RELIANT SCI
AUDI A6
Brit met
geschiedenis
STUURBEKRACHTIGING
VOOR RENAULT STORIA
Lvond
a
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
JYAL
Te veel dealers
BMW's uit
Mexico?
'1
1994 pagina 18
Woensdag 11 mei 1994
Oplage: 97.385
Uuut
idseL
blijkt
MO uw
Lees verder op pagina 3
iscte Uniwsiteit
OPLEIDINGEN
Tony Vos
rezen
arrière
Lees verder
Autotest:
Nieuwe
Land Rover
in dit nummer
o.a.:
LLI
SAFETY
UTLATEN,
Opel Omega 2.0 i
pag. 3
Vectra-uitvoeringen
pag. 7
jaar van de waarheid
pag. 9
C
n_bV
b e r
enldl
ngs-
Bedrijfs-
ijfskundige
Economie,
t, Bedrijfs-
ur en Beleid
Jaargang 6
Nummer 19
DOL
LBANT
:lin
OP
VEAR
>rden
ienin
SPLAATSEN:
burg, Eindhoven
ijmegen, Sittard
we
stront 12
RA4ATIE:
- 474778
-431663
684016
599579
- 445892
.ET
ok willen leren.
OT LERAAR
®uur
iburgweg3
STONE
EREN
ar paneel
jeven en
wensen
ig. In
geringe
lis de
e auto's,
ids de
arde
Ufa IL^
jkbare gebreke
len jaren SpicL
Koersvastheid
De Scimitar Sabre wordt in
relatief kleine oplages bij
'en, terwijl
ium met
de Rover 200
de reeds gene
stuurbekracl
Storia L.
driedeui
De 19Stc
del.
Ener
vijfc
extr
oupé-
l eens op
ze auto
uktie met
MAAK/CE//MSMET
MET SAFE SEAT
KM/DEREfTJE
l/A/VSAAS
7UICQOST bv
Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Veenendaal - De naam Reliant doet wellicht nog
het meest denken aan driewielige auto's waarin al
met een motorrijbewijs gereden mocht worden. Het
merk begon al in 1935 met de produktie van
driewielige bestelautootjes, terwijl pas in 1952 de
eerste versie voor personenvervoer verscheen. In
1961 kwam de eerste vierwielige Reliant op de
markt, zodat vanaf dat moment twee totaal
verschillende modellijnen naast elkaar werden
gevoerd.
Rover-motor
De softtop vouwt volledig
achter de voorstoelen weg,
terwijl er dan direct achter de
rugleuningen nog een klein,
maar uiterst handig
bagagevak beschikbaar blijft.
De rolbeugel is met behulp
van een aantal bouten te
verwijderen, maar daarmee
verminderd wel de veiligheid.
Het interieur verraadt
onmiddelde de Engelse
afkomst van de Scimitar. Het
dashboard is over de volle
breedte van een notehouten
paneel voorzien. In de
hoogte verstelbare gordels en
noemde
zhtiging. De Clio
:kost f.23.395,= als
irs.
toria is gebaseerd op
1.4 RL met 80 pk 1.4 liter
argy-motor. Deze auto staat
>r f.29.045,= in de prijslijst
or de driedeurs. De vier- en
fdeurs kosten f.1.140,=
tra.
Spatbordbelijning
Een volledig nieuwe Reliant
en vijfdeurs Avant. Aan de
carrosserie is ten opzichte van
de bestaande Audi 100 weinig
veranderd. Wel hebben alle
types nu meegespoten
bumpers en strips op de
portieren.
Enkele maanden gek
kondigde Audi al aan
typebenaming van haar
programma in korte tijd t*
gaan herzien. De nieuwe Au
het eerste model met een
nieuwe naam. In Duitsland
gaat nog net voor de zomer de
Audi A6 in première, de
opvolger van de Audi 100.
Nederland volgt in
september. De A6 wordt
leverbaar als vierdeurs sedan
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Later in de jaren zestig kwam
naast de eerste vierwielige
Reliant, de Sabre, ook de
Scimitar op de markt,
waarvan de combi-cou
achtige GTE nog wel e«
de weg te zien is. Deze
bleef tot 1985 in produk
forse Ford V6-motor.
