OPEL OMEG Complimenten Nieuwe 7-serie van BMW op komst Prijzen Saab 900 Coupé Grotere produktie Daewoo Peugeot Assistance DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 3 maart 1994 - pagina 5 394 pagina 4 j m ELDIG. ijn alen. igen. 6.950,- 6.950,- 4.950,- 4.750,- 7.950,- 9.500,- 9.950,- '3.950,- 4.950,- '2.950,- 8.900,- 9.950,- 3.950,- ivoor 4.750,- DIVERSE DEMO MODELLEN 2.500,- TEGEN INTERESSANTE 4.950,- KORTINGEN: Hyundai Lantra 1.61 GL sportiva 1992 7.950,- I990 :9.950,- I990 7.950,- Hyundai Scoupé GSI 1990/91 7.950,- Hyundai Excel I.Si GLS I99I :0.950,- Hyundai Excel I.Si GL I990 4.950,- Hyundai Pony div. uitv. v.a. I988 Renault Espace TD I989 1.950,- Volvo 340 DL 1989 7.950,- VWGolfGT 1988 8.900,- Ford Sierra 1.6 CLS-deun 1989 7.950,- Seat Marbella special 1992 3.950,- Alfa R. 33 1989 9.950,- 1990 8.950,- ToyotaCarolla 1.3 DX 1989 7.950,- Opel Kadett l.6i Sedan 1990 2.950,- Lantra 1.8 GTI 39950,- extra's 11.600,- SI 550,- NU: 39000,-!! 4 Hyundai Sonata 1,8i GL Hyundai Scoupé GTI ieciale ien HYUnoai AUTO KENNIS Tilburg, Leharstraat 82, tel. 013 - 554784 tei oj >ok goed, i ogen de s van een ramen en s vergrendel pollenf lorgesteld 1. Is die 14-, 6- en dan iris vanaf Mitsubishi Colt 1.3 GL Supertop 1991 Peugeot 405 GL St wagen Faro - Eind 1986 werd de Opel Omega voc als opvolger van vele generaties Rekord. Omega na bijna acht jaar werkelijk aan vervanging toe? De geleerden zullen het daar nooit over eens worden, maar Opel heeft in ieder geval een volledig nieuwe auto klaar. De nieuwe Omega volgt niet alleen zijn voorganger op, maar ook tegelijk de Senator. Vooral daarom is de nieuweling merkbaar groter op vrijwel alle punten. We reden de verschillende motorvarianten. 3993340 gele lis aft - i de maar enigszins rauw geit aerde De bekende 4 cilinder 2.3 i turbodiesel komt niet meer in stuurbekrc de Omega terug. Opel ging bij elektrisch collega en concurrent BMW voorstoele: winkelen en bracht daar de majestueuze 2.5 liter 6 cilinder turbodiesel mee. Met intercooler levert deze krachtbron 130 pk. Vrijwel op alle punten overtreft deze diesel zijn benzine-broeders. Het geluid is prachtig, de trekkracht enorm en de dtOpels nieuwe zeker een eigen >e auto is langer, hoger geworden, at overdreven F liter V8 van 218 pk, terwijl de 740i het met 4 liter inhoud tot een vermogen van 286 pk brengt. Later krijgt ook de 12- cilinder weer een plaatsje in dit nieuwe BMW-topmodel. Zoals gebruikelijk brengt BMW ook een verlengde Half april gaat de driedeurs Saab 900 Coupé in ons land in première, terwijl de nieuwe cabriolet in Genève Europese debuut gac beleven. versie zal beschikbo de standa, alle Saab I uitgei een toerei Black P Verder airbag. Op de komende autotentoonstelling van Genève begin maart presenteert BMW als primeur de 316i Compact, een driedeurs hatchback op basis van de bestaande 3-serie. Er staat echter kort daarna een volledig nieuwe BMW op auto's. Per ultimo 1995 moeten in Iran de eerste auto's van de band lopen en ook is assemblage in de Filippijnen en Vietnam voorzien. Verder zijn onderhandelingen gaande voor de produktie in Libië, Peru, Pakistan en Rusland. Ook in China ziet Daewoo grote kansen. Hier worden in een joint-venture al bussen vervaardigd. De Chinese autoriteiten laten tot 1996 geen verdere samenwerkingsverbanden in de" Volksrepubliek toe. De aanwezigheid in het buitenland is voor Daewoo belangrijk geworden nadat de joint-venture met General Motors, waarin beiden voor 50 procent participeerden, in 1992 werd beëindigd. Vorig jaar verkocht Daewoo in eigen land 210.000 auto's (+47%) en werden 100.000 voertuigen