DAIHATSU CHARADE TS/E
I
F
k I
r~
ISO 9002-certif icctcrt voor Van Roosmalen
Paasraces op Zandvoort
M
SAAB 900 TURBO COUPÉ
Zuinigheid
met vlijt
Occasion-veiling bij Autonova
11
S T
DE AUTOMAAT
394 pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 31 maart 1994 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
betaling 25%
i
liswc
eklec
k gee
isole
op.
met
inde
»n op de
st f.820,=
ten
ipas
^.2
zLBEDRIJF
JOSCH BV
341659
342204
.1991
.1990
.1990
.1989
.1988
.1979
.1987
.1986
.1989
.1987
.1987
.1988
1987
-1991
.1987
.1986
.1986
.1984
.1984
1987
1990
1985
1986
1987
.1986
.1984
1988
1987
1986
.1986
.1986
.1986
op één
Ivo-
i6
11
merken
RUIKT
BEWIJS
Vervolg van pagina 1
□ntvangt u
sl
ARANTIE
maar ei
le enigs:
11 zake
itoch
loopt de
--ijnof
i voren is
variëren van
Uiteraard
ivang van
otst. 's
laagste
De beide vestigingen van Van mogen nemen. Van
Roosmalen in Tilburg en Loon Roosmalen is daarmee c
op Zand hebben donderdag 24 collega na de eerste Voh
maart jl. het felbegeerde ISO dealer in Nederland die
9002-certificaat in ontvangst volgens deze strenge normen
v/d waarde
in contanten.
Daihatsu levert met de
Charade TS/E een welliswaar
zuinige, maar erg uitgeklede
auto. Alle enigszins
overbodige zaken zijn
achterwege gelaten en dat
levert een zeer kaal geheel i
Voor een niet overdreven
meerprijs biedt Daihatsu i
de Charade TS een veel
aantrekkelijker alternatief.
iet de
i dat is de
De SE doet hier nog een
schepje bovenop met
lichtmetalen velgen ook op de
vijfdeurs, meegespoten
bumpers, airconditioning, 4 x
audiosysteem en
warmte-absorberend glas.
nten voor
jntilatie,
io en een
iderhoud,
raties en
km/u
acceleratie 0-100 in 11 sec.
Afmetingen: lengte 3,75 meter,
breedte 1,62 meter
Gewicht: 818 kg
Verbruik: bij 90 km/u 4,7
liter/100 km
bij 120 km/u 6,7 liter/100 km
stadsverkeer 6,6 liter/100 km
Prijs: f.21.995,=
vastgelegd. Daarna moett
zaken die minder soepel
verlopen worden aangepast.
Iedereen binnen het
dealerbedrijf werkt hier aan
in de aandrijving. Via een
vijfversnellingsbak worden
de voorwielen van
motorkrachten voorzien. De
overbrengingsverhoudingen
zijn vrijwel gelijk aan die van
de andere 1.3 liters. Alleen is
aan de eerste versnelling
gesleuteld, terwijl de auto ook
een andere eindoverbrenging
kent. Dit heeft verschillende
gevolgen. Onder stadse
omstandigheden is de TS/E
een vlotte auto: snel
wegrijden bij het stoplicht,
nog even inhalen en nog vlug
even een boodschapje doen.
Hierbij heeft hij zijn
afmetingen natuurlijk mee.
wielen. Zowel voor als achter
komen we McPherson
veerpoten tegen die zorgen
voor een zeer voorspelbare
wegligging. Het overhellen
-de carrosserie blijft
r_..<en, terwijl de
ig van oneffenheden
i noemen is. De
le besturing is
ranwege het
1818 kg ook
De letter "E" in de
typebenaming staat voor
Economy. Zuinigheid heeft
Daihatsu betracht bij de
uitrusting, maar gelukkig ook
bij het brandstofverbruik en
daar hangt dan weer een
lagere aanschafprijs mee
samen.
kan de driedeurs carrosserie
ook op de andere motorversie
worden besteld.
de fut er bij 110 tot 120 km/u
helemaal uit is. Het
terugschakelen naar de
vierde versnelling biedt hier
geen oplossing. Wie lang
wacht ziet de teller nog naar
135 km/u klimmen, maar de
opgegeven topsnelheid van
165 km/u verschijnt bij lange
na niet op het
instrumentenpaneel.
