OPEL OMEGA 2.01 Sterk voorkomen RELIANT SCIMITAR SABRE A <sy Gebr.Vullings Opel Corsa Sport 'World Cup Fors aantal deelnemers tweede rallycross PENS! HR-HX-09 F .995, - - DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 11 mei 1994 - pagina 3 94 pagina 2 EREN ande en datum, act de liter lijke is verrassend de Vervolg van pagina 1 i B loed. ide an kan subliek ANTIE ;casion LBURG t het hoge uit- tandaard met Beneluxstraat 16, OÏSterwijk, tel: 04242-16081 Ringbaan Oost 102a, Tilburg, tel: 013-434655 de bedragen zijn en BTW. aordeel en trek er haak. Elke goede lig. Maar laat het die de showroom is gectrriveerc MERCEDES BENZ terkend ,en aktrisch ter en rshop >71 arsie xutomaat zhterbank, >het n de carrosse- laardoor rar. s enorm de met voor mutie, de 3, een ande Bink B.V. >021 TB Tilburg. '20145. gegevens: )pel Omega Dat ziet u aan ■houten afwer- Dat ziet u aan e dat de Rover aringe rrent t 3 zijn ook al jon leverbacr js van f .2.1 Rover-grille. u bovendien ngenlijk mist, dus snel even irage shop 6 Tilburg bert Heijn M5571 CAftWASH •vice van uw ito's als de 'eugeot 205 Rally, onlangs ra (Opel Corsa) het Euroj binnenh, wordt or met de f r gespoten ile met ring, antenne de achterruit, de door ons -uitvoering ichtmetalen i, meegespoten albehuizing en krachtbron levert een vermogen van 136 pk bij 5600 tr/min en een keurig koppel van 185 Nm bij 4000 tr/min. Net als zijn voorganger is de nieuwe Omega weer een ihterwielaandrijver, zodat -"oord-Zuid- -muig in het vooronder is geplaatst. Door de aflopende neus is het blok behoorlijk nrrrrr rrChteren geplaatst, nuiuiirlijk hebben isolatie- deskundigen van Opel hun uiterste b« Ome toen gelu van voor 471,- 303,- 543,- 342,- 468,- 317,- 449,- 299,- 479,- 317,- 449,- 301,- 434,- 295,- 466,- 303,- 592,- 370,- 592,- 370,- 610,- 379,- 489,- 321,- 641,- 381,- 452,- 293,- 590,- 373,- 533,- 342,- 513,- 348,- 533,- 354,- 533,- 362,- 519,- 344,- 454,- 301,- 452,- 293,- 433,- 291,- 479,- 313,- 422,- 287,- 476,- 323,- 670,- 417,- 640,- 385,- 538,- 342,- 556,- 352,- 466,- 307,- 479,- 307,- 487,- 317,- 433,- 287,- 565,- 377,- 555,- 350,- 553,- 344,- 597,- 381,- ’f’ t y* Het feit dat Opel al 25 jaar het best verkochte automerk in ons land is, betekent dat een nieuw model haast automatisch deel gaat uitmaken van ons straatbeeld. Dat geldt ook zeker weer voor de nieuwe Omega, die inmiddels bij alle Europese Opel-dealers in de showroom is gearriveerd. f.66.900,= in de prijslijst en daar komt dan nog f .4.500,= bij voor de automaat. Wie motorisch een stapje hoger gaat komt bij de 2.5 V6 uit voor f.59.950,= als GL en f.72.900,= als CD. De machtige 3 liter in speciale MV6-uitgave moet f.90.900,= opbrengen, terwijl de diesel begint bij f.62.950,= voor een GL. De prijzen van vooral de GL-uitvoeringen lijken zeer concurrerent te zijn. Alle types zijn ook als Stationwagon leverbaar voor een meerprijs van f.2.000,=. Veiligheid Het hoge gewicht van de auto laat zich vooral verklaren door de vergaande veiligheidsmaatregelen die in de Omega zijn aan te treffen. Standaard heeft iedere nieuwe Omega namelijk twee airbags, afgezien van natuurlijk i snelheden wellicht een stuurbekrachtiging het rijgenot kunnen verbeteren. Via importeur Waaijenberg in Veenendaal wordt de Reliant Scimitar Sabre aangeboden voor f.55.178,=. Voor dit bedrag wordt de auto bijzonder compleet geleverd zelfs inclusief een radio/cassettespeler met antidiefstalslede. Er is een grote keuze uit kleuren, terwijl de levertijd slechts acht weken bedraagd. Dat betekent dat er nog deze zomer van het open rijder worden genoten. een proefrit. Ronde vormen Veel merken spreken van een nieuwe auto, terwijl dan vaak onderhuids weinig tot niets is gewijzigd. Opel is bij deze Omega echter zeer grondig te werk gegaan. Eigenlijk vinden we alleen nog de wielophanging van het oude model in deze Omega terug, maar ook op dit punt heeft de auto veel wijzigingen ondergaan. Het uiterlijk doet totaal niet meer terugdenken aan vroeger tijden. De auto is op alle punten iets gegroeid en ziet er zeer gestroomlijnd uit. De neus loopt naar voren sterk