TOYOTA IN BURNASTON
p
1?
Historische races op Zandvoort
SUBARU LEGACY
250.000
Xantia's
14 en 15 mei
SN
s
1
Europese produktie afgestemd op locale eisen
Ar?-»
Marlboro
Cl
ssr i.4oo,-
•;SK:
/"<s
'SS:
3 1 l
LM-
KW
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 mei 1994 - pagina 5
94 pagina 4
en?
ijn?
is
srzek
si
l - 35 56 55.
lopen jaar
rscheiding
S?”“4.761,-
Vervolg van pagina 1
i - Reparatie
3ARANTIE
Auto’s
013-682001
WE AUTO'S
JTIE
meet
cont
-niveai
idbedie
srgrer
esteu
sid
i te
5 MEI]
OPEN!
alle
lin
L Burg. Jansenstraat 52-56
Tel.: 013-683911
/EEK:
1988
wl®
1990
1986
auto's:
Toyota
in Japan
Hen.
ÏÏX.2-200,-
arische
IC) voor
MAX. PRIJSCOMPENSATIE:
Nissan Sunny 141
16VX1 van
Nu voor
De genoemde prijzen
gelden voor het hele
weekend.
KOOPKRACHTVERBETERING:
Nissan Micra Beat 23.395,-
Nuvoor 21.995,-
I OPT. ONDERNEMINGSKLIMAAT:
Nissan Primera
1.6ILX16V
Airconditioning
nu voor
Motoren
Het motorenprogramma is ten
Opzichte van de bestaande
Legacy van drie
mogelijkheden teruggebracht
tot twee. De 1.8 liter is komen
te vervallen. Aan de basis
staat nu de 2 liter boxer met
multipoint injectie en
Uiteraard 4 kleppe
zuiger. De 2 liter k
vermogen var
tr/mineneer
3 NISSAN
Prijzen
Wat betreft wielophanging is
alles bij het oude gebleven, al
zijn natuurlijk kleine
verfijningen aangebracht.
Voor vinden we de
vertrouwde McPherson poten,
terwijl achter een
onafhankelijke ophanging
met dubbele draagarmen en
schroefveren is aangebracht.
De Legacy heeft hiermee een
comfortabel afvering, zonder
bijvoorbeeld sterk over te
hellen in bochten.
De prijs was bij de vorige
Legacy een sterk punt, dat is
het bij de nieuwe generatie
gebleven. Subaru levert de
sedan 2.0 LX vanaf f.36.995,=.
Helaas oogt de auto erg kaal
door het ontbreken van de
wieldoppen. De completere
GL kost f.40.495,=. Voor de
Touring Wagon wordt een
meerprijs van drieduizend
gulden gevraagd. De 2.2 GX
standaard met
vierwielaandrijving, airbag
en ABS komt op f.59.995,=. Hier
bedraagt het prijsverschil met
de Wagon vierduizend
gulden. Subaru heeft echter
nog een aantal exemplaren
van de oude Legacy
beschikbaar, die vanaf
f.29.995,= worden
aangeboden.
Wat is de belangrijkste
overweging van een Japanse
constructeur om in Europa te
gaan produceren. De import
van Japanse auto's is in de EG
nog steeds gebonden aan
aantallen die gerelateerd
worden aan de totale
verkopen op de Europese
markt. Wordt echter een
Japans model in Europa
gemaakt met gebruikmaking
van zoveel mogelijk Europese
onderdelen (local content),
dan worden deze auto's niet
egeteld in het Japanse
itingent.
Burnaston - De meeste Japanse automerken zijn de
afgelopen jaren gestart met het produceren van
auto's in Europa. Honda, Nissan, Suzuki en
Daihatsu hebben eigen fabrieken of assemblage-
overeenkomsten met andere firma's. In het Engelse
Burnaston (Mid-lands) liep op 16 december 1992 in
het bijzijn van Prins Charles de eerste Toyota
Carina E van de band, waarmee de toevoeging "E"
(Exellence in Europe) gestalte kreeg.
wensen kunnen voldoen.
