ROVER 623 SI ijk iii i Charmant PEUGEOT 405 GTX F ROVER-MOTOR VOOR FSO ieligsi ra 495,- 95,- IM <g T^tr w O s GUTOCENTRUM COLLBRIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 Uitdeuken HV-TL-52 ww 10 1994 pagina 2Ó Oplage: 97.385 Donderdag 9 juni 1994 sn gesloten ding, i der el nde] >rek« ip linksaf, larnaast nsole ook Lees verder op pagina 9 •in iet 1 van Tony Vos Fioravanti Autotest: Sensiva Daihatsu Feroza Lees verder Cargo VAN in dit nummer 5NSSTRAAT 24 pag. 9 pag. 3 pag. 5 oza.: Bijlage van: De Tilburgse Koerier te De4utoMaat Je voelt je lekkerder in een Peugeot Rij-impressie: Nissan Serena Jaargang 6 Nummer 23 jkozen voor rende grille rdeel maar t van Detroit races en .hallenge op hoef1 680 letalen ran de MI- die we inmiddels op bijna alle Bovendien hebben alle 600- types terugvinden. het comfort van de 405 naar een hoger plan. Het totale pakket extra's vertegenwoordigt een waarde van f.3.700,=. De klant betaalt echter een meerprijs van slechts f.830,=. De 405 1.8 kost daarom f.40.990,=. Di liter kost f.43.320,= en de turbodiesel f.47.940,=. De break kost respectievelijk f.45.165,= (1.8), f.47.495,= (2.0) en f.52.110,= (DT). Eindelijk is Rover op de goede weg. Na jaren van steeds inzak kende verkopen, heeft het merk tot nu toe haar marktaandeel ten opzichte van vorig jaar bijna weten te verdubbelen en dat is een prima prestatie. Rover heeft sinds de introductie van de gefacelifte 800 gel een zeer kenmerkt VEft/qOPMW/77E METDEZOMER- C0//TR0LEBEMRT VMZfflMOST SAAB VUWOOSTbv ^^/^^Automobielbedrijfnlburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 rdeze !auto 5 km/u en je van 0 ,1=9,8 secon- laast is de zuiniger een stuk stiller is geworden. Vernieuwde voorstoelen moeten het comfort verbeteren. Via een handgeschakelde vijfbak worden de achterwielen aangedreven. Rondom zijn schijfremmen gemonteerd. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen, terwijl achter nog steeds gebruik gemaakt wordt van een starre as met bladveren. FSO geeft echter een zeer modern prestatieniveau voor i nieuwe Prima op. De haalt een top van 175 heeft voor het sprintje tot 100 km/u slechts 9, den nodig. Daarnc motor aanzienlijk dan de bestaande 1.5 motor. De FSO Prima 1.4-16V gaat ongeveer f .22.000,= kosten. Om voor de marktintroductie Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur gemiddeld, maar de 623 nog een schepje op. Dat de topsnelheid >us 1005 1 JB Tilburg >n 013-490890 pi 3-426500 Veel autosport op zondag 12 juni, zowel op de buis als in onze omgeving: - Grand Prix formule 1 Canada te Montreal - Indy Cars op het stratencircuit - Historische ra< Ferrari 348 chc de Nurburgring - Races voor het Nederlands Kampioenschap op het circuit van Zolder - Brits raceweekend op Zandvoort - NK Rallycross op het Valkenswaardse Eurocircuit 16 op het kofferdeksel en meegespoten buitenspiegels en portiergrepen. Maar ook in het interieur is de GTX rijker uitgerust. Een driespakig met leer bekleed stuur, kuipstoelen met verstelbare lendesteun, hoofdsteunen op de achterbank, elektrische voorruitbediening met tiptoets aan bestuurderszijde en velours bekleding tillen Het programma van FSO, wat tot nu toe bestaat uit een aantal varianten van de vijfdeurs Prima, zal later in het jaar worden uitgebreid. Dan komt namelijk een Prima met 1.4 liter 16-klepsmotor op de markt. Het gaat hier om dezelfde motor die we in de Rover 114 vinden, voorzien van multipoint injectie en zodoende een vermogen van 103 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 127 Nm bij 5000 tr/min. De Prima 1.4-16V krijgt verder een met 6 centimeter toegenomen spoorbreedte voor een bétere stabiliteit en een gewijzigd dashboard. Het gaat hier met name om een compleet nieuw instrumentarium en verbeterde uitstroom- openingen. Ook de isolatie is verbeterd, waardoor de auto Verder