PININFARINA ETHOS 3 zen! BUGATTI EB 112 IN DEFINITIEVE VERSIE RUIMTEWAGEN VAN LANCIA, DE ZETA g ersoons mini Verwacht herstel voor automarkt Bijlage van: De Tilburgse Koerier Eigen schuld Ik had het natuurlijk kunnen aanvoelen, toen ik vorige week de auto parkeerde op een afgelegen parkeerterrein achter een restaurant in de binnenstad. Toen ik er tegen achten arriveerde was het nog licht en er stonden nog wat andere auto's. Bijna drie uur lang stond de auto daar helemaal verlaten, not één persoon gunde her een blik waardig, meer dan dat. Eerst wer het kleine ruitje achterdeur ingei Van daaruit we,, geprobeerd de openen door hc, vergrende”- 994 pagina 26 Oplage: 97.200 ex. 5' ia dens ?le Autotest: Lees verder Debuut in dit nummer voor Alfa 145 pag. 3 pag. 5 o.a.: GELEGENHEID Donderdag 28 april 1994 Volkswagen Golf CL Eco Jaargang 6 Nummer 17 nt in de er erde i om ielen te aw-oosr DDD/WEFHEBBKS AANGEBODEN SAAB ZUICQOSlTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 schoen ct tafa prijs v.a. Negen variaties op een Punto pag. 9 van deze ikt uit Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur aërodynamisch optimaal gevormde buitenspiegels en een kenmerkende lijn die van de onderkant van het De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. et dikke zooi tafa prijs w. Turijn - Stadsauto's lijken een nieuwe impuls te krijgen. Natuurlijk zijn moderne ontwerpen voor stadsauto's compact van bouw en bieden nu hetzelfde aan comfort en veiligheid als veel grotere creaties. De derde auto uit de Ethos-familie van Pininfarina is zo'n kleine vijfdeurs stadsauto, die ondanks zijn geringe lengte plaatsbiedt aan 6 personen. voldoen. De bumpers zijn vooral langer geworden om de Amerikaanse veiligheidseisen tegemoet te kunnen treden. De auto is in totaal 6 centimeter langer geworden. Bovendien heeft de voorbumper een kleine, zwarte spoiler gekregen i extra druk op de voorwie' krijgen. Een zeer 1 den spoiler is ~cht aan de int van de achterruit, s ook het derde ht opgenomen. De lichtunits die Met een lengte van 3,24 meter is de Ethos 3 zelfs korter dan bijvoorbeeld een Fiat Cinquecento, maar met 1,69 meter wordt wel een volwassen breedte geboden. Door de auto relatief hoog te maken, kan op een kleine bodemplaat toch veel interieurruimte worden verkregen. >uja, lem zelfs st werd 3 van de ngeslagen. werd de portieren te het ielknopje omhoog _n. Door de liging op de centrale endeling is deze mogelijkheid uitgesloten. Er werd echter niet e inbraak, nok nog even ^portierruit 'ervolgens Dashboard Uiterlijke kenmerken zijn een smalle grille met kleine, ronde mistlampen, druppelvormige lichtunits met de hoofdverlichting en richtingaanwijzers, een enkele ruitewisser. volledig recyclebaar kunststof. Erg opvallend kunnen we de Ethos 3 wat ontwerp betreft niet noemen. De auto is natuurlijk volgens hetzelfde concept ontstaan als de Mercedes Vision, die over enige tijd als A-klasse op de markt komt. Toch biedt de Ethos 3 enige opvallende elementen. De neus is extreem kort. Dwars voorin ligt een 1.2 liter 3 cilinder volgens het 2-takt principe van Orbital. Deze motor levert een vermogen eta op Er komt iet de 2 1147 pk bij lee haalt de 195 km/u en sreert in 10,1 seconden t stilstand naar de 100 i. De carrosserie komt tuurlijk volledig met die n de Peugeot, Fiat en troën overeen, maar te trekken, beveili vergrer ogelij Op de stand van ItalDesign werd een mock-up (model zonder interieur) getoond van de Bugatti EB 112 in definitieve produktie- uitvoering. ItalDesign zal ook de produktie gaan verzorgen van deze schitterende auto die in de loop van 1995 op de markt zal komen. Het afgelopen jaar is het prototype wat in Genève in maart 1993 werd gepresenteerd op details gewijzigd, vooral om in de verschillende landen aan de gestelde eisen te kunnen banden met een zeer lage rolweerstand. De voorwielen