PEUGEOT 605 PEUGEOT 806 Tweede ronde Luxueuze Favorit Comfort-Line Drie dubbele zekerheid bij Collaris ku English Car Rally Valkenswaard s i i i SS >MI-16' £ïae^ulïe^ LEN Officieel Skoda-dealer voor Tilburg e.o. s IWD I I GUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG "ELAN" SMODfl DE AUTOMAAT - Donderdag 16 juni 1994-pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER 994 pagina 8 )ron ree n 13.950,- LStanc lalle Peugeot m ig 14.750,- le van Beugel liter motor die onlangs E S I M P R E J I R I Vervolg van pagina 1 raan Je voelt je lekkerder in een Peugeot Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 n n n n n n n n Tl n Tl Tl Tl Tl Tl Tl Tl Biarritz-In 1989 j Peugeot tegelijk Dhr. Artz, keurmeester ANWB en dhr C.W.G. de Greet, directeur Collaris Peugeot. 5^9 m n n m 20.500,- 24.000,- 14.750, - 19.750, - 16.700,- 21.750, - 22.750, - 4.750,- 14.750, - 14.750,- 15.750, - 19.750, - 44.500,- 17.950,- 18.250,- 20.500,- 33.750,- 5.750,- 5.950,- 7.450,- 11.750,- uiider "□lis Jaguar, id hoeft jke aft Peugeot ook er zonder twi. id en veilighei ider meer jitaal »n en lom zoor! begek 1990 1992 1989 1986 1992 1991 1990 1990 1989 1990 1992 1992 1989 1988 1985 1987 1986 1989 1988 1989 1986 1986 1987 1987 1989 1987 1989 ^575 eze rijfbak is te Automobielbedrijf litroën XM. i is dan ook 1995 niet verst hoogte voor. tinen toelen R IS AL EEN k PLUS 4WD 36.995,-* s worden als vanouds de sltjes s stoelen goed 170 Nm Turbodiesel Naast de uiterlijl wijzigingen heef i beschikt voor over twe Je portieren en achter :rse vijfde deur die tot de natste bumper 5RDT. De 2.1 turbodiesel is 3 automaat te bestellen. 2.5 liter motor komt it op f.73.445,= wat rijs betekent ten '^klanten Dit kan in het maximale geval tot 3300 liter worden uitgebreid, door alleen de voorstoelen te laten staan. Starre as In afwachting van de dieselversies gaat de 806 in eerste instantie met twee benzinemotoren de markt op. presenteerden zowel Citroën als w w c hun nieuwe topmodel. Of dat een slimme zet is geweest, valt ook achteraf moeilijk te zeggen. In ieder geval zijn de verkopen niet overweldigend, wat deels te verklaren is door een slechte start in verband met kwaliteitsproblemen. Maar Peugeot, die de problemen van het begin al lang onder de knie heeft, gunt zijn grootste model nu een tweede ronde. >er sis van het benzine- is de 2 liter r een 2 liter 16- at hier in feit« de 4051 Zeer vertrouwd is de 2 liter met multipoint injectie van 123 pk bij 5750 tr/min. Deze krachtbron is verder voor een koppel van bij 2650 tr/min. Met een totaalgewicht van 1478 kg zijn de geboden prestaties nog steeds heel behoorlijk. De auto haalt een top van 177 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,6 seconden nodig. Eenmaal op stap met de 2 liter blijkt deze motor redelijk stil en voldoende krachtig. Het is alleen de vraag of de 806 2 liter met volle bepakking nog enigszins van zijn plaats komt. Daarom wordt ook de 2 liter turbomotor geleverd die met 150 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 235 Nm bij 2500 tr/min wat meer te vertellen heeft. Dit is al direct merkbaar in de prestaties: een top van 195 km/u, acceleratie van 0-100 in 11 seconden. Bovendien is de turbo vrijwel niet te horen. Heel lichtjes op de achtergrond doet de compressor zijn werk. De voorwielen zijn bij de 806 onafhankelijk opgehangen, terwijl achter een starre as wordt gebruikt met getrokkei draagarmen. Het geboden comfort bevindt zich hiermee op een Frans niveau. Ondanks de starre as achter worden wegoneffenheden goed verwerkt, al heeft de hoge carrosserie in bochten toch nog enigszins de neiginc te gaan overhellen. Wie niet teveel aan zijn stuurwiel draait zal de 806 ook bij hoge snelheden als een uiterst stabiele auto ervaren. Juist op dit punt overtreft de Peugeot zijn concurrentie. Officiële Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken basisvorm is