NISSAN SERENA CARGO VAN Rijdend reclccme-object BOVAG- •ER SEAT 15-meter-bus Garantiebewijs in soorten en maten Samenwerking tussen BMW, Fiat en Renault bij recycling te Daewoo in Europa 10 t inan W:::: Miliar::: 11 DE AUTOMAAT - Donderdag 9 juni 1994 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER •4 pagina 4 RIJ-IMPRESSIE j ff' kOOO,- Test hem bij ons! RCEDES-BENZ izuki op MN»» Ms u instapt. nikte ruikte ting\i tandc ook voor de ier, dan hoeft Nissan Serena Cargo. ZAND 13 -1553 ac wc ze Deen Metro op de leeft hij een /ie de j van Ruud -‘ie wil uur op rsonenuit- is grappig ïr uitziet da NISSAN ■T GARAGE ^^DENISSENBVa Jaarlijks tegen de aanmerl Zo'n 75% id de t alleen de De Nissan Serena wordt in Spanje gebouwd en heeft onderhuids veel gemeen met de Vanette bestelwagen. Vandaar dat het uitbrengen van een bestelvariant naast de bestaande pers voeringen een logische stap was. Het i dat de Serena als VAN er veel aardiger uitziet dan de versie met ruiten, terwijl het geheel er met de juiste beschildering nog aardiger op wordt. Op 28 april jl. werd in Brussel een overeenkomst tot samenwerking op het gebied van recycling getekend door ig- m zelkom. Motoren De laadruimte is vanuit drie kanten prima bereikbaar. De Serena heeft zowel links als Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel.: 013-683911 eigen auto's, maar ook die van Renault en Fiat voor Handen nemen. Renault haalt in Frankrijk ook BMW's en Fiat's uit elkaar, terwijl Italiaanse recycling bedrijven zich ook bezighouden met BMW en Renault. Hierdoor wordt veel efficiënter gewerkt, dan dat de betreffende auto's teruggebracht zouden worden naar het land van herkomst. Andere autofabrikanten die in het door Renault, Fiat en BMW opgezette recyclinc programma willen deelnemen zijn we Bereikbaarheid De Serena Cargo is van ipacte auto met 14,32 meter en 11,71 meter. De :hter met 1,84 erlijk hoog. Dit plaats al nodig Tijdens de afgelopen Bedrijfsauto Rai liet Nissan de Serena zien in een uitvoering op grijs kenteken. Deze uitvoering was voorzien van een zogenaamde Rooftop, een verhoogd dak, waardoor in het interieur kon worden volstaan met een laag tussenschot. Nieuw is echter dat de Serena nu ook zonder deze ontsierende 'bult' wordt aangeboden met een volledig tussenschot. nu >.950,- >.950,- \250,- ).95O,- 1.950,- !.500,- >.500,- >.950,- >.950,- nu 4.750,- 2.250, - 4.750,- 3.250, - 1.500, - 4.000,- 6.500, - 2.500, - 2.500, - 3.000,- 3.500, - 7.500, - 2.000,- 3.500, - 8.500, - 4.000,- 2.500, - 0.500,- 0.500,- 5.500, - hoogte van 1,26 meter. Hierdoor ontstaat een laadvolume van maar liefst 3,7 kubieke meter. Bij de versie met rooftop neemt dit zelfs toe tot 3,95 kubieke meter. Aanvankelijk was het echter onmogelijk om de Serena met een volledig tussenschot te leveren. Omdat de motor onder de vloer voorin is geplaatst geeft dit al zijn beperkingen wat betreft bereikbaarheid voor onderhoud en reparaties. Er is echter een creatieve oplossing bedacht. Het motordeksel kan nu over 40 centimeter worden opengeschoven. Hierdoor kunnen de meest belangrijke controles worden uitgevoerd. Voor groter onderhoud is dit echter niet voldoende en worden bij de Nissan-dealer zowel de stoelen als het complete tussenschot verwijderd. buiten een comj zijn lengte van 4 breedte van Serena is eet meter uitzonder is in de eerste plaats Cui. omdat de bestuurder en passagier bovenop de motor geheel is vooral grijs types; twee motoren en twee ingericht. Stoelen, dashboard, carrosserievarianten. De 1.6 liter kost met het standaard dak en volledig tussenschot f.23.100,= exclusief BTW. Voor de Rooftop komt daar nog duizend gulden bij. De vanwege wegenbelasting, verbruik en brandstofkosten aantrekkelijkere diesel komt op f.24.800,= met normaal dak en f.25.800,= als Rooftop. Ter vergelijking: de goedkoopste versie op geel kenteken, de 1.6 LX, kost f.49.400,= inclusief BTW en BPM. Peugeot 205 was het de Sus die naar een plaats op de eerste rij voor de A-finale reed. Na de start nam de D< Nielsen met een Rover GTi al snel de leiding, op de voeten gevolgd door Verkooijen. In de derde ronde nam hij de leiderspositie over en gaf deze niet meer af. Verkooijen staat met zijn Suzuki na drie EK ronden de vierde plaats van het klassement met slechts enkele punten verschil