DAIHATSU CHARADE TS/E I F k I r~ ISO 9002-certif icctcrt voor Van Roosmalen Paasraces op Zandvoort M SAAB 900 TURBO COUPÉ Zuinigheid met vlijt Occasion-veiling bij Autonova 11 S T DE AUTOMAAT 394 pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 31 maart 1994 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER betaling 25% i liswc eklec k gee isole op. met inde »n op de st f.820,= ten ipas ^.2 zLBEDRIJF JOSCH BV 341659 342204 .1991 .1990 .1990 .1989 .1988 .1979 .1987 .1986 .1989 .1987 .1987 .1988 1987 -1991 .1987 .1986 .1986 .1984 .1984 1987 1990 1985 1986 1987 .1986 .1984 1988 1987 1986 .1986 .1986 .1986 op één Ivo- i6 11 merken RUIKT BEWIJS Vervolg van pagina 1 □ntvangt u sl ARANTIE maar ei le enigs: 11 zake itoch loopt de --ijnof i voren is variëren van Uiteraard ivang van otst. 's laagste De beide vestigingen van Van mogen nemen. Van Roosmalen in Tilburg en Loon Roosmalen is daarmee c op Zand hebben donderdag 24 collega na de eerste Voh maart jl. het felbegeerde ISO dealer in Nederland die 9002-certificaat in ontvangst volgens deze strenge normen v/d waarde in contanten. Daihatsu levert met de Charade TS/E een welliswaar zuinige, maar erg uitgeklede auto. Alle enigszins overbodige zaken zijn achterwege gelaten en dat levert een zeer kaal geheel i Voor een niet overdreven meerprijs biedt Daihatsu i de Charade TS een veel aantrekkelijker alternatief. iet de i dat is de De SE doet hier nog een schepje bovenop met lichtmetalen velgen ook op de vijfdeurs, meegespoten bumpers, airconditioning, 4 x audiosysteem en warmte-absorberend glas. nten voor jntilatie, io en een iderhoud, raties en km/u acceleratie 0-100 in 11 sec. Afmetingen: lengte 3,75 meter, breedte 1,62 meter Gewicht: 818 kg Verbruik: bij 90 km/u 4,7 liter/100 km bij 120 km/u 6,7 liter/100 km stadsverkeer 6,6 liter/100 km Prijs: f.21.995,= vastgelegd. Daarna moett zaken die minder soepel verlopen worden aangepast. Iedereen binnen het dealerbedrijf werkt hier aan in de aandrijving. Via een vijfversnellingsbak worden de voorwielen van motorkrachten voorzien. De overbrengingsverhoudingen zijn vrijwel gelijk aan die van de andere 1.3 liters. Alleen is aan de eerste versnelling gesleuteld, terwijl de auto ook een andere eindoverbrenging kent. Dit heeft verschillende gevolgen. Onder stadse omstandigheden is de TS/E een vlotte auto: snel wegrijden bij het stoplicht, nog even inhalen en nog vlug even een boodschapje doen. Hierbij heeft hij zijn afmetingen natuurlijk mee. wielen. Zowel voor als achter komen we McPherson veerpoten tegen die zorgen voor een zeer voorspelbare wegligging. Het overhellen -de carrosserie blijft r_..<en, terwijl de ig van oneffenheden i noemen is. De le besturing is ranwege het 1818 kg ook De letter "E" in de typebenaming staat voor Economy. Zuinigheid heeft Daihatsu betracht bij de uitrusting, maar gelukkig ook bij het brandstofverbruik en daar hangt dan weer een lagere aanschafprijs mee samen. kan de driedeurs carrosserie ook op de andere motorversie worden besteld. de fut er bij 110 tot 120 km/u helemaal uit is. Het terugschakelen naar de vierde versnelling biedt hier geen oplossing. Wie lang wacht ziet de teller nog naar 135 km/u klimmen, maar de opgegeven topsnelheid van 165 km/u verschijnt bij lange na niet op het instrumentenpaneel. Overigens is deze topsnelheid door de andere eindoverbrenging lager dan bij de andere Charade 1.3 liters. Hieruit blijkt maar al te duidelijk dat de auto geforceerd zuiniger is gemaakt. Invloed op het brandstofverbruik heeft de ingreep echter wel. Scoorde