7Z7Z I 'Lp.ELJGEOT-306 CABRIOLET SAFRANE LONG COURS BERTONE KARISMA Is getekend: Pininfarina ning AM 42 >0, ""ff s )ATIE PALI Bijlage van: De Tilburgse Koerier tens/ ië bij ns" GROTE OCCASIONSHOW! RUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG RENS" Stimulering Ozon - ©@^QflG®E]aaG oper Oplage: 97.200 ex. Donderdag 24 maart 1994 - 365266 STATION iel le rt. Lees verder op pagina 9- 306 drie '.het ing doc Autotest: Lees verder Volvo 440 DL Lincoln in dit nummer Turbo Diesel Mark VII pag. 3 pag. 5 pag. 9 o.a.: ZOMERTIJD Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 2C PAASDAG Peugeot 106 XSi en Gentry ompen an! >el. Jaargang 6 Nummer 12 40x170 1.750,- nt ons eken elpoort 316/319 IDT Tilburg 50,00 50,00 50,00 52,00 41,00 54,00 52,50 0,35 DO/CWDE ZOMERTIJD KDMT/tETMDD/STE ZONNETJEUfTHET ZttfD-DDJTEN Je voelt je lekkerder in een Peugeot SAAB /UlEQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 guldens: EDIGE [ANTIE sid van itie jK nog i amde s wat toelen i klapt. igstijden: ’0.00 uur ig gesloten) Taba - In ruim een jaar tijd heeft Peugeot haar 306-reeks tot enorme proporties laten groeien. Dit model maakt inmiddels zo'n 35 procent uit van de totale productie van het Franse merk. Het is alleen nog wachten op de 306 sedan die op de komende autosalon van Parijs zijn debuut zal beleven. Vanaf mei komt echter de wonderschone cabriolet in ons land beschikbaar. 1994 pagina 20 WTOCENTRUM COLLBRIS TILBURG Loge Witsiebaan 78 - TILBURG Tel. 013-634355 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhou|, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Met de komst van de 306 als cabriolet heeft Peugeot twee 'open auto's' in haar programma want in tegenstelling tot eerdere berichten blijft de 205 cabrio voorlopig nog gewoon leverbaar, zelfs in twee motorvarianten. Windstop Het is ook typisch dat de spijl van het vaste ruitje in het linker portier precies een deel van de buitenspiegel bedekt. De uitrusting van alle types ilburg jten de Automaat De 306 Cabrio kan in c uitvoeringen worden geleverd. Het basismodel heeft de bekende 1.8 liter injectiemotor met een vermogen van 103 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 153 Nm bij 3000 tr/min. Alhoewel de Cabrio met 1140 kg geen lichtgewicht is, worden meer dan bevredigende prestaties kwaliteit I service Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur auto een auto o tien jaar wordt i Deze oude auto wel naar de sloop worden afgevoerd. Hoe lang deze regeling standhoudt, is nog niet bekend. Voorlopig wordt juni 1995 als eindtijd genoemd. Toch heeft de maatregel nog weinig succes. Immers in Frankrijk is jaarlijks 30 procent van de verkochte auto 's tien jaar of ouder en dan gaat het om enorme aantallen. Veel Fransen met een oude auto vinden hun exemplaar nog uitstekend functioneren of hebben helemaal niet het budget om een nieuwe te kopen. In Nederland zou bij een dergelijke maatregel meteen de restrictie worden gesteld dat de in te ruilen oude auto minimaal een aantal maanden op naam van de eigenaar zou staan. Anders zou menig koper van een nieuwe auto voor een paar honderd gulden een nog rijdende sloopauto aanschaffen en deze voor de premie inruilen. In Frankrijk is men wat minder 'krenterig' :-igesteld en doet men doorgaans zoiets niet... Tony Vos in donker getint glas, zodat inzittenden in alle richtingen om zich heen kunnen kijken. Heel apart zijn de achterlichten, die zijn verdeeld over twee units. Twee druppelvormige lampen worden bijgestaan door langgerekte exemplaren die vanaf de bumper precies de vijfde deur volgen tot het dak. Ook heeft de Long Cours gewijzigde achterportieren voor een makkelijkere instap. Bij het ontwerpen van het interieur kregen drie aspec de volle aandacht: ruimte, comfort en licht. Door zijn grotere lengte en sre dak biedt deze auto Als een soort traditie presenteerde Bertone op de Autosalon van Genève een stijlstudie. Dit jaar werd de nieuwe Porsche 911 gebruikt als basis om te komen tot een futuristische vierpersoons sedan. Midden jaren zestig ontwikkelde Bertone al een spider op basis van de 911. Daarna was er tussen beide