25 JAAR OPEL S ACTIEVE VEILIGHEID 0 GROEI VOORSPELD VOOR 4X4 S EN AP VS c Oranje wieldop Iers Mercedes in Mexico Fiets populair in woon-werkverkeer Onderstel- en bandenontwikkeling H FSO 1ST *len ILBURG 5341 JNS arantie mogelijk) week: ir |ii| A ^£1 H 1994 pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 21 april 1994 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER 2 liter. control, mgstc itera. td - Reparatie GARANTIE Auto’s g. 013-682001 JWE AUTO'S lNTIE .1989 .1989 .1989 .1992 .1988 .1987 .1984 .1984 .1983 TÓ were Merc F DE NIEUWE NORM IN BETAALBAAR AUTORIJDEN ien in 's in IDA vooral aanzie rolwee Compromis Michelin betn onderzoek en i FSO: verrassend compl 1.9 L diesel, vier schiji slee! na I procent. Al sn vergelel xe jaren zeventir en fiets erngsz-n trekt in haar a ontwikkeling pleet, met 1.5 L injectiemotor of ijfremmen, vijf deuren, verstel baar stuur en nog veel meer. sgen Een en succes van =<~overy, de c Nissan 'iktie van 1988 verschil tussen een auto uit 1994 en 1969 in de gedachtenwereld niet eens zo groot is. Op de testbaan van Opel kregen we de gelegenheid de nieuwe Omega eens te vergelijken met Records uit verschillende generaties. lijke is het aantal dingen flink tussentijd zijn intrede, in 1987 gevolgd door een snelheidsafhankeli installatie. Zo is stuuromwenteli afgenomen. Van de C naar D Rekorc randerde vooral de 1985 1985 1989 1986 1989 1987 1987 1989 1987 1985 1987 1986 1989 1985 1987 1990 1987 1991 1988 1987 1991 1988 1987 1986 lauto's: Toyota SLX-i r f 17.995,- (incl. BTW, excl. rijklaarkosten en Ml beh.) Made in Europe Overtuig u bij: Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753 of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404 met ruim 5 procent aantrekt tot 1,64 miljoen eenheden. Onder invloed van lagere rentestanden, een geleidelijk herstel van de Europese economie en een expansie van belangrijke afzetmarkten als Frankrijk en Spanje, moet 1995 een verdere verbetering in de verkoop met maar liefst 18 procent tot 1,94 miljoen lichte bedrijfswagens te zien geven. 1992 1991 keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO De verkoop van lichte bedrijfsauto's tot 6 ton GVW is vorig jaar in Europa met 15 procent gedaald tot 1,55 miljoen voertuigen. Daarmee is waarschijnlijk het dieptepunt bereikt. Dit jaar wordt gezien als een overgangsjaar waarin de totale markt, inclusief terreinauto's en de zogeheten 'multi-purpose vehicles' ieid, Iweerstand en adhesie. Al deze punten moeten goed op elkaar worden afgestemd om als resultaat een uitstekend compromis te verkrijgen. Moderne banden hebben een steeds lager profiel. Deze banden hebben minder Met de wereldkampioen schappen voetbal in het vooruitzicht, begint in ons land de Hollanditis weer toe te slaan. Alle denkbare zaken worden in een speciale oranje uitvoering leverbaar. Zo is er nu zelfs al een speciale oranje wieldop met daarop in het midden een voetbal. Deze dop is door Hella ontwikkeld en is leverbaar in een uitvoering voor 13 en 14 inch wielen. Uiteraard kunnen deze speciale wieldoppen door de voetbalfans na de wedstrijden weer worden verwijderd en worden bewaard tot een volgend evenement. De wieldop is verkrijgbaar bij de betere accessoirezaken. Voor inlichtingen: Sluyter BV, tel. 03402-95611. yci^OOp VC ruimteauto's' sgorieën aangevoerd d e totale als de Chrysk <stot6 Pontiac t v->r hun Renault onder’™ vrij wéi u aanwezige model wielophanging vrijwel gelijk bleef. Alleen werd gekozen voor een andere wielgeometrie. Pas bij de grotere en zwaardere E Rekord ging Opel over tot het monteren van een MacPherson voorwielóphanging, terwijl voor een vaster weggedrag. Michelin heeft de zuinige Energy-band, die een besparing oplevert van 3 procent in het brandstofverbruik. Dit wordt verkregen door een ienlijk lagere serstand. Duddenhofen - Als we de gemiddelde automobilist vragen naar wat er aan zijn vervoermiddel de laatste 25 jaar zoal is veranderd, zullen met name onderdelen van de vormgeving worden genoemd. De ontwikkeling gaat vaak zo geleidelijk dat het werkt vooral met Michelin. Deze van origine Franse fabrikant ontwikkelde al in 