7Z7Z
F
Si
nlllf
MERCEDESSLK K
SUZUKI CAPPUCCINO
iffl
JI
Nederlands debuut
Dé attraktie in Turijn
VOLVO KINDERZITJE
tf/f
Hi
v
F
SI
Mi’
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
ui
NG
Rijden
voor het
goede doel
sringen
50,-
172,50
175,-
169,-
85,-
ZuirnosTbv
11 1 I
Bochten
1
I
94 pagina 18
Oplage: 97.200 ex.
Donderdag 21 april 1994
0636
lers)
ip.
in
F
.Het
is—-
1-426893
de
Powerdomes
■dd.
1 leen
i opname
igmans.
i er ook
Lees verder op pagina 7.
Autotest:
igmans.
Lees verder
Renault Clio 1.4
in dit nummer
Be Bop
Saturn SL 1
pag.3
pag. 7
pag.9
o.a.:
SMT
IEUW
25 jaar
Opel's actieve
veiligheid
>chter van
tellingen.
Jaargang 7
Nummer 16
BIED
Roosendaal,
:ht.
lp1»
toel of
erwijl
jk dat
heeft
sentatie
de ten-
ganiseert op
si de Hond
sssor en
ider. De
eschiedt
inspuiting,
takelde
ogende dashboard. Suzuki
levert de Cappuccino
standaard met
Rechtse besturing
De 3 cilinder 660 cc motor
levert een vermogen van 63 pk
orzich
in deze
igedreven.
vicht van de
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Toen de kleine, maar zeer slim gebouwde Suzuki
Cappuccino op de Tokyo Motorshow in oktober 1991
zijn debuut maakte, was uitsluitend verkoop in
Japan voorzien. Maar zoals het vaak gaat met
exclusiviteiten, werden toch enkele exemplaren
naar Europa verscheept. Via de Engelse importeur
is de grappige tweezits Cappuccino nu ook in ons
land te koop bij de officiële Suzuki-dealer.
prijslijst voor f150,= terwijl de
zonneklep, het slaapkussen
en de stoelhoes
respectievelijk f.95,=, f.30,en
f.55, kosten.
Is het kind uit dit stoeltje
gegroied dan heeft Volvo voor
kinderen van vier tot tien jaar
een zitkussen ontwikkeld, dat
tingzaag
lijpen
in 2 dagen
een Tilburg)
Bjy dt Saai /tfaster
Tëcknism
Oost is om Saai m tie
juiste karden
Ma utomobief bedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
klanten aangeboden voor
f.47.995,=. Een fors bedrag,
maar de koper is er zeker van
dat hij in een exclusieve auto
rijdt, waarvan er in totaal
maar weinig verkocht zullen
worden.
bij 6500 tr/min. Dit relatief
hoge vermogen wordt
verkregen door het toepassen
van een turbocompres
vier kleppen per cilinc
brandstoftoevoer ges
via een multipoint in
Via een handgeschal
vijfbak worden de
achterwielen aanc~J
Door het lage gewic,.
Cappuccino en de felle
turbomotor kunnen goede
prestaties worden neergezet.
De Club Triumph
Holland organise»
28 en 29 mei
Nederland
betrouwbaarheidsrit
voor klassieke auto's.
Alle merken auto's zijn
hierbij welkom. Tijdens
deze rit worden alleen
provinciale en B-wegen
bereden en wel 24 uur
achter elkaar door. De
start van dit evenement
is op zaterdag 28 mei op
het Lange Voorhout in
Den Haag. Met deze rit
willen de organisatoren
de betrouwbaarheid
bewijzen van oude
auto's, maar ook geld
inzamelen voor een goed
doel. Het is de bedoeling
dat deelnemers de te
rijden kilometers
verkopen aan familie en
relaties. Minimaal moet
250 kilometer voor een
kwartje per kilometer
worden gesponsord.
Meer mag natuurlijk ook.
De gelden komen ten
goede aan de Stichting
Oncologische
Vakantiekampen, een
stichting die ervoor zorgt
dat jeugdige
kankerpatiëntjes i
eens met goede
begeleiding lekker op uit
kunnen en even hun
ellende vergeten.
Mocht er tijdens de rit
iets met de auto
gebeuren, dan staat een
service-dienst ter
beschikking, terwijl ook
het Korps Landelijke
Politiediensten uit
Driebergen hun
medewerking verlenen.
