BMW 3161 COMPACT Hoe groot is klein? PTT start binnenkort AUDI A6 EN S6 met GSM-net Carpetland Gijsbers feliciteert I r 1 f NT 2 s A U T T E T TEST DE KOERSVASTE COROLLA. AUTONOVA- TOYOTA .-.3 «sas? DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 23 juni 1994 - pagina 3 i Johan uur. Vele decennia was je als mens pas >103 IEL I lan van >or I33 BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. >56 55. DE DOORDACHTE VEILIGHEID VAN DE COROLLA. HEEL TOYOTA. G A O Bink B.V. Zuinigheidskampioenen met 3 tot 30 maanden BOVAG-garantie joorlaan Tilburg, laandag uur en V d *- at wat inere RENOVA UW BMW DEALER >ATF- in nd te ook van 4 pagina 2 TOYOTA Ringbaan Noord 95 - Tilburg - Tel. 013-351035 >e rn •a 115000 km 91600 km 77800 km 102300 km /ij. 5oèr 3-420143. die is een a echter Nissan Sunny 1.7 D Trend Nissan Primera 2.0 SIX D Nissan Sunny 2.0 LX D Toyota Corolla 1.8 XLD Toyota Starlet 13 X Li ^rirwjtraat i g. Tel.: 013 - 9-1988 3-1992 3-1992 2-1990 5-1991 nam wat net iets nodige druk op c wordende Euro^ eind aan komen. BMW is een van de prestigemerken die daarbij het voortouw neemt. De 316i Compact is een echte BMW, ook wat betreft prijs, maar is van buiten een stukje korter. Vele decennia was je als mens pas geslaagd als je bij de aanschaf van een nieuwe auto een model ts groter was dan de vorige. Met de de mobiliteit in ons steeds voller >nde Europa moet daar eigenlijk eens een Je blijft erin rijden Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 het onderstel jemeen >oral op de Autobedrijf Renova bv Spoordijk 72-76 5018 GH Tilburg Telefoon: 013-4221! Fax:013-439235 het eigenwijze voorkomen gaan waarderen. prijzen service l-prijzen ir verwacl abonnemer in de toekor regelmaat s verlaagd w wordt ATF-3 RA G E DENISSEN ’.V ia q 1 op 21,7* 1 op 22,2* 1 op 22,2* 1 op 21,8* 1 op 19,7* •Verbruik bij 90 km/u volgen» ECE-norm Compact Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1596 cc Boring x slag: 84 x 72 mm Vermogen: 102 pk bij 5500 tr/min Koppel: 150 Nm bij 3900 tr/min Afmetingen: lengte 4,21 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1215 kg Prestaties topsnelheid 188 km/u acceleratie 0-100 in 12,3 sec. Verbruik bij 90 km/u 5,7 liter/JOO km bij 120 km/u 7,5 liter/100 km stadsverkeer 9,1 liter/100 km Prijs f.43.950,= De huidige autotelefoons werken voor het overgrote deel op het zogenaamde A’ 3 net. Deze telefoons zijn vrijwel heel Nederland te gebruiken, maar zijn Ou», nut bijvoorbeeld in Zwitserland en de Skandinavische lan< Daarnaast is er nog het capaciteit betreft klein< ATF-2-net voor de hele Benelux. Daar komt vanaf 1 juli een nieuw net bij onder de naam GSM. Het betreft hier een technische standaard die door 14 Europese landen is overeengekomen en in de meeste van deze landen ook al enige tijd operationeel is. In tegenstelling tot ATF-3 werkt GSM volledig digitaal, i recente igen aan de motor kompact redelijk zuinig. Immers een gemiddelde van 1 op 11,5 is behoorlijk gunstig. Toen de 316i Compact werd aangekondigd bestond nog zon schijnt hier l u denkt. In een j Cabrio blijkt dat Dok uw humeur i een stuk zonniger 4 it u geniet van stuurbekrachtiging 1 fraaie interieur j >orbeeld, wortelno- afwerking van het 1 1. De Rover 200 eschikt over een i orvermogen en is van vele extra's, •aaie verchroomde I rille. Rover 200 (8.995,- de hoop dat de auto voor f .39.999,= op de prijslijst zou komen. Dat is helaas niet gelukt. De basisuitvoering kost f .43.950,= terwijl voor de Executve f.45.950,= afgerekend moet worden. Hiermee is de Compact toch een redelijk dure auto geworden. De belangstelling is desondanks groot en het grappige is dat menig koper die binnenkomt voor een Compact vaak naar buiten gaat met het koopcontract van een duurdere sedan (vanaf f.46.950,=) of coupé (vavaf f.55.950,-). Executive Het interieur is zo ingedeeld dat ook op de achterbank dezelfde been- en hoofdruimte kan worden geboden als in de sedan. De achterbank is wat minder voorgevormd en neemt daardoor wat minder plaats in beslag. Natuurlijk kan het geheel worden neergeklapt ter vergroting van de bagagemogelijkheden. De auto heeft dan een nuttige :-1- Dud van 1030 liter. De i identiek aan dit ndere auto's