RELIANT SCI AUDI A6 Brit met geschiedenis STUURBEKRACHTIGING VOOR RENAULT STORIA Lvond a Bijlage van: DeTilburgseKoerier JYAL Te veel dealers BMW's uit Mexico? '1 1994 pagina 18 Woensdag 11 mei 1994 Oplage: 97.385 Uuut idseL blijkt MO uw Lees verder op pagina 3 iscte Uniwsiteit OPLEIDINGEN Tony Vos rezen arrière Lees verder Autotest: Nieuwe Land Rover in dit nummer o.a.: LLI SAFETY UTLATEN, Opel Omega 2.0 i pag. 3 Vectra-uitvoeringen pag. 7 jaar van de waarheid pag. 9 C n_bV b e r enldl ngs- Bedrijfs- ijfskundige Economie, t, Bedrijfs- ur en Beleid Jaargang 6 Nummer 19 DOL LBANT :lin OP VEAR >rden ienin SPLAATSEN: burg, Eindhoven ijmegen, Sittard we stront 12 RA4ATIE: - 474778 -431663 684016 599579 - 445892 .ET ok willen leren. OT LERAAR ®uur iburgweg3 STONE EREN ar paneel jeven en wensen ig. In geringe lis de e auto's, ids de arde Ufa IL^ jkbare gebreke len jaren SpicL Koersvastheid De Scimitar Sabre wordt in relatief kleine oplages bij 'en, terwijl ium met de Rover 200 de reeds gene stuurbekracl Storia L. driedeui De 19Stc del. Ener vijfc extr oupé- l eens op ze auto uktie met MAAK/CE//MSMET MET SAFE SEAT KM/DEREfTJE l/A/VSAAS 7UICQOST bv Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Veenendaal - De naam Reliant doet wellicht nog het meest denken aan driewielige auto's waarin al met een motorrijbewijs gereden mocht worden. Het merk begon al in 1935 met de produktie van driewielige bestelautootjes, terwijl pas in 1952 de eerste versie voor personenvervoer verscheen. In 1961 kwam de eerste vierwielige Reliant op de markt, zodat vanaf dat moment twee totaal verschillende modellijnen naast elkaar werden gevoerd. Rover-motor De softtop vouwt volledig achter de voorstoelen weg, terwijl er dan direct achter de rugleuningen nog een klein, maar uiterst handig bagagevak beschikbaar blijft. De rolbeugel is met behulp van een aantal bouten te verwijderen, maar daarmee verminderd wel de veiligheid. Het interieur verraadt onmiddelde de Engelse afkomst van de Scimitar. Het dashboard is over de volle breedte van een notehouten paneel voorzien. In de hoogte verstelbare gordels en noemde zhtiging. De Clio :kost f.23.395,= als irs. toria is gebaseerd op 1.4 RL met 80 pk 1.4 liter argy-motor. Deze auto staat >r f.29.045,= in de prijslijst or de driedeurs. De vier- en fdeurs kosten f.1.140,= tra. Spatbordbelijning Een volledig nieuwe Reliant en vijfdeurs Avant. Aan de carrosserie is ten opzichte van de bestaande Audi 100 weinig veranderd. Wel hebben alle types nu meegespoten bumpers en strips op de portieren. Enkele maanden gek kondigde Audi al aan typebenaming van haar programma in korte tijd t* gaan herzien. De nieuwe Au het eerste model met een nieuwe naam. In Duitsland gaat nog net voor de zomer de Audi A6 in première, de opvolger van de Audi 100. Nederland volgt in september. De A6 wordt leverbaar als vierdeurs sedan Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Later in de jaren zestig kwam naast de eerste vierwielige Reliant, de Sabre, ook de Scimitar op de markt, waarvan de combi-cou achtige GTE nog wel e« de weg te zien is. Deze bleef tot 1985 in produk forse Ford V6-motor. Het motorenprogramma is eveneens bekend, te begin nen bij de 115 pk 2 liter 4 cilinder. Maar ook de 2.8 liter V6 van 174 pk en de beide De Renault Clio en 19 wor op dit moment aangebodc de speciale 'Storia' uitvoering. Beide auto's worden geleverd met stuurbekrachtiging, zonder invloed op de aanschafprijs. De Clio en 19 Storia past in de zomeractie van Renault onder motto "de luxe