LAND ROVER DISCOVERY 300 TDI
7
i 1
ImZZZzSs}:
IO
Vier Ford bedrijfswagens voor Beekmans
;RS
=1 i
DEEL
Ruimte op hoog niveau
Nieuw personeel
306 Summertime
sS-K
bij NedCar
L
URG
iAN
|bovag|
s
IS
s z
3T 353
a
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 juni 1994 - pagina 3
194 pagina 2
1-drs.
sel, 2-drs.
tie
ief ce:
indeli
994
115.900,-
□57172
'91
.'92
'90
.•90
ELUKS
PEND
.00 UUR
AG TOT
DUUR
1-86900
902-14888
.1991
.1991
.1990
.1987
.1987
1986
.1989
.1987
1988
.1988
.1984
.1987
.1990
ardoor
arm
^bedrijf
BOSCH
3VAG BOVAG
PBRIEF
DETILBURGSE KOERIER
:essoires.
i. Op de
en geschakeld. Met
lookje kan in zwaar
’ien voorde
'orden gekozen.
“onieurs
jwerkt
zich nu
.0,2 liter/100 km
8,7 liter/100 km
i, 1988, Lm. velgen, vele
Ien garantie
SS
js- en
sm werd flink
enomen en
ncienter.
°n de
Je Estate voor
laatsing. In de
iider airbag
irwiel een flink
m om in
n de bestuurder
en en zo weinig
-?rwonden. Direct
zit nu tussen
rvan
ril gaan
srste
1 achter de
i zijn we er
reg 176, Tilburg
13-420262
ilaats via Calendhof)
suringsstation
terse
Jtorkc
over het merk verdwijnen.
Alhoewel aan de basis van
een ladderchassis met daarop
de carrosserie niets is
gewijzigd, zijn vanaf nu onder
meer verstevigingsbalken in
de portieren een
standaarditem. Land Rover
heeft al haar produkten
vooral vanuit
veiligheidsoogpunt
verbeterd. Naast deze balken
sis en
ijn identiek. De
ii opzichte van
e broer iets korter,
aanzienlijk
voorhoogde dak
achterpassagiers is
door hét typische
kenmerk wat de Discovery
van zijn overwegend Japanse
concurrenten onderscheidt.
E>e basisuitvoering van de
oomaam
Alhoewel de uitstraling
anders is, beschikt de
Discovery over dezelfde 1
als de bijna 25 jaar oude
Range Rover. Wielbasi
spoorbreedte zijl
Discovery is ten
zijn duurdere
maar vooral a
hoger. Dit
vanaf de
daardc
is het uitzicht vanaf de moet worden ges
bestuurdersstoel zeer een klein pookje I
overzichtelijk. De zijruiten zijn terrein bovendiei
bijzonder laag doorgetrokken, lage gearing woi
Verder hebben de ingenie
bij Land Rover ook gei
aan de koppeling die
merkbaar lichter laat
bedienen. Al deze wijzigingen
dienen samen enorm het
comfort. Ook zonder
spierballen en dikke kuiten
kan namelijk een terreinauto
worden gereden. Een
belangrijke toevoeging aan
het onderstel zijn de
stabilisatorstangen zowel
voor als achter. Hierdoor helt
de carrosserie veel minder
over in bochten, een duidelijk
Discovery-kenmerk tot nu toe.
Dat Land Rover in het verleden
nooit veel haast heeft gemaakt met
het uitbrengen van nieuwe
modellen, wordt bewezen door het
feit dat de Discovery bijna twintig
jaar na de Range Rover verscheen
begin 1990. Uiteraard hadden
tussentijds vele produktiever-
beteringen plaatsgevonden.
De Discovery is nu ook op vele
details gewijzigd en heeft beslist
aan aantrekkelijkheid gewonnen.
Obam Tilburg blijkt ook voor
Beekmans Installaties de
juiste partner voor het
invullen van hun wagenpark.