af in een zeer fantasievol en kenme froht. Bumper, grille koplampen vormen een zeer fraai en uitgebalanceerd geheel. Naar achteren loopt Van oudsher is Opel zeer geliefd bij de particuliere autokoper, maar ook bij de opkomst van de 'zakenauto' speelde het merk een belangrijke rol. De Omega bezet een stevige positie in het hogere zakensegment, en er valt niet aan te twijfelen, dat de nieuweling de rol van zijn voorganger zal overnemen. Achterwielaandrijver Op motorisch vlak vinden we geen enkele bestaande Omega-krachtbron meer in de pk. nieuweling terug. Opel biedt hek een tweetal 24-kleps 6 kler cilinders met 2.5 en 3.0 l:i inhoud en respectievelijl De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen met schroefveren. Voor en achter worden stabilisatorstangen toegepast, waardoor de koersvastheid in zeer positieve zin wordt beïnvk Deze Scimitar lijkt zodoenc tien jaar na zijn introductie pas volwassen te zijn geworden. Op wat kleine puntjes na is er weinig op aan te merken en zeker een leuk alternatief voor mensen die in deze klasse een relatief zeldzame auto willen rijden. Alleen zou vooral bij lagere dashboard met tijd, i klok en eventueel radiofrequentie, leeslampen voorin, 8 speakers, verwarming met gescheiden temperatuurregeling en elektrisch bediende voorportierruiten. Comfort De CD doet daar echter nog wat extra bovenop zoals de standaard verstelbare lendensteunen voorin, elektrisch in hoogte verstelbare bijrijdersstoel, airconditioning, houtlijsten op de portierpanelen, twee make-up spiegels met verlichting, een boordcomputer geïntegreerd in de multi-infodisplay, elektrisch bediende De nieuwe Omega zorgt voor een aanzienlijke opfrissing het Opel-programma. De auto heeft een zeer eigen vormgeving en dito uitgevoerd interieur. De uitrusting is al vanaf het basismodel zeer compleet. De motor zou iets stiller mogen zijn, terwijl de auto net iets te makkelijk tot uitbreken bereid verstevigingsbalken in de portieren, gordelklampen en een ABS-remsysteem. In het interieur zijn de ontwerpers fantasievol te werk gegaan. Het instrumentenpaneel zit onder een vrijwel rechte overkapping. De wijzerplaten van de snelheidsmeter en toerenteller zijn groot uitgevallen, maar daardoor uitstekend afleesbar Opvallend is ook de brede middenconsol daarop de bediening vo< verwarming en ventilati plaats voor de radio, asbak en verschillen, knopjes. Door de forse buitenafmetingen is de nieuwe Omega ook aan de binnenzijde behoorlijk uit de kluiten gewassen. Het is een volwaardige vier- tot vijfpersoons auto met ook achterin een zee aan hoofd en beenruimte. De CD- uitvoering heeft een specifieke velours bekleding en standaard drie hoofdsteunen achterin. Het middelste exemplaar kan eenvoudig worden verwijderd en in een speciaal vak in de kofferruimte worden opgeborgen. De uitrusting is ronduit rijk te noemen. Natuurlijk heeft de CD alle elementen die we al op de GL vinden zoals een elektrische hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, drie rolgordels op de acl een infodisplay op 1 de carrosserielijn lichtjes op, om juist helemaal achteraan in ronde vormen af te lopen. De auto is voorzien van forse lichtunits die voor een belangrijk deel met het kofferdeksel mee scharnieren. Dit deksel gaat helemaal tot aan de bumper open en biedt toegang tot een forse laadruimte met een inhoud van 530 liter. De rugleuning van de achterbank is in delen neerklapbaar om de bagagemogelijkheden nog verder uit te breiden. De auto heeft verder in de carrosseriekleur g bumpers, central vergrendeling m afstandbedienir opgenomen in ac getint glas en in gereden CD-i bovendien lie velgen, me? spiegelbehi metaallok. standaardauto Citroen AX, Pet Vauxhall Nova en Suzuki Swift. Deze auto blijven dicht bij elkaar en vechten echt voor de overwinning. Voor het pi lévert dat natuurlijk het nodige spektakel op. Vooral in de Divisie 1, auto's uit de Groep N, komen dit keer meer deelnemers aan de start, omdat juist in deze klasse een Met de komende Wereldkampioenschappen Voetbal in het ver schiet, levert Opel een speciale uitgave van de