de door ons eerder gereden Charade 1.3i TR met een gemiddelde van 1 op 13, de zuinige TS/E komt aan de 1 op 14,8 en dat is natuurlijk een aanzienlijke winst. Bij de interieurinrichting is Daihatsu ook uiterst spaarzaam te werk gegaan. Daardoor ziet het geheel er wat goedkoop uit. De middenbaan van stoelen en achterbank is met een grijs/rode stof bekleed, terwijl de randen in skai zijn - jammer dat i mooi straat stoelen i^oteunen en ijke zit. Het sraard niet hier is lil is gecertificeerd. ISO 9002 staat voor een systeem waarmee de eigen kwaliteit wordt verbeterd. Eerst moeten alle werkwijzen worden Op Tweede Paasdag, maandag 4 april, organiseren BMW-dealer Autonova en Toyota-dealer Renova een gezamenlijke occasion veiling in de grote showroom van Autonova aan de Ringbaan Noord. Ieder uur worden de aangeboden auto's goedkoper. Afhankelijk van het type auto kan de prijs iedere zestig minuten met f.50,tot f.500,afnemen. De veiling duurt 7 uur, van 10.00 uur 's morgens tot 17.00 uur in de middag. Dat betekent dat Vlak na de zomer van 1993 presenteerde Daihatsu de nieuwste generatie Charade. De auto is verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs en kent twee vier cilinder motoren. De vertrouwde 1 liter 3-pitter kwam volledig te vervallen. Toch heeft het merk een basismodel weten te creëeren, zodat de pijn voor het wegvallen van de 3 cilinder enigszins wordt verzacht. We reden de Charade TS/E. Exact Daihatsu rust de nieuwe Charade uit met vier onafhankelijk opgehangen Spoilerset De Charade is 3,75 meter lang en staat in het compacte segment naast bijvoorbeeld een Suzuki Swift en Toyota Starlet. Echt opvallend mag de Charade niet worden genoemd. De auto heeft een moderne vormgeving, maar onderscheidt zich niet van de concurrentie. De in Nederland ontwikkelde spoilerset blijkt erg populair, omdat Charade- kopers zich daarmee juist wel weer kunnen onderscheiden van de massa. De Charade TS/E oogt vai buitenkant niet bepaald Pootje Deze console wordt in het midden door een kaal, metalen pootje ondersteunt. Dit is duidelijk zichtbaar, omdat de TS/E niet is voorzien van een doorlopende console met opbergvakjes. Rond dit pootje is de vloerbedekking slordig afgewerkt. Ook de portierbakken zijn in Japan achter gebleven, zodat je zelfs een sleutelbos nergens kunt laten. Gelukkig heeft de auto nog wel een afsluitbaar dashboardkastje. De portierpanelen zijn met een grijze kunststof bekleed. De standaarduitrusting omvat wel een mistachterlicht. Eindoverbrenging De 1.3 liter is niet rumoerig. Maar wie hogere snelheden en vooral ook hoger motortoerentallen opzoekt, krijgt een heel ander gedrag. Ten eerste neemt het motorgeluid flink toe, terwijl Daihatsu levert de Charade in acht verschillende uitvoeringen. Het basismodel is de TS/E. Deze auto kost f.21.995,=. Voor dit bedrag is de Charade absoluut geen aanbieding. Een aantal concurrenten levert vergelijkbaar auto's voor minder geld, echter in de meeste gevallen met een minder krachtige motor. Interessanter is bij Daihatsu de Charade TS die voor f.23.795,= een veel prettigere uitrusting biedt. De TX zit daar weer boven voor f.24.995,= terwijl de uiterst complete TR f.26.995,= kost. De TS, TX en TR zijn ook verkrijgbaar als vijfdeurs die dan respectevelijk CS, CX en CR heten. In alle gevallen geldt een meerprijs van precies duizend gulden. Aan de top staat de 1.6 liter GTi iat signaal bij vergeten lak verlichting, een aansteker, achterruitverwarming en een hoedenplank. De bagageruimte is netjes bekleed en heeft een inhoud van 