OPEL OMEGA 2.01
Sterk voorkomen
RELIANT SCIMITAR SABRE
A
<sy Gebr.Vullings Opel
Corsa Sport
'World Cup
Fors aantal deelnemers
tweede rallycross
PENS!
HR-HX-09
F
.995,
-
-
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 11 mei 1994 - pagina 3
94 pagina 2
EREN
ande
en
datum,
act
de
liter
lijke
is verrassend
de
Vervolg van pagina 1
i B
loed.
ide
an kan
subliek
ANTIE
;casion
LBURG
t het hoge uit-
tandaard met
Beneluxstraat 16, OÏSterwijk, tel: 04242-16081
Ringbaan Oost 102a, Tilburg, tel: 013-434655
de bedragen zijn
en BTW.
aordeel en trek er
haak. Elke goede
lig. Maar laat het
die
de showroom is gectrriveerc
MERCEDES
BENZ
terkend
,en
aktrisch
ter en
rshop
>71
arsie
xutomaat
zhterbank,
>het
n de carrosse-
laardoor
rar.
s enorm
de met
voor
mutie, de
3, een
ande
Bink B.V.
>021 TB Tilburg.
'20145.
gegevens:
)pel Omega
Dat ziet u aan
■houten afwer-
Dat ziet u aan
e dat de Rover
aringe
rrent t
3 zijn ook al
jon leverbacr
js van f .2.1
Rover-grille.
u bovendien
ngenlijk mist,
dus snel even
irage
shop
6 Tilburg
bert Heijn
M5571 CAftWASH
•vice van uw
ito's als de
'eugeot 205 Rally, onlangs
ra (Opel Corsa) het Euroj
binnenh,
wordt or
met de f
r gespoten
ile
met
ring, antenne
de achterruit,
de door ons
-uitvoering
ichtmetalen
i, meegespoten
albehuizing en
krachtbron levert een
vermogen van 136 pk bij 5600
tr/min en een keurig koppel
van 185 Nm bij 4000 tr/min. Net
als zijn voorganger is de
nieuwe Omega weer een
ihterwielaandrijver, zodat
-"oord-Zuid-
-muig in het vooronder is
geplaatst. Door de aflopende
neus is het blok behoorlijk
nrrrrr rrChteren geplaatst,
nuiuiirlijk hebben isolatie-
deskundigen van Opel hun
uiterste b«
Ome
toen
gelu
van voor
471,- 303,-
543,- 342,-
468,- 317,-
449,- 299,-
479,- 317,-
449,- 301,-
434,- 295,-
466,- 303,-
592,- 370,-
592,- 370,-
610,- 379,-
489,- 321,-
641,- 381,-
452,- 293,-
590,- 373,-
533,- 342,-
513,- 348,-
533,- 354,-
533,- 362,-
519,- 344,-
454,- 301,-
452,- 293,-
433,- 291,-
479,- 313,-
422,- 287,-
476,- 323,-
670,- 417,-
640,- 385,-
538,- 342,-
556,- 352,-
466,- 307,-
479,- 307,-
487,- 317,-
433,- 287,-
565,- 377,-
555,- 350,-
553,- 344,-
597,- 381,-
’f’
t y*
Het feit dat Opel al 25 jaar het best verkochte
automerk in ons land is, betekent dat een nieuw
model haast automatisch deel gaat uitmaken van
ons straatbeeld. Dat geldt ook zeker weer voor de
nieuwe Omega, die inmiddels bij alle Europese
Opel-dealers in de showroom is gearriveerd.
f.66.900,= in de prijslijst en
daar komt dan nog f .4.500,= bij
voor de automaat. Wie
motorisch een stapje hoger
gaat komt bij de 2.5 V6 uit voor
f.59.950,= als GL en f.72.900,=
als CD. De machtige 3 liter in
speciale MV6-uitgave moet
f.90.900,= opbrengen, terwijl
de diesel begint bij f.62.950,=
voor een GL. De prijzen van
vooral de GL-uitvoeringen
lijken zeer concurrerent te
zijn. Alle types zijn ook als
Stationwagon leverbaar voor
een meerprijs van f.2.000,=.
Veiligheid
Het hoge gewicht van de auto
laat zich vooral verklaren
door de vergaande
veiligheidsmaatregelen die
in de Omega zijn aan te
treffen. Standaard heeft
iedere nieuwe Omega
namelijk twee airbags,
afgezien van natuurlijk i
snelheden wellicht een
stuurbekrachtiging het
rijgenot kunnen verbeteren.
Via importeur Waaijenberg in
Veenendaal wordt de Reliant
Scimitar Sabre aangeboden
voor f.55.178,=. Voor dit bedrag
wordt de auto bijzonder
compleet geleverd zelfs
inclusief een
radio/cassettespeler met
antidiefstalslede. Er is een
grote keuze uit kleuren, terwijl
de levertijd slechts acht
weken bedraagd. Dat
betekent dat er nog deze
zomer van het open rijder
worden genoten.
een proefrit.
