NISSAN SERENA CARGO VAN
Rijdend reclccme-object
BOVAG-
•ER
SEAT
15-meter-bus
Garantiebewijs in
soorten en maten
Samenwerking tussen BMW, Fiat en
Renault bij recycling
te
Daewoo in Europa
10
t
inan
W::::
Miliar:::
11
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 juni 1994 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
•4 pagina 4
RIJ-IMPRESSIE j
ff'
kOOO,-
Test hem bij ons!
RCEDES-BENZ
izuki
op
MN»»
Ms u instapt.
nikte
ruikte
ting\i
tandc
ook voor de
ier, dan hoeft
Nissan Serena
Cargo.
ZAND
13
-1553
ac
wc
ze Deen
Metro
op de
leeft hij een
/ie de
j van Ruud
-‘ie wil
uur op
rsonenuit-
is grappig
ïr uitziet da
NISSAN
■T GARAGE
^^DENISSENBVa
Jaarlijks
tegen de
aanmerl
Zo'n 75%
id de
t alleen de
De Nissan Serena wordt in Spanje gebouwd en
heeft onderhuids veel gemeen met de Vanette
bestelwagen. Vandaar dat het uitbrengen van een
bestelvariant naast de bestaande pers
voeringen een logische stap was. Het i
dat de Serena als VAN er veel aardiger uitziet dan
de versie met ruiten, terwijl het geheel er met de
juiste beschildering nog aardiger op wordt.
Op 28 april jl. werd in Brussel
een overeenkomst tot
samenwerking op het gebied
van recycling getekend door
ig-
m
zelkom.
Motoren
De laadruimte is vanuit drie
kanten prima bereikbaar. De
Serena heeft zowel links als
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, Tel.: 013-683911
eigen auto's, maar ook die
van Renault en Fiat voor
Handen nemen. Renault haalt
in Frankrijk ook BMW's en
Fiat's uit elkaar, terwijl
Italiaanse recycling bedrijven
zich ook bezighouden met
BMW en Renault. Hierdoor
wordt veel efficiënter
gewerkt, dan dat de
betreffende auto's
teruggebracht zouden worden
naar het land van herkomst.
Andere autofabrikanten die in
het door Renault, Fiat en BMW
opgezette recyclinc
programma willen
deelnemen zijn we
Bereikbaarheid
De Serena Cargo is van
ipacte auto met
14,32 meter en
11,71 meter. De
:hter met 1,84
erlijk hoog. Dit
plaats al nodig
Tijdens de afgelopen Bedrijfsauto Rai liet Nissan
de Serena zien in een uitvoering op grijs kenteken.
Deze uitvoering was voorzien van een zogenaamde
Rooftop, een verhoogd dak, waardoor in het
interieur kon worden volstaan met een laag
tussenschot. Nieuw is echter dat de Serena nu ook
zonder deze ontsierende 'bult' wordt aangeboden
met een volledig tussenschot.
nu
>.950,-
>.950,-
\250,-
).95O,-
1.950,-
!.500,-
>.500,-
>.950,-
>.950,-
nu
4.750,-
2.250, -
4.750,-
3.250, -
1.500, -
4.000,-
6.500, -
2.500, -
2.500, -
3.000,-
3.500, -
7.500, -
2.000,-
3.500, -
8.500, -
4.000,-
2.500, -
0.500,-
0.500,-
5.500, -
hoogte van 1,26 meter.
Hierdoor ontstaat een
laadvolume van maar liefst
3,7 kubieke meter. Bij de
versie met rooftop neemt dit
zelfs toe tot 3,95 kubieke
meter. Aanvankelijk was het
echter onmogelijk om de
Serena met een volledig
tussenschot te leveren.
Omdat de motor onder de
vloer voorin is geplaatst geeft
dit al zijn beperkingen wat
betreft bereikbaarheid voor
onderhoud en reparaties. Er is
echter een creatieve
oplossing bedacht. Het
motordeksel kan nu over 40
centimeter worden
opengeschoven. Hierdoor
kunnen de meest belangrijke
controles worden uitgevoerd.
