LAND ROVER DISCOVERY 300 TDI 7 i 1 ImZZZzSs}: IO Vier Ford bedrijfswagens voor Beekmans ;RS =1 i DEEL Ruimte op hoog niveau Nieuw personeel 306 Summertime sS-K bij NedCar L URG iAN |bovag| s IS s z 3T 353 a DE AUTOMAAT - Donderdag 16 juni 1994 - pagina 3 194 pagina 2 1-drs. sel, 2-drs. tie ief ce: indeli 994 115.900,- □57172 '91 .'92 '90 .•90 ELUKS PEND .00 UUR AG TOT DUUR 1-86900 902-14888 .1991 .1991 .1990 .1987 .1987 1986 .1989 .1987 1988 .1988 .1984 .1987 .1990 ardoor arm ^bedrijf BOSCH 3VAG BOVAG PBRIEF DETILBURGSE KOERIER :essoires. i. Op de en geschakeld. Met lookje kan in zwaar ’ien voorde 'orden gekozen. “onieurs jwerkt zich nu .0,2 liter/100 km 8,7 liter/100 km i, 1988, Lm. velgen, vele Ien garantie SS js- en sm werd flink enomen en ncienter. °n de Je Estate voor laatsing. In de iider airbag irwiel een flink m om in n de bestuurder en en zo weinig -?rwonden. Direct zit nu tussen rvan ril gaan srste 1 achter de i zijn we er reg 176, Tilburg 13-420262 ilaats via Calendhof) suringsstation terse Jtorkc over het merk verdwijnen. Alhoewel aan de basis van een ladderchassis met daarop de carrosserie niets is gewijzigd, zijn vanaf nu onder meer verstevigingsbalken in de portieren een standaarditem. Land Rover heeft al haar produkten vooral vanuit veiligheidsoogpunt verbeterd. Naast deze balken sis en ijn identiek. De ii opzichte van e broer iets korter, aanzienlijk voorhoogde dak achterpassagiers is door hét typische kenmerk wat de Discovery van zijn overwegend Japanse concurrenten onderscheidt. E>e basisuitvoering van de oomaam Alhoewel de uitstraling anders is, beschikt de Discovery over dezelfde 1 als de bijna 25 jaar oude Range Rover. Wielbasi spoorbreedte zijl Discovery is ten zijn duurdere maar vooral a hoger. Dit vanaf de daardc is het uitzicht vanaf de moet worden ges bestuurdersstoel zeer een klein pookje I overzichtelijk. De zijruiten zijn terrein bovendiei bijzonder laag doorgetrokken, lage gearing woi Verder hebben de ingenie bij Land Rover ook gei aan de koppeling die merkbaar lichter laat bedienen. Al deze wijzigingen dienen samen enorm het comfort. Ook zonder spierballen en dikke kuiten kan namelijk een terreinauto worden gereden. Een belangrijke toevoeging aan het onderstel zijn de stabilisatorstangen zowel voor als achter. Hierdoor helt de carrosserie veel minder over in bochten, een duidelijk Discovery-kenmerk tot nu toe. Dat Land Rover in het verleden nooit veel haast heeft gemaakt met het uitbrengen van nieuwe modellen, wordt bewezen door het feit dat de Discovery bijna twintig jaar na de Range Rover verscheen begin 1990. Uiteraard hadden tussentijds vele produktiever- beteringen plaatsgevonden. De Discovery is nu ook op vele details gewijzigd en heeft beslist aan aantrekkelijkheid gewonnen. Obam Tilburg blijkt ook voor Beekmans Installaties de juiste partner voor het invullen van hun wagenpark. Dhr. P. Beekmans, directeur van het gelijknamige loodgieters- en installatiebedrijf gevestigd aan de Prof. Blokstraat 17a te Tilburg zegt: "omdat Obam Tilburg net als wij werked voor zowel grote als kleine opdrachtgevers waarbij vakmanschap en kwaliteit hoog in het vaandel staan, was er direct een goed contact. Daarnaast is de prijs/produktcombinatie bij Peugeot brengt op dit moment een tijdelijke aanvulling het 306-programma met de Summertime. Deze auto kent de XR 1.4 of XRD 1.9 als basis en is te kiezen als 3- en 5-deurs. Het pakket extra's omvat lichtmetalen velgen, mistlampen voor, extra brede stootlijsten, kuipstoelen, hoofdsteunen achter en Summertime-striping. De Summertime 1.4 kost als 3-deurs f.31.250,= terwijl de 5-deurs 1.9 D op f.36.000,= uitkomt. bedoeld was. De waarde van een gebruikte S-Cargo bedraagt op dit moment enkele malen de aanvankelijke catalogusprijs. Er is hier dus sprake van een waar collectorsitem. Het enige exemplaar dat in Europa aanwezig is kunt u tot en met zaterdag 18 juni a.s. bewonderen in de showroom van Nissan-dealer Denissen aan de Burgemeester Jansenstraat 52-56 te Tilburg. p.o.a. staat de Discovery ES met onder meer ABS, dubbele airbag, airconditioning, elektrisch bediende zonnedaken, lederen bekleding en een audiosysteem. Deze auto kost