SAAB 900 COUPE SE TURBO En we noemen hem... Denissen wederom Golden King-dealer Saab 900 cabrio Succes met Gijsbers in Rallycross riE 'ERS BI: A U T O T E S T i Ihm Tel.: 013-683911 IEÉkTI DE AUTOMAAT DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 19 mei 1994 - pagina 3 94 pagina 2 to ITERWIJK ndst. Bouwj. sr meer irdis srlijk 'Belastingdienst Douane 10/1990 D Prijzen 1991 B SAAB 900 TURBO xriler 0 nu voor IVAG-gar. W’ n. Meer info in onze showroom - Reparatie 1ARANTIE ASSE ,SSE ASSE NTIE IJKHEDEN o j. Fons en m en hun team \uto’s 013-682001 B B 3 3 3 3 B B B B B D B B B 63600 km 22800 km 87100 km 21400 km 74600 km 53100 km 73200 km 43700 km 77900 km 36100 km 19600 km 63600 km 29300 km 91600 km 91700 km 94400 km 67800 km 1991 1991 1989 1986 11/1990 1991 1991 1987 1989 1985 1988 1991 1987 1990 1986 Ej NISSAN G4Ï&4GË DENISSENBVa ,5 sec. 71iter/100 15 in 7UICQOSTf>v Hoevenseweg 924 TILBURG - 013-321405 BEAT van 23595,- ƒ21.995,- Uw watted: Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg f7950,- f8950,- (9950,- f8450,- f9950,- tevrede produkt gevrac. geven tevrede deal iede bij 2100 tr/min igte 4,635 Wat maakt het uit hoe een auto heet? Saab bracht in de loop van de jaren zeventig de zogenaamde combi-coupé uit op basis van de 99. Korte tijd later werd deze auto omgedoopt tot Saab 900. De opvolger van de 900 die vorig jaar zomer verscheen is sinds kort ook als 'combi-coupé' leverbaar, maar gezien het succes van tweedeurs auto's op dit moment wordt alleen voor de toevoeging coupé gekozen. jteller. nding :ing. hoi v sbruikelij ierin zijr nopenii nng en ve ,dien logen bieden. a zitting zijn ssagiers hebben ir dan voldoende ibenen. men dat wel wil. doorgaan; net zo inc- vervoermi en daarve™ sren van goe antgerichte -aniseerde iDedrijven Ieder jaar toetst importeur tevredenheid Nissan Motor Nederland haar produkt wordt dealerkorps op gevraagd 2 klantvriendelijkheid en geven ovei kwaliteit van hun organisatie, tevredenl In Nissan's visie is succes op dealer. Dc lange termijn afhankelijk van iedere Niss klantentrouw en daarvoor zijn importeur 1 naast het leveren van goede produkten, klai efficiënt georgai Nissan dealerbe onontbeerlijk. Onder Nissan-rijders vindt dan ook meerdere malen per jaar een klantentevreden- heidsonderzoek plaats. Naast presteert 3 een topsnelheid van 230 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,5 seconden. Het gemiddelde verbruik ligt met 1 op 9 op een zeer aanvaardbaar niveau. De Saab 900-reeks start met de 2.0'S voor f.53.950,= als driedeurs en f.56.450,= als vijfdeurs. De 2.3 Coupé staat voor f.62.450,= in de prijslijst. De 2.0 Turbo is ook in de S- uitgave leverbaar voor f.76.450,=. Daarna volgt in de prijsopbouw de 2-5 V6 SE 28 mei a.s. kunt u 'm zelf testen op landgoed De Rosep in Oisterwijk /E AUTO'S TIE 1991 1989 1984 1989 1988 1986 1989 1987 1987 1985 1985 1987 1986 1985 1990 1987 1988 1986 1987 1991 1988 1987 1988 1989 1986 1986 Opel - Toyota 1991 Starten Typische Saab-kenmerken zijn ook doorgevoerd in het interieur. Dat General Motors het voor de helft bij dit Zweedse merk te vertellen heeft, is slechts te zien aan het knopje voor de elektrisch spiegelverstelling en het kapje van de interieur- verlichting. Het dashboar zoals gebruikelijk ovaal van vorm. Hierin zijn de grappige uitstroomopeningen van de verwarming en ventilatie opgenomen, die met een s lamellensysteem verstell Maar rans is een Saab-rijder ingetogen als zijn ■’•middel. Ouderwets Saab levert de 900-reeks met vier verschillende motoren in beide carrosserievarianten. De 2 liter en 2.3 liter 16-klep- pers zijn oude bekenden, De 2 liter Turbo pr terwijl de nieuwe 2.5 liter V6 fantastisch zoalsj rechtstreeks van Opel komt. Het gaat hier om de van de Vectra, Calibra en Omega bekende Ecotec-motor die wordt gemaakt in het Engelse Ellesmere. De motor die wat karakter betreft het best bij het merk en dit model past, is echter de 2 liter 16-kleps turbo. Saab was immers een van de pioniers op turbogebied en blijft heel verstandig aan deze