geëxporteerd (+83%). Heel apart is het front met de grote grille en afgeplatte koplampen. In het midden prijkt trots een forse Opel- blitz. De neus is laag, de achterkant hoog, maar het geheel oogt hierdoor zeker niet plomp. De voorruitstijlen zijn aan de buitenkant relatief smal gehouden, zodat het grote glasoppervlak wordt geaccentueerd. Alle complimenten voor het ontwerp zijn ook van toepassing op de stationcar. azijn -,rat i. Deze geopende al in de loop van mei .baar komen. Verder is iaarduitrusting van j-'d 900-modellen abreid. Ieder model krijgt :oerenteller en het unieke Panel dashboard, r waren ABS, een f, elektrisch bediende driedeurs heeft echter een completere uitrusting met in de carrosseriekleur gespoten bumpers, breedstralers, lichtmetalen velgen en een achterspoiler. Aan de basis van het coupé- programma staat de 2.0 S voor f.53.950,=. Dezelfde auto als vijfdeurs moet f.56.450,= opleveren. De 900 S Coupé 2.3 kost f.62.450,=, erwijl 2.5 V6 f.81.350,= moet apleveren in een luxueuze SE- uitvoering. Prijzen Opel heeft de introductieprijzen op een aangenaam niveau weten te krijgen, alhoewel de prijsverhoging ten opzichte van het bestaande model fors is. Nu is er al een Omega 2.4i Travel voor f .46.850,=. De nieuweling start bij f.53.950,= alsGL2.0i-16V. Voorde zespitter van 2,5 liter wordt een meerprijs van zesduizend gulden gevraagd en daarmee blijft deze auto net onder de zestigduizend gulden. De machtige turbodiesel start als GL bij f.62.950,=. De CD- uitvoering kost bij al deze types f.12.950,= meer. De MV6 staat eenzaam aan de top voor f.90.900,=. Al deze prijzen betreffen de vierdeurs sedan. Wie een stationwagon wenst is f.2.000,= extra kwijt, behalve bij de MV6 die uitkomt op f.93.900,=. stapel. Vlak voor de zomer namelijk komt de nieuwe 7- serie uit. Het huidige model werd in 1986 geïntroduceerd en werd inmiddels in 310.000 exemplaren geproduceerd. BMW start in juni met het op de markt brengen van de 8 cilinders. De 730i heeft een 3 prestaties fantastisch. Zonder twijfel is de turbodiesel motorisch gezien de fijnste variant, zonder de kwaliteiten van de eigen motoren uit te vlakken. variant, de 750iL. De nieuweling oogt zeer beschaafd en ingetogen, dat past immers volledig in de geest van deze tijd. Mensen die een topklasse auto rijden, willen wel van alle comfort genieten, maar hoeven dit niet zonodig uit te stralen. Alhoewel de binnenruimte gelijk is gebleven in vergelijking met de bestaande 7-serie, oogt de auto aan de buitenkant compacter. Dit effect is verkregen door een aantal styling-elementen, die we van de 3-serie kennen, in de nieuwe, grootste BMW te verwerken. Zo zijn de dubbele ronde lampen achter glas geplaatst en is de achterkant voorzien van geribbelde, maar relatief kleine lichtunits. Volgens een woordvoerder van BMW Nederland blijft het prijsniveau ongeveer gelijk aan dat van de huidige 7- serie, zodat de 730 i voor net onder de f,150.000,= op de markt zal komen. Daewoo Motor, de op twee na grootste autofabrikant in Zuid-Korea, streeft ernaar de produktie tegen het eind van deze eeuw te verviervoudigen van 550.000 tot zo'n 2,2 miljoen voertuigen. Het is de bedoeling dat rond het jaar 2000 ongeveer de helft van de produktie buiten Korea plaatsvindt. Daewoo richt zich bij de expansie in eerste instantie op de markt in Oost-Europa. Deze markt is goed voor circa 15 procent van de totale auto-export van Daewoo. Vorige maand nam de Koreaanse autofabrikant een meerheidsbelang van 51 procent in Oltcit, een van de grootste autofabrikanten in Roemenië. In Oezbekistan start het concern in 1996 in een gezamenlijke onderneming met de produktie van 200.000 spiegels, centrale eling, een xifilter en stuurbekrachtiging al standaard. Bovendien werden de overbrengingsverhoudingen van de 2 liter Saab 900 gewijzigd voor betere prestaties. Daarnaast is vanaf nu ook de Saab 900 Turbo beschikbaar voor f.76.450,=. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen de drie- of vijfdeurs. De Sinds 1 maart is Peugeot Assistance van start gegaan. Dit nieuwe dienstenpakket geldt alle Peugeots die nog binnen de fabrieksgarantie vallen. Bij onverhoopte mechanische pech kan de klant profiteren van een uitgebreid aantal diensten. Zowel overdag als 's nachts zorgt Peugeot Assistance voor een snelle en doelmatige hulp bestaande uit reparatie ter plaatse of afslepen, inzet van vervangend vervoer cq. vervolg van de reis en hotelovernachtingen. Vanuit vrijwel alle Europese landen zal Peugeot Assistance in staat zijn deze hulpverlening te organiseren. Kosteloos kan in Nederland gebruik worden gemaakt van telefoonnummer 06-09r en eveneens van de ge. praatpalen langs de autosnelwegen. In het buitenland kan na het I internationale toegangsnummer j 31343834170 worden I gedraaid. Op verzoek wordt kosteloos teruggebeld. De gratis hulpverlening is naar alle waarschijnlijkheid zelden nodig, maar zal wel degelijk een prettige hulp zijn in dat ene hoogst onaangename geval dat een Peugeot zijn berijder/ster in de steek laat. Motoren Veiligheid wordt bij de Omega met hoofdletters geschreven. Ieder exemplaar wordt standaard uitgerust met een dubbele airbag, ABS, beschermingsbalken in de portieren en automatische gordelspanners. Vanaf de C heeft de Omega op de achterbank in het midden e< derde hoofdsteun. Fraai is d niet, maar gelukkig kan bij gebruik van de achterbank door twee personen dit onderdeel worden opgeborgen in een speciaal daarvoor bedoelde ruimte. De Omega gaat vanaf mei de markt op met vier in de lengterichting voorin gebouwde motoren die of helemaal nieuw zijn, of van zeer recente datum. Aan de basis staat een volledig nieuwe 2,0 liter zestienklepper uit de Ecotec- familie. Deze krachtbron is goed voor 136 pk en zorgt voor een topsnelheid van 210 km/u. De motor beschikt over voldoende trekkracht, maar wordt bij hogere toerentallei wat rumoerig. De basismotorisering is absoluut een goede keuze. De 2 liter is overigens de enige 4-pitter in de serie. Daarnaast wordt namelijk de reeds bekende 2.5 liter V6 aangeboden die r 24 kleppen komt tot 170 pk. grote Omega komt hiermee tot 223 km/u. Uitgaande van deze V6 is een opgeboorde versie gecreeërd met een inhoud van 3 liter en een vermogen van 211 pk. Vooral deze topversie, MV6 genaamd, geldt als opvolger van de Senator. De auto brengt het tot 240 km/u. Beide zespitters zijn juwelen van motoren met enorm veel trekkracht en een machtig, aluid. liter Traction Control Het leveringsprogramma zal vanaf introductie bestaan uit zeven varianten die allemaal leverbaar zijn als sedan en stationwagon. De reeds genoemde GL-uitvoering is leverbaar als 2 liter, 2.5 liter V6 en turbodiesel. Daarnaast j kunnen deze drie motoren ook L j voo^verga». met hebben ten ppzichte van de pk. De GL lichtmetalen wielen, breedstralers in de voorbumper, leeslampen achterin, airconditioning, elektrisch bediende portierruiten achter, speciale bekleding, houtinleg in de deurpanelen, boordcomputer, metaallok en meegespoten buitenspiegels. De 3 liter V6 wordt alleen als MV6 geleverd met bovenop de CD- uitrusting een Electronic Traction Control System, andere lichtmetalen wielen, snelheidsafhankelijke -rbekrachtiging, i verstelbare