PININFARINA ETHOS 3
zen!
BUGATTI EB 112 IN
DEFINITIEVE VERSIE
RUIMTEWAGEN VAN
LANCIA, DE ZETA
g
ersoons mini
Verwacht
herstel
voor
automarkt
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Eigen schuld
Ik had het natuurlijk
kunnen aanvoelen, toen ik
vorige week de auto
parkeerde op een
afgelegen parkeerterrein
achter een restaurant in de
binnenstad. Toen ik er
tegen achten arriveerde
was het nog licht en er
stonden nog wat andere
auto's. Bijna drie uur lang
stond de auto daar
helemaal verlaten, not
één persoon gunde her
een blik waardig,
meer dan dat. Eerst wer
het kleine ruitje
achterdeur ingei
Van daaruit we,,
geprobeerd de
openen door hc,
vergrende”-
994 pagina 26
Oplage: 97.200 ex.
5'
ia
dens
?le
Autotest:
Lees verder
Debuut
in dit nummer
voor Alfa 145
pag. 3
pag. 5
o.a.:
GELEGENHEID
Donderdag 28 april 1994
Volkswagen
Golf CL Eco
Jaargang 6
Nummer 17
nt in de
er
erde
i om
ielen te
aw-oosr
DDD/WEFHEBBKS
AANGEBODEN
SAAB
ZUICQOSlTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
schoen
ct
tafa prijs v.a.
Negen variaties
op een Punto
pag. 9
van deze
ikt uit
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
aërodynamisch optimaal
gevormde buitenspiegels en
een kenmerkende lijn die van
de onderkant van het
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
et dikke zooi
tafa prijs w.
Turijn - Stadsauto's
lijken een nieuwe
impuls te krijgen.
Natuurlijk zijn moderne
ontwerpen voor
stadsauto's compact van
bouw en bieden nu
hetzelfde aan comfort en
veiligheid als veel
grotere creaties.
De derde auto uit de
Ethos-familie van
Pininfarina is zo'n kleine
vijfdeurs stadsauto, die
ondanks zijn geringe
lengte plaatsbiedt aan
6 personen.
voldoen. De bumpers zijn
vooral langer geworden om
de Amerikaanse
veiligheidseisen tegemoet te
kunnen treden. De auto is in
totaal 6 centimeter langer
geworden. Bovendien heeft de
voorbumper een kleine,
zwarte spoiler gekregen i
extra druk op de voorwie'
krijgen. Een zeer
1 den spoiler is
~cht aan de
int van de achterruit,
s ook het derde
ht opgenomen. De
lichtunits die
Met een lengte van 3,24 meter
is de Ethos 3 zelfs korter dan
bijvoorbeeld een Fiat
Cinquecento, maar met 1,69
meter wordt wel een
volwassen breedte geboden.
Door de auto relatief hoog te
maken, kan op een kleine
bodemplaat toch veel
interieurruimte worden
verkregen.
>uja,
lem
zelfs
st werd
3 van de
ngeslagen.
werd
de portieren te
het
ielknopje omhoog
_n. Door de
liging op de centrale
endeling is deze
mogelijkheid uitgesloten.
Er werd echter niet
e inbraak,
nok nog even
^portierruit
'ervolgens
Dashboard
Uiterlijke kenmerken zijn een
smalle grille met kleine,
ronde mistlampen,
druppelvormige lichtunits
met de hoofdverlichting en
richtingaanwijzers, een
enkele ruitewisser.
volledig recyclebaar
kunststof. Erg opvallend
kunnen we de Ethos 3 wat
ontwerp betreft niet noemen.
De auto is natuurlijk volgens
hetzelfde concept ontstaan
als de Mercedes Vision, die
over enige tijd als A-klasse op
de markt komt. Toch biedt de
Ethos 3 enige opvallende
elementen.
De neus is extreem kort.
Dwars voorin ligt een 1.2 liter
3 cilinder volgens het 2-takt
principe van Orbital. Deze
motor levert een vermogen
eta op
Er komt
iet de 2
1147 pk bij
lee haalt de
195 km/u en
sreert in 10,1 seconden
t stilstand naar de 100
i. De carrosserie komt
tuurlijk volledig met die
n de Peugeot, Fiat en
troën overeen, maar
te trekken,
beveili
vergrer
ogelij
Op de stand van ItalDesign
werd een mock-up (model
zonder interieur) getoond van
de Bugatti EB 112 in
definitieve produktie-
uitvoering. ItalDesign zal ook
de produktie gaan verzorgen
van deze schitterende auto
die in de loop van 1995 op de
markt zal komen. Het
afgelopen jaar is het
prototype wat in Genève in
maart 1993 werd
gepresenteerd op details
gewijzigd, vooral om in de
verschillende landen aan de
gestelde eisen te kunnen
banden met een zeer lage
rolweerstand. De voorwielen
worden aangedreven via een
continue variabele
transmissie, zodat we ook een
Nederlandse uitvinding in dit
toekomstmodel vinden. De
auto heeft verder
stuurbekrachtiging en een
achterklep die in twee delen
opengaat.