Voor groter onderhoud is dit
echter niet voldoende en
worden bij de Nissan-dealer
zowel de stoelen als het
complete tussenschot
verwijderd.
buiten een comj
zijn lengte van 4
breedte van
Serena is eet
meter uitzonder
is in de eerste plaats Cui.
omdat de bestuurder en
passagier bovenop de motor
geheel is vooral grijs types; twee motoren en twee
ingericht. Stoelen, dashboard, carrosserievarianten. De 1.6
liter kost met het standaard
dak en volledig tussenschot
f.23.100,= exclusief BTW. Voor
de Rooftop komt daar nog
duizend gulden bij. De
vanwege wegenbelasting,
verbruik en brandstofkosten
aantrekkelijkere diesel komt
op f.24.800,= met normaal dak
en f.25.800,= als Rooftop. Ter
vergelijking: de goedkoopste
versie op geel kenteken, de 1.6
LX, kost f.49.400,= inclusief
BTW en BPM.
Peugeot 205 was het de Sus
die naar een plaats op de
eerste rij voor de A-finale
reed. Na de start nam de D<
Nielsen met een Rover
GTi al snel de leiding, op de
voeten gevolgd door
Verkooijen. In de derde ronde
nam hij de leiderspositie over
en gaf deze niet meer af.
Verkooijen staat met zijn
Suzuki na drie EK ronden
de vierde plaats van het
klassement met slechts
enkele punten verschil op de
leidende Belg Rudy Lauwers
met een Peugeot 205. Zondag
a.s. wordt de volgende race
Wielophanging
Nissan kent wat betreft de
achterwielophanging bij de
Serena twee mogelijkheden.
De meer luxueuze
personenuitvoeringen
beschikken over
onafhankelijk opgehangen
wielen, terwijl de
basisuitvoeringen en de
Cargo VAN voorzien zijn van
een starre as met bladveren.
Voor een bestelauto die 7101
aan lading mag meenemen
dat een zeer gebruikelijk
oplossing. De diesel mag zelfs
765 kg meetorsen.
Het interieur van de Cargo
Van komt overeen met dat van
het meest eenvoudige model
uit de personenautoserie. Het
Het BOVAG-Garantiebewijs
is er in soorten en maten. Dit
garantiebewijs wordt
namelijk afgegeven bij de
aanschaf van een gebruikte
auto en ook bij een gebruikte
motorfiets, gereviseerde
motor, bromfiets of een
gebruikte caravan.
Het garantiebewijs is niet
zomaar een vrijblijvend
document. Neem bijvoorbeeld
het garantiebewijs op een
gebruikte wagen. Onder de
garantie vallen onder meer
alle (verborgen) defecten aan
motor en onderdelen. De
garantietermijn is drie,
maanden. Het garantiebewijs
kan worden afgegeven op
auto's met een
verkoopwaarde van
tenminste 7500 gulden.
vloerbedekking en
deurpanelen zijn ongeveer in
dezelfde tint uitgevoerd. Op
de bodem ligt geen
vloerbedekking, maar een
soort zeil. De hoge zit geeft
een prima overzicht over het
verkeer. In het tussenschot is
een ruit aangebracht,
waardoor ook door de
rchterruit naar buiten kan
vorden gekeken. De twee
buitenspiegels zijn van een
redelijk formaat. Het geluid
van de dieselmotor wordt
redelijk gedempt. De pook
waarmee de vijfbak wordt
I kg bediend is goed geplaatst en
is laat zich licht bedienen.
Natuurlijk maakt
stuurbekrachtiging het
manouvreren in de stad tot
kinderspel.
