VOLKSWAGEN CONCEPT 1 CABRIOLET
Het dctk eraf
SUZUKIALTO
Wijzigingen bij Land Rover
Ford Mondeo
Produktiestart
voor Ford V6
Motorfietsbeheersing
"Auto 1
Daihatsu Charade sedan EiBx%e.me°va°
uitvoering is ook het
dashboard volledig
vernieuwd. Verder -
centrale console,
bekledingsstoffen en het
verwarmings- en
ventilatiesysteem verbeterd.
•7^?
WW
INbv
IONS
PAS
AUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
IZnA
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 maart 1994 - pagina 7
394 pagina 6
Vervolg van pagina 1
mwe
i. In
<3
ad
lingss
rminc
aar 2
het
jd.
II
iet.
iet.
rniet.
09'85
01'87
et.
01'88
et.
'91
iet.
iet.
met.
141659
142204
met.
net.
IENBEEK
?44
06'93
01'93
01-'93
01'93
09'86
05'86
08'87
04-’92
03'91
01-'88
01'91
06'85
01'82
02'91
03'85
02'86
01 '93
08'89
02'91
6743 m
I6838m
12053 m
8547 m
4187 m
iet.
daai
Zodoer
6144 m
l4000m
4600 m
3449 m
3541 m
6200 m
5715 m
7049 m
ig
r werden de
NATIONALE
AUTO
1987
1987
1985
1989
1986
1986
1986
1990
1986
1986
1987
1992
1990
1991
1986
Lage Witsiebaan 78 - TILBURG - tel. 013-634355
Discov
eertL
met
skied
Irijf houdt
izig met het
iEuropese
i, zodat GTI-
kunnen
In het
nerken
RUIKT
BEWIJS
1993
1991
1991
1990
1990
1990
1989
1988
1988
1988
1988
1988
1987
1987
1987
1987
1987
1987
1987
1986
1986
1986
1985
1984
....1985
en omstrek
verv<
Aam
programma u
Rover de luv”
standaard
brede bander
airconditionij
lichtmetalen
kleuren, dubbel
bediende sunro
airbag en ABS.
i en rijklaar
OIRLE
5
an. De
sr hun eer
-to. Tijde
sw were
de veiligheid in deze nier
auto op een hoog niveau,
het interieur zijn veel
brandvertragende materialen
gebruikt, terwijl in de
portieren de bekende
verstevigingsbalken zijn
s gemonteerd op
rme, waardoor
uitstekend worden
Importeur Daihatsu
ipt dat de auto niet
De motor isi
een subfran
trillingen uits».
gedempt. Imp-
Holland hoopt
van een volledig nieuwe 1.5
liter 16-kleppen motor en is in
de standaarduitrusting
voorzien van ABS,
verstevigingsprofielen in de
portieren en een
bestuurdersairbag.
Het is Volkswagen gelukt om op de twee
belangrijkste autotentoonstellingen van 1994 de
show te stelen. Op de Detroit Motor Show trof het
Duitse merk iedereen in het hart met de gele
Concept 1. een Kever voor de jaren negentig. Als
vervolg daarop werd in Genève de Concept 1
Cabriolet onthuld, een versie die nog
smaakmakender is.
i 1
opgenomen.
Suzuki gaat de nieuwe Alto
binnenkort leveren voor een
keurig bedrag van f.17.995,=.
De oude Alto GLS 5-deurs
blijft voorlopig leverbaar voor
f. 14.995,=.
Kever-lijnen
Je moet je alleen serieus
afvragen of de Concept 1
gesloten en als cabrio
levensvatbaarheid heeft.
Natuurlijk zijn er altijd een
aantal liefhebbers die zo'n
Land Rover heeft de Discovery Land Rover ontwikkelde e
en de Range Rover op een volledig nieuwe
handgeschakelde
versnellingsbak, de R380.
Deze bak kan worden
geleverd met alle motoren
in de Discovery mogelijk z
een 2.5 liter turbodiesel, 3,
liter V8 en de recent
i geïntroduceerde 2 liter 16-
klepper. De nieuwe bak zo
voor een lichtere bedienin
De achteruitversnelling is
gesynchroniseerd. De
automatische
versnellingsbak is tegen
meerprijs leverbaar op de
diesel en V8. Belangrijk is
slot dat de isolatie van de
auto beduidend is verbete
waardoor inzittenden nog
comfortabeler worden
vervoerd.
