PEUGEOT 605
PEUGEOT 806
Tweede ronde
Luxueuze Favorit Comfort-Line
Drie dubbele
zekerheid bij Collaris
ku
English Car Rally
Valkenswaard
s
i
i
i
SS
>MI-16' £ïae^ulïe^
LEN
Officieel Skoda-dealer
voor Tilburg e.o.
s
IWD
I
I
GUTOCENTRUM
COLLARIS TILBURG
"ELAN"
SMODfl
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 juni 1994-pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
994 pagina 8
)ron
ree
n 13.950,-
LStanc
lalle
Peugeot
m
ig
14.750,-
le
van Beugel
liter motor die onlangs
E
S
I
M
P
R
E
J
I
R
I
Vervolg van pagina 1
raan
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
n
n
n
n
n
n
n
n
Tl
n
Tl
Tl
Tl
Tl
Tl
Tl
Tl
Biarritz-In 1989 j
Peugeot tegelijk
Dhr. Artz, keurmeester ANWB en dhr C.W.G. de Greet,
directeur Collaris Peugeot.
5^9
m
n
n
m
20.500,-
24.000,-
14.750, -
19.750, -
16.700,-
21.750, -
22.750, -
4.750,-
14.750, -
14.750,-
15.750, -
19.750, -
44.500,-
17.950,-
18.250,-
20.500,-
33.750,-
5.750,-
5.950,-
7.450,-
11.750,-
uiider
"□lis
Jaguar,
id hoeft
jke
aft Peugeot ook
er zonder twi.
id en veilighei
ider meer
jitaal
»n en
lom
zoor!
begek
1990
1992
1989
1986
1992
1991
1990
1990
1989
1990
1992
1992
1989
1988
1985
1987
1986
1989
1988
1989
1986
1986
1987
1987
1989
1987
1989
^575
eze
rijfbak is te
Automobielbedrijf
litroën XM.
i is dan ook
1995 niet
verst
hoogte
voor.
tinen
toelen
R IS AL EEN
k PLUS 4WD
36.995,-*
s worden
als vanouds de
sltjes
s stoelen
goed
170 Nm
Turbodiesel
Naast de uiterlijl
wijzigingen heef
i beschikt voor over twe
Je portieren en achter
:rse vijfde deur die
tot de
natste bumper
5RDT. De 2.1 turbodiesel is
3 automaat te bestellen.
2.5 liter motor komt
it op f.73.445,= wat
rijs betekent ten
'^klanten
Dit kan in het maximale geval
tot 3300 liter worden
uitgebreid, door alleen de
voorstoelen te laten staan.
Starre as
In afwachting van de
dieselversies gaat de 806 in
eerste instantie met twee
benzinemotoren de markt op.
presenteerden zowel Citroën als
w w c hun nieuwe topmodel. Of dat een
slimme zet is geweest, valt ook achteraf moeilijk te
zeggen. In ieder geval zijn de verkopen niet
overweldigend, wat deels te verklaren is door een
slechte start in verband met kwaliteitsproblemen.
Maar Peugeot, die de problemen van het begin al
lang onder de knie heeft, gunt zijn grootste model
nu een tweede ronde.
>er
sis van het benzine-
is de 2 liter
r een 2 liter 16-
at hier in feit«
de 4051
Zeer vertrouwd is de 2 liter
met multipoint injectie van
123 pk bij 5750 tr/min. Deze
krachtbron is verder
voor een koppel van
bij 2650 tr/min. Met een
totaalgewicht van 1478 kg zijn
de geboden prestaties nog
steeds heel behoorlijk. De
auto haalt een top van 177
km/u en heeft voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
14,6 seconden nodig. Eenmaal
op stap met de 2 liter blijkt
deze motor redelijk stil en
voldoende krachtig. Het is
alleen de vraag of de 806 2
liter met volle bepakking nog
enigszins van zijn plaats
komt. Daarom wordt ook de 2
liter turbomotor geleverd die
met 150 pk bij 5300 tr/min en
een koppel van 235 Nm bij
2500 tr/min wat meer te
vertellen heeft. Dit is al direct
merkbaar in de prestaties:
een top van 195 km/u,
acceleratie van 0-100 in 11
seconden. Bovendien is de
turbo vrijwel niet te horen.
Heel lichtjes op de
achtergrond doet de
compressor zijn werk.
De voorwielen zijn bij de 806
onafhankelijk opgehangen,
terwijl achter een starre as
wordt gebruikt met getrokkei
draagarmen. Het geboden
comfort bevindt zich hiermee
op een Frans niveau.
Ondanks de starre as achter
worden wegoneffenheden
goed verwerkt, al heeft de
hoge carrosserie in bochten
toch nog enigszins de neiginc
te gaan overhellen. Wie niet
teveel aan zijn stuurwiel
draait zal de 806 ook bij hoge
snelheden als een uiterst
stabiele auto ervaren. Juist op
dit punt overtreft de Peugeot
zijn concurrentie.