Dhr. P. Beekmans, directeur
van het gelijknamige
loodgieters- en
installatiebedrijf gevestigd
aan de Prof. Blokstraat 17a te
Tilburg zegt: "omdat Obam
Tilburg net als wij werked
voor zowel grote als kleine
opdrachtgevers waarbij
vakmanschap en kwaliteit
hoog in het vaandel staan,
was er direct een goed
contact.
Daarnaast is de
prijs/produktcombinatie bij
Peugeot brengt op dit moment
een tijdelijke aanvulling het
306-programma met de
Summertime. Deze auto kent de
XR 1.4 of XRD 1.9 als basis en is
te kiezen als 3- en 5-deurs. Het
pakket extra's omvat
lichtmetalen velgen,
mistlampen voor, extra brede
stootlijsten, kuipstoelen,
hoofdsteunen achter en
Summertime-striping. De
Summertime 1.4 kost als 3-deurs
f.31.250,= terwijl de 5-deurs 1.9 D
op f.36.000,= uitkomt.
bedoeld was. De waarde van
een gebruikte S-Cargo
bedraagt op dit moment
enkele malen de
aanvankelijke catalogusprijs.
Er is hier dus sprake van een
waar collectorsitem.
Het enige exemplaar dat in
Europa aanwezig is kunt u tot
en met zaterdag 18 juni a.s.
bewonderen in de showroom
van Nissan-dealer Denissen
aan de Burgemeester
Jansenstraat 52-56 te Tilburg.
p.o.a.
staat de Discovery ES met
onder meer ABS, dubbele
airbag, airconditioning,
elektrisch bediende
zonnedaken, lederen
bekleding en een
audiosysteem. Deze auto kost
f.99.950,=.
worden gereden. Uiteraard zijn de nieuwe
Chrysler Vision en de laatste uitvoering van
de Voyager aanwezig. Jeep is present met de
Wrangler, Cherokee en de Grand Cherokee,
terwijl de aantrekkelijk Dodge Ram Van ook
de volle aandacht krijgt.
De Viper, het topmodel van Chrysler zal ook
op het Chrysler rij-kijk-evenement aanwezig
zijn.
Op zaterdc
Chrysler L
De Rose
Oisterwi,-
van Chrysler, Jeep en Dogde. Tussen
17.00 uur is iedereen van harte welkom
het uiteenlopende aanbod kennis te mc
Er kan niet alleen naar de autc
gekeken, maar er kan ook met i
Ook de automatische
transmissie verhoogt het
bedieningsgemak van des
Nissan nog eens extra.
Slechts enkele duizenden
exemplaren zijn er gebouwd
van deze S-Cargo die alleen
voor de Japanse markt
Tot en met zaterdag 18 juni
istaat de unieke Nissan S-
Cargo bij garage Denissen in
de showroom. Van dit
speciale model is slechts 1
exemplaar in Europa. De
handige stadsbestelwagen
heeft zijn naam ontleent aan
het bekende slakkehuis
"ESCARGOT". De vormgeving
heeft er zelfs veel van weg.
De futuristisch gelijnde S-
Cargo is een echte
stadsbesteller. Zijn compacte
De Discovery lijkt op slechts
kleine punten te zijn
verbeterd, maar alle
wijzigingen samen hebben
ontegenzeglijk een fijnere
auto opgeleverd. Vooral de nu
stillere turbodiesel is een
juweel zeker als ook nog eens
een automaat wordt gekozen.
