ROVER 623 SI
ijk
iii
i
Charmant
PEUGEOT 405 GTX
F ROVER-MOTOR VOOR FSO
ieligsi
ra
495,-
95,-
IM
<g
T^tr
w O s
GUTOCENTRUM
COLLBRIS TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
Uitdeuken
HV-TL-52
ww
10
1994 pagina 2Ó
Oplage: 97.385
Donderdag 9 juni 1994
sn gesloten
ding, i
der el
nde]
>rek«
ip linksaf,
larnaast
nsole ook
Lees verder op pagina 9
•in
iet
1 van
Tony Vos
Fioravanti
Autotest:
Sensiva
Daihatsu Feroza
Lees verder
Cargo VAN
in dit nummer
5NSSTRAAT
24
pag. 9
pag. 3
pag. 5
oza.:
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
te
De4utoMaat
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Rij-impressie:
Nissan Serena
Jaargang 6
Nummer 23
jkozen voor
rende grille
rdeel
maar
t van Detroit
races en
.hallenge op
hoef1
680
letalen
ran de MI-
die we inmiddels op bijna alle Bovendien hebben alle 600-
types terugvinden.
het comfort van de 405 naar
een hoger plan. Het totale
pakket extra's
vertegenwoordigt een waarde
van f.3.700,=. De klant betaalt
echter een meerprijs van
slechts f.830,=. De 405 1.8
kost daarom f.40.990,=. Di
liter kost f.43.320,= en de
turbodiesel f.47.940,=. De
break kost respectievelijk
f.45.165,= (1.8), f.47.495,= (2.0)
en f.52.110,= (DT).
Eindelijk is Rover op de goede
weg.
Na jaren van steeds inzak
kende verkopen, heeft het
merk tot nu toe haar
marktaandeel ten opzichte
van vorig jaar bijna weten te
verdubbelen en dat is een
prima prestatie. Rover heeft
sinds de introductie van de
gefacelifte 800 gel
een zeer kenmerkt
VEft/qOPMW/77E
METDEZOMER-
C0//TR0LEBEMRT
VMZfflMOST
SAAB
VUWOOSTbv
^^/^^Automobielbedrijfnlburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
rdeze
!auto
5 km/u en
je van 0
,1=9,8 secon-
laast is de
zuiniger
een stuk stiller is geworden.
Vernieuwde voorstoelen
moeten het comfort
verbeteren. Via een
handgeschakelde vijfbak
worden de achterwielen
aangedreven. Rondom zijn
schijfremmen gemonteerd. De
voorwielen zijn onafhankelijk
opgehangen, terwijl achter
nog steeds gebruik gemaakt
wordt van een starre as met
bladveren. FSO geeft echter
een zeer modern
prestatieniveau voor i
nieuwe Prima op. De
haalt een top van 175
heeft voor het sprintje
tot 100 km/u slechts 9,
den nodig. Daarnc
motor aanzienlijk
dan de bestaande 1.5 motor.
De FSO Prima 1.4-16V gaat
ongeveer f .22.000,= kosten.
Om voor de marktintroductie
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
gemiddeld, maar de 623
nog een schepje
op. Dat de topsnelheid
>us 1005 1
JB Tilburg
>n 013-490890
pi 3-426500
Veel autosport op zondag
12 juni, zowel op de buis als
in onze omgeving:
- Grand Prix formule 1
Canada te Montreal
- Indy Cars op het
stratencircuit
- Historische ra<
Ferrari 348 chc
de Nurburgring
- Races voor het
Nederlands
Kampioenschap op het
circuit van Zolder
- Brits raceweekend op
Zandvoort
- NK Rallycross op het
Valkenswaardse
Eurocircuit
16 op het kofferdeksel en
meegespoten buitenspiegels
en portiergrepen. Maar ook in
het interieur is de GTX rijker
uitgerust.
Een driespakig met leer
bekleed stuur, kuipstoelen
met verstelbare lendesteun,
hoofdsteunen op de
achterbank, elektrische
voorruitbediening met
tiptoets aan bestuurderszijde
en velours bekleding tillen
Het programma van FSO, wat
tot nu toe bestaat uit een
aantal varianten van de
vijfdeurs Prima, zal later in
het jaar worden uitgebreid.