Ronde vormen
Veel merken spreken van een
nieuwe auto, terwijl dan vaak
onderhuids weinig tot niets is
gewijzigd. Opel is bij deze
Omega echter zeer grondig te
werk gegaan. Eigenlijk
vinden we alleen nog de
wielophanging van het oude
model in deze Omega terug,
maar ook op dit punt heeft de
auto veel wijzigingen
ondergaan. Het uiterlijk doet
totaal niet meer terugdenken
aan vroeger tijden. De auto is
op alle punten iets gegroeid
en ziet er zeer gestroomlijnd
uit. De neus loopt naar voren
sterk af in een zeer
fantasievol en kenme
froht. Bumper, grille
koplampen vormen een zeer
fraai en uitgebalanceerd
geheel. Naar achteren loopt
Van oudsher is Opel zeer
geliefd bij de particuliere
autokoper, maar ook bij de
opkomst van de 'zakenauto'
speelde het merk een
belangrijke rol. De Omega
bezet een stevige positie in
het hogere zakensegment, en
er valt niet aan te twijfelen,
dat de nieuweling de rol van
zijn voorganger zal
overnemen.
Achterwielaandrijver
Op motorisch vlak vinden we
geen enkele bestaande
Omega-krachtbron meer in de pk.
nieuweling terug. Opel biedt hek
een tweetal 24-kleps 6 kler
cilinders met 2.5 en 3.0 l:i
inhoud en respectievelijl
De vier wielen zijn
onafhankelijk opgehangen
met schroefveren. Voor en
achter worden
stabilisatorstangen
toegepast, waardoor de
koersvastheid in zeer
positieve zin wordt beïnvk
Deze Scimitar lijkt zodoenc
tien jaar na zijn introductie
pas volwassen te zijn
geworden. Op wat kleine
puntjes na is er weinig op aan
te merken en zeker een leuk
alternatief voor mensen die in
deze klasse een relatief
zeldzame auto willen rijden.
Alleen zou vooral bij lagere
dashboard met tijd, i
klok en eventueel
radiofrequentie, leeslampen
voorin, 8 speakers,
verwarming met gescheiden
temperatuurregeling en
elektrisch bediende
voorportierruiten.
Comfort
De CD doet daar echter nog
wat extra bovenop zoals de
standaard verstelbare
lendensteunen voorin,
elektrisch in hoogte
verstelbare bijrijdersstoel,
airconditioning, houtlijsten
op de portierpanelen, twee
make-up spiegels met
verlichting, een
boordcomputer geïntegreerd
in de multi-infodisplay,
elektrisch bediende
De nieuwe Omega zorgt voor
een aanzienlijke opfrissing
het Opel-programma. De auto
heeft een zeer eigen
vormgeving en dito
uitgevoerd interieur. De
uitrusting is al vanaf het
basismodel zeer compleet. De
motor zou iets stiller mogen
zijn, terwijl de auto net iets te
makkelijk tot uitbreken bereid
verstevigingsbalken in de
portieren, gordelklampen en
een ABS-remsysteem.
In het interieur zijn de
ontwerpers fantasievol te
werk gegaan. Het
instrumentenpaneel zit onder
een vrijwel rechte
overkapping. De wijzerplaten
van de snelheidsmeter en
toerenteller zijn groot
uitgevallen, maar daardoor
uitstekend afleesbar
Opvallend is ook de
brede middenconsol
daarop de bediening vo<
verwarming en ventilati
plaats voor de radio,
asbak en verschillen,
knopjes.
Door de forse
buitenafmetingen is de
nieuwe Omega ook aan de
binnenzijde behoorlijk uit de
kluiten gewassen. Het is een
volwaardige vier- tot
vijfpersoons auto met ook
achterin een zee aan hoofd
en beenruimte. De CD-
uitvoering heeft een
specifieke velours bekleding
en standaard drie
hoofdsteunen achterin. Het
middelste exemplaar kan
eenvoudig worden verwijderd
en in een speciaal vak in de
kofferruimte worden
opgeborgen. De uitrusting is
ronduit rijk te noemen.
Natuurlijk heeft de CD alle
elementen die we al op de GL
vinden zoals een elektrische
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, drie
rolgordels op de acl
een infodisplay op 1
de carrosserielijn lichtjes op,
om juist helemaal achteraan
in ronde vormen af te lopen.
De auto is voorzien van forse
lichtunits die voor een
belangrijk deel met het
kofferdeksel mee scharnieren.
Dit deksel gaat helemaal tot
aan de bumper open en biedt
toegang tot een forse
laadruimte met een inhoud
van 530 liter. De rugleuning
van de achterbank is in delen
neerklapbaar om de
bagagemogelijkheden nog
verder uit te breiden. De auto
heeft verder in de
carrosseriekleur g
bumpers, central
vergrendeling m
afstandbedienir
opgenomen in ac
getint glas en in
gereden CD-i
bovendien lie
velgen, me?
spiegelbehi
metaallok.
standaardauto
Citroen AX, Pet
Vauxhall Nova
en Suzuki Swift. Deze auto
blijven dicht bij elkaar en
vechten echt voor de
overwinning. Voor het pi
lévert dat natuurlijk het
nodige spektakel op. Vooral in
de Divisie 1, auto's uit de
Groep N, komen dit keer meer
deelnemers aan de start,
omdat juist in deze klasse een
Met de komende Wereldkampioenschappen Voetbal in het ver
schiet, levert Opel een speciale uitgave van de Corsa Sport, de
'World Cup'. Er kan hierbij worden gekozen uit de 1.4 liter Si
motor met 82 pk of de 1.6 liter 16-klepper van 109
paardekrachten. De 'World Cup' is voorzien van badges op de
flanken, sportstoelen, een meegespoten achterspoiler, close
ratio versnellingsbak, hoogte verstelling op de
bestuurdersstoel, toerenteller en gasgevulde schokdempers.