uit deI bieden een harde ed ondersteunde zit. Hoogteverstelling is op de lurdersstoel standaard, ird is voor de Als je met de 316i Compact bij autoliefhebbers voor het eerst komt voorrijden, hoor je eigenlijk uitsluitend afkeurende commentaren. "Je kunt wel zien dat ie ingekord is" of "Het is alleen van voren nog een BMW" zijn vaak uitgesproken oordelen. Toch blijkt dat mensen die de auto vaker hebben gezien ineens Opbouwfase De 316i Compact wijkt op veel meer punten af van de sedan, dan men in eerste instantie zou verwachten. Het front is uiteraard identiek. De portieren hebben de lengte van die van de coupé en cabriolet, maar beschikken over een normale, dikke ruitomlijsting. De achterkant is inderdaad een ruime twintig centimeter ingekort, maar ziet er toch heel 'passend' uit. Helaas doet de achterzijde met zijn geknikte klep denken aan zeer modale auto's uit een lager segment maar lelijk is het absoluut niet. De achterlichtunits zijn wat smaller en hoger dan van de overige 3-serie-versies, waardoor een relatief brede achterklep kan worden toegepast, die natuurlijk de bereikbaarheid van de bagageruimte ten goede komt. De inhoud is met 325 liter nog zeer behoorlijk. BMW past achter de wielophanging van het vorige model toe zonder hier met nadruk van een oude achteras te willen spreken. Deze constructie neemt nu eenmaal minder ruimte in beslag en dat komt goed uit bij deze comj versie. Bovendien vol geheel door de wat lichte achterzijde uitstekend ei wordt het voor de 3-serie kenmerkende neutrale weggedrag nauwelijks door de al wat langer gebruikte achteras beïnvloed. BMW is nog duidelijk in de opbouwfase van het Compact-programma. Er is gestart met de 1.6 liter. Voor het einde van het jaar komt daar de sportieve 1.8 liter 16- klepper bij, terwijl op relatief korte termijn ook een 4 cilinder diesel beschikbaar zal komen. De bekende 6- cilinders zullen in de Compact nooit een plaats krijgen. Door een verander aan het schutbord ten opzichte van de sedan is daar simpelweg geen ruimte voor. waardoor een gesprek niet meer af te luisteren is en storend piepen en kraken tot het verleden behoren. E groot voordeel van het feit GSM in bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Italië al enige tijd bekend is, is dat de apparatuur tegen zeer gunstige bedragen zal worden aangeboden. Bovendien kunnen in het buitenland gekochte telefoons ook hier gebruikt worden. Het telefoonnummer van de gebruiker is niet meer in de apparatuur geprogrammeerd. Als een nummer wordt aangevraagd krijgt men een SIM-kaart voorzien van een pincode. Wie deze kaart in een Technische gegevens: Merken type: BMW316i Compact Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1596 cc ag: 84 x 72 mm 102 pk bij 5500 afstemming van hei is op een breed alge™' publiek gericht. Voora snelweg biedt de 316i Compact een meer dan aanvaardbaar comfortniveau. onder meer de verlichting in gang wordt gezet. Over de hele breedte loopt het dashboard opvallend vlak, veel minder naar de bestuurder gericht dan bij de sedan en coupé. Hiermee wordt uiteraard meer het gevoel van ruimte bewerkstelligd. Omdat BMW met deze kleine 3-serie vooral ook een jonger publiek wil aanspreken is het interieur in een veelheid aan bekledingskleuren te leveren. Overigens wordt de 316i Compact aangeboden in twee uitvoeringen, de basisversie en de Executive. De laatste versie is het meest compleet met zaken als JIBS, airbag, centrale vergrendeling, ie elektrisch verstelbare g. buitenspiegels en getint glas, serie. Ze bieden een’harde' De basisversie moet met maar goed ondersteunde zit. name de airbag en de Hoogteverstelling is op de centrale vergrendeling bestuurdersstoel standaard. missen. Het dashboard is voor de Door de Compact opnieuw ontworpen veTarl alleen het bekende is de 3 loi Cc instrumentarium is uit de andere modellen overgenomen. Dit wordt geflankeerd door twee te grote trekknoppen waarmee Suzuki-dealer Gijsbers Tilburg aan de Bosscheweg heeft als overbuurman Carpetland. Het bedrijf dat gespecialiseerd is in vloerbedekking met tientallen filialen in binnen- en buitenland opende vorige week donderdag haar deuren. Gijsbers vond dat voldoende reden om zijn