VOLKSWAGEN CONCEPT 1 CABRIOLET Het dctk eraf SUZUKIALTO Wijzigingen bij Land Rover Ford Mondeo Produktiestart voor Ford V6 Motorfietsbeheersing "Auto 1 Daihatsu Charade sedan EiBx%e.me°va° uitvoering is ook het dashboard volledig vernieuwd. Verder - centrale console, bekledingsstoffen en het verwarmings- en ventilatiesysteem verbeterd. •7^? WW INbv IONS PAS AUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG IZnA DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 maart 1994 - pagina 7 394 pagina 6 Vervolg van pagina 1 mwe i. In <3 ad lingss rminc aar 2 het jd. II iet. iet. rniet. 09'85 01'87 et. 01'88 et. '91 iet. iet. met. 141659 142204 met. net. IENBEEK ?44 06'93 01'93 01-'93 01'93 09'86 05'86 08'87 04-’92 03'91 01-'88 01'91 06'85 01'82 02'91 03'85 02'86 01 '93 08'89 02'91 6743 m I6838m 12053 m 8547 m 4187 m iet. daai Zodoer 6144 m l4000m 4600 m 3449 m 3541 m 6200 m 5715 m 7049 m ig r werden de NATIONALE AUTO 1987 1987 1985 1989 1986 1986 1986 1990 1986 1986 1987 1992 1990 1991 1986 Lage Witsiebaan 78 - TILBURG - tel. 013-634355 Discov eertL met skied Irijf houdt izig met het iEuropese i, zodat GTI- kunnen In het nerken RUIKT BEWIJS 1993 1991 1991 1990 1990 1990 1989 1988 1988 1988 1988 1988 1987 1987 1987 1987 1987 1987 1987 1986 1986 1986 1985 1984 ....1985 en omstrek verv< Aam programma u Rover de luv” standaard brede bander airconditionij lichtmetalen kleuren, dubbel bediende sunro airbag en ABS. i en rijklaar OIRLE 5 an. De sr hun eer -to. Tijde sw were de veiligheid in deze nier auto op een hoog niveau, het interieur zijn veel brandvertragende materialen gebruikt, terwijl in de portieren de bekende verstevigingsbalken zijn s gemonteerd op rme, waardoor uitstekend worden Importeur Daihatsu ipt dat de auto niet De motor isi een subfran trillingen uits». gedempt. Imp- Holland hoopt van een volledig nieuwe 1.5 liter 16-kleppen motor en is in de standaarduitrusting voorzien van ABS, verstevigingsprofielen in de portieren en een bestuurdersairbag. Het is Volkswagen gelukt om op de twee belangrijkste autotentoonstellingen van 1994 de show te stelen. Op de Detroit Motor Show trof het Duitse merk iedereen in het hart met de gele Concept 1. een Kever voor de jaren negentig. Als vervolg daarop werd in Genève de Concept 1 Cabriolet onthuld, een versie die nog smaakmakender is. i 1 opgenomen. Suzuki gaat de nieuwe Alto binnenkort leveren voor een keurig bedrag van f.17.995,=. De oude Alto GLS 5-deurs blijft voorlopig leverbaar voor f. 14.995,=. Kever-lijnen Je moet je alleen serieus afvragen of de Concept 1 gesloten en als cabrio levensvatbaarheid heeft. Natuurlijk zijn er altijd een aantal liefhebbers die zo'n Land Rover heeft de Discovery Land Rover ontwikkelde e en de Range Rover op een volledig nieuwe handgeschakelde versnellingsbak, de R380. Deze bak kan worden geleverd met alle motoren in de Discovery mogelijk z een 2.5 liter turbodiesel, 3, liter V8 en de recent i geïntroduceerde 2 liter 16- klepper. De nieuwe bak zo voor een lichtere bedienin De achteruitversnelling is gesynchroniseerd. De automatische versnellingsbak is tegen meerprijs leverbaar op de diesel en V8. Belangrijk is slot dat de isolatie van de auto beduidend is verbete waardoor inzittenden nog comfortabeler worden vervoerd. Aan de top van het programma introduces luxueuze ESr rd lederen bek ien, ming, vijfspi eigen in de elekt: Tijdens de Nationale Motorweek laat de KNMV van zaterdag 26 tot en met donderdag 31 maart zien wat een gevorderde rij-opleiding inhoudt. Bezoekers aan Papendal kunnen hieraan deelnemen en onder deskundige leiding ervaren wat echte motorfietsbeheersing inhoudt. Dat een gevorderde rij-opleiding geen overbodige