w
NATIONALE MOTORWEEK
PEUGEOT 806
Rembekrachtiging op Seat Marbella
Prijswinnaars
"Opel 25 jaar
no.l"
Nieuwopstappers en
heropstappers
Accijns op LPG
Motorrijden is een feest
h
Nabehandeling uitlaatgassen
►pel
ÈrO
K950t-
F5D
l
NATIONALE
s“'f 17.995,-
r/
994 pagina 10
DE AUTOMAAT Donderdag 10 maart 1994 pagina 11
DETILBURGSE KOERIER
Vervolg van pagina 1
is bijl
weg nc
(begin:
sgen
ide
EXHAUST GAS IGNITION
gekeurd I
I ANV^
K
uze uit
ïer dan
auto's
OOK
LITEIT
,4-'89
.6'91
1-'89
.1'90
.6-'92
l-'89
8-'9O
.7-'89
1'90
.l-'9O
F DE NIEUWE NORM IN
BETAALBAAR AUTORIJDEN
MNIS
34
,.4-'92
..3-'9O
..8-'9O
.1'91
10-'90
..1'91
,.ó-'9O
..1'91
..1'88
.1'88
rijfers
le
torrijders, die op
jgen het land
ouwjaar
1992
1991
1991
1990
1991
1988
1992
1992
1991
1991
1991
1990
1990
1991
1991
1991
1991
1993
1992
1990
1992
1993
1990
f34655
MOTORWEEK
niet
rordt
jer
IGNITER
^nationale
AUTOl
>ij het
vorden
ihet
laten
te frissen en bij een erkende
motorrijschool nog een paar
theorie- en praktijklessen te
nemen.
“’■s, airco,
ning op
juter en
zich daarbij zeker niet
onbetuigd.
stoelen,
ing en
rchterin. Zowel
worden geleverd
nde 2 liter
FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of
1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel
baar stuur en nog veel meer.
Made in Europe Overtuig u bij:
Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck
Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753
of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404
het
t, zeker
Motorrijden wordt steeds populairder. Vorig jaar
steeg de verkoop van nieuwe motorfietsen zelfs tot
recordhoogte. Totaal staan er in Nederland nu zo'n
275.000 motorfietsen geregistreerd. Twee van de vijf
huidige motorbezitters is pas in 1988 of later
begonnen. Voor sommigen is de motor ook het
dagelijkse vervoermiddel; voor veel anderen is
motorrijden een nieuwe, enerverende hobby. Ook
bij vrouwen heeft het virus toegeslagen. Als start
van het nieuwe motorseizoen vindt op initiatief van
de RAI Vereniging, net als in 1993, ook dit jaar de
'Nationale Motorweek' plaats.
(ind. BTW, exd. rijklaarkosten en ML beh.)
Overtuig u bij:
Alhoewel iedere auto die in
de EG wordt verkocht is
voorzien van een geregelde opwarmperiode
driewegkatalysator die zo'n kan bijvoorbeel
95 procent van de schadelijke
stoffen uit de uitlaatgassen
verwijderd, is Ford onder
meer bezig deze emissies nog
verder terug te dringen en
bovendien het
brandstofverbruik te
verlagen. Een belangrijke
winst kan worden verkregen
als de katalysator in koude
toestand niet door de
uitlaatgassen zelf wordt
opgewarmd, maar geforceerd
op de ideale werktemp
wordt gebracht. Twee
van alle autoritten zijn kt
dan tien kilometer en in c
tijd bevindt de auto zich nog
2 liter
Daarboven zit de 806 ST met
onder meer meegespoten
portiergrepen en stootlijsten,
dakrails, verwarmde
buitenspiegels,
buitentemperatuurmeter,
Papendal
Voor dit jaar rekent de RAI op
een afzet van circa 25.000
nieuwe motorfietsen, terwijl
er naar verwachting ongeveer
evenveel gebruikte
motorfietsen van eigenaar
met inhouden van Genieten
Motorrijden is leuk, sportief,
handig om de files te
omzeilen, betaalbaar en
geknipt voor avontuurlijke
vakanties. Voor de motorfans,
die al jaren en in alle
seizoenen "uit over'
motorrijden, is dit
nieuws. Veel ande
van een motor-rijh
dan niet in het bezit vc
motorfiets, krijgen, nu
procent.
