TOYOTA CELICA 1.8 Bink in de prijzen Oog in oog De leukste (5 thuis Iers t! Centro Internazionale Guida Sicura 1ST )RN - tal I I OCCASIONS SHOW len DE AUTOMAAT DETILBURGSE KOERIER 94 pagina 2 id 1.8 liter. me lig uit .nov. 1984 m .1984 .1988 .1989 .1989 .1990 .1992 .1993 o ene ileme trisch L sn 25 ie Fit )km, Vervolg van pagina 1 Video gekeurd I AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV NNIS 84 6743m 1987 16838 m 1987 12053 m 1985 8547 m 1989 4187 m 1986 12753 m 1989 3338 m 1986 6144 m 1986 14000 m 1990 4600 m 1986 3449 m 1986 5715 m 1990 7049 m 1991 6748 m 1986 34091km 1986 '89 '88 ■86 '89 .'91 .'89 '92 .'90 .'89 3t.De alt issen veei relc LEEUWEKEUR .BURG 341 en en rijklaar. OIRLE opzichte van het vorige model sterk verbeterd is. Van voelbare torsie is absoluut geen sprake. jaar met ÏUW6 voxxvu x. s fantasie am sten met i. De alampen taan, DE AUTOMAAT - Donderdag 7 april 1994 - pagina 3 5*0 melijk het :hte gegevens: oyota Celica iet circuit van .500,= voor sf reis en opvallende kleur geel en speciale striping worden gewonnen. Óp zondag 12 juni Zwaartepunt In tegenstelling tot bij het vorige model is de basisversie voorzien van een 1.8 liter motor met 4 kleppen per cilinder en multipoint injectie. Bij 5800 tr/min wordt En dan hebben we het i over Thieu Hendriks. Een conferencier met heel veel vil fverstand van auto's of een wl 1 monteur met een soort van 11 Jinstant gezelligheid. Altijd fluitend ten lachend te vinden in de werkplaats gmet ondertussen wel alle aandacht <jvoor uw automobiel en een vakman van huis uit. Moet kunnen, vinden wij. 57 ^t’ Brabantsehoek 4, 5071 NM Jlldenhout, tel. 04241-1532. NATIONALEll IAUTO het maximale vermogen van 115 pk geleverd, terwijl bij een relatief hoog toerental van 4800 het hoogste koppel van 154 Nm beschikbaar is. De conclusie is duidelijk: de 1.8 liter is een echte meerklepper die voor goede prestaties graag veel toeren draait. Er moet zodoende nadrukkelijk veel geschakeld worden om de beloofde cijfers te kunnen behalen. Dan is er namelijk een topsnelheid mogelijk van 200 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,2 seconden. Voorwaar geen slechte waarden, maar er moet wel hard voor gewerkt worden. Toyota past op de nieuwe Celica zowel voor als achter de vertrouwde McPherson verpoten toe. Samen met latief straf afgestelde RUTOCEMTRUM COLLBRIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - TILBURG Tel. 013-634355 Wie letterlijk 'oog in oog' staat met de nieuwe Celica ziet met een beetje f overeenkor bepaalde insecten, dubbele ronde kopla l kijken je vervaarlijk Killeen twee grote voelsprieten ontbreken. Klaplampen zijn volledig uit de mode, rond is in. Een vergelijkbare plaatsing van de lampen zien we i [bijvoorbeeld bij de Honda ICRX en Integra en bij de [Lexus SC 300 of Toyota Soarer. rerk je dat t met hogere afgelegd, rden geremd baar beter ichtingen Rover-dealer Bink het donderdag 31 maart jl handen van de h. P. Ac technisch directeur Rover Nederland, de After Sales Award 1993 in ontvangst mogen nemen. Voor het derde jaar looft de Nederlandse Rover-importeur deze trofee uit. Alle 77 Rover-dealers worden een jaar lang nauwlettend gecontroleerd door bijvoorbeeld enquêtes, het beoordelen van klantendossiers, maar ook op de uitstraling van het bedrijf en eventuele brieven van klanten. Verder past Rover Nederland ook de zogenaamde mysteryshopping toe, waarbij een medewerker van de importeur zich bij de dealer meldt met van te voren '92 '91 '90 '90 '91 '89 '90 '89 tingen cursus op he Varano kost zo'n f.2.5C drie dagen exclusief j hotelovernachting. Liefhebbers kunnen rechtstreeks met de school contact opnemen telefoon (0525) 53730 en fax (0525) 53732. De medewerkers spreken Engels. Wie de cursus.met goed gevolg aflegd krijgt een heus diploma die de kwalificatie "Brillante" vermeldt. Na drie dagen intensief bezig zijn met extreme situaties in een auto, wordt het zeer duidelijk dat een dergelijke cursus eigenlijk verplicht zou moeten zijn voor alle automobilisten. Dat heeft veel meer effect dan het terugbrengen van maximum snelheden en andere pesterijen onder de noemer 'verkeersveiligheid'. Tussen 8 april en 8 mei zijn er in de Holland Casino's in totaal tachtig Fiat Punto's te winnen tijdens de Moederdag-actie. Ook vorig jaar werd door Fiat Auto Nederland en Holland Casino deze actie gehouden, waarbij 80 Cinquecento's konden