielaangedreven
auto met een handgeschakelde
transmissie. Het testpatroon is een zeer
die onder leiding staan van ervaren
instructeurs. Het dagprogramma duurt van
9.00 tot 17.00 uur en start met een ontvangst in
het circuitrestaurant La Course. Het racefeest
kost f .295,= per persoon inclusief lunch en
consumptie. Informatie kan worden verkregen
onder telefoonnummer 02507-15034 van de
Dutch Racing School.
nemen met een zesde plaats.
De top vijf bestond gedurende
de tweede helft van de race
steeds uit de beide Toyota's, De Japc
de twee Dauer Porsches 962 troostp
LM van het Joest Racing Team Neden.
en de overgebleven Nissan Euser einc
300 ZX van het Amerikaanse Konrad P
Cunningham Racing. Aan het tiende pl
einde van de zondagochtend derde in
evenement beheerst door
wagens uit de Grand
Tourismo klasse,
sportwagens geschikt voor de
openbare weg. Jaguar, Ford
en vooral Ferrari
domineerden de 24 uurs-
klassieker tot aan het einde
van de zestiger jaren.
In 1970 echter deed het sport-
BMW 520 i 11-1988 63200 km 1400 kg aanhanggewicht
Nissan Primera 2.0 i LX 11-1990 93600 km 1400 kg aanhanggewicht
Nissan Patrol 2.8 Turbo D 5-1991 62600 km 3500 kg aanhanggewicht
Nissan Sunny 1.6 SIX 16v 10-1991 24800 km 1250 kg aanhanggewicht
Ford Sierra 2.0iD0HC Azur 7-1991 91600 km 1300 kg aanhanggewicht
Ook voor de Engelse
toeschouwers verliep de race
anders dan zij gehoopt
Jen. Derek Bell, vijfvoudig
x.xans-winnaar, reed zijn
vierentwintigste en laatste
wedstrijd. De sympathieke
Bell, een levende legende in
de sportwagenwereld, hoopte
afscheid te kunnen nemen
met een overwinning maar
zijn Kremer Spider Porsche
kende allerlei kleine
problemen, waardoor Derek
uiteindelijk genoegen moest
Wat is van het grootste belang, de economie of het milieu?
Deze vraag zo zwart/wit stellen berust op een misvatting. Want
er wordt aangenomen dat beide helemaal op zich staan en
onverenigbaar zouden zijn. De realiteit is echter dat een
verantwoorde, rationele beheersing van het milieu en ons
leefklimaat is gebaseerd op zowel milieutechnische,
economische als vele sociale aspecten.
Venturi, Porsche 911 en Dodge
Viper gaven daar dit jaar al
een voorproefje van.
>t De organisatie van de 2<
rl de de Automobile Club de
l'Ouest, is gelukkig zo
verstandig geweest om niet
een definitieve keuze voor één
r ook categorie te maken. Via een
lik op uitgekiend reglement van
verschillende gewichten,
motorvermogens en
tankcapaciteiten bracht de
ACO een prachtig startveld
bij elkaar, waarin de GT-
wagens het op konden nemen
tegen de prototypen. Dat deze
formule geslaagd was
bewees de afgelopen 62ste
editie van de grote race.
Radio Le Mans
Le Mans is meer dan alleen
maar een autorace. Voor de
echte liefhebber is het een
jaarlijkse pelgrimstocht naar
het Mekka van de
sportwagens. Die liefhebbers
komen dan ook van alle
continenten, waarbij de
Fransen en Engelsen
natuurlijk het sterkst
vertegenwoordigd zijn. Men
komt uiteraard voor de race,
maar dat spannende
gebeuren staat niet op
zichzelf. Het is het centrum
van een kleurrijk geheel van
attracties. Zo is er de grote
gezellige kermis met dikke
dames, waarzeggers,
rondzwierende
martelwerktuigen en nog veel
meer.
