RENAULT CLIO 1.4 BE BOP Autotentoonstelling Turijn Vrolijk Fransje Q VAN DER BOOM 995, EN Ad de Cock neemt afscheid bij Kennis A s Internationale autospeedway-races op de Koningshoeven )50,ï| DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 april 1994 - pagina 3 4 pagina 2 is verrassend Dat ziet u aan houten afwer- Dat ziet u aan loet de dat de Rover een V 92.000 km o ONS: NU: 'asion O T A U T T E het hoge uit- andaard met MERCEDES BENZ linkB.V. 121 TB Tilburg. '0143. 67.000 km 130.000 km 115.000 km 52.000 km 68.000 km 118.000 km 34.000 km 57.000 km 214.000 km 170.000 km 115.000 km 139.000 km 155.000 km 75.000 km seft en Êg NISSAN^ ■T GARAGE ■kDENISSEN BV a nu voor uw voordeel NISSAN PRIMERA 1.6 LX Aircondititmag worden ten Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN NU: 3.750, - 6.650,- 5.950,- 7.450,- 6.750, - 7.450,- 11.750,- 16.500,- Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 >r de tie. van 175 van 0 9.750,- 12.600,- 14.750, - 9.950,- 20.500, - 21.750, - 18.500, - 22.750, - 24.750, - 9.950,- O 9 s. Ook raan de ikglas >r één sreden of wat ien. rwijl i toont tockrods, ers. Wil is binnen 10 moet De Autotentoonstelling van Turijn wordt gehouden in de voormalige Fiatfabriek Lingotto. s- en beid aan igenlijk mist, lus snel even ie autospeedway- ip De snale en _iet in de Clio-reeks is or f.23.395,=. De RN standaard onder lurbekrachtiging en i de carrosse- Rover-grille. u bovendien monteur vaarwel te zeggen, maar "ik heb met veel plezier bij Auto Kennis gewerkt", zegt De Cock zelf. Hij ziet door de jaren heen een enorme vooruitgang van de techniek, maar ook bij gereedschappen en smeermiddelen. "Vroeger kreeg een auto 500 km na aflevering al de eerste beurt. Een moderne Hyundai zien we pas na 15.000 km voor het eerst terug. Een grote beurt wordt tegenwoordig om de 30.000 km uitgevoerd, vroeger was dat 10.000 km." Verder heeft De Cock ook duidelijk de mentaliteit van monteurs en Daar is namelijk gel gemaakt van een Tv achtige be groen en rood. bekledingsstof portierpanelen vloerbedekking is blauw. Technische gegevens: Merk en type: Renault Clio 1.4 Be Bop Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1390 cc Boring x slag: 75,8 x 77 mm Vermogen: 80 pk bij 6000 tr/min Koppel: 107 Nm bij 3500 tr/min Afmetingen: lengte 3,71 meter,, breedte 1,63 meter Gewicht: 840 kg Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in 11,2 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,8 liter/100 km bij 120 km/u 6,5 liter/100 km stadsverkeer 7,8 liter/100 km Prijs: f.24.840,= goede inhoud, terwijl dit kan worden uitgebreid tot 695 liter (tot aan de ruit). De buitenspiegels kunnen met de hand van binnenuit versteld worden. Getint glas is standaard. 37195,- 4761,- 41956,- 37195,- 4761,- W die door de Fiat Groep samen met PSA werd ontwikkeld. Het belangrijkste nieuws op gebied van produktiewagens is de Alfa 145, de opvolger van de huidige Alfa 33. De auto komt in eerste instantie als driedeurs op de markt met een zeer eigenzinnige vormgeving. Later volgt ook een vijfdeurs met een totaal andere carrosserie. Na zes jaar neemt Ad de Cock, werkzaam als receptionist en magazijnmeester, afscheid bij Hyundai-dealer Auto Kennis. Hij maakt gebruik van de VUT-regeling. De Cock is echter al vanaf 1950 in de autobranche werkzaam, zodat afscheid genomen wordt van iemand van de oude garde. In de afgelopen veertig jaar werkte hij bij dealerbedrijven van de merken Renault, Mercedes en Fiat en maakte in 1988 de overstap naar Hyundai. Vanwege gezondheidsredenen was hij genoodzaakt het vak als idee van uw De functie van Ad de Cock wordt in twee delen geplitst. Anita Raaymakers neemt de taak van receptioniste op zich, terwijl Peter de Kroon de nieuwe magazijnmedewerker is. Beiden werken al enige tijd bij Auto Kennis. een proefrit. klanten zien veranderen. Op 27 april neemt Ad de Cock officieel afscheid tijdens een receptie die wordt gehouden van 19.00 tot 20.30 uur in Café Restaurant "Het Witte Paardje", Lijnsheike 8, tegenover Auto