Het motorenprogramma is
eveneens bekend, te begin
nen bij de 115 pk 2 liter 4
cilinder. Maar ook de 2.8 liter
V6 van 174 pk en de beide
De Renault Clio en 19 wor
op dit moment aangebodc
de speciale 'Storia'
uitvoering. Beide auto's
worden geleverd met
stuurbekrachtiging, zonder
invloed op de aanschafprijs.
De Clio en 19 Storia past in de
zomeractie van Renault onder
motto "de luxe van light
sturen". Ter ondersteuning
van deze actie ontvangen
verschijning waar absoluut
liefhebbers voor te vinden
moeten zijn. Zelfs de 15 inch
lichtmetalen velgen worden
standaard geleverd met
195/50-15 banden.
Scimitar op de markt kwam,
verscheen in 1984. Het was
een compacte tweezits
roadster ontworpen door de
Italiaan Michelotti. De auto
was net als de driewielers
voorzien van een kunststof
carrosserie aanvankelijk
uitgerust met kleinere 4
cilinder Ford-motoren. In 1986
kreeg de auto meer kracht met
een 1.8 liter Nissan
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
showroombezoekers tijdelijk
een Renault-koeltasje met
twee blikjes 'light tea'.
De Clio Storia heeft de 1.2 RL
als basis. De 1.2 liter motor
levert een vermogen van 60 pk
en is tot pittige prestaties in
staat. De uitrusting omvat
ondermeer een wisser
achterop,
verstevigingsbalken in de
portieren, gordelspanners, in
leden
m de
rar
J te
e A8 is
kleppen motor bekend uit de
Rover 100 GTi en Rover 214.
Deze krachtbron is goed voor
een vermogen van 103 pk bij
6000 tr/min en een koppel van
125 Nm bij 5000 tr/min. Het
vinnige machientje zorgt bij
een bijzonder laag
totaalgewicht van 839 kg voor
prima prestaties. Volgens de
fabrikant is zelfs een
topsnelheid mogelijk van 200
km/u terwijl de acceleratie
van 0 tot 100 in 8,5 seconden
wordt afgelegd. In ieder geval
bewees een korte proefrit dat
de 1.4 motor meer dan
voldoende in huis heeft om de
Reliant vlot met het verkeer te
laten meekomen.
Consumenten vinden
vaak iedere gulden die
voor onderhoud, reparatie
of aankoop van hun auto
moet worden uitgegeven
te veel. Ze zien de dealer
als een groot bedrijf met
een prachtig pand en dus
veel geld. Waarom moeten
ze 'die arme automobilist'
nu juist zoveel geld uit de
zak kloppen? Hier wordt
echter door de consument
een ernstige denkfout
gemaakt. Uit een
onderzoek onlangs
uitgevoerd door bureau
Krekel, Van de Woerd en
Wouterse in opdracht van
de Nederlandse Dealer
Associatie, blijkt maar
weer eens hoe slecht de
financiële situatie is bij
het Nederlandse
dealercorps. Op nieuwe
auto 's wordt bijna niets
meer verdiend, zeker niet
gezien de enorme
kortingen die op dit
moment worden gegeven.
Ze moeten het dan ook
vooral hebben van
onderhoud en reparaties.
Maar ook daar valt geen
dikke boterham in te
verdienen. Leasebedrijven
spreken met dealers zeer
scherpe tarieven af, terwijl
moderne auto's steeds
minder in de garage
komen. Op dit moment zijn
er zo'n 4100 merkendealers
in Nederland en dat is
volgens de onderzoekers
te veel. Een aantal
importeurs is al bezig het
dealertal van hun merk
terug te brengen. Ook
worden kleinere dealers
in dorpen overgenomen
door de grotere dealers uit
de stad. Het blijkt dat hoe
kleiner de dealer, hoe
moeilijker deze de
ontwikkelingen kan
bijhouden. Immers ook de
kleine dealer moet
investeren in moderne
apparatuur, terwijl ook het
hoofdstuk milieu een forse
aanslag heeft gedaan op
de bedrijfsreserves. Kleine
dealerbedrijven houden
het echter vaak
kunstmatig lang vol,
omdat de ondernemer
alles wat hij bezit in zijn
zaak heeft gestoken.
Ondanks deze
ontwikkelingen is de
BOVAG niet somber
gestemd over de
autobranche. Maar als u
de volgende keer de
rekening voor uw grote
beurt krijgt, denk dan nog
even aan dit verhaal en
slik uw verontwaardiging
Silvia. Later in de jaren
tachtig werd het erg stil rond
Reliant en leek het merk ten
dode opgeschreven.
