MASERATI QUATTROPORTE Een traditie zet zich voort Autodiefstal GS/ Gebr.Vullings Opel F' -EN nata. 50,- DE NIEUWE OMEGA ns n ijn fidhi «gsö? DE AUTOMAAT Donderdag 5 mei 1994 pagina 7' 394 pagina 6 DETILBURGSE KOERIER 1991 1988 iedak....199O .1985 1988 D .1987 De wereld is veranderd. En datgene wat we van een auto verwachten ook. De nieuwe Omega is ontwikkeld vanuit dat besef. Een luxe auto voor de wereld van van- stc daag, waarmee het niet zozeer een kwestie is, bestemming komt, maar hoe ontspannen. En hoe veilig. passagier. Gordelspanners. Gordelklemmen. Stalen balken in de portieren. En natuurlijk ABS. Een veilig gevoel, vindt niet? u het milieu. En ontleent daarom zijn kracht Opel’s ECOTEC-motoren. Kracht- aan bronnen die niet alleen nu al voldoen aan de strenge emissienormen van 1996, maar die ook nog eens extreem zuinig zijn. En stil. Het is dan ook vanzelfsprekend dat een elektronische startonderbreking. De enige manier waarop u de Omega ongu de kc dus kunt bemachtigen, is een bezoek aan onze showroom te brengen. U vindt er geen over- N VOORBEHOUDEN comfortabel t.eDe rijden. Standaard. Eindelijk begrijpt één autofabrikant het bewijs. len V OMEGA NIS RELDMERK Beneluxstraat 16, Oisterwijk, tel: 04242-16081 Ringbaan Oost 102a, Tilburg, tel: 013-434655 ND EURDEN gingsbedrijf tel. 04241-1110 i auto's Ook de hoog geplaatste achterlichtunits zijn een vast gegeven. een an hun Daarnaast deelt de Omega onze zorgen over tt de te de >ie volledig vordt Hyundai niets zeer ngen door at voor een isief voor u voorzien van infrarood-afstandsbediening en en verantwoord auto te kunnen aderland. :hadeen todiefstal i ook de ideze iteit iet knopjes jspook ischakeld: airbag zowel voor de bestuurder als voor de hoe snel men op de plaats van dat de wereld veranderd is. U kijkt nu naar Daarom heeft de nieuwe Omega een met een niet te kraken beveiligingssysteem, Wordt het geen tijd dat een autofabrikant begrijpt dat de wereld veranderd is? dergelijk begerenswaardige auto is uitgerust nodig hebt om in de wereld van vandaag Turijn - De meest exclusieve nieuwe auto die op de Salone Internazionale dell’Automobile werd voorgesteld is de Maserati Quattroporte. Deze top-of-the-line limousine heeft wederom een opvallend chique voorkomen en een zeer rijk uitgedost interieur. De achterwielaangedreven Quattroporte komt er in twee motorvarianten. De 2 liter V6 met dubbele turbo en 4 kleppen per cilinder is met name voor de Italiaanse markt bestemd. Ook bij dit type auto betaalt de koper niet graag teveel belasting. De 2 liter levert een fors vermogen van 287 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 343 Nm bij 3000 tr/min. Hiermee wordt een top behaald van meer dan 260 km/u en kan de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden worden volbracht. Vooral voor de export (Maserati hoopt 60% van de produktie uit te i is er een 2.8 liter V6 eveneens met een berg kleppen en twee turbo's. Het vermogen is met 284 pk een fractie lager dan van de 2 liter, maar wordt al bij 6000 tr/min bereikt. Het koppel ligt met 422 Nm juist De 4,55 meter lange Quattroporte is een echte Maserati, dat is in één oogopslag te zien. De vrij rechthoekige neus met typische grille en forse koplampen maken hier onderdeel vanuit. waarvan ongeve procent weer wgi. teruggevonden. L met de autocrimir jaarlijks een bedr naar raming 420 r. gulden gemoeid. L in de kort geleden verschenen publikatie "Autodiefstal; omvang, spreiding, achtergronde en preventie" van de Directie Criminaliteitspreventie (DCP). In deze uitgave wordt een overzicht gegeven autodiefstal in Nee Naast omvang, scl spreiding van autc in ons land worden achtergronden van i vorm van criminalit belicht. Volgens de Internationale Slachtofferenquête (ISE) is in Engeland, Italië en Frankrijk de kans op autodiefstal veel hoger. Ook België scoort hoger, terwijl in Duitsland het risico ongeveer even hoog is als in Nederland. Autodiefstal in Nederland concentreert zich in een beperkt aantal regio's. Zo is de kans op diefstal het grootst in de regio Amsterdam-Amstelland. Ook in de provincie Limburg is de kans op autodiefstal opvallend hoog. Het risico in gemeenten met (meer dan) 100.000 inwoners is minstens twee keer zo hoog als in gemeenten met een kleiner inwonertal. De vier steden waar autobezitters het grootste risico lopen zijn: Amsterdam, Maastricht, Geleen en Heerlen. In Nederland worden de meeste auto's gestolen waarvan er ook veel rondrijden. In de helft van de gevallen betreft het een Opel of een Volkswagen. De kans op diefstal is echter het grootst bij de meer exclusieve merken als Porsche en Lancia. De Directie Criminaliteitspreventie stelt dat de Oosteuropese landen