7Z7Z
ALFA 145
VOLGT 33 OP
SAAB 900 TURBO COUPE
tl
Klein feestje
FORD ESCORT GT
SS
ïrenI
II
2ePAASDAG
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
347,-
7inrr~)osTbv
377,-
398,-
698,-
297,-
497,-
497,-
997,-
747,-
997,-
800
797,-
121
10MBI
897,-
1197,-
797,-
597,-
597,-
537,-
1297,-
497,-
697,-
Abacadabra
DATO-dealers geopend
op Tweede Paasdag
1994 pagina 32
Oplage: 97.200 ex.
Donderdag 31 maart 1994
□el
i als nieuwe I
Ufa afrondir
ST
met
IL560CB
stel.
Lees verder op pagina 3
3 COMBI
Tony Vos
lAT
Autotest:
Klassieker:
Lees verder
Daihatsu
DTM ouverture
Lancia Beta
in dit nummer
Charade TS/E
Montecarlo
pag. 3
pag. 9
o.a.:
PRIJS
bva
SF^Sg?-
500ste
ABB-robot voor
Vermeulen
Hollandia
Jaargang 6
Nummer 13
itrouwen
wat meer i
om de mc<
houden.
x^ert
irderen.
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, Tel. 013-683911
WfSTUDATUM
EE//SAAB9OOS
IEA8TV.A.
1299,-PM
SAAB
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
50
iï
|F1 NISSAN^
GARAGE
DEN/SSENi
sf.^99;
404
0 COMBI
sTgagf-
SF>ar-
tTICKET! I
Prestaties
Tijdens de eerste presentatie
van de Saab 900 eind juli
r en voorzien
1. Ook heeft de
roplampen
sre Escorts. De
maanden komen
itrekkelijke,
en Coupé ter
SF.749;-
30
ST
SFjM-
s f.^mö,-
8/8 K
:ombi
met laden
SF>9$-
45
belangrijk stempel op het
Zweedse merk, dat zelfs één
op de drie Saabs die tot nu toe
geproduceerd werden de
fabriek met een turbo heeft
verlaten.
SF. 1>t9j-
SKOELKAST
tdooiing
SF.ipëg;-
INAIS 93.1
COMBI
SF1144$-
lAT
GKC2013
ST
SF.^eGt
I340
ST
sfM-
«03
SFJBS^-
van specifieke wielde
De Escort GT kan
gekozen met een c
vijfdeurs koets en e«
1.8 liter 16-kleppenmotor uit
de Zetec-familie.
in de motor
zijn
1, al moet
tonderstel
Saab levert de 900 Turbo
tegen meerprijs met een
sportief afgeveerd onderste
Dat was op het eerste deel
van het door ons gereden
traject goed te merken. Het
slechte wegdek was
nadrukkelijk voelbaar, wat
xcxdoppen.
1 worden
drie- of
sen 1.6 en
STE GETEST
S EJJÖSr
110
10MBI
'EST, 300 liter
SF.J799,-
Saab loof
tradities,
één van. Op 1
de eerste 4 ci
schikbaar, terwi
topsegment van
zelfs een zeer pote:
vriendelijke 2.3 lite
turbo levert van m.
pk. De turbo drukt zo'n
30 SW
SKOELKAST
230 liter
F74§,-
CVC2433/1
SKOELKAST
liter, diepvries
3 <999,-
601
ÏOMBI
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
opt haast over van de
3. De turbomotor is er
de Saab 99 kwam
cilinder turbo be-
rijl Saab in het
n de 9000 nu
"tente en toch
uter 16-kleps
svert van maximaal 225
Rome - Het is moeilijk voor een merk om een
legendarisch model te vervangen. Saab stond vorig
jaar voor de taak de opvolger van de aloude 900 te
presenteren. De nieuwe auto heeft echter zoveel
typsiche Saab-trekjes dat van een haast naadloze
overgang kan worden gesproken. Na de vijfdeurs is
nu ook de driedeurs in verschillende uitvoeringen
beschikbaar.
