NEGEN ONTWERPERS BUIGEN ZICH OVER EEN AUTO s EH7 Variaties op een Punto soa NAULT OTA 3- 1994 pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 28 april 1994 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER ire. Siannini le Idea Bertone i eic j wh. b., div. opties fs in >T .1991-1992 ken. mortieren. Centro Stile Caggiola beige. .1992 .2-1992 Zagata Ital Design Maggiora Pininfarina Boneschi V-A-G DA GM 2-1988 8-1991 1-1991 .1990-1991 4-1992 4-1989 2-1987 .10-1991 ...4-1991 ...1-1990 ...3-1990 .4-1987 1-1990 ...5-1988 .1993 .1990 .1991 .1992 .1992 .1989 .1990 .1991 .1992 .1991 .1991 .1992 .1991 .1991 .1992 .1988 .1990 .1989 .1989 .1989 .1988 .1985 .1992 .1992 .1991 .1990 .1990 1989 .1987 .1981 tone tone briolet en et., aut. net .1990 1988 1992 1988 .1991 1990 1989 1987 1988 1986 1985 1985 1988 .1990-1992 PEL bze open le voor .het basis vc ook idee ambulance.,- voor 7 tot 8 orl bestelauto voor in de stc net een rel wat Punto. 1991 1991 1993 1990 .1990-1991-1992 1992 1993 1988 1988 1989 1990 1990 van een ut de eerder .eden, iergelijk jggiola jen die om door le dag te skend de >m te klimmen Giannini Ontwerper Giannini heeft het vooral gezocht in een vrije- Turijn - Twee jaar geleden stond de op dat moment nieuwe Fiat Cinquecento in het middelpunt van de belangstelling op de autotentoon stelling van Turijn. Deze keer waren door Fiat negen ontwerpers uitgenodigd zich te buigen over de Punto. Dit leverde wederom een leuke verzameling, zeer uiteenlopende voertuigen op. Zagato Onder de naam Punto Monomille heeft Zagato ook een coupé-variant van de Punto gemaakt. De auto doet onder meer denken aan de Alfa S.Z. van Zagato zelf en richtingac bijvoorbeeld de vorige Honda herberger CRX. Er is veel glas gebruik. bevestigii De daklijn loop naar achter De overha xtreem ko. zee kinde? ik ooi sklcjp tijdsversie van de Punto, heel dicht bij het origineel staat. De Punto 4x4 T.L. (wat staat voor Tempo Libro) staat beduidend hoger op de wielen. De randen van de spatborden zijn verbreed, terwijl ook voor andere bumpers en skirts is gezorgd. Om het geheel een stoere uitstraling te geven, is de Punto 4x4 verder voorzien van een 'koeievanger' en dakrailings met extra lampen. De techniek die we in deze 4x4 vinden is in nauwe samenwerking met Steyr Puch ontwikkeld, immers dé specialist op dit gebied. In de Punto-klasse is er op dit moment eigenlijk geen aanbod als het gaat om vierwielaangedreven auto's. Het is daarom niet ondenkbaar dat in het verlengde van de succesvolle Panda 4x4 deze Punto 4x4 op termijn daadwerkelijk in produktie gaat. xzv vmklijn loop na vu sterk af en gaat over in een grote achterruit. Onderdelen als voorschermen en portieren laten nog duidelijk de afkomst zien. Zagato heeft deze auto ontworpen om te dienen als eyecatcher in het Punto-programma. Verder heeft Zagato bij de Monomille getracht het gewicht zoveel mogelijk te reduceren. Voorin zijn lichte racekuipen geplaatst, terwijl de achterbank is verwijderd, en de ruiten zijn vervangen door kunststof materiaal. j, die tijdloze uitstraling. In eerste eel aanblik heeft de auto veel weg van een speedboot. De Scia is aanzienlijk groter dan de Punto, waarop hij gebaseerd is. De lengte nam toe tot 4,29 meter, terwijl hij ook wat breder is uitgevallen. De stoelen staan op een vaste plaats, maar het stuur en de pedalen kunnen in stand worden versteld, een mogelijkheid die op produktie-auto's nog nooit is toegepast. De Scia heeft slechts een laag ruitje en beschikt niet over een softtop. Toch kan de Scia tegen een buitje. Alle materialen in het interieur zijn waterafstotend, terwijl de bodem eventueel grotere hoeveelheden water makkelijk afvoert. Pininfarina Het rijtje wordt gesloten door Pininfarina die bij zijn interpretatie van de Punto is uitgegaan van een driedeurs hatchback met een hoge vrijetijdswaarde. De ruimte van de Punto is net als de grondspeling, toegankelijkheid en flexibiliteit niet veranderd. Pininfarina heeft het geheel een meer coupé-achtige uitstraling gegeven, waarbij de hooggeplaatste achterlichten bleven behouden. Aan de voorzijde zien we terreinauto-details als de extra lampen in het midden en een soort van grote carterbescherming. Door de auto op grote wielen en resultaat is een tweezits banden te zetten is zelfs de roadster, in het Italiaans grondspeling verhoogd, wat 'barchetta' genaamd. De Scia, het effect van een 4x4 nog zoals de auto heet, valt op versterkt. De beschermende door zijn eenvoudige lijnen en balken aan de onderkant van heeft daardoor een haast de carrosserie zijn keurig in klassieke» maar eveneens het ontwern onaenomen. Italië