Officiële Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
basisvorm is gewijzigd. Het
plaatwerk van het
kofferdeksel tussen de
lichtunits is niet helemaal
vlak en wordt opgesierd met
de Peugeotleeuw op een
zwarte ondergrond. De
vermelding van merk
(Peugeot) en typenumer (605)
staat in verchroomde cijfers
en letters achterop zonder
vermelding van uitvoering of
motorversie. Zowel voor- als
achterbumper gingen nog
eens langs de tekentafel. De
richtingaanwijzers zijn nu bij
alle types in de bumper
opgenomen en kunnen
worden bijgestaan door
mistlampen. In dat geval
vormen ze één unit. De grille
is wat moderner geworden en
bestaat nu uit twee spaken. In
ieder geval is de uitstraling
van het front nog robuuster
geworden dan voorheen. Door
op een doordachte manier
wat chroomaccenten aan te
brengen, straalt de 605 klasse
nodige snelheids- en
behendigheidswedstrijden. Hier komen
klassieke racers als de Austin Healey
300, Mini Cooper S en Lotus Super Seven
in actie naast hedendaagse Engelse
auto's. Inschrijven voor deze wedstrijden
kan tot 11:30 uur. Een helm is verplicht.
Verder biedt het evenement een
Concours d'élégance (inschrijven
verplicht), boekenmarkt, stands van de
Engelse autoclubs, onderdelenmarkt en
een miniatuurautotentoonstelling. Er
wordt gezorgd voor kinderopvang met
professionele begeleiding. De eerste
1000 bestuurders van een Engelse auto
krijgen gratis een jubileum rallyschild.
En tot slot voor de hongerige magen, voor
catering is gezorgd.
uit. De koplapen hebben exact
dezelfde vorm behouden,
maar zijn verder helemaal
nieuw. Zo is het glas gemaakt
uit onbreekbaar
polycarbonaat. Aan de zijkant
is de vernieuwde 605 te
herkennen aan bredere
stootstrips met op het
voorscherm geïntegreerde
zijknipperlichten.
Volkswagen Groep
Zuid-Oosterstraat 22A
TILBURG
Tel. 013/36.39.24
16-kleppet
Aan de basis1
programma is
vervangen door e
klepper. Het gaat
om de motor uit de 4C
maar dan veel meer
afgestemd op soeplesse. Het
vermogen is teruggeschroefd
tot 135 pk bij 5500 tr/min,
terwijl bij 4200 tr/min het
maximale koppel van 180 Nm
wordt bereikt. Door het
uitbreiden van met name de
veiligheidsvoorzieningen is
de 605 wat zwaarder
Op zondag 19 juni as. wordt van 9.00 tot
17.00 uur op het Eurocircuit te
Valkenswaard de English Car rally
gehouden. Op de tiende editie van dit
evenement zijn uiteraard weer alle
eigenaren en liefhebbers van Engelse
auto's van harte welkom. Er worden
maar liefst 1500 auto's verwacht onder
andere van Alvis, Austin, Rover, Rolls
Royce, Aston Martin, Lotus, MG, Jag"<-"-
Morris, Triumph en TVR. Niemand Lucu
zich van te voren in te schrijven en kan
komen en gaan waneer hij of zij wil.
Verder wordt op allerlei terreinen
informatie gegeven. Zo kan in de
restauratiestraat de diverse stadia van
een complete restauratie
aanschouwd. Ook zijn er c
en SV- (SVDT) uitvoering.
De krachtigste versies vai
605 worden vanaf nu gele
met een nieuwe
versnellingsbak. De?'
handgeschakelde vir
vinden in de 2.5 liter
turbodiesel en beide V6-
motoren. De bak kan grotere
koppels verwerken en biedt
een groter gebruiksgemak
door een prettige bediening.
Zo haalt de ruim 1500 kg
wegende 605 een topsnelheid
van 201 km/u en wordt de
acceleratie van 0 tot 10 km/u
binnen 12,1 seconden
afgewerkt. Vooral door
belastingstechnische
maatregelen is in Frankrijk de
diesel in het hoge
zakensegment zeer populair,
waardoor de vraag naar een
hoger vermogen gekoppeld
aan betere prestaties is
verklaard. De 2.5 liter
turbodiesel wordt geleverd in
combinatie met de SR-(SRDT)
gevoel over de voorkant beter
dan bij auto's waar het geheel
zeer sterk afloopt. Het
instrumentarium is onder een
halfronde overkapping
aangebracht. Heel grappig is
de plaatsing van de
versnellingspook op de
middenconsole. Hierdoor
kunnen de voorpassagiers
indien nodig makkelijk naar
achteren lopen. Ook de
handrem is naar een minder
gebruikelijke plaats links
naast de bestuurder verhuisd.
