0% RENTE ïR NIEUWE ALFA SPIDER EN COUPÉ Fijnslijperij L <7 Bijlage van: De Tilburgse Koerier Reclame-code voor auto's Alfa-perikelen Het is natuurlijk erg makkelijk om kritiek te - hebben op de werkwijze van andere personen. Maar af en toe ben je toch met stomheid geslagen. In de loop van de maand maart verschenen in enkele autobladen de eerste officiële foto 's van de nieuwe Alfa 145. Deze foto's bleken alleen aan autotijdschriften en enkele dagbladen te zijn verzonden. Navraag bij de betreffende PR- functionaris leverde meer op dan een vei over te weinig uit Ii<_ aangeleverde dia'r foto 's. De rest van de pe. zou de eerste foto 's pas j voor de Autotentoonstelling in Turijn ontvangen, dus ongeveer een maand later. Gelukkig heb ik op dat moment direct via een andere weg de betreffende dia kunnen bemachtigen en had enkele uren later via een fotostudio zoveel afdrukken als ik maar wilde. Oplage: 97.385 Donderdag 19 mei 1994 Ij >rand I33 BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. Tony Vos het nieuwe Fuel Saver Autotest: Fiat Punto Saab 900 Lees verder Cabrio en Selectra in dit nummer pag. 9 o.a.: AANKONDIGING AUTO VERHOEVEN TILBURG Zie pag. 6 Coupe SE Turbo pag. 3 Hi-Super Brandstofbesparing pag. 7 Jaargang 6 Nummer 20 RENOVA UW BMW DEALER ran de 3- 3 naar ZATERDAGS MEf A.E.SAAB-S/fOk/ OPM//D(jDED DERDSEPf 7UiqfX>STbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 1994 pagina 20 I sverde niets ■en verhaal -—’•‘Italië r uia's en ■"”1 rfepe/S s kort Autobedrijf Renova bv Spoordijk 72-76 5018 GH Tilburg Telefoon: 01'3-42211 Fax:013-439235 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur München - In het topsegment wemelt het op dit moment van de nieuwe auto's. Mercedes heeft zijn enkele jaren oude S-klasse op details herzien, Audi brengt binnenkort de A8, Jaguar zal in september een ingrijpend gefacelifte XI op de markt brengen, terwijl BMW in juni de nieuwe 7-serie bij de dealers te kijk zet. We reden de 8 cilinder 730i en 740i. De 730 heeft dan een vijfbak, de 740 krijgt 6 overbrengingen. Soft-close Nieuw is ook de sleutel waarmee op afstand de portieren worden geopend of gesloten. Het systeem werkt niet met infrarood, maar met radiogolven, waarbij iedere keer een andere frequentie lichting en eregeld. Een ling wordt op aast. De730i Lees verderop pagina 9. een belangrijk deel van de bodemsectie die we onder andere ook van de Alfa's 155 en nieuwe 145 kennen. Het motorenprogramma start met de nog te introduceren 2 liter Twin Spark met 16 kleppen en een vermogen van 155 pk. Daarnaast zal de coupé waarschijnlijk ook als V6 worden aangeboden. Het uiterlijk van de zowel de Spider als de Coupé doet nadrukkelijk denken aan 1 Proteo prototype wat Alfa enkele jaren geleden toonde. Typische kenmerken zijn de vier ronde koplampen die afzonderlijk in het front zijn geplaatst, de sterk oplopende taillelijn en de doorlopende achterlichtunits. Tijdens de afgelopen autotentoonstelling in Turijn werden reeds de eerste foto's getoond van de nieuwe Spider en Coupé, waarbij duidelijk werd gesteld dat beide auto's volgend voorjaar op de markt zouden komen. De presentatie van de nieuwe Spider is echter nu naar de serie overgenomen. De eerste maanden levert BMW alleen de 730i met een 3 liter V8 van 218 pk bij 5800 tr/min en een koppel van 290 Nm bij 4500 tr/min. Daarnaast is er ook direct de 740i met dezelfde motor echter met 4 liter inhoud en dientengevolge 286 pk en 400 Nm. Beide auto's krijgen in ons land standaard een automatische versnellingsbak met vijf overbrengingen. De schakelpook van de pak lijkt sterk op die van een gewone handbak. Een handbak is op bestelling leverbaar, zonder consequenties voor de prijs. Velgen