VOLKSWAGEN GOLF CL ECO ■fint Metamorfose voor Van der Boom Oisterwïjk w Milieu concept CRX-bijeenkomst bij Auto Oisterwïjk i Gijsbers op weg naar de regenboog l Feestelijke opening, vandaag donderdag 28 april Adr. van de Ven Tilburg B.V. Iv a-g I tix DE AUTOMAAT - Donderdag 28 april 1994 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER )4 pagina 2 rijdt. van een lisch oogpunt le i,0 liter/100 km •4,6 liter/100 km P il in een VVV Golf Eco, nu bij ons in de showroom. 29.450,-. Izien een vrij- Uw dealer voor Volkswagen en Audi ringbaan noord 65 tilburg tel. 013-321411 gehe drie Formule Renault o 1990 IIS 1 i.oo uur. i Breugel nu voor uw voordeel LARMAAKKOSTEN. FABRIEKSGARAN- 3RBEHOUDEN. BIJ PÉ 1.51 F 786,- PER I KM. PER JAAR. G4JMG£ DENISSEN BVa NISSAN PRIMERA 1.6 LX Airconditiomeg lerken MIKT EWIJS k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 1992 1991 1991 1991 1991 1990 1989 1989 '1988 1988 ...1987 1987 1987 1986 1986 1986 1986 1985 1985 1985 1985 1984 11659 12204 D 9 ssters vijl in Juzuki- eweg. dhen tta, joede s gegevens: Volkswagen 37195,- 4761,- 41956,- 37195,- 4761,- :romotoren, zodat ze m afgeslagen motor systemen bij de met electronic*'- ook bij een af ges hun werk blijven doen. niet af ipaar net de Eco aat juist jveel laan en tste sren. moet de rden dgens Alhoewel dé grote aandacht bij auto's op dit moment vooral naar veiligheid uitgaat, heeft het milieu en de zorg daarvoor nog steeds hoge prioriteit. Een enkel merk levert electrisch aangedreven voertuigen, terwijl er ook hard gewerkt wordt om de hybride auto's produktierijp te maken. Volkswagen heeft kort geleden de Golf Eco op de markt gebracht, waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van bestaande technieken. Op 23 februari jl. startte Renault-dealer Van der Boom Oisterwijk met een ingrijpende verbouwing, die binnen 9 weken werd afgerond. Slechts drie buitenmuren zijn overeind gebleven. Het pand kreeg een nieuw dak, een aanzienlijk grotere showroom en een nieuwe werkplaatsuitrusting. Reden te over voor een feestelijke opening, vanmiddag om 17.00 uur. 1990 1 1991 1 1987 1 1992 1 1990 1 1990 i 1990 i 1988 1 1989 1 1988 1 1991 1 1990 1990 1 1990 1 1989 i 1989 1 1986 1 1990 1 1990 1 1992 1 1987 1 1986 1 1989 1 1986 1988 1 1989 1 1986 1984 1 1986 1 1991 1987 1 1985 Wie op de vertrouwde plaats aan de Beneluxstraat komt aanrijden, ziet overduidelijk dat hier een moderne Renault-dealer is ge-* maar niets doet meer aan het bestaande j voorgevel is name naar de straat uitgebouwd en helemaal volgens de laatste Renault-maatstaven voorzien van verlichtingsbalken, een gele, afgeronde overkapping boven de ingang en de bekende Renault-zuil m( nieuwe logo. Rechts wor geheel nog opgefleurd door ux.e vlaggemasten. pedaal wordt losgelaten zakt de motor direct terug tot zijn stationair toerental. Dit is mogelijk omdat de Eco Golf is uitgerust met een automatische koppeling. Bij gas loslaten wordt de motor direct ontkoppeld. Door deze automatische koppeling "ntbreekt het lingspedaal, terwijl er wel gewoon geschakeld moet worden. We noemen dit een half-automaat en deze voorziening werkt bijzonder prettig. Wellicht zou het verstane" half-autui andere Gc leveren. 