7Z7Z COMPLETE SUZUKI SWIFT 1.0 GLS CENTRO INTERNAZIONALE GUIDA SICURA EOMBH'C J Ej 1 L 4 1 EN GE EN ce” GE Brillcmte 4,80 Opvolger BMWZ1 1 I |Z lM?um Bijlage van: DeTilburgseKoerier U_/| OCCASIONS SHOW - Publiciteitsgeil Sommige instellingen en diensten staan in Nederland in hoog aanzien. Toch kan de geloofwaardigheid behoorlijk worden aangetast als directeuren of voorzitters uit pure publici tei tsgeilheid uitspraken doen die kant noch wal raken. Harry van den Bergh, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland vond blijkbaar dat het te lang geleden was, dat hij in de vaderlandse pers werd geciteerd. "Kom, laten we er weer eens een extreme denkwijze tegenaan gooien", moet hij gedacht hebben. Hij probeerde zijn populariteit te verhogen door te roepen dat auto's die harder kunnen dan 140 km/u niet meer verkocht moeten worden. Ook hier weer blijkt het ontbreken van elke realiteitszin. Er zijn in de huidige autoflora nauwelijks modellen te noemen die de 140 km/u niet halen, zodat simpel geconcluduceerd, ruim procent van alle auto's niet meer volgens Veilig Verkeer Nederland verkocht mogen worden. Van den Bergh ontkracht zijn beweringen direct om ruiterlijk toe te geven dat hij zelf de gestelde snelheidslimieten wel eens aan zijn laars lapt. Niet bepaald een consequente voorzitter, lijkt mij. Volgens hem vertoont iedereen die 140 km/u rijdt 'machogedrag' en noemt hij auto's die 180 kunnen 'snelle wagens'. Laat hem eens even door wat folders bladeren en tot de conclusie komen dat een gemiddelde middenklasser makkelijk deze snelheid haalt. jn Oplage: 97.200 ex. Donderdag 7 april 1994 0-81200 Id I - 82763 1-2071 sling etel, hogen ‘auto's ebbenden er 1993 xpril 1994, elke 95 n donderdag 14 <rg I ing iken. Tony Vos Lees verder op pagina 3 Autotest: Nissan Primera Lees verder 1.6 LX Airco in dit nummer 3 - 434268 pag. 5 pag. 7 o.a.: NEWS E) Toyota Celica 1.8 pag. 3 Import-auto's in de VS w als )eciale ibieding erkartikelen irplein 72 yhoef. Jaargang 6 Nummer 14 ing wij PRIJZEN! innen de :entra: zeer item. mi kan in st ten dng en ers te 1 ed bel >rden inc ivoorst LEEUWEKEUR msstation) VIMER REKEN >.00 tot 21.00 uur Hilvarenbeek. VIMER iet lycra 'Naturana" 0-85-90 ’,50 m 3UES /lidden- en iubsidie- solatie en sling energie- inisterie van dkantoor, ivenge- ng gegeven. ters van ibsidieregeli-- jinige cv-ketel, sgelen. geopend op It de ze onzin, ...icht r hoor, de aap r. Iedere r doden 1 waar PUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - TILBURG Tel. 013-634355 rv i maken een le cursus uit. r rijden we rrschijnlijk Adamich op zijn Centro Internazionale Guida Sicura voorschotelt. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. baar'. Dit zijn dan nvalvan DEMEM/ESAAB 900S COUPÉ VANAF KAPR/ifNDNZF S/fOWWM SAAB ZUICOOSTbv ^^f^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 in basisuitvoering. Deze auto is al enige tijd geleden aangekondigd voor een prijs van f.42.700,=. Dit model mist opzichte van de Executive de airbag, centrale vergrendelii ABS. BMW Nederland heeft echter in het kader van een wereldwijde policy ervoor gekozen de basisversie van de Compact toch te voorzien van ABS, zodat de prijs toeneemt tot f.43.950,=. cursisten in deze oefening volledig radeloos te maken. En dan het rijden op het circuit, want daar hebben alle cursisten op gewacht. Makkelijk lijkt het, moeilijk is het. Het op een ideale wijze aansnijden van bochten is geen sinecure. Er wordt teveel gestuurd, te vroeg ingestuurd en te hard gereden. Stelregel is dat je het eerste deel van een bocht moet opofferen om in het tweede deel sneller eruit te kunnen kómen. Wie gillende banden hoort denkt wellicht sportief te rijden, maar verliest alleen maar grip en snelheid. 