f.99.950,=. worden gereden. Uiteraard zijn de nieuwe Chrysler Vision en de laatste uitvoering van de Voyager aanwezig. Jeep is present met de Wrangler, Cherokee en de Grand Cherokee, terwijl de aantrekkelijk Dodge Ram Van ook de volle aandacht krijgt. De Viper, het topmodel van Chrysler zal ook op het Chrysler rij-kijk-evenement aanwezig zijn. Op zaterdc Chrysler L De Rose Oisterwi,- van Chrysler, Jeep en Dogde. Tussen 17.00 uur is iedereen van harte welkom het uiteenlopende aanbod kennis te mc Er kan niet alleen naar de autc gekeken, maar er kan ook met i Ook de automatische transmissie verhoogt het bedieningsgemak van des Nissan nog eens extra. Slechts enkele duizenden exemplaren zijn er gebouwd van deze S-Cargo die alleen voor de Japanse markt Tot en met zaterdag 18 juni istaat de unieke Nissan S- Cargo bij garage Denissen in de showroom. Van dit speciale model is slechts 1 exemplaar in Europa. De handige stadsbestelwagen heeft zijn naam ontleent aan het bekende slakkehuis "ESCARGOT". De vormgeving heeft er zelfs veel van weg. De futuristisch gelijnde S- Cargo is een echte stadsbesteller. Zijn compacte De Discovery lijkt op slechts kleine punten te zijn verbeterd, maar alle wijzigingen samen hebben ontegenzeglijk een fijnere auto opgeleverd. Vooral de nu stillere turbodiesel is een juweel zeker als ook nog eens een automaat wordt gekozen. Het uiterlijk is gelukkig wat voornamer geworden. dag 18 juni presenteert dealer Loon op Zand op het Landgoed sep aan de Oirschotsebaan in wijk het volledig modellenprogramma lirysler, Jeep en Dogde. Tussen 10.00 en iur is iedereen van harte welkom om met uiteenlopende aanbod kennis te maken. to's worden >t de meeste types Merk en type: Land Rover Discovery 300 Tdi Estate Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2494 cc Boring x slag: 90,47 x 97 mm Vermogen: 113 pk bij 4000 tr/min Koppel: 265 Nm bij 1800 tr/min Afmetingen: lengte 4,52 meter, breedte 1,795 meter Gewicht: 1890 kg Prestaties: topsnelheid 146 km/u acceleratie 0-100 in 18,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,8 liter/100 km bij 120 km/u 10,1 stadsverkeer 8, Prijs: f.79.250,= is het dashboard helemaal vernieuwd, waardoor de montage van een airbag in het stuurwiel en een tweede exemplaar aan bijrijderskant mogelijk is geworden. Kleine onvolkomenheden van het vorige type zijn hierbij meteen weggewerkt. Het instrumentarium wat onder meer bestaat uit een snelheidsmeter en toerenteller is onder een afgeronde overkapping aangebracht. In de uitloop van deze overkapping zijn verschillende bedieningsknoppen te vinden. Discovery is nog als driedeurs verkrijgbaar, maar de grootste belangstelling trekt toch het vijfdeurs model. Zeker in de complete Estate- uitvoering oogt de vernieuwde Discovery modern en voornaam tegelijk. De auto heeft ondermeer lichtmetalen velgen, twee dakrails en twee handbediende schuif/kanteldaken. De uiterlijke wijzigingen betreffen vooral het front. De auto ziet er door zijn nieuwe koplampen en grille absoluut gedistingeerder uit. De forse letters op de rand van de mot Gestrekt De meeste Discovery's worden als turbodiesel verkocht. Land Rover heeft daartoe een eigen aggregaat met een inhoud van 2.5 liter. Deze direct ingespoten turbodiesel is op nogal wat punten hierzien, waardoor onder meer het geluidsniveau is teruggebracht en een lager verbruik wordt bewerkstelligd. De turbodiesel levert een vermogen van 113 pk bij 4000 tr/min en een zeer bruikbaar koppel van 265 Nm bij 1800 tr/min. Hiermee worden welliswaar geen flitsende prestaties neergezet, maar weet de Discovery goed met jr het verkeer mee te komen. Er e is een topsnelheid mogelijk van 146 km/u terwijl het bekende sprintje wordt volbracht in 18,5 seconden. Via een handgeschakelde vijfbak worden alle vier de wielen permanent aangedreven. De vijfbak is overigens helemaal nieuw en kenmerkt zich met name door een prettigere en lichtere bediening. Wel staat de pook vrij ver van de bestuurdersstoel af, waar haast met een gestrekte a lengte van zo'n 4 meter en zijn standaard stuurbekrachtiging maken hem uitermate handelbaar in het drukke stadsverkeer. gereden 5-deurs Estate kost inclusief centrale