Li ra r Eigenwijs RENAULT CLIO GEWIJZIGD VOLVO 400 TURBODIESEL B Miniatuur tie JVEL 3IJ ING tin h- VAN ROOSMALEN A 11994 pagina 11 onG cd cEiciD Oplage: 97.140 ex. Donderdag 3 maart 1994 igen 33 Lees verder op pagina 7 BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. zijstraat Marktstraat) sen indere eks. Er ,E Tony Vos Lees verder Autotest in dit nummer pag.7 o.a.: II EXCLUSIEF Renault Laguna RN 1.8 pag.3 Dodge RAM 1500 Laramie SLT Opnieuw Motorlife op TV n. Vele afmetingen, Jaargang 6 Nummer 8 -INGS ING IJK gemeen. De seft echter volledig BMW heeft voor de achteras een al wat oudere RENOVA UW BMW DEALER wat nde le l/DOMM MW&AT NAAR EEN DEAtER, VWREENMAB NAAR ZUlirjOSTbv V^Aufomohtofcodriff liturg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 conventie als bij bleef o achter Kleurstelling Do zjjn yOOI beis in de maar de ,lgt zeer bi wiel ingez Opel Omega pag. 5 r. Met ig als bij Autobedrijf Renova bv «ris, De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s jn. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Autobedrijven b.v. Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Waalwijk en omstreken Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013/360015 Hoge steenweg 85 - Loon op Zand - Tel. 04166-2450 Ibaar en uiterst wegligging wi BMW neemt kompact overig een unieke positie in, d auto de enige achterwielaandrijver ir segment is. jzen afdeling: tellen, keuze uit combinaties centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare bestuur dersstoel en gordelspanners. De GLE voegt daar nog eens pluche bekleding, in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, toerenteller, stoeltassen en een middenarmsteun achter aan toe. De 440 DL turbodiesel kost f.43.150,= terwijl voor de GLI f.45.400,= betaald moet worden. Beide types kosten als 460 sedan respectievelijk f.44.400,= en f.46.650,=. BMW ziet een forse doelgroep voor de met 23 centimeter ingekorte 3-serie. Er wordt gedacht aan jonge mensen en vrouwen. Vooral op de Duitse markt zal de Compact de tweede auto worden naast bijvoorbeeld de 5-serie Touring van pa. Wellicht dat BMW met deze nieuwe auto een deel van de particuliere markt terugkrijgt, die met de komst van de huidige 3-serie sedan werd verloren. m op -roTjaste Clio au. eet Sinds de is de Clio ”to in aien de ise auto in werden er s gemaakt, i de Clio lelijk op het jheid en Het geheel ziet er aardig uit, maar extreem lelijk zijn de twee grote trekknoppen voor de verlichting aan weerszijde van de 'klokken'. BMW start de Compact-reeks met de 1.6 liter van 102 pk. Deze motor voldoet al meer dan uitstekend in de 1215 kg wegende auto. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur met elkaar g« Compact hee nieuwe deuren. Deze hebben dezelfde lengte als bij de coupe, maar hebben een ionele ruitpmlijsting j de sedan. De wielbasis ongewijgd. Aan de srkant zien we een grote derde deur die opent tot een kleine uitsparing in de bumper. Om de opening zo groot mogelijk te maken, werden ook de achterlichten opnieuw vormgegeven. Ze zijn wat smaller en hoger geworden, maar hebben uiteraard wel de kenmerkende ribbels. Geheel vergelijkbaar aan at bij 1L 1.2 met van dit Be Bop --dige brandstofverbruik. De dieselmotor is met hydraulische steunen ophangen in de motorruimte in tegenstelling tot de benzine-versies die een hulpchassis kennen. Hierdoor wordt een goede demping van geluid en trillingen verkregen. Verder is de motor gedeeltelijk ingekapseld. De 440 en 460 turbodiesel kunnen worden gekozen als DL en GLE. Standaard hebben beide versies getint glas, stuurbekrachtiging, hoofdsteunen voor en achter. Cabriodak Volledig nieuw is het dashboard. Omdat de Compact alleen met viercilinders leverbaar zal worden, was er iets meer ruimte beschikbaar. Wel heeft