7Z7Z Een maatje groter ROVER 400 TOURER NISSAN 200 SX re” ING HTE ING HTE nd 3IJ Bijlage van: DeTilburgseKoerier 1 lings ING -IJK jkjes P <75 GRATIS naar de zon Opel veisteikt Beurs 1994 pagina 18 j Oplage: 97.200 ex. Donderdag 17 maart 1994 I >rde Het ien Lees verder op pagina 7 iet r400 nmenie 3 - 434268 Autotest: Lees verder Citroën in dit nummer pag. 3 pag. 7 o.a.: NIVEAU Volkswagen Concept 1 Cabriolet 75 jaar toekomst pag. 11 maar chte rn. Vele afmetingen, lerkartikelen erplein 72 ayhoef. 3 tegen enl! Jaargang 6 Nummer 11 VDDRDECLLENTVA/V 1/fVEAUEENAMTDEI/ DEALER VAN KLASSE Hyundai Sonata 2.0iGLS16V SAAB Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 ru, rood, nav] :n 39/41 met 88 paardekrachten in de 418 SLD Turbo. NISSAN G4A4GF leger .id te 5 idig h itie een soor 1 museum c Kijk snel naar onze advertentie op pag. 5 ijfbak. n vijfdeurs 3 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. In oorsprong werd de Rover 200- en 400-reeks in nauwe samenwerking met Honda ontwikkeld. De carrosseriën van de 200 vijfdeurs en de 400 sedan komen vrijwel volledig met die van de Honda Concerto overeen. Ook gebruikt Rover een 1.6 liter 16-kleppenmotor van Honda. Rover heeft de serie echter veel verder uitgebouwd en heeft onder meer een driedeurs hatchback, coupé en een cabriolet in haar programma. lengte van 4,37 meter precies 1 centimeter langer dan de bestaan de 400 sedan. Rover zal direct drie verschillende varianten op de markt brengen. De 416 SLi Tourer krijgt de bekende 1.6 liter 16- kleps Honda-motor van 111 pk. Tegen meerprijs kan de 1.6 ook als automaat worden besteld. Liefhebbers van een sportief getinte stationwagon worden op hun wenken bediend met de 420 GSi met de eigen 2 liter 16-kleps Rovermotor van 136 pk. Veelrijders hebben de i. beschikking over de 1.8 liter turbodiesel van PSA-origine Tijdens de Autosalon van Genève debuteerde de nieuwe Nissan 200 SX op de Europese markt. De auto is direct afgeleid van de zesde generatie Nissan Silvia die afgelopen oktober al op de Tokyo Motor Show te zien was. Voor Europa verlaat de 200 SX de fabriek echter met vooral een gewijzigd front en andere achterpartij. De relatief brede achterklep gaat helemaal tot de bumper open. Door de laaggeplaatste hoedenplank en de behoorlijk hoge vloer, is het bagagevolume aan de krappe kant. De 416 en 418 hebben normale stoelen met een volledig stoffen bekleding, stalen wielen met wielcovers en alle electrische items die bij de 420 GSi zijn genoemd. Wie oog in oog staat met Suzuki's nieuwe instapmodel ziet direkt dat de auto groter is geko geworden. Met een lengte van Alto bijna 3,5 meter komt de Alto in bijvoorbee de richting van bijvoorbeeld netjes in de de Renault Twingo, Citroen AX en Peugeot 106. De ronde vormen van de carrosserie voeren de boventoon. Importeur Nimag start met een driedeurs met handgeschakelde vij' Later volgen nog een en een automatische transmissie. rar sen kleine e karakter kken. De auto nale kofferbak r sportief i daklijn. Hierdoor leer ruimte Genève - Tegen de zomer zullen de Nederlandse Suzuki-dealers de nieuwe Alto gaan leveren. De auto is gebaseerd op de Cervo die al enige tijd in Japan leverbaar is. De voor Europa bedoelde variant komt echter uit de Maruti-fabrieken in India. Naast de nieuwe Alto blijft het huidige vijfdeurs GLS-model nog enige tijd leverbaar. verkregen op de achterbank. De interieurinrichting ziet er precies zo uit als je zou verwachten. Een instrumentarium onder een bolle overkapping, een middenconsole vol met bedieningselementen en een met leer overtrokken stuur en pook. De voorstoelen hebben verstelbare hoofdsteunen. Doordat de deurpanelen op het dashboard aansluiten, konden in deze panelen de buitenste uitstroom- openingen