w NATIONALE MOTORWEEK PEUGEOT 806 Rembekrachtiging op Seat Marbella Prijswinnaars "Opel 25 jaar no.l" Nieuwopstappers en heropstappers Accijns op LPG Motorrijden is een feest h Nabehandeling uitlaatgassen ►pel ÈrO K950t- F5D l NATIONALE s“'f 17.995,- r/ 994 pagina 10 DE AUTOMAAT Donderdag 10 maart 1994 pagina 11 DETILBURGSE KOERIER Vervolg van pagina 1 is bijl weg nc (begin: sgen ide EXHAUST GAS IGNITION gekeurd I I ANV^ K uze uit ïer dan auto's OOK LITEIT ,4-'89 .6'91 1-'89 .1'90 .6-'92 l-'89 8-'9O .7-'89 1'90 .l-'9O F DE NIEUWE NORM IN BETAALBAAR AUTORIJDEN MNIS 34 ,.4-'92 ..3-'9O ..8-'9O .1'91 10-'90 ..1'91 ,.ó-'9O ..1'91 ..1'88 .1'88 rijfers le torrijders, die op jgen het land ouwjaar 1992 1991 1991 1990 1991 1988 1992 1992 1991 1991 1991 1990 1990 1991 1991 1991 1991 1993 1992 1990 1992 1993 1990 f34655 MOTORWEEK niet rordt jer IGNITER ^nationale AUTOl >ij het vorden ihet laten te frissen en bij een erkende motorrijschool nog een paar theorie- en praktijklessen te nemen. “’■s, airco, ning op juter en zich daarbij zeker niet onbetuigd. stoelen, ing en rchterin. Zowel worden geleverd nde 2 liter FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of 1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel baar stuur en nog veel meer. Made in Europe Overtuig u bij: Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753 of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404 het t, zeker Motorrijden wordt steeds populairder. Vorig jaar steeg de verkoop van nieuwe motorfietsen zelfs tot recordhoogte. Totaal staan er in Nederland nu zo'n 275.000 motorfietsen geregistreerd. Twee van de vijf huidige motorbezitters is pas in 1988 of later begonnen. Voor sommigen is de motor ook het dagelijkse vervoermiddel; voor veel anderen is motorrijden een nieuwe, enerverende hobby. Ook bij vrouwen heeft het virus toegeslagen. Als start van het nieuwe motorseizoen vindt op initiatief van de RAI Vereniging, net als in 1993, ook dit jaar de 'Nationale Motorweek' plaats. (ind. BTW, exd. rijklaarkosten en ML beh.) Overtuig u bij: Alhoewel iedere auto die in de EG wordt verkocht is voorzien van een geregelde opwarmperiode driewegkatalysator die zo'n kan bijvoorbeel 95 procent van de schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen verwijderd, is Ford onder meer bezig deze emissies nog verder terug te dringen en bovendien het brandstofverbruik te verlagen. Een belangrijke winst kan worden verkregen als de katalysator in koude toestand niet door de uitlaatgassen zelf wordt opgewarmd, maar geforceerd op de ideale werktemp wordt gebracht. Twee van alle autoritten zijn kt dan tien kilometer en in c tijd bevindt de auto zich nog 2 liter Daarboven zit de 806 ST met onder meer meegespoten portiergrepen en stootlijsten, dakrails, verwarmde buitenspiegels, buitentemperatuurmeter, Papendal Voor dit jaar rekent de RAI op een afzet van circa 25.000 nieuwe motorfietsen, terwijl er naar verwachting ongeveer evenveel gebruikte motorfietsen van eigenaar met inhouden van Genieten Motorrijden is leuk, sportief, handig om de files te omzeilen, betaalbaar en geknipt voor avontuurlijke vakanties. Voor de motorfans, die al jaren en in alle seizoenen "uit over' motorrijden, is dit nieuws. Veel ande van een motor-rijh dan niet in het bezit vc motorfiets, krijgen, nu procent. Motorrijders leggen jaarlijks gemiddeld 5.200 km af. Hiervan heeft 25 procent betrekking op woon werkverkeer. zullen wisselen. Reden genoeg om het nieuwe motorseizoen op grootse wijze in te luiden. Voor iedereen, die het motorrijden een warm hart toedraagt, vindt van zaterdag 26 tot en met donderdag 31 maart 1994 op het Nationaal Sportcentrum Papendal te Arnhem de tweede 'Nationale General Motors Nederland organiseerde vanwege "Opel 25 jaar no.l" een prijsvraag waarop maar liefst 220.000 reakties binnenkwamen. Uit deze enorme hoeveelheid inzendingen werden 25 winnaars getrokken die werden uitgenodigd op het circuit van Zandvoort om te strijden voor drie hoofdprijzen: een Opel Vectra, Astra en Corsa. De overige 22 kregen een accessoire-cheque van f. 1.000,=. Om de hoofdprijs in de wacht te slepen werden verschillende proeven van bekwaamheid afgelegd: een CBR theorietest, slalomproef en manouvreren met een balletje op de motorkap zonder dat deze op de grond mocht vallen. Overwinnaars werden Albert Oosthuis uit Duiven (Opel Vectra Expression 1.8i), dhr. J.P. Wondergem