Aan de top van het
programma introduces
luxueuze ESr
rd lederen bek
ien,
ming, vijfspi
eigen in
de elekt:
Tijdens de Nationale
Motorweek laat de KNMV van
zaterdag 26 tot en met
donderdag 31 maart zien wat
een gevorderde rij-opleiding
inhoudt. Bezoekers aan
Papendal kunnen hieraan
deelnemen en onder
deskundige leiding ervaren
wat echte
motorfietsbeheersing
inhoudt. Dat een gevorderde
rij-opleiding geen overbodige
luxe is, zal voor menige
deelnemer dan snel duidelijk
zijn.
Cabrio-kap
Maar nog enkele gegevens
over de Concept 1 cabrio ter
afsluiting. De auto is 3,82
meter lang en 1,64 meter
breed. De wielen zijn met een
doorsnede van 18 inch zeer
fors. De 1.9 liter TDI-motor
levert 90 pk en een enorm
aanvankelijk tot een
produktiemodel zouden
leiden, maar dat uiteindelijk
niet werden. Denk maar eens
aan de Audi Quattro Spider
en de VW Scooter.
als Charade sedan, maar
onder een andere naam op de
Europese markt zal komen,
zodat het model anders kan
worden gepositioneerd dan
de bestaande drie- en
vijfdeurs.
bij de Nederlandse
Vereniging voor Verhoogde
Motorrijvaardigheid (NVVM)
ervaring opdoen met
motorfietstrainingen. Tijdens
de nationale Motorweek start
de NWM de Nationale
Veiligheidscompetitie.
De auto is 4,10 meter lang bij
een aan de Charade identieke
wielbasis van 2,395 meter. De
bagageruimte heeft een
inhoud van 345 liter.
koppel van 202 Nm,
achtige prestaties k
worden neergezet. I.
interieur vinden we een
radio/CD-speler met zes
luidsprekers en lederen
bekleding in zwart en wit. De
achterruit in de cabriokap is
van glas en heeft
verwarming.
Volkswagen noemt de
Concept 1 een klassenloze
auto. Alleen als dat imago
overeind kan blijven, heeft het
model als produktie-auto een
kans van slagen.
Onder de nietszeggende
codenaam MS-X94
presenteerde Daihatsu op de
autosalon van Genève een
produktierijp prototype. Deze
auto is niets meer of minder
dan een sedanversie van de
huidige Charade. Nog voor
het einde van het jaar zal deze
auto definitief aan het
leveringsprogramma van
Daihatsu worden toegevoegc
De auto zal worden voorzien
Op Papendrecht wordt het
praktische gedeelte van deze
trainingen uitgezet. Bezoekers
worden van harte
uitgenodigd om hun krachten
te beproeven op dit
verkeersveligheidsparcours.
auto willen kopen. Grote
aantallen zullen het echter
nooit worden, zodat het een
dure auto gaat worden.
Volkswagen stelt drie
aandrijfconcepten ook in de
Cabrio voor, waarvan de 1.9
liter direct ingespoten
turbodiesel met Ecomatic de
meest reëele lijkt. De volledig
electrisch aangedreven
Concept 1 en de hybride-
uitvoering moeten in een wat
verdere toekomst worden
geplaatst. De Concept 1 is
natuurlijk ontzettend leuk ei
het is heel knap hoe de
ontwerpers de aloude
Keverlijnen hebben vertaald
in een nieuwe auto. Ook de
cabrio loopt over van de
geraffineerde details. De kap
steekt in neergeklapte
toestand flink over de
carrosserieranden heen.
Verder zijn de zijruiten
voorzien van een chromen
omlijsting. In het interieur
zien we één centrale klok met
snelheidsmeter en een aantal
controlelampjes. Wel is de
Toerrijden op nieuwe
motorfietsen
Tijdens de 'Nationale
Motorweek' stellen de
motorimporteurs op Papendal
een groot aantal nieuwe
motorfietsen beschikbaar.
Rijbewijs A-houders kunnen
daarmee - na voorinschrijving
- een fraaie toertocht maken
van circa een uur door de
schitterende omgeving van
Arnhem.
Op zaterdag 26 en zondag 27
maart kunnen bezoekers ook
De beide Concept 1 varianten
zijn projecten van de
Amerikaanse stylingafdeling
van Volkswagen in
Californië. Dit bedrijf houdt
zich doorgaans bezi
aanpassen van de E
modellen aan de
Amerikaanse eiser
Concept 1 is echter hun eerste
volledig nieuwe auto. Tijdens
de Detroit Motor Show werd
duidelijk gemaakt dat van
produktie in deze vorm geen
sprake kan zijn. De reakties
van pers en publiek waren
echter zo enorm enthousiast,
dat men nu in Wolfsburg al
heel wat voorzichtiger is
geworden in hun
bewoordingen. Niets mag nu
meer als onmogelijk
beschouwd worden.