worden gewonnen. Holland Casino heeft vestigingen in Amsterdam, Breda, Groningen, Rotterdam, Nijmegen, Scheveningen, Valkenburg, Eindhoven en Zandvoort. De te winnen Punto's staan volledig los van de gebruikelijke geldprijzen. In de Jackpotclub is een grote kilometerteller geplaatst die met iedere inzet op de speelautomaten oploopt. De toevalsgenerator bepaalt willekeurig wanneer tussen de 500.000 en 25.000.000 kilometer de Fiat Punto Mystery valt. In iedere tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Holland Casino in Eindhoven. Plaatwerk Wat profiel betreft heeft de nieuwe Celica toch nog duidelijk trekjes van zijn voorganger. De hele Carrosserie is uit bolle, ronde vormen opgebouwd. De in de koetskleur meegespoten bumpers vormen als het ware één geheel met de rest. Aan de voorkant is zelfs al helemaal geen sprake meer van een aparte bumper. Kenmerkend is ook de groef die aan de onderkant van de flanken loopt. Aan de achterzijde zien we forse lichtunits en natuurlijk een derde deur. Het lijkt hierbij dat het paneel waarop het nummerbord is bevestigd ook mee omhoog scharniert. Voor de algehele stevigheid van de carrosserie blijft dit deel echter zitten en is de tildrempel zodoende erg hoog. Verder mist de Celica een zijdelingse bescherming in de vorm van beschermstrips. Dat de portieren erg lang zijn, is te merken als deze bijvoorbeeld keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO worden dicht geslagen. Dan zie je namelijk het plaatwerk bewegen. En ook als de auto met de sleutel wordt geopend of gesloten gaat het plaatwerk rond de portierhendel mee op en neer. De Celica 1.8 is verder voorzien van vijfspaaks wieldoppen, twee buitenspiegels die elektrisch van binnenuit verstelbaar zijn, mistlampen in de voorbumper en een antenne achterop. De nieuwe Toyota Celica oogt duidelijk moderner dan zijn voorganger, vooral door het ssen van ronde x lampen. De auto blinkt uit -=• op het gebied van 1 wegligging, terwijl ook de 1.8 motor tot tevredenheid stemt. De uitrusting is echter beneden de maat, terwijl de prijzen aan de hoge kant zijn. Met de SZ kan name gevoel van een echte sportwagen worden verkregen en dan m« een rondje circuit snelheden wordt c Ook kan later wore en ligt de auto merkbac in bochten. Alle verric van drie dagen lang staan op video. Iedere auto is uitgerust met een camera, terwijl bij iedere oefening de band direct kan worden bekeken. Leerzaam, en bovendien een leuk aandenken. Het Centro Internazionale Guida Sicura heeft een volle agenda, maar geeft cursussen aan iedereen die dat wil. De zitter, maar een 2+2 ligt dichter bij de waarheid. De bescheiden bagageruimte met 283 liter inhoud kan door het neerklappen van de bank tot een aanvaardbare 593 liter worden uitgebreid. Het dashboard is aardig van vormgeving. Onder de halfronde overkapping zitten naast de snelheidsmeter eer toerenteller en de bekende instrumenten waarmee de motortemperatuur en brandstofvoorraad in de gaten worden gehouden. De middenconsole is op een haast natuurlijke wijze met de klokkendeel verbonden. Ook hier bekende elementen als een digitaal klokje, uitstroomopeningen, plaats voor de radio en de bedieningselementen voor de verwarming en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De standaarduitrusting van de Celica 1.8 is niet bepaald royaal. De auto wordt af fabriek geleverd met twee speakers, een wisser op de achterruit met interval, 2 bekerhouders, een gescheidén neerklapbare achterbank, hoogteverstelling op de bestuurdersstoél en een verstelbare stuurkolom. De portierruiten moeten met de hand worden bewogen, terwijl ook een centrale vergrendeling van de portieren ontbreekt. Deze onderdelen zijn wel als 'comfortpakket' te bestellen. De optielijst vermeldt verder ook een airbag, ABS, metaalkleur en een elektrisch bediend schuif/kanteldak. Lichtmetalen wielen worden als accessoire geleverd. schokdempers en het lage zwaartepunt van de auto, zorgen deze voor een uitstekende wegligging. Op dit punt scoort de Celica als de beste en overtreft hij menig concurrent. Zeer neutraal worden alle soorten bochten met hoge snelheden aangesneden. Door de standaard stuurbekrachtiging zijn manouevres van groot tot klein makkelijk te maken, zonder het gevoel in het stuurwiel te verliezen. De bediening gaat zonder uitzondering licht, zodat de gewenningsperiode erg kort is. Vooral bij het rijden