Li
ra
r
Eigenwijs
RENAULT CLIO GEWIJZIGD
VOLVO 400 TURBODIESEL
B
Miniatuur
tie
JVEL
3IJ
ING
tin
h-
VAN ROOSMALEN
A
11994 pagina 11
onG cd cEiciD
Oplage: 97.140 ex.
Donderdag 3 maart 1994
igen
33
Lees verder op pagina 7
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
zijstraat Marktstraat)
sen
indere
eks. Er
,E
Tony Vos
Lees verder
Autotest
in dit nummer
pag.7
o.a.:
II
EXCLUSIEF
Renault Laguna RN 1.8
pag.3
Dodge RAM
1500 Laramie SLT
Opnieuw
Motorlife op TV
n. Vele
afmetingen,
Jaargang 6
Nummer 8
-INGS
ING
IJK
gemeen. De
seft echter volledig
BMW heeft voor de achteras
een al wat oudere
RENOVA
UW BMW DEALER
wat
nde
le
l/DOMM MW&AT
NAAR EEN DEAtER,
VWREENMAB
NAAR
ZUlirjOSTbv
V^Aufomohtofcodriff liturg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
conventie
als bij
bleef o
achter
Kleurstelling
Do zjjn yOOI
beis in de
maar de
,lgt zeer bi
wiel ingez
Opel Omega
pag. 5
r. Met
ig als bij
Autobedrijf
Renova bv
«ris,
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s jn. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Autobedrijven b.v.
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Waalwijk en omstreken
Ringbaan Zuid 3 - Tilburg - Tel. 013/360015
Hoge steenweg 85 - Loon op Zand - Tel. 04166-2450
Ibaar en uiterst
wegligging wi
BMW neemt
kompact overig
een unieke positie in, d
auto de enige
achterwielaandrijver ir
segment is.
jzen afdeling:
tellen, keuze uit
combinaties
centrale vergrendeling, in
hoogte verstelbare bestuur
dersstoel en gordelspanners.
De GLE voegt daar nog eens
pluche bekleding, in twee
ongelijke delen neerklapbare
achterbank, toerenteller,
stoeltassen en een
middenarmsteun achter aan
toe.
De 440 DL turbodiesel kost
f.43.150,= terwijl voor de GLI
f.45.400,= betaald moet
worden. Beide types kosten
als 460 sedan respectievelijk
f.44.400,= en f.46.650,=.
BMW ziet een forse doelgroep
voor de met 23 centimeter
ingekorte 3-serie. Er wordt
gedacht aan jonge mensen en
vrouwen. Vooral op de Duitse
markt zal de Compact de
tweede auto worden naast
bijvoorbeeld de 5-serie
Touring van pa. Wellicht dat
BMW met deze nieuwe auto
een deel van de particuliere
markt terugkrijgt, die met de
komst van de huidige 3-serie
sedan werd verloren.
m op
-roTjaste Clio
au. eet
Sinds de
is de Clio
”to in
aien de
ise auto in
werden er
s gemaakt,
i de Clio
lelijk op het
jheid en
Het geheel ziet er aardig uit,
maar extreem lelijk zijn de
twee grote trekknoppen voor
de verlichting aan weerszijde
van de 'klokken'.
BMW start de Compact-reeks
met de 1.6 liter van 102 pk.
Deze motor voldoet al meer
dan uitstekend in de 1215 kg
wegende auto.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
met elkaar g«
Compact hee
nieuwe deuren. Deze hebben
dezelfde lengte als bij de
coupe, maar hebben een
ionele ruitpmlijsting
j de sedan. De wielbasis
ongewijgd. Aan de
srkant zien we een grote
derde deur die opent tot een
kleine uitsparing in de
bumper. Om de opening zo
groot mogelijk te maken,
werden ook de achterlichten
opnieuw vormgegeven. Ze
zijn wat smaller en hoger
geworden, maar hebben
uiteraard wel de
kenmerkende ribbels. Geheel
vergelijkbaar aan
at bij
1L 1.2 met
van dit
Be Bop
--dige
brandstofverbruik. De
dieselmotor is met
hydraulische steunen
ophangen in de motorruimte
in tegenstelling tot de
benzine-versies die een
hulpchassis kennen. Hierdoor
wordt een goede demping van
geluid en trillingen
verkregen. Verder is de motor
gedeeltelijk ingekapseld. De
440 en 460 turbodiesel kunnen
worden gekozen als DL en
GLE. Standaard hebben beide
versies getint glas,
stuurbekrachtiging,
hoofdsteunen voor en achter.
