TOYOTA CELICA 1.8
Bink in
de prijzen
Oog in
oog
De leukste (5
thuis
Iers
t!
Centro Internazionale Guida Sicura
1ST
)RN
- tal
I
I
OCCASIONS
SHOW
len
DE AUTOMAAT
DETILBURGSE KOERIER
94 pagina 2
id
1.8 liter.
me
lig uit
.nov. 1984
m
.1984
.1988
.1989
.1989
.1990
.1992
.1993
o ene
ileme
trisch
L
sn 25
ie Fit
)km,
Vervolg van pagina 1
Video
gekeurd I
AUTOBEDRIJF JAN BERTENS BV
NNIS
84
6743m 1987
16838 m 1987
12053 m 1985
8547 m 1989
4187 m 1986
12753 m 1989
3338 m 1986
6144 m 1986
14000 m 1990
4600 m 1986
3449 m 1986
5715 m 1990
7049 m 1991
6748 m 1986
34091km 1986
'89
'88
■86
'89
.'91
.'89
'92
.'90
.'89
3t.De
alt
issen
veei
relc
LEEUWEKEUR
.BURG
341
en en rijklaar.
OIRLE
opzichte van het vorige model
sterk verbeterd is. Van
voelbare torsie is absoluut
geen sprake.
jaar
met
ÏUW6 voxxvu x.
s fantasie
am sten met
i. De
alampen
taan,
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 april 1994 - pagina 3
5*0
melijk het
:hte
gegevens:
oyota Celica
iet circuit van
.500,= voor
sf reis en
opvallende kleur geel en
speciale striping worden
gewonnen. Óp zondag 12 juni
Zwaartepunt
In tegenstelling tot bij het
vorige model is de
basisversie voorzien van een
1.8 liter motor met 4 kleppen
per cilinder en multipoint
injectie. Bij 5800 tr/min wordt
En dan hebben we het
i over Thieu Hendriks. Een
conferencier met heel veel vil
fverstand van auto's of een wl
1 monteur met een soort van 11
Jinstant gezelligheid. Altijd fluitend
ten lachend te vinden in de werkplaats
gmet ondertussen wel alle aandacht
<jvoor uw automobiel en een vakman
van huis uit.
Moet kunnen, vinden wij.
57 ^t’
Brabantsehoek 4, 5071 NM
Jlldenhout, tel. 04241-1532.
NATIONALEll
IAUTO
het maximale vermogen van
115 pk geleverd, terwijl bij een
relatief hoog toerental van
4800 het hoogste koppel van
154 Nm beschikbaar is. De
conclusie is duidelijk: de 1.8
liter is een echte meerklepper
die voor goede prestaties
graag veel toeren draait. Er
moet zodoende nadrukkelijk
veel geschakeld worden om
de beloofde cijfers te kunnen
behalen. Dan is er namelijk
een topsnelheid mogelijk van
200 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 10,2 seconden.
Voorwaar geen slechte
waarden, maar er moet wel
hard voor gewerkt worden.
Toyota past op de nieuwe
Celica zowel voor als achter
de vertrouwde McPherson
verpoten toe. Samen met
latief straf afgestelde
RUTOCEMTRUM
COLLBRIS
TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - TILBURG
Tel. 013-634355
Wie letterlijk 'oog in oog' staat
met de nieuwe Celica ziet met
een beetje f
overeenkor
bepaalde insecten,
dubbele ronde kopla
l kijken je vervaarlijk
Killeen twee grote
voelsprieten ontbreken.
