0% RENTE
ïR
NIEUWE ALFA
SPIDER EN COUPÉ
Fijnslijperij
L
<7
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Reclame-code
voor auto's
Alfa-perikelen
Het is natuurlijk erg
makkelijk om kritiek te
- hebben op de werkwijze
van andere personen.
Maar af en toe ben je toch
met stomheid geslagen. In
de loop van de maand
maart verschenen in
enkele autobladen de
eerste officiële foto 's van
de nieuwe Alfa 145. Deze
foto's bleken alleen aan
autotijdschriften en enkele
dagbladen te zijn
verzonden. Navraag bij de
betreffende PR-
functionaris leverde
meer op dan een vei
over te weinig uit Ii<_
aangeleverde dia'r
foto 's. De rest van de pe.
zou de eerste foto 's pas j
voor de
Autotentoonstelling in
Turijn ontvangen, dus
ongeveer een maand later.
Gelukkig heb ik op dat
moment direct via een
andere weg de betreffende
dia kunnen bemachtigen
en had enkele uren later
via een fotostudio zoveel
afdrukken als ik maar
wilde.
Oplage: 97.385
Donderdag 19 mei 1994
Ij
>rand
I33
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
Tony Vos
het
nieuwe
Fuel Saver
Autotest:
Fiat Punto
Saab 900
Lees verder
Cabrio en Selectra
in dit nummer
pag. 9
o.a.:
AANKONDIGING
AUTO VERHOEVEN TILBURG
Zie pag. 6
Coupe SE Turbo
pag. 3
Hi-Super
Brandstofbesparing
pag. 7
Jaargang 6
Nummer 20
RENOVA
UW BMW DEALER
ran de 3-
3 naar
ZATERDAGS MEf
A.E.SAAB-S/fOk/
OPM//D(jDED
DERDSEPf
7UiqfX>STbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
1994 pagina 20
I
sverde niets
■en verhaal
-—’•‘Italië
r uia's en
■"”1 rfepe/S
s kort
Autobedrijf
Renova bv
Spoordijk 72-76
5018 GH Tilburg
Telefoon: 01'3-42211
Fax:013-439235
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
München - In het topsegment
wemelt het op dit moment van
de nieuwe auto's.
Mercedes heeft zijn enkele
jaren oude S-klasse op details
herzien, Audi brengt
binnenkort de A8, Jaguar zal in
september een ingrijpend
gefacelifte XI op de markt
brengen, terwijl BMW in juni
de nieuwe 7-serie bij de
dealers te kijk zet. We reden de
8 cilinder 730i en 740i.
De 730 heeft dan een vijfbak,
de 740 krijgt 6
overbrengingen.
Soft-close
Nieuw is ook de sleutel
waarmee op afstand de
portieren worden geopend of
gesloten. Het systeem werkt
niet met infrarood, maar met
radiogolven, waarbij iedere
keer een andere frequentie
lichting en
eregeld. Een
ling wordt op
aast. De730i Lees verderop pagina 9.
een belangrijk deel van de
bodemsectie die we onder
andere ook van de Alfa's 155
en nieuwe 145 kennen. Het
motorenprogramma start met
de nog te introduceren 2 liter
Twin Spark met 16 kleppen en
een vermogen van 155 pk.
Daarnaast zal de coupé
waarschijnlijk ook als V6
worden aangeboden.
Het uiterlijk van de zowel de
Spider als de Coupé doet
nadrukkelijk denken aan 1
Proteo prototype wat Alfa
enkele jaren geleden toonde.
Typische kenmerken zijn de
vier ronde koplampen die
afzonderlijk in het front zijn
geplaatst, de sterk oplopende
taillelijn en de doorlopende
achterlichtunits.
Tijdens de afgelopen
autotentoonstelling in Turijn
werden reeds de eerste foto's
getoond van de nieuwe
Spider en Coupé, waarbij
duidelijk werd gesteld dat
beide auto's volgend voorjaar
op de markt zouden komen.
De presentatie van de nieuwe
Spider is echter nu naar de
serie overgenomen. De eerste
maanden levert BMW alleen
de 730i met een 3 liter V8 van
218 pk bij 5800 tr/min en een
koppel van 290 Nm bij 4500
tr/min. Daarnaast is er ook
direct de 740i met dezelfde
motor echter met 4 liter
inhoud en dientengevolge 286
pk en 400 Nm. Beide auto's
krijgen in ons land standaard
een automatische
versnellingsbak met vijf
overbrengingen. De
schakelpook van de pak lijkt
sterk op die van een gewone
handbak. Een handbak is op
bestelling leverbaar, zonder
consequenties voor de prijs.
