FIAT PUNTO
CABRIO EN SELECTA
BMW 7-SERIE
a
Goed
ie
UT
Wijzigingen Honda Civic
(voor)uitzicht
ET
Nissan, meest verkochte
Japanner in Europa
I
BB
A
I
I
M»
-dl
1994 pagina 8
DE AUTOMAAT Donderdag 19 mei 1994 pagina 9
DETILBURGSE KOERIER
.1985
into
ons.
drtel
lof.
jr op
zei de
IELDMERK
K
>0 km
)0km
1990
FEEL FREE, FEEL SUZUKI
vn
Vervolg van pagina 1
4NIS
M
Sydney. Nu voor iedereen bereikbaar.
TILBURG: Automobielbedrijf Gijsbers Tilburg B.V.,
Bosscheweg 296, 013 - 35 56 55.
>0 km
)0 km
10 km
10 km
.11-1992
1987
.10-1990
1987
1990
1991
.1988
.1989-
.1992
.1992
.1992
;ns de
s voorin
O km
O km
O km
O km
O km
10 km
K) km
10 km
0 km
0 km
O km
O km
O km
1990
1992
1992
1990
1990
1989
1990
1989
1989
1990
1992
1987
1986
1989
1986
1988
1989
1986
1984
1986
1991
1987
1989
1987
1988
1989
1985
is bij
rond
20 pk) 2.4
iverwoest-
>r (55 kW/
angs en wij
jor hoe de
snsatie kan
sauto van
irbaar van-
V)
I
>r de 60
IELX)
van de 7-
nde
srwerkt.
en doen
afstandbediening en alarm,
getint glas, dubbele airbag,
vier hoofdsteunen, audio-
installatie met 6 speakers en
ABS. De 730i is er ook als
Executive met onder meer
currentiej
lellen,
ma en Ter
zoopaant.
16.00 uur.
van Breugel
1991
•olyester
8-1992
iet zo
rlsdrie-
iseerd op
houdt
Helaas, helaas, voor de zomer is de nieuwste Fiat,
de Punto Cabrio niet in Nederland te koop. Pas als
de bladeren van de bomen vallen is hij in de
showroom te bewonderen. In een zomers Italië
deden wij de eerste rij-indrukken op met de nieuwe
open Fiat en tevens met de Selecta en Punto met 1.6
motor.
Nissan is ook in 1993 het best verkochte
Japanse automerk in Europa geweest, een
positie die al sinds 1975 wordt ingenomen.
Bovendien heeft Nissan haar marktaandeel
op de Europese automarkt in 1993 verhoogd i
3,5 naar 3,8%. Dat is opmerkelijk gezien de
Selecta
Als u het ons vraagt is de
fijnste Punto beslist die met
automatische transmissie uit
het Brabantse land ofwel de
Om de luxe
de Honda Ci
sedan te ver!
1994-modellen op een aantal luchtinlaatk<
punten aangepast. Zo is De aankleding vai
bijvoorbeeld de isolatie van interieur is geactuv,
tussenscnot en vloer door nieuwe beklc 2
geoptimaliseerd, waardoor stoffen van een bete
het geluidsniveau met 5 dB(A) kwaliteit in donkere
is teruggébracht. Verder is de Een aantal zaken zijn
bodemplaat verstevigd door standaardspecificatie
het aanbrengen van extra
verlaging in absolute aantallen. Het resultaat
is te danken aan de sterke concurrentiepositie
van de huidige en nieuwe modellen, zoals de
Micro, Sunny, Primera, Serena en Terrano II,
die tezamen in 1993 een verkoopaantal van
480.000 realiseerden.
Ook Fiat ziet in dat de
belangstelling voor open
auto's toeneemt. In plaats van
een apart en dus kostbaar
model te ontwikkelen, biedt
Fiat op basis van de Punto
een interessant alternatief.
Het aanbod kleine cabrio's
beperkt zich op dit moment tot
auto's als de Suzuki Swift,
Peugeot 205 en Rover 100. Die
laatste is overigens ook nog
niet leverbaar. Wie op de
prijsindicatie afgaat
(omstreeks f 42.000,- voor i
S tot f 50.000,- voor de 90 E
ziet de lijst met mededingers
snel groeien dankzij
lar
IELX
iep
bijvoorbeeld de goedkoper
geworden open-Golf. Een
echte prijskraker zal de Pui
Cabrio dan ook niet worden.
u uc kAiierauurste,
srsterkst gemotoriseerde
variant is gekozen, wat
overigens bij de Uno ne
was. De Selecta is er al
en vijfdeurs en gebal
de SX-uitvoering. Dat
de prijs van f 28.950,-
tractiecontr
comfortzetelo
wortelnotehouten panelen
voor f.l79.800,=. Vanaf
f. 173.200,= heeft BMW de 740i
die tegen f,199.700,= als
zijn werk voortreffelijk.
