25 JAAR OPEL S ACTIEVE VEILIGHEID
0
GROEI VOORSPELD VOOR 4X4 S EN AP VS
c
Oranje
wieldop
Iers
Mercedes in Mexico
Fiets populair in
woon-werkverkeer
Onderstel- en bandenontwikkeling
H
FSO
1ST
*len
ILBURG
5341
JNS
arantie
mogelijk)
week:
ir
|ii|
A
^£1
H
1994 pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 april 1994 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
2 liter.
control,
mgstc
itera.
td - Reparatie
GARANTIE
Auto’s
g. 013-682001
JWE AUTO'S
lNTIE
.1989
.1989
.1989
.1992
.1988
.1987
.1984
.1984
.1983
TÓ
were
Merc
F DE NIEUWE NORM IN
BETAALBAAR AUTORIJDEN
ien in
's in
IDA
vooral
aanzie
rolwee
Compromis
Michelin betn
onderzoek en i
FSO: verrassend compl
1.9 L diesel, vier schiji
slee! na
I procent. Al
sn vergelel
xe jaren zeventir
en fiets erngsz-n
trekt in haar
a ontwikkeling
pleet, met 1.5 L injectiemotor of
ijfremmen, vijf deuren, verstel
baar stuur en nog veel meer.
sgen
Een en
succes van
=<~overy, de
c Nissan
'iktie van
1988
verschil tussen een auto uit 1994 en 1969 in de
gedachtenwereld niet eens zo groot is. Op de
testbaan van Opel kregen we de gelegenheid de
nieuwe Omega eens te vergelijken met Records uit
verschillende generaties.
lijke
is het aantal
dingen flink
tussentijd zijn intrede, in 1987
gevolgd door een
snelheidsafhankeli
installatie. Zo is
stuuromwenteli
afgenomen.
Van de C naar D Rekorc
randerde vooral de
1985
1985
1989
1986
1989
1987
1987
1989
1987
1985
1987
1986
1989
1985
1987
1990
1987
1991
1988
1987
1991
1988
1987
1986
lauto's:
Toyota
SLX-i r
f 17.995,-
(incl. BTW, excl. rijklaarkosten en Ml beh.)
Made in Europe Overtuig u bij:
Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck
Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753
of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404
met ruim 5 procent aantrekt tot 1,64
miljoen eenheden. Onder invloed van
lagere rentestanden, een geleidelijk
herstel van de Europese economie en
een expansie van belangrijke
afzetmarkten als Frankrijk en Spanje,
moet 1995 een verdere verbetering in
de verkoop met maar liefst 18 procent
tot 1,94 miljoen lichte bedrijfswagens
te zien geven.
1992
1991
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
De verkoop van lichte bedrijfsauto's
tot 6 ton GVW is vorig jaar in Europa
met 15 procent gedaald tot 1,55
miljoen voertuigen. Daarmee is
waarschijnlijk het dieptepunt
bereikt.
Dit jaar wordt gezien als een
overgangsjaar waarin de totale
markt, inclusief terreinauto's en de
zogeheten 'multi-purpose vehicles'
ieid,
Iweerstand en
adhesie. Al deze punten
moeten goed op elkaar
worden afgestemd om als
resultaat een uitstekend
compromis te verkrijgen.
Moderne banden hebben een
steeds lager profiel. Deze
banden hebben minder
Met de wereldkampioen
schappen voetbal in het
vooruitzicht, begint in ons
land de Hollanditis weer toe
te slaan. Alle denkbare zaken
worden in een speciale oranje
uitvoering leverbaar. Zo is er
nu zelfs al een speciale oranje
wieldop met daarop in het
midden een voetbal. Deze dop
is door Hella ontwikkeld en is
leverbaar in een uitvoering
voor 13 en 14 inch wielen.
Uiteraard kunnen deze
speciale wieldoppen door de
voetbalfans na de wedstrijden
weer worden verwijderd en
worden bewaard tot een
volgend evenement. De
wieldop is verkrijgbaar bij de
betere accessoirezaken. Voor
inlichtingen: Sluyter BV, tel.
03402-95611.
yci^OOp VC
ruimteauto's'
sgorieën aangevoerd d
e totale als de Chrysk
<stot6 Pontiac t
v->r hun Renault
onder’™
vrij wéi u
aanwezige model
wielophanging vrijwel gelijk
bleef. Alleen werd gekozen
voor een andere
wielgeometrie. Pas bij de
grotere en zwaardere E
Rekord ging Opel over tot het
monteren van een
MacPherson
voorwielóphanging, terwijl
voor een vaster weggedrag.
Michelin heeft de zuinige
Energy-band, die een
besparing oplevert van 3
procent in het
brandstofverbruik. Dit wordt
verkregen door een
ienlijk lagere
serstand.
Duddenhofen - Als we de gemiddelde automobilist
vragen naar wat er aan zijn vervoermiddel de
laatste 25 jaar zoal is veranderd, zullen met name
onderdelen van de vormgeving worden genoemd.
De ontwikkeling gaat vaak zo geleidelijk dat het
werkt vooral met Michelin.
