w 1G u ■NDE t! Het razend geweld weer van start Wijzigingen Mazda MX-3 Mazda 121 Yes! Wijzigingen Mondeo Oude Airbag voor Pajero liedje Iers >5 5.470,- ENS >o,- 1ST den LBURG 341 N S irantie logelijk) 1992 BAUMLBRI S MobUH MICHELIN Mobil U >94 pagina 12 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 31 maart 1994 pagina 13 .1989 .1993 .1991 .1989 .1983 .1984 .1984 .1990 rsche nel m .ook sgel. I vanc I heef leen ne pur sang. aan de -'amde trips jfrack ivendien de DTM- de races op tastiscl inde in de baan st 73 pk auto id van xeleratie iden op tweede □n in het nde i. Met die uitrusting met standaard een voor- en achterspoiler, ABS, centrale vergrendeling en elektrisch raambediening. Beide versies van de Mazda MX-3 zijn tegen meerprijs leverbaar met een dubbele airbag. igrediënten die het lept zo smaakvol ËNZX FURORE aan extra's! Udenhout op z'n paasbest □Is het ware! die t<z> md, is Half miljoen Momenteel beleeft de toerwagenracerij in Europa een duidelijke opleving. Zowel in Engeland, Frankrijk als Italië wordt het kampioenschap gereden Mirage. Voor idt deze auto ito is n 1.6 liter 90 srprijs sel .990,= is keurings- bedrijf APK Lid BOVAG volgens d« klasse 2 re klasse 2, ook tweeliterklas probeert standaard ,euren met de het mogelijl l-races voor .*wts en Fords de als Mercedes en Opel □mde DTM race-bolides e ongekroonde koningen van rat de Engelsen zo mooi 'tip- -:-jg' ni- schuif/kanteldak en een completere aankleding. De prijsopbouw is doorzichtig gemaakt. Er moet tweeduizend gulden wordt betaald voor de stap van 1.6 naar 1.8 of van 1.8 naar 2.0. De Wagon kost in alle gevallen f.3.500,= meer terwijl voor de turbodiesel tenopzichte van de 1.6 f.6.500,= extra moet worden afgerekend. Helemaal bovenaan de lijst staan de Mondeo Si en Ghia. meteen de - - van race 2. jucS als Alfa jnen dit seizoen s fabriekswagens aan t, terwijl Opel bij zijn dit jaar drie Calibra's nOg een£ inzet. Voor Mercedes rijden stalletje: Deen Kurt Thiim, DTM- naast de in 1986 en Klaus Ludwig, die naast tweevoudig DTM-kampioen ook nog eens drievoudig Le Mans winnar is. In het Alfa-kamp vinden we onder meer de kampioen van het vorig jaar Nicola Larini, die naast DTM- werkzaamheden ook nog eens Formule 1 testrijder bij Ferrari is en de razend po{ Benetton coure"r r Nannino. Bij zeer ervarer John Winter en 1 achter het stuur. geavanceerde hulpmiddelen zijn niet toegestaan. De prijs van de klasse 2 auto's ligt zo tussen de twee en drie ton. Dat de klasse 2 voor de fabrikanten zeer aantrekkelijk is, blijkt uit de diversiteit van de startvelden. Daarin ziet men wagens als de BMW 318, Ford Mondeo, Vauxhall Cavalier (Opel Vectra), Peugeot 405, Nissan Primera, Audi 80, Renault Laguna, Toyota Carina en Alfa 155 verschijnen. In de klasse 1 van de DTM worden de fabrikanten alleen vertegenwoordigd door Alfa Romeo, Mercedes en Opel, waarbij het veld nog aangevuld wordt door privé ingeschreven BMW's M3 en Ford Mustangs. De autoliefhebber zal zich wellicht meer aangetrokkei voelen tot de wedstrijden volgens het klasse 2 reglement; de race-fan zal ongetwijfeld kiezen voor de DTM met zijn fantastisch klinkende en ogende racemonsters, die in de bloedstollende deurklinkge De wagens. de uit de Forr vuur- en vonl gemeengoed is in de Dl wedstrijden. Zenuwslo] duels op het scherpst i snede worden niet gei enregelmc" ook spoilei onde Startopstelling De dag voorafgaand i race staat het zogenaam 'Einzelzeitfahren' op het programma. De vijftien snelste coureurs uit de Laaiend enthousiaste mensenmassa's op de tribunes, die vuurwerk afsteken tijdens de opwarmronde en zeer spectaculair racewerk op de baan. Kan van sommige raceklassen beweerd worden dat de wedstrijden voorspelbaar of zelfs saai zijn, van de Deutsche Tourwagen Meisterschaften (DTM) kan dat doorgaans zeker niet gesteld worden. De eerste wedstrijd op 10 april aanstaande wordt verreden op het circuit van Zolder in België. Als opvolger van de vorig jaar tijdelijk in het programma opgenomen Mazda 121 Yooh en CabriYooh Top presenteert impor teur Auto Palace de Binckhorst nu de 121 Yes!. De auto is wederom gebaseerd op de 121 GLX met 73 pk 1.3 liter 16-kleppenmotor. De auto haalt hiermee een topsnelhek' 164 km/u en heeft voor de acc* van 0 tot 100 km/u 11,4 seconac nodig. De 121 Yes! is extra aangekleed met nieuwe wieldoppen, een Mazda-logo op de motorkap en Yes!