7Z7Z F Si nlllf MERCEDESSLK K SUZUKI CAPPUCCINO iffl JI Nederlands debuut Dé attraktie in Turijn VOLVO KINDERZITJE tf/f Hi v F SI Mi’ Bijlage van: De Tilburgse Koerier ui NG Rijden voor het goede doel sringen 50,- 172,50 175,- 169,- 85,- ZuirnosTbv 11 1 I Bochten 1 I 94 pagina 18 Oplage: 97.200 ex. Donderdag 21 april 1994 0636 lers) ip. in F .Het is—- 1-426893 de Powerdomes ■dd. 1 leen i opname igmans. i er ook Lees verder op pagina 7. Autotest: igmans. Lees verder Renault Clio 1.4 in dit nummer Be Bop Saturn SL 1 pag.3 pag. 7 pag.9 o.a.: SMT IEUW 25 jaar Opel's actieve veiligheid >chter van tellingen. Jaargang 7 Nummer 16 BIED Roosendaal, :ht. lp1» toel of erwijl jk dat heeft sentatie de ten- ganiseert op si de Hond sssor en ider. De eschiedt inspuiting, takelde ogende dashboard. Suzuki levert de Cappuccino standaard met Rechtse besturing De 3 cilinder 660 cc motor levert een vermogen van 63 pk orzich in deze igedreven. vicht van de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Toen de kleine, maar zeer slim gebouwde Suzuki Cappuccino op de Tokyo Motorshow in oktober 1991 zijn debuut maakte, was uitsluitend verkoop in Japan voorzien. Maar zoals het vaak gaat met exclusiviteiten, werden toch enkele exemplaren naar Europa verscheept. Via de Engelse importeur is de grappige tweezits Cappuccino nu ook in ons land te koop bij de officiële Suzuki-dealer. prijslijst voor f150,= terwijl de zonneklep, het slaapkussen en de stoelhoes respectievelijk f.95,=, f.30,en f.55, kosten. Is het kind uit dit stoeltje gegroied dan heeft Volvo voor kinderen van vier tot tien jaar een zitkussen ontwikkeld, dat tingzaag lijpen in 2 dagen een Tilburg) Bjy dt Saai /tfaster Tëcknism Oost is om Saai m tie juiste karden Ma utomobief bedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 klanten aangeboden voor f.47.995,=. Een fors bedrag, maar de koper is er zeker van dat hij in een exclusieve auto rijdt, waarvan er in totaal maar weinig verkocht zullen worden. bij 6500 tr/min. Dit relatief hoge vermogen wordt verkregen door het toepassen van een turbocompres vier kleppen per cilinc brandstoftoevoer ges via een multipoint in Via een handgeschal vijfbak worden de achterwielen aanc~J Door het lage gewic,. Cappuccino en de felle turbomotor kunnen goede prestaties worden neergezet. De Club Triumph Holland organise» 28 en 29 mei Nederland betrouwbaarheidsrit voor klassieke auto's. Alle merken auto's zijn hierbij welkom. Tijdens deze rit worden alleen provinciale en B-wegen bereden en wel 24 uur achter elkaar door. De start van dit evenement is op zaterdag 28 mei op het Lange Voorhout in Den Haag. Met deze rit willen de organisatoren de betrouwbaarheid bewijzen van oude auto's, maar ook geld inzamelen voor een goed doel. Het is de bedoeling dat deelnemers de te rijden kilometers verkopen aan familie en relaties. Minimaal moet 250 kilometer voor een kwartje per kilometer worden gesponsord. Meer mag natuurlijk ook. De gelden komen ten goede aan de Stichting Oncologische Vakantiekampen, een stichting die ervoor zorgt dat jeugdige kankerpatiëntjes i eens met goede begeleiding lekker op uit kunnen en even hun ellende vergeten. Mocht er tijdens de rit iets met de auto gebeuren, dan staat een service-dienst ter beschikking, terwijl ook het Korps Landelijke Politiediensten uit Driebergen hun medewerking verlenen. Informatie over deze rit kan worden verkregen bij de Club Triumph Nederland, Nic. Schellekens, telefoon 010-4586737 (tussen 19.00 en 21.00 uur, anders an twoordapparaat). Op de tweejaarlijkse