Orbital
De Pininfarina Ethos 3 heeft
als ruggegraat een
aluminium frame, gebouwd
volgens de space frame
techniek die we kennen van
de Audi A8. De vloer en het
schutbord zijn gemaakt uit
een honingraat structuur. Het
totale karkas weegt niet meer
dan 90 kg, maar biedt
desondanks een enorme
stijfheid en goede
bescherming bij
aanrijdingen. De
carrosseriepanelen v
vijfdeurs zijn gemaal
aag. Het
ligt
de Franse markt leverbaar
worden. Export naar andere
landen is niet voorzien. Lancia
heeft wederom een Griekse
letter van stal gehaald, de Z
(Zeta). Nu weten we ook
waarom Ford de naam van
zijn Zeta-motorenreeks heeft
moeten veranderen in Zetec.
Lancia mikt met de Zeta op de
top uit APV-segment. 7
slechts één versie me
liter turbomotor van
4300 tr/min. Hierm«
Zeta een top van IS
accelereert in 10,11
vanuiti
km/u.
natv”
van u
Citrc1
1 en een goede
al kan het bij
1. Opel 21.003(17.235)
2. PSA 18.710 (15.452)
3. VW/Audi 14.888
(11.584)
4. Renault 12.746(8.112)
5. Ford 12.117(10.879)
6. Fiat Groep 10.125
(13.399)
7. Nissan 7.334 (5.157)
8. Toyota 6.929 (6.553)
9. Volvo 5.818 (4.087)
10. Mazda 5.805 (5.582)
voorportier oploopt tot de
achterzijde. De achterlichten
zijn aan weerszijde achter de
achterruit opgesteld, zodat ze
bij geopende klep zelfs
zichtbaar blijven.
Het interieur biedt plaats aan
zes personen in twee rijen van
drie. De rugleuning van de
drie achterstoelen zijn
eenvoudig afzonderlijk weg te
klappen, zodat de Ethos 3
multifunctioneel inzetbaar is.
Het dashboard is met de
stuurkolom op een dwarsbalk
gemonteerd. Het geheel kan
inclusief de pedalen traploos
over deze balk worden
bewogen, zodat de bestuurder
zowel links, rechts als in het
midden kan plaatsnemen.
Een centrale besturing lijkt
onder stadse
omstandighedf
oplossing,
bepaalde
parkeermanouevres handig
zijn als men links of rechts zit.
De Ethos 3 van Pinfarina is
wederom een auto waarover
is nagedacht. Hij lijkt zover
klaar, dat de produktie bij
wijze van spreke morgen al
kan beginnen. Zover zal het
echter nooit komen, maar
bepaalde elementen uit de
Ethos 3 zullen de komende
jaren best in serie worden
toegepast.
ijkheid uit
J echter ni
af gezien van de i
maar gewoon oo.
de rechter voor]
ingeslagen. Vei
werd met een
schroevedraaier de radio
verwijderd waar geen
frontje op aanwezig was.
Stom, stom, stom, lag het
doosje van het frontje leeg
in een vakje van de
middenconsole en had ik
het frontje zelf in het
dashboardkastje gelegd.
Het werd allemaal
gevonden en meegenomen.
Alleen het instructieboekje
werd achtergelaten als
aandenken. Het is eigenlijk
belachelijk dat je in zó'n
situatie denkt dat jij als
automobilist schuldig bent.
Had je maar niet zo stom
moeten zijn om de auto
daar te parkeren en de
radio erin te laten? Toch is
het een algemeen verval
van de 'moderne'
maatschappij dat we als
automobilisten van alles
moeten verzinnen om
diefstal uit auto's zelf te
voorkomen.
Kort geleden hoorde ik
mensen van een klassieke
autoclub praten over een
parkeergarage in
Amsterdam waar tijdens
een evenement enkele
bewaakte plaatsen voor
oude auto's werden
gezocht. De beheerder van
de garage kon niets
garanderen. Zelfs met drie
bewakers die permanent
rondlopen worden radio's,
kostbaarheden en zelfs
complete auto 's onder hun
handen gestolen. Goede
sloten, alarmsystemen en
immobilisers lijken
allemaal niet te helpen. De
beste remedie blijkt nog
steeds het zorgvuldig
parkeren en helemaal niets
achterlaten in de auto...
