in Aanbiedingen bij Mazda flF Primeurs op Cabrio '94 soa ’World on Ice’ ABT-accessoires voor Audi 80 begint in onze showroom^ VAULT 4 r DTA r V-A-G DA r DE AUTOMAAT - Donderdag 17 maart 1994 - pagina 13 -PG. seld is ill -hi toegangskaarten per persoon. Dan kunt u gelijk kennismaken Als u van shows houdt, dan hebben we deze keer iets héél bijzonders voor u. Want van vrijdag 25 maart t/m zon dag 27 maart staat Tilburg in het teken van de onvergefelijke f 33.995,- show 'World on Ice’En als Hoofdsponsor van dit spektakel Representatieve en sportieve zakenauto’s waarmee u zich, gereserveerd voor onze klanten en bezoekers. Dus als u onze showroom bezoekt, ontvangt u van warm onthaal. zolang de voorraad strekt, (maximaal) 2 gratis ons, s. rT Op :ht. .1994 ;door .1989 1990 .1983 .1985 et. .1993 len. TT" GM d. t... zeer orbee jrden 1 MITSUBISHI f ree wi 1990 1990 1992 1990 1987 1991 1990 1990 .1989 1984 1991 1989 1991 .1994 1994 .1992 .1991 .1990 .1989 .1989 .1989 .4-1991 .4-1989 .3-1990 .1-1990 .6-1991 .3-1989 .1-1990 Opvc Met van ting EL ...2-1987 ...2-1988 .10-1988 ...1-1991 ...2-1991 ...5-1991 ...2-1992 ...2-1984 ...1-1987 1990 1993 1991 1988 1991 een wc ing in de i sdep-"-- aan het sem, i.ABT espoten i. Info: prachtig portwag®' in de I RENAULT EEN EIGEN MANIER VAN LEVEN msterdam. Renault adviseert ELF Oliën. Zolang de voorraad strekt. tussen 1966 en 1973 gebouwde Rally - Kadett coupé. 1990 1990 1990 1990 1990 1990 1989 1988-1989 Prijzen inkl 1987 1989 1987 1988 1988 1985 1985 1988 .1990-1992 van muziek, beweging, kleur en techniek hebben wij plaatsen worden verkregen, terwijl voor de 2.0, 2.3 en 2.8 soortgelijke winsten te behalen vallen. totaal i eerste horvette uit een -alixOJD 6611 s, terwijl de GT slfdragende dat staat vast, niet op glad ijs begeeft. Bereid u voor op een CLIO IS HET NIEUWE WI VOOR LIMOUSINE 1994. Het jaar van het WK Voetbal. Renault heeft de opstelling al klaar. Een serie schitte rende modellen, waaronder aantrekkelijk geprijsde séries limitées. En de belangrijkste aanwinst in het team: de nieuwe generatie Clio's. De Clio vertegenwoordigt de absolute top in het veld van kompakte auto's. Maar dan wél met het raffinement en de kwalitei ten van een grote auto. h< s hij nog steeds t-zits sportwagen die len op de markt I. Zijn naam: de bracht meer tijd door in de sportschool. Gaan we naar de techniek kijken dan vinden we geen gelijkenissen meer. In de plaats bestond de Corvett stalen chassis met daaroj polyester carrosserie, beschikte over een zei stalen carrosserie. DE LUXE VAN EEN LIMOUSINE Dat ziet u aan het rijk uitgevoerde inter van de nieuwe Clio. Er is onder meer nieuw type stoel ontwikkeld die er in een nieuw daglicht stelt. En stuur tiging is nu standaard op de meeste ver DE EXTRA'S VAN EEN LIMOUSINE ''□vallend is het hoge uitrustingsniveau, ivict tal van komfortabele extra's, variërend van een geluidssignaal bij vergeten verlich ting tot wisser op dé achterruit. De Clio is in vele uitvoeringen leverbaar. Van de RL met ekonomische 1.2 liter motor tot de 16V, één brok sportieve energie. De Clio is verkrijg- terieur naar gehaald. Werd zerd als cabriolet ite Opel GT- DOE MEE AAN HET t FESTIVAL OF CHAMPIONS! Bezoek tussen 17 en 21 maart a.s. de Renault dealer en u ont- vangt een spelkaart. Hiermee maakt u kans op een jaar lang gratis rijden in de nieuwe Clio** of een van de vijf arrangementen voor 2 personen naar het WK Voetbal. En u wint altijd een unieke Renault Festival óf Champions-voetbal***. weet nu de bijzondere (vaste) prijs kent van f 37.995,-. ïrieur sr een heel jrgonomie urbekrach- VEILIGHEID VAN EEN LIMOUSINE lio omringt u en uw passagiers met verregaande veiligheidsvoorzieningen. Alle uitvoeringen hebben 1 standaard in hoogte verstelbare gordels vóór met gordelspan- ners en verstevigings- balken in de portie ren. En u kunt 'm laten uitrusten met een airbag en ABS (ABS m.u.v. de Clio RL en BE BOP). KOM NAAR HET RENAULT FESTIVAL OF CHAMPIONS van 17 t/m 21 maart bij uw Renault dealer. kl. btw en exd. kosten rijklaar maken. Wijzigingen voorbehouden. Renault Nederland N.V., Postbus 94160,1090 GD Amste Williams rehault wobld champion FOBMuir i 'W93. **Clio 1.2 RL, looptijd 1 jaar op basis van maximaal 20.000 kilometer. **- Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN n VAN DER BOOM Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. 