Simpel het gaspedaal
intrappen zorgt voor een
vlotte en vooral vloeiende
acceleratie. Het is weliswaar
geen topsprinter (0-100 km/h:
17,5 seconden, top 150 km/h),
maar in druk stadsverkeer zul
je menigeen toch te snel af
zijn.
Het pleit voor Fiat dat nu eens
loeiender op dan niet Voor de allerduurste,
djl de auto verder allersterkst gen
taan voor bijvoorbeeld variant is gekoz
een stoplicht geen
kruipneigingen heeft. De
Continu Variabele
Transmissie, gekoppeld aan
de 1,2 liter 60 pk motor, doet
CVT. Van de Uno was er al
een Selecta, zoals Fiat de CVT
noemt. Trouwens, alle Fiats
’--’-Ive de Cinquecento en
«e v>roma zijn te bestellen met
een CVT automaat. De
versnellingsbak van de Fiat
Punto-CVT wordt gekocht bij
Subaru in Japan en is voorzien
van een elektromagnetische
koppeling. Daarmee trekt de
Punto veel vlc -J
de Uno, terwijl
bij stilste
een stopl
kruipneic
het schuifdak bij de LSi en ESi
en de bestuurdersairbag bij
de VEi. Bij de sportieve VTi
zijn de bestaande stoelen
vervangen door anatomisch
gevormde kuipstoelen, terwijl
een airbag standaard is
geworden. De achterruit die
een deel is van de
klepconstructie is voortaan
voorzien van een handvat om
makkelijker te worden
Bertone
Fiat heeft zowel het ontwerp
als de produktie uitbesteed
aan Bertone. Dit bedrijf heeft
in het verleden fraaie
vormgevingsstaaltjes
getoond. Tegenwoordig is de
kleine fabriek
verantwoordelijk voor onder
meer de Opel Astra Cabriolet.
Of het ontwerp geslaagd is
moet ieder voor zich
uitmaken. In elk geval heeft
de Cabrio een nogal hoge
taille, wat benadrukt wordt
door zijn gedrongen postuur.
De Punto Cabrio is
tegelijkertijd met de drie- en
de vijfdeurs ontwikkeld. Dat is
een voordeel, want zo konden
de noodzakelijke
verstevigingen al in een
vroeg ontwerpstadium
worden geïntegreerd en kon
worden afgezien van een
rolbeugel. Toch is 45 procent
van al het plaatstaal speciaal
voor de Cabrio ontworpen.
Met de torsiestijfheid (een
belangrijk criterium voor
cabrio's) lijkt het goed
gesteld, wegoneffenheden
worden zonder hevige
carrosseriereacties ver
Wel zal Fiat iets moetei
aan de zijdelingse
ondersteuning van het
verstelbare stuurwiel, dat
nogal slapjes lijkt. Het stuur
klappert op oneffenheden en
daardoor geeft de Punto
Cabrio juist de indruk niet
torsiestijf te zijn. Over het
rijcomfort verder niets dan
Dankzij zijn iets hogere
gewicht, veert de Punto
Cabrio beter dan zijn wat
stugge gesloten broers. Wel
mist de 60 S een
torsiestabilisator vóór
waardoor de koets in snel
genomen bochten overhelt.
maximum
*«,r motor
rwijlde 1.6
imaal 127 Nm
t aan dat 90
Prijzen
Wie achter het stuur v<
serie plaatsneemt en c
ideale zitpositie heeft
gevonden, voelt zich vrijwel
meteen thuis. Alle
bedieningsorganen zitten op
de juiste plek en het geheel
komt gelukkig niet
overdreven groot over. Het
uitzicht rondom is uitstekend,
zelfs de neus is goed
zichtbaar. Dat zeer
nadrukkelijk aan de
achterpassagiers is gedacht
blijkt onder meer uit de forse
been- en hoofdruimte achterin
en speciaal ook de nieuwe
achteras (een
dóórontwikkeling van de 850),
eur die het comfort achterin ten
i. De Civic sedan goede komt. Verder zorgt deze
ft op alle uitvoeringen asconstructie ervoor dat de 7-
trale vergrendeling. serie op een snel gereden
Nieuw in het programma is de traject aanvoelt als een
1.5 VEi sedan met een compacte auto.
laai motorrendement. Het weggedrag is zeer
sraard betreft het hier een neutraal te noemen. Pas
üC-motor met variabele een natte, gladde ondergrc
regeling van de grijpt de tractiecontrole
i -lichthoogte. Er regelmatig in. Op droog
wegdek is er weinig neiging
tot uitbreken.
BMW Nederland gaat vanaf
juni de 730i leveren voor
f.149.800,= in een zeer
complete
tandaarduitvoering met
nuatmetalen velgen,
airconditioning, automaat,
centrale vergrendeling met
en het comfort van laspunten. Ook de motor zelf
livic 3-deurs en is stiller geworden door
irbeteren, zijn de toepassing van een ander
i op een aantal luchtinlaatkanaal.
past. Zo is De aankleding van het
isolatie van interieur is geactualiseerd
doer door nieuwe bekledings-
tere
re tinten.