1994 pagina 20 De nieuwe, kleine BMW 316i Compact verschijnt deze maand (23 april) bij de Nederlandse dealers in een complete Executive-uitvoering met onder meer ABS, stuurbekrachtiging, toerenteller, getint glas, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare buitenspiegels, airbag en centrale vergrendeling. Deze auto kost f.45.950,=. Daarna volgt in juni de 316i Compact een onbestuurbare auto. Daarom moet je leren vlak voor het ómzeilen van een obstakel eerst de remmer volledig lós te laten en na opzij sturen weer door te remmen. Het lijkt allemaal simpel, maar het expres oproepen van een noodsituatie valt niet altijd mee. Ook wordt er nog geremd in een bocht, waarbij de auto volledig om zijn as gaat. Minder toepasbaar in het dagelijks verkeer, maar zeer spectaculair is de oefening waarbij we een Alfa 75 volledig driftend rond pionnen moeten voeren. Eerst rustig in de eerste versnelling een rondje draaien, daarna kortstondig vol op het gas en proberen het uitbreken met tegensturen te neutraliseren. Wie dit goed te pakken heeft, mag proberen de auto alleen met gas en tegensturen de auto volledig rond te krijgen. Inderdaad is dit in het dagelijks verkeer moeilijk toe te passen, maar het draagt wel bij aan het gevoel wat je in een auto hoort te hebben. Bij deze oefening staan de instructeurs overigens met een walky-talky buiten te auto aanwijzingen te geven. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Waar kun je tegenwoordig nog in een ideale lijn een bocht door. Of volledig driftend een hoek om komen zeilen. Of wat dacht je van remoefeningen, waarbij de auto in eerste instantie volledig in de tegengestelde richting uitkomt. Ex-Formule 1- coureur Andrea de Adamich heeft in Varano, nabij Parma in Noord-Italië, zijn eigen school opgericht, waar cursisten les krijgen in extreme verkeerssituaties. rijden. Het is vooral van groot belang dat je als automobilist weet wat voor onverwachte reakties een auto kan geven. Hoe eerder problemen worden onderkend, hoe sneller een gevaarlijke situatie kan worden voorkomen. Als schoolkinderen wordt ons in het eerste praktijkuur de zithouding achter het stuur aangeleerd. Niet 'sportief' met de armen gestrekt, maar juist extreem dicht op het stuur zodat bij iedere stuurbeweging de schouders in de stoel blijven. En de handen? netjes op kwart over negen. Op deze manier kan het snelst worden gereageerd. In 90 procent van alle bochten kunnen de handen ook rustig op kwart over negen blijven staan. Volgens instructeur en coureur Antonio Tamburini maakt de gemiddelde automobilist veel te veel stuurbewegingen. En na één rondje over het circuit samen voorzien van een toerenteller, sportief stuurwiel en nieuwe bekleding. De bekende 1.0 liter motor levert een vermogen van 53 pk bij 5700 tr/min en een koppel van 76 Nm bij 3300 tr/min. Hiermee is de Swift niet alleen vlot in het hedendaagse verkeer, maar gaat ook zeer zuinig met de brandstof om. In het stadsverkeer neemt de auto genoegen met slechts 6 liter op 100 kilometer. De Swift 1.0 GLS driedeurs kost f.22.495,=. Er werd al langere tijd gespeculeerd over een nieuwe BMW roadster, ter opvolging van de Zl. Op 31 maart jl. heeft Dr. Helmut Panke, voorzitter van de directie van BMW (US) Holding Corp, op de New York Auto Show bekend gemaakt, dat een dergelijk voertuig vanaf 1995, dus al volgend jaar, zal worden gemaakt in de nieuwe BMW-fabriek in South Carolina in de Verenigde Staten. In het plaatsje Spartanburg komt de nieuwe tweezitter