290 liter. De achterbank kan in een 60/40 verhouding worden neergeklapt, zodat een ruimte van 1240 liter ontstaat. Daihatsu kent van de Charade ook een TS- uitvoering zonder de toevoeging "E". Deze auto heeft echter een aanzienlijk completere uitvoering met onder meer een afgeleverd met volledige garantie van minimaal 3 maanden tot een jaar. Uiteraard zijn alle gerenommeerde merken vertegenwoordigd. Op de voorruit van iedere auto is een sticker geplakt met het bedrag dat er ieder uur vanaf gaat. Renova en Autonova hebben een verrassing voor de kleintjes, terwijl iedere bezoeker met een vrijkaartje voor de Keukenhof naar huis gaat. Prijzen De Saab 900 Turbo kost in S- uitgave. f.76.450,= voor de drie- en vijfdeurs. De SE start bij f.83.350,= voor de driedeurs en kost f.85.850,= als vijfdeurs. De Turbo SE is hierdoor tweeduizend gulden duurder dan de 2.5 liter V6. Natuurlijk Het programma begint bij de 2 liter S voor f.53.950,=. De 2.3 S kost f.62.450,= terwijl de V6 als SE f.81.350,= moet opbrengen. Het straf geveerde sportonderstel is alleen op de turbo leverbaar en kost f.820,= inclusief de AERO lichtmetalen velgen. Saab zal met de 900 Coupé en de turbomotor zeer zeker de verkopen van dit model Verder weten uit te breiden. st de “pnen. -an Jan van w 9 'ilburg en Bert i Zand. Dhr. is directeur van Veritas, an de bureau's in id die bedrijven ertificeren. Ieder half dt Van Roosmalen bezocht. Wordt er het voordeel van var: f .350,= tot f.3.500,=. ux is de keuze bij aanv™ de veiling het grootst Middags gelden de 1c prijzen, maar wie geïnteresseerd is en 1 graag wil wachten, k kans dat de auto van zijn of haar keuze net van te voren is verkocht. Renova en Autonova bieden een royale keuze van meer dan honderd auto's in de prijsklasse van f.4.500,= tot f. 160.000,=. Alle auto's vanaf f.7.500,= worden voor f.34.495,=. Al bij al moet gesteld worden dat de TS/E wat prijs betreft leuk is als lokker in advertenties. Maar de TS zonder "E" is zonder meer een betere keus. De driedeurs S is extra ten opzichte van het vijfdeurs model voorzien van meegespoten bumpers, breedstralers en lichtmetalen velgen. De S-uitvoering omvat onder andere een airbag, black panel display, stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, getint glas, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling, skiluik, hoofdsteunen op de achterbank, een achterspoiler jn hoogteverstelling op de stuurdersstoel. grijs de re uitgevoerd. Het is jc dit materiaal niet n__ blijft. Wel zijn de stoe voorzien van hoofdste bieden een redelij' dashboard is uiteraaj gewijzigd, maar ook 1 ieder overbodig detail weggelaten. Geen toerenteller, maar ook geen klokje. De middenconsole bevat twee uitstroomopeningen van de verwarming, bedieningselemente verwarming en ven plaats voor de radio asbak. luxueus. De auto is voorzien van zwarte kunststof bumpers en een zwarte grille. De wieldoppen zijn gereduceerd tot naafkapjes, terwijl zelfs op een miniscuul hendeltje op de achterklep is bespaard. Verder moet de TS/E onder meer de achterruitwisser missen en ontbreekt heel storend aan de rechter zijde een buitenspiegel. Tot slot vergeet Daihatsu bij de TS/E de beschermstrips op de flanken. Onder de motorkap huist een 1.3 liter 4 cilinder met multipoint brandstofinspuiting en 4 kleppen per cilinder. Hiermee wordt een fors vermogen bereikt van 84 pk bij 6500 tr/min en een redelijk koppel van 105 Nm bij 5000 tr/min. Motorisch is de TS/E volledig identiek aan de andere 1.3 liter Charades. Het grote verschil moet worden gezocht