NEGEN ONTWERPERS BUIGEN ZICH
OVER EEN AUTO
s
EH7
Variaties op een Punto
soa
NAULT
OTA
3-
1994 pagina 8
DE AUTOMAAT Donderdag 28 april 1994 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
ire.
Siannini
le
Idea
Bertone
i eic
j wh. b., div. opties
fs in
>T
.1991-1992
ken.
mortieren.
Centro Stile
Caggiola
beige.
.1992
.2-1992
Zagata
Ital Design
Maggiora
Pininfarina
Boneschi
V-A-G
DA
GM
2-1988
8-1991
1-1991
.1990-1991
4-1992
4-1989
2-1987
.10-1991
...4-1991
...1-1990
...3-1990
.4-1987
1-1990
...5-1988
.1993
.1990
.1991
.1992
.1992
.1989
.1990
.1991
.1992
.1991
.1991
.1992
.1991
.1991
.1992
.1988
.1990
.1989
.1989
.1989
.1988
.1985
.1992
.1992
.1991
.1990
.1990
1989
.1987
.1981
tone
tone
briolet en
et., aut.
net
.1990
1988
1992
1988
.1991
1990
1989
1987
1988
1986
1985
1985
1988
.1990-1992
PEL
bze open
le voor
.het
basis vc
ook idee
ambulance.,-
voor 7 tot 8 orl
bestelauto voor in de stc
net een
rel wat
Punto.
1991
1991
1993
1990
.1990-1991-1992
1992
1993
1988
1988
1989
1990
1990
van een
ut de
eerder
.eden,
iergelijk
jggiola
jen die
om door
le dag te
skend de
>m te
klimmen
Giannini
Ontwerper Giannini heeft het
vooral gezocht in een vrije-
Turijn - Twee jaar geleden stond de op
dat moment nieuwe Fiat Cinquecento
in het middelpunt van de
belangstelling op de autotentoon
stelling van Turijn. Deze keer waren
door Fiat negen ontwerpers
uitgenodigd zich te buigen over de
Punto. Dit leverde wederom een leuke
verzameling, zeer uiteenlopende
voertuigen op.
Zagato
Onder de naam Punto
Monomille heeft Zagato ook
een coupé-variant van de
Punto gemaakt. De auto doet
onder meer denken aan de
Alfa S.Z. van Zagato zelf en richtingac
bijvoorbeeld de vorige Honda herberger
CRX. Er is veel glas gebruik. bevestigii
De daklijn loop naar achter De overha
xtreem ko.
zee kinde?
ik ooi
sklcjp
tijdsversie van de Punto,
heel dicht bij het origineel
staat. De Punto 4x4 T.L. (wat
staat voor Tempo Libro) staat
beduidend hoger op de
wielen. De randen van de
spatborden zijn verbreed,
terwijl ook voor andere
bumpers en skirts is gezorgd.
Om het geheel een stoere
uitstraling te geven, is de
Punto 4x4 verder voorzien van
een 'koeievanger' en
dakrailings met extra
lampen. De techniek die we in
deze 4x4 vinden is in nauwe
samenwerking met Steyr
Puch ontwikkeld, immers dé
specialist op dit gebied. In de
Punto-klasse is er op dit
moment eigenlijk geen
aanbod als het gaat om
vierwielaangedreven auto's.
Het is daarom niet
ondenkbaar dat in het
verlengde van de succesvolle
Panda 4x4 deze Punto 4x4 op
termijn daadwerkelijk in
produktie gaat.
xzv vmklijn loop na vu
sterk af en gaat over in een
grote achterruit. Onderdelen
als voorschermen en
portieren laten nog duidelijk
de afkomst zien. Zagato heeft
deze auto ontworpen om te
dienen als eyecatcher in het
Punto-programma. Verder
heeft Zagato bij de Monomille
getracht het gewicht zoveel
mogelijk te reduceren. Voorin
zijn lichte racekuipen
geplaatst, terwijl de
achterbank is verwijderd, en
de ruiten zijn vervangen door
kunststof materiaal.
j, die tijdloze uitstraling. In eerste
eel aanblik heeft de auto veel
weg van een speedboot. De
Scia is aanzienlijk groter dan
de Punto, waarop hij
gebaseerd is. De lengte nam
toe tot 4,29 meter, terwijl hij
ook wat breder is uitgevallen.
De stoelen staan op een vaste
plaats, maar het stuur en de
pedalen kunnen in stand
worden versteld, een
mogelijkheid die op
produktie-auto's nog nooit is
toegepast. De Scia heeft
slechts een laag ruitje en
beschikt niet over een softtop.
Toch kan de Scia tegen een
buitje. Alle materialen in het
interieur zijn waterafstotend,
terwijl de bodem eventueel
grotere hoeveelheden water
makkelijk afvoert.
Pininfarina
Het rijtje wordt gesloten door
Pininfarina die bij zijn
interpretatie van de Punto is
uitgegaan van een driedeurs
hatchback met een hoge
vrijetijdswaarde. De ruimte
van de Punto is net als de
grondspeling,
toegankelijkheid en
flexibiliteit niet veranderd.
Pininfarina heeft het geheel
een meer coupé-achtige
uitstraling gegeven, waarbij
de hooggeplaatste
achterlichten bleven
behouden. Aan de voorzijde
zien we terreinauto-details
als de extra lampen in het
midden en een soort van grote
carterbescherming. Door de
auto op grote wielen en
resultaat is een tweezits banden te zetten is zelfs de
roadster, in het Italiaans grondspeling verhoogd, wat
'barchetta' genaamd. De Scia, het effect van een 4x4 nog
zoals de auto heet, valt op versterkt. De beschermende
door zijn eenvoudige lijnen en balken aan de onderkant van
heeft daardoor een haast de carrosserie zijn keurig in
klassieke» maar eveneens het ontwern onaenomen.
