w
1G
u
■NDE
t!
Het razend
geweld weer
van start
Wijzigingen Mazda MX-3
Mazda 121 Yes!
Wijzigingen Mondeo
Oude
Airbag voor Pajero
liedje
Iers
>5
5.470,-
ENS
>o,-
1ST
den
LBURG
341
N S
irantie
logelijk)
1992
BAUMLBRI
S MobUH MICHELIN Mobil U
>94 pagina 12
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 31 maart 1994 pagina 13
.1989
.1993
.1991
.1989
.1983
.1984
.1984
.1990
rsche
nel
m
.ook
sgel.
I vanc
I heef
leen
ne pur sang.
aan de
-'amde
trips
jfrack
ivendien
de DTM-
de races op
tastiscl
inde
in de baan
st 73 pk
auto
id van
xeleratie
iden
op tweede
□n in het
nde
i. Met die
uitrusting met standaard een
voor- en achterspoiler, ABS,
centrale vergrendeling en
elektrisch raambediening.
Beide versies van de Mazda
MX-3 zijn tegen meerprijs
leverbaar met een dubbele
airbag.
igrediënten die het
lept zo smaakvol
ËNZX FURORE
aan extra's!
Udenhout op
z'n paasbest
□Is het ware!
die t<z>
md, is
Half miljoen
Momenteel beleeft de
toerwagenracerij in Europa
een duidelijke opleving.
Zowel in Engeland, Frankrijk
als Italië wordt het
kampioenschap gereden
Mirage. Voor
idt deze auto
ito is
n 1.6 liter 90
srprijs
sel
.990,= is
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
volgens d«
klasse 2 re
klasse 2, ook
tweeliterklas
probeert
standaard
,euren met de het mogelijl
l-races voor
.*wts en Fords
de als
Mercedes en Opel
□mde DTM race-bolides
e ongekroonde koningen van
rat de Engelsen zo mooi 'tip-
-:-jg' ni-
schuif/kanteldak en een
completere aankleding.
De prijsopbouw is doorzichtig
gemaakt. Er moet
tweeduizend gulden wordt
betaald voor de stap van 1.6
naar 1.8 of van 1.8 naar 2.0. De
Wagon kost in alle gevallen
f.3.500,= meer terwijl voor de
turbodiesel tenopzichte van
de 1.6 f.6.500,= extra moet
worden afgerekend.
Helemaal bovenaan de lijst
staan de Mondeo Si en Ghia.
meteen de
- - van race 2.
jucS als Alfa
jnen dit seizoen
s fabriekswagens aan
t, terwijl Opel bij zijn
dit jaar drie Calibra's nOg een£
inzet. Voor Mercedes rijden stalletje:
Deen Kurt Thiim, DTM- naast de
in 1986 en Klaus
Ludwig, die naast tweevoudig
DTM-kampioen ook nog eens
drievoudig Le Mans winnar is.
In het Alfa-kamp vinden we
onder meer de kampioen van
het vorig jaar Nicola Larini,
die naast DTM-
werkzaamheden ook nog eens
Formule 1 testrijder bij Ferrari
is en de razend po{
Benetton coure"r r
Nannino. Bij
zeer ervarer
John Winter en 1
achter het stuur.
geavanceerde hulpmiddelen
zijn niet toegestaan. De prijs
van de klasse 2 auto's ligt zo
tussen de twee en drie ton.
Dat de klasse 2 voor de
fabrikanten zeer
aantrekkelijk is, blijkt uit de
diversiteit van de startvelden.
Daarin ziet men wagens als
de BMW 318, Ford Mondeo,
Vauxhall Cavalier (Opel
Vectra), Peugeot 405, Nissan
Primera, Audi 80, Renault
Laguna, Toyota Carina en
Alfa 155 verschijnen. In de
klasse 1 van de DTM worden
de fabrikanten alleen
vertegenwoordigd door Alfa
Romeo, Mercedes en Opel,
waarbij het veld nog
aangevuld wordt door privé
ingeschreven BMW's M3 en
Ford Mustangs.