Rond het circuit wemelt het
van eet- en
drinkgeleg«
lief
kop
^gelegenheden en de
sfhebbers kunnen zich suf
kopen aan vlaggen, boeken,
shirts, petten en
automodellen. Er is een
miniatuur racebaan waar je
zelf kunt rijden en via een
gigantisch videoscherm is het
verloop van de race over het
gehele circuit te volgen.
Een prachtige aanvulling op
het visueel volgen van de
wedstrijd is de uitzending van
Radio Le Mans, van
woensdag tot zondagavond in
de lucht. Deze Engelstalige
zender weet de sfeer van het
totale gebeuren perfect over
te brengen. Interviews met
rijders en teammanagers
vanuit de pits, informatie over
wie er in of uit welke wagen
stapt, uitvallers, actuele
standen en impressies van
alles wat er op en rond de
baan plaatsvindt. Als je op
zaterdagavond besluit om
toch maar een paar uurtjes te
gaan slapen dan moet je jezelf
echt dwingen om de knop om
te draaien. Gelukkig ben je
als je wakker wordt binnen
vijf minuten weer helemaal
up-to-date dankzij de
inspanningen van het
onvermoeibare Radio Le
Mans team.
Le Mans 1994 is helaas weer
voorbij. Volgend jaar wordt in
het tweede of derde weekend
van juni de 63ste editie
verreden. Wellicht met een
nog grotere variëteit aan
wagens en hopelijk met net zo
veel spanning als dit jaar.
Tekst en foto's:
Kees van der Velden.
Spanning, hoop en
pech
De wedstrijd van dit jaar had
een scenario dat door Alfred
Hitchcock geschreven kon
zijn. Een spannende eerste
helft, met positiewisselingen
open kansen en onverwach
uitvallers, een vrij stabiele
zondagochtend en een
dramatische ontknoping.
De eerste uitvaller, op
zaterdagavond om ”"r
was de Nissan van
Kasuya en Gentilozzi. In de
warm-up was deze wagen
door onze Belgische vriend
reeds van de baan gestuurd
en na drie uur racen begaf de hadde:
distributie het. In die fase van Le Mar
de strijd lagen de'eerste
achttien geklasseerde
wagens nog binnen vijf
ronden van elkaar en was de
leiding in handen van de
Toyota nummer een.
Rond middernacht kregen de
Franse fans een zware
teleurstelling te verwerken.
Kort na elkaar vielen de twee
Courages uit met
motorproblemen. De privé-
ontwikkelde Franse
9®n' prototypen met Porsche
:hte krachtbron reden tot c
moment in de top vijf
slechts drie ronden
achterstand op de k
keer de nummer vier
UU,r' van Wollek, Andskar
W.d.Poele, Fouche.
Le Mans, 19 juni. Een ronde
voorsprong is maar een zeer
betrekkelijke marge tijdens
een 24 uurs race, ook al is de
baan 13,6 km lang en
bedragen de rondetijden zo'n
vier minuten. Dat ondervond
Toyota op pijnlijke wijze
gedurende het afgelopen
weekend op het roemruchte
circuit van la Sarthe.
Om half drie op
zondagmiddag kwam de
leidende Toyota van Irvine,
Krosnoff en Martini voor de
zoveelste keer het rechte eind
voor de hoofdtribune
opgestormd. Plotseling echter
viel alle snelheid weg en
kwam Krosnoff ratelend tot
stilstand ter hoogte van de
uitgang van de pitsstraat. Een
gebroken schakelstang was
de boosdoener. De
Amerikaanse coureur
wagen provisorisch
herstellen en meldde zich na
een trage ronde aan de box
voor een reparatie van ruim
tien minuten.
Toen Eddy Irvine weer vertrok
was de voorsprong van een
ronde op de Porsche 962 LM
van Yannick Dalmas, Hurley
Haywood en Mauro Baldi
echter veranderd in een
achterstand, die te groot bleek
voor de resterende tijd. Het
zeer teleurgestelde Toyota-
team, dat vanaf zes uur 's
ochtends aan de leiding had
gelegen moest genoegen
nemen met de tweede plaats.
had het er alle schijn van dat
Toyota zich eindelijk, na vele
jaren van inspanning, mocht
gaan opmaken voor zijn
eerste Le Mans-zege.