Velgen
Waarom oogt de nieuwe,
grote BMW zo ingetogen?
Allereerst is dat bereikt door
de lengte te beperken tot 4,98
meter eri zeer bewust onder de
5 meter te blijven. Verder
worden duidelijke
stylingkenmerken van de
serie toegepast, zoals de i
binnen schuin aflopende
achterlichten en de dubbele
ronde koplampen achter glas.
Het front wordt verder
gekenmerkt door de typische
BMW-nieren die in dit geval
zeer breed zijn. Het profiel
loopt over van de BMW-
kenmerken, waardoor de
nieuweling uitstekend binnen
de serie past, zonder
zichtbaar een grote stap
voorwaarts te zijn. Zeer
beeldbepalend zijn de
wordt gebruikt. Met de sleutel
kan ook op afstand de
kofferbak worden geopend,
openstaande ruiten en
schuifdak worden gesloten en
natuurlijk het alarm worden
ingeschakeld. De kofferklep
heeft een zogenaamde soft-
i js.y vuui ue out close automaat. Na het
ren zijn hierbij gebruiken van de
ige luxe. De 730 afstandbediening scharniert
snelheid van 235 de ^ep uit zichzelf iets
omhoog, terwijl het geheel bij
sluiten niet met een enorme
klap hoeft te worden
dichtgesmeten.
De bagageruimte is iets
gegroeid tot 500 liter, waarbij
vooral de vorm ten opzichte
van de vorige 7-serie is
geoptimaliseerd.
De veiligheid kan aan BMW
worden overgelaten. Bekende
elementen als twee airbags,
ABS, gordelspanners en extra
carrosserieverstevigingen
zijn uiteraard aanwezig.
Nieuw is echter een sensor in
de passagiersstoel.
Deze signaleert of daar wel of
geen persoon op zit. Zit er
niemand, dan zal bij een
ongeva 1de passagiersairbag
niet worden geactiveerd.
Verder heeft BMW voor audio-
freaks een installatie
beschiktbaar met maar liefst
14 luidsprekers en een totaal
vermogen van 400 Watt. Vanaf
september wordt verder een
boordmonitor leverbaar met
op een scherm in de
middenconsole de
boordcomputer gecombineerd
met een navigatiesysteem,
radio, televisie, telefoon en de
bediening van de
standkachel.
komende herfst verplaatst,
zodat het niet
onwaarschijnlijk is dat deze
auto voor het eerst voor het
publiek te zien is op de
autotentoonstelling van Parijs
in oktober. Net als de
voorgaande Spider, die
eigenlijk nog uit het midden
van de jaren zestig stamt, is
de carrosserie ontworpen
door Pininfarina, die echter
niet de produktie gaat
verzorgen. Alfa heeft zelf op
basis van de Spider een
fraaie, compacte coupé
ontworpen, een auto die wel
pas in het volgend voorjaar op
de weg zal verschijnen.
De aandrijving van de nieuwe
Spider is van de achter- naar
de voorwielen verhuis.
De auto gebruikt overigens
BMW heeft bij de ontwikkeling maar een slank gelijnde,
van een opvolger van de sympathiek ogende auto met
tweede generatie 7-serie altijd veel gevoel voor
gewerkt aan een auto die understatement. Volgens de
uitstekend past in zijn ontwikkelingsafdeling van
tijdsbeeld. Geen pompeus, het merk; de meest uitgerijpte
reusachtig uitgevallen tank, auto die ooit werd ontworpen!
a opvolger van de
s generatie 7-serie altijd
ct aan een auto die
md past in zijn
sld. Geen pompeus,
itig uitgevallen tank.
Stuurwiel
Het gewicht is ten opzichte
van de vorige serie
nauwelijks toegenomen en
begint bij 1725 kg voor de 730i.
De grote motoren zijn hier
geen overbodic
haalt een topsnelheid van 2w
km/u en heeft 8,3 seconden
nodig om de 100 km/u op de
teller aan te wijzen. De 740i is
merkbaar rapper met een
afgeregelde top van 250 km/u
en een sprintje van 0 tot 100 in
6,9 seconden. De cijfers van
beide modellen zijn natuurlijk
fabuleus, maar wie uit een 740
in een 730 stapt merk duidelijk
verschil. Bij de 730 is veel
nadrukkelijker te merken dat
het om een
meerkleppenmachine gaat.