Informatie over deze rit
kan worden verkregen
bij de Club Triumph
Nederland, Nic.
Schellekens, telefoon
010-4586737 (tussen 19.00
en 21.00 uur, anders
an twoordapparaat).
Op de tweejaarlijkse autotentoonstelling van
Turijn die tot en met 1 mei duurt heeft Mercedes
zonder twijfel een van de meest in het oog
springende auto's op de stand staan. De nieuwe
SLK wordt nog een studiemodel genoemd, maar het
Duitse concern maakt er geen geheim van dat dit
model vanaf 1996 als kleine broertje van de SL-
reeks leverbaar wordt.
Voor kinderen tot circa 4 jaar
(3 tot 18 kilo) heeft Volvo een
nieuw kinderzitje ontwikkel
Als autospecifieke stoel is
deze als eerste goedgekeurd
volgens de Europese ECE-R44
eisen en mag geplaatst
worden in alle Volvo's. All
bij de 480 kan het zitje
uitsluitend op de voorstoel
worden gebruikt, bij alle
andere modellen ook achterin
tegen de rijrichting in. Het
nieuwe zitje weegt slechts 4,5
kilo en is gemaakt uit
recyclebaar polyethyleen. De
bekleding kan gewassen
geworden op 40 graden. De
schaal waaruit het zitje is
gemaakt, is voorzien van
extra stevige zijgedeelten, die
bescherming bieden bij een
zijdelingse aanrijding. Het
zitje wordt met de
veiligheidsgordel en een
montageset op de voorsto
achterbank bevestigd, ter
het kind veilig met een
vierpuntsgordel wordt
vastgehouden. Er zijn ook
enkele accessoires leverbaar
zoals bijvoorbeeld een baby-
inlegkussen, wat exact aan de
lengte van het kind kan
worden aangepast. Verder is
er een zonneklep en een
slaapkussen, beiden ook weer
makkelijk uitwasbaar.
Ook levert Volvo een
stoelhoes voor over de
rugleuning om deze te
beschermen tegen vervuiling
of beschadiging door
kinderschoenen. Het
kinderzitje kost f.395,=.
Daarbij komt een montageset
afhankelijk van de auto van
f.30,tot f.60,=. Het baby-
inlegkussen staat in de
worden door de geringe
lengte. Wie niet al te lang is,
zit als gegoten achter het
kleine stuur en het klassiek
de kleine cc
instralend
oiuuwuvuu me. warm kan
airconditioning, omdat het in behore^0^
standac
Prijs
De Suzuki Cappuccino is
natuurlijk een uitstekend
voorbeeld van het kunnen van
het merk en zal als zodanig
het imago kunnen versterken.
Alleen al daarom is de
Cappuccino voor de
Nederlandse
dealerorganisatie een goede
aanvulling op het
programma. In een redelijk
complete uitvoering wordt de
auto aan de Nederlandse
:abine met
1 zonlicht knap
i worden. Ook de
len velgen
jnde tot de
rarduitrusting.
ervoor zorgt dat de
driepuntsgordels achterin
goed aansluit bij de
lichaamsvorm van het kind.
De rugsteun is in vijf posities
te verstellen, het zitkussen
verschaft het kind een hogere
zitpositie en daardoor een
beter uitzicht.
Het is niet verwonderlijl
Mercedes juist Turijn he
uitgezocht voor de presei
van dit model. Immers dc
toonstelling in deze
Italiaanse auto-hoofdstad
staat niet bekend vanwege de
vele produktie-auto's die er
hun première beleven, maar
loopt juist over van de fraaie
ontwerpen van de veelal
Italiaanse grootmeesters.
Wat maakt de Cappuccino
van Suzuki zo leuk. Het
autootje is niet meer dan 3,30
meter lang en 1,40 meter
breed en weegt niet meer dan
700 kg. Mensen met een grote
lengte passen er nauwelijks
in, maar toch is het een
schepseltje waarvan je moet
watertanden.
klasse. Het spreekt voor
dat ook de techniek van
auto grotendeels wordt
overgenomen. Kenmerkend
aan het profiel zijn de korte
overhang voor en achter en de
vloeiend in elkaar
overlopende
carrosseriedelen. De zijkant is
vrijwel volledig vlak, afgezien
van een groef in de onderkant
van de portieren en de skirts.