van light sturen". Ter ondersteuning van deze actie ontvangen verschijning waar absoluut liefhebbers voor te vinden moeten zijn. Zelfs de 15 inch lichtmetalen velgen worden standaard geleverd met 195/50-15 banden. Scimitar op de markt kwam, verscheen in 1984. Het was een compacte tweezits roadster ontworpen door de Italiaan Michelotti. De auto was net als de driewielers voorzien van een kunststof carrosserie aanvankelijk uitgerust met kleinere 4 cilinder Ford-motoren. In 1986 kreeg de auto meer kracht met een 1.8 liter Nissan De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. showroombezoekers tijdelijk een Renault-koeltasje met twee blikjes 'light tea'. De Clio Storia heeft de 1.2 RL als basis. De 1.2 liter motor levert een vermogen van 60 pk en is tot pittige prestaties in staat. De uitrusting omvat ondermeer een wisser achterop, verstevigingsbalken in de portieren, gordelspanners, in leden m de rar J te e A8 is kleppen motor bekend uit de Rover 100 GTi en Rover 214. Deze krachtbron is goed voor een vermogen van 103 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 125 Nm bij 5000 tr/min. Het vinnige machientje zorgt bij een bijzonder laag totaalgewicht van 839 kg voor prima prestaties. Volgens de fabrikant is zelfs een topsnelheid mogelijk van 200 km/u terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in 8,5 seconden wordt afgelegd. In ieder geval bewees een korte proefrit dat de 1.4 motor meer dan voldoende in huis heeft om de Reliant vlot met het verkeer te laten meekomen. Consumenten vinden vaak iedere gulden die voor onderhoud, reparatie of aankoop van hun auto moet worden uitgegeven te veel. Ze zien de dealer als een groot bedrijf met een prachtig pand en dus veel geld. Waarom moeten ze 'die arme automobilist' nu juist zoveel geld uit de zak kloppen? Hier wordt echter door de consument een ernstige denkfout gemaakt. Uit een onderzoek onlangs uitgevoerd door bureau Krekel, Van de Woerd en Wouterse in opdracht van de Nederlandse Dealer Associatie, blijkt maar weer eens hoe slecht de financiële situatie is bij het Nederlandse dealercorps. Op nieuwe auto 's wordt bijna niets meer verdiend, zeker niet gezien de enorme kortingen die op dit moment worden gegeven. Ze moeten het dan ook vooral hebben van onderhoud en reparaties. Maar ook daar valt geen dikke boterham in te verdienen. Leasebedrijven spreken met dealers zeer scherpe tarieven af, terwijl moderne auto's steeds minder in de garage komen. Op dit moment zijn er zo'n 4100 merkendealers in Nederland en dat is volgens de onderzoekers te veel. Een aantal importeurs is al bezig het dealertal van hun merk terug te brengen. Ook worden kleinere dealers in dorpen overgenomen door de grotere dealers uit de stad. Het blijkt dat hoe kleiner de dealer, hoe moeilijker deze de ontwikkelingen kan bijhouden. Immers ook de kleine dealer moet investeren in moderne apparatuur, terwijl ook het hoofdstuk milieu een forse aanslag heeft gedaan op de bedrijfsreserves. Kleine dealerbedrijven houden het echter vaak kunstmatig lang vol, omdat de ondernemer alles wat hij bezit in zijn zaak heeft gestoken. Ondanks deze ontwikkelingen is de BOVAG niet somber gestemd over de autobranche. Maar als u de volgende keer de rekening voor uw grote beurt krijgt, denk dan nog even aan dit verhaal en slik uw verontwaardiging Silvia. Later in de jaren tachtig werd het erg stil rond Reliant en leek het merk ten dode opgeschreven. Het leven is echter na overname door Beans Industries (een grote fabrikant van revisiemotoren en