UGEOT 806 P RS SUZUKI VITARA MONTEGO BAY FORD KA KLEIN MAAR FIJN FT Voortborduren op succesformule Q O Bijlage van: De Tilburgse Koerier Swatch-auto aan basis Mercedes- Airbag programma KJSB 94 1994 pagina 16 L994 Oplage: 97.140 ex. Donderdag 10 maart 1994 kenmerkend vormgegeven achterlichten. Lees verder op pagina 11 leze i uit. ide Tony Vos Lees verder Mitsubishi L 200 Renault Clio Nationale in dit nummer Wide Fender bekent kleur Motorweek pag.3 pag.7 pag. 11 o.a.: enbachstraat SPIR r I 3/551933 nokeur) Jaargang 6 Nummer 10 330/ enhoefdreef 23 is de Peur innovatie [HOUT geïmpregneerd i in deur jrd. leveren in tu's. ■ceert Liimag in Montego ïuze nde Jttop. 3,75% 4,00% 4,25% 4,50% 4,75% 5,00% 5,25% ”pe auto xon onder space, Mitsubishi 4,25% 4,50% 4,75% 5,00% 5,25% 5,50% 5,75% hoge tot een koplampen, achterlichten, wielen en beschermstrips. Technisch komen ze voor de volle 100% overeen. band, een autc labels verkoel elfke prijzen 3,75% 4,00% 3’25% 5,50% 5,50% 5,50% 3,75% Lj een d. In de W/m/W ZM/D-DOST/C/OPT DESPtffTVM SAAB ZUICQOSTbv V^Auromobielbednif hllx.rg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 tie. De beter >ok in zesspaaks lichtmetalen velgen met brede 225/70 banden. Uiteraard is deze exclusieve Vitara voorzien van een bescheiden typebenaming "Montego Bay". Ook de softtop en de beschermhoes van het reservewiel achterop zijn een bij de carrosseriekleu passende tint uitgevoem. Zeer exclusief is het interieur waarvan het meubilair met leer is bekleed. Verder heeft de auto een driespaaks - De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hil varenbeek. to die onder vier :ht gaat worden. 1,75% 2,00% 2,75% 3,75% 2,00% 2,75% 3,75% 3,00% 4,00% 4,75% 3,50% 4,00% 3,75% Peugeot en Fiat werken als ruim tien jaar samen op het gebied van bestelauto's. De eerste generatie 15, C25 en Ducato werd onlangs opgevolgd door de Boxer, Jumper en Ducato. In een nieuwe fabriek in Noord- Frankrijk rollen inmiddels de eerste exemplaren van een nieuwe ruimtewagen van de Al bij al is de Peugeot 806 weinig innovatief en wordt er vooral voortgeborduurd op een bestaande succesformule. Wel origineel is het dashboard. Onder een halfronde overkapping zit het instrumentarium, terwijl op een soort vanuitloper van de console de versnellingspook is geplaatst. Verder zijn er Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur sportstuur, centrale vergrendeling met afstandbediening, een mattenset met logo's, koplampsproeiers en interieurverlichting met vertraging. Het totale pakket vertegenwoordigt een waarde van f.!0.745,=. De Suzuki dealer brengt hiervan slechts vierduizend in rekening, zodat de Vitara Montego Bay in beperkte oplage voor f.46.995,= te koop is. De Peugeot 806 is 4,45 meter lang, 1,83 meter breed en 1,71 meter hoog. De auto is daardoor in alle richtingen fractioneel groter dan het grote voorbeeld in deze klasse, de Renault Espace. Wat lijnvoering betreft zien de Ulisse, 806 en Evasion er niet opzienbarend uit. De lijn van koplampen tot dak wordt storend onderbroken omdat motorkap en voorruit niet in eikaars verlengde staan. Hierdoor wordt veel meer dan bij de Espace en Trans Sport het idee van een 'busje' gewekt. Dat we met de 806 met een Peugeot te maken hebben is duidelijk te zien aan de grille, de aflopende koplampen en de zeer enorm veel uitstroomopeningen van de verwarming en ventilati zitpositie is fractioneel b dan bij de Espace, maar oc de 806 zit de bestuurder behoorlijk rechtop. Peugeot gaat de 8061 drie uitrutingsniveau': moeilijke tijden. Mercedessen p zullen lidelijk :zal >nder de Ulisse Fiat noemt haar telg Ulisse, terwijl de Citroen als Evasion door het leven zal gaan. Peugeot houdt het heel voorspelbaar op 806. De auto's onderscheiden zich alleen op details zoals grille. Genève - De afgelopen jaren zijn zeer uiteenlopende voorspellingen gedaan met betrekking tot de groei van het zogenaamde APV- segment. Het succes van een bepaald type valt en staat met het aanbod. Tot nu toe ko meer worden gekozen uit de Renault Esp" Chrysler Voyager, Pontiac Trans Sport, I.