Toyota heeft in Engeland
twee fabrieken, een
motorenfabriek in Deeside,
Noord-Wales en het reeds
genoemde Burnaston in
Derbyshire. Deeside
produceert op dit moment
uitsluitend de 1.6 liter 16-
kleps motoren, die uiteraard
gebruikt worden in
Burnastone. Daar loopt
Carina E in verschillen
uitvoeringen van de l
sedan en liftback zijn
beschikbaar met a<=
liter motoren. De 2 litt
op dit moment nog ui
ingevoerd. De overig*
modellen, diesels, C’,
stationwagons komei
volledig uit Japc
Op dit moment v
riAkAn in Produktie 70% <in waar<
fs derde de onderdelen in Europ
auto's ingekocht of vervaardic
l aandeel moet volgens
planning aan het
het jaar 80% bedrag
zo'n 160 toeleveranc
koppel van 170 Nm bij 4400
tr/min. De 2 liter is in sedan en
Touring Wagon leverbaar met
zoveel voor- als
vierwielaandrijving.
Uiteraard heeft het type
aandrijving wel invloed op de
prestaties. Zo haalt de 2 liter
met voorwielaandrijving een
top van 192 km/u en sprint in
9,6 seconden van 0 tot 100
km/u. De cijfers bij de 4WD
zijn 190 km/u en 10,1 seconden.
De 2.2 liter krachtbron is
uitsluitend met
vierwielaandrijving
leverbaar en is goed voor 128
ipoint injectie en Pk biï5200 tr/min en een
aard 4 kleppen per koppel van 190 Nm bij 4400
I liter levert een tr/min. Bij beide motoren is
ran 115 pk bij 5600 een belangrijk deel van het
m heel behoorlijk koppel over een breed
Toeleveranciers
Eén van de belangrijkste
reden van produktie in
Europa is dus de mogelijkhei
om gewoonweg meer auto's t
kunnen leveren. Maar er
speelt nog meer mee. De
lonen in Japan zijn zo enorm
gestegen, dat het ook
financieel gesproken
interessant wordt fabri
Europa op te zetten. Als
komt daar nog bij dat ai
die hier geproduceerd
worden, ook makkelijker aan
de plaatselijke eisen en
Flexibiliteit
In 1993 werden in Burnaston
37.000 Toyota Carina's
geproduceerd. In de eerste
fase moet dit aantal
toenemen tot 100.000 stuks.
Daarna zal worden
doorgegroeid tot 200.000
auto's op jaarbasis met twee
shifts per dag. Tussen de
shifts in gaat de
onderhoudsploeg aan het
werk. Toyota is niet van plan
de fabriek constant te laten
produceren, omdat bij twee
shifts de flexibiliteit veel
groter is. Nu is er de
mogelijkheid van overwerken
als de vraag kortstondig
omhoog gaat. Het aantal van
tweehonderdduizend zal
worden behaald als Toyota
een tweede model naast de
Carina in produktie zal
nemen. Om welke auto het
hier gaat, is nog niet bekend.
Toyota zal in de nabije
toekomst ook Europese en
Amerikaanse onderdelen
gaan inkopen voor gebruik bij
de produktie in Japan. Deze
buitenlandse aankopen
moeten in 1996 zijn
toegenomen tot 10 miljard
dollar. General Motors
verkoopt nu al enkele Toyota-
modellen onder de naam Geo
in Amerika. Toyota zal onder
eigen naam binnenkort ook
enkele GM-produkten in
Japan gaan verkopen. Verder
is er in Europa de
samenwerking met
Volkswagen voor de
produktie van de pick-up Hi-
Lux en Taro. Daaruit
voortvloeiend verkoopt
Toyota via 77 dealers in
de VW- en Audi-modell
Op 18 april jl. rolde in de Citroën-fabriek in het Bretonse
Rennes de 250.000ste Xantia van de band. De produktie van
deze populaire zakenauto bedraagt inmiddels 1020
eenheden per dag. Ongeveer een jaar geleden werd de auto
geïntroduceerd, zodat over een enorm succes mag worden
gesproken. De auto voert in Frankrijk zijn klasse aan en
heeft het afgelopen jaar maar liefst 30 Europese
onderscheidingen ontvangen.
pt de
_ande
i band. De
czijn
de 1.6 en 2.0
2 liter wordt
rit Japan
srige
3, GT-'s en
o zomen
pan.
it wordt bij de
- (in waarde) van
ropa
’igd. Dit
Hgens
st einde van
igen. Er zijn
toerenbereik beschikbaar. De
2.2 komt tot een top van 195
km/u en trekt in 9,5 seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/u. De 200 cc extra levert
ten opzichte van dé 2 liter een
compensatie voor de
vierwielaandrijving als het
om prestaties gaat. De 2.0 en
2.2 zijn gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak,
maar kunnen ook als 4-traps
automaat worden
aangeboden.
