VOLKSWAGEN GOLF CL ECO
■fint
Metamorfose
voor Van der Boom Oisterwïjk
w
Milieu
concept
CRX-bijeenkomst bij Auto Oisterwïjk
i
Gijsbers op weg naar de regenboog
l
Feestelijke opening, vandaag donderdag 28 april
Adr. van de Ven Tilburg B.V. Iv a-g
I
tix
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 april 1994 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
)4 pagina 2
rijdt.
van een
lisch oogpunt
le
i,0 liter/100 km
•4,6 liter/100 km
P
il in een
VVV Golf Eco, nu bij ons in de showroom.
29.450,-.
Izien
een vrij-
Uw dealer voor Volkswagen en Audi
ringbaan noord 65 tilburg tel. 013-321411
gehe
drie
Formule Renault
o
1990
IIS
1
i.oo uur.
i Breugel
nu voor
uw voordeel
LARMAAKKOSTEN.
FABRIEKSGARAN-
3RBEHOUDEN. BIJ
PÉ 1.51 F 786,- PER
I KM. PER JAAR.
G4JMG£
DENISSEN BVa
NISSAN PRIMERA
1.6 LX
Airconditiomeg
lerken
MIKT
EWIJS
k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
1992
1991
1991
1991
1991
1990
1989
1989
'1988
1988
...1987
1987
1987
1986
1986
1986
1986
1985
1985
1985
1985
1984
11659
12204
D
9
ssters
vijl in
Juzuki-
eweg.
dhen
tta,
joede
s gegevens:
Volkswagen
37195,-
4761,-
41956,-
37195,-
4761,-
:romotoren, zodat ze
m afgeslagen motor
systemen bij de
met electronic*'-
ook bij een af ges
hun werk blijven doen.
niet af
ipaar
net de Eco
aat juist
jveel
laan en
tste
sren.
moet de
rden
dgens
Alhoewel dé grote
aandacht bij auto's op dit
moment vooral naar
veiligheid uitgaat, heeft
het milieu en de zorg
daarvoor nog steeds hoge
prioriteit. Een enkel merk
levert electrisch
aangedreven voertuigen,
terwijl er ook hard gewerkt
wordt om de hybride
auto's produktierijp te
maken. Volkswagen heeft
kort geleden de Golf Eco
op de markt gebracht,
waarbij zoveel mogelijk
gebruik gemaakt wordt
van bestaande
technieken.
Op 23 februari jl. startte Renault-dealer Van der
Boom Oisterwijk met een ingrijpende verbouwing,
die binnen 9 weken werd afgerond. Slechts drie
buitenmuren zijn overeind gebleven. Het pand
kreeg een nieuw dak, een aanzienlijk grotere
showroom en een nieuwe werkplaatsuitrusting.
Reden te over voor een feestelijke opening,
vanmiddag om 17.00 uur.
1990
1 1991
1 1987
1 1992
1 1990
1 1990
i 1990
i 1988
1 1989
1 1988
1 1991
1 1990
1990
1 1990
1 1989
i 1989
1 1986
1 1990
1 1990
1 1992
1 1987
1 1986
1 1989
1 1986
1988
1 1989
1 1986
1984
1 1986
1 1991
1987
1 1985
Wie op de vertrouwde plaats
aan de Beneluxstraat komt
aanrijden, ziet overduidelijk
dat hier een moderne
Renault-dealer is ge-*
maar niets doet meer
aan het bestaande j
voorgevel is name
naar de straat uitgebouwd en
helemaal volgens de laatste
Renault-maatstaven voorzien
van verlichtingsbalken, een
gele, afgeronde overkapping
boven de ingang en de
bekende Renault-zuil m(
nieuwe logo. Rechts wor
geheel nog opgefleurd door
ux.e vlaggemasten.
pedaal wordt losgelaten zakt
de motor direct terug tot zijn
stationair toerental. Dit is
mogelijk omdat de Eco Golf is
uitgerust met een
automatische koppeling. Bij
gas loslaten wordt de motor
direct ontkoppeld. Door deze
automatische koppeling
"ntbreekt het
lingspedaal, terwijl er
wel gewoon geschakeld moet
worden. We noemen dit een
half-automaat en deze
voorziening werkt bijzonder
prettig. Wellicht zou het
verstane"
half-autui
andere Gc
leveren. 7
in 18 auto is di
iktde
Nadat de
=ning werkt
Wellicht zou het
tidig zijn alleen des
xtomaat als optie cr
Golf-modellen te
Zelfs op een sportieve
lit een comfort
end item.
le motor is af geslagen
zijn er verschillende
mogelijkheden om ze weer te
laten aanslaan. Rolt de auto
nog, dan is even aanraken
van het gaspedaal voldoende
om de startmotor te activei
Staat de auto stil, dan n>
eerste versnelling wordi
ingeschakeld en vervolc
gas worden gegeven.
