7Z7Z
COMPLETE SUZUKI
SWIFT 1.0 GLS
CENTRO INTERNAZIONALE GUIDA SICURA
EOMBH'C J
Ej
1
L 4 1
EN
GE
EN
ce”
GE
Brillcmte
4,80
Opvolger
BMWZ1
1 I
|Z
lM?um
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
U_/|
OCCASIONS
SHOW
-
Publiciteitsgeil
Sommige instellingen en
diensten staan in
Nederland in hoog
aanzien. Toch kan de
geloofwaardigheid
behoorlijk worden
aangetast als directeuren
of voorzitters uit pure
publici tei tsgeilheid
uitspraken doen die kant
noch wal raken. Harry van
den Bergh, voorzitter van
Veilig Verkeer Nederland
vond blijkbaar dat het te
lang geleden was, dat hij
in de vaderlandse pers
werd geciteerd. "Kom,
laten we er weer eens een
extreme denkwijze
tegenaan gooien", moet
hij gedacht hebben. Hij
probeerde zijn
populariteit te verhogen
door te roepen dat auto's
die harder kunnen dan 140
km/u niet meer verkocht
moeten worden. Ook hier
weer blijkt het ontbreken
van elke realiteitszin. Er
zijn in de huidige
autoflora nauwelijks
modellen te noemen die
de 140 km/u niet halen,
zodat simpel
geconcluduceerd, ruim
procent van alle auto's
niet meer volgens Veilig
Verkeer Nederland
verkocht mogen worden.
Van den Bergh ontkracht
zijn beweringen direct om
ruiterlijk toe te geven dat
hij zelf de gestelde
snelheidslimieten wel
eens aan zijn laars lapt.
Niet bepaald een
consequente voorzitter,
lijkt mij. Volgens hem
vertoont iedereen die 140
km/u rijdt 'machogedrag'
en noemt hij auto's die 180
kunnen 'snelle wagens'.
Laat hem eens even door
wat folders bladeren en
tot de conclusie komen dat
een gemiddelde
middenklasser makkelijk
deze snelheid haalt.
jn
Oplage: 97.200 ex.
Donderdag 7 april 1994
0-81200
Id
I - 82763
1-2071
sling
etel,
hogen
‘auto's
ebbenden
er 1993
xpril 1994, elke
95
n donderdag 14
<rg
I
ing
iken.
Tony Vos
Lees verder op pagina 3
Autotest:
Nissan Primera
Lees verder
1.6 LX Airco
in dit nummer
3 - 434268
pag. 5
pag. 7
o.a.:
NEWS
E)
Toyota Celica 1.8
pag. 3
Import-auto's
in de VS
w als
)eciale
ibieding
erkartikelen
irplein 72
yhoef.
Jaargang 6
Nummer 14
ing
wij
PRIJZEN!
innen de
:entra:
zeer
item.
mi kan in
st ten
dng en
ers te 1
ed bel
>rden inc
ivoorst
LEEUWEKEUR
msstation)
VIMER
REKEN
>.00 tot 21.00 uur
Hilvarenbeek.
VIMER
iet lycra
'Naturana"
0-85-90
’,50
m
3UES
/lidden- en
iubsidie-
solatie en
sling energie-
inisterie van
dkantoor,
ivenge-
ng gegeven.
ters van
ibsidieregeli--
jinige cv-ketel,
sgelen.
geopend op
It de
ze onzin,
...icht
r hoor, de aap
r. Iedere
r doden
1 waar
PUTOCENTRUM
COLLARIS
TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - TILBURG
Tel. 013-634355
rv
i maken een
le cursus uit.
r rijden we
rrschijnlijk
Adamich op zijn Centro
Internazionale Guida Sicura
voorschotelt.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
baar'. Dit
zijn dan
nvalvan
DEMEM/ESAAB
900S COUPÉ VANAF
KAPR/ifNDNZF
S/fOWWM
SAAB
ZUICOOSTbv
^^f^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
in basisuitvoering. Deze auto is al enige tijd geleden
aangekondigd voor een prijs van f.42.700,=. Dit model mist
opzichte van de Executive de airbag, centrale vergrendelii
ABS. BMW Nederland heeft echter in het kader van een
wereldwijde policy ervoor gekozen de basisversie van de
Compact toch te voorzien van ABS, zodat de prijs toeneemt tot
f.43.950,=.
cursisten in deze oefening
volledig radeloos te maken.
En dan het rijden op het
circuit, want daar hebben alle
cursisten op gewacht.