Al deze elementen werden al op de Corsa Sport geleverd. De
'World Cup' heeft bovendien stuurbekrachtiging, elektrisch
bediende portierruiten en buitenspiegels, centrale
vergrendeling en lichtmetalen velgen. De Corsa 1.4 Si World
Cup kost f.30.950,= en de 16-klepper f.32.950,=.
Op zondag 15 mei aanstaande
wordt op het Eurocircuit in
Valkenswaard de tweede
wedstrijd voor het europees
kampioenschap ralycross
verreden. In vergelijking met
de eerste wedstrijd zullen nog
meer deelnemers aan de start
verschijnen.
In de zogenaamde
opstapklasse tot 1400 cc wordt
gereden met
tweewielaangedreven
hterportierruiten, elel
diende zijruiten achte
mistlampen in de
voorbumper. De CD voldoet
vrijwel aan alle wensen en
dan te bedenken dat Opel in
zijn topmodel nog meer luxe
biedt.
Zoals gezegd is het onderstel
bekend met voor McPherson
veerpoten en achter een
onafhankelijke ophanging
volgens het multi-link
principe. Nieuw zijn de
speciale hydro-steunen
waarmee het subframe is
gehangen. Ondanks de
hterwielaandrijving is de
nega onder normale
istandigheden een
hoorlijk neutraal rijder
auto. Wie echter op nat
wegdek wat te veel gas geeft,
kan de achterkant best tot
uitbreken verleiden. A11&V6-
versies hebben hiertoe een
Traction Control-systeem die
op electronische wijze
ingrijpt. Alhoewel de Omega
met zijn gasgevulde dempers
een stevige wegligging heeft,
staat het comfort op een prima
peil. Dat laatste is met name
ook te danken aan de flinke
binnenruimte en prettige
uitvoering.
De 2 liter 16-klepper springt
normaal met zijn brandstof
om. Er kan met de
handgeschakelde versie
makkelijk 1 op 10 wordei
behaald, terwijl de autor
daar net onder schiet.
De nieuwe Opel Omega is
direct leverbaar in een flink
aantal uitvoeringen. Aan de
basis staat de 2.0 GL sedan
voor f.53.950,=. Met comfort-
pakket kost dezelfde auto
f.56.700,=. De 2.0 CD staat voor
Technische r®
Merk en type: Opel
2.0i-16VCD
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slagdag: 86 x 86 mm
Vermogen: 136 pk bij 5600
tr/min
Koppel: 185 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,787
meter, breedte 1,786 meter
Gewicht: 1420 kg
Prestaties: topsnelheid 210
km/u
acceleratie 0-100 in 11 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,6
liter/100 km
bij 120 km/u 8,0 liter/100 km
stadsverkeer 10,8 liter/100 km
Prijs: f.66.900,=
aantal rijders in Oostenrijk
3 de eerste punten voor
ropees Kampioenschap
ihaalde. In deze klasse
onder andere gereden
s Ford Sierra en Escort
Cosworth, Lancia Delta en
Audi Coupé S2. Er zijn veel
kanshebbers, die de
overwinning echter nite
cadeau zullen krijgen.
De wedstrijden beginnen op
zondag 15 mei om 12.00 uur.
vermogens van 170 en 211 pk.
Heel verstandig wordt een 6
cilinder diesel ingekocht bij
BMW. De 2.5 liter machine
levert een vermogen van 130
pk. Aan de basis staat een
..□emaal nieuwe 2 liter 16-
klepper die net als de 6-pitters de motor in Noc
uit de zogenaamde Eco-tech- richting in het i
familie stamt. Deze moderne c
LOL. Dooi
t blok bel
naar achteren gepl
Natuurlijk hebben
igen van Opel hun
aest gedaan om de
Omega stil te krijgen. Bij lage
toerentallen is dat uitstekend
gelukt, maar wie de motor in
toeren laat klimmen hoort op
de achtergrond toch het wat
rauwe grommen van de 16-
klepper. Ons testexemplaar
was voorzien van een
moderne, electronisch
gestuurde viertraps automaat
met een speciale sportstand
en een programma voor het
rijden onder gladde/winterse
omstandigheden. De 1440 kg
wegende auto haalt hiermee
een top van 195 km/u en heeft
13 seconden nodig om de 100
km/u op de teller aan te
wijzen. Dezelfde auto met
handgeschakelde vijfbak
komt tot 210 km/u en vraagt
voor het sprintje 11 seconden.
CORSA