FIAT PUNTO CABRIO EN SELECTA BMW 7-SERIE a Goed ie UT Wijzigingen Honda Civic (voor)uitzicht ET Nissan, meest verkochte Japanner in Europa I BB A I I M» -dl 1994 pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 19 mei 1994 pagina 9 DETILBURGSE KOERIER .1985 into ons. drtel lof. jr op zei de IELDMERK K >0 km )0km 1990 FEEL FREE, FEEL SUZUKI vn Vervolg van pagina 1 4NIS M Sydney. Nu voor iedereen bereikbaar. TILBURG: Automobielbedrijf Gijsbers Tilburg B.V., Bosscheweg 296, 013 - 35 56 55. >0 km )0 km 10 km 10 km .11-1992 1987 .10-1990 1987 1990 1991 .1988 .1989- .1992 .1992 .1992 ;ns de s voorin O km O km O km O km O km 10 km K) km 10 km 0 km 0 km O km O km O km 1990 1992 1992 1990 1990 1989 1990 1989 1989 1990 1992 1987 1986 1989 1986 1988 1989 1986 1984 1986 1991 1987 1989 1987 1988 1989 1985 is bij rond 20 pk) 2.4 iverwoest- >r (55 kW/ angs en wij jor hoe de snsatie kan sauto van irbaar van- V) I >r de 60 IELX) van de 7- nde srwerkt. en doen afstandbediening en alarm, getint glas, dubbele airbag, vier hoofdsteunen, audio- installatie met 6 speakers en ABS. De 730i is er ook als Executive met onder meer currentiej lellen, ma en Ter zoopaant. 16.00 uur. van Breugel 1991 •olyester 8-1992 iet zo rlsdrie- iseerd op houdt Helaas, helaas, voor de zomer is de nieuwste Fiat, de Punto Cabrio niet in Nederland te koop. Pas als de bladeren van de bomen vallen is hij in de showroom te bewonderen. In een zomers Italië deden wij de eerste rij-indrukken op met de nieuwe open Fiat en tevens met de Selecta en Punto met 1.6 motor. Nissan is ook in 1993 het best verkochte Japanse automerk in Europa geweest, een positie die al sinds 1975 wordt ingenomen. Bovendien heeft Nissan haar marktaandeel op de Europese automarkt in 1993 verhoogd i 3,5 naar 3,8%. Dat is opmerkelijk gezien de Selecta Als u het ons vraagt is de fijnste Punto beslist die met automatische transmissie uit het Brabantse land ofwel de Om de luxe de Honda Ci sedan te ver! 1994-modellen op een aantal luchtinlaatk< punten aangepast. Zo is De aankleding vai bijvoorbeeld de isolatie van interieur is geactuv, tussenscnot en vloer door nieuwe beklc 2 geoptimaliseerd, waardoor stoffen van een bete het geluidsniveau met 5 dB(A) kwaliteit in donkere is teruggébracht. Verder is de Een aantal zaken zijn bodemplaat verstevigd door standaardspecificatie het aanbrengen van extra verlaging in absolute aantallen. Het resultaat is te danken aan de sterke concurrentiepositie van de huidige en nieuwe modellen, zoals de Micro, Sunny, Primera, Serena en Terrano II, die tezamen in 1993 een verkoopaantal van 480.000 realiseerden. Ook Fiat ziet in dat de belangstelling voor open auto's toeneemt. In plaats van een apart en dus kostbaar model te ontwikkelen, biedt Fiat op basis van de Punto een interessant alternatief. Het aanbod kleine cabrio's beperkt zich op dit moment tot auto's als de Suzuki Swift, Peugeot 205 en Rover 100. Die laatste is overigens ook nog niet leverbaar. Wie op de prijsindicatie afgaat (omstreeks f 42.000,- voor i S tot f 50.000,- voor de 90 E ziet de lijst met mededingers snel groeien dankzij lar IELX iep bijvoorbeeld de goedkoper geworden open-Golf. Een echte prijskraker zal de Pui Cabrio dan ook niet worden. u uc kAiierauurste, srsterkst gemotoriseerde variant is gekozen, wat overigens bij de Uno ne was. De Selecta is er al en vijfdeurs en gebal de SX-uitvoering. Dat de prijs van f 28.950,- tractiecontr comfortzetelo wortelnotehouten panelen voor f.l79.800,=. Vanaf f. 173.200,= heeft BMW de 740i die tegen f,199.700,= als zijn werk voortreffelijk. Simpel het gaspedaal intrappen zorgt voor een vlotte en vooral vloeiende acceleratie. Het is weliswaar geen topsprinter (0-100 km/h: 17,5 seconden, top 150 km/h), maar in druk stadsverkeer zul je menigeen toch te snel af zijn. Het