7Z7Z
I
'Lp.ELJGEOT-306 CABRIOLET
SAFRANE LONG COURS
BERTONE KARISMA
Is getekend: Pininfarina
ning
AM 42
>0,
""ff s
)ATIE
PALI
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
tens/
ië bij
ns"
GROTE
OCCASIONSHOW!
RUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
RENS"
Stimulering
Ozon
-
©@^QflG®E]aaG
oper
Oplage: 97.200 ex.
Donderdag 24 maart 1994
- 365266
STATION
iel
le
rt.
Lees verder op pagina 9-
306
drie
'.het
ing
doc
Autotest:
Lees verder
Volvo 440 DL
Lincoln
in dit nummer
Turbo Diesel
Mark VII
pag. 3
pag. 5
pag. 9
o.a.:
ZOMERTIJD
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
2C PAASDAG
Peugeot 106 XSi
en Gentry
ompen
an!
>el.
Jaargang 6
Nummer 12
40x170
1.750,-
nt ons
eken
elpoort 316/319
IDT Tilburg
50,00
50,00
50,00
52,00
41,00
54,00
52,50
0,35
DO/CWDE ZOMERTIJD
KDMT/tETMDD/STE
ZONNETJEUfTHET
ZttfD-DDJTEN
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
SAAB
/UlEQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
guldens:
EDIGE
[ANTIE
sid van
itie
jK nog i
amde s
wat
toelen i
klapt.
igstijden:
’0.00 uur
ig gesloten)
Taba - In ruim een jaar tijd heeft Peugeot haar 306-reeks
tot enorme proporties laten groeien.
Dit model maakt inmiddels zo'n 35 procent uit van de
totale productie van het Franse merk. Het is alleen nog
wachten op de 306 sedan die op de komende autosalon
van Parijs zijn debuut zal beleven. Vanaf mei komt
echter de wonderschone cabriolet in ons land
beschikbaar.
1994 pagina 20
WTOCENTRUM
COLLBRIS
TILBURG
Loge Witsiebaan 78 - TILBURG
Tel. 013-634355
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhou|,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Met de komst van de 306 als
cabriolet heeft Peugeot twee
'open auto's' in haar
programma want in
tegenstelling tot eerdere
berichten blijft de 205 cabrio
voorlopig nog gewoon
leverbaar, zelfs in twee
motorvarianten.
Windstop
Het is ook typisch dat de spijl
van het vaste ruitje in het
linker portier precies een deel
van de buitenspiegel bedekt.
De uitrusting van alle types
ilburg
jten de
Automaat
De 306 Cabrio kan in c
uitvoeringen worden
geleverd. Het basismodel
heeft de bekende 1.8 liter
injectiemotor met een
vermogen van 103 pk bij 6000
tr/min en een koppel van 153
Nm bij 3000 tr/min. Alhoewel
de Cabrio met 1140 kg geen
lichtgewicht is, worden meer
dan bevredigende prestaties
kwaliteit
I service
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
auto een auto o
tien jaar wordt i
Deze oude auto
wel naar de sloop worden
afgevoerd. Hoe lang deze
regeling standhoudt, is
nog niet bekend. Voorlopig
wordt juni 1995 als eindtijd
genoemd. Toch heeft de
maatregel nog weinig
succes. Immers in
Frankrijk is jaarlijks 30
procent van de verkochte
auto 's tien jaar of ouder en
dan gaat het om enorme
aantallen. Veel Fransen
met een oude auto vinden
hun exemplaar nog
uitstekend functioneren of
hebben helemaal niet het
budget om een nieuwe te
kopen. In Nederland zou
bij een dergelijke
maatregel meteen de
restrictie worden gesteld
dat de in te ruilen oude
auto minimaal een aantal
maanden op naam van de
eigenaar zou staan.
Anders zou menig koper
van een nieuwe auto voor
een paar honderd gulden
een nog rijdende
sloopauto aanschaffen en
deze voor de premie
inruilen. In Frankrijk is
men wat minder 'krenterig'
:-igesteld en doet men
doorgaans zoiets niet...
Tony Vos
in donker getint glas, zodat
inzittenden in alle richtingen
om zich heen kunnen kijken.
Heel apart zijn de
achterlichten, die zijn
verdeeld over twee units.
Twee druppelvormige
lampen worden bijgestaan
door langgerekte exemplaren
die vanaf de bumper precies
de vijfde deur volgen tot het
dak. Ook heeft de Long Cours
gewijzigde achterportieren
voor een makkelijkere instap.
Bij het ontwerpen van het
interieur kregen drie aspec
de volle aandacht: ruimte,
comfort en licht.
Door zijn grotere lengte en
sre dak biedt deze auto
Als een soort traditie
presenteerde Bertone op de
Autosalon van Genève een
stijlstudie. Dit jaar werd de
nieuwe Porsche 911 gebruikt
als basis om te komen tot een
futuristische vierpersoons
sedan. Midden jaren zestig
ontwikkelde Bertone al een
spider op basis van de 911.
