BMW 3161 COMPACT
Hoe groot is klein?
PTT start binnenkort
AUDI A6 EN S6
met GSM-net
Carpetland
Gijsbers
feliciteert
I
r
1
f
NT
2
s
A
U
T
T
E
T
TEST DE KOERSVASTE
COROLLA.
AUTONOVA- TOYOTA
.-.3
«sas?
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 juni 1994 - pagina 3
i Johan
uur.
Vele decennia was je als mens pas
>103
IEL I
lan van
>or
I33
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
>56 55.
DE DOORDACHTE VEILIGHEID VAN DE COROLLA. HEEL TOYOTA.
G A
O
Bink B.V.
Zuinigheidskampioenen
met 3 tot 30 maanden BOVAG-garantie
joorlaan
Tilburg,
laandag
uur en
V
d
*- at wat
inere
RENOVA
UW BMW DEALER
>ATF-
in
nd te
ook van
4 pagina 2
TOYOTA
Ringbaan Noord 95 - Tilburg - Tel. 013-351035
>e
rn
•a
115000 km
91600 km
77800 km
102300 km
/ij.
5oèr
3-420143.
die
is een
a echter
Nissan Sunny 1.7 D Trend
Nissan Primera 2.0 SIX D
Nissan Sunny 2.0 LX D
Toyota Corolla 1.8 XLD
Toyota Starlet 13 X Li
^rirwjtraat i
g. Tel.: 013 -
9-1988
3-1992
3-1992
2-1990
5-1991
nam wat net iets
nodige druk op c
wordende Euro^
eind aan komen. BMW is een van de
prestigemerken die daarbij het voortouw neemt. De
316i Compact is een echte BMW, ook wat betreft
prijs, maar is van buiten een stukje korter.
Vele decennia was je als mens pas geslaagd als je
bij de aanschaf van een nieuwe auto een model
ts groter was dan de vorige. Met de
de mobiliteit in ons steeds voller
>nde Europa moet daar eigenlijk eens een
Je blijft erin rijden
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
het onderstel
jemeen
>oral op de
Autobedrijf
Renova bv
Spoordijk 72-76
5018 GH Tilburg
Telefoon: 013-4221!
Fax:013-439235
het eigenwijze voorkomen
gaan waarderen.
prijzen
service
l-prijzen
ir verwacl
abonnemer
in de toekor
regelmaat s
verlaagd w
wordt
ATF-3
RA G E
DENISSEN
’.V
ia
q
1 op 21,7*
1 op 22,2*
1 op 22,2*
1 op 21,8*
1 op 19,7*
•Verbruik bij 90 km/u volgen» ECE-norm
Compact
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1596 cc
Boring x slag: 84 x 72 mm
Vermogen: 102 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 150 Nm bij 3900 tr/min
Afmetingen: lengte 4,21 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1215 kg
Prestaties topsnelheid 188
km/u
acceleratie 0-100 in 12,3 sec.
Verbruik bij 90 km/u 5,7
liter/JOO km bij 120 km/u 7,5
liter/100 km
stadsverkeer 9,1 liter/100 km
Prijs f.43.950,=
De huidige autotelefoons
werken voor het overgrote
deel op het zogenaamde A’
3 net. Deze telefoons zijn
vrijwel heel Nederland te
gebruiken, maar zijn Ou»,
nut bijvoorbeeld in
Zwitserland en de
Skandinavische lan<
Daarnaast is er nog het
capaciteit betreft klein<
ATF-2-net voor de hele
Benelux. Daar komt vanaf 1
juli een nieuw net bij onder de
naam GSM. Het betreft hier
een technische standaard die
door 14 Europese landen is
overeengekomen en in de
meeste van deze landen ook
al enige tijd operationeel is.
In tegenstelling tot ATF-3
werkt GSM volledig digitaal,
i recente
igen aan de motor
kompact redelijk
zuinig. Immers een
gemiddelde van 1 op 11,5 is
behoorlijk gunstig.
