7Z7Z ALFA 145 VOLGT 33 OP SAAB 900 TURBO COUPE tl Klein feestje FORD ESCORT GT SS ïrenI II 2ePAASDAG Bijlage van: DeTilburgse Koerier 347,- 7inrr~)osTbv 377,- 398,- 698,- 297,- 497,- 497,- 997,- 747,- 997,- 800 797,- 121 10MBI 897,- 1197,- 797,- 597,- 597,- 537,- 1297,- 497,- 697,- Abacadabra DATO-dealers geopend op Tweede Paasdag 1994 pagina 32 Oplage: 97.200 ex. Donderdag 31 maart 1994 □el i als nieuwe I Ufa afrondir ST met IL560CB stel. Lees verder op pagina 3 3 COMBI Tony Vos lAT Autotest: Klassieker: Lees verder Daihatsu DTM ouverture Lancia Beta in dit nummer Charade TS/E Montecarlo pag. 3 pag. 9 o.a.: PRIJS bva SF^Sg?- 500ste ABB-robot voor Vermeulen Hollandia Jaargang 6 Nummer 13 itrouwen wat meer i om de mc< houden. x^ert irderen. Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, Tel. 013-683911 WfSTUDATUM EE//SAAB9OOS IEA8TV.A. 1299,-PM SAAB Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 50 iï |F1 NISSAN^ GARAGE DEN/SSENi sf.^99; 404 0 COMBI sTgagf- SF>ar- tTICKET! I Prestaties Tijdens de eerste presentatie van de Saab 900 eind juli r en voorzien 1. Ook heeft de roplampen sre Escorts. De maanden komen itrekkelijke, en Coupé ter SF.749;- 30 ST SFjM- s f.^mö,- 8/8 K :ombi met laden SF>9$- 45 belangrijk stempel op het Zweedse merk, dat zelfs één op de drie Saabs die tot nu toe geproduceerd werden de fabriek met een turbo heeft verlaten. SF. 1>t9j- SKOELKAST tdooiing SF.ipëg;- INAIS 93.1 COMBI SF1144$- lAT GKC2013 ST SF.^eGt I340 ST sfM- «03 SFJBS^- van specifieke wielde De Escort GT kan gekozen met een c vijfdeurs koets en e« 1.8 liter 16-kleppenmotor uit de Zetec-familie. in de motor zijn 1, al moet tonderstel Saab levert de 900 Turbo tegen meerprijs met een sportief afgeveerd onderste Dat was op het eerste deel van het door ons gereden traject goed te merken. Het slechte wegdek was nadrukkelijk voelbaar, wat xcxdoppen. 1 worden drie- of sen 1.6 en STE GETEST S EJJÖSr 110 10MBI 'EST, 300 liter SF.J799,- Saab loof tradities, één van. Op 1 de eerste 4 ci schikbaar, terwi topsegment van zelfs een zeer pote: vriendelijke 2.3 lite turbo levert van m. pk. De turbo drukt zo'n 30 SW SKOELKAST 230 liter F74§,- CVC2433/1 SKOELKAST liter, diepvries 3 <999,- 601 ÏOMBI Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur opt haast over van de 3. De turbomotor is er de Saab 99 kwam cilinder turbo be- rijl Saab in het n de 9000 nu "tente en toch uter 16-kleps svert van maximaal 225 Rome - Het is moeilijk voor een merk om een legendarisch model te vervangen. Saab stond vorig jaar voor de taak de opvolger van de aloude 900 te presenteren. De nieuwe auto heeft echter zoveel typsiche Saab-trekjes dat van een haast naadloze overgang kan worden gesproken. Na de vijfdeurs is nu ook de driedeurs in verschillende uitvoeringen beschikbaar. al de maximale waarde van 263 Nm bereikt. Het koppel blijft tot 4700 tr/min vrijwel gelijk. Dat houdt in dat op het moment dat de turbo aangrijpt de Saab 900 niet meer te houden is. In no-time wordt de vrijwel nergens bruikbare topsnelheid van 230 km/u behaald. Veel belangrijker is de acceleratiekracht die deze turbo aan de dag legt. Var-:x stilstand sprint v.» seconden tot de 100 km/u. Even inhalen op tweebaanswegen is voor de 900 Turbo kinderspel. Op deze manier dient een krachtige motor de veiligheid. Welke inspanning ook van de 4 cilinder wordt gevraagd, het gebeurt in alle rust. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Geoefend Wie vanuit stilstand meteen volgas wil wegrijden, merkt direct dat de wielen de Op de komende Autotentoonstelling van Turijn laat Alfa de opvolger van de huidige 33 zien. Deze nieuwe Alfa 145 heeft een driedeurs hatchback carrosserie met recht lopende ac derde deur'::*J door en doet zGv* aan de ee~*- Honda achterlicht^- -:ï ondergebracnL i smalle uni’ kenmerkei achterste zijrui elkaar overlopi het voorste dee niet helemaal het comfort ten goede komt. Ieder steentje voel je als het ware in je laai aan achterwerk. Wie wegen van ekleefd, betere kwaliteit opzoekt, leert het onderstel snel