Honda-dealer Auto Oisterwijk tradt zondag jl. als gastheer
voor de CRX Club Holland. Maar liefst 100 exemplaren var.
Honda CRX in verschillende generaties wisten de weg naar
Oisterwijk te vinden, waar ze omstreeks 11.00 uur werden
ontvangen. In de showroom werd een videopresentatie van de
club gegeven. Daarna werden door een deskundige jury de
deelnemende auto's beoordeeld. Na koffie met broodjes,
aangeboden door Auto Oisterwijk, werd om 13.30 uur gestart
mogelijkheid vooral de eerste
paar honderd kilometers
wordt gebruikt, omdat je als
bestuurder enorm moet
wennen aan het steeds
afslaan van de motor. Er is
echter één versnelling waarin
de motor altijd functioneert en
dat is de achteruit. Als deze
bij af geslagen motor wordt
ingeschakeld, hoor je meteen
de startmotor.
Het feit dat de motor
veelvuldig onbelast draait of
zelfs helemaal is afgeslagen,
stelde VW voor een aantal
problemen. Zonder lopende
motor werken bij auto's zaken
als de stuurbekrachtiging,
rembekrachtiging,
waterpomp en eventueel
airconditioning niet.
Volkswagen drijft deze
Electronica
Bij een volledig stilstaande
auto is het verstandig heel
even het gaspedaal aan te
raken zodat de motor gaat
lopen en daarna pas weg te
rijden. Natuurlijk kan het
gaspedaal meteen onderin
getrapt worden, maar dan is
kunnen dit bedrag op twee
manieren bekijken. Als we
optellen welke systemen voor
dit geld worden geleverd:
start-stop-automaat, half-
automaat, extra grote accu,
eléctrische pompen op
stuurbekrachtiging en
koelsysteem etc. dan kunnen
we stellen dat de Golf Eco een
berg moderne techniek biedt
voor een net bedrag. Gaan we
als echte Nederlanders kijken
hoeveel kilometer we moeten
rijden om deze extra uitgave
terug te verdienen, dan
moeten we veel meer dan
100.000 kilometer rijden vooral
in stadsverkeer. De Eco Golf
r kost als driedeurs CL
f.37.595,= terwijl dezelfc
als gewone d,.
moet opbreng*
Uit milieu-tecl
is de Eco Golf
stap in de goede
Vooral in stadse
i eenforr*
gewenningjstijd is echter lang
omdat je als automobilist
gewend bent dat een motor
altijd blijft lopen. De Golf
slaat echter af als het
gaspedaal wordt losgelaten.
De dieselmotor heeft
technisch een veel groter
ontwikkelingspotentieel dan
de benzine-krachtbron.
Vandaar dat nogal wat
milieu-concepten uitgaan van
een diesel. Volkswagen nam
de bekende Golf met 1.9 liter
dieselmotor, die voorzien van
een katalysator een vermogen ontbreel
levert van 64 pk bij 4400 tr/min koppelii
en een koppel van 124 Nm
tussen de 2000 en 3000 tr/min.
r 1
er op met een orientatierit door de omgeving. Aan het einde van
in de middag waren alle auto's weer present in het centrum van
Moergestel bij Veerkes.
Daar werden niet alléén prijzen uitgedeeld voor de equipes die
het best hadden gescoord bij de orientatierit. Geert v.d. Ven
van Auto Oisterwijk rijkte namelijk de prijs uit voor de meest
originele CRX die aanwezig was.
De keuze viel op een prachtige 1.6 16-klepper uit 1988.