Toen de 316i Compact werd
aangekondigd bestond nog
zon schijnt hier
l u denkt. In een j
Cabrio blijkt dat
Dok uw humeur i
een stuk zonniger 4
it u geniet van
stuurbekrachtiging 1
fraaie interieur j
>orbeeld, wortelno-
afwerking van het 1
1. De Rover 200
eschikt over een i
orvermogen en is
van vele extra's,
•aaie verchroomde I
rille. Rover 200
(8.995,-
de hoop dat de auto voor
f .39.999,= op de prijslijst zou
komen. Dat is helaas niet
gelukt. De basisuitvoering
kost f .43.950,= terwijl voor de
Executve f.45.950,=
afgerekend moet worden.
Hiermee is de Compact toch
een redelijk dure auto
geworden. De belangstelling
is desondanks groot en het
grappige is dat menig koper
die binnenkomt voor een
Compact vaak naar buiten
gaat met het koopcontract van
een duurdere sedan (vanaf
f.46.950,=) of coupé (vavaf
f.55.950,-).
Executive
Het interieur is zo ingedeeld
dat ook op de achterbank
dezelfde been- en
hoofdruimte kan worden
geboden als in de sedan. De
achterbank is wat minder
voorgevormd en neemt
daardoor wat minder plaats
in beslag. Natuurlijk kan het
geheel worden neergeklapt
ter vergroting van de
bagagemogelijkheden. De
auto heeft dan een nuttige
:-1- Dud van 1030 liter. De
i identiek aan dit
ndere auto's uit deI
bieden een harde
ed ondersteunde zit.
Hoogteverstelling is op de
lurdersstoel standaard,
ird is voor de
Als je met de 316i Compact bij
autoliefhebbers voor het eerst
komt voorrijden, hoor je
eigenlijk uitsluitend
afkeurende commentaren. "Je
kunt wel zien dat ie ingekord
is" of "Het is alleen van voren
nog een BMW" zijn vaak
uitgesproken oordelen. Toch
blijkt dat mensen die de auto
vaker hebben gezien ineens
Opbouwfase
De 316i Compact wijkt op veel
meer punten af van de sedan,
dan men in eerste instantie
zou verwachten. Het front is
uiteraard identiek. De
portieren hebben de lengte
van die van de coupé en
cabriolet, maar beschikken
over een normale, dikke
ruitomlijsting. De achterkant
is inderdaad een ruime
twintig centimeter ingekort,
maar ziet er toch heel
'passend' uit. Helaas doet de
achterzijde met zijn geknikte
klep denken aan zeer modale
auto's uit een lager segment
maar lelijk is het absoluut
niet. De achterlichtunits zijn
wat smaller en hoger dan van
de overige 3-serie-versies,
waardoor een relatief brede
achterklep kan worden
toegepast, die natuurlijk de
bereikbaarheid van de
bagageruimte ten goede
komt. De inhoud is met 325
liter nog zeer behoorlijk. BMW
past achter de wielophanging
van het vorige model toe
zonder hier met nadruk van
een oude achteras te willen
spreken. Deze constructie
neemt nu eenmaal minder
ruimte in beslag en dat komt
goed uit bij deze comj
versie. Bovendien vol
geheel door de wat lichte
achterzijde uitstekend ei
wordt het voor de 3-serie
kenmerkende neutrale
weggedrag nauwelijks door
de al wat langer gebruikte
achteras beïnvloed.