Overigens is deze topsnelheid
door de andere
eindoverbrenging lager dan
bij de andere Charade 1.3
liters. Hieruit blijkt maar al te
duidelijk dat de auto
geforceerd zuiniger is
gemaakt. Invloed op het
brandstofverbruik heeft de
ingreep echter wel. Scoorde
de door ons eerder gereden
Charade 1.3i TR met een
gemiddelde van 1 op 13, de
zuinige TS/E komt aan de 1 op
14,8 en dat is natuurlijk een
aanzienlijke winst.
Bij de interieurinrichting is
Daihatsu ook uiterst
spaarzaam te werk gegaan.
Daardoor ziet het geheel er
wat goedkoop uit. De
middenbaan van stoelen en
achterbank is met een
grijs/rode stof bekleed, terwijl
de randen in skai zijn
- jammer dat
i mooi straat
stoelen
i^oteunen en
ijke zit. Het
sraard niet
hier is
lil
is gecertificeerd. ISO 9002
staat voor een systeem
waarmee de eigen kwaliteit
wordt verbeterd. Eerst moeten
alle werkwijzen worden
Op Tweede Paasdag,
maandag 4 april, organiseren
BMW-dealer Autonova en
Toyota-dealer Renova een
gezamenlijke occasion
veiling in de grote showroom
van Autonova aan de
Ringbaan Noord. Ieder uur
worden de aangeboden auto's
goedkoper. Afhankelijk van
het type auto kan de prijs
iedere zestig minuten met
f.50,tot f.500,afnemen. De
veiling duurt 7 uur, van 10.00
uur 's morgens tot 17.00 uur in
de middag. Dat betekent dat
Vlak na de zomer van 1993 presenteerde
Daihatsu de nieuwste generatie Charade. De
auto is verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs en kent
twee vier cilinder motoren. De vertrouwde 1 liter
3-pitter kwam volledig te vervallen. Toch heeft
het merk een basismodel weten te creëeren,
zodat de pijn voor het wegvallen van de 3
cilinder enigszins wordt verzacht.
We reden de Charade TS/E.
Exact
Daihatsu rust de nieuwe
Charade uit met vier
onafhankelijk opgehangen
Spoilerset
De Charade is 3,75 meter lang
en staat in het compacte
segment naast bijvoorbeeld
een Suzuki Swift en Toyota
Starlet. Echt opvallend mag
de Charade niet worden
genoemd. De auto heeft een
moderne vormgeving, maar
onderscheidt zich niet van de
concurrentie. De in Nederland
ontwikkelde spoilerset blijkt
erg populair, omdat Charade-
kopers zich daarmee juist wel
weer kunnen onderscheiden
van de massa.
De Charade TS/E oogt vai
buitenkant niet bepaald
Pootje
Deze console wordt in het
midden door een kaal,
metalen pootje ondersteunt.
Dit is duidelijk zichtbaar,
omdat de TS/E niet is voorzien
van een doorlopende console
met opbergvakjes. Rond dit
pootje is de vloerbedekking
slordig afgewerkt. Ook de
portierbakken zijn in Japan
achter gebleven, zodat je zelfs
een sleutelbos nergens kunt
laten. Gelukkig heeft de auto
nog wel een afsluitbaar
dashboardkastje. De
portierpanelen zijn met een
grijze kunststof bekleed. De
standaarduitrusting omvat
wel een mistachterlicht.
Eindoverbrenging
De 1.3 liter is niet rumoerig.
Maar wie hogere snelheden
en vooral ook hoger
motortoerentallen opzoekt,
krijgt een heel ander gedrag.
Ten eerste neemt het
motorgeluid flink toe, terwijl
Daihatsu levert de Charade in
acht verschillende
uitvoeringen. Het basismodel
is de TS/E. Deze auto kost
f.21.995,=. Voor dit bedrag is
de Charade absoluut geen
aanbieding. Een aantal
concurrenten levert
vergelijkbaar auto's voor
minder geld, echter in de
meeste gevallen met een
minder krachtige motor.
Interessanter is bij Daihatsu
de Charade TS die voor
f.23.795,= een veel prettigere
uitrusting biedt. De TX zit
daar weer boven voor
f.24.995,= terwijl de uiterst
complete TR f.26.995,= kost. De
TS, TX en TR zijn ook
verkrijgbaar als vijfdeurs die
dan respectevelijk CS, CX en
CR heten. In alle gevallen
geldt een meerprijs van
precies duizend gulden. Aan
de top staat de 1.6 liter GTi
iat signaal bij vergeten
lak verlichting, een aansteker,
achterruitverwarming en een
hoedenplank. De
bagageruimte is netjes
bekleed en heeft een inhoud
van 290 liter. De achterbank
kan in een 60/40 verhouding
worden neergeklapt, zodat
een ruimte van 1240 liter
ontstaat.