pleit voor Fiat dat nu eens loeiender op dan niet Voor de allerduurste, djl de auto verder allersterkst gen taan voor bijvoorbeeld variant is gekoz een stoplicht geen kruipneigingen heeft. De Continu Variabele Transmissie, gekoppeld aan de 1,2 liter 60 pk motor, doet CVT. Van de Uno was er al een Selecta, zoals Fiat de CVT noemt. Trouwens, alle Fiats ’--’-Ive de Cinquecento en «e v>roma zijn te bestellen met een CVT automaat. De versnellingsbak van de Fiat Punto-CVT wordt gekocht bij Subaru in Japan en is voorzien van een elektromagnetische koppeling. Daarmee trekt de Punto veel vlc -J de Uno, terwijl bij stilste een stopl kruipneic het schuifdak bij de LSi en ESi en de bestuurdersairbag bij de VEi. Bij de sportieve VTi zijn de bestaande stoelen vervangen door anatomisch gevormde kuipstoelen, terwijl een airbag standaard is geworden. De achterruit die een deel is van de klepconstructie is voortaan voorzien van een handvat om makkelijker te worden Bertone Fiat heeft zowel het ontwerp als de produktie uitbesteed aan Bertone. Dit bedrijf heeft in het verleden fraaie vormgevingsstaaltjes getoond. Tegenwoordig is de kleine fabriek verantwoordelijk voor onder meer de Opel Astra Cabriolet. Of het ontwerp geslaagd is moet ieder voor zich uitmaken. In elk geval heeft de Cabrio een nogal hoge taille, wat benadrukt wordt door zijn gedrongen postuur. De Punto Cabrio is tegelijkertijd met de drie- en de vijfdeurs ontwikkeld. Dat is een voordeel, want zo konden de noodzakelijke verstevigingen al in een vroeg ontwerpstadium worden geïntegreerd en kon worden afgezien van een rolbeugel. Toch is 45 procent van al het plaatstaal speciaal voor de Cabrio ontworpen. Met de torsiestijfheid (een belangrijk criterium voor cabrio's) lijkt het goed gesteld, wegoneffenheden worden zonder hevige carrosseriereacties ver Wel zal Fiat iets moetei aan de zijdelingse ondersteuning van het verstelbare stuurwiel, dat nogal slapjes lijkt. Het stuur klappert op oneffenheden en daardoor geeft de Punto Cabrio juist de indruk niet torsiestijf te zijn. Over het rijcomfort verder niets dan Dankzij zijn iets hogere gewicht, veert de Punto Cabrio beter dan zijn wat stugge gesloten broers. Wel mist de 60 S een torsiestabilisator vóór waardoor de koets in snel genomen bochten overhelt. maximum *«,r motor rwijlde 1.6 imaal 127 Nm t aan dat 90 Prijzen Wie achter het stuur v< serie plaatsneemt en c ideale zitpositie heeft gevonden, voelt zich vrijwel meteen thuis. Alle bedieningsorganen zitten op de juiste plek en het geheel komt gelukkig niet overdreven groot over. Het uitzicht rondom is uitstekend, zelfs de neus is goed zichtbaar. Dat zeer nadrukkelijk aan de achterpassagiers is gedacht blijkt onder meer uit de forse been- en hoofdruimte achterin en speciaal ook de nieuwe achteras (een dóórontwikkeling van de 850), eur die het comfort achterin ten i. De Civic sedan goede komt. Verder zorgt deze ft op alle uitvoeringen asconstructie ervoor dat de 7- trale vergrendeling. serie op een snel gereden Nieuw in het programma is de traject aanvoelt als een 1.5 VEi sedan met een compacte auto. laai motorrendement. Het weggedrag is zeer sraard betreft het hier een neutraal te noemen. Pas üC-motor met variabele een natte, gladde ondergrc regeling van de grijpt de tractiecontrole i -lichthoogte. Er regelmatig in. Op droog wegdek is er weinig neiging tot uitbreken. BMW Nederland gaat vanaf juni de 730i leveren voor f.149.800,= in een zeer complete tandaarduitvoering met nuatmetalen velgen, airconditioning, automaat, centrale vergrendeling met en het comfort van laspunten. Ook de motor zelf livic 3-deurs en is stiller geworden door irbeteren, zijn de toepassing van een ander i op een aantal luchtinlaatkanaal. past. Zo is De aankleding van het isolatie van interieur is geactualiseerd doer