uit Capelie a/d IJssel (Astra Sportive 1.6i) en dhr. A. van Sloten uit Almelo (Corsa Joy 1.41). Ford heeft de Exhaust Gas Ignition ontwikkeld, waarbij vlak voor de katalysator een afgepaste hoeveelheid brandstof/luchtmengsel wordt ontstoken. Hierdoor bereikt de katalystor in enkele seconden zijn optimale werktemperatuur. Als alternatief kan de katalysator elektrisch worden verwarmd, een proces wat binnen 15 tot 25 seconden de gewenste temperatuur oplevert. Een nadeel hiervan is dat de levensduur van de kat aanzienlijk wordt beperkt. Tot slot is Ford ook druk doende de mager mengselmotor te voorzien van een nieuwe Lean NOx Catalyst (LNC), waardoor r alleen een lage uitstoot wor verkregen, maar ook een zee gunstig brandstofverbruik. Uiteraard worden ook de bestaande katalysatoren steeds verder geperfectioneerd. Immers door een geforceerde invoering enkele jaren geleden is wellicht technisch gesproken niet voor de meest optimale oplossing gekozen. Ulisse, Evasion en 806 verschijnen 1.9 en 2.5 liter. De 2 liter turbomotor kan worden gekozen als reeds genoemde ST, maar ook als zeer complete SV. Deze uitgave wordt standaard voorzien van ABS, mistlampen voor, lichtmetalen velgen, meegespoten bumpers, autoradio met bedieninc het stuur, boordcomputc elektrisch bediende portierruiten achter. De Peugeot 806 zal net als de Fiat- en Citroën-telgen na de zomer geleverd gaan worden. Over prijzen is nu nog niets bekend, maar gezien de complete basisuitrusting moet toch worden verwacht dat het startbedrag ergens rond de f.60.000,= zal komen te liggen. Twee van elke vijf huidige motorbezitters zijn pas in 1988 of later begonnen. Zij worden aangeduid als de 'nieuwopstappers'. Het gros van deze nieuwe motorrijders zit in de leeftijdscategorie van 30 tot 40 jaar. Meestal schaffen zij binnen één jaar nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald een motorfiets aan. Al enige tijd is de Seat Marbella de goedkoopste auto op de Nederlandse markt. Op verschillende details is de kleinste Seat wederom verbeterd, zonder een dramatische prijsverhoging. Nieuw zijn bijvoorbeeld twee metallic kleuren: violet en mountaingroen. In het interieur wordt een nieuwe bekledingsstof toegepast, waarmee ook de zogenaamde pakjesplank onder het dashboard is overtrokken, zodat het geheel er nog aangekleder uitziet. Nieuw is ook dat de Marbella ondanks het geringe totaalgewicht nu wordt voorzien van rembekrachtiging. Hierdoor zijn de remmen nog beter te doseren en is de pedaaldruk lichter. De basis Seat Marbella wordt met alle genoemde veranderingen nu op de markt gebracht onder de naam Fun II voor f. 13.695,= en blijft daarmee de meest betaalbare auto. Nog nooit in de historie van de motorfiets stond motorrijden zo in de belangstelling als nu. Dit blijkt ook uit de grote stroom jaarlijkse bezoekers van motorshows als de MotoRAI, uit de verkoopci van motorfietsen en uit de schare motorrijders, die zomerse dat doorkruist. Naast de 'nieuwopstappers' zijn er de 'heropstappers'. Gemiddelde leeftijd 48 jaar en vrijwel altijd van het mannelijk geslacht. Wil de 'nieuwopstapper' zijn motor het hele jaar door gebruiken, inclusief woon werkverkeer, de 'heropstapper' gebruikt zijn motor veelal voor toertochten. Voor woonwerkverkeer neemt hij de auto. Naast deze nieuwe rijders, die zich de laatste jaren zo massaal tot het motorrijden hebben bekeerd, kennen we ook nog de traditionele rijders. Hen treffen we vooral aan onder de dertigers. Anders dan de 'nieuwopstappers' bezit de traditionele rijder veelal een comfortabele toermotor. Eén op de drie geeft de voorkeur aan een motor van meer dan 750 cc. Veel motorrijders andere rijders, c bezitten naast hun tweewieler ook verstandig ook een auto. Sinds 1976 is dit praktische kenr gecombineerd auto- en motorbezit verdubbeld tot 78 De eerder aangekondigde accijns op LPG is op 16 februari ingevoerd. Het gaat om 5 cent per liter. De maatregel is onderdeel van het plan tot belastingverhoging op het autogebruik. Op 1 januari werd al de accijns op benzine verhoogd met 12,9 cent (incl. BTW) en op dieselolie met 9,4 cent. Om het omslagpunt waarbij het aantrekkelijk wordt LPG te gebruiken, niet te lagen stijgen, is de toeslag op de motorrijtuigenbelasting verlaagd. Ervaring slijt Toename van de populariteit van de motorfiets is voor steeds meer ouderen, die er vroeger regelmatig met de motor op uit trokken, het sein om de draad weer op te pakken en een motor aan te schaffen. Deze 'heropstappers' hebben jarenlang niet gereden. Hun ervaring is in die tijd wel wat gesleten. Bovendien zijn nieuwe motoren, qua vermogen en acceleratie, niet meer te vergelijken met vroegere modellen. 