-badges. De vrolijke bekledingsstoffen zijn afgestemd op de twee nieuwe carrosseriekleuren: Noble Green en Wistaria Purple. Ten opzichte van de GLX heeft de Yes! als extra centrale portiervergrendeling, elektrisch bediende ramen voor, toerenteller en twee luidsprekers. De Mazda 121 Yes! kost f .25.995,= en kan voor f.27.895,= als 121 CabriYes! worden geleverd met een elektrisch bediend canvas-roldak. Racemonsters In de klasse 2 moet de carrosserie gelijk zijn aan die van het productiemodel. De motor, waarvan de inhoud hoogstens twee liter mag bedragen, moet ook uit datzelfde productiemodel afkomstig zijn en de bij de klasse 1 beschreven super er vanaf f.37.990,= met centrale vergrendeling, toerenteller, beschermstrip® op de flanken en een rooLuv. bij de Wagon. Naast de luxueuze GLX (vanaf f.40.990,=) is er nu ook de sportieve GT voor hetzelfde bedrag. De GT heeft andere wieldoppen, een achterspoiler, sportstoelen, met leer bekleed stuurwiel en speciale bekleding. De GLX biedt echter een Na zijn introductie in 1991 bleef de kleine Mazda MX-3 coupé onveranderd leverbaar. Kort geleden werd de auto echter op details aangepast. dit 1 De 1.8 liter V6 voldoet vanaf bur nu aan de emissie-eisen die ”~naf 1996 gaan gelden. Dit nceft echter gevolgen voor het vermogen dat Van 136 pk afnam tot 132 pk. Het koppel bleef met 160 Nm bij 5300 tr/min identiek. Belangrijk krachtiger is de 1.6 liter 4 cilinder geworden. Door toepassen van twee bovenliggende nokkenassen nam het vermogen toe van 90 tot 110 pk bij 6200 tr/min. Ook het koppel ging omhoog tot 137 Nm bij 3600 tr/min. Ook de 1.6 liter voldoet al aan de uitlaatgasnormen die over enkele jaren verplicht zullen worden. De MX-3 is echter niet alk technisch aangepast. Zo vinden we in het interieur gewijzigde stoelen die een betere zijdelingse steun bieden. De hoofdsteunen zijn niet meer in de rugleuning geïntegreerd, maar verstelbaar uitgevoerd. Ook de achterbank die plaats biedt aan niet meer dan twee kinderen heeft een betere vorm gekregen. Ook de vorm Als het krantebericht de uitingen van de Nederlandse Spoorwegen goed weergeeft, is volgens NS de auto er de oorzaak van dat er niet méér reizigers in de trein komen. Het oude liedje dus. Er is onvoldoende flankerend beleid, hetgeen in NS-termen vooral betekent: de auto moet duurder worden. Men zou denken dat de NS de laatste tijd op zijn wenken bediend is. Eerst het kwartje van Kok, per 1 januari benzine- en dieselaccijns opnieuw omhoog en per 16 februari accijns op LPG. Voor de toekomst zijn nieuwe verhogingen aangekondigd. Het is allang bekend dat er in feite weinig 'concurrentie' is tussen auto en trein. De NS-directie werkt aan een 'cultuur-omslag' in het bedrijf. Daarbij behoort ook dat af gerekend wordt met de oude verhalen en uitsluitend wordt gekeken naar wat werkelijk van belang is voor een gezonde ontwikkeling: beheersing van kosten en perfecte dienstverlening. (Bron: Rai Actueel) iezogenaamc sse 2 reglementen, sse 2, ook wel klasse genoemd, t men tot een irdisatie te komen, die lijk moet maken om straks in Europees- of zelfs wereldverband evenementen te organiseren. De toerwagenfinale in Monza vorig jaar was een eerste poging daartoe. Bovendien is het voor de autofabrikanten natuurlijk bijzonder aantrekkelijk als zij één model kunnen ontwikkelen dat overal inzetbaar is. Daarnaast speelt de grote herkenbaarheid voor het publiek een belangrijke rol. Ook in Duitsland wordt dit jaar, naast de DTM, waarin het klasse 1 reglement gehanteerd wordt, een serie voor de klasse 2 verreden. De belangrijkste verschillen tussen het klasse 1 en 2 reglement zijn als volgt: In de klasse 1 zijn alle mogelijke modificaties aan de carrosserie toegestaan. De motorinhoud mag maximaal 2500 cc bedragen en die motor hoeft zelfs niet de motor van het productiemodel te zijn. Allerlei hulpmiddelen die met ingang van dit seizoen in de Formule 1 verboden zijn, zoals ABS en actieve vering, zijn bij de klasse 1 wel toegestaan, een turbo echter niet. Veel vrijheid dus in klasse 1; de prijs van de auto's kan dan ook gemakkelijk oplopen tot een half miljoen gulden per stuk of meer. Voor de Pajero heeft Mitsubishi een SRS airbag ontwikkeld. Het is daarmee