gewijzigd. Het plaatwerk van het kofferdeksel tussen de lichtunits is niet helemaal vlak en wordt opgesierd met de Peugeotleeuw op een zwarte ondergrond. De vermelding van merk (Peugeot) en typenumer (605) staat in verchroomde cijfers en letters achterop zonder vermelding van uitvoering of motorversie. Zowel voor- als achterbumper gingen nog eens langs de tekentafel. De richtingaanwijzers zijn nu bij alle types in de bumper opgenomen en kunnen worden bijgestaan door mistlampen. In dat geval vormen ze één unit. De grille is wat moderner geworden en bestaat nu uit twee spaken. In ieder geval is de uitstraling van het front nog robuuster geworden dan voorheen. Door op een doordachte manier wat chroomaccenten aan te brengen, straalt de 605 klasse nodige snelheids- en behendigheidswedstrijden. Hier komen klassieke racers als de Austin Healey 300, Mini Cooper S en Lotus Super Seven in actie naast hedendaagse Engelse auto's. Inschrijven voor deze wedstrijden kan tot 11:30 uur. Een helm is verplicht. Verder biedt het evenement een Concours d'élégance (inschrijven verplicht), boekenmarkt, stands van de Engelse autoclubs, onderdelenmarkt en een miniatuurautotentoonstelling. Er wordt gezorgd voor kinderopvang met professionele begeleiding. De eerste 1000 bestuurders van een Engelse auto krijgen gratis een jubileum rallyschild. En tot slot voor de hongerige magen, voor catering is gezorgd. uit. De koplapen hebben exact dezelfde vorm behouden, maar zijn verder helemaal nieuw. Zo is het glas gemaakt uit onbreekbaar polycarbonaat. Aan de zijkant is de vernieuwde 605 te herkennen aan bredere stootstrips met op het voorscherm geïntegreerde zijknipperlichten. Volkswagen Groep Zuid-Oosterstraat 22A TILBURG Tel. 013/36.39.24 16-kleppet Aan de basis1 programma is vervangen door e klepper. Het gaat om de motor uit de 4C maar dan veel meer afgestemd op soeplesse. Het vermogen is teruggeschroefd tot 135 pk bij 5500 tr/min, terwijl bij 4200 tr/min het maximale koppel van 180 Nm wordt bereikt. Door het uitbreiden van met name de veiligheidsvoorzieningen is de 605 wat zwaarder Op zondag 19 juni as. wordt van 9.00 tot 17.00 uur op het Eurocircuit te Valkenswaard de English Car rally gehouden. Op de tiende editie van dit evenement zijn uiteraard weer alle eigenaren en liefhebbers van Engelse auto's van harte welkom. Er worden maar liefst 1500 auto's verwacht onder andere van Alvis, Austin, Rover, Rolls Royce, Aston Martin, Lotus, MG, Jag"<-"- Morris, Triumph en TVR. Niemand Lucu zich van te voren in te schrijven en kan komen en gaan waneer hij of zij wil. Verder wordt op allerlei terreinen informatie gegeven. Zo kan in de restauratiestraat de diverse stadia van een complete restauratie aanschouwd. Ook zijn er c en SV- (SVDT) uitvoering. De krachtigste versies vai 605 worden vanaf nu gele met een nieuwe versnellingsbak. De?' handgeschakelde vir vinden in de 2.5 liter turbodiesel en beide V6- motoren. De bak kan grotere koppels verwerken en biedt een groter gebruiksgemak door een prettige bediening. Zo haalt de ruim 1500 kg wegende 605 een topsnelheid van 201 km/u en wordt de acceleratie van 0 tot 10 km/u binnen 12,1 seconden afgewerkt. Vooral door belastingstechnische maatregelen is in Frankrijk de diesel in het hoge zakensegment zeer populair, waardoor de vraag naar een hoger vermogen gekoppeld aan betere prestaties is verklaard. De 2.5 liter turbodiesel wordt geleverd in combinatie met de SR-(SRDT) gevoel over de voorkant beter dan bij auto's waar het geheel zeer sterk afloopt. Het instrumentarium is onder een halfronde overkapping aangebracht. Heel grappig is de plaatsing van de versnellingspook op de middenconsole. Hierdoor kunnen de voorpassagiers indien nodig makkelijk naar achteren lopen. Ook de handrem is naar een minder gebruikelijke plaats links naast de bestuurder verhuisd. De Peugeot 806 komt beschikbaar in drie uitrustingsniveau's. De