door nieuwe bekledings- tere re tinten. Een aantal zaken zijn van de standaardspecificaties naar de optielijst verschoven, zoals trole, dubbel glas, Executive wordt afgeleverd, iels en In september wordt de serie compleet gemaakt met de 14 centimeter lange L-versies en de 750i met een 5,4 liter V12 van 326 pk. Vierzitter De 90 ELX gaat relaxed door de bocht. Deze uitvoering beschikt over de nieuwe 1,6- liter motor met 65 kW (88 pk). Daarmee is deze 1070 kilo zware ELX goed bediend. Hij sprint in 12,3 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt 170 km/h. Wie met de Punto Cabrio in ons vlakke land blijft en niet constant het onderste uit de kan haalt, heeft echter voldoende aan de 1,2 liter 60 pk motor. Hij legt de sprint van 0-100 km/h af in 15 seconden en heeft een top van 150 km/h. Beide motoren zijn eerder op trekkracht ontworpen dan op topvermogen. Het max koppel van de 1,2 liter bedraagt 96 Nm ten liter het tot maxiir brengt. Fiat geeft i Ruim 2.000 gulden voordeel op de Swift Sydney met o.a. stuur- I bekrachtiging, complete 4 x 25W Sony stereo, derde remlicht in spoiler en zwart metallic lak. ■Q Prijs f 25 695.- mcl. BTW excl kosten rij- klaar maken. geopend. Verder wordt bij de LS, LSi en ESi de dakspoiler voortaan in de carrosseriekleur meegespoten. De Civic sedan heeft op alle uitvoeringen centrale vergrendelt Nieuw in het prog Civic 1.5 VEi sedan n optimaal motorrendeme Uiteraard betreft het hie VTEC-jnotor met varialz elektronische regelinc - kleptiming en -l.J-.l wordt een zeer zuivere verbranding verkregen met een zeer arm mengsel. Dit zorgt voor een relatief hoog koppel bij lage toeren en een zeer laag gemiddeld verbruik. De prijslijst van de Civic start stan met f.29.490,= voor de 1.3 DX 3- licht deurs, terwijl er een sedan is vanaf f.34.890,=. Voor de hand Zoals gezegd zijn er twee uitvoeringen. De goedkoopste is de 60 S met onder meer een een airbag voor de bestuurder, gordelspanners, een gedeeld neerklapbare achterbank en een afsluitbac dashboardkastje. De 90 F' doet daar een flinke sche bovenop met velours bekleding, centrale portiervergrendeling, elektrische raambediening, behah een toerenteller, lichtmetalen de Crc velgen, mistlampen, stuurbekrachtiging èn elektrische kapbediening. De ELX is duidelijk de meest aantrekkelijke uit de serie, maar daar staat natuurlijk een forse aanschafprijs tegenover. procent van het koppel beschikbaar is tussen circa 2000 en 5000 toeren. De Punto Cabrio is een volwaardige vierzitter, mits de passagiers hun bagage thuis laten. De achterpassagiers zitten goed, hoewel ze veel meer worden getrakteerd op luchtwervelingen tijder rit dan de personen die plaatsnemen. Deze voorpassagiers zitten goed beschut achter de zeer steile voorruit. Hierover nog een aanmerking: pas op met instappen, je stoot makkelijk het hoofd tegen de voorruitstijl. De kap is in beide uitvoeringen makkelijk te bedienen. Twee haken aan de voorruitstijl losmaken en de kap handmatig naar achteren bewegen in het geval van de 60 S. Punt één idem dito bij de 90 ELX en verder is een druk op de knop voldoende om de kap elektrisch in zijn rustplaats te dwingen. Het aanbrengen van de tonneaucover is een nauwkeurig klusje, maar went na drie keer oefenen. respectievelijk f 29.900,- verhoudingsgewijs aantrekkelijk. Goed dat Fiat er stuurbekrachtiging standaard aan toevoegt. Overigens blijkt Fiat met de Punto behoorlijk succesvol. Inmiddels zijn de orders genoteerd voor 370.000 exemplaren. De meest populaire motor is de 55 pk 1.1 liter gevolgd door de 75 pk 1.2. Verder kiezen de meeste klanten voor de SX, echter de voet gevolgd door zowel S als EL/ELX. Verder is het opvallend dat 74 procent van alle Punto's wordt geleverd in een metaalkleur. (LB) •x cr

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 29