al de maximale waarde van
263 Nm bereikt. Het koppel
blijft tot 4700 tr/min vrijwel
gelijk. Dat houdt in dat op het
moment dat de turbo
aangrijpt de Saab 900 niet
meer te houden is. In no-time
wordt de vrijwel nergens
bruikbare topsnelheid van 230
km/u behaald. Veel
belangrijker is de
acceleratiekracht die deze
turbo aan de dag legt. Var-:x
stilstand sprint v.»
seconden tot de 100 km/u.
Even inhalen op
tweebaanswegen is voor de
900 Turbo kinderspel. Op deze
manier dient een krachtige
motor de veiligheid. Welke
inspanning ook van de 4
cilinder wordt gevraagd, het
gebeurt in alle rust.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Geoefend
Wie vanuit stilstand meteen
volgas wil wegrijden, merkt
direct dat de wielen de
Op de komende
Autotentoonstelling van
Turijn laat Alfa de opvolger
van de huidige 33 zien. Deze
nieuwe Alfa 145 heeft een
driedeurs hatchback
carrosserie met
recht lopende ac
derde deur'::*J
door en doet zGv*
aan de ee~*-
Honda
achterlicht^- -:ï
ondergebracnL i
smalle uni’
kenmerkei
achterste zijrui
elkaar overlopi
het voorste dee
niet helemaal het comfort ten
goede komt. Ieder steentje
voel je als het ware in je
laai aan achterwerk. Wie wegen van
ekleefd, betere kwaliteit opzoekt, leert
het onderstel snel waai
Hoe hoger de snelheid
waarmee wordt gereden, hoe
meer de bewondering stijgt.
Het rijden met de turbo wordt
dan al gauw een klein feestje.
Vorig jaar werd ik benaderd
door een bedrijf wat
beweerde deuken uit een
auto te kunnen weghalen
zonder te spuiten, uiteraard
alleen als de laklaag
onbeschadigd was. Met
gezonde dosis want
heb ik het verhaal
aangehoord, maar was
'daarbij niet overtuigd. Er
werd me een auto getoond
waar een dag eerder een
grote deuk in was geslagen
en die weer helemaal was
weggehaald. Ook het tonen
van foto 's van deze deuk
deden mijn ongeloof nog
niet wegnemen.
Uiteindelijk werd een
demonstratie gedaan met
een deuk die ik wel met
eigen ogen had aanschouwt
en die een kwartier later
verdwenen was als sneeuw
voor de zon. De methode
kwam uit de Verenigde
Staten en een medewerker
van het bedrijf had daar een
cursus gevolgd. Hoe het
weghalen van deuken in
zijn werk ging, dat werd niet
getoond. Heel geheimzinnig
werd de deur gesloten. Het
bedrijf in kwestie dacht een
wereldvinding in huis te
hebben en wilde eerst
voorzichtig de lokale markt
gaan bedienen en later
eventueel andere bedrijven
als 'dealer' aanstellen.
Daarna werd het stil rond
deze techniek.
Kort geleden kreeg ik echter
een foldertje onder ogen
van een bedrijf wat zich de
"Deuk Lak Tovenaar"
noemt. Ook zij vertellen dat
ze snel en betaalbaar
deukjes weghalen, maar
bovendien ook vlot
steenslag, hagel-, parkeer-
en vandal ismeschades
herstellen. Dit ook weer
allemaal zonder spuiten.
Maar ook hier weer
geheimzinnigheid ten top.
