SAAB 900 COUPE SE TURBO
En we noemen hem...
Denissen wederom
Golden King-dealer
Saab 900 cabrio
Succes met Gijsbers
in Rallycross
riE
'ERS
BI:
A
U
T
O
T
E
S
T
i
Ihm
Tel.: 013-683911
IEÉkTI
DE AUTOMAAT
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 mei 1994 - pagina 3
94 pagina 2
to
ITERWIJK
ndst.
Bouwj.
sr meer
irdis
srlijk
'Belastingdienst Douane
10/1990
D
Prijzen
1991
B
SAAB 900 TURBO
xriler
0
nu voor
IVAG-gar.
W’
n.
Meer info in onze showroom
- Reparatie
1ARANTIE
ASSE
,SSE
ASSE
NTIE
IJKHEDEN
o
j. Fons en
m en hun team
\uto’s
013-682001
B
B
3
3
3
3
B
B
B
B
B
D
B
B
B
63600 km
22800 km
87100 km
21400 km
74600 km
53100 km
73200 km
43700 km
77900 km
36100 km
19600 km
63600 km
29300 km
91600 km
91700 km
94400 km
67800 km
1991
1991
1989
1986
11/1990
1991
1991
1987
1989
1985
1988
1991
1987
1990
1986
Ej NISSAN
G4Ï&4GË
DENISSENBVa
,5 sec.
71iter/100
15
in
7UICQOSTf>v
Hoevenseweg 924 TILBURG - 013-321405
BEAT van 23595,-
ƒ21.995,-
Uw watted:
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
f7950,-
f8950,-
(9950,-
f8450,-
f9950,-
tevrede
produkt
gevrac.
geven
tevrede
deal
iede
bij 2100 tr/min
igte 4,635
Wat maakt het uit hoe een auto heet? Saab bracht
in de loop van de jaren zeventig de zogenaamde
combi-coupé uit op basis van de 99. Korte tijd later
werd deze auto omgedoopt tot Saab 900. De
opvolger van de 900 die vorig jaar zomer verscheen
is sinds kort ook als 'combi-coupé' leverbaar, maar
gezien het succes van tweedeurs auto's op dit
moment wordt alleen voor de toevoeging coupé
gekozen.
jteller.
nding
:ing. hoi v
sbruikelij
ierin zijr
nopenii
nng en ve
,dien
logen bieden.
a zitting zijn
ssagiers hebben
ir dan voldoende
ibenen.
men dat wel wil.
doorgaan;
net zo inc-
vervoermi
en daarve™
sren van goe
antgerichte
-aniseerde
iDedrijven
Ieder jaar toetst importeur tevredenheid
Nissan Motor Nederland haar produkt wordt
dealerkorps op gevraagd 2
klantvriendelijkheid en geven ovei
kwaliteit van hun organisatie, tevredenl
In Nissan's visie is succes op dealer. Dc
lange termijn afhankelijk van iedere Niss
klantentrouw en daarvoor zijn importeur 1
naast het leveren van goede
produkten, klai
efficiënt georgai
Nissan dealerbe
onontbeerlijk.
Onder Nissan-rijders vindt
dan ook meerdere malen per
jaar een klantentevreden-
heidsonderzoek plaats. Naast
presteert
3 een
topsnelheid van 230 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
8,5 seconden. Het gemiddelde
verbruik ligt met 1 op 9 op een
zeer aanvaardbaar niveau.
De Saab 900-reeks start met
de 2.0'S voor f.53.950,= als
driedeurs en f.56.450,= als
vijfdeurs. De 2.3 Coupé staat
voor f.62.450,= in de prijslijst.
De 2.0 Turbo is ook in de S-
uitgave leverbaar voor
f.76.450,=. Daarna volgt in de
prijsopbouw de 2-5 V6 SE
28 mei a.s.
kunt u 'm zelf testen op
landgoed De Rosep
in Oisterwijk
/E AUTO'S
TIE
1991
1989
1984
1989
1988
1986
1989
1987
1987
1985
1985
1987
1986
1985
1990
1987
1988
1986
1987
1991
1988
1987
1988
1989
1986
1986
Opel - Toyota
1991
Starten
Typische Saab-kenmerken
zijn ook doorgevoerd in het
interieur. Dat General Motors
het voor de helft bij dit
Zweedse merk te vertellen
heeft, is slechts te zien aan het
knopje voor de elektrisch
spiegelverstelling en het
kapje van de interieur-
verlichting. Het dashboar
zoals gebruikelijk ovaal van
vorm. Hierin zijn de grappige
uitstroomopeningen van de
verwarming en ventilatie
opgenomen, die met een s
lamellensysteem verstell
Maar
rans is een Saab-rijder
ingetogen als zijn
■’•middel.
Ouderwets
Saab levert de 900-reeks met
vier verschillende motoren in
beide carrosserievarianten.
De 2 liter en 2.3 liter 16-klep-
pers zijn oude bekenden, De 2 liter Turbo pr
terwijl de nieuwe 2.5 liter V6 fantastisch zoalsj
rechtstreeks van Opel komt.