basis SR wordt alleen leverbaar als 2 liter, de duurste SV uitsluitend als turbo en de middelste ST in beide motorvarianten. De SR- uitvoering biedt ond< toerenteller, digi qe, getint glas, stelbaar stuur, airbag, in verstelbare gordels wielplaten, centrale vergrendeling met afstandbediening en elektrisch bediende voorportierruiten. Peugeot zal deze auto gaan leveren voor om en nabij de f.58.000,=. De ST biedt natuurlijk een royalere uitrusting met zaken als een buitentemperatuurmeter, van binnenuit verstelbare koplamphoogte, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels en verlichting op de achterklep. Aan de top staat de SV die zeer royaal is voorzien. Een boordcomputer, mistlampen voor, ABS, lichtmetalen, wielen, een combinatie van supervergrendeling en startcode, elektrisch bediende ruiten in de schuifdeuren, elektrisch uitstelbare achterruiten en een audiosysteem met 8 boxen bediening aan de stuurkok worden standaard in dit topmodel aangeboden. Verder zijn er nog wat verschillende interieurindelingen mogelijk. Standaard zijn vijf stoelen. Er kunnen ook twee stoelen achterin worden geplaatst zodat 7 personen kunnen plaatsnemen. Wie behoefte aan nog meer ruimte kan de achterste exemplaren laten vervangen door een neerklapbare bank, zodat er plaats is voor 8 mensen. In de vorstelijke Pullman-uitgave worden zes stoelen geplaatst met luxe bekleding en uitklapbare armleuningen. De Peugeot 806 zal samen met de Fiat Ulysse en Citroën Evasion het belang van het APV-segment doen toenemen. Het is alleen jammer dat de auto slechts voortborduurt op een bestaand concept en weinig vernieuwend is. geworden waardoor de extra kracht die de 16-klepper biedt niet overbodig is. De 16V wordt alleen geleverd in de basis 605 SLi, een auto die 1375 kg weegt. De krachtbron zorgt voor een maximale snelheid van 205 km/u en maakt een acceleratie van 0 tot 100 km/u mogelijk in 10,9 seconden. De 2 liter 16- klepper is een fijne machine op vlak terrein. Wie bijvoorbeeld de bergen ingaat, merkt heel nadrukkelijk dat de trekkracht in hogere toerenregionen moet worden opgezocht. Verder is het motorgeluid uitstekend geïsoleerd. Naast de uiterlijke wijzigingen en de veranderingen aan het uiterlijk heeft Peugeot bij de 605 ook het interieur op details onder handen genomen. Vooral de plaatsing en het bedieningsgemak van enkele knopjes en hendels is verbeterd. In de standaarduitvoering is voortaan een airbag voor de bestuurder opgenomen. Een bijrijdersexemplaar is vooralsnog niet verkrijgbaar. Verder is bij de SV-uitvoering een Peugeot audiosysteem standaard met 10 boxen en bediening aan de stuurkolom. Verder zijn de portierpanelen wat anders ingedeeld, maar de algehele uitstraling bleef behouden. De 605 is een zeer comfortabele, grote auto ook voor de achterpassagiers. Kortom een door en door Franse Grand Routier. Prijzen De eerste exeplaren van de vernieuwde 605 zullen eind juni/begin juli in Nederland arriveren. De prijzen zijn echter al bekend gemaakt. Peugeot start het 605- igste versies van de programma met de SLi met m vanaf nu geleverd nieuwe 16-kleppenmotor voor f.55.950,=. Deze auto wordt uitsluitend handgeschakeld geleverd. De tweede benzinemotor blijft de 150 pk sterke 2 liter turbo in de SRti. Deze auto kost f.65.520,= met vijfbak en f.70.555,= als automaat. Vanaf f.90.200,= wordt een 3 liter V6 geboden in de SV 3< terwijl de 24- kleppenvariant met nog f mr3e05itr hT9 Uitkomt op aaKrana woraT ac meegenomen. het motorenprogramma onder de loep genomen. Twee motoren zijn verdwenen. Zowel de 2 liter injectie als de turboloze 12-kleppen diesel werden te licht bevonden. Het dieselprogramma start nu met de 2088 cc turbodiesel uiteraard ook met drie kleppen per cilinder en een vermogen van 110 pk. Daarboven komt de nieuwe 2,5 liter turbodiesel. Deze levert een maximaal vermogen van 130 pk bij 4300 tr/min en een fors koppel van 285 Nm bij 