Dan komt namelijk een Prima
met 1.4 liter 16-klepsmotor op
de markt. Het gaat hier om
dezelfde motor die we in de
Rover 114 vinden, voorzien
van multipoint injectie en
zodoende een vermogen van
103 pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 127 Nm bij 5000
tr/min. De Prima 1.4-16V krijgt
verder een met 6 centimeter
toegenomen spoorbreedte
voor een bétere stabiliteit en
een gewijzigd dashboard. Het
gaat hier met name om een
compleet nieuw
instrumentarium en
verbeterde uitstroom-
openingen. Ook de isolatie is
verbeterd, waardoor de auto
Verder staat voor volgend jaar
een stationcar op stapel.
zijn namelijk met leer
bekleed, terwijl de
middenbaan met stof is
overtrokken. Dit geeft de auto
een nog exclusievere
uitstraling. De
bestuurdersstoel kan
elektrisch in hoogte worden
versteld. Verder heeft de auto
een glazen schuif/kanteldak
met elektrische bediening en
een uitschuifbare afdekplaat.
De radiovoorbereiding is nog
completer met naast de reeds
aanwezige speakers ook twee
tweeters. Het
veiligheidspakket met
bestuurdersairbag en
verstevigingsbalken in de
portieren wordt bij de 623 Si
nog eens verder uitgebreid
met een airbag aan
passagierszijde. Daarnaast
vinden we op de console ook
een afwerking met
wortelnotehout.
Vianen - Toen we zo'n jaar geleden voor het eerst
kennis mochten maken met de Rover 600-reeks,
waren we al direct van dit model gecharmeerd.
Alhoewel de auto technisch overeenkomt met de
huidige Honda Accord, heeft de ontwerpafdeling
van Rover op hetzelfde onderstel toch een totaal
andere auto weten te creëeren met een zeer
herkenbare uitstraling. Aan de top van het
programma staat vanaf nu de 623 Si.
Beeldbepalend
Het lijkt een klein onderd
van een auto, een grille, i
in dit geval is het toch
beeldbepalend. Tot half i
dit jaar werden er zo'n 11
Rover 600's in ons land
verkocht, in een segment
overigens waar Rover
voorheen nog helemaal niet
vertegenwoordigd was. Het
programma bestond tot nu toe
uit de 620i met 115 pk 2 liter
motor en de completere 620 Si
ook met 2 liter en 131
paardekrachten. De wat kaal
ogende 620i heeft sinds kort
meegespoten bumpers en is
daardoor ineens veel
aantrekkelijker geworden.
Peugeot levert vanaf nu een
405 in aantrekkelijke GTX-
uitvoering. De auto is
gebaseerd op de GR-uitgave
met 1.8 en 2.0 liter
benzinemotor en de 1.9 liter
dieselturbo zowel als sedan
en break. Het uiterlijk van de
GTX is compleet gemaakt
door de toevoeging van
mistlampen in de
voorbumper, lichtme'
velgen, de spoiler var
Het geheim is onthuld, of
liever gezegd, er werd
geheimzinnig gedaan
over iets wat ik al lang
gezien had. Enkele weken
geleden vertelde ik over
de verschillende firma's in
den landen die deuken
repareren zonder gebruik
te maken van plamuur en
een spuitcabine. Het gaat
hierbij vooral om kleine
deuken, waarbij de lak
niet beschadigd is. Alle
firma's die deze techniek
tot nu toe gebruiken,
hullen hun werkmethoden
in een grote wolk. Als de
gedeukte auto is
binnengereden, wordt de
nieuwsgierige klant uit de
werkruimte geleid.
Ondanks het feit dat de
techniek bij een aantal
deuken prima werkt, is het
toch goed voor de
consument te weten wat er
met zijn auto gebeurt.
De techniek is afkomstig
uit Europa. Bij meerdere
autofabrikanten wordt ie
al lang toegepast. Auto's
die uit de spuitcabine
komen en droog zijn
worden bijvoorbeeld bij
Volvo, Mercedes en BMW
met uiterste precisie van
kleine onvolkomenheden
ontdaan. Een Amerikaan
heeft deze techniek
meegenomen naar zijn
eigen land. Als een soort
rondtrekkend circus
haalde hij op de meest
uiteenlopende plaatsen
deuken uit auto's en werd
snel erg rijk. Inmiddels zijn
er zo 'n acht bedrijven in de
VS die de techniek in huis
hebben, de
gereedschappen leveren
en mensen opleiden. Want
het geheel bestaat voor 8
procent uit
gereedschappen en 92
procent uit scholing. De set
bestaat uit een reeks lange
metalen pijpen met een
stevig handvat en aan he
uiteinde iedere keer een
ander vormpje, voor iedere
soort deuk een ander
instrument. Door met dit
vormpje te drukken en
wrijven gaat de deuk eruit,
als men tenminste goed
getraind is. Ook zijn er
hulpstukken voor uit te
deuken dubbel plaatwerk.
Het geheel ziet er uiterst
eenvoudig uit en daarom
is het volledig terecht dat
de geheimzinnigheid nu is
opgeheven. Wie overigens
een bezoek brengt aan de
genoemde
autofabrikanten kan
ongestoord deze manier
van ’uitdeuken'
aanschouwen...