de auto het gelijke instrumentarium, maar de bijvoorbeeld de Ford Escort en voorspell Renault 19 loopt de achterklep neutrale in een vlak gedeelte uit. Door verkregen.i deze wat algemene aanblik de316iCon moet in eerste instantie toch even een gewenningsperiode worden ingebouwd. De BMW oogt vooral eigenwijs door de lange en brede neus. Op de komende autotentoonstelling in Genève laat Renault eei vele details aangepc zien, die vrijwel direc leverbaar wordt. introductie in 1991 de best verkochte autc Frankrijk en bovendie best verkochte Frans Europa. Tot nu toe al 2 miljoen Clio's De uitrusting van c wordt voorname punt van veiligl comfort uitgebreid. Iedere Clio heeft voortaan verstevigingsbalken in de portieren, gordelspanners en vergrendelbare Een speciale afdeling van BMW heeft zich beziggehouden met de kleurstellingen. De Compact kent verschillende interieurkleuren van uiterst beschaafd; via kleurrijk tot frivool. Fel rood en blauw zijn maar enkele mogelijkheden. hoofdsteunen. Eindelijk zijn ook de buitenspiegels groter geworden, terwijl zowel de drie- als vijfdeurs voortaan in hoogte verstelbare gordels kennen. Uiterlijk is de nieuwe Clio herkenbaar aan een licht gewijzigde grille en andere achterlichten. Verder zijn de beschermstrips op de flanken breder geworden en ziet de achterruitwisser er ook wat anders uit. Afgezien van de basis RL-uitgave zijn alle Clio's voorzien van stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling. Vanaf de sportief getinte 'S' is ook de achterbank in twee delen neerklapbaar. De prijsopbouw begint f.23.395,= voor de RL drie deuren. Op basis i model is er de nieuwe voor f.24.840,=. Deze jeugdige Clio heeft getint glas, speciale bekleding en ee sportstuur. Voor f.26.995,= staat de RN in de prijslijst met stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling. De top van het Clio-programma blijft de Baccara met een ongekend luxueuze uitvoering voor f.48.995,=. De vernieuwde Renault Clio is vanaf omstreeks 1 april in Nederland leverbaar worden. Wielbasis De 3-serie is er naast de sedan ook als tweedeurs coupé en luchtige cabriolet. Wielbasis en front hebben alle auto's vormgeving van het dashboard is nieuw. Je kunt het zo gek niet noemen of het wordt wel in de wereld verzameld. Miniatuurauto 's zijn van oorsprong bedoeld geweest als speelgoed, maar de makers van zeer gedetailleerde kunstwerkjes op schaal vinden voor hun produkten een grote afzetmarkt onder verzamelaars. Net als bij de echte auto 's worden ook voor de kleine versies speciale tentoonstellinc. gehouden. Natuurlijk kennen we allemaal de plaatselijke, regionale of nationale ruilbeurzen waar net als op oldtimerbeurzen de nodige modelauto 's van eigenaar wisselen. Daarnaast zijn er de internationale speelgoedbeurzen waarop de nieuwste modellen van de verschillende merken hun première beleven en ook dat lijkt veel op de echte autowereld; soms worden in gespecialiseerde bladen zelfs spionfoto's getoond. De beurzen van Parijs en Nürnberg zijn weer achter de rug, zodat bekend is wat er allemaal di t jaar staat te gebeuren. Miniatuurautomerken brengen uiteraard niet alleen modellen van nieuwe auto's uit, maar concentreren zich ook op het verleden. Zo zijn inmiddels de Golf Cabriolet en Variant beschikbaar, is de nieuwe Opel Omega aangekondigd, staat de Renault Laguna al in de winkel en is natuurlijk de nieuwe Porsche 911 een dankbaar onderwerp voor menig minatuurauto- fabrikant. Maar in de klassieke hoek zien we ook aardige zaken zoals bijvoorbeeld een groot formaat Citroen 2CV, een leuke Morris Minor met houten achterbouw, een VWpersonenbus uit de jaren vijftig en vrijwel alle Renaults 4 die ooit gebouwd zijn inclusief het prototype uit laat jaren vijftig. Liefhebbers beperken zich tot één