Daihatsu kent van de
Charade ook een TS-
uitvoering zonder de
toevoeging "E". Deze auto
heeft echter een aanzienlijk
completere uitvoering met
onder meer een
afgeleverd met volledige
garantie van minimaal 3
maanden tot een jaar.
Uiteraard zijn alle
gerenommeerde merken
vertegenwoordigd. Op de
voorruit van iedere auto is een
sticker geplakt met het
bedrag dat er ieder uur vanaf
gaat.
Renova en Autonova hebben
een verrassing voor de
kleintjes, terwijl iedere
bezoeker met een vrijkaartje
voor de Keukenhof naar huis
gaat.
Prijzen
De Saab 900 Turbo kost in S-
uitgave. f.76.450,= voor de
drie- en vijfdeurs. De SE start
bij f.83.350,= voor de driedeurs
en kost f.85.850,= als vijfdeurs.
De Turbo SE is hierdoor
tweeduizend gulden duurder
dan de 2.5 liter V6. Natuurlijk
Het programma begint bij de 2
liter S voor f.53.950,=. De 2.3 S
kost f.62.450,= terwijl de V6 als
SE f.81.350,= moet opbrengen.
Het straf geveerde
sportonderstel is alleen op de
turbo leverbaar en kost f.820,=
inclusief de AERO
lichtmetalen velgen.
Saab zal met de 900 Coupé en
de turbomotor zeer zeker de
verkopen van dit model
Verder weten uit te breiden.
st de
“pnen.
-an Jan van w 9
'ilburg en Bert
i Zand. Dhr.
is directeur van Veritas,
an de bureau's in
id die bedrijven
ertificeren. Ieder half
dt Van Roosmalen
bezocht. Wordt er
het voordeel van var:
f .350,= tot f.3.500,=. ux
is de keuze bij aanv™
de veiling het grootst
Middags gelden de 1c
prijzen, maar wie
geïnteresseerd is en 1
graag wil wachten, k
kans dat de auto van zijn of
haar keuze net van te voren is
verkocht. Renova en
Autonova bieden een royale
keuze van meer dan honderd
auto's in de prijsklasse van
f.4.500,= tot f. 160.000,=. Alle
auto's vanaf f.7.500,= worden
voor f.34.495,=. Al bij al moet
gesteld worden dat de TS/E
wat prijs betreft leuk is als
lokker in advertenties. Maar
de TS zonder "E" is zonder
meer een betere keus.
De driedeurs S is extra ten
opzichte van het vijfdeurs
model voorzien van
meegespoten bumpers,
breedstralers en lichtmetalen
velgen. De S-uitvoering
omvat onder andere een
airbag, black panel display,
stuurbekrachtiging,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
getint glas, elektrisch
bediende portierruiten,
centrale vergrendeling,
skiluik, hoofdsteunen op de
achterbank, een achterspoiler
jn hoogteverstelling op de
stuurdersstoel.
grijs
de re
uitgevoerd. Het is jc
dit materiaal niet n__
blijft. Wel zijn de stoe
voorzien van hoofdste
bieden een redelij'
dashboard is uiteraaj
gewijzigd, maar ook 1
ieder overbodig detail
weggelaten. Geen
toerenteller, maar ook geen
klokje. De middenconsole
bevat twee
uitstroomopeningen van de
verwarming,
bedieningselemente
verwarming en ven
plaats voor de radio
asbak.
luxueus. De auto is voorzien
van zwarte kunststof bumpers
en een zwarte grille. De
wieldoppen zijn gereduceerd
tot naafkapjes, terwijl zelfs op
een miniscuul hendeltje op de
achterklep is bespaard.
Verder moet de TS/E onder
meer de achterruitwisser
missen en ontbreekt heel
storend aan de rechter zijde
een buitenspiegel. Tot slot
vergeet Daihatsu bij de TS/E
de beschermstrips op de
flanken.
Onder de motorkap huist een
1.3 liter 4 cilinder met
multipoint
brandstofinspuiting en 4
kleppen per cilinder. Hiermee
wordt een fors vermogen
bereikt van 84 pk bij 6500
tr/min en een redelijk koppel
van 105 Nm bij 5000 tr/min.