Het gaat hier om de van de
Vectra, Calibra en Omega
bekende Ecotec-motor die
wordt gemaakt in het Engelse
Ellesmere. De motor die wat
karakter betreft het best bij
het merk en dit model past, is
echter de 2 liter 16-kleps
turbo. Saab was immers een
van de pioniers op
turbogebied en blijft heel
verstandig aan deze techniek
vasthouden. De 2 liter levert
Skiluik
Alhoewel bij de ontwikkeling
van de nieuwe Saab 900 met
een blanco papier is
begonnen, hebben de
ontwerpers de uitstraling van
'de enige echte Saab' weten te
behouden. Zo zien we de
verchroomde grille, de
e koplampen en ontgrendelknc
tanwijzers die ver P0^®11 v°lk
>m' gaan. Verder geblokkeerd.
Uiterlijk is de Turbo
behoorlijk ingetogen. Op de
grille staat een miniscuul
typeplaatje, terwijl verder
zeer fraaie en specifieke
lichtmetalen velgen worden
gemonteerd en op de
achterklep een zwarte spoiler
is aangebracht. Een groot
voordeel als men niet zo te
koop wil lopen, en nadeel als
De Saab 900 is als Turbo met
driedeurs Coupé-carrosserie
de meest pure Saab in het
huidige programma. De autc
is snel, heeft een duidelijk
ouderwets turbokarakter en
biedt veel comfort. Helaas
zouden de voorstoelen wat
meer zijdelingse steun
kunnen bieden.
achteruitversnelling staat
ingeschakeld, dit als
automatische beveiliging
bijvoorbeeld bij het parkeren
op een helling.
Saab monteert in de nieuwe
900 stoelen die nieuw zijn
ontworpen, maar wat uiter
Saab richt zich met de nieuwe
driedeurs 900 op het coupé-
segment waar we onder meer
auto's als de BMW 3-serie,
Opel Calibra, Toyota Celica
en Honda Prelude vinden.
Toch is er een groot verschil.
Zijn de meeste van de-1
tweezitters of maxima^.
de Saab heeft vier
yolwaardige zitplaatsen en
bovendien een forse
bagageruimte.
en moest alleen aan winnaar
iet Eurocircuit in Ko Kasse met een Citroen AX
d de tweede zijn meerdere erkennen.
ronde verreden voor het Eerder dit seizoen nam de
rmpioenschap Oirschotse Rallycrosser met
In een de Gijsbers-Suzuki deel aan
Europese
rallycrosswedstrijden in
Oostenrijk en Portugal en
behaalde respectievelijk eer
vijfde en negende plaats. In
de tussenstand om het
Europees Kampioenschap
ERA-CUP 1400 cc bezet Ruud
Verkooijen de zevende plaats.
De eerstkomende rallycross
wedstrijd is op 5 en 6 juni a.s.
s vijfde plaats op de in Frankrijk op het circuit
rij starten. Met een Essay-Alencon, de derde
de Suzuki- ronde voor het Europees
lerende Rallycross Kampioenschap
en de ERA-CUP 1400 cc 1994.
dover het Nissan-
it de consument
zijn mening te
sr de service en
iheid van de Nissan-
laarnaast wordt
ssan-dealer door zijn
r beoordeeld op zijn
organisatie en presentatie. De
beste Nissan-dealers worden
jaarlijks onderscheiden met
de Nissan Golden King Award
als blijk van een goede
klantgerichte instelling.
Sinds de instelling van de
Golden King Award in 1990
verwierf garage Denissen
net intercooler, 4 kleppen per vanaf f.81.350,= en vormt de
blinder en turbocompressor 2.0 Turbo SE de kroon op de
reeks voor f.83.350,=.
Technische gegevens:
Merk en type: Saab 900 Coupé
Turbo SE
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1985 cc
Boring x slag: 90 x 78 mm
Vermogen: 185 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 263 Nmt';
Afmetingen: lengte
meter, breedte 1,71
Gewicht: 1360 kg
Prestaties: topsnelheid 230
acceleratie 0-100 in 8,5
Verbruik: bij 90 km/u 7
i j km
Is je daar bij 120 kn}/u g üter/100 km
it, is de stadsverkeer 12 liter/100 km
]-i]zer prijs. f .83.350,=
voor de vierde maal in
successie deze
onderscheiding.
Brigitte Denisser
zijn daarom terecht zeer
vereerd met deze
onderscheiding. Een extra
stimulans voor alle
medewerkers om op de
ingeslagen klantvriendelijke
weg door te gaan.
Garage Denissen is te vinden
aan de Burgemeester
Jansenstraat 52-56 in Tilburg
(West) en is al sinds 1966 de
Nissan-dealer voor Tilburg en
omgeving.
