OPEL OMEG
Complimenten
Nieuwe 7-serie van BMW op komst
Prijzen Saab 900 Coupé
Grotere produktie
Daewoo
Peugeot
Assistance
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 maart 1994 - pagina 5
394 pagina 4 j
m
ELDIG.
ijn
alen.
igen.
6.950,-
6.950,-
4.950,-
4.750,-
7.950,-
9.500,-
9.950,-
'3.950,-
4.950,-
'2.950,-
8.900,-
9.950,-
3.950,-
ivoor
4.750,-
DIVERSE DEMO MODELLEN
2.500,-
TEGEN INTERESSANTE
4.950,-
KORTINGEN:
Hyundai Lantra 1.61 GL sportiva 1992
7.950,-
I990
:9.950,-
I990
7.950,-
Hyundai Scoupé GSI
1990/91
7.950,-
Hyundai Excel I.Si GLS
I99I
:0.950,-
Hyundai Excel I.Si GL
I990
4.950,-
Hyundai Pony div. uitv.
v.a. I988
Renault Espace TD
I989
1.950,-
Volvo 340 DL
1989
7.950,-
VWGolfGT
1988
8.900,-
Ford Sierra 1.6 CLS-deun
1989
7.950,-
Seat Marbella special
1992
3.950,-
Alfa R. 33
1989
9.950,-
1990
8.950,-
ToyotaCarolla 1.3 DX
1989
7.950,-
Opel Kadett l.6i Sedan
1990
2.950,-
Lantra 1.8 GTI
39950,-
extra's 11.600,-
SI 550,-
NU: 39000,-!!
4
Hyundai Sonata 1,8i GL
Hyundai Scoupé GTI
ieciale
ien
HYUnoai
AUTO KENNIS
Tilburg, Leharstraat 82,
tel. 013 - 554784
tei
oj
>ok goed,
i ogen de
s van een
ramen en s
vergrendel
pollenf
lorgesteld
1. Is die
14-, 6- en
dan
iris vanaf
Mitsubishi Colt 1.3 GL Supertop 1991
Peugeot 405 GL St wagen
Faro - Eind 1986 werd de Opel Omega voc
als opvolger van vele generaties Rekord.
Omega na bijna acht jaar werkelijk aan
vervanging toe? De geleerden zullen het daar nooit
over eens worden, maar Opel heeft in ieder geval
een volledig nieuwe auto klaar. De nieuwe Omega
volgt niet alleen zijn voorganger op, maar ook
tegelijk de Senator. Vooral daarom is de nieuweling
merkbaar groter op vrijwel alle punten. We reden
de verschillende motorvarianten.
3993340
gele
lis
aft -
i de maar enigszins rauw geit
aerde De bekende 4 cilinder 2.3 i
turbodiesel komt niet meer in stuurbekrc
de Omega terug. Opel ging bij elektrisch
collega en concurrent BMW voorstoele:
winkelen en bracht daar de
majestueuze 2.5 liter 6 cilinder
turbodiesel mee. Met
intercooler levert deze
krachtbron 130 pk. Vrijwel op
alle punten overtreft deze
diesel zijn benzine-broeders.
Het geluid is prachtig, de
trekkracht enorm en de
dtOpels nieuwe
zeker een eigen
>e auto is langer,
hoger geworden,
at overdreven
F
liter V8 van 218 pk, terwijl de
740i het met 4 liter inhoud tot
een vermogen van 286 pk
brengt. Later krijgt ook de 12-
cilinder weer een plaatsje in
dit nieuwe BMW-topmodel.
Zoals gebruikelijk brengt
BMW ook een verlengde
Half april gaat de driedeurs
Saab 900 Coupé in ons land in
première, terwijl de nieuwe
cabriolet in Genève
Europese debuut gac
beleven.
versie zal
beschikbo
de standa,
alle Saab I
uitgei
een toerei
Black P
Verder
airbag.
Op de komende
autotentoonstelling van
Genève begin maart
presenteert BMW als primeur
de 316i Compact, een
driedeurs hatchback op basis
van de bestaande 3-serie. Er
staat echter kort daarna een
volledig nieuwe BMW op
auto's. Per ultimo 1995 moeten in Iran de
eerste auto's van de band lopen en ook is
assemblage in de Filippijnen en Vietnam
voorzien. Verder zijn onderhandelingen
gaande voor de produktie in Libië, Peru,
Pakistan en Rusland. Ook in China ziet
Daewoo grote kansen. Hier worden in een
joint-venture al bussen vervaardigd. De
Chinese autoriteiten laten tot 1996 geen
verdere samenwerkingsverbanden in de"
Volksrepubliek toe. De aanwezigheid in
het buitenland is voor Daewoo belangrijk
geworden nadat de joint-venture met
General Motors, waarin beiden voor 50
procent participeerden, in 1992 werd
beëindigd. Vorig jaar verkocht Daewoo in
eigen land 210.000 auto's (+47%) en werden
100.000 voertuigen geëxporteerd (+83%).
