UGEOT 806
P
RS
SUZUKI VITARA
MONTEGO BAY
FORD KA
KLEIN MAAR FIJN
FT
Voortborduren op
succesformule
Q
O
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Swatch-auto
aan basis
Mercedes-
Airbag
programma
KJSB 94
1994 pagina 16
L994
Oplage: 97.140 ex.
Donderdag 10 maart 1994
kenmerkend vormgegeven
achterlichten.
Lees verder op pagina 11
leze
i uit.
ide
Tony Vos
Lees verder
Mitsubishi L 200
Renault Clio
Nationale
in dit nummer
Wide Fender
bekent kleur
Motorweek
pag.3
pag.7
pag. 11
o.a.:
enbachstraat
SPIR
r I
3/551933
nokeur)
Jaargang 6
Nummer 10
330/
enhoefdreef 23
is de Peur
innovatie
[HOUT
geïmpregneerd
i in
deur
jrd.
leveren in
tu's.
■ceert
Liimag in
Montego
ïuze
nde
Jttop.
3,75%
4,00%
4,25%
4,50%
4,75%
5,00%
5,25%
”pe auto
xon onder
space,
Mitsubishi
4,25%
4,50%
4,75%
5,00%
5,25%
5,50%
5,75%
hoge
tot een
koplampen, achterlichten,
wielen en beschermstrips.
Technisch komen ze voor de
volle 100% overeen.
band, een autc
labels verkoel
elfke prijzen
3,75%
4,00%
3’25%
5,50%
5,50%
5,50%
3,75%
Lj
een
d. In de
W/m/W
ZM/D-DOST/C/OPT
DESPtffTVM
SAAB
ZUICQOSTbv
V^Auromobielbednif hllx.rg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
tie. De
beter
>ok in
zesspaaks lichtmetalen
velgen met brede 225/70
banden. Uiteraard is deze
exclusieve Vitara voorzien
van een bescheiden
typebenaming "Montego Bay".
Ook de softtop en de
beschermhoes van het
reservewiel achterop zijn
een bij de carrosseriekleu
passende tint uitgevoem.
Zeer exclusief is het interieur
waarvan het meubilair met
leer is bekleed. Verder heeft
de auto een driespaaks
-
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hil varenbeek.
to die onder vier
:ht gaat worden.
1,75%
2,00%
2,75%
3,75%
2,00%
2,75%
3,75%
3,00%
4,00%
4,75%
3,50%
4,00%
3,75%
Peugeot en Fiat werken als
ruim tien jaar samen op het
gebied van bestelauto's. De
eerste generatie 15, C25 en
Ducato werd onlangs
opgevolgd door de Boxer,
Jumper en Ducato. In een
nieuwe fabriek in Noord-
Frankrijk rollen inmiddels de
eerste exemplaren van een
nieuwe ruimtewagen van de
Al bij al is de Peugeot 806
weinig innovatief en wordt er
vooral voortgeborduurd op
een bestaande
succesformule. Wel origineel
is het dashboard. Onder een
halfronde overkapping zit het
instrumentarium, terwijl op
een soort vanuitloper van de
console de versnellingspook
is geplaatst. Verder zijn er
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
sportstuur, centrale
vergrendeling met
afstandbediening, een
mattenset met logo's,
koplampsproeiers en
interieurverlichting met
vertraging.
Het totale pakket
vertegenwoordigt een waarde
van f.!0.745,=. De Suzuki
dealer brengt hiervan slechts
vierduizend in rekening,
zodat de Vitara Montego Bay
in beperkte oplage voor
f.46.995,= te koop is.
De Peugeot 806 is 4,45 meter
lang, 1,83 meter breed en 1,71
meter hoog. De auto is
daardoor in alle richtingen
fractioneel groter dan het
grote voorbeeld in deze
klasse, de Renault Espace.
Wat lijnvoering betreft zien de
Ulisse, 806 en Evasion er niet
opzienbarend uit. De lijn van
koplampen tot dak wordt
storend onderbroken omdat
motorkap en voorruit niet in
eikaars verlengde staan.
Hierdoor wordt veel meer dan
bij de Espace en Trans Sport
het idee van een 'busje'
gewekt. Dat we met de 806 met
een Peugeot te maken hebben
is duidelijk te zien aan de
grille, de aflopende
koplampen en de zeer
enorm veel
uitstroomopeningen van de
verwarming en ventilati
zitpositie is fractioneel b
dan bij de Espace, maar oc
de 806 zit de bestuurder
behoorlijk rechtop.