Het uiterlijk is gelukkig wat
voornamer geworden.
dag 18 juni presenteert dealer
Loon op Zand op het Landgoed
sep aan de Oirschotsebaan in
wijk het volledig modellenprogramma
lirysler, Jeep en Dogde. Tussen 10.00 en
iur is iedereen van harte welkom om met
uiteenlopende aanbod kennis te maken.
to's worden
>t de meeste types
Merk en type: Land Rover
Discovery 300 Tdi Estate
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2494 cc
Boring x slag: 90,47 x 97 mm
Vermogen: 113 pk bij 4000
tr/min
Koppel: 265 Nm bij 1800
tr/min
Afmetingen: lengte 4,52
meter, breedte 1,795 meter
Gewicht: 1890 kg
Prestaties: topsnelheid 146
km/u
acceleratie 0-100 in 18,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,8
liter/100 km
bij 120 km/u 10,1
stadsverkeer 8,
Prijs: f.79.250,=
is het dashboard helemaal
vernieuwd, waardoor de
montage van een airbag in
het stuurwiel en een tweede
exemplaar aan bijrijderskant
mogelijk is geworden. Kleine
onvolkomenheden van het
vorige type zijn hierbij meteen
weggewerkt. Het
instrumentarium wat onder
meer bestaat uit een
snelheidsmeter en
toerenteller is onder een
afgeronde overkapping
aangebracht. In de uitloop
van deze overkapping zijn
verschillende
bedieningsknoppen te
vinden.
Discovery is nog als driedeurs
verkrijgbaar, maar de
grootste belangstelling trekt
toch het vijfdeurs model.
Zeker in de complete Estate-
uitvoering oogt de
vernieuwde Discovery
modern en voornaam tegelijk.
De auto heeft ondermeer
lichtmetalen velgen, twee
dakrails en twee
handbediende
schuif/kanteldaken. De
uiterlijke wijzigingen
betreffen vooral het front. De
auto ziet er door zijn nieuwe
koplampen en grille absoluut
gedistingeerder uit. De forse
letters op de rand van de
mot
Gestrekt
De meeste Discovery's
worden als turbodiesel
verkocht. Land Rover heeft
daartoe een eigen aggregaat
met een inhoud van 2.5 liter.
Deze direct ingespoten
turbodiesel is op nogal wat
punten hierzien, waardoor
onder meer het geluidsniveau
is teruggebracht en een lager
verbruik wordt
bewerkstelligd. De
turbodiesel levert een
vermogen van 113 pk bij 4000
tr/min en een zeer bruikbaar
koppel van 265 Nm bij 1800
tr/min. Hiermee worden
welliswaar geen flitsende
prestaties neergezet, maar
weet de Discovery goed met
jr het verkeer mee te komen. Er
e is een topsnelheid mogelijk
van 146 km/u terwijl het
bekende sprintje wordt
volbracht in 18,5 seconden.
Via een handgeschakelde
vijfbak worden alle vier de
wielen permanent
aangedreven. De vijfbak is
overigens helemaal nieuw en
kenmerkt zich met name door
een prettigere en lichtere
bediening. Wel staat de pook
vrij ver van de
bestuurdersstoel af, waar
haast met een gestrekte a
lengte van zo'n 4 meter en zijn
standaard
stuurbekrachtiging maken
hem uitermate handelbaar in
het drukke stadsverkeer.
gereden 5-deurs Estate kost
inclusief centrale
vergrendeling, elektrische
ruitbediening en getint glas
als 7-persoons f.79.250,=. Wie
iets minder luxe wenst is voor
f.74.750,= klaar bij de Leisure.
Voor dit lagere bedrag mist de
auto de zonnedaken, de twee
klapstoeltjes, lichtmetalen
velgen en het roof rack.
Diezelfde auto is ook
verkrijgbaar met de driedeurs
carrosserie en kost dan
f.69.750,=. Zowel de
turbodiesel als V8 zijn
verkrijgbaar met een heerlijke
viertraps automaat van ZF.
Voor deze voorziening vraagt
Land Rover een meerprijs van
f.4.600,=. Helemaal aan de top
dé huidige Ford-producten
samen met de service
mogelijkheden van Obam
Tilburg rationeel gezien een
verantwoorde reden om de
aanschaf van onze
bedrijfswagens rond te
maken." Obam Tilburg, die
inmiddels als een van de
eerste Tilburgse
autobedrijven het
kwaliteitscertificaat ISO 9002
heeft behaald, zal ook u graag
adviseren bij de aankoop van
uw auto, nieuw of Al gebruikt,
u bent van harte welkom bij
het bedrijf aan de Spoorlaan
175 te Tilburg. Of bel voor een
afspraak 013-350045.