andere onderdelen voor de automotive branche) weer terug en op dit moment wordt tegen een aantrekkelijke prijs de Reliant Scimitar Sabre aangeboden, waarop dus inderdaad alle in de historie gebruikte namen voor vierwielers staan vermeld. Het gaat in principe nog steeds om de bekende tweezits roadster die echter op vele punten is hierzien eri gemoderniseerd. De hoofdlijnen van de carrosserie zijn gelijk gebleven, maar ieder paneel is opnieuw vormgege voldoet meer aan de van de jaren negentic tegenstelling tot het c aantal concurrenten i Scimitar erg strak van vormgeving. De vreemde spatbordbelijning, de groef over de flanken en de afwijkende spitse neus van het eerste type zijn gemoderniseerd. Bij het front wordt het beeld vooral bepaald door een forse voorbumper met flinke luchtinlaat, waarin richtingaanwijzers, stadslichten en mistlampen zijn opgenomen. De ronde koplampen zijn opklapbaar. De brede voorbumper wordt als het ware over de flanken voortgezet met de spatbordverbredingen en skirts. Ook de achterkant ziet er wat 'steviger' uit. Op het kofferdeksel maakt een meegespoten spoiler het sportieve geheel af. De Scimitar is door dit alles een leuke, zelfs tikkeltje stoere middenconsole zien we een mengelmoes aan bedieningsknoppei het instrumentariui toerenteller zo uit a. is overgenomen. Het driespakige stuur is bekleed met leer. Twee personen hebben redelijk de ruimte in de Scimitar, waarbij vooral opvalt dat er plaats is voor lange benen. De stoelen zouden echter een betere ondersteuning van de bovenbenen mogen bieden, terwijl ook de stand van de pedalen niet optimaal is. Maar ach. Alfa Romeo heeft met vergelijkbare gebreken vele tientallen jaren Spiders verkocht. Technisch is de kleine achterwielaangedreven Scimitar ook aangepast. Voorin huist nu de 1.4 liter 16- Op 22 april jl. kreeg BMW de toestemming van het Secretariate for Trade and Industrial Development in Mexico om aldaar een assemblagelijn op te zetten. Hiermee zijn de kansen voor een Mexicaanse BMW- fabriek aanzienlijk toegenomen. Mexico is een groeimarkt waar net als in Zuid-Oost Azië het importeren van complete auto 's erg ingewikkeld is. De overheden laten vrijwel uitsluitend de verkoop toe van plaatselijk geassembleerde Zo worden al sinds jaren zeventig door BMW-importeurs in Thailand, Maleisië en Indonesië auto 's geassembleerd, terwijl er sinds vorig jaar ook vergelijkbare overeenkomsten zijn in Vietnam en de Filippijnen. Vanuit Duitsland worden complete onderdelenpakketten verzonden, die ter plaatse worden aangevuld met componenten uit de toeleveringsindustrie. BMW bewaakt hierbij streng de kwali tei tsnorm. Mexico stelt een behoorlijk hoge local content als voorwaarde. Door de start van de assemblagelijn in Mexico zet BMW weer een belangrijke stap in haar streven naar mondiale aanwezigheid in de automobielindustrie. direct ingespoten diesels met of zonder turbo (90 en 115 pk) zijn weer van de partij. De meeste sportieve uitvoeringen bedienen zich van de 2.2 liter 5-cilinder turbomotor (230 pk) en de 4.2 liter V8 (290 pk). Het basismodel is voorzien van een airbag, centrale vergrendeling, verstelbaar stuurwiel en elektrisch ruitbediening voor. Reliant Motors in Staffordshire gebouwd, maar de kwaliteit van afwerking lijkt op een heel behoorlijk niveau te staan. De verschillende kunststof carrosseriedelen sluiten netjes op elkaar aan en het geheel komt behoorlijk torsiestijf over. i UIL •2 ^4 g ||J - li lil turbomotor. md uit de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 19