Daarna was er tussen beide
firma's geen contact meer.
Er werd bij de nieuwe
Karisma bewust gekozen voor
een sedanmodel om te
voorkomen dat er enig
vergelijk gemaakt zou worden
met de sport-coupé en om te
laten zien welke totaal andere
mogelijkheden het onderstel
biedt. Het concept van een
geboden: een topsnelheid
182 km/u en een accelerat
van 0 tot 100 in 12,6 seconc
Een cabrio is immers zeer
geschikt om heerlijk
flanneerend mee over
secundaire wegen te rijden,
prestaties komen eigenlijk op
een tweede plaats. Vandaar
dat de 1.8 met een viertraps
automaat door velen nog wel
eens het meest prettige
gevonden zal worden. De auto
komt dan niet verder dan 173
km/u en heeft voor het
bekende sprintje 15,2
seconden nodig. Maar met de
zon op je kruin en de wind
door de haren kun je je daar
niet druk om maken. Voor wie
dan toch graag als eerste bij
het stoplicht weg wil zijn,
maakt Peugeot ook een 2 liter
van 123 pk bij 5750 tr/min en
een koppel van 176 N bij 2750
tr/min. Uiteraard is deze
krachtbron merkbaar
krachtiger, maar nodig is ie
absoluut niet.
De 306 is een volwaardige
vierzits cabriolet. Het
interieur is van de sportievere
modellen overgenomen met
onder meer goed gevormde
kuipstoelen die een prima
steun bieden. Het dashboard
is natuurlijk voorzien van een
toerenteller. Om de 2 liter wat
meer cachet te geven, is de
middenconsole bij dit model
voorzien van een kunststof
paneel wat er als hout uit
moet zien. Echt fraai is dit
onderdeel niet.
De Franse firma Heuliez
produceert niet alleen in serie
de Citroens BX en XM Break,
maar heeft ook een
ontwerpafdeling, die in
samenwerking met of in
opdracht van autofabrikanten
onderdelen of zelfs hele auto's
aflevert. Een van de nieuwste
projecten is deze Long Cours
op basis van de Renault
Safrane. In deze aangepaste
auto hebben de ontwerpers
van France Design het
prestigieuze karakter van een
limousine willen verenigen
met de functionaliteit van een
stationcar en de dynamiek
van een coupé. Het dak is voor
een groot gedeelte uitgevoerd hoger
het geval van de 306
nauwelijks op. Oók op
wegoneffenheden gedraagt
de carrosserie zich
voorbeeldig.
Peugeot voorziet de 306 van
een softtop zonder
binnenhemel en met een
kunststof ruitje. Afhankelijk
van de uitvoering wordt de
kap handmatig of elektrisch
geopend en gesloten. Na het
losmaken van de
vergrendeling boven de
voorruit wordt met een hendt
de achterzijde losgemaakt.
Via een inmiddels
gebruikelijke methode
verdwijnt de kap volledig in
zijn opbergruimte die met een
klep wordt afgesloten.
Pininfarina heeft voor deze
306 ook een fraaie kunststof
hardtop ontwikkeld die wordt
geleverd in de
carrosseriekleur. Deze
hardtop kan op ieder
exemplaar van de 306 cabrio
worden geplaatst. Geheel
i zien geopend is de 306 Cabrio een
414 plaatje van een auto met een
tijdloze uitstraling. Gesloten
ziet het geheel er wat minder
uit. Uiteraard is de auto wat
betreft isolatie en
verwarmingscapaciteit prima
geschikt om 12 maanden per
jaar te gebruiken.
veel binnenruimte.
Vooral achterin zijn zeer
luxueuze stoelen geplaatst.
Verder is er plaats voor alle
mobiele, moderne
communicatie-apparatuur. En
door veel glas te gebruiken
komt er veel licht in de auto.
Achterin vinden we een
elektrisch bediende
afdekking van de
bagageruimte en een
eveneens elektrisch
gecommandeerde
separatieruit.
Heuliez hoopt met de Safrane
Long Cours een trend te zetten
van auto's met een hoge mate
aan bruikbaarheid voor zowel
werk als vakantie.
sedanmodel met de motor
achterin is al enkele decennia
geleden losgelaten ten
voordele van
voorwielaandrij“:““ -
heeft in het verleden
verschillende auto's
ontworpen met de motor en
aandrijving achterin zoals de
Lamborghini Marzal, Espada
en Urraco en de Ferrari
308GT4. De Karisma is 4,52
meter lang en komt wat
dimensies betreft overeen met
een doorsnee-auto uit de
zakelijke middenklas:-
duidelijk groter dan
lengte en breedte namen toe
maar ook de wielbasis en de
spoorbreedtes. De overhang
voor en achter is in
Hardtop
Bij de 306 Cabrio is uitgegaan
van de verlengde
bodemplaat, die we straks
ook bij de sedan zullen z.