Kennis aan de Leharstraat. Renault heeft aan het interieur verder weinig veranderd. Het dashboard is wat ontwerp betreft gelijk gebleven. Wel hebben voortaan alle types twee uitstroomopeningen in het midden boven de console. Het instrumentarium is bij de Be Bop eenvoudig. Naast een forse reeks controlelampjes de auto uiteraard voorzien van een snelheidsmeter en brandstofmeter. Een analoog klokje is in de console te vinden naast de bedieningshendels voor de verwarming en ventilatie. Opbergruimte is er in voldoende mate in de portiervakken en in het afsluitbare dashboardkastje. Vanaf vrijdag 22 april tot en met zondag 1 mei wordt in het Italiaanse Turijn de tweejaarlijkse autotentoonstelling gehouden. Van oudsher is dit de tentoonstelling van de carrosserie-ontwerpers. Daarom mogen we hier de nodige hoogstandjes van onder meer Pininfarina, Bertone, IAD, Cargiolla, Zagato en bijvoorbeeld Sbarro verwachten. Naar verluidt zullen een aantal bekende namen variaties tonen op de Fiat Punto. Mercedes steelt de show met het prototype van de SLK, ten Lancia haar versie van de ruimte-auto t De Renault Clio is verkrijgbaar als drie- vijfdeurs in een veelhe uitrustings- en motorvarianten. De auto hee absoluut een eigen gezicht e daaraan is bij de recente modelwijzigingen niet gesleuteld. Toch werden er een aantal duidelijk zichtbare veranderingen en verbeteringen doorgevoerd. Getint glas De stoelen zijn overigens helemaal nieuw. Door gebruik te maken van spuittechniek vormen bekleding en kussens één geheel. Hierdoor kunnen fantasievolle ontwerpen in de praktijk makkelijker worden uitgevoerd. De stoelen hebben welliswaar een korte zitting, maar bieden toch voldoende ondersteuning, waardoor de Be Bop ook op lange ritten comfortabel is. De achterbank biedt plaats aan twee volwassenen en kan des gewenst worden neergeklapt. De bagageruimte biedt met 265 liter een voor deze klasse centrale vergrendeling voor f.26.995,=. Dezelfde auto met 1.4 motor is er vanaf f.28.245,=. De Be Bop en RN zijn er verder ook nog als 1.9 diesel voor respectievelijk f.28.895,= en f.32.345,=. De top van het Clio- programma wordt gevormd door de zeer luxueuze Baccara 1.8 5-deurs met of zonder automaat voor f.48.995,=. Alhoewel de Renault Clio al 4 jaar oud is, was een ingrijpende facelift nog niet nodig. Gelukkig heeft Renault zich beperkt tot een aantal kleinere details, waarbij de verstevigingsbalken in de portieren vooral niet mogen worden vergeten. De Be Bop is door zijn fleurige aankleding vooral gericht op een jongere kopersgroep. De 1.4 motor is stil, presteert uitstekend en is bovendien zuinig. Op zondag 24 april a.s. komen de coureurs voor de derde maal bij elkaar oj Koningshoeven om te strijden voor natior internationale klassementen. De hoogst gekwalificeerde coureurs vertegenwoordigen hun land straks tijdens de kampioenschapsraces die deze zomer in Nederland, België, Engeland en Schotland worden verreden. Er wordt gereden in diverse klasses: Stc Stockcars, Hotrod 1600, Superstox en Bangers eens wil zien hoe je bijvoorbeeld 25 wagens 1 minuten naar de schroothoop kunt rijden aanstaande zondag beslist eens naar de Koningshoeven gaan. De wedstrijden beginnen om 12.00 uur. Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. 013-364011. Beneluxstraat 8, 5061 KE Oisterwijk. Tel. 04242-83905. Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Tel. 013-341261. De Be Bop is verder voorzien van een sportief stuurtje vergelijkbaar met de 16- klepper. Een belangrijke wijziging is echter niet te zien. Vanaf nu zijn alle Clio's uitgerust met verstevigingsbalken in de portieren. Bovendien is voor Bop worden besteld voor f.1.575,». Nodig heeft de 860 kg wegende Be Bop dit echter niet. Ook bij manouvreren gaat de besturing voldoende licht. Overigens vraagt de bediening over het geheel genomen weinig spierkracht. De Be Bop wordt in Nederland in slechts één motorvariant aangeboden. Dwars boven de voorwielen vinden we namelijk de 1.4 liter Energy motor. Deze relatief nieuwe krachtbron