De vierwielaandrijving
verdeelt de aandrijfkrachten
keurig over alle vier de wielen
met onder normale
omstandigheden een
verdeling van 50/50 over voor
en achter. Via het
middendifferentieel met
viscosper kan deze
verhouding traploos worden
gevarieerd. De Touring
Wagon is net als de Impreza
Plus voorzien van een extra
schakelpook voor een hoge of
lage gearing. Tijdens het
rijden kan overgeschakeld
worden. Deze mogelijkheid
kan met name in de bergen of
bij het trekken van een zware
last erg handig zijn.
waaronder een viertal komen uit de Rolls-I
Nederlandse. Toyota koopt fabriek die in deze r
haar staal in bij Hoogovens, vliegtuigmotoren pi
terwijl ook staal uit Frankrijk, Opvallend is het lac
Duitsland en Engeland wordt ziekteci’
betrokken. Philips levert alle
audio-installaties, Dow
Plastics levert
kunststofgranulaten en van
Uni Keiler komen
isolatiematerialen. Verder
zijn er ook contracten met
vervoerder Frans Maas voor
distributie en logistiek.
Aan de top staat de GX met
bovenop het GL-niveau 6
speakers, afstandbediening
op de centrale vergrendeling,
verstelbare lendesteun op de
bestuurdersstoel, airbag,
elektrische antenne en
stoelverwarming.
i-Roy
iregi
sroduceerd.
lage
jijfer van slechts 1,5%,
terwijl dit normaal bij
fabrieken rond de 7% ligt. Met
een groep toegewijde
werknemers, of zoals ze zelf
noemen 'members' is het
Toyota in Burnaston gelukt
om dezelfde kwaliteit te
behalen als in Japan, of zelfs
beter.
Hoe belangrijk logistiek in
een moderne autofabriek is,
blijkt uit de aankopen van
onderdelen. Maar liefst 25
procent van de
produktiekosten worden
buiten de fabriek gemaakt. De
voorraad onderdelen is zeer
klein. Iedere 40 minuten
worden bijvoorbeeld de
stoelen aangeleverd. Als een
auto uit de spuiterij komt
worden de stoelen voor dit
exemplaar in de juiste
stofkleur besteld en dat is
slechts een paar uur voor
aflevering. Mochten er
problemen komen bij de
toelevering dan moet 1 shift
probleemloos kunnen
doordraaien.
Dat moderne technieken niet
alleen uit Japan komen, blijkt
in de fabriek bij een
doordachte machine die c
bouten van het onderstel
één beweging aandraait. Dit
apparaat is speciaal in
Engeland ontwikkeld en
uniek binnen de Toyota-
organisatie.
Rolls-Royce
Waarom heeft Toyota nu juist
voor Engeland en Burnaston
gekozen. De officiële lezing is
dat de ontsluiting goed is, er
voldoende arbeidskrachten
zijn en de ligging in Europa
goed is. De Engelse overheid
heeft uiteraard de komst van
deze fabriek enorm
gestimuleerd. Op dit moment
zijn er zo'n 1950 mensen
werkzaam, wat in de toekomst
tot 3000 zal worden uitgebreid.
De grootste groepen
werknemers waren voorheen
werkzaam in de mijnen of bij
het leger. Enkele tientallen
Op 14 en 15 mei a.s.
organiseert de Histor-
Auto Ren Club (HARG,
de achttiende keer de
Historische Zandvoort
Trophy op het Zandvoortse
circuit. Op zaterdag 14 mei
beginnen om 10.00 uur de
eerste trainingen, terwijl
de eerste twee races vanaf
16.00 uur starten. De eerste
race op zondag 15 mei mag
om 13.00 uur verwacht
worden. Er zijn
verschillende
kampioenschappen
waarvoor wordt gereden: 1
uursrace voor töerwagens
met onder meer 'dikke'
Mustangs, BMWs, Alfa’s en
Mini-coopers, races voor
GT's (Lotus, Austin-Healey
etc), monoposto's en MG-
competitions.
Verzekeringsmaatschappij
UAP sponsort de Concours
Sportif op zondagochten
vanaf half elf. Een
deskundige jury beoordeelt
dan de verschillende
klassieke, sportieve auto's.
De toegangsprijs voor dit
evenement bedraagt f15,=
voor duin en tribune en
f.35, voor de paddock.
Voor f.20,= mag het
rennerskwartier worden
bezocht.
DEL
2
Jo -L
GR-SV-56