De Peugeot 806 komt
beschikbaar in drie
uitrustingsniveau's. De basis
SR wordt alleen leverbaar als
2 liter, de duurste SV
uitsluitend als turbo en de
middelste ST in beide
motorvarianten. De SR-
uitvoering biedt ond<
toerenteller, digi
qe, getint glas,
stelbaar stuur, airbag, in
verstelbare gordels
wielplaten, centrale
vergrendeling met
afstandbediening en
elektrisch bediende
voorportierruiten. Peugeot zal
deze auto gaan leveren voor
om en nabij de f.58.000,=. De
ST biedt natuurlijk een
royalere uitrusting met zaken
als een
buitentemperatuurmeter, van
binnenuit verstelbare
koplamphoogte, elektrisch
verstelbare en inklapbare
buitenspiegels en verlichting
op de achterklep. Aan de top
staat de SV die zeer royaal is
voorzien. Een boordcomputer,
mistlampen voor, ABS,
lichtmetalen, wielen, een
combinatie van
supervergrendeling en
startcode, elektrisch bediende
ruiten in de schuifdeuren,
elektrisch uitstelbare
achterruiten en een
audiosysteem met 8 boxen
bediening aan de stuurkok
worden standaard in dit
topmodel aangeboden.
Verder zijn er nog wat
verschillende
interieurindelingen mogelijk.
Standaard zijn vijf stoelen. Er
kunnen ook twee stoelen
achterin worden geplaatst
zodat 7 personen kunnen
plaatsnemen. Wie behoefte
aan nog meer ruimte kan de
achterste exemplaren laten
vervangen door een
neerklapbare bank, zodat er
plaats is voor 8 mensen. In de
vorstelijke Pullman-uitgave
worden zes stoelen geplaatst
met luxe bekleding en
uitklapbare armleuningen.
De Peugeot 806 zal samen met
de Fiat Ulysse en Citroën
Evasion het belang van het
APV-segment doen toenemen.
Het is alleen jammer dat de
auto slechts voortborduurt op
een bestaand concept en
weinig vernieuwend is.
geworden waardoor de extra
kracht die de 16-klepper biedt
niet overbodig is. De 16V
wordt alleen geleverd in de
basis 605 SLi, een auto die
1375 kg weegt. De krachtbron
zorgt voor een maximale
snelheid van 205 km/u en
maakt een acceleratie van 0
tot 100 km/u mogelijk in 10,9
seconden. De 2 liter 16-
klepper is een fijne machine
op vlak terrein. Wie
bijvoorbeeld de bergen
ingaat, merkt heel
nadrukkelijk dat de trekkracht
in hogere toerenregionen
moet worden opgezocht.
Verder is het motorgeluid
uitstekend geïsoleerd.
Naast de uiterlijke
wijzigingen en de
veranderingen aan het
uiterlijk heeft Peugeot bij de
605 ook het interieur op
details onder handen
genomen. Vooral de plaatsing
en het bedieningsgemak van
enkele knopjes en hendels is
verbeterd. In de
standaarduitvoering is
voortaan een airbag voor de
bestuurder opgenomen. Een
bijrijdersexemplaar is
vooralsnog niet verkrijgbaar.
Verder is bij de SV-uitvoering
een Peugeot audiosysteem
standaard met 10 boxen en
bediening aan de stuurkolom.
Verder zijn de portierpanelen
wat anders ingedeeld, maar
de algehele uitstraling bleef
behouden. De 605 is een zeer
comfortabele, grote auto ook
voor de achterpassagiers.
Kortom een door en door
Franse Grand Routier.
Prijzen
De eerste exeplaren van de
vernieuwde 605 zullen eind
juni/begin juli in Nederland
arriveren. De prijzen zijn
echter al bekend gemaakt.
Peugeot start het 605-
igste versies van de programma met de SLi met
m vanaf nu geleverd nieuwe 16-kleppenmotor voor
f.55.950,=. Deze auto wordt
uitsluitend handgeschakeld
geleverd. De tweede
benzinemotor blijft de 150 pk
sterke 2 liter turbo in de SRti.
Deze auto kost f.65.520,= met
vijfbak en f.70.555,= als
automaat. Vanaf f.90.200,=
wordt een 3 liter V6 geboden
in de SV 3< terwijl de 24-
kleppenvariant met nog
f mr3e05itr hT9 Uitkomt op aaKrana woraT ac
meegenomen.
het motorenprogramma onder
de loep genomen. Twee
motoren zijn verdwenen.
Zowel de 2 liter injectie als de
turboloze 12-kleppen diesel
werden te licht bevonden. Het
dieselprogramma start nu
met de 2088 cc turbodiesel
uiteraard ook met drie
kleppen per cilinder en een
vermogen van 110 pk.
