MASERATI QUATTROPORTE
Een traditie zet zich voort
Autodiefstal
GS/ Gebr.Vullings Opel
F'
-EN
nata.
50,-
DE NIEUWE OMEGA
ns
n
ijn
fidhi
«gsö?
DE AUTOMAAT Donderdag 5 mei 1994 pagina 7'
394 pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
1991
1988
iedak....199O
.1985
1988
D
.1987
De wereld is veranderd. En datgene
wat we van een auto verwachten ook. De
nieuwe Omega is ontwikkeld vanuit dat
besef. Een luxe auto voor de wereld van van-
stc
daag, waarmee het niet zozeer een kwestie is,
bestemming
komt, maar hoe ontspannen. En hoe veilig.
passagier. Gordelspanners. Gordelklemmen.
Stalen balken in de portieren. En natuurlijk
ABS. Een veilig gevoel, vindt
niet?
u
het milieu. En ontleent daarom zijn kracht
Opel’s ECOTEC-motoren. Kracht-
aan
bronnen die niet alleen nu al voldoen aan de
strenge emissienormen van 1996, maar die
ook nog eens extreem zuinig zijn. En stil.
Het is dan ook vanzelfsprekend dat een
elektronische startonderbreking.
De enige manier waarop u de Omega
ongu
de kc
dus kunt bemachtigen, is een bezoek aan onze
showroom te brengen. U vindt er geen over-
N VOORBEHOUDEN
comfortabel
t.eDe
rijden. Standaard.
Eindelijk begrijpt één autofabrikant
het bewijs.
len
V
OMEGA
NIS
RELDMERK
Beneluxstraat 16, Oisterwijk, tel: 04242-16081
Ringbaan Oost 102a, Tilburg, tel: 013-434655
ND
EURDEN
gingsbedrijf
tel. 04241-1110
i auto's
Ook de hoog geplaatste
achterlichtunits zijn een vast
gegeven.
een
an hun
Daarnaast deelt de Omega onze zorgen over
tt de
te de
>ie volledig
vordt
Hyundai
niets zeer
ngen door
at voor een
isief voor u
voorzien van infrarood-afstandsbediening en
en verantwoord auto te kunnen
aderland.
:hadeen
todiefstal
i ook de
ideze
iteit
iet knopjes
jspook
ischakeld:
airbag zowel voor de bestuurder als voor de
hoe snel men op de plaats van
dat de wereld veranderd is. U kijkt nu naar
Daarom heeft de nieuwe Omega een
met een niet te kraken beveiligingssysteem,
Wordt het geen tijd dat
een autofabrikant begrijpt dat
de wereld veranderd is?
dergelijk begerenswaardige auto is uitgerust
nodig hebt om in de wereld van vandaag
Turijn - De meest exclusieve nieuwe auto die
op de Salone Internazionale dell’Automobile
werd voorgesteld is de Maserati Quattroporte.
Deze top-of-the-line limousine heeft wederom
een opvallend chique voorkomen en een zeer
rijk uitgedost interieur.
De achterwielaangedreven
Quattroporte komt er in twee
motorvarianten. De 2 liter V6
met dubbele turbo en 4
kleppen per cilinder is met
name voor de Italiaanse
markt bestemd. Ook bij dit
type auto betaalt de koper
niet graag teveel belasting.
De 2 liter levert een fors
vermogen van 287 pk bij 6500
tr/min en een koppel van 343
Nm bij 3000 tr/min. Hiermee
wordt een top behaald van
meer dan 260 km/u en kan de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 5,9 seconden worden
volbracht. Vooral voor de
export (Maserati hoopt 60%
van de produktie uit te i
is er een 2.8 liter V6 eveneens
met een berg kleppen en twee
turbo's. Het vermogen is met
284 pk een fractie lager dan
van de 2 liter, maar wordt al
bij 6000 tr/min bereikt. Het
koppel ligt met 422 Nm juist
De 4,55 meter lange
Quattroporte is een echte
Maserati, dat is in één
oogopslag te zien. De vrij
rechthoekige neus met
typische grille en forse
koplampen maken hier
onderdeel vanuit.
waarvan ongeve
procent weer wgi.
teruggevonden. L
met de autocrimir
jaarlijks een bedr
naar raming 420 r.
gulden gemoeid. L
in de kort geleden
verschenen publikatie
"Autodiefstal; omvang,
spreiding, achtergronde
en preventie" van de
Directie
Criminaliteitspreventie
(DCP).
In deze uitgave wordt een
overzicht gegeven
autodiefstal in Nee
Naast omvang, scl
spreiding van autc
in ons land worden
achtergronden van i
vorm van criminalit
belicht. Volgens de
Internationale
Slachtofferenquête (ISE) is
in Engeland, Italië en
Frankrijk de kans op
autodiefstal veel hoger.
Ook België scoort hoger,
terwijl in Duitsland het
risico ongeveer even hoog
is als in Nederland.
Autodiefstal in Nederland
concentreert zich in een
beperkt aantal regio's. Zo
is de kans op diefstal het
grootst in de regio
Amsterdam-Amstelland.
Ook in de provincie
Limburg is de kans op
autodiefstal opvallend
hoog. Het risico in
gemeenten met (meer dan)
100.000 inwoners is
minstens twee keer zo
hoog als in gemeenten met
een kleiner inwonertal. De
vier steden waar
autobezitters het grootste
risico lopen zijn:
Amsterdam, Maastricht,
Geleen en Heerlen.
In Nederland worden de
meeste auto's gestolen
waarvan er ook veel
rondrijden. In de helft van
de gevallen betreft het een
Opel of een Volkswagen.