013-364011. Beneluxstraat 8. 5061KE Oisterwijk. Tel. 04242-83905. Tilburgseweg 111, 5051 AC Goirle. Tel. 013-341261. Bij veel Opel-fans wordt hij gezien als de enige echte sportwagen die van de tekentafels van het merk rolde. In ieder geval is F de enige 2-zits sp< Opel tot op heden heeft gebracht. Opel GT. Cockpit Tevens uit de keuken van General Motors kwam de legendarische Corvette. De Opel GT werd al snel betiteld als "mini-Corvette". Helemaal onterecht was dat niet. Kijken we naar de Corvette uit de periode 68-72 dan zien we gróte gelijkenissen met de GT. Beide wagens waren echte 2-zitters met een vrij lange neus. De neuzen van beide wagens werden gekenmerkt door een lange motorkap met aan weerszijden bolle hoogoplopende spatbordlijnen. De "cockpit" was behoorlijk ver naar achteren geplaatst, terwijl de achterzijde met de sterk aflopende daklijn stijl werd afgesloten. Beide wagens hadden opklapbare koplampen aan de voorzijde terwijl de achterzijde gekenmerkt werd door 4 grote, ronde achterlichten. Ook in het interieur waren veel overeenkomsten te vinden. Achter het stuur zaten de meters diep in het dashboard verwerkt, terwijl in de middenconsole, die hoog door het midden van de auto doorliep, ook diverse meters waren verwerkt. De Corvette zag er agressiever uit. Was de GT meer van het type balletdanser, de Corvette met wat wij bieden op het gebied van techniek en beweging. Zoals de gloednieuwe Mitsubishi Lancer Ï.6 GLi voor en de Mitsubishi Galant 1.8 GLi 1&V, die zoals u De snelle 5 cilinder turbomotor met standaard 230 pk kan met stapjes via 260,280 en 300 zelfs tot 330 pk gebracht worden door aanpassingen motormanagement, uitlaatsy steer nokkenassen en cilinderkoppen. 7 Tuning kan zelfs de direct inges-" diesel 15 pk meer laten leveren, m 02152-51174. Je kan gerust zeggen dat op de ontwerpafdeling te Russelsheim rond 1964 een beetje de stoppen waren doorgeslagen. De auto die op de Internationale Automobil Austellung (IAA) te Frankfürt in 1965 aan het publiek werd voorgesteld, paste nu niet bepaald in het toenmalige programma met rechthoekig gelijnde sedanmodellen. 1994 pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER VOOR ORIGINEEL ONDERHOUD "SS* Over 1993 behoorde het Japanse merk Mazda tot de grote verlie zers. Om het dit jaar met zekerheid beter te doen heeft importeur Auto Palace de Binckhorst verschillende types onder aan het programma van de 323 en 626 gecreeërd die tegen aantrekkelijke bedragen worden aangeboden. Een voor de 323 Millionaire die naar keuze als 1.3i of 1.6i kan won geleverd. De auto heeft onder meer getint glas, een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, van binnenuit verstelbare buitenspiegels en natuurlijk verstevigingsbalken in de portieren. De auto mist ten opzichte van de basis 323 LX wieldoppen, stootstrips op de flanken, een waarschuwingsignaal voor vergeten verlichting en verlichting in de bagageruimte. Door het ontbreken van deze zaken is de prijs met maar liefst f.1.800,= teruggebracht, waardoor de 323 hatchback Millionaire De 626 Millionaire 1.8 is er ook als hatchback voor f.38.495,=. De seds bestaande 626 LX biedt ten opzichte van de Millionaire .zieldoppen, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare koplampen en vier