Daarboven komt de nieuwe
2,5 liter turbodiesel. Deze
levert een maximaal
vermogen van 130 pk bij 4300
tr/min en een fors koppel van
285 Nm bij 2000 tr/min. Ook
hier vinden we drie kleppen
per zuiger, terwijl bovendien
twee balansassen in het blok
worden toegepast die moeten
zorgen voor een trillingsvrije
loop. Dat is overigens
uitstekend gelukt. De 2.5 liter
functioneert geruisloos, maar
geeft bovendien weinig
trillingen door aan het
interieur. Het prestatieniveau
bevindt zich op een hoog peil.
Schuifdeuren
De 8061:
normak r
over een fors*
helemaal tot
laaggeplaats
opengaat.
De achterpassagiers betreden
de auto via twee
schuifdeuren. Voor deze
voorziening zijn zowel voor-
als tegenstanders te vinden.
In een smalle garage of krap
parkeerplekje leveren ze een
voordeel op. Aan de andere
kant is er meer kracht nodig
voor het openen en sluiten en
kun je je afvragen of
schuifdeuren wel zo veilig zijn
voor kinderen.
In het interieur kunnen
maximaal zeven stc
worden geplaatst.
De voorstoelen kunnen
eventueel worden gedraaid
(vanaf de ST), terwijl door het
neerklappen van de
rugleuning achter tafel
worden verkregen. De s
achterin zijn relatief
willekeurig te plaatsen en
allemaal voorzien van
veiligheidsgordels. De
veiligheid kreeg natuurlijk
alle aandacht. Standaard zijn
de verstevigingsprofielen in
de deuren en een airbag voor
de bestuurder. Langere
personen zullen bij de instap
naar achteren regelmatig het
hoofd stoten, terwijl gezeten
op de tweede rij tegen de
dakrand wordt aangekeken.
te is natuurlijk
Bij zeven
slechts voor 340
len worden
Uitrusting
De zitpositie is goed en het
uitzicht rondom uitstekend.
Natuurlijk is het dashboard
erg diep, maar toch is het
De 4,765 meter lange
605 heeft een statig
voorkomen. Met de klassieke
lijnen van een sedan is een
soort van tijdloze uitstraling
verkregen, in ieder geval
tijdlozer dan bij
concerngenoot Ci
Aan het ontwerp i
voor modeljaar If
gesleuteld.
Chroom
De uiterlijke wijzigingen
beperken zich tot details.
Eigenlijk moeten we er een
bestaand exemplaar naast
zetten om de veranderingen
pas goed te kunnen zien.
Allereerst werd de achterzijde
aangepakt. Aan de
bovenrand van het
kofferdeksel is een soort van
ingebouwd spoilertje
opgenomen, waardoor het
geheel er wat strakker uit is
komen te zien. De
achterlichten zijn wat
bijgeschaafd zonder dat de
SRDT. E
ook als i
De nieuwe
als SRDT uit
een meerpri,
opzichte van de 2.1 van
precies drieduizend gulden
en dat is keurig. De luxueuze
SVDT 2.5 staat voor f.87.485,=
binnenkort bij de dealer.
Skoda brengt via haar Nederlandse dealers weer een
gelimiteerde versie op de markt, die deze keer luistert naar de
naam Comfort-Line. De auto wordt gespoten in een seagreen
metallic lak en is gebaseerd op de opzichzelf al zeer complete
GLXi-uitgave. De lijst extra's omvat zaken als centrale
vergrendeling, getint glas, donker gekleurde achterlichten,
wieldoppen, van binnenuit te ontgrendelen achterklep en een
middenconsole in leather-look. Uit de GLXi zijn reeds
afkomstig de van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een
wis/was op de achterruit, digitaal klokje, toerenteller,
verlichting in de bagageruimte, een in delen neerklapbare
achterbank en stootstrips op de flanken.
Boven de voorwielen ligt de bekende 1.31
door het toepassen van een Bosch-Monomotronic
injectiesysteem werd opgepept tot een vermogen van 68 pk. De
Skoda Favorit Comfort-Line is te koop voor f.22.995,=.
Sinds 1 juni wordt bij Autocentrum Collaris aan de lage Witsiebaan de
gehele voorraad gebruikte auto's standaard onderworpen aan een A.N.W.B.-
keuring. Hierbij wordt de auto doorgelicht op meer dan 150 essentiële punten.
Daarnaast wordt de auto getoetst aan de Leeuwekeur checklist en bovendien
krijgt de koper drie maanden volledige Leeuwekeur Bovag-garantie.
De onafhankelijke expertise van de A.N.W.B. en de technische know-how van
de vaardige vakmensen van Collaris betekenen voor de koper zonder twijfel
maximale zekerheid, betrouwbaarheid en veiligheid.