Concept 1 voorzien van
moderne zaken als een
dubbele airbag,
airconditioning en ABS.
Als Volkswagen serieus
overweegt de Concept 1 in
produktie te nemen, lijkt de
cabrio het meest haalbaar.
Deze zou bijvoorbeeld bij
Karmann in een kleine serie
kunnen worden gemaakt en
de klant zal eerder bereid zijn
voor een cabrio meer geld te
betalen. Maar uit het verleden
zijn vanuit de VAG-hoek
voldoende voorbeelden te
noemen van projecten die
Voor het tweede achtereenvolgende jaar hebben de lezers van
zéven nationale autobladen uit een gelijk aantal Europese
landen een nieuwe auto uitgeroepen tot "Auto 1". Uit Nederland
gaat het om AutoWeek, lid van de Duitse Auto Bild-familie. Er
werd uit 26 nieuwe auto's gekozen, wat in ieder land een eigen
nationale Auto 1 opleverde. Deze auto's gingen vervolgens
naar de finale enkele weken geleden, waar ze door de jury
danig aan de tand werden gevoeld. De Nederlandse jury
bestond uit hoofdredacteur Meinhard Carper, technisch
adviseur Hein Kleinsmit, coureur Jeroen Hin en lezer Ron Tiloo.
De cijfers van de internationale jury werden opgeteld en
taruit kwam de Ford Mondeo als overwinnaar naar voren,
snde is deze nieuwe Ford niet alleen gekozen tot Auto van
het Jaar, maar ook tot Europese Auto 1.
en de Range Rover op een
aantal belangrijke punten
herzien en verbeterd. Vooral
de Discovery is uiterlijk
gewijzigd door een nieuwe
grille en andere koplampen.
De merknaam staat nu trots
op de motorkap vermeld.
Verder werden veranderingen
doorgevoerd aan de
buitenspiegels, de bumpers
en de lichtmetalen wielen.
Nieuw is ook een compleet
veiligheidspakket met onder
meer twee airbags, ABS,
verstevigingsbalken in de
portieren, een stuurwiel met
een zacht middenkussen en
doosvormige elementen
direct achter de voorbumper
die bij kleine aanrijdingen de
H botsingsenergie volledig
Onder de vloer is namelijk het
reservewiel te vinden. De
achterbank kan echter
volledig worden neergeklapt
en dan blijkt de Alto maar
liefst over 1200 liter
bagageruimte te beschikken
en dat is voor een auto in deze
klasse enorm.
Er is bij de Alto alles aan
gedaan om het rijgedrag te
verbeteren. De auto heeft voor
McPherson veerpoten, terwijl
achter voor een semi-
onafhankelijke ophanging is
gekozen. Ten opzichte van het
vorige model zijn zowel
wielbasis als spoorbreedte
toegenomen, wat weer de
stabiliteit bevorderd. Ook de
isolatie heeft extra de
aandacht gekregen, zodat de
auto onder alle
omstandigheden bijzonder
stil moet zijn. Daarnaast staat
Begin april start bij Ford in de Verenigde Staten de productie
van de nieuwe 2,5 liter V6-motor die kort daarna beschikbaar
zal komen in de Mondeo en de van deze auto afgeleide
Amerikaanse Ford Contour en Mercury Mystique. De nieuwe 6-
pitter heeft vier bovenliggende nokkenas waarmee vier
kleppen per zuiger worden bediend. Bij 6000 tr/min komt het
maximale vermogen van-165 pk vrij, terwijl het hoge koppel
van 220 Nm bij 5000 tr/min wordt geproduceerd. De motor
voldoet aan de strenge milieu-eisen die aan het einde van de
eeuw in de VS zullen worden gesteld en loopt als zodanig
vooruit op de Europese wetgeving.
De V6 werd helemaal nieuw ontwikkeld door Ford-mensen uit
het Amerikaanse Dearborn, het Duitse Merkenich en Engelse
Dunton. De cilinderrijen staan onder een hoek van zestig
graden. Het aluminium blok wordt gegoten volgens een door
Cosworth Engineering ontwikkelde gietmethode. Volgens deze
methode werden tot nu toe al de Cosworth Formule-1 motoren
gemaakt en de cilinderkoppen van de Escort Cosworth en Ford
Scorpio 24-klepper.
De nieuwe V6 valt met name op door het geringe onderhoud
wat moet worden uitgevoerd. Buiten de bougies, olie en het
oliefilter is de motor tussen de 100.000 en 160.000 kilometer
servicevrij.
UZUKI
BRABUS TGE