Peugeot gaat de 8061
drie uitrutingsniveau':
moeilijke tijden.
Mercedessen
p zullen
lidelijk
:zal
>nder de
Ulisse
Fiat noemt haar telg Ulisse,
terwijl de Citroen als Evasion
door het leven zal gaan.
Peugeot houdt het heel
voorspelbaar op 806. De auto's
onderscheiden zich alleen op
details zoals grille.
Genève - De afgelopen jaren zijn zeer
uiteenlopende voorspellingen gedaan met
betrekking tot de groei van het zogenaamde APV-
segment. Het succes van een bepaald type
valt en staat met het aanbod. Tot nu toe ko
meer worden gekozen uit de Renault Esp"
Chrysler Voyager, Pontiac Trans Sport, I.**
Spacewagon, Nissan Prairie/Serena en Toyota
Previa. Dat aanbod zal later dit jaar met
waarschijnlijk zes auto's worden uitgebreid,
waaronder de 806 van Peugeot.
spten
voorgesteld als een zuinige
dieselmotor, electromotor
of een combinatie van een
verbrandingsmotor met
electromotor (hybride).
Mercedes ziet in het
uitbrengen van kleinere
auto's dé kans tot
overleven in deze voor het
merk zo moc:!:;~-
Dat de kleine t*~
niet goedkoop
worden moge dui
zijn. De A-klasse 2
waarschijn net one
huidige C-klasse geprijsd
zijn, terwijl de Swatch in
Duitsland zo'n 20.000
Dmark moet gaan
opbrengen. In Nederland
betekent dat al gauw
f.30.000,=.
Vrijwel tegelijk met de basis
JA-uitgave introduce
Suzuki-importeur Nir
ons land de Vitara
Bay, een extra luxueuze
uitgave op basis van de
bestaande JLX met softtop.
Om te beginnen is deze
limited edition gespoten in de
kleur Montego Bay Magenta.
Ook de spatbordverbreders,
portierkrukken en
buitenspiegels zijn in deze
kleur uitgevoerd.
Verder heeft de auto
Voorspellingen voor de nabije
toekomst zijn dat er meer
vrouwelijke automobilisten
komen en het gemiddelde
besteedbare inkomen verder
zal toenemen, zodat de vraag
naar compacte, maar
luxueuze auto's zal groeien,
1 1 to's als de Ford Ka
binnenkort een vast
onderdeel van het straatbeeld
muilen gaan vormen.
Het interieur biedt plaats aan
5 tot maximaal 8 personen.
Voorin staan twee stoelen die
vanaf het tweede
uitrustingsniveau om hun as
draaibaar zijn. Op de tweede
zitrij worden drie stoelen
geplaatst. Vervolgens kunnen
achterin nog 1 of 2 stoelen
worden vergrendeld,
waardoor de
interieurmogelijkheden
'We kwamen op het idee
om in de Primera tegen
een laag bedrag een
airconditioning aan te
bieden en later standaard
in te bouwen, omdat we
aanvankelijk in dit model
geen airbag konden
aanbieden", zo vertelde
Peter Bracke, president
van Nissan Motor
Nederland kort geleden. In
beide voorzieningen zit het
woordje 'air'maar daar
stopt ook iedere
overeenkomst. Je kunt
natuurlijk discussiëren
over de zin en onzin van
een airbag. De airbag is
ontstaan om de
overlevingskansen in een
zogenaamde off-set crash -
de halve auto bij 55 km/u
tegen een betonblok - te
verhogen. Met een airbac
alleen kom je er echter
niet. Je benen zijn
verbrijzeld, de romp heeft
ernstige verwondingen
opgelopen, maar het hoofd
is zacht door de airbag
opgevangen. Verder moet
de airbag niet worden
overschat. De airbag werkt
maar één keer. Bij zeer
ernstige ongevallen kan
één auto wel meerdere
?n raken en slechts
- ste klap doet de
jn werk. Het is
1 om een
en airconditioning
«c vergelijken,
waarheid zit er
Door namelijk
t in de auto
maken, raakt
ier minder snel
En een frisse,
ruffeur
eenmaal minder
i iemand die
tzrrrj zijn
bij hoge
in de auto
Kritisch
Voor heeft de 806 twee
normale portieren, terwij
achterpassagiers aan be
zijden via een schuifdeur
kunnen instappen. De vlc
behoorlijk laag, wat ook
voor de daklijn, zodat eve
opgepast moet worden da
men het hoofd niet stoot.
