TOYOTA IN BURNASTON p 1? Historische races op Zandvoort SUBARU LEGACY 250.000 Xantia's 14 en 15 mei SN s 1 Europese produktie afgestemd op locale eisen Ar?-» Marlboro Cl ssr i.4oo,- •;SK: /"<s 'SS: 3 1 l LM- KW DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 mei 1994 - pagina 5 94 pagina 4 en? ijn? is srzek si l - 35 56 55. lopen jaar rscheiding S?”“4.761,- Vervolg van pagina 1 i - Reparatie 3ARANTIE Auto’s 013-682001 WE AUTO'S JTIE meet cont -niveai idbedie srgrer esteu sid i te 5 MEI] OPEN! alle lin L Burg. Jansenstraat 52-56 Tel.: 013-683911 /EEK: 1988 wl® 1990 1986 auto's: Toyota in Japan Hen. ÏÏX.2-200,- arische IC) voor MAX. PRIJSCOMPENSATIE: Nissan Sunny 141 16VX1 van Nu voor De genoemde prijzen gelden voor het hele weekend. KOOPKRACHTVERBETERING: Nissan Micra Beat 23.395,- Nuvoor 21.995,- I OPT. ONDERNEMINGSKLIMAAT: Nissan Primera 1.6ILX16V Airconditioning nu voor Motoren Het motorenprogramma is ten Opzichte van de bestaande Legacy van drie mogelijkheden teruggebracht tot twee. De 1.8 liter is komen te vervallen. Aan de basis staat nu de 2 liter boxer met multipoint injectie en Uiteraard 4 kleppe zuiger. De 2 liter k vermogen var tr/mineneer 3 NISSAN Prijzen Wat betreft wielophanging is alles bij het oude gebleven, al zijn natuurlijk kleine verfijningen aangebracht. Voor vinden we de vertrouwde McPherson poten, terwijl achter een onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen en schroefveren is aangebracht. De Legacy heeft hiermee een comfortabel afvering, zonder bijvoorbeeld sterk over te hellen in bochten. De prijs was bij de vorige Legacy een sterk punt, dat is het bij de nieuwe generatie gebleven. Subaru levert de sedan 2.0 LX vanaf f.36.995,=. Helaas oogt de auto erg kaal door het ontbreken van de wieldoppen. De completere GL kost f.40.495,=. Voor de Touring Wagon wordt een meerprijs van drieduizend gulden gevraagd. De 2.2 GX standaard met vierwielaandrijving, airbag en ABS komt op f.59.995,=. Hier bedraagt het prijsverschil met de Wagon vierduizend gulden. Subaru heeft echter nog een aantal exemplaren van de oude Legacy beschikbaar, die vanaf f.29.995,= worden aangeboden. Wat is de belangrijkste overweging van een Japanse constructeur om in Europa te gaan produceren. De import van Japanse auto's is in de EG nog steeds gebonden aan aantallen die gerelateerd worden aan de totale verkopen op de Europese markt. Wordt echter een Japans model in Europa gemaakt met gebruikmaking van zoveel mogelijk Europese onderdelen (local content), dan worden deze auto's niet egeteld in het Japanse itingent. Burnaston - De meeste Japanse automerken zijn de afgelopen jaren gestart met het produceren van auto's in Europa. Honda, Nissan, Suzuki en Daihatsu hebben eigen fabrieken of assemblage- overeenkomsten met andere firma's. In het Engelse Burnaston (Mid-lands) liep op 16 december 1992 in het bijzijn van Prins Charles de eerste Toyota Carina E van de band, waarmee de toevoeging "E" (Exellence in Europe) gestalte kreeg. wensen kunnen voldoen. Toyota heeft in Engeland twee fabrieken, een motorenfabriek in Deeside, Noord-Wales en het reeds genoemde Burnaston in Derbyshire. Deeside produceert op dit moment uitsluitend de 1.6 liter 16- kleps motoren, die uiteraard gebruikt worden in Burnastone. Daar loopt Carina E in verschillen uitvoeringen van de l sedan en liftback zijn beschikbaar met a<= liter motoren. De 2 litt op dit moment nog ui ingevoerd. De overig* modellen, diesels, C’, stationwagons komei volledig uit Japc Op dit moment v riAkAn in Produktie 