Klaplampen zijn volledig uit
de mode, rond is in. Een
vergelijkbare plaatsing van
de lampen zien we
i [bijvoorbeeld bij de Honda
ICRX en Integra en bij de
[Lexus SC 300 of Toyota Soarer.
rerk je dat
t met hogere
afgelegd,
rden geremd
baar beter
ichtingen
Rover-dealer Bink het
donderdag 31 maart jl
handen van de h. P. Ac
technisch directeur Rover
Nederland, de After Sales
Award 1993 in ontvangst
mogen nemen. Voor het derde
jaar looft de Nederlandse
Rover-importeur deze trofee
uit. Alle 77 Rover-dealers
worden een jaar lang
nauwlettend gecontroleerd
door bijvoorbeeld enquêtes,
het beoordelen van
klantendossiers, maar ook op
de uitstraling van het bedrijf
en eventuele brieven van
klanten. Verder past Rover
Nederland ook de
zogenaamde
mysteryshopping toe, waarbij
een medewerker van de
importeur zich bij de dealer
meldt met van te voren
'92
'91
'90
'90
'91
'89
'90
'89
tingen
cursus op he
Varano kost zo'n f.2.5C
drie dagen exclusief j
hotelovernachting.
Liefhebbers kunnen
rechtstreeks met de school
contact opnemen telefoon
(0525) 53730 en fax (0525) 53732.
De medewerkers spreken
Engels. Wie de cursus.met
goed gevolg aflegd krijgt een
heus diploma die de
kwalificatie "Brillante"
vermeldt. Na drie dagen
intensief bezig zijn met
extreme situaties in een auto,
wordt het zeer duidelijk dat
een dergelijke cursus
eigenlijk verplicht zou moeten
zijn voor alle automobilisten.
Dat heeft veel meer effect dan
het terugbrengen van
maximum snelheden en
andere pesterijen onder de
noemer 'verkeersveiligheid'.
Tussen 8 april en 8 mei zijn er
in de Holland Casino's in
totaal tachtig Fiat Punto's te
winnen tijdens de
Moederdag-actie. Ook vorig
jaar werd door Fiat Auto
Nederland en Holland Casino
deze actie gehouden, waarbij
80 Cinquecento's konden
worden gewonnen. Holland
Casino heeft vestigingen in
Amsterdam, Breda,
Groningen, Rotterdam,
Nijmegen, Scheveningen,
Valkenburg, Eindhoven en
Zandvoort. De te winnen
Punto's staan volledig los van
de gebruikelijke geldprijzen.
In de Jackpotclub is een grote
kilometerteller geplaatst die
met iedere inzet op de
speelautomaten oploopt. De
toevalsgenerator bepaalt
willekeurig wanneer tussen
de 500.000 en 25.000.000
kilometer de Fiat Punto
Mystery valt. In iedere
tijdens een feestelijke
bijeenkomst in het Holland
Casino in Eindhoven.
Plaatwerk
Wat profiel betreft heeft de
nieuwe Celica toch nog
duidelijk trekjes van zijn
voorganger. De hele
Carrosserie is uit bolle, ronde
vormen opgebouwd. De in de
koetskleur meegespoten
bumpers vormen als het ware
één geheel met de rest. Aan
de voorkant is zelfs al
helemaal geen sprake meer
van een aparte bumper.
Kenmerkend is ook de groef
die aan de onderkant van de
flanken loopt. Aan de
achterzijde zien we forse
lichtunits en natuurlijk een
derde deur. Het lijkt hierbij
dat het paneel waarop het
nummerbord is bevestigd ook
mee omhoog scharniert. Voor
de algehele stevigheid van de
carrosserie blijft dit deel
echter zitten en is de
tildrempel zodoende erg
hoog. Verder mist de Celica
een zijdelingse bescherming
in de vorm van
beschermstrips. Dat de
portieren erg lang zijn, is te
merken als deze bijvoorbeeld
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
worden dicht geslagen. Dan
zie je namelijk het plaatwerk
bewegen. En ook als de auto
met de sleutel wordt geopend
of gesloten gaat het
plaatwerk rond de
portierhendel mee op en neer.
De Celica 1.8 is verder
voorzien van vijfspaaks
wieldoppen, twee
buitenspiegels die elektrisch
van binnenuit verstelbaar
zijn, mistlampen in de
voorbumper en een antenne
achterop.
De nieuwe Toyota Celica oogt
duidelijk moderner dan zijn
voorganger, vooral door het
ssen van ronde
x lampen. De auto blinkt uit
-=• op het gebied van
1 wegligging, terwijl ook de 1.8
motor tot tevredenheid stemt.