luxe is, zal voor menige deelnemer dan snel duidelijk zijn. Cabrio-kap Maar nog enkele gegevens over de Concept 1 cabrio ter afsluiting. De auto is 3,82 meter lang en 1,64 meter breed. De wielen zijn met een doorsnede van 18 inch zeer fors. De 1.9 liter TDI-motor levert 90 pk en een enorm aanvankelijk tot een produktiemodel zouden leiden, maar dat uiteindelijk niet werden. Denk maar eens aan de Audi Quattro Spider en de VW Scooter. als Charade sedan, maar onder een andere naam op de Europese markt zal komen, zodat het model anders kan worden gepositioneerd dan de bestaande drie- en vijfdeurs. bij de Nederlandse Vereniging voor Verhoogde Motorrijvaardigheid (NVVM) ervaring opdoen met motorfietstrainingen. Tijdens de nationale Motorweek start de NWM de Nationale Veiligheidscompetitie. De auto is 4,10 meter lang bij een aan de Charade identieke wielbasis van 2,395 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 345 liter. koppel van 202 Nm, achtige prestaties k worden neergezet. I. interieur vinden we een radio/CD-speler met zes luidsprekers en lederen bekleding in zwart en wit. De achterruit in de cabriokap is van glas en heeft verwarming. Volkswagen noemt de Concept 1 een klassenloze auto. Alleen als dat imago overeind kan blijven, heeft het model als produktie-auto een kans van slagen. Onder de nietszeggende codenaam MS-X94 presenteerde Daihatsu op de autosalon van Genève een produktierijp prototype. Deze auto is niets meer of minder dan een sedanversie van de huidige Charade. Nog voor het einde van het jaar zal deze auto definitief aan het leveringsprogramma van Daihatsu worden toegevoegc De auto zal worden voorzien Op Papendrecht wordt het praktische gedeelte van deze trainingen uitgezet. Bezoekers worden van harte uitgenodigd om hun krachten te beproeven op dit verkeersveligheidsparcours. auto willen kopen. Grote aantallen zullen het echter nooit worden, zodat het een dure auto gaat worden. Volkswagen stelt drie aandrijfconcepten ook in de Cabrio voor, waarvan de 1.9 liter direct ingespoten turbodiesel met Ecomatic de meest reëele lijkt. De volledig electrisch aangedreven Concept 1 en de hybride- uitvoering moeten in een wat verdere toekomst worden geplaatst. De Concept 1 is natuurlijk ontzettend leuk ei het is heel knap hoe de ontwerpers de aloude Keverlijnen hebben vertaald in een nieuwe auto. Ook de cabrio loopt over van de geraffineerde details. De kap steekt in neergeklapte toestand flink over de carrosserieranden heen. Verder zijn de zijruiten voorzien van een chromen omlijsting. In het interieur zien we één centrale klok met snelheidsmeter en een aantal controlelampjes. Wel is de Toerrijden op nieuwe motorfietsen Tijdens de 'Nationale Motorweek' stellen de motorimporteurs op Papendal een groot aantal nieuwe motorfietsen beschikbaar. Rijbewijs A-houders kunnen daarmee - na voorinschrijving - een fraaie toertocht maken van circa een uur door de schitterende omgeving van Arnhem. Op zaterdag 26 en zondag 27 maart kunnen bezoekers ook De beide Concept 1 varianten zijn projecten van de Amerikaanse stylingafdeling van Volkswagen in Californië. Dit bedrijf houdt zich doorgaans bezi aanpassen van de E modellen aan de Amerikaanse eiser Concept 1 is echter hun eerste volledig nieuwe auto. Tijdens de Detroit Motor Show werd duidelijk gemaakt dat van produktie in deze vorm geen sprake kan zijn. De reakties van pers en publiek waren echter zo enorm enthousiast, dat men nu in Wolfsburg al heel wat voorzichtiger is geworden in hun bewoordingen. Niets mag nu meer als onmogelijk beschouwd worden. Concept 1 voorzien van moderne zaken als een dubbele airbag, airconditioning en ABS. Als Volkswagen serieus