Tony Vos
van 95 pk bij 5500 tr/min en
een koppel van 125 Nm bij
3500 tr/min. De 780 kg
wegende Ethos 3 haalt
hiermee een topsnelheid van
180 km/u. De Cw-waarde van
0,31 is voor een dergelijk
kleine auto extreem laag
gemiddelde verbruik 1.3.
volgens de makers rond de 1
op 22. De lichtmetalen wielen
zijn met 15 inch van een
volwassen formaat en
voorzien van speciaal voor
deze auto door Goodyear
ontwikkelde 165/60 R15
In januari lieten Peugeot en
Fiat hun gezamenlijke
projecten zien op het gebied
van bestelauto's en
ruimtewagens. De
bestelwagens. Fiat Ducato,
Peugeot Boxer en Citroën
Jumper worden in Italië
geproduceerd, terwijl in een
nieuwe fabriek in Noord-
Frankrijk een aantal APV's
van de band lopen. Op de
afgelopen salon van Genève
werden de Peugeot 806,
Citroën Evasion en Fiat
Ulysse voorgesteld, terwijl de
Lancia-variant in geen velde
of wege te bekennen was. De
verklaring daarvoor is simpel.
De nieuwe Lancia Zeta zal
voorlopig alleen in Italië en op
onderscheidt zich door andere
achterlichten en een
gewijzigd front. De Lancia valt
hierbij het meest op, omdat
gebruik gemaakt wordt van i
met chroom omlijnde grille en
een hierop aangepast
motorkap. De uitrusting is
direct erg compleet met
airconditioning, een airbag,
ABS, lichtmetalen velgen,
electrisch bediende ruiten en
spiegels, in hoogte
verstelbare en draaibare
voorstoelen en verstelbare
hoofdsteunen op alle stoelen.
Het meubilair is bovendien
zeer chique met alcantara
bekleed. Wel kan er worden
gekozen uit een 6- of 7-
persoons uitvoering.
aanvankelijk in de bumper
zaten, zijn nu in de
spatschermen opgenomen,
terwijl de reflectoren wel in de
bumper zijn achtergebleven.
Ook het front heeft een kleine
restyling ondergaan. Vooral
de grille is wat groter
geworden, zodat met name
het Bugatti-logo
nadrukkelijker aanwezig is.
De wijzigingen hebben niets
afgedaan aan de schitterende
uitstraling van de EB 112, die
zonder twijfel het fraaiste
auto-ontwerp van de laatste
tien jaar is.
Ten opzichte van de
eerste drie maanden van
1993 heeft de automarkt
zich in het eerste
kwartaal van 1994
hersteld. De groei met
27% tot 145.187 eenheden
lijkt enorm, maar we
hebben hier nog steeds
te maken met een
vertekend beeld. Door
het zogenaamde BPM-
effect werden begin
vorig jaar extreem
weinig auto's verkocht,
zelfs zo 'n 20% minder,
zodat de groei nog niet
overweldigend is. De
meeste merken
profiteren echter van de
betere afzet en weten
dan ook in absolute zin
meer auto's te verkopen.
Uitzonderingen zijn Lqda
en Subaru die beiden
zowel hun aantallen als
hun marktaandeel fors
zagen teruglopen.
Enkele merken wisten
naast de algehele groei
van de markt ook nog
een groei in hun
marktaandeel te
bewerkstelligen. BMW
wist met name met de 3-
serie goed te scoren en
steeg van 2,0 tot 2,4
procent. Honda deed het
heel behoorlijk, terwijl
Mercedes met de C-
klasse een schot in de
roos gedaan heeft.
Nissan scoort over de
hele linie van haar
modellenprogramma en
staat weer op de eerste
plaats als meest verkocht
Japans merk. Renault
wist de grootste winst te
behalen en schoot van
7,1 procent in 1993 door
naar een marktaandeel
van 8,8 procent volledig
veroorzaakt door de
Twingo en Laguna. Als
we de merken van de
verschillende concerns
los bekijken, is Renault
van de vijfde naar de
tweede plaats gestegen
achter Opel. Ook Rover
staat op winst van 0,6 tot
l,3procent
marktaandeel. Verder
deed Seat het vooral met
de Ibiza en Cordoba
goed, terwijl
concerngenoten VW en
Audi niet meer dan
constant bleven. Volvo
steeg ook van 3,6 naar
4,0% dankzij goede
resultaten met 400-reeks
en de 850. Marktaandeel
werd er verloren door
Alfa Romeo, Ford, Opel,
Mazda, Mitsubishi,
Peugeot/Citroën, Suzuki
en Toyota. Het valt op dat
de Japanse merken met
uitzondering van Nissan
allemaal wat minder
scoren. De top 10 ziet er
als volgt uit (tussen
haakjes de
verkoopaantallen over
de eerste drie maanden
van 1993):
te spc
druk
verkrijgen.
bescheiden
aangebracl
onderkar*
Hierin is uu.
remlicht
achterli