kersverse overbuurman welkom te heten. Zoals de foto laat zien gebeurde dat op een originele wijze. willekeurige GSM-telefoon schuift en zijn code intoest 1 ook kan zonder problemen bellen. Een De belkosten worden op de t dat eigen rekening bijgeschreven. Net als bij de huidige ATF-3 telefoons heeft de PTT drie verschillende tarieven. Cityspace is bedoeld voor mensen die veel in de eigen regio bellen. Dit abonnement kost f .53,= per maand. Binnen de regio kost het bellen per minuut f.0,70 van 8.00 tot 20.00 uur en daarbuiten f.0,35. Er kan natuurlijk ook buiten de regio gebeld worden voor f.1,40 en f.0,70 per minuut. Het meest gevraagde abonnement wordt zonder twijfel Eurospace. Hier kost het bellen f .0,90 per minuut overdag en f.0,45 in de daluren. Het abonnement kost f.77,per maand. Helemaal bovenaan de prijslijst staat Superspace voor f.238,= per maand. Hierin zit al voor f. 145,= aan belkosten gevat. Wie meer nodig heeft is respectievelijk f.0,80 en f.0,40 per minuut kwijt. Naar verwachting zullen de >ents- en beltarieven vomst met de -t van de klok worden. Verder t ook het gebruik van het -3 net goedkoper. Prijzen Nieuw is ook dat de stuurkolom zowel in hoogte als diepte verstelbaar is, wat voorheen niet gecombineerd kon worden met Audi's Proconten. Door de standaard airbag heeft de intrekbare stuurkolom nog maar weinig nut, zodat deze voorziening is komen te vervallen. De grotere motoren krijgen een langzaam opklimmende uitvoering met luxueuze en nuttige zaken als mistlampen, Jacquard-bekleding, wortelnotehouten inleg op het dashboard, verlichte make- upspiegels en lichtmetalen velgen. De reeds bestaande Audi 100 S4 gaat voortaan als S6 door het leven en blijft beschikbaar als 230 pk 2.2 liter 20 kleppen 5 cilinder turbo en als 290 pk leverende 4.2 liter V8. Alle motorvarianten zijn te kiezen als vierdeurs sedan en vijfdeurs Avant. De Audi A6 komt vanaf september bij de Nederlandse dealers. De uitrusting ligt op een iets hoger niveau zodat de huidige vanafprijs van f.66.000,= ook wel fractioneel hoger zal uitvallen. Audi positioneert de A6 daarmee in de top van het segment. De prijzen van de andere versies zijn alleen als indicatie af te leiden van de Duitse prijzen. Zo zal de 1.9 TDI rond de f .70.000,= uitkomen en de 2.5 TDI van 140 pk op f.82.000,=. Achterwiel- aandrijving Met de 1.6 liter van 102 pk komt de 316i vlot uit de voeten. De krachtbron werd kort geleden op verschillende punten gemoderniseerd en doet zodoende wat betreft vermogen en koppel niet onder voor menig 16-klepper van de concurrentie. Bovendien is de 1.6 van BMW bijzonder stil en levert zijn koppel over een groot toerenbereik. Bij 3900 tr/min wordt het maximale koppel van 150 Nm behaald. De auto weegt 1215 kg, een gewicht wat door de 1.6 motor redelijk vlot van zijn plaats komt. Immers een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 12,3 seconden inhoud van mag er immers wezen, terwijl stoelen zijn de topsnelheid van 188 km/u van de ande eveneens tot tevredenheid stemt. Via een handgeschakelde vijfbak worden de achterwielen x aangedreven en juist et vanwege deze aandrr iu en serie zo sutrale welijks i brui ,xx±x wege deze aandrijving onderscheidt BMW zich van het gros van de compacte hatchbacks. Toch is de achterwielaandrijver zeer vergeeflijk. Ook bij nat wegdek moet er heel wat gebeuren voordat de achterzijde uit zijn koers wil lopen. Liefhebbers van een af en toe uitbrekende achterzijde komen echter ook aan hun trekken, want grenzen kunnen natuurlijk altijd overschreden worden. Met de bekrachtigde besturing en enig gevoel wordt een onrustige achterzijde echter weer heel gemakkelijk in het gareel gebracht. De afvering van de auto is typisch Duits. Wegoneffenheden zijn best nog wel te voelen, maar de Met de Compact is het programma van de 3-serie bijna compleet, alleen de Touring ontbreekt nog, c‘ komt volgend jaar. Het i relatief dure versie, die toch voldoende belangstelling oogst. Wat betreft rij-eigenschappen en prestaties scoort de auto uitstekend, terwijl ook het brandstofverbruik zeer binnen de perken blijft. HS-VO1 Vervolg van pagina 1 #C 60291

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23