7 in 18 auto is di iktde Nadat de =ning werkt Wellicht zou het tidig zijn alleen des xtomaat als optie cr Golf-modellen te Zelfs op een sportieve lit een comfort end item. le motor is af geslagen zijn er verschillende mogelijkheden om ze weer te laten aanslaan. Rolt de auto nog, dan is even aanraken van het gaspedaal voldoende om de startmotor te activei Staat de auto stil, dan n> eerste versnelling wordi ingeschakeld en vervolc gas worden gegeven. Honda-dealer Auto Oisterwijk tradt zondag jl. als gastheer voor de CRX Club Holland. Maar liefst 100 exemplaren var. Honda CRX in verschillende generaties wisten de weg naar Oisterwijk te vinden, waar ze omstreeks 11.00 uur werden ontvangen. In de showroom werd een videopresentatie van de club gegeven. Daarna werden door een deskundige jury de deelnemende auto's beoordeeld. Na koffie met broodjes, aangeboden door Auto Oisterwijk, werd om 13.30 uur gestart mogelijkheid vooral de eerste paar honderd kilometers wordt gebruikt, omdat je als bestuurder enorm moet wennen aan het steeds afslaan van de motor. Er is echter één versnelling waarin de motor altijd functioneert en dat is de achteruit. Als deze bij af geslagen motor wordt ingeschakeld, hoor je meteen de startmotor. Het feit dat de motor veelvuldig onbelast draait of zelfs helemaal is afgeslagen, stelde VW voor een aantal problemen. Zonder lopende motor werken bij auto's zaken als de stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, waterpomp en eventueel airconditioning niet. Volkswagen drijft deze Electronica Bij een volledig stilstaande auto is het verstandig heel even het gaspedaal aan te raken zodat de motor gaat lopen en daarna pas weg te rijden. Natuurlijk kan het gaspedaal meteen onderin getrapt worden, maar dan is kunnen dit bedrag op twee manieren bekijken. Als we optellen welke systemen voor dit geld worden geleverd: start-stop-automaat, half- automaat, extra grote accu, eléctrische pompen op stuurbekrachtiging en koelsysteem etc. dan kunnen we stellen dat de Golf Eco een berg moderne techniek biedt voor een net bedrag. Gaan we als echte Nederlanders kijken hoeveel kilometer we moeten rijden om deze extra uitgave terug te verdienen, dan moeten we veel meer dan 100.000 kilometer rijden vooral in stadsverkeer. De Eco Golf r kost als driedeurs CL f.37.595,= terwijl dezelfc als gewone d,. moet opbreng* Uit milieu-tecl is de Eco Golf stap in de goede Vooral in stadse i eenforr* gewenningjstijd is echter lang omdat je als automobilist gewend bent dat een motor altijd blijft lopen. De Golf slaat echter af als het gaspedaal wordt losgelaten. De dieselmotor heeft technisch een veel groter ontwikkelingspotentieel dan de benzine-krachtbron. Vandaar dat nogal wat milieu-concepten uitgaan van een diesel. Volkswagen nam de bekende Golf met 1.9 liter dieselmotor, die voorzien van een katalysator een vermogen ontbreel levert van 64 pk bij 4400 tr/min koppelii en een koppel van 124 Nm tussen de 2000 en 3000 tr/min. r 1 er op met een orientatierit door de omgeving. Aan het einde van in de middag waren alle auto's weer present in het centrum van Moergestel bij Veerkes. Daar werden niet alléén prijzen uitgedeeld voor de equipes die het best hadden gescoord bij de orientatierit. Geert v.d. Ven van Auto Oisterwijk rijkte namelijk de prijs uit voor de meest originele CRX die aanwezig was. De keuze viel op een prachtige 1.6 16-klepper uit 1988. Medewerking De indeling binnenin is helemaal veranderd. svestigd, Centraal in de showroom is -r denken je receptie waar klanten zich de pand. De voor ane informatie en vragen l®!?Lk_V.