Twee zeer onduidelijk foto 's
in de summiere folder
moeten de toekomstige
klant overtuigen, maar hoe
ze te werk gaan wordt
geheim gehouden. Dat
schijnt algemeen gebruik te
zijn in deze branche. In het
vakblad Automobiel
Management staat een
uitgebreid artikel over een
bedrijf in Den Haag wat met
het produkt Restyle op de
markt is gekomen. Ook hier
weer het weghalen van
deuken zonder te spuiten
met behulp van 'speciaal
gereedschap'. En wederom
een en al geheimzinnigheid
onder het mom van 'het is
een geconcentreerd werkje'.
Ik ben er van overtuigd dat
de klant toch graag meer
wil weten. Wie doorbreekt
de geheimzinnigheid en
laat het me open en bloot
zien,..?
Deze motoren leveren
respectievelijk 90 en 105 pk.
De GT heeft verder
meegespoten buitenspiegels,
getint glas en een spoiler
Op 25 maart jl. is bij
Vermeulen Hollandia in
Oudenbosch de vijfde
lasrobot in gebruik
genomen. Het betreft hier de
tweede ABB puntlasrobot bij
deze fabrikant van
schuif/kanteldaken en
bovendien de vijfhonderdste
robot die door Asea Brown
Boveri sinds 1976 in
Nederland werd geplaatst.
De nieuwe robot wordt bij
Vermeulen Hollandia
ingezet voor het lassen van
de TVS-schuifdakframes. De
robot levert iedere vier
minuten een frame met 140
puntlossen af. Door de inzet
van de tweede ABB punt
lasrobot in de fabriek van
Vermeulen Hollandia in
Oudenbosch wordt de
produktiecapaciteit fors
uitgebreid tot meer dan
100.000 daken in 1994.
Vermeulen Hollandia is
wereldwijd marktleider bij
de na-inbouw van
schuifdaken. Eind 1992 werd
een TVS-dak (Tilt, Vent.
Slide) op de markt gebracht
met tiptoetsbediening in
combinatie met een
klembeveiliging. In de
Verenigde Staten is de
klembeveiliging een
wettelijke eis geworden,
zodat Vermeulen Hollandia
ook over de oceaan nummer
1 is op het gebied van
electrisch bediende
schuifkanteldaken.
Vermeulen Hollandia heeft
vier vestigingen in
Nederland (Haarlem,
Kampen, Oudenbosch en
Uden) en bovendien in de
Verenigde Staten en
Australië. In Oudenbosch
worden naast de produktie
ook schuifdaken ingebouwd
in nieuwe of gebruikte
auto's.
Naast het produceren en het
inbouwen van schuifdaken
heeft Vermeulen Hollandia
ook enkele
nevenactiviteiten
ontwikkeld. Naast
schuifdaken worden in
Oudenbosch ook volledige
fietsdragers geproduceerd.
Verder worden bestelauto's
omgebouwd tot taxi 's of voor
het vervoer van invaliden.
De nieuwste activiteit is het
aanbrengen van
pantserbeplating op poli tie-
auto's.
Onder de naam GT brengt
Ford een nieuwe versie van
de Escort met sportieve
accenten. De auto heeft de
voorbumper van de XR3i
meegespoten in de
carrosseriekleur a
van mistlampen. v
GT de dubbele kc,
van de sportievere
14-inch stalen velgen met
185/60 banden zijn voorzien
vorig jaar kregen we al de
kans met de 900 Turbo te
sturen. De auto is echter vanaf
nu pas leverbaar, tegelijk met
het beschikbaar komen van
de driedeur carrosserie.
Door het monteren van een
turbocompressor kan Saab
met een relatief kleine
cilinderinhoud van 2 liter toch
een fors vermogen bereiken,
terwijl zelfs de verbruikcijfers
zeer binnen de perken blijven.
Natuurlijk heeft de 2 liter
turbo het unieke Saab Trionic
motormanagementsysteem
wat ervoor zorgt dat ook de
emissies tot een minimum
worden beperkt. Natuurlijk
levert de turbo prestaties die
bij een veel grotere
motorinhoud horen.