van de band en zal van daaruit over de hele wereld worden verkocht. De sportieve tweezitter met uitstekende rij- eigenschappen en moderne technieken zet de lijn voort die met de 328 in de jaren dertig werd ingezet en later met de 507 en Zl navolging kreeg. Drie dagen lang wordt het hard werken, 's Morgens om 9.00 uur begint de dag met een half uurtje theorie waar de basisbeginselen van snel en veilig rijden worden bijgebracht. Onderbroken ureune door een korte lunch duurt de gemaakt dag tot ruim na vijf uur in de om hard middag. Intensief, zeer diep intra{ leerzaam en natuurlijk heel leuk, dat is de cursus die De Zithouding In de eerste minuten van de theorie wordt snel duidelijk ‘rt dat het hier niet gaat om hard rijden. Het gaspedaal diep intrapen dat kan iedere automobilist. Belangrijker is het om snel en vooral veilig te Maar waarom stelt WN-voorzitter deze zult u zich wellic afvragen? Ja h~. komt uit de mouw, dag vallen er vier i in het verkeer. En i vallen die doden doorgaans? Juist, grotendeel in de bebouwde kom en op 80 km/u-wegen en niet op de autosnelwegen waar door 'snelle wagens 140 km/u wordt gereden. Tot slot noemt Van Den Bergh het invoeren van snelheidsbegrenze 'politiek onhaalbac zal wel niet meer z: een spontane aanv realiteitszin... met hem, blijken wij dat ook te doen. In Varano beschikt de school niet alleen over het circuit, maar ook over een tweetal asfaltvlaktes die met sproeiinstallaties spekglad gemaakt kunnen worden. De school vindt in Alfa Romeo een belangrijke sponsor. Daarom wordt er gereden in uitsluitend Alfa 6 cilinders: de 164 en 155 met voorwielaandrijving, de oude 75 als achterwielaandrijver en een enkele 155 Q4 met 4 cilinder motor en vierwielaandrijving. Alfa heeft zelfs van de laatste serie 75 V6 een aantal nieuwe exemplaren achter gehouden om school over enige tijd nieuw lesmateriaal te kunnen geven. Achterwielaandrijvers sterven ook bij Alfa uit. Op basis van de Suzuki 1.0 GL biedt importeur Nimag via haar Nederlandse dealers de extra compleet aangeklede Swift 1.0 GLS. Tegen een meerprijs van f.500,wordt een pakket sportie ve extra's aangeboden, die normaal tweeduizend gulden zouden moeten kosten. De GLS wordt gespoten in een zwart metallic kleur en voorzien van fraaie wieldoppen. Vergelijkbaar aan de GTi is de bovenkant van de bumpers meegespoten, terwijl de flanken zijn voorzien van stootlijsten. Het interieur is Skid-cars Het meest ingewikkelde is het sn rijden met de Skid-cars. 3n Hierbij kunnen op ia net hydraulische wijze de voor- en achterzijde worden opgetild om het verlies van grip te simuleren. Een voor- en achterwielaandrijver reageren hier totaal verschillend. Regelmatig staan we in iedere willekeurig richting gedraaid op het circuit. Gewoon nog een keer proberen. De instructeurs hebben er zichtbaar genoegen in, om de Remmen Remoefeningen i groot deel van de Met zo'n 70 km/u rar een onwaar ad gedeelte op het wegdek. i rechter wielen dervinden geen grip, de ker wel. We stampen vol op rem. Het resultaat, de auto iai vliegensvlug 180 iden. De tweede keer is het bedoeling de rem los te en op het moment van breken en de auto met jensturen weer op de rechte ers te krijgen. Als we dit ed beheersen mag het ABS ingeschakeld, stelbaar! Vol op de spend blijft de auto woon rechtdoor rijden. Er n enkele theoretische vallen te bedenken dat ABS remweg verlengd, maar or de gemiddelde tomobilist is dit een 2 iligheid verhogend it mmen en uitwijkei el verkeerssituaties orkomen. Wie echter akkerend remt, krijgt wel de rtste remweg, maar heeft |l 7H28I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21