Cabriodak
Volledig nieuw is het
dashboard. Omdat de
Compact alleen met
viercilinders leverbaar zal
worden, was er iets meer
ruimte beschikbaar.
Wel heeft de auto het gelijke
instrumentarium, maar de
bijvoorbeeld de Ford Escort en voorspell
Renault 19 loopt de achterklep neutrale
in een vlak gedeelte uit. Door verkregen.i
deze wat algemene aanblik de316iCon
moet in eerste instantie toch
even een gewenningsperiode
worden ingebouwd. De BMW
oogt vooral eigenwijs door de
lange en brede neus.
Op de komende
autotentoonstelling in
Genève laat Renault eei
vele details aangepc
zien, die vrijwel direc
leverbaar wordt.
introductie in 1991
de best verkochte autc
Frankrijk en bovendie
best verkochte Frans
Europa. Tot nu toe
al 2 miljoen Clio's
De uitrusting van c
wordt voorname
punt van veiligl
comfort uitgebreid. Iedere
Clio heeft voortaan
verstevigingsbalken in de
portieren, gordelspanners en
vergrendelbare
Een speciale afdeling van
BMW heeft zich
beziggehouden met de
kleurstellingen. De Compact
kent verschillende
interieurkleuren van uiterst
beschaafd; via kleurrijk tot
frivool. Fel rood en blauw zijn
maar enkele mogelijkheden.
hoofdsteunen. Eindelijk zijn
ook de buitenspiegels groter
geworden, terwijl zowel de
drie- als vijfdeurs voortaan in
hoogte verstelbare gordels
kennen. Uiterlijk is de nieuwe
Clio herkenbaar aan een licht
gewijzigde grille en andere
achterlichten. Verder zijn de
beschermstrips op de flanken
breder geworden en ziet de
achterruitwisser er ook wat
anders uit. Afgezien van de
basis RL-uitgave zijn alle
Clio's voorzien van
stuurbekrachtiging en
centrale
portiervergrendeling. Vanaf
de sportief getinte 'S' is ook de
achterbank in twee delen
neerklapbaar. De
prijsopbouw begint
f.23.395,= voor de RL
drie deuren. Op basis i
model is er de nieuwe
voor f.24.840,=. Deze jeugdige
Clio heeft getint glas,
speciale bekleding en ee
sportstuur. Voor f.26.995,=
staat de RN in de prijslijst met
stuurbekrachtiging en
centrale
portiervergrendeling. De top
van het Clio-programma blijft
de Baccara met een ongekend
luxueuze uitvoering voor
f.48.995,=. De vernieuwde
Renault Clio is vanaf
omstreeks 1 april in
Nederland leverbaar worden.
Wielbasis
De 3-serie is er naast de sedan
ook als tweedeurs coupé en
luchtige cabriolet. Wielbasis
en front hebben alle auto's
vormgeving van het
dashboard is nieuw.
Je kunt het zo gek niet
noemen of het wordt wel in
de wereld verzameld.
Miniatuurauto 's zijn van
oorsprong bedoeld geweest
als speelgoed, maar de
makers van zeer
gedetailleerde
kunstwerkjes op schaal
vinden voor hun produkten
een grote afzetmarkt onder
verzamelaars. Net als bij de
echte auto 's worden ook
voor de kleine versies
speciale tentoonstellinc.
gehouden. Natuurlijk
kennen we allemaal de
plaatselijke, regionale of
nationale ruilbeurzen waar
net als op oldtimerbeurzen
de nodige modelauto 's van
eigenaar wisselen.
Daarnaast zijn er de
internationale
speelgoedbeurzen waarop
de nieuwste modellen van
de verschillende merken
hun première beleven en
ook dat lijkt veel op de
echte autowereld; soms
worden in gespecialiseerde
bladen zelfs spionfoto's
getoond. De beurzen van
Parijs en Nürnberg zijn
weer achter de rug, zodat
bekend is wat er allemaal
di t jaar staat te gebeuren.
Miniatuurautomerken
brengen uiteraard niet
alleen modellen van
nieuwe auto's uit, maar
concentreren zich ook op
het verleden. Zo zijn
inmiddels de Golf
Cabriolet en Variant
beschikbaar, is de nieuwe
Opel Omega
aangekondigd, staat de
Renault Laguna al in de
winkel en is natuurlijk de
nieuwe Porsche 911 een
dankbaar onderwerp voor
menig minatuurauto-
fabrikant. Maar in de
klassieke hoek zien we ook
aardige zaken zoals
bijvoorbeeld een groot
formaat Citroen 2CV, een
leuke Morris Minor met
houten achterbouw, een
VWpersonenbus uit de
jaren vijftig en vrijwel alle
Renaults 4 die ooit
gebouwd zijn inclusief het
prototype uit laat jaren
vijftig. Liefhebbers
beperken zich tot één
automerk, één schaal of
bijvoorbeeld één
miniatuurautomerk.
evenzoveel spanning
een echte auto wordt i
het nieuws uitgekeken,
spaarpotten worden
omgekeerd en in de winkel
wordt weloverwogen een
kleur gekozen. Of het nu
grote of kleine wielen heeft,
autofreaks vind je op alle
niveau 's, gelukkig maar...