van de ventilatie worden ondergebracht. De huidige Nissan 200 SX kost f.76.450,=. Het moge duidelijk zijn dat zijn opvolger hoger uit zal komen. De nieuwe 200 SX wordt vanaf september leverbaar voor een bedrag van rond de f.85.000,=. Accessoirecatalogus Aan de buitenkant zien we bij de Alto zwarte kunststof bum pers, een achterruitwisser en naafkappen op de wielen. Volledige wieldoppen en bijvoorbeeld beschermstrips Afvering In Engeland wordt de auto standaard geleverd met een bestuurdersairbag, gordelspanners, 60/40 neerklapbare achterbank en een rolhoes over de bagageruimte. Met de bank neergeklapt kan er voor 1350 liter aan bagage in de 400 Tourer worden meegenomen. De achterwielophanging is op het specifieke gebruik van de Tourer aangepast. De GSi krijgt verder een straffere afvering, centrale vergrendeling met afstandbediening, een alarm en immobiliser, elektrisch bediend schuifdak, elektrisch bediende voorportierramen en een complete radiovoorbereiding met sportieve antenne achter op het dak. De sportieve stoelen zijn met leer en stof bekleed, terwijl op het dashboard en de deurpanelen natuurlijk hout- accenten te vinden zijn. Verder is de 420 GSi Tourer nog verzien van lichtmetalen velgen, getint glas en meegespoten buitenspiegels. Binnen enkele maanden zullen alle vestigingen en fabrieken van General Motors op het Europese vaste land de naam Opel gaan dragen. In 18 landen wordt deze maatregel ingevoerd, zodat ook binnenkort General Motors Nederland wordt omgedoopt tot Opel Nederland. Zo ontstaan ook Opel France en Opel Suisse, terwijl in Engeland de naam Vauxhall Motors Limited gehandhaafd blijft. Verder behoudt uiteraard ook Adam Opel AG in Duitsland de huidige naam. General Motors wil door deze maatregel het merk Opel internationaal verder versterken. Immers veruit de meeste auto's die door General Motors in Europa worden verkocht dragen het Opel-label. Door de wijziging loopt Opel in de pas met Amerika waar de verschillende merknamen (Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile, Pontiac en Saturn) niet verwijzen naar het moederconcern General Motors. schriften en Hal nummer 3 ist Daar stonden vele stands met onderdelen, miniatuurmodellen en folders. Uren heb ik me daar kunnen vermaken. Afgezien van een enkele afzetter, bleken de aangeboden waren tegen zeer aannemelijk bedragen van eigenaar te wisselen. Op de zaterdag middag dat ik in Reims was, was het overigens helemaal niet druk en had je alle gelegenheid om rustig rond te snuffelen. Heel handig had de organisatie een soort van rijdend museum op het voorterrein weten te creëeren. Bezoekers met een oude auto mochten daar hun vierwieler gratis parkeren. Het publiek kon dan achter dranghekken langs deze smaakmakende verzameling wandelen. Al bij al was Reims een zeer sympathieke beurs met veel minder commercie dan de Retromobile in Parijs. Volgend jaar ben ik zeker weer van de partij... Tony Vos Eigenlijk ontbrak alleen nog een stationwagon ter vervangen van de aloude Montego, die de laatste tijd als Rover Estate door het leven ging. Deze Rover 400 Tourer werd voor het eerst op de Autosalon van Genève getoond en zal vanaf juni in Engeland leverbaar worden. De Nederlandse première is gepland op de personenauto Rai van februari volgend jaar. De Rover 400 Tourer is een fraai gelijnde auto met de chique uitstraling die iedere Rover kenmerkt. Alleen zou een dakrailing niet misstaan. De carrosserie is met een Het huidige model van de 200 SX dateert uit 1991 en is volgens de strakke Japanse modelopvolging aan vervanging toe. Het gaat om een onvervalste sportcoupé met een derde deur, plaats voor twee kinderen achterin en een 1.8 liter 16-kleppen turbomotor. De nieuwe 200 SX is bijna op alle fronten