BMW is nog duidelijk in de
opbouwfase van het
Compact-programma. Er is
gestart met de 1.6 liter. Voor
het einde van het jaar komt
daar de sportieve 1.8 liter 16-
klepper bij, terwijl op relatief
korte termijn ook een 4
cilinder diesel beschikbaar
zal komen. De bekende 6-
cilinders zullen in de
Compact nooit een plaats
krijgen. Door een verander
aan het schutbord ten
opzichte van de sedan is daar
simpelweg geen ruimte voor.
waardoor een gesprek niet
meer af te luisteren is en
storend piepen en kraken
tot het verleden behoren. E
groot voordeel van het feit
GSM in bijvoorbeeld
Frankrijk, Duitsland en Italië
al enige tijd bekend is, is dat
de apparatuur tegen zeer
gunstige bedragen zal
worden aangeboden.
Bovendien kunnen in het
buitenland gekochte
telefoons ook hier gebruikt
worden. Het telefoonnummer
van de gebruiker is niet meer
in de apparatuur
geprogrammeerd. Als een
nummer wordt aangevraagd
krijgt men een SIM-kaart
voorzien van een pincode.
Wie deze kaart in een
Technische gegevens:
Merken type: BMW316i
Compact
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1596 cc
ag: 84 x 72 mm
102 pk bij 5500
afstemming van hei
is op een breed alge™'
publiek gericht. Voora
snelweg biedt de 316i
Compact een meer dan
aanvaardbaar comfortniveau.
onder meer de verlichting in
gang wordt gezet. Over de
hele breedte loopt het
dashboard opvallend vlak,
veel minder naar de
bestuurder gericht dan bij de
sedan en coupé. Hiermee
wordt uiteraard meer het
gevoel van ruimte
bewerkstelligd. Omdat BMW
met deze kleine 3-serie vooral
ook een jonger publiek wil
aanspreken is het interieur in
een veelheid aan
bekledingskleuren te leveren.
Overigens wordt de 316i
Compact aangeboden in twee
uitvoeringen, de basisversie
en de Executive. De laatste
versie is het meest compleet
met zaken als JIBS, airbag,
centrale vergrendeling,
ie elektrisch verstelbare
g. buitenspiegels en getint glas,
serie. Ze bieden een’harde' De basisversie moet met
maar goed ondersteunde zit. name de airbag en de
Hoogteverstelling is op de centrale vergrendeling
bestuurdersstoel standaard. missen.
Het dashboard is voor de Door de
Compact opnieuw ontworpen veTarl
alleen het bekende is de 3 loi Cc
instrumentarium is uit de
andere modellen
overgenomen. Dit wordt
geflankeerd door twee te
grote trekknoppen waarmee
Suzuki-dealer Gijsbers Tilburg aan de Bosscheweg
heeft als overbuurman Carpetland. Het bedrijf dat
gespecialiseerd is in vloerbedekking met tientallen
filialen in binnen- en buitenland opende vorige
week donderdag haar deuren. Gijsbers vond dat
voldoende reden om zijn kersverse overbuurman
welkom te heten. Zoals de foto laat zien gebeurde
dat op een originele wijze.
willekeurige GSM-telefoon
schuift en zijn code intoest
1 ook kan zonder problemen bellen.
Een De belkosten worden op de
t dat eigen rekening
bijgeschreven.
Net als bij de huidige ATF-3
telefoons heeft de PTT drie
verschillende tarieven.
Cityspace is bedoeld voor
mensen die veel in de eigen
regio bellen. Dit abonnement
kost f .53,= per maand. Binnen
de regio kost het bellen per
minuut f.0,70 van 8.00 tot 20.00
uur en daarbuiten f.0,35. Er
kan natuurlijk ook buiten de
regio gebeld worden voor
f.1,40 en f.0,70 per minuut. Het
meest gevraagde
abonnement wordt zonder
twijfel Eurospace. Hier kost
het bellen f .0,90 per minuut
overdag en f.0,45 in de
daluren. Het abonnement kost
f.77,per maand. Helemaal
bovenaan de prijslijst staat
Superspace voor f.238,= per
maand. Hierin zit al voor
f. 145,= aan belkosten gevat.
Wie meer nodig heeft is
respectievelijk f.0,80 en f.0,40
per minuut kwijt.
