RENAULT CLIO 1.4 BE BOP
Autotentoonstelling Turijn
Vrolijk
Fransje
Q VAN DER BOOM
995,
EN
Ad de Cock neemt afscheid bij Kennis
A
s
Internationale
autospeedway-races
op de Koningshoeven
)50,ï|
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 april 1994 - pagina 3
4 pagina 2
is verrassend
Dat ziet u aan
houten afwer-
Dat ziet u aan
loet de
dat de Rover
een
V
92.000 km
o
ONS:
NU:
'asion
O
T
A
U
T
T
E
het hoge uit-
andaard met
MERCEDES
BENZ
linkB.V.
121 TB Tilburg.
'0143.
67.000 km
130.000 km
115.000 km
52.000 km
68.000 km
118.000 km
34.000 km
57.000 km
214.000 km
170.000 km
115.000 km
139.000 km
155.000 km
75.000 km
seft
en
Êg NISSAN^
■T GARAGE
■kDENISSEN BV a
nu voor
uw voordeel
NISSAN PRIMERA
1.6 LX
Aircondititmag
worden
ten
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
NU:
3.750, -
6.650,-
5.950,-
7.450,-
6.750, -
7.450,-
11.750,-
16.500,-
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
>r de
tie.
van 175
van 0
9.750,-
12.600,-
14.750, -
9.950,-
20.500, -
21.750, -
18.500, -
22.750, -
24.750, -
9.950,-
O
9
s. Ook
raan de
ikglas
>r één
sreden of wat
ien.
rwijl
i toont
tockrods,
ers. Wil
is binnen 10
moet
De Autotentoonstelling van Turijn wordt
gehouden in de voormalige Fiatfabriek
Lingotto.
s- en
beid aan
igenlijk mist,
lus snel even
ie autospeedway-
ip De
snale en
_iet
in de Clio-reeks is
or f.23.395,=. De RN
standaard onder
lurbekrachtiging en
i de carrosse-
Rover-grille.
u bovendien
monteur vaarwel te zeggen,
maar "ik heb met veel plezier
bij Auto Kennis gewerkt", zegt
De Cock zelf. Hij ziet door de
jaren heen een enorme
vooruitgang van de techniek,
maar ook bij gereedschappen
en smeermiddelen. "Vroeger
kreeg een auto 500 km na
aflevering al de eerste beurt.
Een moderne Hyundai zien we
pas na 15.000 km voor het
eerst terug. Een grote beurt
wordt tegenwoordig om de
30.000 km uitgevoerd, vroeger
was dat 10.000 km." Verder
heeft De Cock ook duidelijk de
mentaliteit van monteurs en
Daar is namelijk gel
gemaakt van een Tv
achtige be
groen en rood.
bekledingsstof
portierpanelen
vloerbedekking is
blauw.
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Clio 1.4
Be Bop
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1390 cc
Boring x slag: 75,8 x 77 mm
Vermogen: 80 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 107 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 3,71 meter,,
breedte 1,63 meter
Gewicht: 840 kg
Prestaties: topsnelheid 175
km/u
acceleratie 0-100 in 11,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,8
liter/100 km
bij 120 km/u 6,5 liter/100 km
stadsverkeer 7,8 liter/100 km
Prijs: f.24.840,=
goede inhoud, terwijl dit kan
worden uitgebreid tot 695 liter
(tot aan de ruit).
De buitenspiegels kunnen
met de hand van binnenuit
versteld worden. Getint glas
is standaard.
37195,-
4761,-
41956,-
37195,-
4761,- W
die door de Fiat Groep samen met PSA werd
ontwikkeld. Het belangrijkste nieuws op
gebied van produktiewagens is de Alfa 145, de
opvolger van de huidige Alfa 33. De auto komt
in eerste instantie als driedeurs op de markt
met een zeer eigenzinnige vormgeving. Later
volgt ook een vijfdeurs met een totaal andere
carrosserie.
Na zes jaar neemt Ad de Cock,
werkzaam als receptionist en
magazijnmeester, afscheid bij
Hyundai-dealer Auto Kennis.
Hij maakt gebruik van de
VUT-regeling. De Cock is
echter al vanaf 1950 in de
autobranche werkzaam, zodat
afscheid genomen wordt van
iemand van de oude garde. In
de afgelopen veertig jaar
werkte hij bij dealerbedrijven
van de merken Renault,
Mercedes en Fiat en maakte
in 1988 de overstap naar
Hyundai. Vanwege
gezondheidsredenen was hij
genoodzaakt het vak als
idee van uw
De functie van Ad de Cock
wordt in twee delen geplitst.
Anita Raaymakers neemt de
taak van receptioniste op zich,
terwijl Peter de Kroon de
nieuwe magazijnmedewerker
is. Beiden werken al enige tijd
bij Auto Kennis.
een proefrit.
klanten zien veranderen.