firma's geen contact meer. Er werd bij de nieuwe Karisma bewust gekozen voor een sedanmodel om te voorkomen dat er enig vergelijk gemaakt zou worden met de sport-coupé en om te laten zien welke totaal andere mogelijkheden het onderstel biedt. Het concept van een geboden: een topsnelheid 182 km/u en een accelerat van 0 tot 100 in 12,6 seconc Een cabrio is immers zeer geschikt om heerlijk flanneerend mee over secundaire wegen te rijden, prestaties komen eigenlijk op een tweede plaats. Vandaar dat de 1.8 met een viertraps automaat door velen nog wel eens het meest prettige gevonden zal worden. De auto komt dan niet verder dan 173 km/u en heeft voor het bekende sprintje 15,2 seconden nodig. Maar met de zon op je kruin en de wind door de haren kun je je daar niet druk om maken. Voor wie dan toch graag als eerste bij het stoplicht weg wil zijn, maakt Peugeot ook een 2 liter van 123 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 176 N bij 2750 tr/min. Uiteraard is deze krachtbron merkbaar krachtiger, maar nodig is ie absoluut niet. De 306 is een volwaardige vierzits cabriolet. Het interieur is van de sportievere modellen overgenomen met onder meer goed gevormde kuipstoelen die een prima steun bieden. Het dashboard is natuurlijk voorzien van een toerenteller. Om de 2 liter wat meer cachet te geven, is de middenconsole bij dit model voorzien van een kunststof paneel wat er als hout uit moet zien. Echt fraai is dit onderdeel niet. De Franse firma Heuliez produceert niet alleen in serie de Citroens BX en XM Break, maar heeft ook een ontwerpafdeling, die in samenwerking met of in opdracht van autofabrikanten onderdelen of zelfs hele auto's aflevert. Een van de nieuwste projecten is deze Long Cours op basis van de Renault Safrane. In deze aangepaste auto hebben de ontwerpers van France Design het prestigieuze karakter van een limousine willen verenigen met de functionaliteit van een stationcar en de dynamiek van een coupé. Het dak is voor een groot gedeelte uitgevoerd hoger het geval van de 306 nauwelijks op. Oók op wegoneffenheden gedraagt de carrosserie zich voorbeeldig. Peugeot voorziet de 306 van een softtop zonder binnenhemel en met een kunststof ruitje. Afhankelijk van de uitvoering wordt de kap handmatig of elektrisch geopend en gesloten. Na het losmaken van de vergrendeling boven de voorruit wordt met een hendt de achterzijde losgemaakt. Via een inmiddels gebruikelijke methode verdwijnt de kap volledig in zijn opbergruimte die met een klep wordt afgesloten. Pininfarina heeft voor deze 306 ook een fraaie kunststof hardtop ontwikkeld die wordt geleverd in de carrosseriekleur. Deze hardtop kan op ieder exemplaar van de 306 cabrio worden geplaatst. Geheel i zien geopend is de 306 Cabrio een 414 plaatje van een auto met een tijdloze uitstraling. Gesloten ziet het geheel er wat minder uit. Uiteraard is de auto wat betreft isolatie en verwarmingscapaciteit prima geschikt om 12 maanden per jaar te gebruiken. veel binnenruimte. Vooral achterin zijn zeer luxueuze stoelen geplaatst. Verder is er plaats voor alle mobiele, moderne communicatie-apparatuur. En door veel glas te gebruiken komt er veel licht in de auto. Achterin vinden we een elektrisch bediende afdekking van de bagageruimte en een eveneens elektrisch gecommandeerde separatieruit. Heuliez hoopt met de Safrane Long Cours een trend te zetten van auto's met een hoge mate aan bruikbaarheid voor zowel werk als vakantie. sedanmodel met de motor achterin is al enkele decennia geleden losgelaten ten voordele van voorwielaandrij“:““ - heeft in het verleden verschillende auto's ontworpen met de motor en aandrijving achterin zoals de Lamborghini Marzal, Espada en Urraco en de Ferrari 308GT4. De Karisma is 4,52 meter lang en komt wat dimensies betreft overeen met een doorsnee-auto uit de zakelijke middenklas:- duidelijk groter dan lengte en breedte namen toe maar ook de wielbasis en de spoorbreedtes. De overhang voor en achter is in Hardtop Bij de 306 Cabrio is uitgegaan van de verlengde bodemplaat, die we straks ook bij de sedan zullen z. De auto is gegroeid tot 4,*, meter. Pininfarina heeft er