Deze van origine Franse
fabrikant ontwikkelde al in
1946 de radiaalband, de
Michelin X. In 1968 volgde de
7X., die zorgde voor een
verdere popularisering van
de radiaal-band.
Een dagje op de testbaan van
Opel in Duddenhofen bewijst
dat een nieuwe auto
niet een kwestie is van een
'iai ontwerp alleen. De vele
men jaarlijkse
lometers worden niet
ts gereden. De Omega
Ie heren op
uofen voorlopig weer
i afgesloten hoofdstuk,
ftig werd ten tijde van ons
;oek de Tigra op de
ie voorbereid.
een recordjaar tegemoet gaan
onder invloed van
demografische
ontwikkelingen.
In de tweede helft van dit
decennium groeit namelijk de
bevolking in de
leeftijdsklasse tussen 39 en 54
jaar aanzienlijk en dat zijn de
potentiële kopers van
dergelijke auto's. In 1995
wordt een afzet van 309.500
ruimteauto's (+80%) in Europa
voorzien. Tegen het eind van
de eeuwwisseling moet dit
aantal zelfs 458.000 eenheden
bedragen. De verkoop van
lichte- en middelzware
bedrijfsauto's wordt dit jaar
tenslotte geraamd op 1,027
miljoen wagens en droeit in
1992 met zo'n 12 procent tot
1,148 miljoen eenheden, aldus
DRI.
(Bron: Rai)
bij de Senator ook een nieuwe
achteras werd toegepast. Pas
bij de eerste Omega, die in
1986 verscheen, werd een
compleet nieuw onderstel
gebruikt. De MacPherson
veerpoten kregen twee rubber aut
bussen, waardoor het geheel har
een tegensturei
155.000 st 1X1X0 XXX XO
ander dankzij het
de Land Rover Discov_.
introductie van de Nis°'
Terrano II, de produktie
de Ford Maverick in de
Nissan-fabriek in Spanje en
de uitbreiding van de
activiteiten van IBC in het
Verenigd Koninkrijk als
gevolg van de grote
belangstelling voor de Opel
Frontera.
Veel wordt ook verwacht van
de 'multi-purpose vehicles'.
De verkoop van deze
's werd in 1993
1 door modellen
Chrysler Voyager, de
Trans Sport en de
t Espace. De
srzoekers stellen dat
zei alle in dit segment
sllen in 1995
fraai o;
t, miljoei
testkilc
voor niets
ian is voor de i
dat Duddenhc
een
Drift
bezoek de Tigra
marktintroductie
ht u van
aembaar
i en ach-
les voor
9wroom.
jerkt!
Kritiek
Gaan we terug in de
geschiedenis tot de Opel
Record C uit 1969 dan zagen
we een zeer betaalbarè, licht
geconstrueerde auto. In de
jaren die daarna volgden
werden steeds onderdelen
verbeterd. Vanaf 1977 voerde
Opel op alle modellen
standaard radiaalbanden.
Ook de besturing was aan
veel veranderingen
onderhevig. Het grote, harde
stuurwiel van de oude Rekord
is nauwelijks meer te
vergelijken met het kleine rad
van de nieuwe Omega.
Bovendien deed
stuurbekrachtiging in de
hier de enorme vooruitgang.
Tot slot een traject van 4
kilometer over allehande
soorten oppervlak. Lange
hobbels, korte ribbels,
plotselinge bulten etc. Van
een C-Rekord stappen we
over in een E-Rekord en
vervolgens in de Omega B.
Hier is het verschil wellicht
het meest duidelijk. Korte
ribbels zijn bij de nieuwe
Op de testbanen van Opel in
het Duitse Duddenhofen
worden jaarlijks 4 miljoen
kilometers gereden. Er wordt
24 uur per dag doorgereden in
3 shifts. Naast onderdelen van
de passieve veiligheid zoals Van de C naar D Rekord
ABS, gordelspanners, airbag veranderde vooral de
en een kooiconstructie, komen vormgeving, terwijl de
daar vooral zaken aan bod die
met de actieve veiligheid te
maken hebben. Bij actieve
veiligheid moeten we vooral
denken aan wielophanging,
besturing en remmen.
uitwijkmanouvres, remmen
op glad wegdek en een slalom
laat al direkt zien dat er in de
Omega 1994 minder gestuurd
hoeft te worden en dat de
carrosserie veel stabieler
blijft. De Rekord E helt veel
verder over, kent veel meer
stuuromwentelingen en is
nadrukkelijker onderstuurd.
Traction Controle laat zich
prima testen op een baan met Opel in Di
spekgladde duidelijk i
badkamertegeltjes die
constant nat gehouden
worden. Wie teveel gas geeft,
krijgt direct een uitbrekende
achterzijde. Wordt de
installatie ingeschakeld, dc
zorgt de electronica ervoor du
de koets keurig in de rechte
lijn blijft. Hetzelfde traject met
de laatste generatie
Commodore 2.5 bewijst ook
meekreeg voor een betere
stabiliteit.
Opel haalt veel informatie uit
de kritiek van klanten en pers.