Heel apart is het front met de
grote grille en afgeplatte
koplampen. In het midden
prijkt trots een forse Opel-
blitz. De neus is laag, de
achterkant hoog, maar het
geheel oogt hierdoor zeker
niet plomp. De voorruitstijlen
zijn aan de buitenkant relatief
smal gehouden, zodat het
grote glasoppervlak wordt
geaccentueerd. Alle
complimenten voor het
ontwerp zijn ook van
toepassing op de stationcar.
azijn
-,rat
i. Deze geopende
al in de loop van mei
.baar komen. Verder is
iaarduitrusting van
j-'d 900-modellen
abreid. Ieder model krijgt
:oerenteller en het unieke
Panel dashboard,
r waren ABS, een
f, elektrisch bediende
driedeurs heeft echter een
completere uitrusting met in
de carrosseriekleur gespoten
bumpers, breedstralers,
lichtmetalen velgen en een
achterspoiler.
Aan de basis van het coupé-
programma staat de 2.0 S voor
f.53.950,=.
Dezelfde auto als vijfdeurs
moet f.56.450,= opleveren. De
900 S Coupé 2.3 kost f.62.450,=,
erwijl 2.5 V6 f.81.350,= moet
apleveren in een luxueuze SE-
uitvoering.
Prijzen
Opel heeft de
introductieprijzen op een
aangenaam niveau weten te
krijgen, alhoewel de
prijsverhoging ten opzichte
van het bestaande model fors
is. Nu is er al een Omega 2.4i
Travel voor f .46.850,=. De
nieuweling start bij f.53.950,=
alsGL2.0i-16V. Voorde
zespitter van 2,5 liter wordt
een meerprijs van zesduizend
gulden gevraagd en daarmee
blijft deze auto net onder de
zestigduizend gulden. De
machtige turbodiesel start als
GL bij f.62.950,=. De CD-
uitvoering kost bij al deze
types f.12.950,= meer. De MV6
staat eenzaam aan de top
voor f.90.900,=. Al deze prijzen
betreffen de vierdeurs sedan.
Wie een stationwagon wenst
is f.2.000,= extra kwijt,
behalve bij de MV6 die
uitkomt op f.93.900,=.
stapel. Vlak voor de zomer
namelijk komt de nieuwe 7-
serie uit. Het huidige model
werd in 1986 geïntroduceerd
en werd inmiddels in 310.000
exemplaren geproduceerd.
BMW start in juni met het op
de markt brengen van de 8
cilinders. De 730i heeft een 3
prestaties fantastisch. Zonder
twijfel is de turbodiesel
motorisch gezien de fijnste
variant, zonder de kwaliteiten
van de eigen motoren uit te
vlakken.
variant, de 750iL. De
nieuweling oogt zeer
beschaafd en ingetogen, dat
past immers volledig in de
geest van deze tijd. Mensen
die een topklasse auto rijden,
willen wel van alle comfort
genieten, maar hoeven dit
niet zonodig uit te stralen.
Alhoewel de binnenruimte
gelijk is gebleven in
vergelijking met de
bestaande 7-serie, oogt de
auto aan de buitenkant
compacter. Dit effect is
verkregen door een aantal
styling-elementen, die we van
de 3-serie kennen, in de
nieuwe, grootste BMW te
verwerken. Zo zijn de dubbele
ronde lampen achter glas
geplaatst en is de achterkant
voorzien van geribbelde,
maar relatief kleine
lichtunits. Volgens een
woordvoerder van BMW
Nederland blijft het
prijsniveau ongeveer gelijk
aan dat van de huidige 7-
serie, zodat de 730 i voor net
onder de f,150.000,= op de
markt zal komen.