Heel apart zijn de twee bultjes
die zich precies in het
verlengde van de
hoofdsteunen bevinden en
aërodynamisch de
voortzetting vormen van de
lijn die met de voorruitstijl
wordt ingezet. Onder deze
bultjes gaat de cabriokap
schuil, maar veel belangrijker
is hun functie als rolbeugel.
Op de motorkap zien we twee
langgerekte welvingen,
zogenaamde powerdomes,
die sterk doen denken aan de
roemruchte Mercedes 300 SL
in zijn verschillende
gedaantes.
Het spreekt voorzich dat het
produktiemodel net als het
prototype straks zal worden
uitgerust met een dubbele
airbag, gordelspanners en
ABS.
De letters SLK staan voor
Sportief, Licht en Kort. Wie de
auto goed bekijkt ziet een
mengeling van
stijlkenmerken. Zo heeft de
SLK duidelijk trekjes van de
eigen SL, maar ook van de
BMW Z1 en de Porsche 968. De
auto staat op het ingekorte
onderstel van de huidige C-
Korte tijd achter elkaar
deed ik mee aan twee
rijstijlcursussen. Alhoewel
de meeste automobilisten
denken dat ze aardig rijden,
valt er toch veel te
verbeteren, ook bij mij. Het
belangrijkste van deze
cursussen is datje als
bestuurder de meest
voorkomende situaties
meemaakt. Vol op de rem,
uitbreken in een bocht, wat
doet ABS etc. Natuurlijk
komt iedere noodsituatie in
de praktijk onverwacht,
maar je bent er wel betel
voorbereid. In Nederlani
zijn verschillende
slipscholen, die zich al lang
niet meer bezighouden met
slippen alleen. Daarnaast
zijn er nog andere scholen
of instellingen, die de
nadruk weer op een ander
punt leggen. Mijn laatste
ervaring was met Gijs van
Lennep die onder meer voor
Audi-importeur Pon een
speciale Quattro-cursus
geeft. Ook hier vooral het
ideaal aansnijden van
bochten en remtechnieken.
Het is alleen voor
cursusdoeleinden zo
jammer dat een Audi
Quattro door zijn
vierwielaandrijving i
standaard ABS heel
moeilijk in de fout te krijgen
is.
Alle cursusleiders hebben
zo hun eigen inziqhten als
het gaat om de ideale zit
achter het stuur, het ideaal
vasthouden van het
stuurwiel etc. Maar het
wordt wel snel duidelijk dat
we als gemiddelde
Nederlander onze bochten
veel te krap nemen. De
stelregel is dat het eerste
deel van een bocht moet
worden opgegeven om in
het tweede deel sneller te
zijn. Dit betekent meestal
later insturen dan we
gewend zijn. Ik maak het
net als de meesten van u
vaak mee op een T-kruising.
zoals ik dat geleerd heb,
maar nu niet meer verplicht
is - tot de as van de weg
voorgesorteerd
aangereden. Niet zelden
moet ik dan fors op de rem
voor iemand die van rechts
komt aanrijden. Deze
persoon heeft uiteraard
voorrang, maar heeft in de
meeste gevallen het
gemund op mijn weghelft.
Ik heb er gewoonte van
gemaakt demonstratief zo
ver mogelijk door te rijden,
wat minimaal door woestp
blikken uit de andere auto
wordt beantwoord. De
bestuurder in kwestie vindt
mij asociaal, maar is dat in
feite zelf en denkt door de
bocht af te snijden sneller te
zijn, maar is dat juist niet...
Tony Vos
De topsnelheid van 140 km/u
is natuurlijk niet overdreven,
maar tussensprintjes worden
uitermate vlot volbracht. Er is
wellicht één nadeel, de
Cappuccino is uitsluitend te
leveren met een rechtse
besturing, maar van de
andere kant maakt dat het
rijden met kleine exclusieve,
autootje het er alleen maar
leuker op.
Heel ingenieus hebben de
ontwerpers van Suzuki een
makkelijk te verwijderen
hardtop weten te maken. 1
dak bestaat uit drie panel
die makkelijk kunnen worden
weggenomen. De glazen
achterruit schuift dan
vervolgens achter de stoelen
weg. De drie panelen passen
precies in de zeer beperkte
bagageruimte. Opmerkelijk is
ook de stijfheid van de auto,
wat deels verklaard kan
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Taat 41A
1/34.90.34