Daaruit bleek dat bij de
nieuwe Omega in 1994 vooral
de besturing, het gevoel in het
rempedaal en het comfort
moest worden verbeterd.
Banden
De 6 cilinder hebben een
gewijzigde servotronic met
kleinere toleranties en een
kleinere variatie in
stuurkrachten. De
besturingseenheid van de
servotronic wordt bij ieder
exemplaar getuned aan het
einde van produktie. In de
voorwielophanging zijn de
rubber bussen vervangen
door hydraulische
exemplaren, die minder
gevoelig zijn voor onbelans in
de vooras. De achteras is al
bekend van de 24-kleppers uit
de oude serie. Alle types
hebben nu echter deze
multilink oplosging. Verder
nam de spoorbreedte zowel
voor als achter toe.
Trekken we weer even het
vergelijk tussen 1969 en 1994,
dan zien we bij de Rekord C
een top van 170 km/u en bij de
Omega B van 240 km/u. Het
maximale gewicht nam toe
van 1480 tot 2095 kg, terwijl de
remenergie fors hoger uitkomt
op 1370 kW tegen 687 kW. Ook
nam de diameter van de
remschijven toe, waardoor de
remweg juist korter is
geworden.
Nieuw bij de Omega is een
Tractie Controle die niet ergenschappen als
bijremt via het ABS, maar juist L°jr9-n.'
afhankelijk van de handlmg/stijfhe
omstandigheden een of levensduur,job
meerdere cilinders
uitschakelt.
De verbeteringen op het
gebied van wegligging
kunnen niet alleen worden
toegeschreven aan de
itofabrikanten. Deze werken
md in hand met
te hebben gewonnen op het
openbaar vervoer. Bovendien
is een daling te zien van
bromfietsers en voetgangers.
De cijfers hebben alleen
betrekking op mensen die een
vaste werkplek hebben en
tenminste 12 uur per week
werken. Alleen op korte
afstand wint de fiets het
ruimschoots van de auto. Van
de mensen die minder dan
tien kilometer van het werk
wonen, nam vorig jaar de
helft de fiets en eenderde de
auto. Als de afstand meer is
dan tien kilometer, gaat
driekwart met de auto en
neemt ook de trein in
betekenis toe. (Bron: Rai)
De theorie kan tijdens een
aantal tests makkelijk worden
onderbouwd. Een traject met
Omega nog wel hoorbaar,
maar nauwelijks te voelen. De
C-Rekord deint er net als zijn
opvolger vrolijk over heen.
Het valt ook meteen op dat
met de nieuwe Omega veel
harder kan worden gereden,
zonder dat dit ten koste gaat
van het comfort.
Daimler-Benz gaat de activiteiten in Mexico verder
uitbreiden. Dit najaar zal Mercedes in de fabriek in Santiago
Tiangiustenco ook personenauto's uit de C-klasse gaan
vervaardigen. Vorig jaar is Mercedes in Mexico voor het
eerst gestart met de produktie van personenauto's. De
belangrijkste afzetmarkt blijft er voorlopig voor
bedrijfsauto's. Mercedes verkocht het afgelopen jaar 9.000
vrachtauto's in Mexico en behaalde daarmee een
marktaandeel van 35 procent. Daarnaast werden nog eens
1.000 bussen en 300 personenauto's verkocht. Recentelijk
werd in Mexico een houdstermaatschappij opgericht waarin
x.x^rcedes-Benz AG, AEG, Deutsche Aerspace AG en Daimler-
Benz InterService onder een dak samenwerken.
Drie van de tien Nederlanders
gaat op de fiets naar het werk.
Ruim de helft gaat met de
auto en slechts een op de tien
gaat met het openbaar
vervoer. Dit blijkt uit de
nieuwste cijfers van het
Centraal Bureau voor de
Statistiek. In vergelijking met
1985 blijkt er weinig
veranderd. Het aandeel van
de personenauto is sindsdien
gestegen van 48 tot 50 procent,
de fiets bleef constant op 31
procent. Ook het openbaar
vervoer bleef nagenoeg gelijk
op 12 procent. Als de cijfers
worden vergeleken met die
van de jaren zeventig, blijken
auto en fiets enigszins terrein
staat in het jongste rapport Europa vervaardigd tec
iropean Light Trucks Fore- 155.000 stuks in 1992. Ee
st 1994" van het Britse
derzoeksbureau DRI
Binnen de
snde
Dits
"Eui
cast
ond«
Europe. Bii
verschillet
bedrijfsautosegmenten zijn
de onderzoekers het meest
optimistisch over de
terreinautomarkt en de MVP-
markt. DRI verwacht dat de
verkoop van 4x4 auto's in
Europa dit jaar met 11 procent
tot 309.000 eenheden toeneemt
en dat de markt voor
ruimteauto's een groei van 17
procent tot 172.000 voertuigen
zal laten zien. Tezamen
nemen deze twee catec,
bijna een derde van de k
afzet van bedrijfsauto's t
ton GVW in Europa voor
rekening. Volgens het
onderzoeksbureau werd«
1993 184.000 terreinauto's
I