autotentoonstelling van Turijn die tot en met 1 mei duurt heeft Mercedes zonder twijfel een van de meest in het oog springende auto's op de stand staan. De nieuwe SLK wordt nog een studiemodel genoemd, maar het Duitse concern maakt er geen geheim van dat dit model vanaf 1996 als kleine broertje van de SL- reeks leverbaar wordt. Voor kinderen tot circa 4 jaar (3 tot 18 kilo) heeft Volvo een nieuw kinderzitje ontwikkel Als autospecifieke stoel is deze als eerste goedgekeurd volgens de Europese ECE-R44 eisen en mag geplaatst worden in alle Volvo's. All bij de 480 kan het zitje uitsluitend op de voorstoel worden gebruikt, bij alle andere modellen ook achterin tegen de rijrichting in. Het nieuwe zitje weegt slechts 4,5 kilo en is gemaakt uit recyclebaar polyethyleen. De bekleding kan gewassen geworden op 40 graden. De schaal waaruit het zitje is gemaakt, is voorzien van extra stevige zijgedeelten, die bescherming bieden bij een zijdelingse aanrijding. Het zitje wordt met de veiligheidsgordel en een montageset op de voorsto achterbank bevestigd, ter het kind veilig met een vierpuntsgordel wordt vastgehouden. Er zijn ook enkele accessoires leverbaar zoals bijvoorbeeld een baby- inlegkussen, wat exact aan de lengte van het kind kan worden aangepast. Verder is er een zonneklep en een slaapkussen, beiden ook weer makkelijk uitwasbaar. Ook levert Volvo een stoelhoes voor over de rugleuning om deze te beschermen tegen vervuiling of beschadiging door kinderschoenen. Het kinderzitje kost f.395,=. Daarbij komt een montageset afhankelijk van de auto van f.30,tot f.60,=. Het baby- inlegkussen staat in de worden door de geringe lengte. Wie niet al te lang is, zit als gegoten achter het kleine stuur en het klassiek de kleine cc instralend oiuuwuvuu me. warm kan airconditioning, omdat het in behore^0^ standac Prijs De Suzuki Cappuccino is natuurlijk een uitstekend voorbeeld van het kunnen van het merk en zal als zodanig het imago kunnen versterken. Alleen al daarom is de Cappuccino voor de Nederlandse dealerorganisatie een goede aanvulling op het programma. In een redelijk complete uitvoering wordt de auto aan de Nederlandse :abine met 1 zonlicht knap i worden. Ook de len velgen jnde tot de rarduitrusting. ervoor zorgt dat de driepuntsgordels achterin goed aansluit bij de lichaamsvorm van het kind. De rugsteun is in vijf posities te verstellen, het zitkussen verschaft het kind een hogere zitpositie en daardoor een beter uitzicht. Het is niet verwonderlijl Mercedes juist Turijn he uitgezocht voor de presei van dit model. Immers dc toonstelling in deze Italiaanse auto-hoofdstad staat niet bekend vanwege de vele produktie-auto's die er hun première beleven, maar loopt juist over van de fraaie ontwerpen van de veelal Italiaanse grootmeesters. Wat maakt de Cappuccino van Suzuki zo leuk. Het autootje is niet meer dan 3,30 meter lang en 1,40 meter breed en weegt niet meer dan 700 kg. Mensen met een grote lengte passen er nauwelijks in, maar toch is het een schepseltje waarvan je moet watertanden. klasse. Het spreekt voor dat ook de techniek van auto grotendeels wordt overgenomen. Kenmerkend aan het profiel zijn de korte overhang voor en achter en de vloeiend in elkaar overlopende carrosseriedelen. De zijkant is vrijwel volledig vlak, afgezien van een groef in de onderkant van de portieren en de skirts. Heel apart zijn de twee bultjes die zich precies in het verlengde van de hoofdsteunen bevinden en aërodynamisch de voortzetting vormen van de lijn die met de voorruitstijl wordt ingezet. Onder