™je_r_ kunnen melden. Ook de onderdelenuitgifte is daar te vinden. De werkplaats heeft een andere, vooral efficientere indeling sr is fors nieuwe jen speciale tatieruimte kunnen ran Van der en de gekregen en er geïnvesteerd in r l apparatuur. In ee >rdt het documentatierui v*oor de medewerkers vc Boom bij problemei werkplaatshandleidingen raadplegen. Het magazijn is op z'n plaats gebleven. Directeur W. van der Boom en vestigingsleider Marc van Amelsvoort roemen de geweldige medewerking van met name de gemeente Oisterwijk, de PNEM, PTT, aannemer en onderaannemers. Zonder hen was de verbouwing nooit in zo'n korte tijd gerealiseerd. Met wat improviseren hebben de medewerkers van Van der Boom Oisterwijk hun werkzaamheden tijdens de verbouwing kunnen voortzetten. Patrick Mees is service-adviseur, terwi de werkplaats drie vertrouwde gezichten te vinden zijn: Frans van Esch als service-manager, Tom Hartwijk co-tech monteur en Dennis van der Schoot als monteur. Afgelopen dinsdag, 's avonds rond 19.30 uur steeg in het Leypark een heteluchtballon op. Aan boord van dit schip waren de heren A. Gijsbers sr. en J. Gijsbers, mevrouw G. Gijsbers en de heer E. Timmermans (4x4 technicus), allen van automobielbedrijf Gijsbers Tilburg BV, Suz dealer aan de Bosschew Deze ballonvaart werd 7 aangeboden door Finatc wegens het bijzonder gc resultaat dat de firma Gijsbers behaalde met autofinancieringen. Of Finata dhr. Gijsbers het verhaal heeft verteld dat aan het einde van de regenboog de bekende kist met goud te vinden is, is ons niet bekend. Wat wel zeker is, is dat de luchtvaarders weer met beide benen op de grond staan en dat je overdag meer kans maakt op een regenboog. moment dat je aanvankelijk probeert de motor zo lang mogelijk te laten lopen, door bijvoorbeeld zo laat mogelijk te remmen. Je gevoel zegt U dat een motor reel doordacht in mag slaan Wie een P*- het begin verbaas je honderd kilometer me, dat de startmotor Gol‘ heeft gereden gac proberen de motor zou mogelijk te laten af sic dat is in het verbruik goed merkbaar. Het grootste voordeel moet worden gezocht in stadsverkeer. In drukke steden staat de motor de dan 60% van de tijd stil en dat je levert een winst op van 20 tot P 30%, aldus VW. Bovendien rhoogt de afgeslagen motor t geluidscomfort. Techniek Ier gaat de Volkswagen levert de Golf est gevallen Eco met een drie- en vijfdeurs carrosserie in de CL en GL uitvoering. De meerprijs ten opzichte van de bestaande 1.9 de kans groot dat de Eco Golf met een forse schok en gierende banden of hevig slippende koppeling wegri De electronica in de auto adviseert met behulp oranje lampje op het dashboard over de ideale schakelmomenten. Staat de auto in een te hoge versnelling dan gaat het betreffende lampje knipperen. Als de motor koud is, slaat hij niet af totdat de juiste werktemperatuur van de motor is verkregen. Tijdens eze de opwarmtijd brand een op de groen lampje op het dashboard. Op de rechter hendel aan de stuurkolom zit een knopje om de motor constant te laten lopen. Typisch is dat deze Half-automaat De 1049 kg wegende Golf Eco levert prestaties die geheel vergelijkbaar zijn met de normale Golf diesel, zoals een top van 156 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 ir seconden. Maar wat maakt u Golf Eco dan zo afwijkend. Volkswagen heeft bedacht dat vooral in stadsverkeer dc motor van een auto teveel onbelast draait en dus milieuvervuiling veroorzaakt zonder dat daar een beweging tegenover staat. Met behulp van een zogenaamde