automerk, één schaal of bijvoorbeeld één miniatuurautomerk. evenzoveel spanning een echte auto wordt i het nieuws uitgekeken, spaarpotten worden omgekeerd en in de winkel wordt weloverwogen een kleur gekozen. Of het nu grote of kleine wielen heeft, autofreaks vind je op alle niveau 's, gelukkig maar... Op zondag 6 maart start de AVRO met de tweede serie van vier programma's die geheel gewijd zijn aan motorrijden en alles wat daarbij komt kijken. Motorlife wordt geproduceerd op initiatief van de Rai. Het programma haakt in op de enorme en aanhoudende belangstelling voor de motorfiets. De Rai verwacht dat ook dit jaar de verkoop van motorfietsen groter is dan ooit. Zo'n vijftigduizend mensen zullen een nieuwe of gebruikte motorfiets aanschaffen. Voor mensen met koopplannen maar ook voor andere liefhebbers biedt Motorlife interessante informatie over toertochten, onderhoud, helmen, evenementen en natuurlijk over motorfietsen zelf. In elke aflevering vertelt een echte motorliefhebber over zijn of haar verzameling unieke motorfietsen. Motorlife wordt uitgezonden door de AVRO op Nederland 1 op 6,13,20 en 27 maart van 17.50 tot 18.15 utir. Vanaf 3 mei zal het programma worden herhaalt rond de klok van 23.00 uur. De voorwielen z' een ai war ouaere sporen en ribbel configuratie van stal gehaald. wat zoekerig, m< De Compact beschikt over achterkant vole- dezelfde ruimtebesparende met het stuurw-c ophanging als de Touring en koers. Kinderlijk de vorige generatie 3-sene kan met het gaspedaal Overigens valt hiervan in het achterzijde wat worden weggedrag weinig terug te bijgestuurd. De compac vinden. Een sterk punt van de afmetingen van de aut< auto is zijn gewichtsverdeling als het ware in de bestt over voor- en achteras merken. Heerlijk laat d< waardoor een zeer zich over bocht’ige weg< leiden. Natuurlijk is de afvering sportief te noe al kan zelfs tegen een g meerprijs het nog straff Technik onderstel word besteld. De auto wordt merkbaar stugger door, wint absoluut aan spor BMW heeft zich er overi niet makkelijk vanaf gemaakt. Door de gelijli wielbasis is de binnenr identiek gebleven. De achterbank is iets minder voorgevormd en kan in twee gelijke delen worden neergeklapt. De standaard bagage-inhoud van 300 liter kan dan tot ruim 1000 liter worden uitgebreid. Dit zijn normale cijfers in de middenklasse. De voorstoelen zijn bekend en hebben onder meer een hoogteverstelling. Fuengirola - Bij de meeste merken van topklasse auto's worden hevige discussies gevoerd of de modellenprogramma's nog wel verder naar boven moeten worden uitgebreid of dat men er beter aan doet zich te concentreren op de lagere marktsegmenten. BMW levert in ons land vanaf april de nieuwe 316i Compact, een auto die vooral moet concurreren met de duurdere uitvoering van toppers in de middenklasse als de Golf en Astra. Na lang wachten is nu eindelijk een dieselversie van de Volvo 440/460 beschikbaar. Vooral in de zakelijke markt moet deze motor de populariteit van de Nederlandse auto flink kunnen verhogen. Natuurlijk is de 1.9 liter turbodiesel met intercooler van Renault- origine, net als alle andere motoren in de 400-reeks. Er wordt een maximaal vermogen behaald van 90 pk bij 4250 tr/min en een koppel van 175 Nm bij 2250 tr/min. Verder is de motor voorzien van uitlaatgasterugvoer, waardoor de uitstoot NOx aanzienlijk wordt verminderd. Daarnaast zorgt de standaard oxydatiekatalysator voor lagere emissies HC en CO. De 1.9 liter motor zorgt voor goede prestaties zoals een top van 175 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 12 seconden. Uiteraard gaan deze goede cijfers gepaard met een laag -Mi weg aaf d ette udig de te izijn ring 1 »316i jetjes men, ering ere M en

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 19