achterruitwisser, interval op de ruitewisser voor, volledige wieldoppen, een volledig stoffen bekleding, tweekleurige deurpanelen, portiervakken, luidsprekers van de carrosserie blijf achter, doorlopende console binnen de perken, terw en een luxueus stuurwiel. Maar ook bij deze auto ontbreken schandalig genoeg zaken als een tweede buitenspiegel en stootstrips op de flanken. dempinc goed te i onbekrachtigdo redelijk exact en vc totaalgewicht van I niet te zwaar. Technische gegevens: Merk en type: Daihatsu Charade TS/E Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1295 cc Boring x slag: 76 x 71,4 mm Vermogen: 84 pk bij 6500 tr/min Koppel: 105 Nm bij 5000 tr/min Prestaties: topsnelheid 165 mee, van de poetser tot de directeur. Iedereen denkt ook mee hoe de kwaliteit van zijn werkzaamheden kan worden verbeterd. Daaruit volgen dan weer doelstellingen die gecontroleerd moeten worden en iedere keer weer verbeterd. Uiteindelijk moet het bedrijf tot een vrijwel foutloos systeem komen en dan wordt het certificaat uitgegeven. uvul Van Roosmalen heeft de weg en ft naar het ISO 9002 certificaat best zeer snel afgelegd. In september werd met voorbereidingen begoni terwijl al op 28 januari d operatie werd afgerond, certificaat werd overhar door dhr. Smits aan J-. Roosmalen in Tilburr Klijn in Loon op Zuxxm Smits is directer- één van de bureau's x Nederland die bedr mogen certificeren, xc jaar wordt Van Roosr opnieuw bezocht. V. u dan van het systeem afgeweken en zijn er geen zaken verbeterd dan wordt het certificaat zonder pardon ingetrokken. Door deze werkwijze blijven bedrijven echter constant met de kwaliteit bezig en opzet van ISO. Ook het remsysteem met standaard ABS is volledig op sportieve carpriolen afgestemd. Saab levert de 2 liter turbo als bumpers, airconditioning, 4 x vijfdeurs en nu ook als nieuwe 25 Watt audiosysteem en driedeurs, die toepasselijk de toevoeging Coupé krijgt. Deze variant volgt nog meer dan de vijfdeurs de lijnvoering van de vorige generatie Saab 900 en past ook prima in de hernieuwde belangstelling voor twee- en driedeurs coupé-modellen. Er kan worden gekozen uit de al behoorlijk royaal voorziene S- uitgave of de luxueuze SE, terwijl er prijstechnisch geen onderscheid bestaat tussen de drie- en vijfdeurs koets bij de 900 Turbo S. Traditiegetrouw worden op Tweede Paasdag op het circuit van Zandvoort de Paasraces gehouden. Op 4 april organiseert de Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV) maar liefst tien autoraces van 10.00 tot 17.30 uur. Het programma begint 's morgens met de Sierra Cup. Daarna volgt de Formule Opel-cup met deelnemers uit vele Europese landen. Óp Tweede Paasdag verrijden de AX GTi-coureurs hun tweede race van het seizoen. Daarna volgt de belangrijke Produktietoerwagens tot 2 liter, onderverdeeld in een klasse tot 1400 cc en boven 1400 cc. Hier komen met name Rover, Mitsubishi, Citroen en BMW aan de start. De belangen zijn groot bij het Nederlands Kampioenschap Mobil 1 Produktiewagens boven 2000 cc. Het zal hier met name een gevecht worden tussen de BMW's M3 met de Mercedessen als outsiders. Spectaculair wordt weer de eerste race van de Marlboro Renault Clio Cup, een merkenklasse verdeeld in routiniers en debutanten. Verder zijn ook weer de Formule Ford en Formule Renault van de partij. De trainingen vinden plaats op zaterdag 2 april. De toegangsprijs zaterdag bedraagt f10,= en op maandag f15,=. Voor een toegang tot het rennerskwartier wordt f.35,= gevraagd. b oj - --g -"'ÏÖ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 35