oorstoelen met geheuc, stoelverwarming, cruise control, alarm, stereo- installatie en koplampwissers. Wie achter het stuur van de nieuwe Omega plaatsneemt en gaat rijden, vindt hierin vrijwel niets meer terug van de voorganger. Alhoewel verschillende automobilisten die voorheen Suzuki-dealers in ons land voor een auto op grijs nog exemplaren van de Vitara kenteken gekozen zoude hebben staan op grijs hebben. De auto mist kenteken tegen uiteraard zaken als centrale aantrekkelijke bedragen vergrendeling, meegespoten (deze auto's zijn voor 1 januari bumpers en elektrisch op kenteken gezet), komt het bediende portierruiten, ma merk nu met een eenvoudiger blijft ondanks dat nog altijc uitgeruste Vitara JA. Deze royaal uitgerust. Uiteraard is auto bestond al sinds de de 1.6 liter motor van 80 pk introductie, maar werd nooit onveranderd in het vooronder in Nederland aangeboden. De te vinden. De bestaande JLX technisch volledig identieke kost f.41.695,=. De Vitara Vitara JA kost f.36.995,= en is Wagon kan nu in een spe< daarom aantrekkelijk voor Villager-uitvoering worde aangeschaft voor f.44.995,=. Deze verlengde Vitara heeft een krachtige 1.6 liter 16-kleps motor van 96 pk. De standaarduitvoering omvat stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale vergrendeling en automa tische vrijloopnaven. Door de langere wielbasis is deze Vitara comfortabeler dan de korte JA en JLX. De Wagon was al leverbaar in een nog completere uitgave voor f.49.995,=. De ontwerpers bij Opel hebben hun uiterste bes gedaan om de nieuwe C een fr__: In het tijdpei lijnen heeft C topmodel ze. gezicht. De n breder en L_„ maar oogt niet groot. Opel heeft bij de nieuwe Uvergeaimensioneerd Omega ook zeer veel werk i gemaakt van de afwerking van zowel binnen- als buitenkant. Het in ruime mate verstelbare meubilair biedt een comfortabele zit, terwijl de standaarduitrusting al vanaf het basis GL-niveau bijzonder royaal is. Zo heeft iedere Omega bijvoorbeeld elektrisch bediende voorportierruiten, elektrisch te verstellen en verwarmen buitenspiegels, een velours bekleding, een elektrische hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, gescheiden temperatuurregeling links en rechts, pollenfilter en een radiovoorbereiding met 8 speakers. Het dashboard is volledig nieuw wat betreft uitstraling. Direct vallen c' - haast overgedimensioneer^c klokken op, waardoor de afleesbaarheid enorm is verbeterd. Je moet je echter afvragen of dit esthetisch wel zo fraai is. Niet alleen de grote klokken vallen op, ook de forse display met tijdsaanduiding, radio- uitlezing en eventueel boordcomputer en de enorm breed uitgevallen middenconsole. 1 wagon of caravan. Bij deze x.un uiterste best auto is uiteraard de daklijn laan om de nieuwe Omega verder doorgetrokken. De fraai jasje mee te geven. extra afmetingen laten zich iet tijdperk van de ronde bij beide auto's vertalen in een forse binnenruimte. Achterpassagiers hebben geen enkele reden tot klagen, terwijl de twee personen voorin haast overdreven veel plaats toebedeeld is. De achterwielaandrijving is behouden gebleven, maar daar stop ongeveer alle vergelijk. De auto wordt door onregelmatig wegdek niet van z'n stuk gebracht en koerst zeer neutraal rechtuit. Achter is de Omega voorzien van een multi-link ophanging, waardoor de wielen ten opzichte van het wekdek nauwelijks van stand veranderen. Uitbreken van de achterkant is er vrijwel niet bij. De prima wegligging gaat goed samen met een id comfortniveau, le nieuweling zijn voorganger vergaand overtreft. |PJJ 979|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23