vergrendeling, elektrische ruitbediening en getint glas als 7-persoons f.79.250,=. Wie iets minder luxe wenst is voor f.74.750,= klaar bij de Leisure. Voor dit lagere bedrag mist de auto de zonnedaken, de twee klapstoeltjes, lichtmetalen velgen en het roof rack. Diezelfde auto is ook verkrijgbaar met de driedeurs carrosserie en kost dan f.69.750,=. Zowel de turbodiesel als V8 zijn verkrijgbaar met een heerlijke viertraps automaat van ZF. Voor deze voorziening vraagt Land Rover een meerprijs van f.4.600,=. Helemaal aan de top dé huidige Ford-producten samen met de service mogelijkheden van Obam Tilburg rationeel gezien een verantwoorde reden om de aanschaf van onze bedrijfswagens rond te maken." Obam Tilburg, die inmiddels als een van de eerste Tilburgse autobedrijven het kwaliteitscertificaat ISO 9002 heeft behaald, zal ook u graag adviseren bij de aankoop van uw auto, nieuw of Al gebruikt, u bent van harte welkom bij het bedrijf aan de Spoorlaan 175 te Tilburg. Of bel voor een afspraak 013-350045. NedCar in Born gaat in de loop van dit jaar 200 nieuwe produktiemedewerkers aantrekken. Dat is nodig omdat binnenkort de produktie wordt opgevoerd in verband met de toenemende vraag naar nieuwe auto's. Bovendien wordt een begin gemaakt met het produceren van auto's van het merk Mitsubishi. Eind mei werd bekend dat de in Helmond gevestigde ontwikkelingsafdeling van NedCar het personeelsbestand gaat uitbreiden van 340 nu tot ruim 400 in verband met het grote aantal opdrachten van derden. In de fabriek in Born werken ongeveer 4500 mensen. Daar een al geruime tijd geleden in gang gezette reorganisatie verdwijnen bij de onderneming de komende jaren wel 400 banen in de niet-produktieve afdelingen. Klapstoeltjes Het verwarmings ventilatiesysteer onder handen gene werkt nu veel effici Bovendien zorgen schuifdaken bij de extra luchtverplc uitvoering zonde heeft het stuurwi middenkusser noodgevallen op te vangei mogelijk te ven achter de pook de voorstoelen een afsluitbaar opbergvak. Ook de indeling van de portierpanelen werd geoptimaliseerd. Met name de plaatsing van de boxen lijkt wat afwijkend, maar de geluidsopbrengst is uitstekend. Het interieur van de Discovery biedt plaats aan maar liefst zeven personen. De voorpassagiers hebben comfortabele, doch niet te slappe stoelen die ook op lange ritten een goede ondersteuning bieden. achterbank kunnen royc drie volwassenen plaatsnemen. De hoofdruimte is zelfs voor de langste exemplaren geen probleem, maar de beenruimte is niet helemaal optimaal, vooral omdat je nauwelijks met de voeten onder de voorstoelen kunt. Achterin zijn tegen de zijkanten van de laadruimte twee uitklapbare stoeltjes aangebracht, keurig voorzien van veiligheidsgordels. Heel handig dat deze klapstoeltjes cbij de volle benutting van de torkap doen iedere twijfel bagageruimte zeer compact jr het merk verdwijnen. zijn opgeborgen en niet op een ingewikkelde manier moeten worden verwijderd. Wat betreft interieurindeling kan de Discovery zich absoluut met een ruimte-auto meten. Zelfs de haast obligate bekerhouders zijn inmiddels door Land Rover aangebracht. Bovendien is de aankleding eigentijds, maar met een zeker gevoel voor stijl. Verder Wie hoort dat de Land Rover- brganisatie de Discovery niet zozeer als terreinauto, maar meer als tegenhanger een ruimte-voertuig wi positioneren, zal in eer instantie eerst even óren krabben. Toch z ha een fors aantal testkilometers achter dat de Discovery dankzij zijn laatste veranderingen geen gek figuur slaat in het zogeheten MPV-segment. Leisure Wie overigens van een auto in deze klasse een gemiddeld verbruik gewend is van 1 liter diesel op 7 kilometer, merkt bij de Discovery duidelijk de positieve invloed van de directe inspuiting. Gemiddeld reden we ongeveer 1 op 9,5 en met een beetje beleid moet ook boven de grens van 1 op 10 uit te komen zijn. Samen met de wijzigingen aan de Discovery brengt Land Rover een nieuw prijsbeleid. Er is nu namelijk geen verschil meer in aankoopbedrag tussen een turbodiesel en de 3,9 liter V8 benzinemotor. De door ons HT-RR-67 F 2V-W jw f uq I L'JShelï o PENISSEN Technische HT rR-67

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23