een aangedreven achterwielen andere auto. De 16-kleppen volgens het Multi-Link turbomotor bleef behouden, principe zijn opgehangen, alleen nam de cilinderinhoud Wat betreft uitstraling is de toe tot 2 liter. Het vermogen 200 SX het meest ten opzichte werd opgepept tot 200 pk bij van zijn voorganger 6400 tr/min terwijl bij 4800 veranderd. Het front is tr/min het maximale koppel voorzien van langgerekte van 265 Nm wordt bereikt. Met koplampen en een kleine een totaalgewicht van 1260 kg grille. Achter worden de is de nieuwe 200 SX niet erg lichtunits door een zwaar, zodat topprestaties reflectorstrook met elkaai kunnen worden verwacht. De verbonden, terwijl een kit auto haalt een maximale spoiler het sportieve snelheid van 230 km/u. De moet benadrukker - achterwielen worden heeft een normc aangedreven via een en een minder s handgeschakelde vijfbak of verlopende i tegen meerprijs een is er wel me< electronisch gestuurde viertraps automaat. Veiligheidsvoorzieningen als een airbag en ABS zijn in dit soort auto's natuurlijk niet meer weg te denken. De 200 SX heeft voor onafhankelijk opgehangen wielen met McPherson veerpoten, terwijl de "angedreven achterv volgens het Multi-Lm incipr Afgelopen weekend trok ik naar Reims in Noord- Frankrijk waar volgens het goed ingelichte oldtimerblad 'La vie de 1 'Autoeen beurs gehoude zou worden, waar auto's, documentatie, onderdelen en miniatuurmodellen te koop of te ruil zouden worden aangeboden. Al enkele jaren ga ik in februari naar de Retromobile in Parijs, dé beurs op dat gebied in Frankrijk. Dit Parijse evenement duurt echter een volle week met twee weekenden, zodat de bedrijven en personen die daar een stand hebben enorm veel huur moeten betalen. Deze hoge huur is dan direct terug te vinden in de prijzen van alles wat daar te koop is. Naast de grote Retromobile zijn er door het jaar heen in Frankrijk, maar ook in andere ons omringende landen, vele regionale beurzen die - zo had ik begrepen - veel gemoedelijker van karakter zijn. Aangekomen in Reims trof ik een modern tentoonstellingscomplex aan waar drie grote hallen waren gevuld. De entree bleek al de helft te zijn van de Parijse beurs. Hal 1 en 2 stonden vol met oude auto's, verschillende clubs, uitgevers van oldtimertijdscl organisaties. F bleek de mees interessante. 1 vele stands m Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur op de flanken moeten uit de accessoirecatalogus worden gekozen. Wel heeft de nieuwe Alto twee buitenspiegels en beeld een antenne die de ruitstijl is weggewerkt. Motorisch is Suzuki met de nieuwe Alto ook een stapje - hoger gegaan. De vertrouwde hoe de dashboard als kleine driecilinder maakt ware overloopt in de plaats voor een 4 cilinder met portierem De portierpanelen 1 liter inhoud. Deze motor zl’n volledl9 bekleed, levert een vermogen van 53 pk bij 6500 tr/min en een koppel Brandvertragend van 73 Nm bij 4500 tr/min. De krachtbron heeft een bovenliggende nokkenas en single-point injectie. De Alto weegt 730 kg, zodat goede prestaties kunnen worden geleverd. Er kan een topsnelheid van 150 km/u worden behaald, terwijl voor leeft Grai het sprintje van 0 tot 100 km/u 15,5 seconden nodig zijn. Belangrijk is ook de ruimtewinst in het interieur. De auto is in alle richtingen groter geworden. Voorin hebben twee volwassenen voldoende plaats voor hoofd en benen, terwijl ook achterin de Alto behoorlijk ruim is. Het dashboard is speels van vormgeving met onder een strakke overkapping centraal de snelheidsmeter en in het midden een unit met de bedieningselementen voor r1 - verwarming en ventilatie. Ec, dashboardkastje heeft een klep ter afsluiting. Grappig is hoe de dashboard als het loopt De pi I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 19