1946 de radiaalband, de Michelin X. In 1968 volgde de 7X., die zorgde voor een verdere popularisering van de radiaal-band. Een dagje op de testbaan van Opel in Duddenhofen bewijst dat een nieuwe auto niet een kwestie is van een 'iai ontwerp alleen. De vele men jaarlijkse lometers worden niet ts gereden. De Omega Ie heren op uofen voorlopig weer i afgesloten hoofdstuk, ftig werd ten tijde van ons ;oek de Tigra op de ie voorbereid. een recordjaar tegemoet gaan onder invloed van demografische ontwikkelingen. In de tweede helft van dit decennium groeit namelijk de bevolking in de leeftijdsklasse tussen 39 en 54 jaar aanzienlijk en dat zijn de potentiële kopers van dergelijke auto's. In 1995 wordt een afzet van 309.500 ruimteauto's (+80%) in Europa voorzien. Tegen het eind van de eeuwwisseling moet dit aantal zelfs 458.000 eenheden bedragen. De verkoop van lichte- en middelzware bedrijfsauto's wordt dit jaar tenslotte geraamd op 1,027 miljoen wagens en droeit in 1992 met zo'n 12 procent tot 1,148 miljoen eenheden, aldus DRI. (Bron: Rai) bij de Senator ook een nieuwe achteras werd toegepast. Pas bij de eerste Omega, die in 1986 verscheen, werd een compleet nieuw onderstel gebruikt. De MacPherson veerpoten kregen twee rubber aut bussen, waardoor het geheel har een tegensturei 155.000 st 1X1X0 XXX XO ander dankzij het de Land Rover Discov_. introductie van de Nis°' Terrano II, de produktie de Ford Maverick in de Nissan-fabriek in Spanje en de uitbreiding van de activiteiten van IBC in het Verenigd Koninkrijk als gevolg van de grote belangstelling voor de Opel Frontera. Veel wordt ook verwacht van de 'multi-purpose vehicles'. De verkoop van deze 's werd in 1993 1 door modellen Chrysler Voyager, de Trans Sport en de t Espace. De srzoekers stellen dat zei alle in dit segment sllen in 1995 fraai o; t, miljoei testkilc voor niets ian is voor de i dat Duddenhc een Drift bezoek de Tigra marktintroductie ht u van aembaar i en ach- les voor 9wroom. jerkt! Kritiek Gaan we terug in de geschiedenis tot de Opel Record C uit 1969 dan zagen we een zeer betaalbarè, licht geconstrueerde auto. In de jaren die daarna volgden werden steeds onderdelen verbeterd. Vanaf 1977 voerde Opel op alle modellen standaard radiaalbanden. Ook de besturing was aan veel veranderingen onderhevig. Het grote, harde stuurwiel van de oude Rekord is nauwelijks meer te vergelijken met het kleine rad van de nieuwe Omega. Bovendien deed stuurbekrachtiging in de hier de enorme vooruitgang. Tot slot een traject van 4 kilometer over allehande soorten oppervlak. Lange hobbels, korte ribbels, plotselinge bulten etc. Van een C-Rekord stappen we over in een E-Rekord en vervolgens in de Omega B. Hier is het verschil wellicht het meest duidelijk. Korte ribbels zijn bij de nieuwe Op de testbanen van Opel in het Duitse Duddenhofen worden jaarlijks 4 miljoen kilometers gereden. Er wordt 24 uur per dag doorgereden in 3 shifts. Naast onderdelen van de passieve veiligheid zoals Van de C naar D Rekord ABS, gordelspanners, airbag veranderde vooral de en een kooiconstructie, komen vormgeving, terwijl de daar vooral zaken aan bod die met de actieve veiligheid te maken hebben. Bij actieve veiligheid moeten we vooral denken aan wielophanging, besturing en remmen. uitwijkmanouvres, remmen op glad wegdek en een slalom laat al direkt zien dat er in de Omega 1994 minder gestuurd hoeft te worden en dat de carrosserie veel stabieler blijft. De Rekord E helt veel verder over, kent veel meer stuuromwentelingen en is nadrukkelijker onderstuurd. Traction Controle laat zich prima testen op een baan met Opel in Di spekgladde duidelijk i badkamertegeltjes die constant nat gehouden worden. Wie teveel gas geeft, krijgt direct een uitbrekende achterzijde. Wordt de installatie ingeschakeld, dc zorgt de electronica ervoor du de koets keurig in de rechte lijn blijft. Hetzelfde traject met de laatste generatie Commodore 2.5 bewijst ook meekreeg voor een betere stabiliteit. Opel haalt veel informatie uit de kritiek van klanten en pers. Daaruit bleek dat bij de nieuwe Omega in 1994 vooral de besturing, het gevoel in het rempedaal en het