luidsprekers voor een meerprijs van f1.500,=. jrw Wij nodigen u uit voor ’World on Ice*. I ir\ Automobielbedrijf I Kluitmans b.z TILBURG (Ind. Loven), Kapt. Hatterasstraat 11013-443330 HAAREN, Haarendijk 6a, 04117-2360 Motoren De GT werd aanvankelijk geleverd met twee viercilinder lijnmotoren. In de eerste plaats de 1100 SR, afgeleid van de 998 cc motor uit de B-Kadett. In de GT versie werd deze motor voorzien van twee carburateurs waardoor een vermogen van 60 pk bij 5200 toeren per minuut werd bereikt. Niet bijster veel voor een sportwagen als de GT. Een topsnelheid van 155 km per uur kon nu eenmaal niet echt het hart van een potentiële amateurcoureur sneller doen slaan. Dat leidde in eerste instantie tot matige verkoopaantallen. Het deed in ieder geval Opel er toe besluiten reeds in 1970 met een sterkere motor te komen. De 1.9S gaf de GT eindelijk wat hij nodig had, namelijk voldoende pk's. De 1897 cc motor uit de Rekord B en Olympia A motor werd opgevoerd tot 90 pk. Daardoor was een topsnelheid van 185 km per uur haalbaar. Ook kon de GT- coureur eindelijk eens snel bij een stoplicht wegtrekken, binnen 11 seconden werd de 100 km per uur bereikt. Opeis reclameslogan uit 1968, "Nur fliegen ist schoner" kon nu eindelijk letterlijk genomen worden. De sublieme wegligging van de GT kwam nu volledig tot zijn recht. Het leveringsprogramma van ABT Tuning is uitgebreid met een reeks accessoires voor de Audi 80. Op het gebied van motortuning kan zowel de sedan als Avant flink worden opgepept. Het motorische hoogtepunt is hier de 330 pk sterke Audi 80 S2. Daarnaast schenkt ABT de nodige aandacht aan de aankleding van in- en exterieur. Zo levert ABT een frontspoilerlip, side-skirts en een achterspoiler. Verder zijn de einddemper met ronde eindstukken of Convertible, Ginetta G33 en natuurlijk de topless-modellen van VW, Opel, Ferrari, Nissan, Ford, Suzuki, TVR, Morgan en Renault. Tijdens Cabrio '94 is de autocollectie van het Autotron normaal te bezoek en kan ook het 'Huis van de Toekomst' worden bekeken. Cabrio '94 is op vrijdag 25 maart geopend van 14.00 tot 20.00 uur en op zaterdag en zondag 26 en 27 maart van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt f. 12,50. met 1.3 motor leverbaar is voor f.25.995,=. Daarnaast is er ook een 323 F Millionaire met 1.6 liter krachtbron. Deze auto kost f.32.995,= en dat is fors minder dan de f.35.420,= die voor een 323 F GLX moet worden betaald. De Millionaire mist dan de reeds genoemde zaken en ten opzichte van de GLX ook nog eens de meegespoten bumpers en speciale bekleding. Tot slot is er ook een 626 Millionaire voor een prijs van f.36.495,=. Met deze auto hoopt Mazda haar verkoopaandeel in de zakenklasse weer naar het oude niveau te tillen. gegar licht n gegev Opel zat i- probleem. Zowel in Russelsheim als Bochum draaiden de lopende banden op volle toeren voor de - laten we zeggen - doorsnee gezinsauto's. Er moest dus uitgekeken worden naar een alternatief. Dat werd gevonden in Frankrijk bij de carrosseriefirma Brisonneau Lotz. Gevestigd in Creil ten noorden van Parijs, had deze firma al een goede reputatie opgebouwd door voor Renault de Floride/Caravelle en voor Matra de M530 te assembleren. Eind 1967 begin 1968 kon daar begonnen worden met de assemblage van de Opel GT. Deze werd op de bodemplaat van de B- Kadett gebouwd. Daarbij werd zoveel mogelijk gebruik gemaakt van standaard Opel-onderdelen. Die kwamen dan voornamelijk uit de Op de jaarlijkse manifestatie Cabrio '94 zullen dit jaar op vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 maart weer alle merken die een cabriolet in hun programma hebben, vertegenwoor digd zijn. De tentoonstelling wordt dit jaar weer gehouden in het Autotron in Rosmalen. Wederom zullen op Cabrio '94 een aantal Nederlandse primeurs worden getoond. Zo laat Fiat