staat voor volgend jaar een stationcar op stapel. zijn namelijk met leer bekleed, terwijl de middenbaan met stof is overtrokken. Dit geeft de auto een nog exclusievere uitstraling. De bestuurdersstoel kan elektrisch in hoogte worden versteld. Verder heeft de auto een glazen schuif/kanteldak met elektrische bediening en een uitschuifbare afdekplaat. De radiovoorbereiding is nog completer met naast de reeds aanwezige speakers ook twee tweeters. Het veiligheidspakket met bestuurdersairbag en verstevigingsbalken in de portieren wordt bij de 623 Si nog eens verder uitgebreid met een airbag aan passagierszijde. Daarnaast vinden we op de console ook een afwerking met wortelnotehout. Vianen - Toen we zo'n jaar geleden voor het eerst kennis mochten maken met de Rover 600-reeks, waren we al direct van dit model gecharmeerd. Alhoewel de auto technisch overeenkomt met de huidige Honda Accord, heeft de ontwerpafdeling van Rover op hetzelfde onderstel toch een totaal andere auto weten te creëeren met een zeer herkenbare uitstraling. Aan de top van het programma staat vanaf nu de 623 Si. Beeldbepalend Het lijkt een klein onderd van een auto, een grille, i in dit geval is het toch beeldbepalend. Tot half i dit jaar werden er zo'n 11 Rover 600's in ons land verkocht, in een segment overigens waar Rover voorheen nog helemaal niet vertegenwoordigd was. Het programma bestond tot nu toe uit de 620i met 115 pk 2 liter motor en de completere 620 Si ook met 2 liter en 131 paardekrachten. De wat kaal ogende 620i heeft sinds kort meegespoten bumpers en is daardoor ineens veel aantrekkelijker geworden. Peugeot levert vanaf nu een 405 in aantrekkelijke GTX- uitvoering. De auto is gebaseerd op de GR-uitgave met 1.8 en 2.0 liter benzinemotor en de 1.9 liter dieselturbo zowel als sedan en break. Het uiterlijk van de GTX is compleet gemaakt door de toevoeging van mistlampen in de voorbumper, lichtme' velgen, de spoiler var Het geheim is onthuld, of liever gezegd, er werd geheimzinnig gedaan over iets wat ik al lang gezien had. Enkele weken geleden vertelde ik over de verschillende firma's in den landen die deuken repareren zonder gebruik te maken van plamuur en een spuitcabine. Het gaat hierbij vooral om kleine deuken, waarbij de lak niet beschadigd is. Alle firma's die deze techniek tot nu toe gebruiken, hullen hun werkmethoden in een grote wolk. Als de gedeukte auto is binnengereden, wordt de nieuwsgierige klant uit de werkruimte geleid. Ondanks het feit dat de techniek bij een aantal deuken prima werkt, is het toch goed voor de consument te weten wat er met zijn auto gebeurt. De techniek is afkomstig uit Europa. Bij meerdere autofabrikanten wordt ie al lang toegepast. Auto's die uit de spuitcabine komen en droog zijn worden bijvoorbeeld bij Volvo, Mercedes en BMW met uiterste precisie van kleine onvolkomenheden ontdaan. Een Amerikaan heeft deze techniek meegenomen naar zijn eigen land. Als een soort rondtrekkend circus haalde hij op de meest uiteenlopende plaatsen deuken uit auto's en werd snel erg rijk. Inmiddels zijn er zo 'n acht bedrijven in de VS die de techniek in huis hebben, de gereedschappen leveren en mensen opleiden. Want het geheel bestaat voor 8 procent uit gereedschappen en 92 procent uit scholing. De set bestaat uit een reeks lange metalen pijpen met een stevig handvat en aan he uiteinde iedere keer een ander vormpje, voor iedere soort deuk een ander instrument. Door met dit vormpje te drukken en wrijven gaat de deuk eruit, als men tenminste goed getraind is. Ook zijn er hulpstukken voor uit te deuken dubbel plaatwerk. Het geheel ziet er uiterst eenvoudig uit en daarom is het volledig terecht dat de geheimzinnigheid nu is opgeheven. Wie overigens een bezoek brengt aan de genoemde autofabrikanten kan ongestoord deze manier van ’uitdeuken' aanschouwen... De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Stap voor stap worden momenteel wijzigingen aangebracht aan de formule 1 wagens, om ze veiliger te maken. Voor elke race introduceert de FIA, in overleg met de constructeurs, een paar nieuwe regels. Voor de Grand Prix van Canada staan er enkele veranderingen op het programma die de bolides een duidelijk ander aanzicht zullen geven. De cockpit wordt ruimer en moet aan de zijkanten hoger opgebouwd worden om het hoofd van de coureur beter te beschermen. Daarnaast moet de luchthapper boven het hoofd van de rijder verdwijnen teneinde het vermogen van de motor te beperken. Met deze laatste wijziging zijn de sponsors niet blij, er verdwijnt immers aanzienlijk wat reclame-oppervlak. met 16 km/u is toegenomen tot 216 km/u zal weinig mensen echt interesseren. Wel belangrijk is de toename van het koppel van 178 Nm bij 4800 tr/min tot 206 Nm bij 4500 tr/min voor de 2.3. Dit is vooral te merken in een vlottere acceleratie van 0 tot 100 km/u en tussenacceleraties die minder tijd vergen. In 8,9 seconden trekt de Rover 623 naar de 100 km/u. De motor is redelijk stil. De 623 Si is alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfbak die een lichte, prettige bediening kent. Net als de overige 600- modellen is de 623 Si redelijk stug geveerd, maar dat past bij deze snelste versie wat beter dan bij de bestaande 2 liters. Sportpakket Bovendien is op de 623 Si nog een sportpakket te bestellen waarbij de auto wat lager op zijn wielen komt te staan. De 623 Si heeft een uitvoering die is gebaseerd op de 620 Si. Dat betekent dat zaken als centrale vergrendeling met afstandbediening, alarm met immobilizer, vier elektrisch bediende portierruiten, 4 luidsprekers, in twee delen neerklapbare achterbank, met leer bekleed stuurwiel, wortelnotehouten panelen op dashboard en portierpanelen en getint glas standaard zijn. Toch heeft Rover daaraan nog een aantal specifieke kenmerken voor het topmodel toe weten te voegen. De 623 Si staat op lichtmetalen velgen met 195/60 x 15 banden. In het interieur valt direct de de kwaliteiten van deze nieuwe FSO te bewijzen heeft importeur Abimex een versie voor de racerij laten prepareren. De auto is omgebouwd met groep A- specificatie, terwijl de Rover- motor voldoet aan de groep N- eisen. De importeur hoopt uiteraard met deze raceversie het imago van het merk te kunnen verbeteren. Overigens blijft de Prima minimaal tot en met 1997 het belangrijkste produkt wat door FSO zal worden gemaakt. Later dit jaar zal de huidige 1.9 liter PSA- dieselmotor vervangen worden door het nieuwste exemplaar, die we nu al in de Citroën Xantia vinden. Voor de 24 uur van Le Mans heeft de organisatie, de Automobile Club del'Ouest, maar liefst 80 inschrijvingen ontvangen. De ACO heeft hieruit een interessant veld van 55 wagens geselecteerd die de trainingen gaan strijden om 50 strafplaatsen. Bovendien zijn er 10 reserves genomineerd. De belangrijkste kandidaten voor de eindoverwinning lijken op dit moment Courage, Porsche, Toyota en Nissan. De ELE-rally, afgelopen weekend in slechte weersomstandigheden verreden rond Eindhoven en meetellend voor het Open Nederlands Kampioenschap, werd gewonnen door de Duitse titelverdediger Dieter Depping in zijn Ford Escort Cosworth. Op de tweede plgats eindigde onze landgenoot Eddy van Hoorn, eveneens met een Escort. Van Hoorn behoudt hiermee de leiding in de tussenstand. modellen voortaan standaard een airbag in het stuurwiel. De nieuwe 623 Si is een auto die op meerdere punten in een hoger segment thuishoort. Allereerst zorgt de 2.3 liter 16- kleps motor met een vermogen van 158 pk bij 5800 tr/min voor een beter prestatieniveau. Natuurlijk scoren de 2 liter al bovenga doet er r bovenop. Dat de tops Made in Europe PT-NH4|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21