2000 tr/min. Ook hier vinden we drie kleppen per zuiger, terwijl bovendien twee balansassen in het blok worden toegepast die moeten zorgen voor een trillingsvrije loop. Dat is overigens uitstekend gelukt. De 2.5 liter functioneert geruisloos, maar geeft bovendien weinig trillingen door aan het interieur. Het prestatieniveau bevindt zich op een hoog peil. Schuifdeuren De 8061: normak r over een fors* helemaal tot laaggeplaats opengaat. De achterpassagiers betreden de auto via twee schuifdeuren. Voor deze voorziening zijn zowel voor- als tegenstanders te vinden. In een smalle garage of krap parkeerplekje leveren ze een voordeel op. Aan de andere kant is er meer kracht nodig voor het openen en sluiten en kun je je afvragen of schuifdeuren wel zo veilig zijn voor kinderen. In het interieur kunnen maximaal zeven stc worden geplaatst. De voorstoelen kunnen eventueel worden gedraaid (vanaf de ST), terwijl door het neerklappen van de rugleuning achter tafel worden verkregen. De s achterin zijn relatief willekeurig te plaatsen en allemaal voorzien van veiligheidsgordels. De veiligheid kreeg natuurlijk alle aandacht. Standaard zijn de verstevigingsprofielen in de deuren en een airbag voor de bestuurder. Langere personen zullen bij de instap naar achteren regelmatig het hoofd stoten, terwijl gezeten op de tweede rij tegen de dakrand wordt aangekeken. te is natuurlijk Bij zeven slechts voor 340 len worden Uitrusting De zitpositie is goed en het uitzicht rondom uitstekend. Natuurlijk is het dashboard erg diep, maar toch is het De 4,765 meter lange 605 heeft een statig voorkomen. Met de klassieke lijnen van een sedan is een soort van tijdloze uitstraling verkregen, in ieder geval tijdlozer dan bij concerngenoot Ci Aan het ontwerp i voor modeljaar If gesleuteld. Chroom De uiterlijke wijzigingen beperken zich tot details. Eigenlijk moeten we er een bestaand exemplaar naast zetten om de veranderingen pas goed te kunnen zien. Allereerst werd de achterzijde aangepakt. Aan de bovenrand van het kofferdeksel is een soort van ingebouwd spoilertje opgenomen, waardoor het geheel er wat strakker uit is komen te zien. De achterlichten zijn wat bijgeschaafd zonder dat de SRDT. E ook als i De nieuwe als SRDT uit een meerpri, opzichte van de 2.1 van precies drieduizend gulden en dat is keurig. De luxueuze SVDT 2.5 staat voor f.87.485,= binnenkort bij de dealer. Skoda brengt via haar Nederlandse dealers weer een gelimiteerde versie op de markt, die deze keer luistert naar de naam Comfort-Line. De auto wordt gespoten in een seagreen metallic lak en is gebaseerd op de opzichzelf al zeer complete GLXi-uitgave. De lijst extra's omvat zaken als centrale vergrendeling, getint glas, donker gekleurde achterlichten, wieldoppen, van binnenuit te ontgrendelen achterklep en een middenconsole in leather-look. Uit de GLXi zijn reeds afkomstig de van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een wis/was op de achterruit, digitaal klokje, toerenteller, verlichting in de bagageruimte, een in delen neerklapbare achterbank en stootstrips op de flanken. Boven de voorwielen ligt de bekende 1.31 door het toepassen van een Bosch-Monomotronic injectiesysteem werd opgepept tot een vermogen van 68 pk. De Skoda Favorit Comfort-Line is te koop voor f.22.995,=. Sinds 1 juni wordt bij Autocentrum Collaris aan de lage Witsiebaan de gehele voorraad gebruikte auto's standaard onderworpen aan een A.N.W.B.- keuring. Hierbij wordt de auto doorgelicht op meer dan 150 essentiële punten. Daarnaast wordt de auto getoetst aan de Leeuwekeur checklist en bovendien krijgt de koper drie maanden volledige Leeuwekeur Bovag-garantie. De onafhankelijke expertise van de A.N.W.B. en de technische know-how van de vaardige vakmensen van Collaris betekenen voor de koper zonder twijfel maximale zekerheid, betrouwbaarheid en veiligheid.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 29