op de leidende Belg Rudy Lauwers met een Peugeot 205. Zondag a.s. wordt de volgende race Wielophanging Nissan kent wat betreft de achterwielophanging bij de Serena twee mogelijkheden. De meer luxueuze personenuitvoeringen beschikken over onafhankelijk opgehangen wielen, terwijl de basisuitvoeringen en de Cargo VAN voorzien zijn van een starre as met bladveren. Voor een bestelauto die 7101 aan lading mag meenemen dat een zeer gebruikelijk oplossing. De diesel mag zelfs 765 kg meetorsen. Het interieur van de Cargo Van komt overeen met dat van het meest eenvoudige model uit de personenautoserie. Het Het BOVAG-Garantiebewijs is er in soorten en maten. Dit garantiebewijs wordt namelijk afgegeven bij de aanschaf van een gebruikte auto en ook bij een gebruikte motorfiets, gereviseerde motor, bromfiets of een gebruikte caravan. Het garantiebewijs is niet zomaar een vrijblijvend document. Neem bijvoorbeeld het garantiebewijs op een gebruikte wagen. Onder de garantie vallen onder meer alle (verborgen) defecten aan motor en onderdelen. De garantietermijn is drie, maanden. Het garantiebewijs kan worden afgegeven op auto's met een verkoopwaarde van tenminste 7500 gulden. vloerbedekking en deurpanelen zijn ongeveer in dezelfde tint uitgevoerd. Op de bodem ligt geen vloerbedekking, maar een soort zeil. De hoge zit geeft een prima overzicht over het verkeer. In het tussenschot is een ruit aangebracht, waardoor ook door de rchterruit naar buiten kan vorden gekeken. De twee buitenspiegels zijn van een redelijk formaat. Het geluid van de dieselmotor wordt redelijk gedempt. De pook waarmee de vijfbak wordt I kg bediend is goed geplaatst en is laat zich licht bedienen. Natuurlijk maakt stuurbekrachtiging het manouvreren in de stad tot kinderspel. Het programma van de Nissan Serena Cargo Van bestaat uit vier verschillende Het afgelopen weekend werd in het Franse Essay-Alencon de derde ronde verreden voor het Europees Rallycross Kampioenschap. Bij de strijd om de ERA-CUP 1400 voor Groep N rallycross-auto's lukte het Ruud Verkooijen om met zijn Talcom/Gijsbers Suzuki Swift GTi voor het eerst sinds 13 jaar op dit circuit als Nederlander de overwinning op zijn naam te zetten. De laatste die dit presteerde was Piet Dam in 1980 met een BMW. In een sterk deelnemersveld met voornamelijk Citroen AX en De gespecialiseerde sloop-, shredder- en recyclingbedrijven krijgen technische en economische ondersteuning. Er komen bijvoorbeeld handleidingen beschikbaar voor een efficiënte demontage. Verder wordt door BMW, Renault en Fiat gezamenlijk geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van op recycling voorbereide constructies. Hierdoor zullen auto's in de toekomst makkelijker te demonteren zijn. BMW zal in Duitslanc demontage van niet verreden in Ierland. Verkooijen is daarbij niet aanwezig, omdat hij de derde wedstrijd om het Nederlands Kampioenschap rijdt op het Eurocircuit in Valkenswaard. Ondanks sterke tegenstanders he goede kans op de overwinning. Wï Gijsbers-Suzukj i Verkooijen dus in actie zien, kan vanaf 12.30 u zondag 12 juni in Valkenswaard terecht. Wellicht dat wat extra supporters hem nog wat meer zullen motiveren. rechts een royale schuifdeur, terwijl achter een grote klep voor een probleemloze toegang zorgt. Door het flinke zijdelingse oppervlak biedt de Serena veel mogelijkheden voor een creatieve beschildering, waardoor hij niet alleen als lastdier, maar ook uitstekend als rijdend reclame-object dienst kan doen. Nissan levert de Serena Cargo VAN in twee motorvarianten. Allereerst is dat de 1.6 liter 16-kleppen benzinemotor met een vermogen van 97 pk bij 5600 tr/min. Hiermee wordt een topsnelheid van 150 km/u mogelijk en in 18 seconden vanuit stilstand naarde 100 km/u gereden. Veel interessanter als bedrijfswagen is de 2 liter diesel met een vermogen van 76 pk. Het maximale koppel is met 132 Nm vrijwel gelijk aan dat van de 1.6 benzine, maar wordt bij een lager toerental van 2400 tr/min behaald. Echt snel mag de Serena diesel niet genoemd worden. Bij 130 km/u houdt de auto het voor gezien, terwijl de beweging van 0 tot 100 km/u maar liefst 31 seconden in beslag neemt. Helaas wordt de in andere landen beschikbare turbodiesel niet bij ons geleverd. De Koreaanse autofabrikant Daewoo Motors gaat