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Stap voor stap worden
momenteel wijzigingen
aangebracht aan de
formule 1 wagens, om ze
veiliger te maken. Voor elke
race introduceert de FIA, in
overleg met de
constructeurs, een paar
nieuwe regels. Voor de
Grand Prix van Canada
staan er enkele
veranderingen op het
programma die de bolides
een duidelijk ander
aanzicht zullen geven. De
cockpit wordt ruimer en
moet aan de zijkanten
hoger opgebouwd worden
om het hoofd van de coureur
beter te beschermen.
Daarnaast moet de
luchthapper boven het
hoofd van de rijder
verdwijnen teneinde het
vermogen van de motor te
beperken. Met deze laatste
wijziging zijn de sponsors
niet blij, er verdwijnt
immers aanzienlijk wat
reclame-oppervlak.
met 16 km/u is toegenomen tot
216 km/u zal weinig mensen
echt interesseren. Wel
belangrijk is de toename van
het koppel van 178 Nm bij 4800
tr/min tot 206 Nm bij 4500
tr/min voor de 2.3. Dit is vooral
te merken in een vlottere
acceleratie van 0 tot 100 km/u
en tussenacceleraties die
minder tijd vergen. In 8,9
seconden trekt de Rover 623
naar de 100 km/u. De motor is
redelijk stil. De 623 Si is alleen
verkrijgbaar met een
handgeschakelde vijfbak die
een lichte, prettige bediening
kent. Net als de overige 600-
modellen is de 623 Si redelijk
stug geveerd, maar dat past
bij deze snelste versie wat
beter dan bij de bestaande 2
liters.
Sportpakket
Bovendien is op de 623 Si nog
een sportpakket te bestellen
waarbij de auto wat lager op
zijn wielen komt te staan.
De 623 Si heeft een uitvoering
die is gebaseerd op de 620 Si.
Dat betekent dat zaken als
centrale vergrendeling met
afstandbediening, alarm met
immobilizer, vier elektrisch
bediende portierruiten, 4
luidsprekers, in twee delen
neerklapbare achterbank,
met leer bekleed stuurwiel,
wortelnotehouten panelen op
dashboard en portierpanelen
en getint glas standaard zijn.
Toch heeft Rover daaraan nog
een aantal specifieke
kenmerken voor het topmodel
toe weten te voegen. De 623 Si
staat op lichtmetalen velgen
met 195/60 x 15 banden. In het
interieur valt direct de
de kwaliteiten van deze
nieuwe FSO te bewijzen heeft
importeur Abimex een versie
voor de racerij laten
prepareren. De auto is
omgebouwd met groep A-
specificatie, terwijl de Rover-
motor voldoet aan de groep N-
eisen. De importeur hoopt
uiteraard met deze raceversie
het imago van het merk te
kunnen verbeteren.
Overigens blijft de Prima
minimaal tot en met 1997 het
belangrijkste produkt wat
door FSO zal worden
gemaakt. Later dit jaar zal de
huidige 1.9 liter PSA-
dieselmotor vervangen
worden door het nieuwste
exemplaar, die we nu al in de
Citroën Xantia vinden.
Voor de 24 uur van Le Mans
heeft de organisatie, de
Automobile Club del'Ouest,
maar liefst 80
inschrijvingen ontvangen.
De ACO heeft hieruit een
interessant veld van 55
wagens geselecteerd die
de trainingen gaan strijden
om 50 strafplaatsen.
Bovendien zijn er 10
reserves genomineerd. De
belangrijkste kandidaten
voor de eindoverwinning
lijken op dit moment
Courage, Porsche, Toyota en
Nissan.
De ELE-rally, afgelopen
weekend in slechte
weersomstandigheden
verreden rond Eindhoven
en meetellend voor het
Open Nederlands
Kampioenschap, werd
gewonnen door de Duitse
titelverdediger Dieter
Depping in zijn Ford Escort
Cosworth. Op de tweede
plgats eindigde onze
landgenoot Eddy van
Hoorn, eveneens met een
Escort. Van Hoorn behoudt
hiermee de leiding in de
tussenstand.
modellen voortaan standaard
een airbag in het stuurwiel.
De nieuwe 623 Si is een auto
die op meerdere punten in een
hoger segment thuishoort.
Allereerst zorgt de 2.3 liter 16-
kleps motor met een
vermogen van 158 pk bij 5800
tr/min voor een beter
prestatieniveau. Natuurlijk
scoren de 2 liter al
bovenga
doet er r
bovenop. Dat de tops
Made in Europe
PT-NH4|