Een aantal zaken zijn van de
standaardspecificaties naar
de optielijst verschoven, zoals
trole, dubbel glas, Executive wordt afgeleverd,
iels en In september wordt de serie
compleet gemaakt met de 14
centimeter lange L-versies en
de 750i met een 5,4 liter V12
van 326 pk.
Vierzitter
De 90 ELX gaat relaxed door
de bocht. Deze uitvoering
beschikt over de nieuwe 1,6-
liter motor met 65 kW (88 pk).
Daarmee is deze 1070 kilo
zware ELX goed bediend. Hij
sprint in 12,3 seconden van 0
naar 100 km/h en haalt 170
km/h. Wie met de Punto
Cabrio in ons vlakke land
blijft en niet constant het
onderste uit de kan haalt,
heeft echter voldoende aan de
1,2 liter 60 pk motor. Hij legt de
sprint van 0-100 km/h af in 15
seconden en heeft een top van
150 km/h. Beide motoren zijn
eerder op trekkracht
ontworpen dan op
topvermogen. Het max
koppel van de 1,2 liter
bedraagt 96 Nm ten
liter het tot maxiir
brengt. Fiat geeft i
Ruim 2.000 gulden voordeel op
de Swift Sydney met o.a. stuur-
I bekrachtiging, complete 4 x
25W Sony stereo, derde
remlicht in spoiler en
zwart metallic lak.
■Q Prijs f 25 695.- mcl.
BTW excl kosten rij-
klaar maken.
geopend. Verder wordt bij de
LS, LSi en ESi de dakspoiler
voortaan in de
carrosseriekleur
meegespoten. De Civic sedan
heeft op alle uitvoeringen
centrale vergrendelt
Nieuw in het prog
Civic 1.5 VEi sedan n
optimaal motorrendeme
Uiteraard betreft het hie
VTEC-jnotor met varialz
elektronische regelinc -
kleptiming en -l.J-.l
wordt een zeer zuivere
verbranding verkregen met
een zeer arm mengsel. Dit
zorgt voor een relatief hoog
koppel bij lage toeren en een
zeer laag gemiddeld verbruik.
De prijslijst van de Civic start stan
met f.29.490,= voor de 1.3 DX 3- licht
deurs, terwijl er een sedan is
vanaf f.34.890,=.
Voor de hand
Zoals gezegd zijn er twee
uitvoeringen. De goedkoopste
is de 60 S met onder meer een
een airbag voor de
bestuurder, gordelspanners,
een gedeeld neerklapbare
achterbank en een afsluitbac
dashboardkastje. De 90 F'
doet daar een flinke sche
bovenop met velours
bekleding, centrale
portiervergrendeling,
elektrische raambediening, behah
een toerenteller, lichtmetalen de Crc
velgen, mistlampen,
stuurbekrachtiging èn
elektrische kapbediening.
De ELX is duidelijk de meest
aantrekkelijke uit de serie,
maar daar staat natuurlijk
een forse aanschafprijs
tegenover.
procent van het koppel
beschikbaar is tussen circa
2000 en 5000 toeren.
De Punto Cabrio is een
volwaardige vierzitter, mits
de passagiers hun bagage
thuis laten. De
achterpassagiers zitten goed,
hoewel ze veel meer worden
getrakteerd op
luchtwervelingen tijder
rit dan de personen die
plaatsnemen. Deze
voorpassagiers zitten goed
beschut achter de zeer steile
voorruit. Hierover nog een
aanmerking: pas op met
instappen, je stoot makkelijk
het hoofd tegen de
voorruitstijl. De kap is in
beide uitvoeringen makkelijk
te bedienen. Twee haken aan
de voorruitstijl losmaken en
de kap handmatig naar
achteren bewegen in het
geval van de 60 S. Punt één
idem dito bij de 90 ELX en
verder is een druk op de knop
voldoende om de kap
elektrisch in zijn rustplaats te
dwingen. Het aanbrengen
van de tonneaucover is een
nauwkeurig klusje, maar
went na drie keer oefenen.
respectievelijk f 29.900,-
verhoudingsgewijs
aantrekkelijk. Goed dat Fiat
er stuurbekrachtiging
standaard aan toevoegt.
Overigens blijkt Fiat met de
Punto behoorlijk succesvol.
Inmiddels zijn de orders
genoteerd voor 370.000
exemplaren. De meest
populaire motor is de 55 pk 1.1
liter gevolgd door de 75 pk 1.2.
Verder kiezen de meeste
klanten voor de SX, echter
de voet gevolgd door zowel
S als EL/ELX. Verder is het
opvallend dat 74 procent van
alle Punto's wordt geleverd in
een metaalkleur. (LB)
•x
cr