Motorrijders leggen jaarlijks
gemiddeld 5.200 km af.
Hiervan heeft 25 procent
betrekking op woon
werkverkeer.
zullen wisselen.
Reden genoeg om het nieuwe
motorseizoen op grootse wijze
in te luiden. Voor iedereen,
die het motorrijden een warm
hart toedraagt, vindt van
zaterdag 26 tot en met
donderdag 31 maart 1994 op
het Nationaal Sportcentrum
Papendal te Arnhem de
tweede 'Nationale
General Motors Nederland organiseerde vanwege "Opel 25
jaar no.l" een prijsvraag waarop maar liefst 220.000 reakties
binnenkwamen. Uit deze enorme hoeveelheid inzendingen
werden 25 winnaars getrokken die werden uitgenodigd op het
circuit van Zandvoort om te strijden voor drie hoofdprijzen: een
Opel Vectra, Astra en Corsa. De overige 22 kregen een
accessoire-cheque van f. 1.000,=. Om de hoofdprijs in de wacht
te slepen werden verschillende proeven van bekwaamheid
afgelegd: een CBR theorietest, slalomproef en manouvreren
met een balletje op de motorkap zonder dat deze op de grond
mocht vallen. Overwinnaars werden Albert Oosthuis uit
Duiven (Opel Vectra Expression 1.8i), dhr. J.P. Wondergem uit
Capelie a/d IJssel (Astra Sportive 1.6i) en dhr. A. van Sloten uit
Almelo (Corsa Joy 1.41).
Ford heeft de Exhaust Gas
Ignition ontwikkeld, waarbij
vlak voor de katalysator een
afgepaste hoeveelheid
brandstof/luchtmengsel
wordt ontstoken. Hierdoor
bereikt de katalystor in
enkele seconden zijn optimale
werktemperatuur. Als
alternatief kan de katalysator
elektrisch worden verwarmd,
een proces wat binnen 15 tot
25 seconden de gewenste
temperatuur oplevert. Een
nadeel hiervan is dat de
levensduur van de kat
aanzienlijk wordt beperkt.
Tot slot is Ford ook druk
doende de mager
mengselmotor te voorzien van
een nieuwe Lean NOx
Catalyst (LNC), waardoor r
alleen een lage uitstoot wor
verkregen, maar ook een zee
gunstig brandstofverbruik.
Uiteraard worden ook de
bestaande katalysatoren
steeds verder
geperfectioneerd. Immers
door een geforceerde
invoering enkele jaren
geleden is wellicht technisch
gesproken niet voor de meest
optimale oplossing gekozen.
Ulisse, Evasion en 806
verschijnen
1.9 en 2.5 liter.
De 2 liter turbomotor kan
worden gekozen als reeds
genoemde ST, maar ook als
zeer complete SV. Deze
uitgave wordt standaard
voorzien van ABS,
mistlampen voor,
lichtmetalen velgen,
meegespoten bumpers,
autoradio met bedieninc
het stuur, boordcomputc
elektrisch bediende
portierruiten achter.
De Peugeot 806 zal net als de
Fiat- en Citroën-telgen na de
zomer geleverd gaan worden.
Over prijzen is nu nog niets
bekend, maar gezien de
complete basisuitrusting
moet toch worden verwacht
dat het startbedrag ergens
rond de f.60.000,= zal komen te
liggen.
Twee van elke vijf huidige motorbezitters zijn pas in
1988 of later begonnen. Zij worden aangeduid als
de 'nieuwopstappers'. Het gros van deze nieuwe
motorrijders zit in de leeftijdscategorie van 30 tot 40
jaar. Meestal schaffen zij binnen één jaar nadat ze
hun rijbewijs hebben gehaald een motorfiets aan.
Al enige tijd is de Seat Marbella de
goedkoopste auto op de Nederlandse markt.