overweegt de Concept 1 in produktie te nemen, lijkt de cabrio het meest haalbaar. Deze zou bijvoorbeeld bij Karmann in een kleine serie kunnen worden gemaakt en de klant zal eerder bereid zijn voor een cabrio meer geld te betalen. Maar uit het verleden zijn vanuit de VAG-hoek voldoende voorbeelden te noemen van projecten die Voor het tweede achtereenvolgende jaar hebben de lezers van zéven nationale autobladen uit een gelijk aantal Europese landen een nieuwe auto uitgeroepen tot "Auto 1". Uit Nederland gaat het om AutoWeek, lid van de Duitse Auto Bild-familie. Er werd uit 26 nieuwe auto's gekozen, wat in ieder land een eigen nationale Auto 1 opleverde. Deze auto's gingen vervolgens naar de finale enkele weken geleden, waar ze door de jury danig aan de tand werden gevoeld. De Nederlandse jury bestond uit hoofdredacteur Meinhard Carper, technisch adviseur Hein Kleinsmit, coureur Jeroen Hin en lezer Ron Tiloo. De cijfers van de internationale jury werden opgeteld en taruit kwam de Ford Mondeo als overwinnaar naar voren, snde is deze nieuwe Ford niet alleen gekozen tot Auto van het Jaar, maar ook tot Europese Auto 1. en de Range Rover op een aantal belangrijke punten herzien en verbeterd. Vooral de Discovery is uiterlijk gewijzigd door een nieuwe grille en andere koplampen. De merknaam staat nu trots op de motorkap vermeld. Verder werden veranderingen doorgevoerd aan de buitenspiegels, de bumpers en de lichtmetalen wielen. Nieuw is ook een compleet veiligheidspakket met onder meer twee airbags, ABS, verstevigingsbalken in de portieren, een stuurwiel met een zacht middenkussen en doosvormige elementen direct achter de voorbumper die bij kleine aanrijdingen de H botsingsenergie volledig Onder de vloer is namelijk het reservewiel te vinden. De achterbank kan echter volledig worden neergeklapt en dan blijkt de Alto maar liefst over 1200 liter bagageruimte te beschikken en dat is voor een auto in deze klasse enorm. Er is bij de Alto alles aan gedaan om het rijgedrag te verbeteren. De auto heeft voor McPherson veerpoten, terwijl achter voor een semi- onafhankelijke ophanging is gekozen. Ten opzichte van het vorige model zijn zowel wielbasis als spoorbreedte toegenomen, wat weer de stabiliteit bevorderd. Ook de isolatie heeft extra de aandacht gekregen, zodat de auto onder alle omstandigheden bijzonder stil moet zijn. Daarnaast staat Begin april start bij Ford in de Verenigde Staten de productie van de nieuwe 2,5 liter V6-motor die kort daarna beschikbaar zal komen in de Mondeo en de van deze auto afgeleide Amerikaanse Ford Contour en Mercury Mystique. De nieuwe 6- pitter heeft vier bovenliggende nokkenas waarmee vier kleppen per zuiger worden bediend. Bij 6000 tr/min komt het maximale vermogen van-165 pk vrij, terwijl het hoge koppel van 220 Nm bij 5000 tr/min wordt geproduceerd. De motor voldoet aan de strenge milieu-eisen die aan het einde van de eeuw in de VS zullen worden gesteld en loopt als zodanig vooruit op de Europese wetgeving. De V6 werd helemaal nieuw ontwikkeld door Ford-mensen uit het Amerikaanse Dearborn, het Duitse Merkenich en Engelse Dunton. De cilinderrijen staan onder een hoek van zestig graden. Het aluminium blok wordt gegoten volgens een door Cosworth Engineering ontwikkelde gietmethode. Volgens deze methode werden tot nu toe al de Cosworth Formule-1 motoren gemaakt en de cilinderkoppen van de Escort Cosworth en Ford Scorpio 24-klepper. De nieuwe V6 valt met name op door het geringe onderhoud wat moet worden uitgevoerd. Buiten de bougies, olie en het oliefilter is de motor tussen de 100.000 en 160.000 kilometer servicevrij. UZUKI BRABUS TGE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25