7Z7Z
Een maatje groter
ROVER 400 TOURER
NISSAN 200 SX
re”
ING
HTE
ING
HTE
nd
3IJ
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
1
lings
ING
-IJK
jkjes
P <75
GRATIS
naar de zon
Opel
veisteikt
Beurs
1994 pagina 18 j
Oplage: 97.200 ex.
Donderdag 17 maart 1994
I
>rde
Het
ien
Lees verder op pagina 7
iet
r400
nmenie
3 - 434268
Autotest:
Lees verder
Citroën
in dit nummer
pag. 3
pag. 7
o.a.:
NIVEAU
Volkswagen
Concept 1
Cabriolet
75 jaar toekomst
pag. 11
maar
chte
rn. Vele
afmetingen,
lerkartikelen
erplein 72
ayhoef.
3 tegen
enl!
Jaargang 6
Nummer 11
VDDRDECLLENTVA/V
1/fVEAUEENAMTDEI/
DEALER VAN KLASSE
Hyundai Sonata
2.0iGLS16V
SAAB
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
ru, rood, nav]
:n 39/41
met 88 paardekrachten in de
418 SLD Turbo.
NISSAN
G4A4GF
leger
.id te 5
idig h
itie een soor
1 museum c
Kijk snel naar onze advertentie
op pag. 5
ijfbak.
n vijfdeurs
3
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
In oorsprong werd de Rover 200- en 400-reeks in
nauwe samenwerking met Honda ontwikkeld. De
carrosseriën van de 200 vijfdeurs en de 400 sedan
komen vrijwel volledig met die van de Honda
Concerto overeen. Ook gebruikt Rover een 1.6 liter
16-kleppenmotor van Honda. Rover heeft de serie
echter veel verder uitgebouwd en heeft onder meer
een driedeurs hatchback, coupé en een cabriolet in
haar programma.
lengte van 4,37 meter precies
1 centimeter langer dan de
bestaan de 400 sedan. Rover
zal direct drie verschillende
varianten op de markt
brengen. De 416 SLi Tourer
krijgt de bekende 1.6 liter 16-
kleps Honda-motor van 111
pk. Tegen meerprijs kan de 1.6
ook als automaat worden
besteld. Liefhebbers van een
sportief getinte stationwagon
worden op hun wenken
bediend met de 420 GSi met
de eigen 2 liter 16-kleps
Rovermotor van 136 pk.
Veelrijders hebben de
i. beschikking over de 1.8 liter
turbodiesel van PSA-origine
Tijdens de Autosalon van Genève debuteerde de
nieuwe Nissan 200 SX op de Europese markt. De
auto is direct afgeleid van de zesde generatie
Nissan Silvia die afgelopen oktober al op de Tokyo
Motor Show te zien was. Voor Europa verlaat de 200
SX de fabriek echter met vooral een gewijzigd front
en andere achterpartij.
De relatief brede achterklep
gaat helemaal tot de bumper
open. Door de laaggeplaatste
hoedenplank en de behoorlijk
hoge vloer, is het
bagagevolume aan de krappe
kant.
De 416 en 418 hebben normale
stoelen met een volledig
stoffen bekleding, stalen
wielen met wielcovers en alle
electrische items die bij de 420
GSi zijn genoemd.
Wie oog in oog staat met
Suzuki's nieuwe instapmodel
ziet direkt dat de auto groter is geko
geworden. Met een lengte van Alto
bijna 3,5 meter komt de Alto in bijvoorbee
de richting van bijvoorbeeld netjes in de
de Renault Twingo, Citroen
AX en Peugeot 106. De ronde
vormen van de carrosserie
voeren de boventoon.
Importeur Nimag start met
een driedeurs met
handgeschakelde vij'
Later volgen nog een
en een automatische
transmissie.
rar
sen kleine
e karakter
kken. De auto
nale kofferbak
r sportief
i daklijn. Hierdoor
leer ruimte
Genève - Tegen de zomer zullen de Nederlandse
Suzuki-dealers de nieuwe Alto gaan leveren. De
auto is gebaseerd op de Cervo die al enige tijd in
Japan leverbaar is. De voor Europa bedoelde
variant komt echter uit de Maruti-fabrieken in
India. Naast de nieuwe Alto blijft het huidige
vijfdeurs GLS-model nog enige tijd leverbaar.
verkregen op de achterbank.
De interieurinrichting ziet er
precies zo uit als je zou
verwachten. Een
instrumentarium onder een
bolle overkapping, een
middenconsole vol met
bedieningselementen en een
met leer overtrokken stuur en
pook. De voorstoelen hebben
verstelbare hoofdsteunen.