volgend jaar voor het eerst personenauto’s in Europa verkopen, te beginnen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Daewoo werkt op dit moment hard aan de oprichting van een importeurs-distributienetwerk in Engeland. Gestreefd wordt naar een netwerk van 75 tot 100 dealers. Daewoo rekent erop tegen 1998 een marktaandeel van 1 procent op de Britse markt te behalen, hetgeen neerkomt op circa 20.000 auto's. Daewoo Motors werkte voorheen samen met General Motors, maar is sinds 1992 weer volledig zelfstandig. BMW, Fiat en Renault. Deze drie fabrikanten willen tot een gemeenschappelijk netwerk komen van recyclingbedrijven in Europa. BMW zorgt voor de organisatie in Duitsland, Renault in Frankrijk en Fiat in Italië. Alle drie de ondernemingen geven daarmee op het vraagstuk 'recycling van uitgediende automobielen' een concreet antwoord dat aansluit op hun inspanningen voor het milieu bij de produktie. zitten. Daarnaast heeft de hoge carrosserie natuurlijk zijn gunstige invloed op de inhoud van de laadruimte. Gaan we uit van de Serena Cargo met normaal dak, dan hebben we te maken met een lengte van de laadvloer van maar liefst 2,02 meter, een breedte van 1,46 meter en Voor motorfietsen geldt geen vastgesteld verkoopbedrag. Hier wordt de norm gehanteerd dat een garantiebewijs kan worden verstrekt als de aanschafwaarde van de occasion minimaal eenderde bedraagt van de oorspronkelijke nieuwprijs. Voor de caravan, vouw- en kampeerwagen gelden weer andere normen. Orp te beginnen beloopt de garantietermijn hierbij één jaar. De aanschafprijs van de gebruikte sta- of toercaravan moet ten minste zesduizend gulden bedragen, terwijl voor een vouw- of kampeerwagen een minimum aanschafprijs van drieduizend gulden geldt. De naam Del Sol werd al rder door Seat op de Ibiza gebruikt en de naderende zomer heeft de Nederlandse importeur weer doen besluiten een speciale versie van de Marbella onder deze naam op de markt té brengen. Als basis dient de Marbella Fun die sinds kort wordt geleverd met rembekrachtiging en een ver nieuwde interieuraankleding. De auto heeft een glazen schuifdak waarvan de glijrails zijn uitgevoerd in de carrosseriekleur. Ook de naaf kappen zijn meegespoten. Verder sieren "Del Sol"-stickers de zijkanten. Voor de extra uitvoering wordt een meerprijs van tweehonderd gulden in rekening gebracht, zodat de Marbella Del Sol voor f. 13.895,= wordt afgeleverd. «F*.«e De Nederlandse autobusindustrie verenigd in de RAI, is zeer verheugd over de beslissing van minister Maij- Weggen om met onmiddelijke ingang de vijftien meter-bus op de weg toe te staan. De 15-meter-bus vervoert 30 procent meer passagiers dan de conventionele touringcar van 12 meter en biedt een aanzienlijke kostenbesparing die ook de consument ten goede komt. De verlengde touringcar is bovendien minder belastend voor het milieu en neemt minder ruimte in op de weg. De 15-meter-bus zal naar verwachting vooral worden ingezet bij vervoer over langere afstanden, zoals vakantiependels. Een Europese richtlijn bepaalt de maximale lengte van een bus op 12 meter. Al lange tijd wil de RAI dat de overheid langere bussen toestaat op de weg. België en Duitsland besloten daar al eerder toe. De Nederlandse busindustrie, die de helft van de productie exporteert, zag hierdoor de concurrentiepositie ernstig bedreigd. Immers, een 15- meter-bus, geproduceerd in Nederland, maar daar niet toegelaten, kan zich niet verkopen op de buitenlandse markten. Nu de 15-meter-bus officieel wordt toegelaten, krijgt de autobusindustrie een sterke impuls. De RAI verwacht dat zeker in het begin het aantal orders sterk zal oplopen. Tevens komt een einde aan de situatie dat Nederlandse touringcarbedrijven hun verlengde bussen noodgedwongen op Duits kenteken laten rijden. cs komen in Europa le tien miljoen auto's in rking voor demontage, u z 3% van iedere auto is al geschikt voor hergebruik, wat van geen enkele ander complex samengesteld industrieel produkt kan worden gezegd. De drie merken werken afzonderlijk al jaren aan recycling en hebben dan ook inmiddels eigen verzamel- en demontage-organisaties die voldoen aan de richtlijnen van de vereniging van Europese Automobielfabrikanten (ACEA). w e - ao ‘*m*^*t ’—-*1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25