met centrale injectie levert een fors vermogen van 80 pk bij 6000 tr/min en een keurig koppel van 107 Nm bij 3500 tr/min. Deze motor is absoluut een allemans-vriendje. Wie rustig wil rijden en snel wil opschakelen kan zijn gang gaan. Wie lekker in toeren wil klimmen en zich een sportievere rijstijl wil aanmeten, wordt niet tegengehouden. Onder al deze omstandigheden gedraagt de 1.4 zich redelijk rustig. Met het korte pookje wordt de vijfversnellingsbak licht en exact bediend. De Clio is typisch zo'n auto waarin je achter het stuur plaatsneemt en vrijwel zonder te moeten wennen meteen wegrijdt. De Energy-motor zorgt verder voor prima prestaties. Er is een topsnelheid mogelijk km/u terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u in slechts 11,2 seconden wordt volbracht. Dat betekent dat de Clio zowel in de stadsverkeer als op de grote weg zijn mannetje staat. Buitenspiegels Het meest in het oog springen de gewijzigde achterlichten. De vorm is gelijk gebleven, maar de indeling en kleurstelling is anders.1 de donkere strip ondera klep is in een soort rook, uitgevoerd. De achterruitwisser is wat vormgeving betreft aangepast. Een zeer prettige wijzigingen vinden we bij de buitenspiegels. Een groot nadeel van de tot nu toe geleverde Clio's waren de minieme buitenspiegels. De nieuwe exemplaar zijn echter forser uitgevallen. Daarnaast zijn de beschermstrips op de flanken breder geworden en werd de grille iets aangepast. De Be Bop is als uitvoering nieuw in het programma en mag worden gezien als opvolger van de bestaande 1.4 RL. Toch heeft de ontwerpafdeling van Renault er alles aan gedaan om deze Be Bop vooral voor de jeugdige koper aantrekkelijk te maken. Bij de Be Bop zijn de twee buitenspiegels, bumpers, grille en portiergrepen in zwart uitgevoerd. Op de beschermstrips staat in kleurige letters de typebenaming te lezen. De auto heeft zijrichtingaanwijzers op de voorschermen en een afsluitbare tankdop. De wieldoppen kennen we al van de Renault 19 RL. Vooral in Kobalt Blauw valt de Be Bop behoorlijk op. Het vrolijke uiterlijk wordt door de interieuraankleding nog eens extra benadrukt. In mei 1990 bracht Renault de Clio op de markt als opvolger van de vertrouwde 5. Vier jaar verder zijn er inmiddels meer dan twee miljoen exemplaren van gebouwd. Bovendien bezet de Clio op de verkoopranglijst in de Europa de eervolle plaats van meest verkochte Franse auto. Alhoewel de auto na vier jaar nog steeds modern is, voerde Renault kort geleden enkele wijzigingen door. We reden de Clio Be Bop. sbruik van een Twingo- rekleding in blauw, ’.Deze >f komt ook op de len terug. De in fel Prijzen De wielophanging van de Clio is vertrouwd en in oorsprong al te vinden op de Supervijf. Voor zien we een onafhankelijke oplossing met MacPherson veerpoten, terwijl achter is gekozen voor getrokken wieldraagarmen en twee torsieveren. De Clio is hiermee zoals je mag verwachten Frans comfortabel. Wegoneffenheden v doelmatig verwerkt l daarbij maakt het nauwelijks uit of de auto door persoon wordt gen zwaarder is beladt Een andere Franse eigenschap is dat auto's zuinig zijn. En ook hier doet de Clio de verwachting uitkomen. Gemiddeld bleven we met de Clio Be Bop tussen de 1 op 13,7 en 1 op 14,5 en dat is gezien het hoge prestatieniveau meer dan uitstekend. Clio-kopers kunnen uit een zeer uitgebreid programma kiezen. De Be Bop begint als driedeurs bij f.24.840,= en biedt zonder twijfel veel waar voor het geld. De vijfdeurs vergt een meerprijs van f.945,Tegen meerprijs kunnen zaken worden besteld als metaallok, mistlampen in de voorbumper, in delen neerklapbare achterbank, i radio Renault en de reeds genoemde airbag en stuurbekrachtiging. H« basismodel in de Clio- deRL 1.2 voor 1.2 heeft st~~ meer stut een meerprijs van f.1.240,= op iedere Clio een airbag te leveren. Besturing Nieuw is bovendien de standaard stuurbekrachtiging vanaf het RN-niveau. Deze voorziening kan echter ook op de RL en Be Alfa 145

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21