belangrijke afnemers zijn geworden van gestolen auto's. De invloed van de gewijzigde politiek-economische situatie in Oost-Europa op de toename van het aantal autodiefstallen moet volgens het rapport niet worden overschat: "Er zijn geen harde bewijzen dat gestolen auto's in grote aantallen naar het Oostblok verdwijnen. Wel kan worden aangetoond dat gestolen auto's daar terechtkomen. Om welke aantallen het gaat is evenwel onbekend." De samenstellers van de publikatie merken tenslotte op dat het voorschrijven van een standaard-beveiliging tijdens het produktieproces via een algemeen geldende en dwingende wet- en regelgeving het meest effectief lijkt om autodiefstal te voorkomen. Verplaatsing naar minder beveiligde auto's wordt op deze wijze geminimaliseerd. Uit een Brits onderzoek is naar voren gekomen dat consumenten bereid zijn zo'n 400 tot 1.000 gulden extra te betalen voor e betere beveiliging vai auto. (Bron: Rai) fors hoger. Voor de 2.8 liter V6 worden overigens dezelfde prestatiecijfers opgegeven. Beide motoren kennen verschillende versnellingsbakken. Zo wordt de 2 liter uitsluitend aangeboden met een handgeschakelde zesbak van Getrag. De 2.8 heeft genoeg aan een 5-bak van dezelfde firma of kan tegen meerprijs worden voorzien van een 4- traps automaat van ZF. Profiel Bij het profiel valt voornamelijk de sectie rond de achterwielen op. Hier hebben de ontwerpers iets apart weten te bedenken. De carrosserie werd in nauwe samenwerking met Marcello Gandini ontwikkeld en moet vooral de autokopende elite aanspreken. opties worden de automatische versnellingsbak op de 2.8 liter en een zwarte of metaallak aangeboden. dreven statussymbolen, maar alles wat u Geschiedenis De Quattroporte heeft een compleet nieuwe bodemgroep gekregen die voor meer stijfheid moet zorgen. Voor zien we de bekende McPherson ophanging, terwijl rondom electronisch gecontroleerde "mi dempers te vinden zijn. >t systeem kent vier stellingen die m« ist de versnellings men worden inget 1. een extra zachte afvering voor veel comfort, 2. een ideale afstemming voor snelheden boven de 160 km/u, 3. een goed compromis tussen comfort, handling en rijplezier, 4. een sportieve instelling voor een compromisloos harde vering. Met de nieuwe Quattroporte heeft Maserati een zeer aparte auto in huis waarmee de traditie makkelijk kan worden voortgezet. De eerste Quattroporte dateert uit 1963, een auto die met zijn 4,1 liter V8 van 260 pk al een topsnelheid haalde van 230 km/u. De tweede Quattroporte verscheen eind 1974 onder de leiding van Citroën. Het werd een voorwielaangedreven auto met duidelijk te lichte 3 liter V6. Van deze auto met Bertone-carrosserie werden dan ook maar 13 exemplaren gemaakt. De derde Quattroporte werd door ig, gordels Giugiaro getekend en natuurlijk verscheen in 1979. Ook hier weer een grote V8 met fors vermogen en goede prestaties. In 1993 werden alle aandelen door Fiat overgenomen, zodat de nieuwe Quattroporte eerste Maserati is die onder Fiat-leiding wc uitgebracht. In vergelijking met andere West-europese landen komt Nederland er met autocriminaliteit niet ^gunstig af. Niet alleen uc kans op autodiefstal, maar ook het jaarlijkse gemiddelde stijgingspercentage is in de meeste andere landen beduidend hoger dan in Nederland. Jaarlijks worden in ons land circa 30.000 auto's gestolen, eveer 60 wordt m. In totaal is inaliteit ^drag van miljoen Dit staat Houtaccenten Opvallend is de forse inhoud van de kofferruimte. Ondanks e bescheiden afmetingen van ms voeren) de auto heeft de Quattroporte ?aaE een ruimte van 495 liter beschikbaar. De tildrempel is door het niet al te diep uitgesneden kofferdeksel aan de hoge kant. De interieurinrichting is zeer luxueus. Standaard hebben alle types volledig lederen bekleding die met de hand is gestikt. De rand van het stuurwiel, de middenconsole en de onderkant van het dashboard zijn in fraaie wortelnotehout uitgevoerd. Ook op de portierpanelen zijn houtaccenten te vinden. Boven de console trekt de goudomrande klassieke klok de aandacht. Het instrumentarium is bekend van andere Maserati- modëllen en bevat maar liefst zeven klokken. De tandaarduitrusting omvat onder meer een verstelbare stuurkolom, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, buitentemperatuurmeter, automatisch verwarmings- en ventilatiesysteem, een bestuurdersairbag, met spanners en natuurlij., verstevigingsbalken in de portieren. Aan de buitenkant zien we verder meegespoten bumpers, spiegels en portierhendels, lichtmetalen velgen, getint glas, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en centrale vergrendeling. Als enige “SI- - f

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 31