Makkelijk lijkt het, moeilijk is
het. Het op een ideale wijze
aansnijden van bochten is
geen sinecure. Er wordt teveel
gestuurd, te vroeg ingestuurd
en te hard gereden. Stelregel
is dat je het eerste deel van
een bocht moet opofferen om
in het tweede deel sneller
eruit te kunnen kómen.
Wie gillende banden hoort
denkt wellicht sportief te
rijden, maar verliest alleen
maar grip en snelheid.
1994 pagina 20
De nieuwe, kleine BMW 316i Compact verschijnt deze maand
(23 april) bij de Nederlandse dealers in een complete
Executive-uitvoering met onder meer ABS, stuurbekrachtiging,
toerenteller, getint glas, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare buitenspiegels,
airbag en centrale vergrendeling.
Deze auto kost f.45.950,=. Daarna volgt in juni de 316i Compact
een onbestuurbare auto.
Daarom moet je leren vlak
voor het ómzeilen van een
obstakel eerst de remmer
volledig lós te laten en na
opzij sturen weer door te
remmen. Het lijkt allemaal
simpel, maar het expres
oproepen van een
noodsituatie valt niet altijd
mee. Ook wordt er nog
geremd in een bocht, waarbij
de auto volledig om zijn as
gaat.
Minder toepasbaar in het
dagelijks verkeer, maar zeer
spectaculair is de oefening
waarbij we een Alfa 75
volledig driftend rond
pionnen moeten voeren. Eerst
rustig in de eerste versnelling
een rondje draaien, daarna
kortstondig vol op het gas en
proberen het uitbreken met
tegensturen te neutraliseren.
Wie dit goed te pakken heeft,
mag proberen de auto alleen
met gas en tegensturen de
auto volledig rond te krijgen.
Inderdaad is dit in het
dagelijks verkeer moeilijk toe
te passen, maar het draagt
wel bij aan het gevoel wat je
in een auto hoort te hebben.
Bij deze oefening staan de
instructeurs overigens met
een walky-talky buiten te
auto aanwijzingen te geven.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Waar kun je tegenwoordig nog in een ideale lijn
een bocht door. Of volledig driftend een hoek om
komen zeilen. Of wat dacht je van remoefeningen,
waarbij de auto in eerste instantie volledig in de
tegengestelde richting uitkomt. Ex-Formule 1-
coureur Andrea de Adamich heeft in Varano, nabij
Parma in Noord-Italië, zijn eigen school opgericht,
waar cursisten les krijgen in extreme
verkeerssituaties.
rijden. Het is vooral van groot
belang dat je als automobilist
weet wat voor onverwachte
reakties een auto kan geven.
Hoe eerder problemen worden
onderkend, hoe sneller een
gevaarlijke situatie kan
worden voorkomen.
Als schoolkinderen wordt ons
in het eerste praktijkuur de
zithouding achter het stuur
aangeleerd. Niet 'sportief' met
de armen gestrekt, maar juist
extreem dicht op het stuur
zodat bij iedere
stuurbeweging de schouders
in de stoel blijven. En de
handen? netjes op kwart over
negen. Op deze manier kan
het snelst worden
gereageerd. In 90 procent van
alle bochten kunnen de
handen ook rustig op kwart
over negen blijven staan.
Volgens instructeur en
coureur Antonio Tamburini
maakt de gemiddelde
automobilist veel te veel
stuurbewegingen. En na één
rondje over het circuit samen
voorzien van een toerenteller, sportief
stuurwiel en nieuwe bekleding.
De bekende 1.0 liter motor levert een
vermogen van 53 pk bij 5700 tr/min en een
koppel van 76 Nm bij 3300 tr/min.
Hiermee is de Swift niet alleen vlot in het
hedendaagse verkeer, maar gaat ook zeer
zuinig met de brandstof om. In het
stadsverkeer neemt de auto genoegen met
slechts 6 liter op 100 kilometer. De Swift 1.0
GLS driedeurs kost f.22.495,=.
Er werd al langere tijd
gespeculeerd over een
nieuwe BMW roadster,
ter opvolging van de Zl.
Op 31 maart jl. heeft Dr.