De uitrusting is echter
beneden de maat, terwijl de
prijzen aan de hoge kant zijn.
Met de SZ kan name
gevoel van een echte
sportwagen worden
verkregen en dan m«
een rondje circuit
snelheden wordt c
Ook kan later wore
en ligt de auto merkbac
in bochten. Alle verric
van drie dagen lang staan op
video. Iedere auto is uitgerust
met een camera, terwijl bij
iedere oefening de band
direct kan worden bekeken.
Leerzaam, en bovendien een
leuk aandenken.
Het Centro Internazionale
Guida Sicura heeft een volle
agenda, maar geeft cursussen
aan iedereen die dat wil. De
zitter, maar een 2+2 ligt
dichter bij de waarheid. De
bescheiden bagageruimte
met 283 liter inhoud kan door
het neerklappen van de bank
tot een aanvaardbare 593 liter
worden uitgebreid.
Het dashboard is aardig van
vormgeving. Onder de
halfronde overkapping zitten
naast de snelheidsmeter eer
toerenteller en de bekende
instrumenten waarmee de
motortemperatuur en
brandstofvoorraad in de
gaten worden gehouden. De
middenconsole is op een
haast natuurlijke wijze met de
klokkendeel verbonden. Ook
hier bekende elementen als
een digitaal klokje,
uitstroomopeningen, plaats
voor de radio en de
bedieningselementen voor de
verwarming en elektrisch
verstelbare buitenspiegels.
De standaarduitrusting van
de Celica 1.8 is niet bepaald
royaal. De auto wordt af
fabriek geleverd met twee
speakers, een wisser op de
achterruit met interval, 2
bekerhouders, een
gescheidén neerklapbare
achterbank, hoogteverstelling
op de bestuurdersstoél en een
verstelbare stuurkolom. De
portierruiten moeten met de
hand worden bewogen,
terwijl ook een centrale
vergrendeling van de
portieren ontbreekt. Deze
onderdelen zijn wel als
'comfortpakket' te bestellen.
De optielijst vermeldt verder
ook een airbag, ABS,
metaalkleur en een elektrisch
bediend schuif/kanteldak.
Lichtmetalen wielen worden
als accessoire geleverd.
schokdempers en het lage
zwaartepunt van de auto,
zorgen deze voor een
uitstekende wegligging. Op
dit punt scoort de Celica als
de beste en overtreft hij menig
concurrent. Zeer neutraal
worden alle soorten bochten
met hoge snelheden
aangesneden. Door de
standaard
stuurbekrachtiging zijn
manouevres van groot tot
klein makkelijk te maken,
zonder het gevoel in het
stuurwiel te verliezen. De
bediening gaat zonder
uitzondering licht, zodat de
gewenningsperiode erg kort
is. Vooral bij het rijden over
ernstige wegoneffenheden is
te merken dat Toyota hard
gewerkt heeft aan de stijfheid
van de carrosserie, die ten
Fijnafstemming
Via de portieren kan een
lakkelijke toegang worden
verkregen tot de sportieve
voorstoelen, die zowel aan
bovenbenen en lenden
uitstekend steun geven. De
randen zijn bekleed met een
zwarte stof; de middenbanen
zien er wat vrolijker uit. De
rugleuning kan met een
hendel in grote stappen
worden versteld, terwijl met
een draaiknop een perfecte
fijnafstemming kan worden
verkregen. Achterin is het
allemaal wat minder gesteld.
Toyota spreekt wel van een 4-
N S
rantie
■gelijk)
1983
Verder is het belangrijk om
alle bewegingen soepel te
laten verlopen. Wie te ruig
een bocht instuurt, mag ook
een ruige reactie van de auto
verwachten. En vooral niet
teveel sturen: een S-bocht kan
met twee stuurbewegingen
worden genomen, terwijl de
gemiddelde automobilist al
snel vier keer zijn stuur van
richting veranderd. En dan de
apotheose: na
tweëeneenhalve dag oefenen
mogen we het circuit op met
de Alfa 75,155 en 164. Als
snoepje haalt De Adamich
een drietal Alfa's SZ van stal.