Naar verwachting zullen de
>ents- en beltarieven
vomst met de
-t van de klok
worden. Verder
t ook het gebruik van het
-3 net goedkoper.
Prijzen
Nieuw is ook dat de stuurkolom zowel in hoogte als diepte
verstelbaar is, wat voorheen niet gecombineerd kon worden
met Audi's Proconten. Door de standaard airbag heeft de
intrekbare stuurkolom nog maar weinig nut, zodat deze
voorziening is komen te vervallen. De grotere motoren krijgen
een langzaam opklimmende uitvoering met luxueuze en
nuttige zaken als mistlampen, Jacquard-bekleding,
wortelnotehouten inleg op het dashboard, verlichte make-
upspiegels en lichtmetalen velgen.
De reeds bestaande Audi 100 S4 gaat voortaan als S6 door het
leven en blijft beschikbaar als 230 pk 2.2 liter 20 kleppen 5
cilinder turbo en als 290 pk leverende 4.2 liter V8. Alle
motorvarianten zijn te kiezen als vierdeurs sedan en vijfdeurs
Avant. De Audi A6 komt vanaf september bij de Nederlandse
dealers. De uitrusting ligt op een iets hoger niveau zodat de
huidige vanafprijs van f.66.000,= ook wel fractioneel hoger zal
uitvallen. Audi positioneert de A6 daarmee in de top van het
segment. De prijzen van de andere versies zijn alleen als
indicatie af te leiden van de Duitse prijzen. Zo zal de 1.9 TDI
rond de f .70.000,= uitkomen en de 2.5 TDI van 140 pk op
f.82.000,=.
Achterwiel-
aandrijving
Met de 1.6 liter van 102 pk
komt de 316i vlot uit de voeten.
De krachtbron werd kort
geleden op verschillende
punten gemoderniseerd en
doet zodoende wat betreft
vermogen en koppel niet
onder voor menig 16-klepper
van de concurrentie.
Bovendien is de 1.6 van BMW
bijzonder stil en levert zijn
koppel over een groot
toerenbereik. Bij 3900 tr/min
wordt het maximale koppel
van 150 Nm behaald. De auto
weegt 1215 kg, een gewicht
wat door de 1.6 motor redelijk
vlot van zijn plaats komt.
Immers een acceleratie van 0
tot 100 km/u in 12,3 seconden inhoud van
mag er immers wezen, terwijl stoelen zijn
de topsnelheid van 188 km/u van de ande
eveneens tot tevredenheid
stemt. Via een
handgeschakelde vijfbak
worden de achterwielen
x aangedreven en juist
et vanwege deze aandrr
iu en
serie zo
sutrale
welijks i
brui
,xx±x wege deze aandrijving
onderscheidt BMW zich van
het gros van de compacte
hatchbacks. Toch is de
achterwielaandrijver zeer
vergeeflijk. Ook bij nat
wegdek moet er heel wat
gebeuren voordat de
achterzijde uit zijn koers wil
lopen. Liefhebbers van een af
en toe uitbrekende achterzijde
komen echter ook aan hun
trekken, want grenzen kunnen
natuurlijk altijd overschreden
worden. Met de bekrachtigde
besturing en enig gevoel
wordt een onrustige
achterzijde echter weer heel
gemakkelijk in het gareel
gebracht.
De afvering van de auto is
typisch Duits.
Wegoneffenheden zijn best
nog wel te voelen, maar de
Met de Compact is het
programma van de 3-serie
bijna compleet, alleen de
Touring ontbreekt nog, c‘
komt volgend jaar. Het i
relatief dure versie, die
toch voldoende
belangstelling oogst. Wat
betreft rij-eigenschappen en
prestaties scoort de auto
uitstekend, terwijl ook het
brandstofverbruik zeer
binnen de perken blijft.
HS-VO1
Vervolg van pagina 1
#C 60291