NedCar in Born gaat in de loop van dit jaar 200
nieuwe produktiemedewerkers aantrekken. Dat is
nodig omdat binnenkort de produktie wordt
opgevoerd in verband met de toenemende vraag
naar nieuwe auto's. Bovendien wordt een begin
gemaakt met het produceren van auto's van het merk
Mitsubishi. Eind mei werd bekend dat de in Helmond
gevestigde ontwikkelingsafdeling van NedCar het
personeelsbestand gaat uitbreiden van 340 nu tot
ruim 400 in verband met het grote aantal opdrachten
van derden. In de fabriek in Born werken ongeveer
4500 mensen. Daar een al geruime tijd geleden in
gang gezette reorganisatie verdwijnen bij de
onderneming de komende jaren wel 400 banen in de
niet-produktieve afdelingen.
Klapstoeltjes
Het verwarmings
ventilatiesysteer
onder handen gene
werkt nu veel effici
Bovendien zorgen
schuifdaken bij de
extra luchtverplc
uitvoering zonde
heeft het stuurwi
middenkusser
noodgevallen
op te vangei
mogelijk te ven
achter de pook
de voorstoelen een
afsluitbaar opbergvak. Ook
de indeling van de
portierpanelen werd
geoptimaliseerd. Met name
de plaatsing van de boxen
lijkt wat afwijkend, maar de
geluidsopbrengst is
uitstekend.
Het interieur van de Discovery
biedt plaats aan maar liefst
zeven personen. De
voorpassagiers hebben
comfortabele, doch niet te
slappe stoelen die ook op
lange ritten een goede
ondersteuning bieden.
achterbank kunnen royc
drie volwassenen
plaatsnemen. De hoofdruimte
is zelfs voor de langste
exemplaren geen probleem,
maar de beenruimte is niet
helemaal optimaal, vooral
omdat je nauwelijks met de
voeten onder de voorstoelen
kunt. Achterin zijn tegen de
zijkanten van de laadruimte
twee uitklapbare stoeltjes
aangebracht, keurig voorzien
van veiligheidsgordels. Heel
handig dat deze klapstoeltjes
cbij de volle benutting van de
torkap doen iedere twijfel bagageruimte zeer compact
jr het merk verdwijnen. zijn opgeborgen en niet op
een ingewikkelde manier
moeten worden verwijderd.
Wat betreft interieurindeling
kan de Discovery zich
absoluut met een ruimte-auto
meten. Zelfs de haast obligate
bekerhouders zijn inmiddels
door Land Rover aangebracht.
Bovendien is de aankleding
eigentijds, maar met een
zeker gevoel voor stijl. Verder
Wie hoort dat de Land Rover-
brganisatie de Discovery niet
zozeer als terreinauto, maar
meer als tegenhanger
een ruimte-voertuig wi
positioneren, zal in eer
instantie eerst even
óren krabben. Toch z
ha een fors aantal
testkilometers achter dat de
Discovery dankzij zijn laatste
veranderingen geen gek
figuur slaat in het zogeheten
MPV-segment.
Leisure
Wie overigens van een auto in
deze klasse een gemiddeld
verbruik gewend is van 1 liter
diesel op 7 kilometer, merkt
bij de Discovery duidelijk de
positieve invloed van de
directe inspuiting. Gemiddeld
reden we ongeveer 1 op 9,5 en
met een beetje beleid moet
ook boven de grens van 1 op
10 uit te komen zijn.
Samen met de wijzigingen
aan de Discovery brengt Land
Rover een nieuw prijsbeleid.
Er is nu namelijk geen
verschil meer in
aankoopbedrag tussen een
turbodiesel en de 3,9 liter V8
benzinemotor. De door ons
HT-RR-67
F 2V-W jw f uq
I
L'JShelï
o
PENISSEN
Technische
HT
rR-67