over ernstige wegoneffenheden is te merken dat Toyota hard gewerkt heeft aan de stijfheid van de carrosserie, die ten Fijnafstemming Via de portieren kan een lakkelijke toegang worden verkregen tot de sportieve voorstoelen, die zowel aan bovenbenen en lenden uitstekend steun geven. De randen zijn bekleed met een zwarte stof; de middenbanen zien er wat vrolijker uit. De rugleuning kan met een hendel in grote stappen worden versteld, terwijl met een draaiknop een perfecte fijnafstemming kan worden verkregen. Achterin is het allemaal wat minder gesteld. Toyota spreekt wel van een 4- N S rantie ■gelijk) 1983 Verder is het belangrijk om alle bewegingen soepel te laten verlopen. Wie te ruig een bocht instuurt, mag ook een ruige reactie van de auto verwachten. En vooral niet teveel sturen: een S-bocht kan met twee stuurbewegingen worden genomen, terwijl de gemiddelde automobilist al snel vier keer zijn stuur van richting veranderd. En dan de apotheose: na tweëeneenhalve dag oefenen mogen we het circuit op met de Alfa 75,155 en 164. Als snoepje haalt De Adamich een drietal Alfa's SZ van stal. Auto's die bij Ferrari- cursisten meteen worden ingezet, maar die voor de Alfa-groepen als toetje worden gepresenteerd. bijgehouden waar en hoeveel Punto's inmiddels zijn gewonnen. Op moederdag, Aftrek De 1.8 motor presteert goed en draait graag veel toeren, maar springt gelukkig redelijk spaarzaam met de brandstof om. Een gemiddelde van 1 op 11,5 is uitstekend haalbaar. De Toyota Celica is er in twee uitvoeringen. Aan de basis staat de door ons gereden 1.8. toepass Deze auto werd aanvankelijk koplam geïntroduceerd voor f .49.995,=op het c Toyota-importeur Louwman E Parqui verzuimde daarbij te zeggen dat slechts de eerste vierhonderd exemplaren voor dit bedrag konden worden aangeboden. Deze auto's waren in zo'n korte tijd verkocht, dat dezelfde Celica nu f.52.610,= moet kosten. Tellen we daarbij het comfortpakket (f.950,=), ABS (f.3.790,=) en een airbag (f.2.595,=) dan komt een beetje aangeklede Celica 1.8 uit op f.59.945,= zonder lichtmetalen velgen. Wie het grove geweld van de 175 pk sterke 2 liter wenst is al direct f.71.415,= kwijt ook zonder airbag en ABS, maar gelukkig met centrale vergrendeling en elektrisch bediende portierruiten. De Celica is over het geheel genomen niet bepaald goedkoop. Er zijn concurrenten die een aanzienlijk completere auto Technische Merk en type: Toyot 1.8 Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1762 cc Boring x slag: 81 x 85,5 mm Vermogen: 115 pk bij 5800 tr/min Koppel: 154 Nm bij 4800 tr/min Afmetingen: lengte 4,425 meter, breedte 1,75 meter Gewicht: 1095 kg Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 10,2 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,8 liter/100 km bij 120 km/u 7,4 liter/100 km stadsverkeer 8,9 liter/100 km Prijs: f.52.610,= voor minder geld bieden. Maar Toyota heeft nu eenmaal een vaste plaats in het coupé-segment, zodat de geplande 900 auto's voor dit jaar gretig aftrek zullen vinden. In het coupé-segment heeft Toyota een traditie hoog te houden. We hebben namelijk nu al met de zesde generatie Celica te maken. Dat de concurrentie in dit kleine deel van de markt groot is, daar merkt Toyota op dit moment weinig van. De eerste vierhonderd Celica's werden in enkele weken tijd verkocht. We reden met de basis versie, de xeeft op aangebrachte defecten, jl. uit Scoort een dealer op al deze Aanraad, punten uitstekend, dan wordt Rover grote kans gemaakt op de After Sales Award. Er kan er echter maar één de beste zijn en dat is over 1993 de Tilburgse Rover-dealer Bink. De prijs is niet alleen een compliment voor het management, maar vooral ook voor de andere leden van de familie Bink en werkplaatschef Peter Dirks en zijn medewerkers. Er gaat een enorme stimulans uit van de After Sales Award. P. Aanraad: «Bink is nu 7 jc Rover-dealer en is goed m de organisatie meegegroeid. Vooral Peter Dirks heeft natuurlijk met de service te maken in de werkplaats. De klant moet ten allen tijde mobiel gehouden worden en hij weet die taak uitstekend uit te voeren». De After Sales Award stelt de kop van een Viking voor, een beeldmerk uit het rijke verleden van Rover. Bink mag het winnen van deze prijs een jaar lang in publiciteitsuitingen noemen. vestiging van Holland Casino wordt on een scorebord

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23