De autoliefhebber zal zich
wellicht meer aangetrokkei
voelen tot de wedstrijden
volgens het klasse 2
reglement; de race-fan zal
ongetwijfeld kiezen voor de
DTM met zijn fantastisch
klinkende en ogende
racemonsters, die in de
bloedstollende
deurklinkge
De wagens.
de uit de Forr
vuur- en vonl
gemeengoed is in de Dl
wedstrijden. Zenuwslo]
duels op het scherpst i
snede worden niet gei
enregelmc"
ook spoilei
onde
Startopstelling
De dag voorafgaand i
race staat het zogenaam
'Einzelzeitfahren' op het
programma. De vijftien
snelste coureurs uit de
Laaiend enthousiaste mensenmassa's op de
tribunes, die vuurwerk afsteken tijdens de
opwarmronde en zeer spectaculair racewerk op de
baan. Kan van sommige raceklassen beweerd
worden dat de wedstrijden voorspelbaar of zelfs
saai zijn, van de Deutsche Tourwagen
Meisterschaften (DTM) kan dat doorgaans zeker
niet gesteld worden. De eerste wedstrijd op 10 april
aanstaande wordt verreden op het circuit van
Zolder in België.
Als opvolger van de vorig jaar
tijdelijk in het programma
opgenomen Mazda 121 Yooh en
CabriYooh Top presenteert impor
teur Auto Palace de Binckhorst nu de
121 Yes!. De auto is wederom
gebaseerd op de 121 GLX met 73 pk
1.3 liter 16-kleppenmotor. De auto
haalt hiermee een topsnelhek'
164 km/u en heeft voor de acc*
van 0 tot 100 km/u 11,4 seconac
nodig. De 121 Yes! is extra
aangekleed met nieuwe wieldoppen,
een Mazda-logo op de motorkap en
Yes!-badges. De vrolijke
bekledingsstoffen zijn afgestemd op
de twee nieuwe carrosseriekleuren:
Noble Green en Wistaria Purple. Ten
opzichte van de GLX heeft de Yes! als
extra centrale portiervergrendeling,
elektrisch bediende ramen voor,
toerenteller en twee luidsprekers. De
Mazda 121 Yes! kost f .25.995,= en kan
voor f.27.895,= als 121 CabriYes!
worden geleverd met een elektrisch
bediend canvas-roldak.
Racemonsters
In de klasse 2 moet de
carrosserie gelijk zijn aan die
van het productiemodel. De
motor, waarvan de inhoud
hoogstens twee liter mag
bedragen, moet ook uit
datzelfde productiemodel
afkomstig zijn en de bij de
klasse 1 beschreven super
er vanaf f.37.990,= met
centrale vergrendeling,
toerenteller, beschermstrip®
op de flanken en een rooLuv.
bij de Wagon. Naast de
luxueuze GLX (vanaf
f.40.990,=) is er nu ook de
sportieve GT voor hetzelfde
bedrag. De GT heeft andere
wieldoppen, een
achterspoiler, sportstoelen,
met leer bekleed stuurwiel en
speciale bekleding. De GLX
biedt echter een
Na zijn introductie in 1991
bleef de kleine Mazda MX-3
coupé onveranderd leverbaar.
Kort geleden werd de auto
echter op details aangepast. dit 1
De 1.8 liter V6 voldoet vanaf bur
nu aan de emissie-eisen die
”~naf 1996 gaan gelden. Dit
nceft echter gevolgen voor het
vermogen dat Van 136 pk
afnam tot 132 pk. Het koppel
bleef met 160 Nm bij 5300
tr/min identiek. Belangrijk
krachtiger is de 1.6 liter 4
cilinder geworden. Door
toepassen van twee
bovenliggende nokkenassen
nam het vermogen toe van 90
tot 110 pk bij 6200 tr/min. Ook
het koppel ging omhoog tot
137 Nm bij 3600 tr/min. Ook de
1.6 liter voldoet al aan de
uitlaatgasnormen die over
enkele jaren verplicht zullen
worden.