De 2 liter levert een vermogen
van 185 pk bij 5500 tr/min, een
forse waarde die gelukkig
samengaat met een hoog
koppel. Bij 2100 tr/min wordt
uitstraling. Het front is weer 33
echt Alfa, maar toch geheel lev
afwijkende van de types die
we tot nu toe kennen. In een
uitloper van de motorkap zit
de bekende Alfa-driehoek. De
t een opvallend werkelijke grille ligt wat
ichterzijde. De dieper en bestaat uit een
ir loopt tot in het dak meegespoten rasterwerk,
door en doet zodoende denken Uiteraard verzorgt ook de
aan de eerste generatie voorbumper een deel van de
Honda Accord Aerodeck. De luchttoevoer naar de radiator,
achterlichten zijn De nieuwe Alfa 145 staat op
ondergebracht in langgerekte hetzelfde onderstel als de Fiat
cmniio units. Heel Tipo/Tempra, Lancia
xxcxxiiiciixend zijn ook de Delta/Dedra en de Alfa 155. De
-uiten die mooi in gebruikte motoren komen
>pen, alhoewel afwisselend vc
eel kan worden huize. Zo vinó«..
opengeklapt. Het knikje in de onder andere de
portierlijn geeft vooral aan cilinder boxer, J‘
het profiel een aparte basismotorisei m
achterop. In het interieur zien
we de standaard airbag,
leer bekleed stuurwiel,
instrumentenpaneel in
Cosworth-look, centrale
vergrendeling en sportieve
stoelen met Ebony Pageant
bekleding.
De Escort GT 3-deurs 1.6 kost
f.33.690,=. De 1.8 motor vergt
een extra uitgave van
f.2.000,=.
3 geldt. De benzinemotoren
xeveren een vermogen
variërend van 90 tot 129 pk,
terwijl er ook een turbodiesc
zal verschijnen. Nieuw is
ondermeer een twin-spark
motor met 16-kleppen in de
meest sportieve uitgave.
Naast de driedeurs komt er
ook nog een versie met vijf
deuren beschikbaar die een
meer behoudende
carrosserievorm heeft en
meer op de Alfa 155 lijkt.
Met de komst van de Alfa 145
is bijna het volledige
programma in enkele jaren
l van Alfa- en Fiat- vernieuwd.
iden we in de 145 Over enkele
j1351 cc 4 een uiterst aant
r, die ook nu als nieuwe Spider t
sring in de Alfa afronding.
Het mag gerust een traditie genoemd worden dat de bij de
DATO aangesloten dealerbedrijven op Tweede Paasdag de
hele dag geopend zijn. Maandag 4 april vormt daarom een
prima gelegenheid om in alle rust verschillende
merkendealers te bezoeken en te gaan kijken naar de
prachtige nieuwe auto's of op zoek te gaan naar een
gebruikte auto die in de smaak valt. De showrooms zijn
geopend van 's morgens 10.00 uur tot 17.00 uur in de middag.
Ook de buiten Tilburg gevestigde DATO-leden zijn geopend
met uitzondering van Peugeot-dealer Spijkers in Goirle.
enorme motorkrachten niet
volledig op het wegdek
kunnen overbrengen, maar
als de auto zich eenmaal aar
het asfalt heeft vastgekL^...,
gaat hij er niet makkelijk
meer vanaf. Toch vraagt een
snelle turbo als deze Saab
enige gewenning. Je moet
toch enigszins geoefend zijn
om het hoge koppel te kunnen
beteugelen en alleen aan te
lag legt. Vanuit wenden wanneer het nodig is. Combinatie
it de auto in 8,5 Onder de 2100 tr/min gedraagt De combinatie val
io or op oeren e omstandigheden worden
betwijfeld. Het normale
onderstel is meer op comfort
gericht, maar weet ook een
sportieve rijstijl te waarderen.
De voorwielen geven de koers
aan en de achterzijde volgt
moeiteloos.
op Zolder
pag. 13