Waarom oogt de nieuwe, grote BMW zo ingetogen? Allereerst is dat bereikt door de lengte te beperken tot 4,98 meter eri zeer bewust onder de 5 meter te blijven. Verder worden duidelijke stylingkenmerken van de serie toegepast, zoals de i binnen schuin aflopende achterlichten en de dubbele ronde koplampen achter glas. Het front wordt verder gekenmerkt door de typische BMW-nieren die in dit geval zeer breed zijn. Het profiel loopt over van de BMW- kenmerken, waardoor de nieuweling uitstekend binnen de serie past, zonder zichtbaar een grote stap voorwaarts te zijn. Zeer beeldbepalend zijn de wordt gebruikt. Met de sleutel kan ook op afstand de kofferbak worden geopend, openstaande ruiten en schuifdak worden gesloten en natuurlijk het alarm worden ingeschakeld. De kofferklep heeft een zogenaamde soft- i js.y vuui ue out close automaat. Na het ren zijn hierbij gebruiken van de ige luxe. De 730 afstandbediening scharniert snelheid van 235 de ^ep uit zichzelf iets omhoog, terwijl het geheel bij sluiten niet met een enorme klap hoeft te worden dichtgesmeten. De bagageruimte is iets gegroeid tot 500 liter, waarbij vooral de vorm ten opzichte van de vorige 7-serie is geoptimaliseerd. De veiligheid kan aan BMW worden overgelaten. Bekende elementen als twee airbags, ABS, gordelspanners en extra carrosserieverstevigingen zijn uiteraard aanwezig. Nieuw is echter een sensor in de passagiersstoel. Deze signaleert of daar wel of geen persoon op zit. Zit er niemand, dan zal bij een ongeva 1de passagiersairbag niet worden geactiveerd. Verder heeft BMW voor audio- freaks een installatie beschiktbaar met maar liefst 14 luidsprekers en een totaal vermogen van 400 Watt. Vanaf september wordt verder een boordmonitor leverbaar met op een scherm in de middenconsole de boordcomputer gecombineerd met een navigatiesysteem, radio, televisie, telefoon en de bediening van de standkachel. komende herfst verplaatst, zodat het niet onwaarschijnlijk is dat deze auto voor het eerst voor het publiek te zien is op de autotentoonstelling van Parijs in oktober. Net als de voorgaande Spider, die eigenlijk nog uit het midden van de jaren zestig stamt, is de carrosserie ontworpen door Pininfarina, die echter niet de produktie gaat verzorgen. Alfa heeft zelf op basis van de Spider een fraaie, compacte coupé ontworpen, een auto die wel pas in het volgend voorjaar op de weg zal verschijnen. De aandrijving van de nieuwe Spider is van de achter- naar de voorwielen verhuis. De auto gebruikt overigens BMW heeft bij de ontwikkeling maar een slank gelijnde, van een opvolger van de sympathiek ogende auto met tweede generatie 7-serie altijd veel gevoel voor gewerkt aan een auto die understatement. Volgens de uitstekend past in zijn ontwikkelingsafdeling van tijdsbeeld. Geen pompeus, het merk; de meest uitgerijpte reusachtig uitgevallen tank, auto die ooit werd ontworpen! a opvolger van de s generatie 7-serie altijd ct aan een auto die md past in zijn sld. Geen pompeus, itig uitgevallen tank. Stuurwiel Het gewicht is ten opzichte van de vorige serie nauwelijks toegenomen en begint bij 1725 kg voor de 730i. De grote motoren zijn hier geen overbodic haalt een topsnelheid van 2w km/u en heeft 8,3 seconden nodig om de 100 km/u op de teller aan te wijzen. De 740i is merkbaar rapper met een afgeregelde top van 250 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 6,9 seconden. De cijfers van beide modellen zijn natuurlijk fabuleus, maar wie uit een 740 in een 730 stapt merk duidelijk verschil. Bij de 730 is veel nadrukkelijker te merken dat het om een meerkleppenmachine gaat. Wie bij 160 km/u het gas intrapt, voelt dat de auto vlot dooraccelereert. Bij een passeermanouevre op een 80 