De MX-3 is echter niet alk
technisch aangepast. Zo
vinden we in het interieur
gewijzigde stoelen die een
betere zijdelingse steun
bieden. De hoofdsteunen zijn
niet meer in de rugleuning
geïntegreerd, maar
verstelbaar uitgevoerd. Ook
de achterbank die plaats
biedt aan niet meer dan twee
kinderen heeft een betere
vorm gekregen. Ook de vorm
Als het krantebericht de
uitingen van de
Nederlandse Spoorwegen
goed weergeeft, is
volgens NS de auto er de
oorzaak van dat er niet
méér reizigers in de trein
komen. Het oude liedje
dus. Er is onvoldoende
flankerend beleid,
hetgeen in NS-termen
vooral betekent: de auto
moet duurder worden.
Men zou denken dat de NS
de laatste tijd op zijn
wenken bediend is. Eerst
het kwartje van Kok, per 1
januari benzine- en
dieselaccijns opnieuw
omhoog en per 16 februari
accijns op LPG. Voor de
toekomst zijn nieuwe
verhogingen
aangekondigd. Het is
allang bekend dat er in
feite weinig 'concurrentie'
is tussen auto en trein. De
NS-directie werkt aan een
'cultuur-omslag' in het
bedrijf. Daarbij behoort
ook dat af gerekend wordt
met de oude verhalen en
uitsluitend wordt
gekeken naar wat
werkelijk van belang is
voor een gezonde
ontwikkeling: beheersing
van kosten en perfecte
dienstverlening.
(Bron: Rai Actueel)
iezogenaamc
sse 2 reglementen,
sse 2, ook wel
klasse genoemd,
t men tot een
irdisatie te komen, die
lijk moet maken om
straks in Europees- of zelfs
wereldverband evenementen
te organiseren. De
toerwagenfinale in Monza
vorig jaar was een eerste
poging daartoe. Bovendien is
het voor de autofabrikanten
natuurlijk bijzonder
aantrekkelijk als zij één
model kunnen ontwikkelen
dat overal inzetbaar is.
Daarnaast speelt de grote
herkenbaarheid voor het
publiek een belangrijke rol.
Ook in Duitsland wordt dit
jaar, naast de DTM, waarin
het klasse 1 reglement
gehanteerd wordt, een serie
voor de klasse 2 verreden. De
belangrijkste verschillen
tussen het klasse 1 en 2
reglement zijn als volgt: In de
klasse 1 zijn alle mogelijke
modificaties aan de
carrosserie toegestaan. De
motorinhoud mag maximaal
2500 cc bedragen en die motor
hoeft zelfs niet de motor van
het productiemodel te zijn.
Allerlei hulpmiddelen die met
ingang van dit seizoen in de
Formule 1 verboden zijn, zoals
ABS en actieve vering, zijn bij
de klasse 1 wel toegestaan,
een turbo echter niet. Veel
vrijheid dus in klasse 1; de
prijs van de auto's kan dan
ook gemakkelijk oplopen tot
een half miljoen gulden per
stuk of meer.
Voor de Pajero heeft Mitsubishi
een SRS airbag ontwikkeld. Het is
daarmee de eerste Japanse
vierwielaangedreven terreinauto
waarop deze voorziening
leverbaar is. Aan een airbag in
een terreinwagen worden andere
eisen gesteld dan in een
personenauto. Het mag namelijk
niet gebeuren dat de airbag uit
het stuur ploft als over ruig terrein
wordt gereden. Daarom is een
elektronisch besturingssysteem
ontwikkeld, dat een botsing van
'gehobbel' kan onderscheiden.
Ook heeft de airbag in de Pajero
maar liefst 70 liter inhoud en is
dus groter van om vang dan
doorgaans gebruikelijk. De
afstand van stuurwiel tot het
gezicht van de bestuurder is nu
eenmaal in een terreinauto wat
groter dan in een normale
personenauto.
van het dashboard is
gewijzigd.
Mazda levert de MX-3 1.6i voor
f.47.995,=. De auto krijgt voor
t bedrag meegespoten
impers en buitenspiegels,
mistlampen voor,
stuurbekrachtiging,
In Australië wordt een mooi
toerwagenkampioenschap
verreden met dikke Holden
Commodores en Ford
Falcons. In de Verenigde
Staten beheerst NASCAR het
toeren wagengebeui
opwindende oval-race:
Pontiacs, Chevrolets r
maar in Europa zijn
Alfa, Mercedes en Of
vermomde DTM race-^
de ongekroonde koninc,
wat de Engelsen zo mooi 'tip-
top-racing' noemen.
zijn de ing
DTM-recej
maken.
