in
Aanbiedingen bij Mazda
flF
Primeurs op Cabrio '94
soa
’World on Ice’
ABT-accessoires voor Audi 80
begint in onze showroom^
VAULT
4
r
DTA
r
V-A-G
DA
r
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 maart 1994 - pagina 13
-PG.
seld is
ill
-hi
toegangskaarten per persoon. Dan kunt u gelijk kennismaken
Als u van shows houdt, dan hebben we deze keer iets
héél bijzonders voor u. Want van vrijdag 25 maart t/m zon
dag 27 maart staat Tilburg in het teken van de onvergefelijke
f 33.995,-
show 'World on Ice’En als Hoofdsponsor van dit spektakel
Representatieve en sportieve zakenauto’s waarmee u zich,
gereserveerd voor onze klanten en bezoekers.
Dus als u onze showroom bezoekt, ontvangt u van
warm onthaal.
zolang de voorraad strekt, (maximaal) 2 gratis
ons,
s.
rT Op
:ht.
.1994
;door
.1989
1990
.1983
.1985
et.
.1993
len.
TT"
GM
d.
t...
zeer
orbee
jrden
1 MITSUBISHI f
ree
wi
1990
1990
1992
1990
1987
1991
1990
1990
.1989
1984
1991
1989
1991
.1994
1994
.1992
.1991
.1990
.1989
.1989
.1989
.4-1991
.4-1989
.3-1990
.1-1990
.6-1991
.3-1989
.1-1990
Opvc
Met
van
ting
EL
...2-1987
...2-1988
.10-1988
...1-1991
...2-1991
...5-1991
...2-1992
...2-1984
...1-1987
1990
1993
1991
1988
1991
een wc
ing in de i
sdep-"--
aan het
sem,
i.ABT
espoten
i. Info:
prachtig
portwag®'
in de I
RENAULT
EEN EIGEN MANIER
VAN LEVEN
msterdam. Renault adviseert ELF Oliën.
Zolang de voorraad strekt.
tussen 1966 en 1973 gebouwde Rally -
Kadett coupé.
1990
1990
1990
1990
1990
1990
1989
1988-1989
Prijzen inkl
1987
1989
1987
1988
1988
1985
1985
1988
.1990-1992
van muziek, beweging, kleur en techniek hebben wij plaatsen
worden verkregen, terwijl voor de 2.0,
2.3 en 2.8 soortgelijke winsten te
behalen vallen.
totaal
i eerste
horvette uit een
-alixOJD 6611
s, terwijl de GT
slfdragende
dat staat vast, niet op glad ijs begeeft. Bereid u voor op een
CLIO IS HET NIEUWE WI
VOOR LIMOUSINE
1994. Het jaar van het WK Voetbal. Renault
heeft de opstelling al klaar. Een serie schitte
rende modellen, waaronder aantrekkelijk
geprijsde séries limitées. En de belangrijkste
aanwinst in het team: de nieuwe generatie
Clio's. De Clio vertegenwoordigt de absolute
top in het veld van kompakte auto's. Maar
dan wél met het raffinement en de kwalitei
ten van een grote auto.
h<
s hij nog steeds
t-zits sportwagen die
len op de markt
I. Zijn naam: de
bracht meer tijd door in de
sportschool. Gaan we naar de
techniek kijken dan vinden we
geen gelijkenissen meer. In de
plaats bestond de Corvett
stalen chassis met daaroj
polyester carrosserie,
beschikte over een zei
stalen carrosserie.
DE LUXE VAN EEN LIMOUSINE
Dat ziet u aan het rijk uitgevoerde inter
van de nieuwe Clio. Er is onder meer
nieuw type stoel ontwikkeld die er
in een nieuw daglicht stelt. En stuur
tiging is nu standaard op de meeste ver
DE EXTRA'S VAN EEN LIMOUSINE
''□vallend is het hoge uitrustingsniveau,
ivict tal van komfortabele extra's, variërend
van een geluidssignaal bij vergeten verlich
ting tot wisser op dé achterruit. De Clio is in
vele uitvoeringen leverbaar. Van de RL met
ekonomische 1.2 liter motor tot de 16V, één
brok sportieve energie. De Clio is verkrijg-
terieur naar
gehaald. Werd
zerd als cabriolet
ite Opel GT-
DOE MEE AAN HET t
FESTIVAL OF CHAMPIONS!
Bezoek tussen 17 en 21 maart
a.s. de Renault dealer en u ont-
vangt een spelkaart. Hiermee maakt u kans
op een jaar lang gratis rijden in de nieuwe
Clio** of een van de vijf arrangementen
voor 2 personen naar het WK Voetbal. En u
wint altijd een unieke Renault Festival óf
Champions-voetbal***.
weet nu de bijzondere (vaste) prijs kent van f 37.995,-.