Op verschillende details is de kleinste Seat
wederom verbeterd, zonder een
dramatische prijsverhoging. Nieuw zijn
bijvoorbeeld twee metallic kleuren: violet
en mountaingroen. In het interieur wordt
een nieuwe bekledingsstof toegepast,
waarmee ook de zogenaamde pakjesplank
onder het dashboard is overtrokken, zodat
het geheel er nog aangekleder uitziet.
Nieuw is ook dat de Marbella ondanks het
geringe totaalgewicht nu wordt voorzien
van rembekrachtiging. Hierdoor zijn de
remmen nog beter te doseren en is de
pedaaldruk lichter.
De basis Seat Marbella wordt met alle
genoemde veranderingen nu op de markt
gebracht onder de naam Fun II voor
f. 13.695,= en blijft daarmee de meest
betaalbare auto.
Nog nooit in de historie van de
motorfiets stond motorrijden
zo in de belangstelling als nu.
Dit blijkt ook uit de grote
stroom jaarlijkse bezoekers
van motorshows als de
MotoRAI, uit de verkoopci
van motorfietsen en uit de
schare motorrijders, die
zomerse dat
doorkruist.
Naast de 'nieuwopstappers'
zijn er de 'heropstappers'.
Gemiddelde leeftijd 48 jaar en
vrijwel altijd van het
mannelijk geslacht.
Wil de 'nieuwopstapper' zijn
motor het hele jaar door
gebruiken, inclusief woon
werkverkeer, de
'heropstapper' gebruikt zijn
motor veelal voor toertochten.
Voor woonwerkverkeer neemt
hij de auto.
Naast deze nieuwe rijders, die
zich de laatste jaren zo
massaal tot het motorrijden
hebben bekeerd, kennen we
ook nog de traditionele
rijders. Hen treffen we vooral
aan onder de dertigers.
Anders dan de
'nieuwopstappers' bezit de
traditionele rijder veelal een
comfortabele toermotor. Eén
op de drie geeft de voorkeur
aan een motor van meer dan
750 cc. Veel motorrijders andere rijders, c
bezitten naast hun tweewieler ook verstandig
ook een auto. Sinds 1976 is dit praktische kenr
gecombineerd auto- en
motorbezit verdubbeld tot 78
De eerder aangekondigde accijns op LPG is op 16 februari
ingevoerd. Het gaat om 5 cent per liter. De maatregel is
onderdeel van het plan tot belastingverhoging op het
autogebruik. Op 1 januari werd al de accijns op benzine
verhoogd met 12,9 cent (incl. BTW) en op dieselolie met 9,4
cent. Om het omslagpunt waarbij het aantrekkelijk wordt
LPG te gebruiken, niet te lagen stijgen, is de toeslag op de
motorrijtuigenbelasting verlaagd.
Ervaring slijt
Toename van de populariteit
van de motorfiets is voor
steeds meer ouderen, die er
vroeger regelmatig met de
motor op uit trokken, het sein
om de draad weer op te
pakken en een motor aan te
schaffen. Deze
'heropstappers' hebben
jarenlang niet gereden. Hun
ervaring is in die tijd wel wat
gesleten.
Bovendien zijn nieuwe
motoren, qua vermogen en
acceleratie, niet meer te
vergelijken met vroegere
modellen. 'Heropstappers',
maar eigenlijk ook alle
j*~b rijders, doen er dan
j aan hun
praktische kennis van het
motorrijden permanent,
in het huidige verkeer, wat op
MotorWijzer
Onder de titel 'MotorWijzer,
wat elke (aspirant-
)motorrijder moet weten'
bracht de RAI Vereniging in
1991 de eerste druk uit van de
RAI Motorwijzer uit. Al snel
vond dit handzame boekje zijn
warr naar vele duizenden
vinnende) motorrijders.
Vanwege z'n enorm brede
scala aan onderwerpen - je
kunt het zo raar niet bedenken
of het komt aan bod - verwierf
de 'MotorWijzer' een goede
reputatie. Van dit uiterst
informatieve boekje
verscheen zojuist de derde,
geactualiseerde uitgave.