is een land dat rijk is aan ontwerpbureau's. Op allerhande gebieden is het Italiaanse design bekend. In de autowereld zijn het vooral Pininfarina, Bertone, ItalDesign en Zagato die bekend in het gehoor liggen. Maar ook Boneschi, Coggiola, Giannini, Idea en Maggiora gaven hun eigen interpretatie op de Fiat Punto. Idea In de fraaie Punto Lampo van Idea zijn de typische kenmerken van een kleine coupé verwerkt in combinatie met de eigenschappen van een ruimtewagen. Het front en de voorruit staan bijna onder dezelfde hoek, waardoor een fraai aërodynamisch geheel is verkregen. De achterkant is juist opvallend hoog, terwijl vergelijkbaar met de Punto de lichtunits langs de achterruit tot aan het dak reiken. Door de onder glas geplaatste koplampen en de bolle motorkap, heeft deze Lampo zelfs wat weg van de Coupé Fiat. De buitenspiegels doen bovendien dienst als richtingaanwijzers en m ook de bovenste „ing van de portieren. De overhang achter is extreem kort. Achterin kunnen twee kinderen zitten, terwijl de bank ook kan worden neergeklapt ter vergroting van het bagagevolume. ItalDesign Giugiaro van ItalDesign heeft het bij zijn variatie op de Punto wat verder gezocht en kwam tot de Firepoint. Het is een 2+2 coupé voor na het jaar 2000, voorzien van een afgeronde glaspartij, een soort van koepel, die afgezien van een T-bar ook het hele dak bestrijkt. Een deel van het glas kan makkelijk worden verwijderd, om de auto snel tot een roadster met rollbar te kunnen omtoveren. De rest van de carrosserie kenmerkt zich door de hoge taillelijn. De koplampen zijn in een ovale vorm opgenomen, terwijl de mistlampen afzonderlijk in het front zijn geplaatst. Daardoor krijgt de auto van voren een reptiel-achtige aanblik. Boneschi De vierde speciale Punto die nog duidelijk als zodanig herkenbaar is, is de Doblone van Boneschi. Het gaat hier om een zeswiels Punto met een grote pick-up bak, maar bovendien forse cabine. Door de dubbele achteras kan de Doblone meer lading vervoeren dan men aan de bouw van de auto zou kunnen afleiden. In de verlengde cabine kunnen achter de voorstoelen twee kleine stoeltjes tegenover elkaar worden gemonteerd. Ook bij deze auto is het front van de bestaand Punto overgenomen. De pick-up bak is niet los achter de cabine geplaatst, maar vorm netjes één geheel met de rest van de carrosserie. Boneschi heeft op ran deze zeswiels Punto seen over een kleine rtr>ce, personenbusjes kji 3 personen en een voor in de stad. Joggiola e tweede pi „asis komt van wordt echter de bodem rrrr,° een extra ai Bertone duidelijk vc Een ander model waarin de vrijetijds-auto, orr originele auto nog duidelijk lijnvoering van de herkenbaar is, is de Bertone een coupé J Punto Racer Coupé. Bertone Als klonter ontwierp ook de cabriolet en vervoermk het is dan ook niet jonge, sportieve mensei verwonderlijk dat deze open hun auto gebruiken o Punto de basis vormde voor de week goed voor de de coupé. Afgezien van het komen en in het weel dak, is vooral de carrosserie natuur in te trekken or van de cabrio overgenomen. gaan fietsen, bergbeklin Toch heeft de Coupé een etc- De laadbak biedt hi« andere uitstraling vanwege voldoende mogelijkhea^ de sterk uitgebouwde het interieur is zoveel schermen en de spoiler mogelijk gebruik gemaakt achterop die uitlopers heeft van bestaande Punto- tot aan de portieren. Bertone elementen. De auto is me grijpt met deze auto terug op lengte van 3,92 meter we de politiek van Fiat uit de groter dan de normale Pi jaren zestig, toen naast nadrukkelijke gezinsauto's op dezelfde basis ook aardig vormgegeven coupés en cabrio's werden geleverd. Door uit te gaan van de bestaande cabrio kunnen veel Punto onderdelen worden gebruikt. Een definitieve produktie is niet voorzien, maar zou op betrekkelijk eenvoudige wijze te realiseren zijn. De Punto Racer Coupé straalt zelfs in stilstand snelheid uit. Coggiola De tweede pick-up op Punto- basis komt van Coggiola. Hier .ui C7VHLC71 Je normale lemgroep gebruikt, zonder i extra achteras. Het is een /oorbeeld va j-x_ orn(jatc ring van de auto ec ipé doet vermoede 'en voor een dt liddel ziet Coc jonge, spe hun auto l, de week goed komen en in he natuur in te trekk< gaan fietsen, bergbeklimmen etc. De laadbak biedt hiervoor voldoende mogelijkheden. In het interieur is zove mogelijk gebruik gi van bestaande Puu elementen. De c lengte van 3,92 groter dan Maggiora Het ontwerp van kwam tot stand in samenwerking met de Centro Style van Fiat zelf. Het is een tweezits in het Italiac— ito heet, valt c eenvoudige liji rdoor een Luu: maar eveneens 1*1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 35