In het weekend van zondag
mei werd op het Eurocircuit
Valkenswaard de tweede
ronde verreden voor het
Nederlands Kar x
Rallycross 1994. In een
deelnemersveld met 80
rallycross auto's behaalde in
de klasse Groep N tot 1400 cc
de Oirschotse rallycrosser
Ruud Verkooijen met de
Gijsbers-Suzuki Swift GTi een
schitterende tweede plaats. In
de kwalifikatiemanches reed
Verkooijen zich rechtstreeks
naar een plek bij de laatste
acht voor de A-finale en moest
vanaf de vijfde plac
tweede rij
bliksemstart reed de
coureur in een zinde
finale naar een tweede plaats
CijGf
NISSAN MICRA
betreft erg veel op die van de
oude 900 lijken. Zo schuiven
de hoofdsteunen als het ware
over de rugleuning heen. De
stoelen bieden een goede en lÖsaëk
comfortabele zit, maar zouden autOmc
in het geval van de Turbo wat tijdens
meer zijdelingse bestor
ondersteuning mogen bieden. je
De rugleuning en zitting zijn toeren klimt, z<
wat vlak. Passagiers hebben compi
achterin meer dan voldoende voor b
ruimte voor hoofd en benen. van
echter op bi
Saab 900 Ti
die vee
bieden
Vanaf juni zullen de eerste
exemplaren van de Saab 900
cabrio aan klanten worden
uitgeleverd. Van de 85
exemplaren die dit jaar voor
Nederland beschikbaar zijn,
is het grootste deel al
verkocht. Saab gaat alle
motorversies als cabriolet
leveren. Alle cabrio's worden
voorzien van elektrisch
bediende ramen en spiegels,
ABS, meegespoten bumpers,
breedstralers voor, lederen
bekleding en een elektrische
kapbediening. De 900 S 2.0
kost f.84.950,= maar is pas
vanaf het modeljaar 1995
(september as.) verkrijgbaar.
-si direct leverbaar is de 900
2.3 die bovendien is
arzien van een audio-
itallatie en lichtmetalen
gen. Deze auto gaat
3.450,= kosten. Verder wordt
de SE ook leverbaar als V6 en
Turbo voor respectievelijk
f,105.450,= en f,107.450,=.
maar na het neerklappen van
de achterbank tot 1410 liter
kan worden uitgebreid. De
achterbank wordt in twee
ongelijke delen weggeklapt
net als de zitting. In het
midden zit achter de
leze auto's armsteun een skiluik. De
naai 2+2's, hoofdsteunen op de
achterbank zitten niet in de
rugleuning, maar op een
aparte dwarsverbinding, die
scharnierend met de
rugleuning is verbonden en
eenvoudig mee kan worden
weggeklapt.
De vergrendeling van
portieren en tankklepje
gebeurt centraal. Saab
gebruikt hierbij de sloten van
Opel. Als de sleutel een
kwartslag verder wordt
doorgedraaid, zijn de
ontgrendelknopjes van de
mortieren volledig
zijn. Het instrumentarium
bestaat uit drie klokken. In het
midden de snelheidsmeter.
Links vinden we de
toerenteller met onderin een
digitale vermelding van
kilometerstand en dagt
Rechts zitten in één ronc
drie meters gevat:
brandstofvoorraad,
motortemperatuur en de tur-
bodruk. De volledig
geïntegreerde RDS audio-
installatie heeft boven in de
console een display met
daarop de naam van de
gekozen zender. Bovendien
gebruikt de auto dit onderdeel
als boordcomputer en voor het
geven van belangrijke
mededelingen.
Hoe start men een Saab, dat is
iets wat alleen bestuurders
van een 90,99 of 900 weten.
Het contactslot zit namelijk
tussen de voorstoelen direct
achter de versnellingspook.
De sleutel kan er alleen uit
worden genomen als de
m«
cilinder en turbocompressor
een vermogen van 185 pk bij
5500 tr/min. Het koppel is met
263 Nm feestelijk hoog en
wordt bovendien bij een laag
toerental van 2100 behaald.
Tot zo'n 2000 tr/min gedraagt
de motor zich als een
willekeurige 2 liter. Daarna
komt de turbo snel in werking,
wat niet alleen te zien is aan
de turbodrukmeter op het
dashboard, maar ook
duidelijk voelbaar is aan een
ouderwetse duw in de rug. Dit
maakt de 900 Turbo tot een
echte liefhebbersauto. De
turbo werkt namelijk nog
lekker ouderwets. Geen
technieken om het geheel zo
soepel mogelijk te laten
aangrijpen, neen, maar wel
het gevoel van een extra dosis
power die ineens wordt
losgelaten. Voor de achteloze
nobilist is het vooral
is de eerste kilometers
st oppassen geblazen. Als
motor namelijk rustig in
sorgt de
rij onverwacht
eling toenemen
ie acceleratie. Als je dc^”-
-1 bedacht bent
1 auu Turbo een rij-i,
eel genoegen kan
jn.
sgom
itwer
e enige ech
ïhouden. Zc
rchroomde grill
rechthoekige kopl
de richtingaar
'het hoekje om' gaan. Verd—
loopt de ruitlijn naar achter
wat omhoog. Alhoewel de 5-
deurs al een typische Saab is,
oogt de coupé duidelijk
fraaier en oorspronkelijker.
De enorme achterklep is bij
beide varianten identiek en
opent een makkelijke toegang
tot de bagageruimte die met
de achterbank en hoedeplank
in stelling 450 liter groot is,
II
NISSAN