De wagen liep perfect en leek
meer dan snel genoeg om de
Porsche van Dalmas,
Haywood en Baldi, die een
ronde achterstand had, voor
te blijven. De spanning en
hoop viel af te lezen van de
gezichten van de vele Japanse
journalisten en toeschouwers.
Le Mans kent echter ook zijn
keiharde dramatische
momenten en dit keer, op
zondagmiddag om half drie,
was zo'n moment
gereserveerd voor de Toyota
in leidende positie.
De vreugde in het
Porschekamp was groot. Hun
beide wagens, ingeschreven
in de GT-klasse, hielden niet
alleen stand maar eindigden
onverwacht op de plaatsen
een en drie.
panners konden met de
itprijs naar huis. De
ulanders Huisman en
idigden met de
irad Porsche 911 op de
ide plaats algemeen en als
i hun klasse.
Dit is in het kort samengevat
wat Minoru Makihara in zijn
functie als President van
Mitsubishi Corporation als
één van de belangrijkste
leidraden van het functions
van zijn bedrijf en van de
aangesloten ondernemingen
stelt. Nagenoeg een eeuw lanc
gold bij Mitsubishi
Corporation het credo van
sociale bewogenheid en
verantwoordelijk. Daarmee
heeft men goed leren omgaan,
het is een geïntegreerd deel
van het beleid geworden.
Vanuit deze achtergrond is de
totstandkoming van een
nieuwe benadering van
milieutechnische gronds
aan de start van het
'Environmental Affairs
Department' in 1990.
Hedentendage wordt de
prototype zijn definitieve
intrede in de vorm van de
Porsche 917, de wagen
waarmee onze landgenoot
Gijs van Lennep tweemaal w
beroemde race wist te winnen
in 1971 en 1976. Deze pure
racewagens, niet
gehomologeerd en zeker r
niet bestemd voor gebruL.
de weg werden elk jaar beter,
sneller en vooral ook duurder.
De ontwikkeling van deze
racemonsters, waarmee op
het rechte eind snelheden van
400 km per uur werden
bereikt, culmineerde
uiteindelijk in de 3,5 li
atmosferische Peugeots i
Toyota's van 1992 en '93.
Met het verdwijnen van het
wereldkampioenschap voor
sportprototypen verdwenen
echter ook deze overdekte
formule 1-bolides. Slechts één
race per jaar, hoe prestigieus
ook, kon de kosten van
dergelijke auto's niet meer
rechtvaardigen.
Op dit moment zit de 24 uur
van Le Mans dan ook in een
overgangsfase, waardoor er
in verschillende klassen
gereden wordt. Enerzijds nog
met de prototypen volgens
aangepaste 1990-
reglementen, anderzijds met
de GT-wagens, waarvan
velen hopen dat zij opnieuw
de norm worden op het Franse
circuit. Terug in de tijd dus!
Voor de toeschouwers
betekent dit dat men de
komende jaren veel
«droomauto's» gaat zien. De
Ferrari F. 40, Bugatti, Lotus,
nieuwe filosofie ondersteund
met diverse maatregelen. Alle
met het doel wereldwijd een
substantiële bijdrage te
leveren aan ons aller erfgoed.
Industrie en consument
dragen samen zorg voor
bescherming van het milieu
(door het leveren van schone
brandstoffen). En industrie en
consument moeten samen
zorgen dat de natuurlijke
voorraden niet onnodig
aangesproken worden. De
investeringen die de industrie
doet, moeten zijn gericht op
bescherming en verbetering
van het milieu. Kortom, een
lange-termijn-beleid dat
bestaat uit consistente
ontwikkelingen die volledig
ten dienste staan van de
natuur die ons dagelijks
omringt.
I