de eerste Japanse vierwielaangedreven terreinauto waarop deze voorziening leverbaar is. Aan een airbag in een terreinwagen worden andere eisen gesteld dan in een personenauto. Het mag namelijk niet gebeuren dat de airbag uit het stuur ploft als over ruig terrein wordt gereden. Daarom is een elektronisch besturingssysteem ontwikkeld, dat een botsing van 'gehobbel' kan onderscheiden. Ook heeft de airbag in de Pajero maar liefst 70 liter inhoud en is dus groter van om vang dan doorgaans gebruikelijk. De afstand van stuurwiel tot het gezicht van de bestuurder is nu eenmaal in een terreinauto wat groter dan in een normale personenauto. van het dashboard is gewijzigd. Mazda levert de MX-3 1.6i voor f.47.995,=. De auto krijgt voor t bedrag meegespoten impers en buitenspiegels, mistlampen voor, stuurbekrachtiging, In Australië wordt een mooi toerwagenkampioenschap verreden met dikke Holden Commodores en Ford Falcons. In de Verenigde Staten beheerst NASCAR het toeren wagengebeui opwindende oval-race: Pontiacs, Chevrolets r maar in Europa zijn Alfa, Mercedes en Of vermomde DTM race-^ de ongekroonde koninc, wat de Engelsen zo mooi 'tip- top-racing' noemen. zijn de ing DTM-recej maken. Het leuke voor ons Nederlanders is bovt zondag. Die dat een aantal van d afhankelijk wedstrijden, zoals de nde. Verknal Zolder en op de Nurnburgring dus als Zeer bereikbaar zijn en ook nog eens betaalbaar. Voor een weekendkaartje DTM betaal je zo rond de vijftig gulden. Overigens zie je voor datzelfde geld ook nog eens de Duitse Formule 3 in actie. Wellicht het hoogst gewaardeerde Formule 3 kampioenschap in Europa. De kampioen van het vorig jaar in deze serie kennen we inmiddels allemaal: Jos Verstappen. Daarnaast zijn er nog wedstrijden voor de Porsche Carrera Cup en de Formel Konig, een soort baby-formule wagentjes waarin jonge coureurtjes van rond de zeventien, achttien jaar hun talenten mogen tonen. Uiteraard wordt het geheel is omlijst door allerlei jes en tentjes, waar naast de onoverkomelijke blikken bier en worsten een veelheid aan race-souvenirs, variërend van modelauto's en T-shirts tot stickers wordt aangeboden. Dit seizoen worden er twaalf DTM-races verreden: 10 april Zolder (B), 24 april Hockenheim (D), 8 mei Ier bi] F erran Nurburgring (D), 22 mei °P,U aire ®x‘ Mugello (I), 2 juni Nurburgring Avus/Berlijn (D), 18 september Singen (D) en tot slot als Ingrediënten afronding 9 oktober Prachtige auto's, klinkende Hockenheim (D). (Kees van der namen en veel spanning dus Velden) toerenteller en kaartenvakken in de portieren. De 1.8 liter V6 vraagt een investering van f.55.995,=. Voor de meerprijs ten opzichte van de 1.6 wordt niet alleen de grotere motor geleverd maar ook een rijkere Na het stroomlijnen van het Escort-aanbod is ook de Mondeo aan de beurt. Ford heeft nu een nieuw basismodel de Mira f.36.990,= behoua, C zijn airbag. De aut* leverbaar met een pk motor of tegen meer met de 88 pk turbodiese (f.43.490,=). Vanaf f.39.9! de Mirage Wagon beschikbaar. De CLX, die tot nu toe aan de basis stor tijdtrainingen mogen dan beurtelings proberen om op een lege baan een zo scherp mogelijke tijd neer te zetten, die beslissend is voor de startopstelling op zondag. Die startpositie is dus afhankelijk 1. van één enkele rond je die, dan start je dus aio veertiende of vijftiende. Hoewel er bij deze individuele kwalificatieritten steeds maar één auto tegelijk in de baan is, is de spanning te snijden en gieren de zenuwen bij rijders en teamchefs door de keel. Op de zondag wordt dan de race verreden over twee manches van 100 kilometer. Tussen deze twee races ligt een korte pauze waarin allerlei reparaties zijn toegestaan; er mag echter niet w{ bijgetankt worden. De uitslag qc van race 1 is meter- J~ startopstelling var Zowel Mercedes c' Romeo verschijnei met zes fabrieks"" de start, rentree i inzet. V ^gevechten leveren. o.a. de is liggen zo laag dat kampioen i rmule 1 bekende Ludwig, di< ronkregen ook oedjs in de DTM- lopende L-*—“tvande Je worden niet gemeden regelmatig vliegen dan spoilers en andere Jerdelen door de lucht. Een puntgave DTM-wagen na afloop van de race is dan ook meer uitzondering dan regel. 3AUMLER O' - S I u s n I o n) Mg opelO j sjg—-F— T SU-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 45