de Punto cabriolet zien die pas na de zomer Subliem In het vooronder van de Corvette werd een dikke V8 geplaatst terwijl het onderstel, heel ongewoon voor een Amerikaan, onafhankelijk was afgeveerd. Onder de GT werd een starre achteras geplaatst. De afwerking van de GT was, al zou je dat niet verwachten van een Frans, subliem ten opzichte van de Corvette. Bij deze laatste kwamen op den duur nogal wat irritante rammeltjes naar voren. Beide wagens hadden echter ook een groot probleem. Het ontbreken van een kofferdeksel leidde ertoe, Óvll bijvoorbeeld bij de Opel GT het reservewiel via het inte'- buiten moest worden g« de Corvette ook geleve of als targa, de fervent aanhanger moest deze twee uitvoeringen helaas missen. Veel verder dan de twee in 1969 geproduceerde targa's, de Aero-GT, kwam het niet. Toch viel eigenlijk al vrij snel het doek voor de GT. In augustus 1973 moest de produktie worden stopgezet. Dat had een aantal oorzaken. In Amerika was de GT bijzonder populair. Van de 103.463 geproduceerde GT's werden er daar zo'n 60.000 verkocht. De steeds strenger wordende Amerikaanse uitlaatgas- en veiligheidseisen maakten heel ingrijpende wijzigingen noodzakelijk. Die wijzigingen zouden de auto qua uiterlijk te veel hebben aangetast, maar ook, niet minder belangrijk, de prestaties van de GT op een veel lager peil hebben gebracht. En daar zat natuurlijk helemaal niemand op te wachten. Ook de overname van Brisonneau Lotz i Renault bracht roet in het eten. Renault was geenszins van plan een sportwagen voor een concurrerende merk te produceren. Deze tegenslagen deden Opel er toe te besluiten om de GT uit het programma te schrappen. Jammer eigenlijk, want ondanks een vooral technische vooruitgang stralen een sportieve Corsa/Astra GSi of Calibra 4x4 Turbo niet uit wat de Opel GT had. Het is een lekkere, echte 2-zits sportwagen die gelukkig zijn weg naar de verzamelaar al heeft gevondt de ovale ABT eindstukken erg populair. Ook vinden we in het programma voor de Audi 80 A3, A5, A7 en A9 wielen, verlagingsveren en een complete sportschokdemperunit. Het interieur kan worden verfraaid met verschillende modellen sportsturen uit leer en een 10-delige houtset. Het tuningprogramma van ABT voor de Audi 80 start met een 10 pk set door aanpassingen aan nokkenas en luchtfilter. Bij de 1.6 liter kan overigens al 29 pk extra vermogen leverbaar wordt. Saab komt met de fraaie 900 cabriolet, terwijl Peugeot de nieuwe 306 in geopende versie toont. Het neusje van de zalm zal voor velen de nieuwe Porsche 911 Cabrio zijn. In totaal zullen zo'n zestig verschillende geopende voertuigen in het Autotron te zien zijn. Ook terreinauto's met een softtop krijgen de aandacht. Zeer uiteenlopende voorbeelden zijn de Mega Tjaffer, de Jaguar XJS wordt. Saab kor t, terwijl >ende tlmzc Hl Cc sstig Belangstelling In plaats van een nieuwe middenklasse gezinsauto, stond op deze IAA een prachtig gelijnde, zilvergrijze sportwagen in het middelpunt van de belangstelling. Opel was daarmee een van de weinige Europese fabrikanten, die naast hun gewone modellen programma, een proto-studie van een heuse sportwagen aan het publiek presenteerde. Mede aan de hand van de reacties die daarbij zouden loskomen, zou op het hoofdkantoor de beslissing genomen worden voor eventuele produktie. Mocht het Opel Management in eerste instantie nog twijfelen, de enthousiaste reacties van zowel pers als bezoekers van de IAA, zorgden ervoor dat de twijfels snel werden weggenomen. Een afzet van voldoende sportwagens leek "“"arandeerd, zodat al snel groen voor de serieproduktie werd jven. z::t echter met een groot eem. Zowel in Russelsheii 1 im draaiden de lopende 11e toeren voor de - late*1 m - doorsnee gezinsauiu tdus ui* 11-J worden naai ïrd gevonder

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 31