Corsa Sport, de 'World Cup'. Er kan hierbij worden gekozen uit de 1.4 liter Si motor met 82 pk of de 1.6 liter 16-klepper van 109 paardekrachten. De 'World Cup' is voorzien van badges op de flanken, sportstoelen, een meegespoten achterspoiler, close ratio versnellingsbak, hoogte verstelling op de bestuurdersstoel, toerenteller en gasgevulde schokdempers. Al deze elementen werden al op de Corsa Sport geleverd. De 'World Cup' heeft bovendien stuurbekrachtiging, elektrisch bediende portierruiten en buitenspiegels, centrale vergrendeling en lichtmetalen velgen. De Corsa 1.4 Si World Cup kost f.30.950,= en de 16-klepper f.32.950,=. Op zondag 15 mei aanstaande wordt op het Eurocircuit in Valkenswaard de tweede wedstrijd voor het europees kampioenschap ralycross verreden. In vergelijking met de eerste wedstrijd zullen nog meer deelnemers aan de start verschijnen. In de zogenaamde opstapklasse tot 1400 cc wordt gereden met tweewielaangedreven hterportierruiten, elel diende zijruiten achte mistlampen in de voorbumper. De CD voldoet vrijwel aan alle wensen en dan te bedenken dat Opel in zijn topmodel nog meer luxe biedt. Zoals gezegd is het onderstel bekend met voor McPherson veerpoten en achter een onafhankelijke ophanging volgens het multi-link principe. Nieuw zijn de speciale hydro-steunen waarmee het subframe is gehangen. Ondanks de hterwielaandrijving is de nega onder normale istandigheden een hoorlijk neutraal rijder auto. Wie echter op nat wegdek wat te veel gas geeft, kan de achterkant best tot uitbreken verleiden. A11&V6- versies hebben hiertoe een Traction Control-systeem die op electronische wijze ingrijpt. Alhoewel de Omega met zijn gasgevulde dempers een stevige wegligging heeft, staat het comfort op een prima peil. Dat laatste is met name ook te danken aan de flinke binnenruimte en prettige uitvoering. De 2 liter 16-klepper springt normaal met zijn brandstof om. Er kan met de handgeschakelde versie makkelijk 1 op 10 wordei behaald, terwijl de autor daar net onder schiet. De nieuwe Opel Omega is direct leverbaar in een flink aantal uitvoeringen. Aan de basis staat de 2.0 GL sedan voor f.53.950,=. Met comfort- pakket kost dezelfde auto f.56.700,=. De 2.0 CD staat voor Technische r® Merk en type: Opel 2.0i-16VCD Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slagdag: 86 x 86 mm Vermogen: 136 pk bij 5600 tr/min Koppel: 185 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,787 meter, breedte 1,786 meter Gewicht: 1420 kg Prestaties: topsnelheid 210 km/u acceleratie 0-100 in 11 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,6 liter/100 km bij 120 km/u 8,0 liter/100 km stadsverkeer 10,8 liter/100 km Prijs: f.66.900,= aantal rijders in Oostenrijk 3 de eerste punten voor ropees Kampioenschap ihaalde. In deze klasse onder andere gereden s Ford Sierra en Escort Cosworth, Lancia Delta en Audi Coupé S2. Er zijn veel kanshebbers, die de overwinning echter nite cadeau zullen krijgen. De wedstrijden beginnen op zondag 15 mei om 12.00 uur. vermogens van 170 en 211 pk. Heel verstandig wordt een 6 cilinder diesel ingekocht bij BMW. De 2.5 liter machine levert een vermogen van 130 pk. Aan de basis staat een ..□emaal nieuwe 2 liter 16- klepper die net als de 6-pitters de motor in Noc uit de zogenaamde Eco-tech- richting in het i familie stamt. Deze moderne c LOL. Dooi t blok bel naar achteren gepl Natuurlijk hebben igen van Opel hun aest gedaan om de Omega stil te krijgen. Bij lage toerentallen is dat uitstekend gelukt, maar wie de motor in toeren laat klimmen hoort op de achtergrond toch het wat rauwe grommen van de 16- klepper. Ons testexemplaar was voorzien van een moderne, electronisch gestuurde viertraps automaat met een speciale sportstand en een programma voor het rijden onder gladde/winterse omstandigheden. De 1440 kg wegende auto haalt hiermee een top van 195 km/u en heeft 13 seconden nodig om de 100 km/u op de teller aan te wijzen. Dezelfde auto met handgeschakelde vijfbak komt tot 210 km/u en vraagt voor het sprintje 11 seconden. CORSA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21