deze bultjes gaat de cabriokap schuil, maar veel belangrijker is hun functie als rolbeugel. Op de motorkap zien we twee langgerekte welvingen, zogenaamde powerdomes, die sterk doen denken aan de roemruchte Mercedes 300 SL in zijn verschillende gedaantes. Het spreekt voorzich dat het produktiemodel net als het prototype straks zal worden uitgerust met een dubbele airbag, gordelspanners en ABS. De letters SLK staan voor Sportief, Licht en Kort. Wie de auto goed bekijkt ziet een mengeling van stijlkenmerken. Zo heeft de SLK duidelijk trekjes van de eigen SL, maar ook van de BMW Z1 en de Porsche 968. De auto staat op het ingekorte onderstel van de huidige C- Korte tijd achter elkaar deed ik mee aan twee rijstijlcursussen. Alhoewel de meeste automobilisten denken dat ze aardig rijden, valt er toch veel te verbeteren, ook bij mij. Het belangrijkste van deze cursussen is datje als bestuurder de meest voorkomende situaties meemaakt. Vol op de rem, uitbreken in een bocht, wat doet ABS etc. Natuurlijk komt iedere noodsituatie in de praktijk onverwacht, maar je bent er wel betel voorbereid. In Nederlani zijn verschillende slipscholen, die zich al lang niet meer bezighouden met slippen alleen. Daarnaast zijn er nog andere scholen of instellingen, die de nadruk weer op een ander punt leggen. Mijn laatste ervaring was met Gijs van Lennep die onder meer voor Audi-importeur Pon een speciale Quattro-cursus geeft. Ook hier vooral het ideaal aansnijden van bochten en remtechnieken. Het is alleen voor cursusdoeleinden zo jammer dat een Audi Quattro door zijn vierwielaandrijving i standaard ABS heel moeilijk in de fout te krijgen is. Alle cursusleiders hebben zo hun eigen inziqhten als het gaat om de ideale zit achter het stuur, het ideaal vasthouden van het stuurwiel etc. Maar het wordt wel snel duidelijk dat we als gemiddelde Nederlander onze bochten veel te krap nemen. De stelregel is dat het eerste deel van een bocht moet worden opgegeven om in het tweede deel sneller te zijn. Dit betekent meestal later insturen dan we gewend zijn. Ik maak het net als de meesten van u vaak mee op een T-kruising. zoals ik dat geleerd heb, maar nu niet meer verplicht is - tot de as van de weg voorgesorteerd aangereden. Niet zelden moet ik dan fors op de rem voor iemand die van rechts komt aanrijden. Deze persoon heeft uiteraard voorrang, maar heeft in de meeste gevallen het gemund op mijn weghelft. Ik heb er gewoonte van gemaakt demonstratief zo ver mogelijk door te rijden, wat minimaal door woestp blikken uit de andere auto wordt beantwoord. De bestuurder in kwestie vindt mij asociaal, maar is dat in feite zelf en denkt door de bocht af te snijden sneller te zijn, maar is dat juist niet... Tony Vos De topsnelheid van 140 km/u is natuurlijk niet overdreven, maar tussensprintjes worden uitermate vlot volbracht. Er is wellicht één nadeel, de Cappuccino is uitsluitend te leveren met een rechtse besturing, maar van de andere kant maakt dat het rijden met kleine exclusieve, autootje het er alleen maar leuker op. Heel ingenieus hebben de ontwerpers van Suzuki een makkelijk te verwijderen hardtop weten te maken. 1 dak bestaat uit drie panel die makkelijk kunnen worden weggenomen. De glazen achterruit schuift dan vervolgens achter de stoelen weg. De drie panelen passen precies in de zeer beperkte bagageruimte. Opmerkelijk is ook de stijfheid van de auto, wat deels verklaard kan Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Taat 41A 1/34.90.34

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 19