Het leuke voor ons
Nederlanders is bovt
zondag. Die dat een aantal van d
afhankelijk wedstrijden, zoals de
nde. Verknal Zolder en op de Nurnburgring
dus als Zeer bereikbaar zijn en ook
nog eens betaalbaar. Voor
een weekendkaartje DTM
betaal je zo rond de vijftig
gulden. Overigens zie je voor
datzelfde geld ook nog eens
de Duitse Formule 3 in actie.
Wellicht het hoogst
gewaardeerde Formule 3
kampioenschap in Europa. De
kampioen van het vorig jaar
in deze serie kennen we
inmiddels allemaal: Jos
Verstappen.
Daarnaast zijn er nog
wedstrijden voor de Porsche
Carrera Cup en de Formel
Konig, een soort baby-formule
wagentjes waarin jonge
coureurtjes van rond de
zeventien, achttien jaar hun
talenten mogen tonen.
Uiteraard wordt het geheel
is omlijst door allerlei
jes en tentjes, waar
naast de onoverkomelijke
blikken bier en worsten een
veelheid aan race-souvenirs,
variërend van modelauto's en
T-shirts tot stickers wordt
aangeboden.
Dit seizoen worden er twaalf
DTM-races verreden: 10 april
Zolder (B), 24 april
Hockenheim (D), 8 mei
Ier bi] F erran Nurburgring (D), 22 mei
°P,U aire ®x‘ Mugello (I), 2 juni Nurburgring
Avus/Berlijn (D), 18 september
Singen (D) en tot slot als
Ingrediënten afronding 9 oktober
Prachtige auto's, klinkende Hockenheim (D). (Kees van der
namen en veel spanning dus Velden)
toerenteller en
kaartenvakken in de
portieren. De 1.8 liter V6
vraagt een investering van
f.55.995,=. Voor de meerprijs
ten opzichte van de 1.6 wordt
niet alleen de grotere motor
geleverd maar ook een rijkere
Na het stroomlijnen van het
Escort-aanbod is ook de
Mondeo aan de beurt. Ford
heeft nu een nieuw
basismodel de Mira
f.36.990,= behoua, C
zijn airbag. De aut*
leverbaar met een
pk motor of tegen meer
met de 88 pk turbodiese
(f.43.490,=). Vanaf f.39.9!
de Mirage Wagon
beschikbaar. De CLX, die tot
nu toe aan de basis stor
tijdtrainingen mogen dan
beurtelings proberen om op
een lege baan een zo scherp
mogelijke tijd neer te zetten,
die beslissend is voor de
startopstelling op zondag. Die
startpositie is dus afhankelijk
1. van één enkele rond
je die, dan start je dus aio
veertiende of vijftiende.
Hoewel er bij deze individuele
kwalificatieritten steeds maar
één auto tegelijk in de baan
is, is de spanning te snijden
en gieren de zenuwen bij
rijders en teamchefs door de
keel.
Op de zondag wordt dan de
race verreden over twee
manches van 100 kilometer.
Tussen deze twee races ligt
een korte pauze waarin
allerlei reparaties zijn
toegestaan; er mag echter niet w{
bijgetankt worden. De uitslag qc
van race 1 is meter- J~
startopstelling var
Zowel Mercedes c'
Romeo verschijnei
met zes fabrieks""
de start,
rentree i
inzet. V
^gevechten leveren. o.a. de
is liggen zo laag dat kampioen i
rmule 1 bekende Ludwig, di<
ronkregen ook
oedjs in de DTM-
lopende
L-*—“tvande
Je worden niet gemeden
regelmatig vliegen dan
spoilers en andere
Jerdelen door de lucht. Een
puntgave DTM-wagen na
afloop van de race is dan ook
meer uitzondering dan regel.
3AUMLER
O' - S I u s n I o n) Mg
opelO
j
sjg—-F—
T
SU-