De kans op diefstal is
echter het grootst bij de
meer exclusieve merken
als Porsche en Lancia. De
Directie
Criminaliteitspreventie
stelt dat de Oosteuropese
landen belangrijke
afnemers zijn geworden
van gestolen auto's. De
invloed van de gewijzigde
politiek-economische
situatie in Oost-Europa op
de toename van het aantal
autodiefstallen moet
volgens het rapport niet
worden overschat: "Er zijn
geen harde bewijzen dat
gestolen auto's in grote
aantallen naar het
Oostblok verdwijnen. Wel
kan worden aangetoond
dat gestolen auto's daar
terechtkomen. Om welke
aantallen het gaat is
evenwel onbekend."
De samenstellers van de
publikatie merken
tenslotte op dat het
voorschrijven van een
standaard-beveiliging
tijdens het
produktieproces via een
algemeen geldende en
dwingende wet- en
regelgeving het meest
effectief lijkt om
autodiefstal te voorkomen.
Verplaatsing naar minder
beveiligde auto's wordt op
deze wijze
geminimaliseerd. Uit een
Brits onderzoek is naar
voren gekomen dat
consumenten bereid zijn
zo'n 400 tot 1.000 gulden
extra te betalen voor e
betere beveiliging vai
auto. (Bron: Rai)
fors hoger. Voor de 2.8 liter V6
worden overigens dezelfde
prestatiecijfers opgegeven.
Beide motoren kennen
verschillende
versnellingsbakken. Zo wordt
de 2 liter uitsluitend
aangeboden met een
handgeschakelde zesbak van
Getrag. De 2.8 heeft genoeg
aan een 5-bak van dezelfde
firma of kan tegen meerprijs
worden voorzien van een 4-
traps automaat van ZF.
Profiel
Bij het profiel valt
voornamelijk de sectie rond
de achterwielen op. Hier
hebben de ontwerpers iets
apart weten te bedenken. De
carrosserie werd in nauwe
samenwerking met Marcello
Gandini ontwikkeld en moet
vooral de autokopende elite
aanspreken.
opties worden de
automatische
versnellingsbak op de 2.8 liter
en een zwarte of metaallak
aangeboden.
dreven statussymbolen, maar alles wat u
Geschiedenis
De Quattroporte heeft een
compleet nieuwe
bodemgroep gekregen die
voor meer stijfheid moet
zorgen. Voor zien we de
bekende McPherson
ophanging, terwijl rondom
electronisch gecontroleerde
"mi dempers te vinden zijn.
>t systeem kent vier
stellingen die m«
ist de versnellings
men worden inget
1. een extra zachte afvering
voor veel comfort, 2. een
ideale afstemming voor
snelheden boven de 160 km/u,
3. een goed compromis tussen
comfort, handling en
rijplezier, 4. een sportieve
instelling voor een
compromisloos harde vering.
Met de nieuwe Quattroporte
heeft Maserati een zeer
aparte auto in huis waarmee
de traditie makkelijk kan
worden voortgezet. De eerste
Quattroporte dateert uit 1963,
een auto die met zijn 4,1 liter
V8 van 260 pk al een
topsnelheid haalde van 230
km/u.
De tweede Quattroporte
verscheen eind 1974 onder de
leiding van Citroën. Het werd
een voorwielaangedreven
auto met duidelijk te lichte 3
liter V6. Van deze auto met
Bertone-carrosserie werden
dan ook maar 13 exemplaren
gemaakt. De derde
Quattroporte werd door
ig, gordels Giugiaro getekend en
natuurlijk verscheen in 1979. Ook hier
weer een grote V8 met fors
vermogen en goede
prestaties. In 1993 werden alle
aandelen door Fiat
overgenomen, zodat de
nieuwe Quattroporte
eerste Maserati is die
onder Fiat-leiding wc
uitgebracht.
In vergelijking met andere
West-europese landen
komt Nederland er met
autocriminaliteit niet
^gunstig af. Niet alleen
uc kans op autodiefstal,
maar ook het jaarlijkse
gemiddelde
stijgingspercentage is in
de meeste andere landen
beduidend hoger dan in
Nederland. Jaarlijks
worden in ons land circa
30.000 auto's gestolen,
eveer 60
wordt
m. In totaal is
inaliteit
^drag van
miljoen
Dit staat
Houtaccenten
Opvallend is de forse inhoud
van de kofferruimte. Ondanks e
bescheiden afmetingen van ms
voeren) de auto heeft de Quattroporte ?aaE
een ruimte van 495 liter
beschikbaar. De tildrempel is
door het niet al te diep
uitgesneden kofferdeksel aan
de hoge kant.
De interieurinrichting is zeer
luxueus. Standaard hebben
alle types volledig lederen
bekleding die met de hand is
gestikt. De rand van het
stuurwiel, de middenconsole
en de onderkant van het
dashboard zijn in fraaie
wortelnotehout uitgevoerd.
Ook op de portierpanelen zijn
houtaccenten te vinden.
Boven de console trekt de
goudomrande klassieke klok
de aandacht. Het
instrumentarium is bekend
van andere Maserati-
modëllen en bevat maar liefst
zeven klokken. De
tandaarduitrusting omvat
onder meer een verstelbare
stuurkolom, elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel,
buitentemperatuurmeter,
automatisch verwarmings- en
ventilatiesysteem, een
bestuurdersairbag,
met spanners en natuurlij.,
verstevigingsbalken in de
portieren. Aan de buitenkant
zien we verder meegespoten
bumpers, spiegels en
portierhendels, lichtmetalen
velgen, getint glas, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels en centrale
vergrendeling. Als enige
“SI- - f