start-stop- automaat wordt de motor automatisch uitgeschakeld als geen vermogen wordt gevrdagd, kortom als het gaspedaal langer dan enkele seconden wordt losgelaten. Dit gebeurt onder andere als men staat te wachten voor een rood stoplicht, maar ook als op de snelweg even moet worden ingehouden. Als het Het Renault-dealerschap in Oisterwijk werd vorig jaar door de Holding -waaronder ook Van der Boom Tilburg valt- overgenomen. Dit past helemaal in het streven van de importeur om de conti nuïteit in het dealercorps de verbeteren. Het biedt bovendien voor dealerbedrijven met meer vestigingen grote voordelen. Zo kunnen onderdelen worden uitgewisseld, zijn vele demonstratie-auto's aanwezig, kan gezamenlijk worden geïnvesteerd in dure apparatuur en is er een beter aanbod huurauto's. De drie vestigingen van Van der Boom (Tilburg, Oisterwijk en Goirle) kunnen terugvallen op de centrale schadewerkplaats die in Tilburg is gevestigd. Daar wordt gewerkt volgens Schadegarant-norm, die is vastgesteld door 11 grote verzekeringsmaatschappijen. Van der Boom bestaat bijna 60 jaar en werd per januari 1956 Renault-dealer. In oktober 1975 startte het dealerschap in Oisterwijk. De verschillende vestigingen van Van der Boom functioneren als zelfstandige dealerschappen onder één holding. De opening zal worden gevolgd door twee feestelijke open dagen op vrijdag 29 en zaterdag 30 april. Er zijn dan clowns, een springkussen en suikerspinnen voor de kinderen. Ook staat er in de showroom een echte Formule Renault waarin men zich kan laten vereeuwigen. Uiteraard leiden de medewerkers van Van der Boom u met plezier en gepaste trots rond door het vernieuwde garagebedrijf, terwijl voor iedere bezoeker een leuke attentie klaar ligt. Verbruik Technisch gesproken zit de Golf Eco heel doordacht in elkaar. In E je erover dat de startmotor inderdaad iedere keer keurig zijn werk doet. Natuurlijk is de auto voorzien van een zware accu en een kleinere hulpaccu voor noodgevallen. Maar het technische hoogstandje heeft ook duidelijk nadelen. Zo kan c Eco Golf niet afremmen op uc motor, en moeten de remmen al het werk doen. Tóch moet je ver! wel op een normale manier het schakelen, omdat de auto in een te lage versnelling niet functioneert. Verder gaat de Eco Golf in de meest geva.reu ontkoppeld door een bocht en dat hebben we nu juist geleerd niet te doen. Het spreekt voorzich dat de Eco Golf vooral zal worden gereden door mensen die heel bewust met milieuzaken omgaan en een auto per definitie niet gekoppeld aan sportiviteit. Dat de gewenning aan de Eco Golf enkele dagen duurt, is af te lezen uit het verbruik. De eerste tank reden we gemiddeld ongeveer 1 op 16,5 terwijl de tweede tank veel beter scoorde met 1 op 18. Je Technische Merk en type: Vc Golf CL Eco Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1896 cc Boring x slag: 79,5 x 95,5 mm Vermogen: 64 pk bij 4400 Koppel: 124 Nm bij 2000-3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,02 meter, breedte 1,696 meter -u im Gewicht: 1049 kg terwijl dezelfde auto Prestaties: topsnelheid 156 me diesel f.33.995,= km/n ’rengen. acceleratie 0-100 in 18 sec. ^chnisch oogpunt Verbruik: bij 90 km/u 4,2 f een enorme liter/100 km - - de richting. bij 120 km/u 6,0 liter/100 km i aLudsverkeer kan stadsverkeer 4,6 liter/100 km forse brandstofbesparing Pri js; f.37.595,= .3.600.=. We merkt diesel ie» WBI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 29