** Spacewagon, Nissan Prairie/Serena en Toyota Previa. Dat aanbod zal later dit jaar met waarschijnlijk zes auto's worden uitgebreid, waaronder de 806 van Peugeot. spten voorgesteld als een zuinige dieselmotor, electromotor of een combinatie van een verbrandingsmotor met electromotor (hybride). Mercedes ziet in het uitbrengen van kleinere auto's dé kans tot overleven in deze voor het merk zo moc:!:;~- Dat de kleine t*~ niet goedkoop worden moge dui zijn. De A-klasse 2 waarschijn net one huidige C-klasse geprijsd zijn, terwijl de Swatch in Duitsland zo'n 20.000 Dmark moet gaan opbrengen. In Nederland betekent dat al gauw f.30.000,=. Vrijwel tegelijk met de basis JA-uitgave introduce Suzuki-importeur Nir ons land de Vitara Bay, een extra luxueuze uitgave op basis van de bestaande JLX met softtop. Om te beginnen is deze limited edition gespoten in de kleur Montego Bay Magenta. Ook de spatbordverbreders, portierkrukken en buitenspiegels zijn in deze kleur uitgevoerd. Verder heeft de auto Voorspellingen voor de nabije toekomst zijn dat er meer vrouwelijke automobilisten komen en het gemiddelde besteedbare inkomen verder zal toenemen, zodat de vraag naar compacte, maar luxueuze auto's zal groeien, 1 1 to's als de Ford Ka binnenkort een vast onderdeel van het straatbeeld muilen gaan vormen. Het interieur biedt plaats aan 5 tot maximaal 8 personen. Voorin staan twee stoelen die vanaf het tweede uitrustingsniveau om hun as draaibaar zijn. Op de tweede zitrij worden drie stoelen geplaatst. Vervolgens kunnen achterin nog 1 of 2 stoelen worden vergrendeld, waardoor de interieurmogelijkheden 'We kwamen op het idee om in de Primera tegen een laag bedrag een airconditioning aan te bieden en later standaard in te bouwen, omdat we aanvankelijk in dit model geen airbag konden aanbieden", zo vertelde Peter Bracke, president van Nissan Motor Nederland kort geleden. In beide voorzieningen zit het woordje 'air'maar daar stopt ook iedere overeenkomst. Je kunt natuurlijk discussiëren over de zin en onzin van een airbag. De airbag is ontstaan om de overlevingskansen in een zogenaamde off-set crash - de halve auto bij 55 km/u tegen een betonblok - te verhogen. Met een airbac alleen kom je er echter niet. Je benen zijn verbrijzeld, de romp heeft ernstige verwondingen opgelopen, maar het hoofd is zacht door de airbag opgevangen. Verder moet de airbag niet worden overschat. De airbag werkt maar één keer. Bij zeer ernstige ongevallen kan één auto wel meerdere ?n raken en slechts - ste klap doet de jn werk. Het is 1 om een en airconditioning «c vergelijken, waarheid zit er Door namelijk t in de auto maken, raakt ier minder snel En een frisse, ruffeur eenmaal minder i iemand die tzrrrj zijn bij hoge in de auto Kritisch Voor heeft de 806 twee normale portieren, terwij achterpassagiers aan be zijden via een schuifdeur kunnen instappen. De vlc behoorlijk laag, wat ook voor de daklijn, zodat eve opgepast moet worden da men het hoofd niet stoot. De 806, Ulisse en Evasion zijn gemaakt uit plaatstaal waarvan 80% is verzinkt. De