Op 27 april neemt Ad de Cock
officieel afscheid tijdens een
receptie die wordt gehouden
van 19.00 tot 20.30 uur in Café
Restaurant "Het Witte
Paardje", Lijnsheike 8,
tegenover Auto Kennis aan de
Leharstraat.
Renault heeft aan het
interieur verder weinig
veranderd. Het dashboard is
wat ontwerp betreft gelijk
gebleven. Wel hebben
voortaan alle types twee
uitstroomopeningen in het
midden boven de console. Het
instrumentarium is bij de Be
Bop eenvoudig. Naast een
forse reeks controlelampjes
de auto uiteraard voorzien
van een snelheidsmeter en
brandstofmeter. Een analoog
klokje is in de console te
vinden naast de
bedieningshendels voor de
verwarming en ventilatie.
Opbergruimte is er in
voldoende mate in de
portiervakken en in het
afsluitbare dashboardkastje.
Vanaf vrijdag 22 april tot en met zondag 1 mei
wordt in het Italiaanse Turijn de
tweejaarlijkse autotentoonstelling gehouden.
Van oudsher is dit de tentoonstelling van de
carrosserie-ontwerpers. Daarom mogen we
hier de nodige hoogstandjes van onder meer
Pininfarina, Bertone, IAD, Cargiolla, Zagato en
bijvoorbeeld Sbarro verwachten. Naar verluidt
zullen een aantal bekende namen variaties
tonen op de Fiat Punto. Mercedes steelt de
show met het prototype van de SLK, ten
Lancia haar versie van de ruimte-auto t
De Renault Clio is
verkrijgbaar als drie-
vijfdeurs in een veelhe
uitrustings- en
motorvarianten. De auto hee
absoluut een eigen gezicht e
daaraan is bij de recente
modelwijzigingen niet
gesleuteld. Toch werden er
een aantal duidelijk zichtbare
veranderingen en
verbeteringen doorgevoerd.
Getint glas
De stoelen zijn overigens
helemaal nieuw. Door
gebruik te maken van
spuittechniek vormen
bekleding en kussens één
geheel. Hierdoor kunnen
fantasievolle ontwerpen in de
praktijk makkelijker worden
uitgevoerd. De stoelen
hebben welliswaar een korte
zitting, maar bieden toch
voldoende ondersteuning,
waardoor de Be Bop ook op
lange ritten comfortabel is. De
achterbank biedt plaats aan
twee volwassenen en kan des
gewenst worden neergeklapt.
De bagageruimte biedt met
265 liter een voor deze klasse
centrale vergrendeling voor
f.26.995,=. Dezelfde auto met
1.4 motor is er vanaf f.28.245,=.
De Be Bop en RN zijn er verder
ook nog als 1.9 diesel voor
respectievelijk f.28.895,= en
f.32.345,=. De top van het Clio-
programma wordt gevormd
door de zeer luxueuze Baccara
1.8 5-deurs met of zonder
automaat voor f.48.995,=.
Alhoewel de Renault Clio al 4
jaar oud is, was een
ingrijpende facelift nog niet
nodig. Gelukkig heeft Renault
zich beperkt tot een aantal
kleinere details, waarbij de
verstevigingsbalken in de
portieren vooral niet mogen
worden vergeten. De Be Bop is
door zijn fleurige aankleding
vooral gericht op een jongere
kopersgroep. De 1.4 motor is
stil, presteert uitstekend en is
bovendien zuinig.
Op zondag 24 april a.s. komen de
coureurs voor de derde maal bij elkaar oj
Koningshoeven om te strijden voor natior
internationale klassementen. De hoogst
gekwalificeerde coureurs vertegenwoordigen hun
land straks tijdens de kampioenschapsraces die deze
zomer in Nederland, België, Engeland en Schotland
worden verreden.
Er wordt gereden in diverse klasses: Stc
Stockcars, Hotrod 1600, Superstox en Bangers
eens wil zien hoe je bijvoorbeeld 25 wagens 1
minuten naar de schroothoop kunt rijden
aanstaande zondag beslist eens naar de
Koningshoeven gaan. De wedstrijden beginnen om
12.00 uur.
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. 013-364011.
Beneluxstraat 8, 5061 KE Oisterwijk. Tel. 04242-83905.
Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Tel. 013-341261.
De Be Bop is verder voorzien
van een sportief stuurtje
vergelijkbaar met de 16-
klepper. Een belangrijke
wijziging is echter niet te zien.
Vanaf nu zijn alle Clio's
uitgerust met
verstevigingsbalken in de
portieren. Bovendien is voor
Bop worden besteld voor
f.1.575,». Nodig heeft de 860 kg
wegende Be Bop dit echter
niet. Ook bij manouvreren
gaat de besturing voldoende
licht. Overigens vraagt de
bediening over het geheel
genomen weinig spierkracht.
De Be Bop wordt in Nederland
in slechts één motorvariant
aangeboden. Dwars boven de
voorwielen vinden we
namelijk de 1.4 liter Energy
motor. Deze relatief nieuwe
krachtbron met centrale
injectie levert een fors
vermogen van 80 pk bij 6000
tr/min en een keurig koppel
van 107 Nm bij 3500 tr/min.