Medewerking
De indeling binnenin is
helemaal veranderd.
svestigd, Centraal in de showroom is
-r denken je receptie waar klanten zich
de pand. De voor ane informatie en vragen
l®!?Lk_V.™je_r_ kunnen melden. Ook de
onderdelenuitgifte is daar te
vinden. De werkplaats heeft
een andere, vooral
efficientere indeling
sr is fors
nieuwe
jen speciale
tatieruimte kunnen
ran Van der
en de
gekregen en er
geïnvesteerd in r
l apparatuur. In ee
>rdt het documentatierui
v*oor de medewerkers vc
Boom bij problemei
werkplaatshandleidingen
raadplegen. Het magazijn is
op z'n plaats gebleven.
Directeur W. van der Boom en
vestigingsleider Marc van
Amelsvoort roemen de
geweldige medewerking van
met name de gemeente
Oisterwijk, de PNEM, PTT,
aannemer en
onderaannemers. Zonder hen
was de verbouwing nooit in
zo'n korte tijd gerealiseerd.
Met wat improviseren hebben
de medewerkers van Van der
Boom Oisterwijk hun
werkzaamheden tijdens de
verbouwing kunnen
voortzetten. Patrick Mees
is service-adviseur, terwi
de werkplaats drie
vertrouwde gezichten te
vinden zijn: Frans van Esch
als service-manager, Tom
Hartwijk co-tech monteur en
Dennis van der Schoot als
monteur.
Afgelopen dinsdag, 's avonds
rond 19.30 uur steeg in het
Leypark een heteluchtballon
op. Aan boord van dit schip
waren de heren A. Gijsbers sr.
en J. Gijsbers, mevrouw G.
Gijsbers en de heer E.
Timmermans (4x4 technicus),
allen van automobielbedrijf
Gijsbers Tilburg BV, Suz
dealer aan de Bosschew
Deze ballonvaart werd 7
aangeboden door Finatc
wegens het bijzonder gc
resultaat dat de firma
Gijsbers behaalde met
autofinancieringen. Of Finata
dhr. Gijsbers het verhaal
heeft verteld dat aan het
einde van de regenboog de
bekende kist met goud te
vinden is, is ons niet bekend.
Wat wel zeker is, is dat de
luchtvaarders weer met beide
benen op de grond staan en
dat je overdag meer kans
maakt op een regenboog.
moment dat je aanvankelijk
probeert de motor zo lang
mogelijk te laten lopen, door
bijvoorbeeld zo laat mogelijk
te remmen. Je gevoel zegt
U dat een motor
reel doordacht in mag slaan Wie een P*-
het begin verbaas je honderd kilometer me,
dat de startmotor Gol‘ heeft gereden gac
proberen de motor zou
mogelijk te laten af sic
dat is in het verbruik goed
merkbaar. Het grootste
voordeel moet worden
gezocht in stadsverkeer. In
drukke steden staat de motor
de dan 60% van de tijd stil en dat
je levert een winst op van 20 tot
P 30%, aldus VW. Bovendien
rhoogt de afgeslagen motor
t geluidscomfort.
Techniek
Ier gaat de Volkswagen levert de Golf
est gevallen Eco met een drie- en vijfdeurs
carrosserie in de CL en GL
uitvoering. De meerprijs ten
opzichte van de bestaande 1.9
de kans groot dat de Eco Golf
met een forse schok en
gierende banden of hevig
slippende koppeling wegri
De electronica in de auto
adviseert met behulp
oranje lampje op het
dashboard over de ideale
schakelmomenten. Staat de
auto in een te hoge
versnelling dan gaat het
betreffende lampje
knipperen. Als de motor koud
is, slaat hij niet af totdat de
juiste werktemperatuur van
de motor is verkregen. Tijdens
eze de opwarmtijd brand een
op de groen lampje op het
dashboard. Op de rechter
hendel aan de stuurkolom zit
een knopje om de motor
constant te laten lopen.
Typisch is dat deze
Half-automaat
De 1049 kg wegende Golf Eco
levert prestaties die geheel
vergelijkbaar zijn met de
normale Golf diesel, zoals een
top van 156 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 ir
seconden. Maar wat maakt u
Golf Eco dan zo afwijkend.
Volkswagen heeft bedacht
dat vooral in stadsverkeer dc
motor van een auto teveel
onbelast draait en dus
milieuvervuiling veroorzaakt
zonder dat daar een
beweging tegenover staat.