Motorisch is de TS/E volledig
identiek aan de andere 1.3
liter Charades. Het grote
verschil moet worden gezocht
achterruitwisser, interval op
de ruitewisser voor, volledige
wieldoppen, een volledig
stoffen bekleding,
tweekleurige deurpanelen,
portiervakken, luidsprekers van de carrosserie blijf
achter, doorlopende console binnen de perken, terw
en een luxueus stuurwiel.
Maar ook bij deze auto
ontbreken schandalig genoeg
zaken als een tweede
buitenspiegel en stootstrips
op de flanken.
dempinc
goed te i
onbekrachtigdo
redelijk exact en vc
totaalgewicht van I
niet te zwaar.
Technische gegevens:
Merk en type: Daihatsu
Charade TS/E
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1295 cc
Boring x slag: 76 x 71,4 mm
Vermogen: 84 pk bij 6500
tr/min
Koppel: 105 Nm bij 5000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 165
mee, van de poetser tot de
directeur. Iedereen denkt ook
mee hoe de kwaliteit van zijn
werkzaamheden kan worden
verbeterd. Daaruit volgen dan
weer doelstellingen die
gecontroleerd moeten worden
en iedere keer weer verbeterd.
Uiteindelijk moet het bedrijf
tot een vrijwel foutloos
systeem komen en dan
wordt het certificaat
uitgegeven. uvul
Van Roosmalen heeft de weg en ft
naar het ISO 9002 certificaat best
zeer snel afgelegd. In
september werd met
voorbereidingen begoni
terwijl al op 28 januari d
operatie werd afgerond,
certificaat werd overhar
door dhr. Smits aan J-.
Roosmalen in Tilburr
Klijn in Loon op Zuxxm
Smits is directer-
één van de bureau's x
Nederland die bedr
mogen certificeren, xc
jaar wordt Van Roosr
opnieuw bezocht. V. u
dan van het systeem
afgeweken en zijn er geen
zaken verbeterd dan wordt
het certificaat zonder pardon
ingetrokken. Door deze
werkwijze blijven bedrijven
echter constant met de
kwaliteit bezig en
opzet van ISO.
Ook het remsysteem met
standaard ABS is volledig op
sportieve carpriolen
afgestemd.
Saab levert de 2 liter turbo als bumpers, airconditioning, 4 x
vijfdeurs en nu ook als nieuwe 25 Watt audiosysteem en
driedeurs, die toepasselijk de
toevoeging Coupé krijgt. Deze
variant volgt nog meer dan de
vijfdeurs de lijnvoering van
de vorige generatie Saab 900
en past ook prima in de
hernieuwde belangstelling
voor twee- en driedeurs
coupé-modellen. Er kan
worden gekozen uit de al
behoorlijk royaal voorziene S-
uitgave of de luxueuze SE,
terwijl er prijstechnisch geen
onderscheid bestaat tussen
de drie- en vijfdeurs koets bij
de 900 Turbo S.
Traditiegetrouw worden op Tweede Paasdag op
het circuit van Zandvoort de Paasraces
gehouden. Op 4 april organiseert de
Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV)
maar liefst tien autoraces van 10.00 tot 17.30 uur.
Het programma begint 's morgens met de Sierra
Cup. Daarna volgt de Formule Opel-cup met
deelnemers uit vele Europese landen. Óp
Tweede Paasdag verrijden de AX GTi-coureurs
hun tweede race van het seizoen. Daarna volgt
de belangrijke Produktietoerwagens tot 2 liter,
onderverdeeld in een klasse tot 1400 cc en boven
1400 cc. Hier komen met name Rover, Mitsubishi,
Citroen en BMW aan de start. De belangen zijn
groot bij het Nederlands Kampioenschap Mobil 1
Produktiewagens boven 2000 cc. Het zal hier met
name een gevecht worden tussen de BMW's M3
met de Mercedessen als outsiders. Spectaculair
wordt weer de eerste race van de Marlboro
Renault Clio Cup, een merkenklasse verdeeld in
routiniers en debutanten. Verder zijn ook weer de
Formule Ford en Formule Renault van de partij.
De trainingen vinden plaats op zaterdag 2 april.
De toegangsprijs zaterdag bedraagt f10,= en op
maandag f15,=. Voor een toegang tot het
rennerskwartier wordt f.35,= gevraagd.
b
oj
- --g -"'ÏÖ