worden aangedreven via een continue variabele transmissie, zodat we ook een Nederlandse uitvinding in dit toekomstmodel vinden. De auto heeft verder stuurbekrachtiging en een achterklep die in twee delen opengaat. Orbital De Pininfarina Ethos 3 heeft als ruggegraat een aluminium frame, gebouwd volgens de space frame techniek die we kennen van de Audi A8. De vloer en het schutbord zijn gemaakt uit een honingraat structuur. Het totale karkas weegt niet meer dan 90 kg, maar biedt desondanks een enorme stijfheid en goede bescherming bij aanrijdingen. De carrosseriepanelen v vijfdeurs zijn gemaal aag. Het ligt de Franse markt leverbaar worden. Export naar andere landen is niet voorzien. Lancia heeft wederom een Griekse letter van stal gehaald, de Z (Zeta). Nu weten we ook waarom Ford de naam van zijn Zeta-motorenreeks heeft moeten veranderen in Zetec. Lancia mikt met de Zeta op de top uit APV-segment. 7 slechts één versie me liter turbomotor van 4300 tr/min. Hierm« Zeta een top van IS accelereert in 10,11 vanuiti km/u. natv” van u Citrc1 1 en een goede al kan het bij 1. Opel 21.003(17.235) 2. PSA 18.710 (15.452) 3. VW/Audi 14.888 (11.584) 4. Renault 12.746(8.112) 5. Ford 12.117(10.879) 6. Fiat Groep 10.125 (13.399) 7. Nissan 7.334 (5.157) 8. Toyota 6.929 (6.553) 9. Volvo 5.818 (4.087) 10. Mazda 5.805 (5.582) voorportier oploopt tot de achterzijde. De achterlichten zijn aan weerszijde achter de achterruit opgesteld, zodat ze bij geopende klep zelfs zichtbaar blijven. Het interieur biedt plaats aan zes personen in twee rijen van drie. De rugleuning van de drie achterstoelen zijn eenvoudig afzonderlijk weg te klappen, zodat de Ethos 3 multifunctioneel inzetbaar is. Het dashboard is met de stuurkolom op een dwarsbalk gemonteerd. Het geheel kan inclusief de pedalen traploos over deze balk worden bewogen, zodat de bestuurder zowel links, rechts als in het midden kan plaatsnemen. Een centrale besturing lijkt onder stadse omstandighedf oplossing, bepaalde parkeermanouevres handig zijn als men links of rechts zit. De Ethos 3 van Pinfarina is wederom een auto waarover is nagedacht. Hij lijkt zover klaar, dat de produktie bij wijze van spreke morgen al kan beginnen. Zover zal het echter nooit komen, maar bepaalde elementen uit de Ethos 3 zullen de komende jaren best in serie worden toegepast. ijkheid uit J echter ni af gezien van de i maar gewoon oo. de rechter voor] ingeslagen. Vei werd met een schroevedraaier de radio verwijderd waar geen frontje op aanwezig was. Stom, stom, stom, lag het doosje van het frontje leeg in een vakje van de middenconsole en had ik het frontje zelf in het dashboardkastje gelegd. Het werd allemaal gevonden en meegenomen. Alleen het instructieboekje werd achtergelaten als aandenken. Het is eigenlijk belachelijk dat je in zó'n situatie denkt dat jij als automobilist schuldig bent. Had je maar niet zo stom moeten zijn om de auto daar te parkeren en de radio erin te laten? Toch is het een algemeen verval van de 'moderne' maatschappij dat we als automobilisten van alles moeten verzinnen om diefstal uit auto's zelf te voorkomen. Kort geleden hoorde ik mensen van een klassieke autoclub praten over een parkeergarage in Amsterdam waar tijdens een evenement enkele bewaakte plaatsen voor oude auto's werden gezocht. De beheerder van de garage kon niets garanderen. Zelfs met drie bewakers die permanent rondlopen worden radio's, kostbaarheden en zelfs complete auto 's onder hun handen gestolen. Goede sloten, alarmsystemen en immobilisers lijken allemaal niet te helpen. De beste remedie blijkt nog steeds het zorgvuldig parkeren en helemaal niets achterlaten in de auto... Tony Vos van 95 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 125 Nm bij 3500 tr/min. De 780 kg wegende Ethos 3 haalt hiermee een topsnelheid van 180 km/u. De Cw-waarde van 0,31 is voor een dergelijk kleine auto extreem laag gemiddelde verbruik 1.3. volgens de makers rond de 1 op 22. De lichtmetalen wielen zijn met 15 inch van een volwassen formaat en voorzien van speciaal voor deze auto door Goodyear ontwikkelde 165/60 R15 In januari lieten Peugeot en Fiat hun gezamenlijke projecten zien op het gebied van bestelauto's en ruimtewagens. De bestelwagens. Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper worden in Italië geproduceerd, terwijl in een nieuwe fabriek in Noord- Frankrijk een aantal APV's van de band lopen. Op de afgelopen salon van Genève werden de Peugeot 806, Citroën Evasion en Fiat Ulysse voorgesteld, terwijl de Lancia-variant in geen velde of wege te bekennen was. De verklaring daarvoor is simpel. De nieuwe Lancia Zeta zal voorlopig alleen in Italië en op onderscheidt zich door andere achterlichten en een gewijzigd front. De Lancia valt hierbij het meest op, omdat gebruik gemaakt wordt van i met chroom omlijnde grille en een hierop aangepast motorkap. De uitrusting is direct erg compleet met airconditioning, een airbag, ABS, lichtmetalen velgen, electrisch bediende ruiten en spiegels, in hoogte verstelbare en draaibare voorstoelen en verstelbare hoofdsteunen op alle stoelen. Het meubilair is bovendien zeer chique met alcantara bekleed. Wel kan er worden gekozen uit een 6- of 7- persoons uitvoering. aanvankelijk in de bumper zaten, zijn nu in de spatschermen opgenomen, terwijl de reflectoren wel in de bumper zijn achtergebleven. Ook het front heeft een kleine restyling ondergaan. Vooral de grille is wat groter geworden, zodat met name het Bugatti-logo nadrukkelijker aanwezig is. De wijzigingen hebben niets afgedaan aan de schitterende uitstraling van de EB 112, die zonder twijfel het fraaiste auto-ontwerp van de laatste tien jaar is. Ten opzichte van de eerste drie maanden van 1993 heeft de automarkt zich in het eerste kwartaal van 1994 hersteld. De groei met 27% tot 145.187 eenheden lijkt enorm, maar we hebben hier nog steeds te maken met een vertekend beeld. Door het zogenaamde BPM- effect werden begin vorig jaar extreem weinig auto's verkocht, zelfs zo 'n 20% minder, zodat de groei nog niet overweldigend is. De meeste merken profiteren echter van de betere afzet en weten dan ook in absolute zin meer auto's te verkopen. Uitzonderingen zijn Lqda en Subaru die beiden zowel hun aantallen als hun marktaandeel fors zagen teruglopen. Enkele merken wisten naast de algehele groei van de markt ook nog een groei in hun marktaandeel te bewerkstelligen. BMW wist met name met de 3- serie goed te scoren en steeg van 2,0 tot 2,4 procent. Honda deed het heel behoorlijk, terwijl Mercedes met de C- klasse een schot in de roos gedaan heeft. Nissan scoort over de hele linie van haar modellenprogramma en staat weer op de eerste plaats als meest verkocht Japans merk. Renault wist de grootste winst te behalen en schoot van 7,1 procent in 1993 door naar een marktaandeel van 8,8 procent volledig veroorzaakt door de Twingo en Laguna. Als we de merken van de verschillende concerns los bekijken, is Renault van de vijfde naar de tweede plaats gestegen achter Opel. Ook Rover staat op winst van 0,6 tot l,3procent marktaandeel. Verder deed Seat het vooral met de Ibiza en Cordoba goed, terwijl concerngenoten VW en Audi niet meer dan constant bleven. Volvo steeg ook van 3,6 naar 4,0% dankzij goede resultaten met 400-reeks en de 850. Marktaandeel werd er verloren door Alfa Romeo, Ford, Opel, Mazda, Mitsubishi, Peugeot/Citroën, Suzuki en Toyota. Het valt op dat de Japanse merken met uitzondering van Nissan allemaal wat minder scoren. De top 10 ziet er als volgt uit (tussen haakjes de verkoopaantallen over de eerste drie maanden van 1993): te spc druk verkrijgen. bescheiden aangebracl onderkar* Hierin is uu. remlicht achterli

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27