ïrieur
sr een heel
jrgonomie
urbekrach-
VEILIGHEID VAN EEN LIMOUSINE
lio omringt u en uw passagiers met
verregaande veiligheidsvoorzieningen. Alle
uitvoeringen hebben 1
standaard in hoogte
verstelbare gordels
vóór met gordelspan-
ners en verstevigings-
balken in de portie
ren. En u kunt 'm
laten uitrusten met
een airbag en ABS
(ABS m.u.v. de Clio RL en BE BOP).
KOM NAAR HET RENAULT FESTIVAL OF CHAMPIONS
van 17 t/m 21 maart bij uw Renault dealer.
kl. btw en exd. kosten rijklaar maken. Wijzigingen voorbehouden. Renault Nederland N.V., Postbus 94160,1090 GD Amste
Williams rehault wobld champion FOBMuir i 'W93. **Clio 1.2 RL, looptijd 1 jaar op basis van maximaal 20.000 kilometer. **-
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
n VAN DER BOOM
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. 013-364011.
Beneluxstraat 8. 5061KE Oisterwijk. Tel. 04242-83905.
Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Tel. 013-341261.
Bij veel Opel-fans wordt hij
gezien als de enige echte
sportwagen die van de
tekentafels van het merk rolde.
In ieder geval is F
de enige 2-zits sp<
Opel tot op heden
heeft gebracht.
Opel GT.
Cockpit
Tevens uit de keuken van General
Motors kwam de legendarische
Corvette. De Opel GT werd al snel
betiteld als "mini-Corvette". Helemaal
onterecht was dat niet. Kijken we naar
de Corvette uit de periode 68-72 dan
zien we gróte gelijkenissen met de GT.
Beide wagens waren echte 2-zitters
met een vrij lange neus. De neuzen
van beide wagens werden
gekenmerkt door een lange motorkap
met aan weerszijden bolle
hoogoplopende spatbordlijnen. De
"cockpit" was behoorlijk ver naar
achteren geplaatst, terwijl de
achterzijde met de sterk aflopende
daklijn stijl werd afgesloten. Beide
wagens hadden opklapbare
koplampen aan de voorzijde terwijl de
achterzijde gekenmerkt werd door 4
grote, ronde achterlichten. Ook in het
interieur waren veel overeenkomsten
te vinden. Achter het stuur zaten de
meters diep in het dashboard
verwerkt, terwijl in de middenconsole,
die hoog door het midden van de auto
doorliep, ook diverse meters waren
verwerkt. De Corvette zag er
agressiever uit. Was de GT meer van
het type balletdanser, de Corvette
met wat wij bieden op het gebied van techniek en beweging.
Zoals de gloednieuwe Mitsubishi Lancer Ï.6 GLi voor
en de Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1&V, die zoals u
De snelle 5 cilinder turbomotor met
standaard 230 pk kan met stapjes via
260,280 en 300 zelfs tot 330 pk gebracht
worden door aanpassingen
motormanagement, uitlaatsy steer
nokkenassen en cilinderkoppen. 7
Tuning kan zelfs de direct inges-"
diesel 15 pk meer laten leveren, m
02152-51174.
Je kan gerust zeggen dat op de
ontwerpafdeling te Russelsheim rond
1964 een beetje de stoppen waren
doorgeslagen. De auto die op de
Internationale Automobil Austellung
(IAA) te Frankfürt in 1965 aan het
publiek werd voorgesteld, paste nu
niet bepaald in het toenmalige
programma met rechthoekig gelijnde
sedanmodellen.
1994 pagina 12
DE TILBURGSE KOERIER
VOOR ORIGINEEL ONDERHOUD "SS*
Over 1993 behoorde het Japanse merk Mazda tot de grote verlie
zers. Om het dit jaar met zekerheid beter te doen heeft importeur
Auto Palace de Binckhorst verschillende types onder aan het
programma van de 323 en 626 gecreeërd die tegen
aantrekkelijke bedragen worden aangeboden. Een voor
de 323 Millionaire die naar keuze als 1.3i of 1.6i kan won
geleverd. De auto heeft onder meer getint glas, een in twee
ongelijke delen neerklapbare achterbank, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels en natuurlijk verstevigingsbalken in
de portieren. De auto mist ten opzichte van de basis 323 LX
wieldoppen, stootstrips op de flanken, een waarschuwingsignaal
voor vergeten verlichting en verlichting in de bagageruimte.
Door het ontbreken van deze zaken is de prijs met maar liefst
f.1.800,= teruggebracht, waardoor de 323 hatchback Millionaire
De 626 Millionaire 1.8 is er ook als hatchback voor f.38.495,=. De
seds bestaande 626 LX biedt ten opzichte van de Millionaire
.zieldoppen, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare
koplampen en vier luidsprekers voor een meerprijs van f1.500,=.
jrw
Wij nodigen u uit
voor ’World on Ice*.