Wie bij 160 km/u het gas
intrapt, voelt dat de auto vlot
dooraccelereert. Bij een
passeermanouevre op een 80
km-weg moet echter eerst
teruggeschakeld worden.
In het interieur is het zeer
consequent door BMW
doorgevoerde cockpit-design
toegepast. Dat betekent dat
het dashboard om de
bestuurder heen is
geformeerd. Alles ziet er net
wat nieuwer uit dan van het
vorige model. Het stuurwiel
valt hierbij meteen op. Achter
het middenkussen is de
airbag opborgen en aan de
randen zijn een veelheid aan
knopjes te vinden. Hiermee
worden bijvoorbeeld de radio,
cruise-control,
dashboardverli
luchtcirculatie ger_
fantastische vindin
de stoelen toegepas
heeft stoelen met handmatige
verstelling, de 740i elektrisch.
Tegen meerprijs zijn beide
versies te voorzien van de
'comfort' zetels. Hierbij kan
elektrisch de bovenzijde van
de rugleuning worden
versteld, waardoor de
schouders een betere
ondersteuning krijgen. Alle
elektrische
verstelmogelijkheden worden
in drie geheugens bewaard.
Drs. G.E.L.M. Worm,
algemeen voorzitter van
de RAI Vereniging heeft
onlangs de Rai Reclame
code voor personenauto's
overhandigd aan minister
Maij-Weggen van Verkeer
en Waterstaat. Eerder was
de code aangenomen door
de leden van de afdeling
Auto's van de RAI in
overleg met de Stichting
Reclame Code.
In de nieuwe code is
vastgelegd dat elementen
als snelheid, acceleratie
en motorvermogen van
auto's in reclame-uitingen
niet als
verkoopbevorderend
element gebruikt mogen
worden. Ook mag reclame
voor personenauto 's niet
oproepen tot agressief,
milieu-onvriendelijk of
verkeersonveilig gedrag.
Het gebruik van termen
waarmee de auto wordt
aangeprezen als een
milieuvriendelijk produkt
is voortaan niet
toegestaan. Voorts geeft
de code regels voor
vermelding van het
brandstofgebruik.
De RAI afdeling Auto's
heeft tot de instelling van
een eigen code besloten
om tot uitdrukking te
brengen dat de
autobranche niet alleen
auto's op de markt wil
brengen die zo veilig,
schoon en zuinig mogelijk
zijn, maar eveneens wil
bevorderen dat deze zo
veilig, schoon en zuinig
mogelijk gebruikt worden.
De nieuwe code zal als
branchecode deel uit
maken van gedragsregels
die bij de Reclame Code
Commissie getoetst
kunnen worden.
Maar dan verschijnen
ineens in alle
internationale en nationa
le autotijdschriften
kleurenfoto's van de
nieuwe Alfa's Spider en
Coupé en wederom ben ik
met stomheid geslagen.
Ook nu weer belde ik met
de PR-afdeling van Fiat
Auto Nederland die ook
verantwoordelijk is voor
Alfa. Ook nu ging het weer
om een klein aantal
aangeleverde dia's die
alleen gestuurd zouden
zijn aan bladen met
Italiaanse
correspondenten.
Begrijpen doe ik het
allemaal niet meer. Is het
van Alfa ook uitsluitend de
bedoeling dat lezers van
autobladen hun auto's
kopen en wordt het
grootste deel van
Nederldnd onwetend
gehouden. Bij een
dergelijk tweede voorval
bij één merk in zo 'n korte
tijd, kun je je afvragen wat
je hiermee moet doen. Of je
beslist om aan de
betreffende auto niet tot
slechts zeer summier
aandacht te besteden, of je
regelt wat achter de
schermen en brengt het
alsnog. Als autojournalist,
maar ook autoliefhebber
vind ik dat ik mijn lezers zo
compleet mogelijk moet
inlichten, of de PR-
afdeling van Alfa dat nu
wel of niet wil. Bij deze
dus...
lichtmetalen velgen die
standaard op de 730i en 740i
worden geleverd. Het door ons
gereden exemplaar van de
730i beschikte over fraaie
dichte velgen met aan de i
kleine spijlen. De 740i
daarentegen moest het met
andere velgen doen met een
groot aantal kleine spijltjes
bijna tot het hard van het wiel.
Wielen zijn een kwestie van
smaak, maar het vriendelijke
karakter wordt door de laatste
exemplaren enigszins
onderuit gehaald.
De nieuwe 7 is een compleet
nieuwe auto. Alleen de
motoren zijn uit de vorige