Deze motor is absoluut een
allemans-vriendje. Wie rustig
wil rijden en snel wil
opschakelen kan zijn gang
gaan. Wie lekker in toeren wil
klimmen en zich een
sportievere rijstijl wil
aanmeten, wordt niet
tegengehouden. Onder al
deze omstandigheden
gedraagt de 1.4 zich redelijk
rustig. Met het korte pookje
wordt de vijfversnellingsbak
licht en exact bediend. De
Clio is typisch zo'n auto
waarin je achter het stuur
plaatsneemt en vrijwel zonder
te moeten wennen meteen
wegrijdt. De Energy-motor
zorgt verder voor prima
prestaties. Er is een
topsnelheid mogelijk
km/u terwijl het sprintje van 0
tot 100 km/u in slechts 11,2
seconden wordt volbracht.
Dat betekent dat de Clio
zowel in de stadsverkeer als
op de grote weg zijn mannetje
staat.
Buitenspiegels
Het meest in het oog springen
de gewijzigde achterlichten.
De vorm is gelijk gebleven,
maar de indeling en
kleurstelling is anders.1
de donkere strip ondera
klep is in een soort rook,
uitgevoerd. De
achterruitwisser is wat
vormgeving betreft
aangepast. Een zeer prettige
wijzigingen vinden we bij de
buitenspiegels. Een groot
nadeel van de tot nu toe
geleverde Clio's waren de
minieme buitenspiegels. De
nieuwe exemplaar zijn echter
forser uitgevallen. Daarnaast
zijn de beschermstrips op de
flanken breder geworden en
werd de grille iets aangepast.
De Be Bop is als uitvoering
nieuw in het programma en
mag worden gezien als
opvolger van de bestaande 1.4
RL. Toch heeft de
ontwerpafdeling van Renault
er alles aan gedaan om deze
Be Bop vooral voor de
jeugdige koper aantrekkelijk
te maken. Bij de Be Bop zijn de
twee buitenspiegels,
bumpers, grille en
portiergrepen in zwart
uitgevoerd. Op de
beschermstrips staat in
kleurige letters de
typebenaming te lezen. De
auto heeft
zijrichtingaanwijzers op de
voorschermen en een
afsluitbare tankdop.
De wieldoppen kennen we al
van de Renault 19 RL. Vooral
in Kobalt Blauw valt de Be
Bop behoorlijk op.
Het vrolijke uiterlijk wordt
door de interieuraankleding
nog eens extra benadrukt.
In mei 1990 bracht Renault
de Clio op de markt als
opvolger van de
vertrouwde 5. Vier jaar
verder zijn er inmiddels
meer dan twee miljoen
exemplaren van gebouwd.
Bovendien bezet de Clio op
de verkoopranglijst in de
Europa de eervolle plaats
van meest verkochte
Franse auto. Alhoewel de
auto na vier jaar nog
steeds modern is, voerde
Renault kort geleden
enkele wijzigingen door.
We reden de Clio Be Bop.
sbruik
van een Twingo-
rekleding in blauw,
’.Deze
>f komt ook op de
len terug. De
in fel
Prijzen
De wielophanging van de
Clio is vertrouwd en in
oorsprong al te vinden op de
Supervijf. Voor zien we een
onafhankelijke oplossing met
MacPherson veerpoten,
terwijl achter is gekozen voor
getrokken wieldraagarmen
en twee torsieveren. De Clio is
hiermee zoals je mag
verwachten Frans
comfortabel.
Wegoneffenheden v
doelmatig verwerkt l
daarbij maakt het nauwelijks
uit of de auto door
persoon wordt gen
zwaarder is beladt
Een andere Franse
eigenschap is dat auto's
zuinig zijn. En ook hier doet de
Clio de verwachting
uitkomen. Gemiddeld bleven
we met de Clio Be Bop tussen
de 1 op 13,7 en 1 op 14,5 en dat
is gezien het hoge
prestatieniveau meer dan
uitstekend.
Clio-kopers kunnen uit een
zeer uitgebreid programma
kiezen. De Be Bop begint als
driedeurs bij f.24.840,= en
biedt zonder twijfel veel waar
voor het geld. De vijfdeurs
vergt een meerprijs van
f.945,Tegen meerprijs
kunnen zaken worden besteld
als metaallok, mistlampen in
de voorbumper, in delen
neerklapbare achterbank, i
radio Renault en de reeds
genoemde airbag en
stuurbekrachtiging. H«
basismodel in de Clio-
deRL 1.2 voor
1.2 heeft st~~
meer stut
een meerprijs van f.1.240,= op
iedere Clio een airbag te
leveren.
Besturing
Nieuw is bovendien de
standaard
stuurbekrachtiging vanaf het
RN-niveau. Deze voorziening
kan echter ook op de RL en Be
Alfa 145