Het programma van de
Nissan Serena Cargo Van
bestaat uit vier verschillende
Het afgelopen weekend werd
in het Franse Essay-Alencon
de derde ronde verreden voor
het Europees Rallycross
Kampioenschap. Bij de strijd
om de ERA-CUP 1400 voor
Groep N rallycross-auto's
lukte het Ruud Verkooijen om
met zijn Talcom/Gijsbers
Suzuki Swift GTi voor het
eerst sinds 13 jaar op dit
circuit als Nederlander de
overwinning op zijn naam te
zetten. De laatste die dit
presteerde was Piet Dam in
1980 met een BMW. In een
sterk deelnemersveld met
voornamelijk Citroen AX en
De gespecialiseerde sloop-,
shredder- en
recyclingbedrijven krijgen
technische en economische
ondersteuning. Er komen
bijvoorbeeld handleidingen
beschikbaar voor een
efficiënte demontage. Verder
wordt door BMW, Renault en
Fiat gezamenlijk
geïnvesteerd in onderzoek en
ontwikkeling van op recycling
voorbereide constructies.
Hierdoor zullen auto's in de
toekomst makkelijker te
demonteren zijn.
BMW zal in Duitslanc
demontage van niet
verreden in Ierland.
Verkooijen is daarbij niet
aanwezig, omdat hij de derde
wedstrijd om het Nederlands
Kampioenschap rijdt op het
Eurocircuit in Valkenswaard.
Ondanks sterke
tegenstanders he
goede kans op de
overwinning. Wï
Gijsbers-Suzukj i
Verkooijen dus in actie
zien, kan vanaf 12.30 u
zondag 12 juni in
Valkenswaard terecht.
Wellicht dat wat extra
supporters hem nog wat meer
zullen motiveren.
rechts een royale schuifdeur,
terwijl achter een grote klep
voor een probleemloze
toegang zorgt. Door het flinke
zijdelingse oppervlak biedt de
Serena veel mogelijkheden
voor een creatieve
beschildering, waardoor hij
niet alleen als lastdier, maar
ook uitstekend als rijdend
reclame-object dienst kan
doen.
Nissan levert de Serena
Cargo VAN in twee
motorvarianten. Allereerst is
dat de 1.6 liter 16-kleppen
benzinemotor met een
vermogen van 97 pk bij 5600
tr/min. Hiermee wordt een
topsnelheid van 150 km/u
mogelijk en in 18 seconden
vanuit stilstand naarde 100
km/u gereden. Veel
interessanter als
bedrijfswagen is de 2 liter
diesel met een vermogen van
76 pk. Het maximale koppel is
met 132 Nm vrijwel gelijk aan
dat van de 1.6 benzine, maar
wordt bij een lager toerental
van 2400 tr/min behaald. Echt
snel mag de Serena diesel
niet genoemd worden. Bij 130
km/u houdt de auto het voor
gezien, terwijl de beweging
van 0 tot 100 km/u maar liefst
31 seconden in beslag neemt.
Helaas wordt de in andere
landen beschikbare
turbodiesel niet bij ons
geleverd.
De Koreaanse autofabrikant Daewoo Motors gaat volgend
jaar voor het eerst personenauto’s in Europa verkopen, te
beginnen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Daewoo
werkt op dit moment hard aan de oprichting van een
importeurs-distributienetwerk in Engeland. Gestreefd wordt
naar een netwerk van 75 tot 100 dealers. Daewoo rekent erop
tegen 1998 een marktaandeel van 1 procent op de Britse
markt te behalen, hetgeen neerkomt op circa 20.000 auto's.
Daewoo Motors werkte voorheen samen met General
Motors, maar is sinds 1992 weer volledig zelfstandig.
BMW, Fiat en Renault. Deze
drie fabrikanten willen tot
een gemeenschappelijk
netwerk komen van
recyclingbedrijven in Europa.
BMW zorgt voor de
organisatie in Duitsland,
Renault in Frankrijk en Fiat in
Italië. Alle drie de
ondernemingen geven
daarmee op het vraagstuk
'recycling van uitgediende
automobielen' een concreet
antwoord dat aansluit op hun
inspanningen voor het milieu
bij de produktie.
zitten. Daarnaast heeft de
hoge carrosserie natuurlijk
zijn gunstige invloed op de
inhoud van de laadruimte.