Op zondag 6 maart start de
AVRO met de tweede serie
van vier programma's die
geheel gewijd zijn aan
motorrijden en alles wat
daarbij komt kijken.
Motorlife wordt
geproduceerd op initiatief
van de Rai. Het
programma haakt in op de
enorme en aanhoudende
belangstelling voor de
motorfiets. De Rai
verwacht dat ook dit jaar
de verkoop van
motorfietsen groter is dan
ooit. Zo'n vijftigduizend
mensen zullen een nieuwe
of gebruikte motorfiets
aanschaffen.
Voor mensen met
koopplannen maar ook
voor andere liefhebbers
biedt Motorlife
interessante informatie
over toertochten,
onderhoud, helmen,
evenementen en natuurlijk
over motorfietsen zelf. In
elke aflevering vertelt een
echte motorliefhebber over
zijn of haar verzameling
unieke motorfietsen.
Motorlife wordt
uitgezonden door de AVRO
op Nederland 1 op 6,13,20
en 27 maart van 17.50 tot
18.15 utir. Vanaf 3 mei zal
het programma worden
herhaalt rond de klok van
23.00 uur.
De voorwielen z'
een ai war ouaere sporen en ribbel
configuratie van stal gehaald. wat zoekerig, m<
De Compact beschikt over achterkant vole-
dezelfde ruimtebesparende met het stuurw-c
ophanging als de Touring en koers. Kinderlijk
de vorige generatie 3-sene kan met het gaspedaal
Overigens valt hiervan in het achterzijde wat worden
weggedrag weinig terug te bijgestuurd. De compac
vinden. Een sterk punt van de afmetingen van de aut<
auto is zijn gewichtsverdeling als het ware in de bestt
over voor- en achteras merken. Heerlijk laat d<
waardoor een zeer zich over bocht’ige weg<
leiden. Natuurlijk is de
afvering sportief te noe
al kan zelfs tegen een g
meerprijs het nog straff
Technik onderstel word
besteld. De auto wordt
merkbaar stugger door,
wint absoluut aan spor
BMW heeft zich er overi
niet makkelijk vanaf
gemaakt. Door de gelijli
wielbasis is de binnenr
identiek gebleven. De
achterbank is iets minder
voorgevormd en kan in twee
gelijke delen worden
neergeklapt. De standaard
bagage-inhoud van 300 liter
kan dan tot ruim 1000 liter
worden uitgebreid. Dit zijn
normale cijfers in de
middenklasse. De voorstoelen
zijn bekend en hebben onder
meer een hoogteverstelling.
Fuengirola - Bij de meeste merken van topklasse
auto's worden hevige discussies gevoerd of de
modellenprogramma's nog wel verder naar boven
moeten worden uitgebreid of dat men er beter aan
doet zich te concentreren op de lagere
marktsegmenten. BMW levert in ons land vanaf
april de nieuwe 316i Compact, een auto die vooral
moet concurreren met de duurdere uitvoering van
toppers in de middenklasse als de Golf en Astra.
Na lang wachten is nu
eindelijk een dieselversie van
de Volvo 440/460 beschikbaar.
Vooral in de zakelijke markt
moet deze motor de
populariteit van de
Nederlandse auto flink
kunnen verhogen. Natuurlijk
is de 1.9 liter turbodiesel met
intercooler van Renault-
origine, net als alle andere
motoren in de 400-reeks. Er
wordt een maximaal
vermogen behaald van 90 pk
bij 4250 tr/min en een koppel
van 175 Nm bij 2250 tr/min.
Verder is de motor voorzien
van uitlaatgasterugvoer,
waardoor de uitstoot NOx
aanzienlijk wordt verminderd.
Daarnaast zorgt de standaard
oxydatiekatalysator voor
lagere emissies HC en CO. De
1.9 liter motor zorgt voor
goede prestaties zoals een top
van 175 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 12 seconden. Uiteraard
gaan deze goede cijfers
gepaard met een laag
-Mi
weg
aaf d
ette
udig
de
te
izijn
ring 1
»316i
jetjes
men,
ering
ere M
en