Helmut Panke, voorzitter
van de directie van BMW
(US) Holding Corp, op de
New York Auto Show
bekend gemaakt, dat een
dergelijk voertuig vanaf
1995, dus al volgend jaar,
zal worden gemaakt in
de nieuwe BMW-fabriek
in South Carolina in de
Verenigde Staten. In het
plaatsje Spartanburg
komt de nieuwe
tweezitter van de band
en zal van daaruit over
de hele wereld worden
verkocht. De sportieve
tweezitter met
uitstekende rij-
eigenschappen en
moderne technieken zet
de lijn voort die met de
328 in de jaren dertig
werd ingezet en later met
de 507 en Zl navolging
kreeg.
Drie dagen lang wordt het
hard werken, 's Morgens om
9.00 uur begint de dag met een
half uurtje theorie waar de
basisbeginselen van snel en
veilig rijden worden
bijgebracht. Onderbroken ureune
door een korte lunch duurt de gemaakt
dag tot ruim na vijf uur in de om hard
middag. Intensief, zeer diep intra{
leerzaam en natuurlijk heel
leuk, dat is de cursus die De
Zithouding
In de eerste minuten van de
theorie wordt snel duidelijk
‘rt dat het hier niet gaat
om hard rijden. Het gaspedaal
diep intrapen dat kan iedere
automobilist. Belangrijker is
het om snel en vooral veilig te
Maar waarom stelt
WN-voorzitter deze
zult u zich wellic
afvragen? Ja h~.
komt uit de mouw,
dag vallen er vier i
in het verkeer. En i
vallen die doden
doorgaans? Juist,
grotendeel in de
bebouwde kom en op 80
km/u-wegen en niet op de
autosnelwegen waar door
'snelle wagens 140 km/u
wordt gereden. Tot slot
noemt Van Den Bergh het
invoeren van
snelheidsbegrenze
'politiek onhaalbac
zal wel niet meer z:
een spontane aanv
realiteitszin...
met hem, blijken wij dat ook te
doen.
In Varano beschikt de school
niet alleen over het circuit,
maar ook over een tweetal
asfaltvlaktes die met
sproeiinstallaties spekglad
gemaakt kunnen worden. De
school vindt in Alfa Romeo
een belangrijke sponsor.
Daarom wordt er gereden in
uitsluitend Alfa 6 cilinders: de
164 en 155 met
voorwielaandrijving, de oude
75 als achterwielaandrijver
en een enkele 155 Q4 met 4
cilinder motor en
vierwielaandrijving. Alfa
heeft zelfs van de laatste serie
75 V6 een aantal nieuwe
exemplaren achter gehouden
om school over enige tijd
nieuw lesmateriaal te kunnen
geven. Achterwielaandrijvers
sterven ook bij Alfa uit.
Op basis van de Suzuki 1.0 GL biedt importeur
Nimag via haar Nederlandse dealers de extra
compleet aangeklede Swift 1.0 GLS. Tegen een
meerprijs van f.500,wordt een pakket sportie
ve extra's aangeboden, die normaal
tweeduizend gulden zouden moeten kosten.
De GLS wordt gespoten in een zwart metallic
kleur en voorzien van fraaie wieldoppen.
Vergelijkbaar aan de GTi is de bovenkant van
de bumpers meegespoten, terwijl de flanken
zijn voorzien van stootlijsten. Het interieur is
Skid-cars
Het meest ingewikkelde is het
sn rijden met de Skid-cars.
3n Hierbij kunnen op
ia net hydraulische wijze de voor-
en achterzijde worden
opgetild om het verlies van
grip te simuleren. Een voor-
en achterwielaandrijver
reageren hier totaal
verschillend. Regelmatig
staan we in iedere
willekeurig richting gedraaid
op het circuit. Gewoon nog
een keer proberen. De
instructeurs hebben er
zichtbaar genoegen in, om de
Remmen
Remoefeningen i
groot deel van de
Met zo'n 70 km/u
rar een onwaar
ad gedeelte op het wegdek.
i rechter wielen
dervinden geen grip, de
ker wel. We stampen vol op
rem. Het resultaat, de auto
iai vliegensvlug 180
iden. De tweede keer is het
bedoeling de rem los te
en op het moment van
breken en de auto met
jensturen weer op de rechte
ers te krijgen. Als we dit
ed beheersen mag het ABS
ingeschakeld,
stelbaar! Vol op de
spend blijft de auto
woon rechtdoor rijden. Er
n enkele theoretische
vallen te bedenken dat ABS
remweg verlengd, maar
or de gemiddelde
tomobilist is dit een 2
iligheid verhogend it
mmen en uitwijkei
el verkeerssituaties
orkomen. Wie echter
akkerend remt, krijgt wel de
rtste remweg, maar heeft
|l 7H28I