Daewoo Motor, de op twee na grootste
autofabrikant in Zuid-Korea, streeft ernaar
de produktie tegen het eind van deze
eeuw te verviervoudigen van 550.000 tot
zo'n 2,2 miljoen voertuigen. Het is de
bedoeling dat rond het jaar 2000 ongeveer
de helft van de produktie buiten Korea
plaatsvindt. Daewoo richt zich bij de
expansie in eerste instantie op de markt in
Oost-Europa. Deze markt is goed voor
circa 15 procent van de totale auto-export
van Daewoo. Vorige maand nam de
Koreaanse autofabrikant een
meerheidsbelang van 51 procent in Oltcit,
een van de grootste autofabrikanten in
Roemenië. In Oezbekistan start het
concern in 1996 in een gezamenlijke
onderneming met de produktie van 200.000
spiegels, centrale
eling, een
xifilter en
stuurbekrachtiging al
standaard. Bovendien werden
de
overbrengingsverhoudingen
van de 2 liter Saab 900
gewijzigd voor betere
prestaties. Daarnaast is vanaf
nu ook de Saab 900 Turbo
beschikbaar voor f.76.450,=.
Hierbij wordt geen
onderscheid gemaakt tussen
de drie- of vijfdeurs. De
Sinds 1 maart is Peugeot
Assistance van start
gegaan. Dit nieuwe
dienstenpakket geldt
alle Peugeots die nog
binnen de fabrieksgarantie
vallen. Bij onverhoopte
mechanische pech kan de
klant profiteren van een
uitgebreid aantal diensten.
Zowel overdag als 's nachts
zorgt Peugeot Assistance
voor een snelle en
doelmatige hulp
bestaande uit reparatie ter
plaatse of afslepen, inzet
van vervangend vervoer
cq. vervolg van de reis en
hotelovernachtingen.
Vanuit vrijwel alle
Europese landen zal
Peugeot Assistance in staat
zijn deze hulpverlening te
organiseren. Kosteloos kan
in Nederland gebruik
worden gemaakt van
telefoonnummer 06-09r
en eveneens van de ge.
praatpalen langs de
autosnelwegen. In het
buitenland kan na het
I internationale
toegangsnummer
j 31343834170 worden
I gedraaid. Op verzoek
wordt kosteloos
teruggebeld. De gratis
hulpverlening is naar alle
waarschijnlijkheid zelden
nodig, maar zal wel
degelijk een prettige hulp
zijn in dat ene hoogst
onaangename geval dat
een Peugeot zijn
berijder/ster in de steek
laat.
Motoren
Veiligheid wordt bij de
Omega met hoofdletters
geschreven. Ieder exemplaar
wordt standaard uitgerust
met een dubbele airbag, ABS,
beschermingsbalken in de
portieren en automatische
gordelspanners. Vanaf de C
heeft de Omega op de
achterbank in het midden e<
derde hoofdsteun. Fraai is d
niet, maar gelukkig kan bij
gebruik van de achterbank
door twee personen dit
onderdeel worden
opgeborgen in een speciaal
daarvoor bedoelde ruimte.
De Omega gaat vanaf mei de
markt op met vier in de
lengterichting voorin
gebouwde motoren die of
helemaal nieuw zijn, of van
zeer recente datum. Aan de
basis staat een volledig
nieuwe 2,0 liter
zestienklepper uit de Ecotec-
familie. Deze krachtbron is
goed voor 136 pk en zorgt voor
een topsnelheid van 210 km/u.
De motor beschikt over
voldoende trekkracht, maar
wordt bij hogere toerentallei
wat rumoerig. De
basismotorisering is absoluut
een goede keuze. De 2 liter is
overigens de enige 4-pitter in
de serie. Daarnaast wordt
namelijk de reeds bekende 2.5
liter V6 aangeboden die r
24 kleppen komt tot 170 pk.
grote Omega komt hiermee
tot 223 km/u. Uitgaande van
deze V6 is een opgeboorde
versie gecreeërd met een
inhoud van 3 liter en een
vermogen van 211 pk. Vooral
deze topversie, MV6
genaamd, geldt als opvolger
van de Senator. De auto
brengt het tot 240 km/u. Beide
zespitters zijn juwelen van
motoren met enorm veel
trekkracht en een machtig,
aluid.
liter
Traction Control
Het leveringsprogramma zal
vanaf introductie bestaan uit
zeven varianten die allemaal
leverbaar zijn als sedan en
stationwagon. De reeds
genoemde GL-uitvoering is
leverbaar als 2 liter, 2.5 liter
V6 en turbodiesel. Daarnaast j
kunnen deze drie motoren ook L j
voo^verga».
met hebben ten ppzichte van de
pk. De GL lichtmetalen wielen,
breedstralers in de
voorbumper, leeslampen
achterin, airconditioning,
elektrisch bediende
portierruiten achter, speciale
bekleding, houtinleg in de
deurpanelen, boordcomputer,
metaallok en meegespoten
buitenspiegels. De 3 liter V6
wordt alleen als MV6
geleverd met bovenop de CD-
uitrusting een Electronic
Traction Control System,
andere lichtmetalen wielen,
snelheidsafhankelijke
-rbekrachtiging,
i verstelbare
oorstoelen met geheuc,
stoelverwarming, cruise
control, alarm, stereo-
installatie en
koplampwissers.