70% <in waar< fs derde de onderdelen in Europ auto's ingekocht of vervaardic l aandeel moet volgens planning aan het het jaar 80% bedrag zo'n 160 toeleveranc koppel van 170 Nm bij 4400 tr/min. De 2 liter is in sedan en Touring Wagon leverbaar met zoveel voor- als vierwielaandrijving. Uiteraard heeft het type aandrijving wel invloed op de prestaties. Zo haalt de 2 liter met voorwielaandrijving een top van 192 km/u en sprint in 9,6 seconden van 0 tot 100 km/u. De cijfers bij de 4WD zijn 190 km/u en 10,1 seconden. De 2.2 liter krachtbron is uitsluitend met vierwielaandrijving leverbaar en is goed voor 128 ipoint injectie en Pk biï5200 tr/min en een aard 4 kleppen per koppel van 190 Nm bij 4400 I liter levert een tr/min. Bij beide motoren is ran 115 pk bij 5600 een belangrijk deel van het m heel behoorlijk koppel over een breed Toeleveranciers Eén van de belangrijkste reden van produktie in Europa is dus de mogelijkhei om gewoonweg meer auto's t kunnen leveren. Maar er speelt nog meer mee. De lonen in Japan zijn zo enorm gestegen, dat het ook financieel gesproken interessant wordt fabri Europa op te zetten. Als komt daar nog bij dat ai die hier geproduceerd worden, ook makkelijker aan de plaatselijke eisen en Flexibiliteit In 1993 werden in Burnaston 37.000 Toyota Carina's geproduceerd. In de eerste fase moet dit aantal toenemen tot 100.000 stuks. Daarna zal worden doorgegroeid tot 200.000 auto's op jaarbasis met twee shifts per dag. Tussen de shifts in gaat de onderhoudsploeg aan het werk. Toyota is niet van plan de fabriek constant te laten produceren, omdat bij twee shifts de flexibiliteit veel groter is. Nu is er de mogelijkheid van overwerken als de vraag kortstondig omhoog gaat. Het aantal van tweehonderdduizend zal worden behaald als Toyota een tweede model naast de Carina in produktie zal nemen. Om welke auto het hier gaat, is nog niet bekend. Toyota zal in de nabije toekomst ook Europese en Amerikaanse onderdelen gaan inkopen voor gebruik bij de produktie in Japan. Deze buitenlandse aankopen moeten in 1996 zijn toegenomen tot 10 miljard dollar. General Motors verkoopt nu al enkele Toyota- modellen onder de naam Geo in Amerika. Toyota zal onder eigen naam binnenkort ook enkele GM-produkten in Japan gaan verkopen. Verder is er in Europa de samenwerking met Volkswagen voor de produktie van de pick-up Hi- Lux en Taro. Daaruit voortvloeiend verkoopt Toyota via 77 dealers in de VW- en Audi-modell Op 18 april jl. rolde in de Citroën-fabriek in het Bretonse Rennes de 250.000ste Xantia van de band. De produktie van deze populaire zakenauto bedraagt inmiddels 1020 eenheden per dag. Ongeveer een jaar geleden werd de auto geïntroduceerd, zodat over een enorm succes mag worden gesproken. De auto voert in Frankrijk zijn klasse aan en heeft het afgelopen jaar maar liefst 30 Europese onderscheidingen ontvangen. pt de _ande i band. De czijn de 1.6 en 2.0 2 liter wordt rit Japan srige 3, GT-'s en o zomen pan. it wordt bij de - (in waarde) van ropa ’igd. Dit Hgens st einde van igen. Er zijn toerenbereik beschikbaar. De 2.2 komt tot een top van 195 km/u en trekt in 9,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De 200 cc extra levert ten opzichte van dé 2 liter een compensatie voor de vierwielaandrijving als het om prestaties gaat. De 2.0 en 2.2 zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar kunnen ook als 4-traps automaat worden aangeboden. De vierwielaandrijving verdeelt de aandrijfkrachten keurig over alle vier de wielen met onder normale omstandigheden