I ir\ Automobielbedrijf
I Kluitmans b.z
TILBURG (Ind. Loven), Kapt. Hatterasstraat 11013-443330
HAAREN, Haarendijk 6a, 04117-2360
Motoren
De GT werd aanvankelijk geleverd
met twee viercilinder lijnmotoren. In
de eerste plaats de 1100 SR, afgeleid
van de 998 cc motor uit de B-Kadett. In
de GT versie werd deze motor voorzien
van twee carburateurs waardoor een
vermogen van 60 pk bij 5200 toeren per
minuut werd bereikt. Niet bijster veel
voor een sportwagen als de GT. Een
topsnelheid van 155 km per uur kon nu
eenmaal niet echt het hart van een
potentiële amateurcoureur sneller
doen slaan. Dat leidde in eerste
instantie tot matige verkoopaantallen.
Het deed in ieder geval Opel er toe
besluiten reeds in 1970 met een
sterkere motor te komen. De 1.9S gaf
de GT eindelijk wat hij nodig had,
namelijk voldoende pk's. De 1897 cc
motor uit de Rekord B en Olympia A
motor werd opgevoerd tot 90 pk.
Daardoor was een topsnelheid van 185
km per uur haalbaar. Ook kon de GT-
coureur eindelijk eens snel bij een
stoplicht wegtrekken, binnen 11
seconden werd de 100 km per uur
bereikt. Opeis reclameslogan uit 1968,
"Nur fliegen ist schoner" kon nu
eindelijk letterlijk genomen worden.
De sublieme wegligging van de GT
kwam nu volledig tot zijn recht.
Het leveringsprogramma van ABT
Tuning is uitgebreid met een reeks
accessoires voor de Audi 80. Op het
gebied van motortuning kan zowel de
sedan als Avant flink worden
opgepept. Het motorische hoogtepunt
is hier de 330 pk sterke Audi 80 S2.
Daarnaast schenkt ABT de nodige
aandacht aan de aankleding van in-
en exterieur. Zo levert ABT een
frontspoilerlip, side-skirts en een
achterspoiler. Verder zijn de
einddemper met ronde eindstukken of
Convertible, Ginetta G33 en natuurlijk
de topless-modellen van VW, Opel,
Ferrari, Nissan, Ford, Suzuki, TVR,
Morgan en Renault. Tijdens Cabrio '94
is de autocollectie van het Autotron
normaal te bezoek en kan ook het 'Huis
van de Toekomst' worden bekeken.
Cabrio '94 is op vrijdag 25 maart
geopend van 14.00 tot 20.00 uur en op
zaterdag en zondag 26 en 27 maart van
10.00 tot 17.00 uur.
De entreeprijs bedraagt f. 12,50.
met 1.3 motor leverbaar is voor f.25.995,=. Daarnaast is er ook een
323 F Millionaire met 1.6 liter krachtbron. Deze auto kost f.32.995,=
en dat is fors minder dan de f.35.420,= die voor een 323 F GLX moet
worden betaald.
De Millionaire mist dan de reeds genoemde zaken en ten opzichte
van de GLX ook nog eens de meegespoten bumpers en speciale
bekleding. Tot slot is er ook een 626 Millionaire voor een prijs van
f.36.495,=. Met deze auto hoopt Mazda haar verkoopaandeel in de
zakenklasse weer naar het oude niveau te tillen.
gegar
licht n
gegev
Opel zat i-
probleem. Zowel in Russelsheim als
Bochum draaiden de lopende banden
op volle toeren voor de - laten we
zeggen - doorsnee gezinsauto's. Er
moest dus uitgekeken worden naar
een alternatief. Dat werd gevonden in
Frankrijk bij de carrosseriefirma
Brisonneau Lotz. Gevestigd in Creil
ten noorden van Parijs, had deze firma
al een goede reputatie opgebouwd
door voor Renault de
Floride/Caravelle en voor Matra de
M530 te assembleren. Eind 1967 begin
1968 kon daar begonnen worden met
de assemblage van de Opel GT. Deze
werd op de bodemplaat van de B-
Kadett gebouwd. Daarbij werd zoveel
mogelijk gebruik gemaakt van
standaard Opel-onderdelen. Die
kwamen dan voornamelijk uit de
Op de jaarlijkse manifestatie Cabrio
'94 zullen dit jaar op vrijdag 25,
zaterdag 26 en zondag 27 maart weer
alle merken die een cabriolet in hun
programma hebben, vertegenwoor
digd zijn.