'MotorWijzer' belicht het
motorrijden van A tot en met Z,
van Aankoop tot Zelf doen aan
de motor, van Aprilia tot
Yamaha, van afschrijving tot
veiligheid en van antidiefstal
tot toerisme. Andere
onderwerpen, die worden
behandeld zijn: financiën,
garantie, verzekeringen,
motorsport, motorcross,
conditie, verlichting en
reflectie, onderhoud,
passagiers, motorkleding,
pech onderweg en informatie
over motorclubs, cursussen
verhoogde rijveiligheid, het
LOOT, KNMVenBOVAG.
De RAI MotorWijzer is een
uitgave van de RAI
Vereniging, afdeling
Gemotoriseerde Tweewielers.
Het boekje telt 128 pagina's, is
uitgevoerd in vier
kleurendruk en kost f 9,95,=.
Voor informatie over
verkoopadressen: RAI
Vereniging, telefoonnummer:
020-5491212.
voorjaar zich aandient, ook
weer de kriebels.
Motorbezitters halen hun
trouwe tweewieler èn hun
motorpak uit het vet. Plannen
worden gesmeed voor
toertochten in eigen land of
voor een verre vakantiereis.
Het grote genieten begint
weer: motorrijden is immers
een feest.
Naast de grote groep vaste
motorfans, wint de motorfiets
de laatste jaren ook bij andere
groepen sterk aan
populariteit.
Enerzijds zijn er de jongeren
die een motor helemaal 'te
gek' vinden en druk bezig zijn
jrtuiging" met lessen voor het
J geen motorexamen. Maar ook
dere houders bóven de leeftijd van 25 jaar
ijbewijs, al ontdekken steeds meer
van een mensen het genot van
iu het motorrijden. Vrouwen I
Al vanaf de basis SR is de
auto voorzien van een airbag
aan bestuurderskant,
stuurbekrachtiging, getint
glas, centrale vergrendeling
met afstandbediening, in
hoogte verstelbaar stuur en
vijf stoelen. Verder zien we op
de 806 SR ruitewissers met
interval voor en achter, twee
met de hand van binnenuit
verstelbare spiegels,
wielplaten, stootstrips op de
flanken, elektrisch bediende
voorportierruiten,
toerenteller, digitaal klokje en
leeslampjes op de tweede
zitrij.
in de opwarmperiode met een
hoge uitstoot. Om de
-iode te bekorten
de
katalysator dicht bij het
uitlaatspruitstuk wc
geplaatst. Verder kan een
kleine katalysator worden
gemonteerd die snel warm
wordt. Deze kleine kat staat
als een bypass om de normale
katalysator heen. Verder kan
nog worden gedacht aan
aanpassingen van het motor
management, de afstelling
van de motor en andere
formules voor de actieve
mperatuur elementen in de katalysator,
jederde Bij al deze oplossingen wordt
korter nog steeds uitgegaan van de
i deze opwarming door de
uitlaatgassen zelf.
draaibare voorst
velours bekledin
bekerhouders ac
de SR als ST v
met de bekenc
injectiemotor met een
vermogen van 123 pk bij 5750
tr/min. De 1585 kg wegende
806 haalt hiermee een
topsnelheid van 177 km/u en
trekt in 13,1 seconden van 0 tot
100 km/u. De motor ligt dwars
voorin. Hierdoor kan een korte
neus worden verkregen, maar
jvporbeeld een V6 niet
mogelijk. Daarnaast is er de 2
liter turbomotor van 150 pk bij
5300 tr/min. Hiermee komt de
806 tot 195 km/u en een
acceleratie in 11 seconden.
Beide motoren drijven via een
handgeschakelde vijfbak de
voorwielen aan, over een
automaat wordt nog niet
gesproken. Later zullen ook
diesels en turbodiesels in de
Motorweek' plaats. In deze
week krijgt het fenomeen
'motorrijden' de volle
aandacht. Een goede reden
dus om de motorfiets uit de
schuur te halen en naar
Papendal te rijden om daar
met andere enthousiaste
motorliefhebbers het begin
van het motorseizoen te
vieren.
AANKOOP
FINANCIËN
GARANTIE
4 MOTORSPORT
VEILIGHEID
QPEL-