techniek vasthouden. De 2 liter levert Skiluik Alhoewel bij de ontwikkeling van de nieuwe Saab 900 met een blanco papier is begonnen, hebben de ontwerpers de uitstraling van 'de enige echte Saab' weten te behouden. Zo zien we de verchroomde grille, de e koplampen en ontgrendelknc tanwijzers die ver P0^®11 v°lk >m' gaan. Verder geblokkeerd. Uiterlijk is de Turbo behoorlijk ingetogen. Op de grille staat een miniscuul typeplaatje, terwijl verder zeer fraaie en specifieke lichtmetalen velgen worden gemonteerd en op de achterklep een zwarte spoiler is aangebracht. Een groot voordeel als men niet zo te koop wil lopen, en nadeel als De Saab 900 is als Turbo met driedeurs Coupé-carrosserie de meest pure Saab in het huidige programma. De autc is snel, heeft een duidelijk ouderwets turbokarakter en biedt veel comfort. Helaas zouden de voorstoelen wat meer zijdelingse steun kunnen bieden. achteruitversnelling staat ingeschakeld, dit als automatische beveiliging bijvoorbeeld bij het parkeren op een helling. Saab monteert in de nieuwe 900 stoelen die nieuw zijn ontworpen, maar wat uiter Saab richt zich met de nieuwe driedeurs 900 op het coupé- segment waar we onder meer auto's als de BMW 3-serie, Opel Calibra, Toyota Celica en Honda Prelude vinden. Toch is er een groot verschil. Zijn de meeste van de-1 tweezitters of maxima^. de Saab heeft vier yolwaardige zitplaatsen en bovendien een forse bagageruimte. en moest alleen aan winnaar iet Eurocircuit in Ko Kasse met een Citroen AX d de tweede zijn meerdere erkennen. ronde verreden voor het Eerder dit seizoen nam de rmpioenschap Oirschotse Rallycrosser met In een de Gijsbers-Suzuki deel aan Europese rallycrosswedstrijden in Oostenrijk en Portugal en behaalde respectievelijk eer vijfde en negende plaats. In de tussenstand om het Europees Kampioenschap ERA-CUP 1400 cc bezet Ruud Verkooijen de zevende plaats. De eerstkomende rallycross wedstrijd is op 5 en 6 juni a.s. s vijfde plaats op de in Frankrijk op het circuit rij starten. Met een Essay-Alencon, de derde de Suzuki- ronde voor het Europees lerende Rallycross Kampioenschap en de ERA-CUP 1400 cc 1994. dover het Nissan- it de consument zijn mening te sr de service en iheid van de Nissan- laarnaast wordt ssan-dealer door zijn r beoordeeld op zijn organisatie en presentatie. De beste Nissan-dealers worden jaarlijks onderscheiden met de Nissan Golden King Award als blijk van een goede klantgerichte instelling. Sinds de instelling van de Golden King Award in 1990 verwierf garage Denissen net intercooler, 4 kleppen per vanaf f.81.350,= en vormt de blinder en turbocompressor 2.0 Turbo SE de kroon op de reeks voor f.83.350,=. Technische gegevens: Merk en type: Saab 900 Coupé Turbo SE Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1985 cc Boring x slag: 90 x 78 mm Vermogen: 185 pk bij 5500 tr/min Koppel: 263 Nmt'; Afmetingen: lengte meter, breedte 1,71 Gewicht: 1360 kg Prestaties: topsnelheid 230 acceleratie 0-100 in 8,5 Verbruik: bij 90 km/u 7 i j km Is je daar bij 120 kn}/u g üter/100 km it, is de stadsverkeer 12 liter/100 km ]-i]zer prijs. f .83.350,= voor de vierde maal in successie deze onderscheiding. Brigitte Denisser zijn daarom terecht zeer vereerd met deze onderscheiding. Een extra stimulans voor alle medewerkers om op de ingeslagen klantvriendelijke weg door te gaan. Garage Denissen is te vinden aan de Burgemeester Jansenstraat 52-56 in Tilburg (West) en is al sinds 1966 de Nissan-dealer voor Tilburg en omgeving. In het weekend van zondag mei werd op het Eurocircuit Valkenswaard de tweede ronde verreden voor het Nederlands Kar x Rallycross 1994. In een deelnemersveld met 80 rallycross auto's behaalde in de klasse Groep N tot 1400 cc de Oirschotse rallycrosser Ruud Verkooijen met de Gijsbers-Suzuki Swift GTi een schitterende tweede plaats. In de kwalifikatiemanches reed Verkooijen zich rechtstreeks naar een plek bij de laatste acht voor de A-finale en moest vanaf de vijfde plac tweede rij bliksemstart reed de coureur in een zinde finale naar een tweede