Gaan we uit van de Serena
Cargo met normaal dak, dan
hebben we te maken met een
lengte van de laadvloer van
maar liefst 2,02 meter, een
breedte van 1,46 meter en
Voor motorfietsen geldt geen
vastgesteld verkoopbedrag.
Hier wordt de norm
gehanteerd dat een
garantiebewijs kan worden
verstrekt als de
aanschafwaarde van de
occasion minimaal eenderde
bedraagt van de
oorspronkelijke nieuwprijs.
Voor de caravan, vouw- en
kampeerwagen gelden weer
andere normen. Orp te
beginnen beloopt de
garantietermijn hierbij één
jaar.
De aanschafprijs van de
gebruikte sta- of toercaravan
moet ten minste zesduizend
gulden bedragen, terwijl voor
een vouw- of kampeerwagen
een minimum aanschafprijs
van drieduizend gulden geldt.
De naam Del Sol werd al
rder door Seat op de Ibiza
gebruikt en de naderende
zomer heeft de Nederlandse
importeur weer doen
besluiten een speciale versie
van de Marbella onder deze
naam op de markt té brengen.
Als basis dient de Marbella
Fun die sinds kort wordt
geleverd met
rembekrachtiging en een ver
nieuwde interieuraankleding.
De auto heeft een glazen
schuifdak waarvan de
glijrails zijn uitgevoerd in de
carrosseriekleur. Ook de
naaf kappen zijn
meegespoten. Verder sieren
"Del Sol"-stickers de zijkanten.
Voor de extra uitvoering
wordt een meerprijs van
tweehonderd gulden in
rekening gebracht, zodat de
Marbella Del Sol voor
f. 13.895,= wordt afgeleverd.
«F*.«e
De Nederlandse autobusindustrie verenigd in de RAI, is
zeer verheugd over de beslissing van minister Maij-
Weggen om met onmiddelijke ingang de vijftien meter-bus
op de weg toe te staan. De 15-meter-bus vervoert 30 procent
meer passagiers dan de conventionele touringcar van 12
meter en biedt een aanzienlijke kostenbesparing die ook de
consument ten goede komt. De verlengde touringcar is
bovendien minder belastend voor het milieu en neemt
minder ruimte in op de weg. De 15-meter-bus zal naar
verwachting vooral worden ingezet bij vervoer over
langere afstanden, zoals vakantiependels. Een Europese
richtlijn bepaalt de maximale lengte van een bus op 12
meter. Al lange tijd wil de RAI dat de overheid langere
bussen toestaat op de weg. België en Duitsland besloten
daar al eerder toe. De Nederlandse busindustrie, die de
helft van de productie exporteert, zag hierdoor de
concurrentiepositie ernstig bedreigd. Immers, een 15-
meter-bus, geproduceerd in Nederland, maar daar niet
toegelaten, kan zich niet verkopen op de buitenlandse
markten. Nu de 15-meter-bus officieel wordt toegelaten,
krijgt de autobusindustrie een sterke impuls. De RAI
verwacht dat zeker in het begin het aantal orders sterk zal
oplopen. Tevens komt een einde aan de situatie dat
Nederlandse touringcarbedrijven hun verlengde bussen
noodgedwongen op Duits kenteken laten rijden.
cs komen in Europa
le tien miljoen auto's in
rking voor demontage,
u z 3% van iedere auto is al
geschikt voor hergebruik, wat
van geen enkele ander
complex samengesteld
industrieel produkt kan
worden gezegd.
De drie merken werken
afzonderlijk al jaren aan
recycling en hebben dan ook
inmiddels eigen verzamel- en
demontage-organisaties die
voldoen aan de richtlijnen
van de vereniging van
Europese
Automobielfabrikanten
(ACEA).
w
e
- ao
‘*m*^*t ’—-*1