'Heropstappers', maar eigenlijk ook alle j*~b rijders, doen er dan j aan hun praktische kennis van het motorrijden permanent, in het huidige verkeer, wat op MotorWijzer Onder de titel 'MotorWijzer, wat elke (aspirant- )motorrijder moet weten' bracht de RAI Vereniging in 1991 de eerste druk uit van de RAI Motorwijzer uit. Al snel vond dit handzame boekje zijn warr naar vele duizenden vinnende) motorrijders. Vanwege z'n enorm brede scala aan onderwerpen - je kunt het zo raar niet bedenken of het komt aan bod - verwierf de 'MotorWijzer' een goede reputatie. Van dit uiterst informatieve boekje verscheen zojuist de derde, geactualiseerde uitgave. 'MotorWijzer' belicht het motorrijden van A tot en met Z, van Aankoop tot Zelf doen aan de motor, van Aprilia tot Yamaha, van afschrijving tot veiligheid en van antidiefstal tot toerisme. Andere onderwerpen, die worden behandeld zijn: financiën, garantie, verzekeringen, motorsport, motorcross, conditie, verlichting en reflectie, onderhoud, passagiers, motorkleding, pech onderweg en informatie over motorclubs, cursussen verhoogde rijveiligheid, het LOOT, KNMVenBOVAG. De RAI MotorWijzer is een uitgave van de RAI Vereniging, afdeling Gemotoriseerde Tweewielers. Het boekje telt 128 pagina's, is uitgevoerd in vier kleurendruk en kost f 9,95,=. Voor informatie over verkoopadressen: RAI Vereniging, telefoonnummer: 020-5491212. voorjaar zich aandient, ook weer de kriebels. Motorbezitters halen hun trouwe tweewieler èn hun motorpak uit het vet. Plannen worden gesmeed voor toertochten in eigen land of voor een verre vakantiereis. Het grote genieten begint weer: motorrijden is immers een feest. Naast de grote groep vaste motorfans, wint de motorfiets de laatste jaren ook bij andere groepen sterk aan populariteit. Enerzijds zijn er de jongeren die een motor helemaal 'te gek' vinden en druk bezig zijn jrtuiging" met lessen voor het J geen motorexamen. Maar ook dere houders bóven de leeftijd van 25 jaar ijbewijs, al ontdekken steeds meer van een mensen het genot van iu het motorrijden. Vrouwen I Al vanaf de basis SR is de auto voorzien van een airbag aan bestuurderskant, stuurbekrachtiging, getint glas, centrale vergrendeling met afstandbediening, in hoogte verstelbaar stuur en vijf stoelen. Verder zien we op de 806 SR ruitewissers met interval voor en achter, twee met de hand van binnenuit verstelbare spiegels, wielplaten, stootstrips op de flanken, elektrisch bediende voorportierruiten, toerenteller, digitaal klokje en leeslampjes op de tweede zitrij. in de opwarmperiode met een hoge uitstoot. Om de -iode te bekorten de katalysator dicht bij het uitlaatspruitstuk wc geplaatst. Verder kan een kleine katalysator worden gemonteerd die snel warm wordt. Deze kleine kat staat als een bypass om de normale katalysator heen. Verder kan nog worden gedacht aan aanpassingen van het motor management, de afstelling van de motor en andere formules voor de actieve mperatuur elementen in de katalysator, jederde Bij al deze oplossingen wordt korter nog steeds uitgegaan van de i deze opwarming door de uitlaatgassen zelf. draaibare voorst velours bekledin bekerhouders ac de SR als ST v met de bekenc injectiemotor met een vermogen van 123 pk bij 5750 tr/min. De 1585 kg wegende 806 haalt hiermee een topsnelheid van 177 km/u en trekt in 13,1 seconden van 0 tot 100 km/u. De motor ligt dwars voorin. Hierdoor kan een korte neus worden verkregen, maar jvporbeeld een V6 niet mogelijk. Daarnaast is er de 2 liter turbomotor van 150 pk bij 5300 tr/min. Hiermee komt de 806 tot 195 km/u en een acceleratie in 11 seconden. Beide motoren drijven via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aan, over een automaat wordt nog niet gesproken. Later zullen ook diesels en turbodiesels in de Motorweek' plaats. In deze week krijgt het fenomeen 'motorrijden' de volle aandacht. Een goede reden dus om de motorfiets uit de schuur te halen en naar Papendal te rijden om daar met andere enthousiaste motorliefhebbers het begin van het motorseizoen te vieren. AANKOOP FINANCIËN GARANTIE 4 MOTORSPORT VEILIGHEID QPEL-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 27