km-weg moet echter eerst teruggeschakeld worden. In het interieur is het zeer consequent door BMW doorgevoerde cockpit-design toegepast. Dat betekent dat het dashboard om de bestuurder heen is geformeerd. Alles ziet er net wat nieuwer uit dan van het vorige model. Het stuurwiel valt hierbij meteen op. Achter het middenkussen is de airbag opborgen en aan de randen zijn een veelheid aan knopjes te vinden. Hiermee worden bijvoorbeeld de radio, cruise-control, dashboardverli luchtcirculatie ger_ fantastische vindin de stoelen toegepas heeft stoelen met handmatige verstelling, de 740i elektrisch. Tegen meerprijs zijn beide versies te voorzien van de 'comfort' zetels. Hierbij kan elektrisch de bovenzijde van de rugleuning worden versteld, waardoor de schouders een betere ondersteuning krijgen. Alle elektrische verstelmogelijkheden worden in drie geheugens bewaard. Drs. G.E.L.M. Worm, algemeen voorzitter van de RAI Vereniging heeft onlangs de Rai Reclame code voor personenauto's overhandigd aan minister Maij-Weggen van Verkeer en Waterstaat. Eerder was de code aangenomen door de leden van de afdeling Auto's van de RAI in overleg met de Stichting Reclame Code. In de nieuwe code is vastgelegd dat elementen als snelheid, acceleratie en motorvermogen van auto's in reclame-uitingen niet als verkoopbevorderend element gebruikt mogen worden. Ook mag reclame voor personenauto 's niet oproepen tot agressief, milieu-onvriendelijk of verkeersonveilig gedrag. Het gebruik van termen waarmee de auto wordt aangeprezen als een milieuvriendelijk produkt is voortaan niet toegestaan. Voorts geeft de code regels voor vermelding van het brandstofgebruik. De RAI afdeling Auto's heeft tot de instelling van een eigen code besloten om tot uitdrukking te brengen dat de autobranche niet alleen auto's op de markt wil brengen die zo veilig, schoon en zuinig mogelijk zijn, maar eveneens wil bevorderen dat deze zo veilig, schoon en zuinig mogelijk gebruikt worden. De nieuwe code zal als branchecode deel uit maken van gedragsregels die bij de Reclame Code Commissie getoetst kunnen worden. Maar dan verschijnen ineens in alle internationale en nationa le autotijdschriften kleurenfoto's van de nieuwe Alfa's Spider en Coupé en wederom ben ik met stomheid geslagen. Ook nu weer belde ik met de PR-afdeling van Fiat Auto Nederland die ook verantwoordelijk is voor Alfa. Ook nu ging het weer om een klein aantal aangeleverde dia's die alleen gestuurd zouden zijn aan bladen met Italiaanse correspondenten. Begrijpen doe ik het allemaal niet meer. Is het van Alfa ook uitsluitend de bedoeling dat lezers van autobladen hun auto's kopen en wordt het grootste deel van Nederldnd onwetend gehouden. Bij een dergelijk tweede voorval bij één merk in zo 'n korte tijd, kun je je afvragen wat je hiermee moet doen. Of je beslist om aan de betreffende auto niet tot slechts zeer summier aandacht te besteden, of je regelt wat achter de schermen en brengt het alsnog. Als autojournalist, maar ook autoliefhebber vind ik dat ik mijn lezers zo compleet mogelijk moet inlichten, of de PR- afdeling van Alfa dat nu wel of niet wil. Bij deze dus... lichtmetalen velgen die standaard op de 730i en 740i worden geleverd. Het door ons gereden exemplaar van de 730i beschikte over fraaie dichte velgen met aan de i kleine spijlen. De 740i daarentegen moest het met andere velgen doen met een groot aantal kleine spijltjes bijna tot het hard van het wiel. Wielen zijn een kwestie van smaak, maar het vriendelijke karakter wordt door de laatste exemplaren enigszins onderuit gehaald. De nieuwe 7 is een compleet nieuwe auto. Alleen de motoren zijn uit de vorige

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21