Wie achter het stuur van de
nieuwe Omega plaatsneemt
en gaat rijden, vindt hierin
vrijwel niets meer terug van
de voorganger.
Alhoewel verschillende automobilisten die voorheen
Suzuki-dealers in ons land voor een auto op grijs
nog exemplaren van de Vitara kenteken gekozen zoude
hebben staan op grijs hebben. De auto mist
kenteken tegen uiteraard zaken als centrale
aantrekkelijke bedragen vergrendeling, meegespoten
(deze auto's zijn voor 1 januari bumpers en elektrisch
op kenteken gezet), komt het bediende portierruiten, ma
merk nu met een eenvoudiger blijft ondanks dat nog altijc
uitgeruste Vitara JA. Deze royaal uitgerust. Uiteraard is
auto bestond al sinds de de 1.6 liter motor van 80 pk
introductie, maar werd nooit onveranderd in het vooronder
in Nederland aangeboden. De te vinden. De bestaande JLX
technisch volledig identieke kost f.41.695,=. De Vitara
Vitara JA kost f.36.995,= en is Wagon kan nu in een spe<
daarom aantrekkelijk voor Villager-uitvoering worde
aangeschaft voor f.44.995,=.
Deze verlengde Vitara heeft
een krachtige 1.6 liter 16-kleps
motor van 96 pk. De
standaarduitvoering omvat
stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende ramen en
spiegels, centrale
vergrendeling en automa
tische vrijloopnaven. Door de
langere wielbasis is deze
Vitara comfortabeler dan de
korte JA en JLX. De Wagon
was al leverbaar in een nog
completere uitgave voor
f.49.995,=.
De ontwerpers bij Opel
hebben hun uiterste bes
gedaan om de nieuwe C
een fr__:
In het tijdpei
lijnen heeft C
topmodel ze.
gezicht. De n
breder en L_„
maar oogt niet
groot.
Opel heeft bij de nieuwe
Uvergeaimensioneerd Omega ook zeer veel werk
i gemaakt van de afwerking
van zowel binnen- als
buitenkant. Het in ruime mate
verstelbare meubilair biedt
een comfortabele zit, terwijl
de standaarduitrusting al
vanaf het basis GL-niveau
bijzonder royaal is. Zo heeft
iedere Omega bijvoorbeeld
elektrisch bediende
voorportierruiten, elektrisch
te verstellen en verwarmen
buitenspiegels, een velours
bekleding, een elektrische
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, gescheiden
temperatuurregeling links en
rechts, pollenfilter en een
radiovoorbereiding met 8
speakers. Het dashboard is
volledig nieuw wat betreft
uitstraling. Direct vallen c' -
haast overgedimensioneer^c
klokken op, waardoor de
afleesbaarheid enorm is
verbeterd. Je moet je echter
afvragen of dit esthetisch wel
zo fraai is. Niet alleen de grote
klokken vallen op, ook de
forse display met
tijdsaanduiding, radio-
uitlezing en eventueel
boordcomputer en de enorm
breed uitgevallen
middenconsole.
1 wagon of caravan. Bij deze
x.un uiterste best auto is uiteraard de daklijn
laan om de nieuwe Omega verder doorgetrokken. De
fraai jasje mee te geven. extra afmetingen laten zich
iet tijdperk van de ronde bij beide auto's vertalen in
een forse binnenruimte.
Achterpassagiers hebben
geen enkele reden tot klagen,
terwijl de twee personen
voorin haast overdreven veel
plaats toebedeeld is.
De achterwielaandrijving is
behouden gebleven, maar
daar stop ongeveer alle
vergelijk. De auto wordt door
onregelmatig wegdek niet
van z'n stuk gebracht en
koerst zeer neutraal rechtuit.
Achter is de Omega voorzien
van een multi-link
ophanging, waardoor de
wielen ten opzichte van het
wekdek nauwelijks van stand
veranderen. Uitbreken van de
achterkant is er vrijwel niet
bij. De prima wegligging gaat
goed samen met een
id comfortniveau,
le nieuweling zijn
voorganger vergaand
overtreft.
|PJJ 979|