een verdeling van 50/50 over voor en achter. Via het middendifferentieel met viscosper kan deze verhouding traploos worden gevarieerd. De Touring Wagon is net als de Impreza Plus voorzien van een extra schakelpook voor een hoge of lage gearing. Tijdens het rijden kan overgeschakeld worden. Deze mogelijkheid kan met name in de bergen of bij het trekken van een zware last erg handig zijn. waaronder een viertal komen uit de Rolls-I Nederlandse. Toyota koopt fabriek die in deze r haar staal in bij Hoogovens, vliegtuigmotoren pi terwijl ook staal uit Frankrijk, Opvallend is het lac Duitsland en Engeland wordt ziekteci’ betrokken. Philips levert alle audio-installaties, Dow Plastics levert kunststofgranulaten en van Uni Keiler komen isolatiematerialen. Verder zijn er ook contracten met vervoerder Frans Maas voor distributie en logistiek. Aan de top staat de GX met bovenop het GL-niveau 6 speakers, afstandbediening op de centrale vergrendeling, verstelbare lendesteun op de bestuurdersstoel, airbag, elektrische antenne en stoelverwarming. i-Roy iregi sroduceerd. lage jijfer van slechts 1,5%, terwijl dit normaal bij fabrieken rond de 7% ligt. Met een groep toegewijde werknemers, of zoals ze zelf noemen 'members' is het Toyota in Burnaston gelukt om dezelfde kwaliteit te behalen als in Japan, of zelfs beter. Hoe belangrijk logistiek in een moderne autofabriek is, blijkt uit de aankopen van onderdelen. Maar liefst 25 procent van de produktiekosten worden buiten de fabriek gemaakt. De voorraad onderdelen is zeer klein. Iedere 40 minuten worden bijvoorbeeld de stoelen aangeleverd. Als een auto uit de spuiterij komt worden de stoelen voor dit exemplaar in de juiste stofkleur besteld en dat is slechts een paar uur voor aflevering. Mochten er problemen komen bij de toelevering dan moet 1 shift probleemloos kunnen doordraaien. Dat moderne technieken niet alleen uit Japan komen, blijkt in de fabriek bij een doordachte machine die c bouten van het onderstel één beweging aandraait. Dit apparaat is speciaal in Engeland ontwikkeld en uniek binnen de Toyota- organisatie. Rolls-Royce Waarom heeft Toyota nu juist voor Engeland en Burnaston gekozen. De officiële lezing is dat de ontsluiting goed is, er voldoende arbeidskrachten zijn en de ligging in Europa goed is. De Engelse overheid heeft uiteraard de komst van deze fabriek enorm gestimuleerd. Op dit moment zijn er zo'n 1950 mensen werkzaam, wat in de toekomst tot 3000 zal worden uitgebreid. De grootste groepen werknemers waren voorheen werkzaam in de mijnen of bij het leger. Enkele tientallen Op 14 en 15 mei a.s. organiseert de Histor- Auto Ren Club (HARG, de achttiende keer de Historische Zandvoort Trophy op het Zandvoortse circuit. Op zaterdag 14 mei beginnen om 10.00 uur de eerste trainingen, terwijl de eerste twee races vanaf 16.00 uur starten. De eerste race op zondag 15 mei mag om 13.00 uur verwacht worden. Er zijn verschillende kampioenschappen waarvoor wordt gereden: 1 uursrace voor töerwagens met onder meer 'dikke' Mustangs, BMWs, Alfa’s en Mini-coopers, races voor GT's (Lotus, Austin-Healey etc), monoposto's en MG- competitions. Verzekeringsmaatschappij UAP sponsort de Concours Sportif op zondagochten vanaf half elf. Een deskundige jury beoordeelt dan de verschillende klassieke, sportieve auto's. De toegangsprijs voor dit evenement bedraagt f15,= voor duin en tribune en f.35, voor de paddock. Voor f.20,= mag het rennerskwartier worden bezocht. DEL 2 Jo -L GR-SV-56

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 29