waai Hoe hoger de snelheid waarmee wordt gereden, hoe meer de bewondering stijgt. Het rijden met de turbo wordt dan al gauw een klein feestje. Vorig jaar werd ik benaderd door een bedrijf wat beweerde deuken uit een auto te kunnen weghalen zonder te spuiten, uiteraard alleen als de laklaag onbeschadigd was. Met gezonde dosis want heb ik het verhaal aangehoord, maar was 'daarbij niet overtuigd. Er werd me een auto getoond waar een dag eerder een grote deuk in was geslagen en die weer helemaal was weggehaald. Ook het tonen van foto 's van deze deuk deden mijn ongeloof nog niet wegnemen. Uiteindelijk werd een demonstratie gedaan met een deuk die ik wel met eigen ogen had aanschouwt en die een kwartier later verdwenen was als sneeuw voor de zon. De methode kwam uit de Verenigde Staten en een medewerker van het bedrijf had daar een cursus gevolgd. Hoe het weghalen van deuken in zijn werk ging, dat werd niet getoond. Heel geheimzinnig werd de deur gesloten. Het bedrijf in kwestie dacht een wereldvinding in huis te hebben en wilde eerst voorzichtig de lokale markt gaan bedienen en later eventueel andere bedrijven als 'dealer' aanstellen. Daarna werd het stil rond deze techniek. Kort geleden kreeg ik echter een foldertje onder ogen van een bedrijf wat zich de "Deuk Lak Tovenaar" noemt. Ook zij vertellen dat ze snel en betaalbaar deukjes weghalen, maar bovendien ook vlot steenslag, hagel-, parkeer- en vandal ismeschades herstellen. Dit ook weer allemaal zonder spuiten. Maar ook hier weer geheimzinnigheid ten top. Twee zeer onduidelijk foto 's in de summiere folder moeten de toekomstige klant overtuigen, maar hoe ze te werk gaan wordt geheim gehouden. Dat schijnt algemeen gebruik te zijn in deze branche. In het vakblad Automobiel Management staat een uitgebreid artikel over een bedrijf in Den Haag wat met het produkt Restyle op de markt is gekomen. Ook hier weer het weghalen van deuken zonder te spuiten met behulp van 'speciaal gereedschap'. En wederom een en al geheimzinnigheid onder het mom van 'het is een geconcentreerd werkje'. Ik ben er van overtuigd dat de klant toch graag meer wil weten. Wie doorbreekt de geheimzinnigheid en laat het me open en bloot zien,..? Deze motoren leveren respectievelijk 90 en 105 pk. De GT heeft verder meegespoten buitenspiegels, getint glas en een spoiler Op 25 maart jl. is bij Vermeulen Hollandia in Oudenbosch de vijfde lasrobot in gebruik genomen. Het betreft hier de tweede ABB puntlasrobot bij deze fabrikant van schuif/kanteldaken en bovendien de vijfhonderdste robot die door Asea Brown Boveri sinds 1976 in Nederland werd geplaatst. De nieuwe robot wordt bij Vermeulen Hollandia ingezet voor het lassen van de TVS-schuifdakframes. De robot levert iedere vier minuten een frame met 140 puntlossen af. Door de inzet van de tweede ABB punt lasrobot in de fabriek van Vermeulen Hollandia in Oudenbosch wordt de produktiecapaciteit fors uitgebreid tot meer dan 100.000 daken in 1994. Vermeulen Hollandia is wereldwijd marktleider bij de na-inbouw van schuifdaken. Eind 1992 werd een TVS-dak (Tilt, Vent. Slide) op de markt gebracht met tiptoetsbediening in combinatie met een klembeveiliging. In de Verenigde Staten is de klembeveiliging een wettelijke eis geworden, zodat Vermeulen Hollandia ook over de oceaan nummer 1 is op het gebied van electrisch bediende schuifkanteldaken. Vermeulen Hollandia heeft vier vestigingen in Nederland (Haarlem, Kampen, Oudenbosch en Uden) en bovendien in de Verenigde Staten en Australië. In Oudenbosch worden naast de produktie ook schuifdaken ingebouwd in nieuwe of gebruikte auto's. Naast het produceren en het inbouwen van schuifdaken heeft Vermeulen Hollandia ook enkele nevenactiviteiten ontwikkeld. Naast schuifdaken worden in Oudenbosch ook volledige fietsdragers geproduceerd. Verder worden bestelauto's omgebouwd tot taxi 's of voor het vervoer van invaliden. De nieuwste activiteit is het aanbrengen van pantserbeplating op poli tie- auto's. Onder de naam GT brengt Ford een nieuwe versie van de Escort met sportieve