Auto's die bij Ferrari-
cursisten meteen worden
ingezet, maar die voor de
Alfa-groepen als toetje
worden gepresenteerd.
bijgehouden waar en hoeveel
Punto's inmiddels zijn
gewonnen. Op moederdag,
Aftrek
De 1.8 motor presteert goed en
draait graag veel toeren,
maar springt gelukkig
redelijk spaarzaam met de
brandstof om. Een
gemiddelde van 1 op 11,5 is
uitstekend haalbaar.
De Toyota Celica is er in twee
uitvoeringen. Aan de basis
staat de door ons gereden 1.8. toepass
Deze auto werd aanvankelijk koplam
geïntroduceerd voor f .49.995,=op het c
Toyota-importeur Louwman E
Parqui verzuimde daarbij te
zeggen dat slechts de eerste
vierhonderd exemplaren voor
dit bedrag konden worden
aangeboden. Deze auto's
waren in zo'n korte tijd
verkocht, dat dezelfde Celica
nu f.52.610,= moet kosten.
Tellen we daarbij het
comfortpakket (f.950,=), ABS
(f.3.790,=) en een airbag
(f.2.595,=) dan komt een beetje
aangeklede Celica 1.8 uit op
f.59.945,= zonder lichtmetalen
velgen. Wie het grove geweld
van de 175 pk sterke 2 liter
wenst is al direct f.71.415,=
kwijt ook zonder airbag en
ABS, maar gelukkig met
centrale vergrendeling en
elektrisch bediende
portierruiten. De Celica is
over het geheel genomen niet
bepaald goedkoop. Er zijn
concurrenten die een
aanzienlijk completere auto
Technische
Merk en type: Toyot
1.8
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1762 cc
Boring x slag: 81 x 85,5 mm
Vermogen: 115 pk bij 5800
tr/min
Koppel: 154 Nm bij 4800 tr/min
Afmetingen: lengte 4,425
meter, breedte 1,75 meter
Gewicht: 1095 kg
Prestaties: topsnelheid 200
km/u
acceleratie 0-100 in 10,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,8
liter/100 km
bij 120 km/u 7,4 liter/100 km
stadsverkeer 8,9 liter/100 km
Prijs: f.52.610,=
voor minder geld bieden.
Maar Toyota heeft nu
eenmaal een vaste plaats in
het coupé-segment, zodat de
geplande 900 auto's voor dit
jaar gretig aftrek zullen
vinden.
In het coupé-segment
heeft Toyota een
traditie hoog te
houden. We hebben
namelijk nu al met de
zesde generatie
Celica te maken. Dat
de concurrentie in dit
kleine deel van de
markt groot is, daar
merkt Toyota op dit
moment weinig van.
De eerste
vierhonderd Celica's
werden in enkele
weken tijd verkocht.
We reden met de
basis versie, de
xeeft op aangebrachte defecten,
jl. uit Scoort een dealer op al deze
Aanraad, punten uitstekend, dan wordt
Rover grote kans gemaakt op de
After Sales Award. Er kan er
echter maar één de beste zijn
en dat is over 1993 de
Tilburgse Rover-dealer Bink.
De prijs is niet alleen een
compliment voor het
management, maar vooral
ook voor de andere leden van
de familie Bink en
werkplaatschef Peter Dirks en
zijn medewerkers. Er gaat een
enorme stimulans uit van de
After Sales Award.
P. Aanraad: «Bink is nu 7 jc
Rover-dealer en is goed m
de organisatie meegegroeid.
Vooral Peter Dirks heeft
natuurlijk met de service te
maken in de werkplaats. De
klant moet ten allen tijde
mobiel gehouden worden en
hij weet die taak uitstekend
uit te voeren».
De After Sales Award stelt de
kop van een Viking voor, een
beeldmerk uit het rijke
verleden van Rover. Bink mag
het winnen van deze prijs een
jaar lang in
publiciteitsuitingen noemen.
vestiging van Holland Casino
wordt on een scorebord