comfort moest worden verbeterd. Banden De 6 cilinder hebben een gewijzigde servotronic met kleinere toleranties en een kleinere variatie in stuurkrachten. De besturingseenheid van de servotronic wordt bij ieder exemplaar getuned aan het einde van produktie. In de voorwielophanging zijn de rubber bussen vervangen door hydraulische exemplaren, die minder gevoelig zijn voor onbelans in de vooras. De achteras is al bekend van de 24-kleppers uit de oude serie. Alle types hebben nu echter deze multilink oplosging. Verder nam de spoorbreedte zowel voor als achter toe. Trekken we weer even het vergelijk tussen 1969 en 1994, dan zien we bij de Rekord C een top van 170 km/u en bij de Omega B van 240 km/u. Het maximale gewicht nam toe van 1480 tot 2095 kg, terwijl de remenergie fors hoger uitkomt op 1370 kW tegen 687 kW. Ook nam de diameter van de remschijven toe, waardoor de remweg juist korter is geworden. Nieuw bij de Omega is een Tractie Controle die niet ergenschappen als bijremt via het ABS, maar juist L°jr9-n.' afhankelijk van de handlmg/stijfhe omstandigheden een of levensduur,job meerdere cilinders uitschakelt. De verbeteringen op het gebied van wegligging kunnen niet alleen worden toegeschreven aan de itofabrikanten. Deze werken md in hand met te hebben gewonnen op het openbaar vervoer. Bovendien is een daling te zien van bromfietsers en voetgangers. De cijfers hebben alleen betrekking op mensen die een vaste werkplek hebben en tenminste 12 uur per week werken. Alleen op korte afstand wint de fiets het ruimschoots van de auto. Van de mensen die minder dan tien kilometer van het werk wonen, nam vorig jaar de helft de fiets en eenderde de auto. Als de afstand meer is dan tien kilometer, gaat driekwart met de auto en neemt ook de trein in betekenis toe. (Bron: Rai) De theorie kan tijdens een aantal tests makkelijk worden onderbouwd. Een traject met Omega nog wel hoorbaar, maar nauwelijks te voelen. De C-Rekord deint er net als zijn opvolger vrolijk over heen. Het valt ook meteen op dat met de nieuwe Omega veel harder kan worden gereden, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Daimler-Benz gaat de activiteiten in Mexico verder uitbreiden. Dit najaar zal Mercedes in de fabriek in Santiago Tiangiustenco ook personenauto's uit de C-klasse gaan vervaardigen. Vorig jaar is Mercedes in Mexico voor het eerst gestart met de produktie van personenauto's. De belangrijkste afzetmarkt blijft er voorlopig voor bedrijfsauto's. Mercedes verkocht het afgelopen jaar 9.000 vrachtauto's in Mexico en behaalde daarmee een marktaandeel van 35 procent. Daarnaast werden nog eens 1.000 bussen en 300 personenauto's verkocht. Recentelijk werd in Mexico een houdstermaatschappij opgericht waarin x.x^rcedes-Benz AG, AEG, Deutsche Aerspace AG en Daimler- Benz InterService onder een dak samenwerken. Drie van de tien Nederlanders gaat op de fiets naar het werk. Ruim de helft gaat met de auto en slechts een op de tien gaat met het openbaar vervoer. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In vergelijking met 1985 blijkt er weinig veranderd. Het aandeel van de personenauto is sindsdien gestegen van 48 tot 50 procent, de fiets bleef constant op 31 procent. Ook het openbaar vervoer bleef nagenoeg gelijk op 12 procent. Als de cijfers worden vergeleken met die van de jaren zeventig, blijken auto en fiets enigszins terrein staat in het jongste rapport Europa vervaardigd tec iropean Light Trucks Fore- 155.000 stuks in 1992. Ee st 1994" van het Britse derzoeksbureau DRI Binnen de snde Dits "Eui cast ond« Europe. Bii verschillet bedrijfsautosegmenten zijn de onderzoekers het meest optimistisch over de terreinautomarkt en de MVP- markt. DRI verwacht dat de verkoop van 4x4 auto's in Europa dit jaar met 11 procent tot 309.000 eenheden toeneemt en dat de markt voor ruimteauto's een groei van 17 procent tot 172.000 voertuigen zal laten zien. Tezamen nemen deze twee catec, bijna een derde van de k afzet van bedrijfsauto's t ton GVW in Europa voor rekening. Volgens het onderzoeksbureau werd« 1993 184.000 terreinauto's I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27