Het leven is echter na
overname door Beans
Industries (een grote
fabrikant van revisiemotoren
en andere onderdelen voor de
automotive branche) weer
terug en op dit moment wordt
tegen een aantrekkelijke prijs
de Reliant Scimitar Sabre
aangeboden, waarop dus
inderdaad alle in de historie
gebruikte namen voor
vierwielers staan vermeld.
Het gaat in principe nog
steeds om de bekende
tweezits roadster die echter
op vele punten is hierzien eri
gemoderniseerd. De
hoofdlijnen van de
carrosserie zijn gelijk
gebleven, maar ieder paneel
is opnieuw vormgege
voldoet meer aan de
van de jaren negentic
tegenstelling tot het c
aantal concurrenten i
Scimitar erg strak van
vormgeving. De vreemde
spatbordbelijning, de groef
over de flanken en de
afwijkende spitse neus van
het eerste type zijn
gemoderniseerd. Bij het front
wordt het beeld vooral
bepaald door een forse
voorbumper met flinke
luchtinlaat, waarin
richtingaanwijzers,
stadslichten en mistlampen
zijn opgenomen. De ronde
koplampen zijn opklapbaar.
De brede voorbumper wordt
als het ware over de flanken
voortgezet met de
spatbordverbredingen en
skirts. Ook de achterkant ziet
er wat 'steviger' uit. Op het
kofferdeksel maakt een
meegespoten spoiler het
sportieve geheel af. De
Scimitar is door dit alles een
leuke, zelfs tikkeltje stoere
middenconsole zien we een
mengelmoes aan
bedieningsknoppei
het instrumentariui
toerenteller zo uit a.
is overgenomen. Het
driespakige stuur is bekleed
met leer. Twee personen
hebben redelijk de ruimte in
de Scimitar, waarbij vooral
opvalt dat er plaats is voor
lange benen. De stoelen
zouden echter een betere
ondersteuning van de
bovenbenen mogen bieden,
terwijl ook de stand van de
pedalen niet optimaal is.
Maar ach. Alfa Romeo heeft
met vergelijkbare gebreken
vele tientallen jaren Spiders
verkocht.
Technisch is de kleine
achterwielaangedreven
Scimitar ook aangepast.
Voorin huist nu de 1.4 liter 16-
Op 22 april jl. kreeg BMW
de toestemming van het
Secretariate for Trade
and Industrial
Development in Mexico
om aldaar een
assemblagelijn op te
zetten. Hiermee zijn de
kansen voor een
Mexicaanse BMW-
fabriek aanzienlijk
toegenomen. Mexico is
een groeimarkt waar net
als in Zuid-Oost Azië het
importeren van complete
auto 's erg ingewikkeld
is. De overheden laten
vrijwel uitsluitend de
verkoop toe van
plaatselijk
geassembleerde
Zo worden al sinds
jaren zeventig door
BMW-importeurs in
Thailand, Maleisië en
Indonesië auto 's
geassembleerd, terwijl er
sinds vorig jaar ook
vergelijkbare
overeenkomsten zijn in
Vietnam en de
Filippijnen. Vanuit
Duitsland worden
complete
onderdelenpakketten
verzonden, die ter
plaatse worden
aangevuld met
componenten uit de
toeleveringsindustrie.
BMW bewaakt hierbij
streng de
kwali tei tsnorm.
Mexico stelt een
behoorlijk hoge local
content als voorwaarde.
Door de start van de
assemblagelijn in
Mexico zet BMW weer
een belangrijke stap in
haar streven naar
mondiale aanwezigheid
in de
automobielindustrie.
direct ingespoten diesels met
of zonder turbo (90 en 115 pk)
zijn weer van de partij. De
meeste sportieve
uitvoeringen bedienen zich
van de 2.2 liter 5-cilinder
turbomotor (230 pk) en de 4.2
liter V8 (290 pk).
Het basismodel is voorzien
van een airbag, centrale
vergrendeling, verstelbaar
stuurwiel en elektrisch
ruitbediening voor.
Reliant Motors in
Staffordshire gebouwd, maar
de kwaliteit van afwerking
lijkt op een heel behoorlijk
niveau te staan. De
verschillende kunststof
carrosseriedelen sluiten
netjes op elkaar aan en het
geheel komt behoorlijk
torsiestijf over.
i
UIL
•2 ^4 g ||J
- li
lil
turbomotor.
md uit de