De tentoonstelling wordt dit jaar weer
gehouden in het Autotron in
Rosmalen. Wederom zullen op Cabrio
'94 een aantal Nederlandse primeurs
worden getoond. Zo laat Fiat de Punto
cabriolet zien die pas na de zomer
Subliem
In het vooronder van de Corvette werd
een dikke V8 geplaatst terwijl het
onderstel, heel ongewoon voor een
Amerikaan, onafhankelijk was
afgeveerd. Onder de GT werd een
starre achteras geplaatst. De
afwerking van de GT was, al zou je dat
niet verwachten van een Frans,
subliem ten opzichte van de Corvette.
Bij deze laatste kwamen op den duur
nogal wat irritante rammeltjes naar
voren. Beide wagens hadden echter
ook een groot probleem. Het ontbreken
van een kofferdeksel leidde ertoe, Óvll
bijvoorbeeld bij de Opel GT het
reservewiel via het inte'-
buiten moest worden g«
de Corvette ook geleve
of als targa, de fervent
aanhanger moest deze twee
uitvoeringen helaas missen. Veel
verder dan de twee in 1969
geproduceerde targa's, de Aero-GT,
kwam het niet.
Toch viel eigenlijk al vrij snel het doek
voor de GT. In augustus 1973 moest de
produktie worden stopgezet. Dat had
een aantal oorzaken. In Amerika was
de GT bijzonder populair. Van de
103.463 geproduceerde GT's werden er
daar zo'n 60.000 verkocht. De steeds
strenger wordende Amerikaanse
uitlaatgas- en veiligheidseisen
maakten heel ingrijpende wijzigingen
noodzakelijk. Die wijzigingen zouden
de auto qua uiterlijk te veel hebben
aangetast, maar ook, niet minder
belangrijk, de prestaties van de GT op
een veel lager peil hebben gebracht.
En daar zat natuurlijk helemaal
niemand op te wachten. Ook de
overname van Brisonneau Lotz i
Renault bracht roet in het eten.
Renault was geenszins van plan een
sportwagen voor een concurrerende
merk te produceren. Deze tegenslagen
deden Opel er toe te besluiten om de
GT uit het programma te schrappen.
Jammer eigenlijk, want ondanks een
vooral technische vooruitgang stralen
een sportieve Corsa/Astra GSi of
Calibra 4x4 Turbo niet
uit wat de Opel GT had. Het is een
lekkere, echte 2-zits sportwagen die
gelukkig zijn weg naar de
verzamelaar al heeft gevondt
de ovale ABT eindstukken erg
populair. Ook vinden we in het
programma voor de Audi 80 A3, A5, A7
en A9 wielen, verlagingsveren en een
complete sportschokdemperunit. Het
interieur kan worden verfraaid met
verschillende modellen sportsturen
uit leer en een 10-delige houtset. Het
tuningprogramma van ABT voor de
Audi 80 start met een 10 pk set door
aanpassingen aan nokkenas en
luchtfilter. Bij de 1.6 liter kan
overigens al 29 pk extra vermogen
leverbaar wordt. Saab komt met de
fraaie 900 cabriolet, terwijl Peugeot de
nieuwe 306 in geopende versie toont.
Het neusje van de zalm zal voor velen
de nieuwe Porsche 911 Cabrio zijn. In
totaal zullen zo'n zestig verschillende
geopende voertuigen in het Autotron
te zien zijn.
Ook terreinauto's met een softtop
krijgen de aandacht. Zeer
uiteenlopende voorbeelden zijn de
Mega Tjaffer, de Jaguar XJS
wordt. Saab kor
t, terwijl
>ende
tlmzc
Hl Cc
sstig
Belangstelling
In plaats van een nieuwe
middenklasse gezinsauto, stond op
deze IAA een prachtig gelijnde,
zilvergrijze sportwagen in het
middelpunt van de belangstelling.
Opel was daarmee een van de
weinige Europese fabrikanten, die
naast hun gewone modellen
programma, een proto-studie van een
heuse sportwagen aan het publiek
presenteerde. Mede aan de hand van
de reacties die daarbij zouden
loskomen, zou op het hoofdkantoor de
beslissing genomen worden voor
eventuele produktie. Mocht het Opel
Management in eerste instantie nog
twijfelen, de enthousiaste reacties van
zowel pers als bezoekers van de IAA,
zorgden ervoor dat de twijfels snel
werden weggenomen. Een afzet van
voldoende sportwagens leek
"“"arandeerd, zodat al snel groen
voor de serieproduktie werd
jven.
z::t echter met een groot
eem. Zowel in Russelsheii 1
im draaiden de lopende
11e toeren voor de - late*1
m - doorsnee gezinsauiu
tdus ui* 11-J
worden naai
ïrd gevonder