weer een heus kunstwerk van gemaakt. Opvallend is de slanke achterzijde en de naar achter wat naar elkaar toelopende zijruiten. De G heeft geen rolbeugel, de voorruitstijl moet in noodgevallen voldoende stevigheid bieden. De portieren hebben een kleine vaste ruit. Verder werden flanken en bodemgroep natuurlijk versterkt om een zo groot mogelijke stijfheid te verkrijgen. Dat lijkt ook heel behoorlijk gelukt te zijn. Wie van een gesloten auto in een cabriolet stapt voelt altijd wat torsie, maar zelfs dat gaat in De tijd dat de Nederlandse overheid de automobilisten financieel stimuleerde om een auto met katalysator te kopen ligt al weer enige tijd achter ons. De regeling heelt er voor gezorgd dat het aandeel katalysatorauto's in Nederland in enkele jaren fors is gegroeid. De maatregelen ter bevordering werden ingetrokken na het officieel verplicht worden van de geregelde katalysator in EG-verband. Maar in de Zuidelijke Europese landen heeft men zich voordat de EG- wetgeving van kracht werd nooit druk gemaakt over 'schoneauto 's waardoor het aandeel auto's met katalysator op het totale autobestand nu nog zeer gering is. De Franse overheid komt dan ook nu met een maatregel om de verkoop van nieuwe auto's te stimuleren. Het verbeteren van de resultaten van de Franse auto-industrie zal hierbij ook zeker een rol gespeeld hebben. In Frankrijk krijg je als automobilist een premie van 5000 Francs (circa f.1.650,=) als bij aankoop van een nieuwe ouder dan t ingeruild. i moet dan vergelijking met de nieuwe 911 korter. Om een maximale bereikbaarheid van het ijving. Bertone interieur te bewerkstelligen is leden echter de Karisma voorzien van vleugeldeuren ook een oplossing die door Bertc eerder werd toegepast. zijn grote ruiten toegepast, terwijl de plaats van de motor benadrukt wordt door de luchtsleuven in i Hetinterie- comforta^cj lasse en is met leer op i n de 911De Alleen aan dashboardinstrumenten is te zien welke techiek onder de rood metallic carrosserie te vinden is. Begin maart berichtten deskundigen dat de dikte van de ozonlaag boven Nederland en omstreken weer 'normaal'was. In januari 1992 en februari 1993 was een aanzienlijke verdunning geconstateerd. Naar thans blijkt heeft vooral de as van een vulkaanuitbarsting en het nu weer verdwijnen daarvan voor deze effecten gezorgd. Het is net als met de toestand van de bossen. Het ene jaar wat beter en het andere jaar wat minder vanwege natuurlijke omstandigheden als droogtë door veel zon of ziektes. Conclusies over de invloed van menselijke activiteiten op deze natuurverschijnselen kunnen (nog) niet worden getrokken. Grote verontrusting en oproepen tot actie na de berichten in 1992 en 1993 kunnen dan ook als onzin worden beschouwd. Zij komen van onwetende milieu activisten en van wetenschappers die graag hun budget voor onderzoek verruimd zien. Dit laatste is een aspect dat misschien nog enigszins als 'zonnig' gekwalificeerd kan worden. Hoe meer onderzoek verricht wordt, hoe beter en sneller we zullen weten wat de echte oorzaken van de niet- incidentele, continue afneming van de onzonlaag zijn en wat we daaraan moeten doen. (Bron: Rai) omvat onder meer een digitaal klokje, getint glas, elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandbediening en elektrisch bediende zijruiten. De 2 liter zit nog wat royaler in |l de extra's en krijgt in alle gevallen een audio- installatie, elektrisch bedienbare kap, lichtmetalen velgen, verstelbare stuurkolom, mistlampen in de I voorbumper en een digitale aanduiding van de buitentemperatuur. Het lekkerst rijdt een cabrio bij lage snelheden met alle ruiten omlaag. Wie de bebouwde kom uitrijdt, doet er verstandig aan de ruiten in de portieren omhoog te doen. Of de kleine zijruitjes wel of niet omhoog worden gedaan, dat maakt voor het gevoel niets uit. Peugeot levert als optie ook nog een zogenaamde windstop, een scherm wat direkt achter de voorstoelen kan worden opgekk rtone al st. Verder toegep ts van de it door c de deuren. srieur is tabel/sportief ingericht de vier stoelen. ide linsti Ï0A9A - 3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21