Doordat de deurpanelen op
het dashboard aansluiten,
konden in deze panelen de
buitenste uitstroom-
openingen van de ventilatie
worden ondergebracht.
De huidige Nissan 200 SX kost
f.76.450,=. Het moge duidelijk
zijn dat zijn opvolger hoger uit
zal komen. De nieuwe 200 SX
wordt vanaf september
leverbaar voor een bedrag
van rond de f.85.000,=.
Accessoirecatalogus
Aan de buitenkant zien we bij
de Alto zwarte kunststof bum
pers, een achterruitwisser en
naafkappen op de wielen.
Volledige wieldoppen en
bijvoorbeeld beschermstrips
Afvering
In Engeland wordt de auto
standaard geleverd met een
bestuurdersairbag,
gordelspanners, 60/40
neerklapbare achterbank en
een rolhoes over de
bagageruimte. Met de bank
neergeklapt kan er voor 1350
liter aan bagage in de 400
Tourer worden meegenomen.
De achterwielophanging is op
het specifieke gebruik van de
Tourer aangepast. De GSi
krijgt verder een straffere
afvering, centrale
vergrendeling met
afstandbediening, een alarm
en immobiliser, elektrisch
bediend schuifdak, elektrisch
bediende voorportierramen
en een complete
radiovoorbereiding met
sportieve antenne achter op
het dak. De sportieve stoelen
zijn met leer en stof bekleed,
terwijl op het dashboard en de
deurpanelen natuurlijk hout-
accenten te vinden zijn.
Verder is de 420 GSi Tourer
nog verzien van lichtmetalen
velgen, getint glas en
meegespoten buitenspiegels.
Binnen enkele maanden
zullen alle vestigingen en
fabrieken van General
Motors op het Europese
vaste land de naam Opel
gaan dragen. In 18 landen
wordt deze maatregel
ingevoerd, zodat ook
binnenkort General Motors
Nederland wordt
omgedoopt tot Opel
Nederland. Zo ontstaan
ook Opel France en Opel
Suisse, terwijl in Engeland
de naam Vauxhall Motors
Limited gehandhaafd
blijft. Verder behoudt
uiteraard ook Adam Opel
AG in Duitsland de
huidige naam.
General Motors wil door
deze maatregel het merk
Opel internationaal verder
versterken. Immers veruit
de meeste auto's die door
General Motors in Europa
worden verkocht dragen
het Opel-label. Door de
wijziging loopt Opel in de
pas met Amerika waar de
verschillende merknamen
(Buick, Cadillac, Chevrolet,
Oldsmobile, Pontiac en
Saturn) niet verwijzen naar
het moederconcern
General Motors.
schriften en
Hal nummer 3
ist
Daar stonden
vele stands met
onderdelen,
miniatuurmodellen en
folders. Uren heb ik me
daar kunnen vermaken.
Afgezien van een enkele
afzetter, bleken de
aangeboden waren tegen
zeer aannemelijk
bedragen van eigenaar te
wisselen. Op de zaterdag
middag dat ik in Reims
was, was het overigens
helemaal niet druk en had
je alle gelegenheid om
rustig rond te snuffelen.
Heel handig had de
organisatie een soort van
rijdend museum op het
voorterrein weten te
creëeren. Bezoekers met
een oude auto mochten
daar hun vierwieler gratis
parkeren. Het publiek kon
dan achter dranghekken
langs deze smaakmakende
verzameling wandelen. Al
bij al was Reims een zeer
sympathieke beurs met
veel minder commercie
dan de Retromobile in
Parijs. Volgend jaar ben ik
zeker weer van de partij...
Tony Vos
Eigenlijk ontbrak alleen nog
een stationwagon ter
vervangen van de aloude
Montego, die de laatste tijd
als Rover Estate door het
leven ging. Deze Rover 400
Tourer werd voor het eerst op
de Autosalon van Genève
getoond en zal vanaf juni in
Engeland leverbaar worden.
De Nederlandse première is
gepland op de personenauto
Rai van februari volgend jaar.
De Rover 400 Tourer is een
fraai gelijnde auto met de
chique uitstraling die iedere
Rover kenmerkt. Alleen zou
een dakrailing niet misstaan.