accenten. De auto heeft de voorbumper van de XR3i meegespoten in de carrosseriekleur a van mistlampen. v GT de dubbele kc, van de sportievere 14-inch stalen velgen met 185/60 banden zijn voorzien vorig jaar kregen we al de kans met de 900 Turbo te sturen. De auto is echter vanaf nu pas leverbaar, tegelijk met het beschikbaar komen van de driedeur carrosserie. Door het monteren van een turbocompressor kan Saab met een relatief kleine cilinderinhoud van 2 liter toch een fors vermogen bereiken, terwijl zelfs de verbruikcijfers zeer binnen de perken blijven. Natuurlijk heeft de 2 liter turbo het unieke Saab Trionic motormanagementsysteem wat ervoor zorgt dat ook de emissies tot een minimum worden beperkt. Natuurlijk levert de turbo prestaties die bij een veel grotere motorinhoud horen. De 2 liter levert een vermogen van 185 pk bij 5500 tr/min, een forse waarde die gelukkig samengaat met een hoog koppel. Bij 2100 tr/min wordt uitstraling. Het front is weer 33 echt Alfa, maar toch geheel lev afwijkende van de types die we tot nu toe kennen. In een uitloper van de motorkap zit de bekende Alfa-driehoek. De t een opvallend werkelijke grille ligt wat ichterzijde. De dieper en bestaat uit een ir loopt tot in het dak meegespoten rasterwerk, door en doet zodoende denken Uiteraard verzorgt ook de aan de eerste generatie voorbumper een deel van de Honda Accord Aerodeck. De luchttoevoer naar de radiator, achterlichten zijn De nieuwe Alfa 145 staat op ondergebracht in langgerekte hetzelfde onderstel als de Fiat cmniio units. Heel Tipo/Tempra, Lancia xxcxxiiiciixend zijn ook de Delta/Dedra en de Alfa 155. De -uiten die mooi in gebruikte motoren komen >pen, alhoewel afwisselend vc eel kan worden huize. Zo vinó«.. opengeklapt. Het knikje in de onder andere de portierlijn geeft vooral aan cilinder boxer, J‘ het profiel een aparte basismotorisei m achterop. In het interieur zien we de standaard airbag, leer bekleed stuurwiel, instrumentenpaneel in Cosworth-look, centrale vergrendeling en sportieve stoelen met Ebony Pageant bekleding. De Escort GT 3-deurs 1.6 kost f.33.690,=. De 1.8 motor vergt een extra uitgave van f.2.000,=. 3 geldt. De benzinemotoren xeveren een vermogen variërend van 90 tot 129 pk, terwijl er ook een turbodiesc zal verschijnen. Nieuw is ondermeer een twin-spark motor met 16-kleppen in de meest sportieve uitgave. Naast de driedeurs komt er ook nog een versie met vijf deuren beschikbaar die een meer behoudende carrosserievorm heeft en meer op de Alfa 155 lijkt. Met de komst van de Alfa 145 is bijna het volledige programma in enkele jaren l van Alfa- en Fiat- vernieuwd. iden we in de 145 Over enkele j1351 cc 4 een uiterst aant r, die ook nu als nieuwe Spider t sring in de Alfa afronding. Het mag gerust een traditie genoemd worden dat de bij de DATO aangesloten dealerbedrijven op Tweede Paasdag de hele dag geopend zijn. Maandag 4 april vormt daarom een prima gelegenheid om in alle rust verschillende merkendealers te bezoeken en te gaan kijken naar de prachtige nieuwe auto's of op zoek te gaan naar een gebruikte auto die in de smaak valt. De showrooms zijn geopend van 's morgens 10.00 uur tot 17.00 uur in de middag. Ook de buiten Tilburg gevestigde DATO-leden zijn geopend met uitzondering van Peugeot-dealer Spijkers in Goirle. enorme motorkrachten niet volledig op het wegdek kunnen overbrengen, maar als de auto zich eenmaal aar het asfalt heeft vastgekL^..., gaat hij er niet makkelijk meer vanaf. Toch vraagt een snelle turbo als deze Saab enige gewenning. Je moet toch enigszins geoefend zijn om het hoge koppel te kunnen beteugelen en alleen aan te lag legt. Vanuit wenden wanneer het nodig is. Combinatie it de auto in 8,5 Onder de 2100 tr/min gedraagt De combinatie val io or op oeren e omstandigheden worden betwijfeld. Het normale onderstel is meer op comfort gericht, maar weet ook een sportieve rijstijl te waarderen. De voorwielen geven de koers aan en de achterzijde volgt moeiteloos. op Zolder pag. 13

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 33