plaats CijGf NISSAN MICRA betreft erg veel op die van de oude 900 lijken. Zo schuiven de hoofdsteunen als het ware over de rugleuning heen. De stoelen bieden een goede en lÖsaëk comfortabele zit, maar zouden autOmc in het geval van de Turbo wat tijdens meer zijdelingse bestor ondersteuning mogen bieden. je De rugleuning en zitting zijn toeren klimt, z< wat vlak. Passagiers hebben compi achterin meer dan voldoende voor b ruimte voor hoofd en benen. van echter op bi Saab 900 Ti die vee bieden Vanaf juni zullen de eerste exemplaren van de Saab 900 cabrio aan klanten worden uitgeleverd. Van de 85 exemplaren die dit jaar voor Nederland beschikbaar zijn, is het grootste deel al verkocht. Saab gaat alle motorversies als cabriolet leveren. Alle cabrio's worden voorzien van elektrisch bediende ramen en spiegels, ABS, meegespoten bumpers, breedstralers voor, lederen bekleding en een elektrische kapbediening. De 900 S 2.0 kost f.84.950,= maar is pas vanaf het modeljaar 1995 (september as.) verkrijgbaar. -si direct leverbaar is de 900 2.3 die bovendien is arzien van een audio- itallatie en lichtmetalen gen. Deze auto gaat 3.450,= kosten. Verder wordt de SE ook leverbaar als V6 en Turbo voor respectievelijk f,105.450,= en f,107.450,=. maar na het neerklappen van de achterbank tot 1410 liter kan worden uitgebreid. De achterbank wordt in twee ongelijke delen weggeklapt net als de zitting. In het midden zit achter de leze auto's armsteun een skiluik. De naai 2+2's, hoofdsteunen op de achterbank zitten niet in de rugleuning, maar op een aparte dwarsverbinding, die scharnierend met de rugleuning is verbonden en eenvoudig mee kan worden weggeklapt. De vergrendeling van portieren en tankklepje gebeurt centraal. Saab gebruikt hierbij de sloten van Opel. Als de sleutel een kwartslag verder wordt doorgedraaid, zijn de ontgrendelknopjes van de mortieren volledig zijn. Het instrumentarium bestaat uit drie klokken. In het midden de snelheidsmeter. Links vinden we de toerenteller met onderin een digitale vermelding van kilometerstand en dagt Rechts zitten in één ronc drie meters gevat: brandstofvoorraad, motortemperatuur en de tur- bodruk. De volledig geïntegreerde RDS audio- installatie heeft boven in de console een display met daarop de naam van de gekozen zender. Bovendien gebruikt de auto dit onderdeel als boordcomputer en voor het geven van belangrijke mededelingen. Hoe start men een Saab, dat is iets wat alleen bestuurders van een 90,99 of 900 weten. Het contactslot zit namelijk tussen de voorstoelen direct achter de versnellingspook. De sleutel kan er alleen uit worden genomen als de m« cilinder en turbocompressor een vermogen van 185 pk bij 5500 tr/min. Het koppel is met 263 Nm feestelijk hoog en wordt bovendien bij een laag toerental van 2100 behaald. Tot zo'n 2000 tr/min gedraagt de motor zich als een willekeurige 2 liter. Daarna komt de turbo snel in werking, wat niet alleen te zien is aan de turbodrukmeter op het dashboard, maar ook duidelijk voelbaar is aan een ouderwetse duw in de rug. Dit maakt de 900 Turbo tot een echte liefhebbersauto. De turbo werkt namelijk nog lekker ouderwets. Geen technieken om het geheel zo soepel mogelijk te laten aangrijpen, neen, maar wel het gevoel van een extra dosis power die ineens wordt losgelaten. Voor de achteloze nobilist is het vooral is de eerste kilometers st oppassen geblazen. Als motor namelijk rustig in sorgt de rij onverwacht eling toenemen ie acceleratie. Als je dc^”- -1 bedacht bent 1 auu Turbo een rij-i, eel genoegen kan jn. sgom itwer e enige ech ïhouden. Zc rchroomde grill rechthoekige kopl de richtingaar 'het hoekje om' gaan. Verd— loopt de ruitlijn naar achter wat omhoog. Alhoewel de 5- deurs al een typische Saab is, oogt de coupé duidelijk fraaier en oorspronkelijker. De enorme achterklep is bij beide varianten identiek en opent een makkelijke toegang tot de bagageruimte die met de achterbank en hoedeplank in stelling 450 liter groot is, II NISSAN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23