De carrosserie is met een
Het huidige model van de 200
SX dateert uit 1991 en is
volgens de strakke Japanse
modelopvolging aan
vervanging toe. Het gaat om
een onvervalste sportcoupé
met een derde deur, plaats
voor twee kinderen achterin
en een 1.8 liter 16-kleppen
turbomotor. De nieuwe 200 SX
is bijna op alle fronten een aangedreven achterwielen
andere auto. De 16-kleppen volgens het Multi-Link
turbomotor bleef behouden, principe zijn opgehangen,
alleen nam de cilinderinhoud Wat betreft uitstraling is de
toe tot 2 liter. Het vermogen 200 SX het meest ten opzichte
werd opgepept tot 200 pk bij van zijn voorganger
6400 tr/min terwijl bij 4800 veranderd. Het front is
tr/min het maximale koppel voorzien van langgerekte
van 265 Nm wordt bereikt. Met koplampen en een kleine
een totaalgewicht van 1260 kg grille. Achter worden de
is de nieuwe 200 SX niet erg lichtunits door een
zwaar, zodat topprestaties reflectorstrook met elkaai
kunnen worden verwacht. De verbonden, terwijl een kit
auto haalt een maximale spoiler het sportieve
snelheid van 230 km/u. De moet benadrukker -
achterwielen worden heeft een normc
aangedreven via een en een minder s
handgeschakelde vijfbak of verlopende i
tegen meerprijs een is er wel me<
electronisch gestuurde
viertraps automaat.
Veiligheidsvoorzieningen als
een airbag en ABS zijn in dit
soort auto's natuurlijk niet
meer weg te denken.
De 200 SX heeft voor
onafhankelijk opgehangen
wielen met McPherson
veerpoten, terwijl de
"angedreven achterv
volgens het Multi-Lm
incipr
Afgelopen weekend trok ik
naar Reims in Noord-
Frankrijk waar volgens het
goed ingelichte
oldtimerblad 'La vie de
1 'Autoeen beurs gehoude
zou worden, waar auto's,
documentatie, onderdelen
en miniatuurmodellen te
koop of te ruil zouden
worden aangeboden. Al
enkele jaren ga ik in
februari naar de
Retromobile in Parijs, dé
beurs op dat gebied in
Frankrijk. Dit Parijse
evenement duurt echter
een volle week met twee
weekenden, zodat de
bedrijven en personen die
daar een stand hebben
enorm veel huur moeten
betalen. Deze hoge huur is
dan direct terug te vinden
in de prijzen van alles wat
daar te koop is. Naast de
grote Retromobile zijn er
door het jaar heen in
Frankrijk, maar ook in
andere ons omringende
landen, vele regionale
beurzen die - zo had ik
begrepen - veel
gemoedelijker van
karakter zijn. Aangekomen
in Reims trof ik een modern
tentoonstellingscomplex
aan waar drie grote hallen
waren gevuld. De entree
bleek al de helft te zijn van
de Parijse beurs. Hal 1 en 2
stonden vol met oude
auto's, verschillende clubs,
uitgevers van
oldtimertijdscl
organisaties. F
bleek de mees
interessante. 1
vele stands m
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
op de flanken moeten uit de
accessoirecatalogus worden
gekozen. Wel heeft de nieuwe
Alto twee buitenspiegels en
beeld een antenne die
de ruitstijl is
weggewerkt.
Motorisch is Suzuki met de
nieuwe Alto ook een stapje -
hoger gegaan. De vertrouwde hoe de dashboard als
kleine driecilinder maakt ware overloopt in de
plaats voor een 4 cilinder met portierem De portierpanelen
1 liter inhoud. Deze motor zl’n volledl9 bekleed,
levert een vermogen van 53 pk
bij 6500 tr/min en een koppel Brandvertragend
van 73 Nm bij 4500 tr/min. De
krachtbron heeft een
bovenliggende nokkenas en
single-point injectie. De Alto
weegt 730 kg, zodat goede
prestaties kunnen worden
geleverd. Er kan een
topsnelheid van 150 km/u
worden behaald, terwijl voor
leeft
Grai
het sprintje van 0 tot 100 km/u
15,5 seconden nodig zijn.
Belangrijk is ook de
ruimtewinst in het interieur.
De auto is in alle richtingen
groter geworden. Voorin
hebben twee volwassenen
voldoende plaats voor hoofd
en benen, terwijl ook achterin
de Alto behoorlijk ruim is. Het
dashboard is speels van
vormgeving met onder een
strakke overkapping centraal
de snelheidsmeter en in het
midden een unit met de
bedieningselementen voor r1 -
verwarming en ventilatie. Ec,
dashboardkastje heeft een
klep ter afsluiting. Grappig is
hoe de dashboard als het
loopt
De pi
I