Met behulp van een
zogenaamde start-stop-
automaat wordt de motor
automatisch uitgeschakeld
als geen vermogen wordt
gevrdagd, kortom als het
gaspedaal langer dan enkele
seconden wordt losgelaten.
Dit gebeurt onder andere als
men staat te wachten voor een
rood stoplicht, maar ook als
op de snelweg even moet
worden ingehouden. Als het
Het Renault-dealerschap in
Oisterwijk werd vorig jaar
door de Holding -waaronder
ook Van der Boom Tilburg
valt- overgenomen. Dit past
helemaal in het streven van
de importeur om de conti
nuïteit in het dealercorps de
verbeteren. Het biedt
bovendien voor
dealerbedrijven met meer
vestigingen grote voordelen.
Zo kunnen onderdelen
worden uitgewisseld, zijn
vele demonstratie-auto's
aanwezig, kan gezamenlijk
worden geïnvesteerd in dure
apparatuur en is er een beter
aanbod huurauto's. De drie
vestigingen van Van der
Boom (Tilburg, Oisterwijk en
Goirle) kunnen terugvallen op
de centrale
schadewerkplaats die in
Tilburg is gevestigd. Daar
wordt gewerkt volgens
Schadegarant-norm, die is
vastgesteld door 11 grote
verzekeringsmaatschappijen.
Van der Boom bestaat bijna 60
jaar en werd per januari 1956
Renault-dealer. In oktober
1975 startte het dealerschap
in Oisterwijk. De
verschillende vestigingen
van Van der Boom
functioneren als zelfstandige
dealerschappen onder één
holding.
De opening zal worden
gevolgd door twee feestelijke
open dagen op vrijdag 29 en
zaterdag 30 april. Er zijn dan
clowns, een springkussen en
suikerspinnen voor de
kinderen. Ook staat er in de
showroom een echte Formule
Renault waarin men zich kan
laten vereeuwigen. Uiteraard
leiden de medewerkers van
Van der Boom u met plezier en
gepaste trots rond door het
vernieuwde garagebedrijf,
terwijl voor iedere bezoeker
een leuke attentie klaar ligt.
Verbruik
Technisch gesproken zit de
Golf Eco heel doordacht in
elkaar. In E
je erover dat de startmotor
inderdaad iedere keer keurig
zijn werk doet. Natuurlijk is de
auto voorzien van een zware
accu en een kleinere
hulpaccu voor noodgevallen.
Maar het technische
hoogstandje heeft ook
duidelijk nadelen. Zo kan c
Eco Golf niet afremmen op uc
motor, en moeten de remmen
al het werk doen. Tóch moet je ver!
wel op een normale manier het
schakelen, omdat de auto in
een te lage versnelling niet
functioneert. Verder gaat de
Eco Golf in de meest geva.reu
ontkoppeld door een bocht en
dat hebben we nu juist
geleerd niet te doen. Het
spreekt voorzich dat de Eco
Golf vooral zal worden
gereden door mensen die heel
bewust met milieuzaken
omgaan en een auto per
definitie niet gekoppeld
aan sportiviteit.
Dat de gewenning aan de Eco
Golf enkele dagen duurt, is af
te lezen uit het verbruik. De
eerste tank reden we
gemiddeld ongeveer 1 op 16,5
terwijl de tweede tank veel
beter scoorde met 1 op 18. Je
Technische
Merk en type: Vc
Golf CL Eco
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1896 cc
Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm
Vermogen: 64 pk bij 4400
Koppel: 124 Nm bij 2000-3000
tr/min
Afmetingen: lengte 4,02 meter,
breedte 1,696 meter
-u im Gewicht: 1049 kg
terwijl dezelfde auto Prestaties: topsnelheid 156
me diesel f.33.995,= km/n
’rengen. acceleratie 0-100 in 18 sec.
^chnisch oogpunt Verbruik: bij 90 km/u 4,2
f een enorme liter/100 km
- - de richting. bij 120 km/u 6,0 liter/100 km
i aLudsverkeer kan stadsverkeer 4,6 liter/100 km
forse brandstofbesparing Pri js; f.37.595,=
.3.600.=. We
merkt
diesel
ie»
WBI