De 806, Ulisse en Evasion zijn
gemaakt uit plaatstaal
waarvan 80% is verzinkt. De
bumpers van polypropeen
kunnen een aanrijding tot 4
km/u zonder schade
overleven. Verder zijn
kritische plaatsen als de
bodem en wielkast voorzien
van een PVC anti-steenslag-
laag.
was een geest die als
levenskracht huisde in e
mens of een standbeeld.
Ka zijn verschillende trends
samengebracht, zodat de
kleine auto kan voldoen aan
de meest hooggespannen
verwachtingen. Hoe klein de
auto ook is, hij moet hetzelfde
comfort en identieke
veiligheid bieden als een
grote auto. Verder is de
milieubelasting van een auto
een belangrijk punt van
onderzoek. Bij dit alles mogen
prestaties en rijplezier
natuurlijk niet uit het oog
worden verloren. Door al deze
elementen in de Ford Ka te
verwerken moet de
toekomstige eigenaar van dit zodat autc
type auto kunnen tonen dat hij binnenkoi
of zij een bewuste keuze heeft ond<
gedaan. Alhoewel typische zulk
Eén van de vele prototypes
die deze week op de
Autosalon van Genève
worden gepresenteerd, is de
Ford Ka. In dit model is Ford's
visie verwerkt ten aanzien
van de zeer compacte auto uit
het zogenaamde B- en sub-B-
segment van de markt.
Marktonderzoekers weten
voor een belangrijk deel
welke eisen de moderne
automobilist aan zijn
vervoermiddel stelt. Maar met
betrekking tot vormgeving is
het tonen van een
studiemodel nog altijd de
beste methode. Met de
reakties die op een dergelijke
auto worden gegeven, kan de
ontwerpafdeling aan de
gang. De naam van deze
kleine Ford komt uit de
Egyptische mythologie. Ka
objecter
bij de eerste
luchtzak zijl
natuurlijk onzin
airbag en aircon
met elkaar te ver
maar enige waai
toch wel in. D
het klimaat i
optimaal te 1
de bestuurde
vermoeid. Er
oplettende chai
maakt nu eer.
brokken dan
aan het einde van
latijn is. Zeker bij h
temperaturen in
kan een airco de
veiligheid verhogen.
Een merk als Ford bouwt
de airbag inmiddels
standaard in al haar auto's
in. Een prima zet, maar
medewerkers
bijvoorbeeld de
Nederlandse importeur
doen alsof het vanaf nu
onverantwoord is dat
iemand nog een auto
zonder airbag koopt. We
hebben al ruim honderd
jaar autogeschiedenis
achter de rug zonder
airbag. En op de vraag die
een Ford-medewerker mij
onlangs stelde "Durf jij je
partner nog in een auto
zonder airbag te laten
rijden?" antwoordde ik
volmondig "JA", sterker
nog, het is zelfs zo...
Over drie jaar zal
Mercedes niet alleen de A-
klasse aan de onderkant
van haar programma
introduceren, maar ook
met een stadsmini van zo'n
2,50 meter komen. Op
vrijdag 4 maart werd de
samenwerking tussen
Swatch, bekend van de
kleurrijke Zwitserse
horloges, en Mercedes
bekend gemaakt. Eerdere
toenadering van Swatch
tot het Volkswagen
concern liepen tot niets
De twee prototypes van
Swatch Eco Sprinter en Eco
Speedster bieden plaats
aan twee personen en een
klein beetje bagage. De
auto's zullen onder de
Mercedes-merknaam
worden verkocht. Waar de
produktie zal gaan
plaatsvinden is nog niet
bekend. Wel worden
verschillende
aandrijfconcey.
rgesteld als
selmotor, ei
°n combine
orandingsme
-*-->motor (hy
les ziet ir
stadsauto's niet meer
bestaan, is de Ford Ka toch
vooral ontworpen voor
gebruik in druk verkeer en
smalle straten. Naast een
lage geluidsproduktie, hoe™
mate van veiligheid en tOi
minimum teruggebracht
emissies is de Ford Ka voor
een groot deel geschikt voor
hergebruik.
vrijwel exact die van de
Espace benaderen. Daan
kan achterin ook voor eer
neerklapbare bank wordi
gekozen, zodat er eventui
drie zitplaatsen achterin
worden verkregen. Verde
er de Pullman-uitvoering
zes zeer luxueuze fauteui
\w.
vmitï