De auto is gegroeid tot 4,*,
meter. Pininfarina heeft er
weer een heus kunstwerk van
gemaakt. Opvallend is de
slanke achterzijde en de naar
achter wat naar elkaar
toelopende zijruiten. De G
heeft geen rolbeugel, de
voorruitstijl moet in
noodgevallen voldoende
stevigheid bieden. De
portieren hebben een kleine
vaste ruit. Verder werden
flanken en bodemgroep
natuurlijk versterkt om een zo
groot mogelijke stijfheid te
verkrijgen. Dat lijkt ook heel
behoorlijk gelukt te zijn. Wie
van een gesloten auto in een
cabriolet stapt voelt altijd wat
torsie, maar zelfs dat gaat in
De tijd dat de Nederlandse
overheid de
automobilisten financieel
stimuleerde om een auto
met katalysator te kopen
ligt al weer enige tijd
achter ons. De regeling
heelt er voor gezorgd dat
het aandeel
katalysatorauto's in
Nederland in enkele jaren
fors is gegroeid. De
maatregelen ter
bevordering werden
ingetrokken na het
officieel verplicht worden
van de geregelde
katalysator in EG-verband.
Maar in de Zuidelijke
Europese landen heeft
men zich voordat de EG-
wetgeving van kracht
werd nooit druk gemaakt
over 'schoneauto 's
waardoor het aandeel
auto's met katalysator op
het totale autobestand nu
nog zeer gering is. De
Franse overheid komt dan
ook nu met een maatregel
om de verkoop van nieuwe
auto's te stimuleren. Het
verbeteren van de
resultaten van de Franse
auto-industrie zal hierbij
ook zeker een rol gespeeld
hebben. In Frankrijk krijg
je als automobilist een
premie van 5000 Francs
(circa f.1.650,=) als bij
aankoop van een nieuwe
ouder dan
t ingeruild.
i moet dan
vergelijking met de nieuwe
911 korter.
Om een maximale
bereikbaarheid van het
ijving. Bertone interieur te bewerkstelligen is
leden echter de Karisma voorzien van
vleugeldeuren ook een
oplossing die door Bertc
eerder werd toegepast.
zijn grote ruiten toegepast,
terwijl de plaats van de motor
benadrukt wordt door de
luchtsleuven in i
Hetinterie-
comforta^cj
lasse en is met leer op i
n de 911De Alleen aan
dashboardinstrumenten is te
zien welke techiek onder de
rood metallic carrosserie te
vinden is.
Begin maart berichtten
deskundigen dat de dikte
van de ozonlaag boven
Nederland en omstreken
weer 'normaal'was. In
januari 1992 en februari
1993 was een aanzienlijke
verdunning geconstateerd.
Naar thans blijkt heeft
vooral de as van een
vulkaanuitbarsting en het
nu weer verdwijnen
daarvan voor deze effecten
gezorgd. Het is net als met
de toestand van de bossen.
Het ene jaar wat beter en
het andere jaar wat minder
vanwege natuurlijke
omstandigheden als
droogtë door veel zon of
ziektes. Conclusies over de
invloed van menselijke
activiteiten op deze
natuurverschijnselen
kunnen (nog) niet worden
getrokken. Grote
verontrusting en oproepen
tot actie na de berichten in
1992 en 1993 kunnen dan
ook als onzin worden
beschouwd. Zij komen van
onwetende milieu
activisten en van
wetenschappers die graag
hun budget voor onderzoek
verruimd zien. Dit laatste is
een aspect dat misschien
nog enigszins als 'zonnig'
gekwalificeerd kan
worden. Hoe meer
onderzoek verricht wordt,
hoe beter en sneller we
zullen weten wat de echte
oorzaken van de niet-
incidentele, continue
afneming van de
onzonlaag zijn en wat we
daaraan moeten doen.
(Bron: Rai)
omvat onder meer een
digitaal klokje, getint glas,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, centrale
vergrendeling met
afstandbediening en
elektrisch bediende zijruiten.
De 2 liter zit nog wat royaler in |l
de extra's en krijgt in alle
gevallen een audio-
installatie, elektrisch
bedienbare kap, lichtmetalen
velgen, verstelbare
stuurkolom, mistlampen in de I
voorbumper en een digitale
aanduiding van de
buitentemperatuur.
Het lekkerst rijdt een cabrio
bij lage snelheden met alle
ruiten omlaag. Wie de
bebouwde kom uitrijdt, doet
er verstandig aan de ruiten in
de portieren omhoog te doen.
Of de kleine zijruitjes wel of
niet omhoog worden gedaan,
dat maakt voor het gevoel
niets uit. Peugeot levert als
optie ook nog een
zogenaamde windstop, een
scherm wat direkt achter de
voorstoelen kan worden
opgekk
rtone al
st. Verder
toegep
ts van de
it door c
de deuren.
srieur is
tabel/sportief ingericht
de vier stoelen.
ide
linsti
Ï0A9A - 3