bumpers van polypropeen kunnen een aanrijding tot 4 km/u zonder schade overleven. Verder zijn kritische plaatsen als de bodem en wielkast voorzien van een PVC anti-steenslag- laag. was een geest die als levenskracht huisde in e mens of een standbeeld. Ka zijn verschillende trends samengebracht, zodat de kleine auto kan voldoen aan de meest hooggespannen verwachtingen. Hoe klein de auto ook is, hij moet hetzelfde comfort en identieke veiligheid bieden als een grote auto. Verder is de milieubelasting van een auto een belangrijk punt van onderzoek. Bij dit alles mogen prestaties en rijplezier natuurlijk niet uit het oog worden verloren. Door al deze elementen in de Ford Ka te verwerken moet de toekomstige eigenaar van dit zodat autc type auto kunnen tonen dat hij binnenkoi of zij een bewuste keuze heeft ond< gedaan. Alhoewel typische zulk Eén van de vele prototypes die deze week op de Autosalon van Genève worden gepresenteerd, is de Ford Ka. In dit model is Ford's visie verwerkt ten aanzien van de zeer compacte auto uit het zogenaamde B- en sub-B- segment van de markt. Marktonderzoekers weten voor een belangrijk deel welke eisen de moderne automobilist aan zijn vervoermiddel stelt. Maar met betrekking tot vormgeving is het tonen van een studiemodel nog altijd de beste methode. Met de reakties die op een dergelijke auto worden gegeven, kan de ontwerpafdeling aan de gang. De naam van deze kleine Ford komt uit de Egyptische mythologie. Ka objecter bij de eerste luchtzak zijl natuurlijk onzin airbag en aircon met elkaar te ver maar enige waai toch wel in. D het klimaat i optimaal te 1 de bestuurde vermoeid. Er oplettende chai maakt nu eer. brokken dan aan het einde van latijn is. Zeker bij h temperaturen in kan een airco de veiligheid verhogen. Een merk als Ford bouwt de airbag inmiddels standaard in al haar auto's in. Een prima zet, maar medewerkers bijvoorbeeld de Nederlandse importeur doen alsof het vanaf nu onverantwoord is dat iemand nog een auto zonder airbag koopt. We hebben al ruim honderd jaar autogeschiedenis achter de rug zonder airbag. En op de vraag die een Ford-medewerker mij onlangs stelde "Durf jij je partner nog in een auto zonder airbag te laten rijden?" antwoordde ik volmondig "JA", sterker nog, het is zelfs zo... Over drie jaar zal Mercedes niet alleen de A- klasse aan de onderkant van haar programma introduceren, maar ook met een stadsmini van zo'n 2,50 meter komen. Op vrijdag 4 maart werd de samenwerking tussen Swatch, bekend van de kleurrijke Zwitserse horloges, en Mercedes bekend gemaakt. Eerdere toenadering van Swatch tot het Volkswagen concern liepen tot niets De twee prototypes van Swatch Eco Sprinter en Eco Speedster bieden plaats aan twee personen en een klein beetje bagage. De auto's zullen onder de Mercedes-merknaam worden verkocht. Waar de produktie zal gaan plaatsvinden is nog niet bekend. Wel worden verschillende aandrijfconcey. rgesteld als selmotor, ei °n combine orandingsme -*-->motor (hy les ziet ir stadsauto's niet meer bestaan, is de Ford Ka toch vooral ontworpen voor gebruik in druk verkeer en smalle straten. Naast een lage geluidsproduktie, hoe™ mate van veiligheid en tOi minimum teruggebracht emissies is de Ford Ka voor een groot deel geschikt voor hergebruik. vrijwel exact die van de Espace benaderen. Daan kan achterin ook voor eer neerklapbare bank wordi gekozen, zodat er eventui drie zitplaatsen achterin worden verkregen. Verde er de Pullman-uitvoering zes zeer luxueuze fauteui \w. vmitï

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 17