Italië is een land dat rijk is
aan ontwerpbureau's. Op
allerhande gebieden is het
Italiaanse design bekend. In
de autowereld zijn het vooral
Pininfarina, Bertone,
ItalDesign en Zagato die
bekend in het gehoor liggen.
Maar ook Boneschi, Coggiola,
Giannini, Idea en Maggiora
gaven hun eigen interpretatie
op de Fiat Punto.
Idea
In de fraaie Punto Lampo van
Idea zijn de typische
kenmerken van een kleine
coupé verwerkt in combinatie
met de eigenschappen van
een ruimtewagen. Het front en
de voorruit staan bijna onder
dezelfde hoek, waardoor een
fraai aërodynamisch geheel
is verkregen. De achterkant is
juist opvallend hoog, terwijl
vergelijkbaar met de Punto de
lichtunits langs de achterruit
tot aan het dak reiken. Door de
onder glas geplaatste
koplampen en de bolle
motorkap, heeft deze Lampo
zelfs wat weg van de Coupé
Fiat. De buitenspiegels doen
bovendien dienst als
richtingaanwijzers en
m ook de bovenste
„ing van de portieren.
De overhang achter is
extreem kort. Achterin kunnen
twee kinderen zitten, terwijl
de bank ook kan worden
neergeklapt ter vergroting
van het bagagevolume.
ItalDesign
Giugiaro van ItalDesign heeft
het bij zijn variatie op de
Punto wat verder gezocht en
kwam tot de Firepoint. Het is
een 2+2 coupé voor na het jaar
2000, voorzien van een
afgeronde glaspartij, een
soort van koepel, die afgezien
van een T-bar ook het hele
dak bestrijkt. Een deel van het
glas kan makkelijk worden
verwijderd, om de auto snel
tot een roadster met rollbar te
kunnen omtoveren. De rest
van de carrosserie kenmerkt
zich door de hoge taillelijn. De
koplampen zijn in een ovale
vorm opgenomen, terwijl de
mistlampen afzonderlijk in
het front zijn geplaatst.
Daardoor krijgt de auto van
voren een reptiel-achtige
aanblik.
Boneschi
De vierde speciale Punto die
nog duidelijk als zodanig
herkenbaar is, is de Doblone
van Boneschi. Het gaat hier
om een zeswiels Punto met
een grote pick-up bak, maar
bovendien forse cabine. Door
de dubbele achteras kan de
Doblone meer lading
vervoeren dan men aan de
bouw van de auto zou kunnen
afleiden. In de verlengde
cabine kunnen achter de
voorstoelen twee kleine
stoeltjes tegenover elkaar
worden gemonteerd. Ook bij
deze auto is het front van de
bestaand Punto
overgenomen. De pick-up bak
is niet los achter de cabine
geplaatst, maar vorm netjes
één geheel met de rest van de
carrosserie. Boneschi heeft op
ran deze zeswiels Punto
seen over een kleine
rtr>ce, personenbusjes
kji 3 personen en een
voor in de stad.
Joggiola
e tweede pi
„asis komt van
wordt echter de
bodem rrrr,°
een extra ai
Bertone duidelijk vc
Een ander model waarin de vrijetijds-auto, orr
originele auto nog duidelijk lijnvoering van de
herkenbaar is, is de Bertone een coupé J
Punto Racer Coupé. Bertone Als klonter
ontwierp ook de cabriolet en vervoermk
het is dan ook niet jonge, sportieve mensei
verwonderlijk dat deze open hun auto gebruiken o
Punto de basis vormde voor de week goed voor de
de coupé. Afgezien van het komen en in het weel
dak, is vooral de carrosserie natuur in te trekken or
van de cabrio overgenomen. gaan fietsen, bergbeklin
Toch heeft de Coupé een etc- De laadbak biedt hi«
andere uitstraling vanwege voldoende mogelijkhea^
de sterk uitgebouwde het interieur is zoveel
schermen en de spoiler mogelijk gebruik gemaakt
achterop die uitlopers heeft van bestaande Punto-
tot aan de portieren. Bertone elementen. De auto is me
grijpt met deze auto terug op lengte van 3,92 meter we
de politiek van Fiat uit de groter dan de normale Pi
jaren zestig, toen naast
nadrukkelijke gezinsauto's op
dezelfde basis ook aardig
vormgegeven coupés en
cabrio's werden geleverd.
Door uit te gaan van de
bestaande cabrio kunnen veel
Punto onderdelen worden
gebruikt. Een definitieve
produktie is niet voorzien,
maar zou op betrekkelijk
eenvoudige wijze te
realiseren zijn. De Punto
Racer Coupé straalt zelfs in
stilstand snelheid uit.
Coggiola
De tweede pick-up op Punto-
basis komt van Coggiola. Hier
.ui C7VHLC71 Je normale
lemgroep gebruikt, zonder
i extra achteras. Het is een
/oorbeeld va
j-x_ orn(jatc
ring van de auto ec
ipé doet vermoede
'en voor een dt
liddel ziet Coc
jonge, spe
hun auto l,
de week goed
komen en in he
natuur in te trekk<
gaan fietsen, bergbeklimmen
etc. De laadbak biedt hiervoor
voldoende mogelijkheden. In
het interieur is zove
mogelijk gebruik gi
van bestaande Puu
elementen. De c
lengte van 3,92
groter dan
Maggiora
Het ontwerp van
kwam tot stand in
samenwerking met de Centro
Style van Fiat zelf. Het
is een tweezits
in het Italiac—
ito heet, valt c
eenvoudige liji
rdoor een Luu:
maar eveneens
1*1