MITSUBISHI LANCER
FORD PROBE
Maak eens een
pitstop.
E
I
i
ice
Aangeklede
Daihatsu Charade
E
Doorsnee sedan
KlE-SJJOflfl&r
omhoog
7-577
oor al
ades
JNbv
.;s:
A
SIONS
Rijles
tarieven
killings
vijk is
hét
shades
originele
srdelen
nauto
PAS
PUTOCENTRUM
COLLARIS TILBURG
Lage Witsiebaan 78 - TILBURG^ tel. 013-634355
sxif 17.995,-
nznA
Cl
1994 pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 24 februari 1994 pagina 7
uwmet.
uwmet.
08-90
irtmei.
ivoor
iooï
85
voor
XX. 2.200,-
7 kl. rood
I c
Z SNEL SERI//CE,
Vervolg van pagina 1
AUTO
|PAS|
iault 19
4azda
ruto's die
enmet.
smet.
smet.
IRENBEEK
1944
341659
342204
11'92
10'87
01'87
01 -'88
g NISSAN
icer
liter
irrentie tussen
len wordt steeds meer
rechten,
jnu
sns
an
uwmet.
jsmet.
)d
jsmet.
>d
lenmet.
jsmet.
jsmet.
linmet.
jsmet.
merken
IRUIKT
EBEWIJS
NA riONALI
AUTO
nog.
g zullen c
len inves
1991
1991
1991
1990
1990
1990
1990
1989
1989
1988
1988
1987
1987
198Ó
1986
1985
1985
1985
1985
1984
1984
lat
iniet
rsde
LM
JPKRACHTVERBETERING:
san Mlcra Beat f 23.39!
voor */21.l“
imde body
nieuwe
skirts,
Ier,
je na
trusting
“•■"rijs
en omstreken
rn9S4.761,-
Airco verk
voordeel
jenmet.
luwmet.
idmet.
MAX. PRIJSCOMPENSATIE:
Nissan Sunny 141
16VX1van
Nu voor
rifdak.
-fabriek
an forse
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, Tel.: 013-683911
FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of
1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel
baar stuur en nog veel meer.
Made in Europe
06'93
01'93
01'93
01-'93
l om het
lermen
rerder
flanken.
;n pitstop maakt bij onze
het toch meer dan de moeite
o te maken bij onze
JBISHI LANCER.
Landen - Met de Lancer kwam Mitsubishi in 1975
vers op de Nederlandse markt. De middenklasse
sedan behoorde vanaf dat moment tot de vaste
bezetting in het Mitsubishi-programma. Daar
kwam in 1992 verandering in, toen de Lancer in
nieuwe gedaante alleen als stationwagon
leverbaar werd. Bijna 2 jaar later gaat de sedan nu
in première.
|T\Automobielbedrijf
IV Kluitmans b.K
TILBURG (Ind. Loven), Kapt. Hatterasstraat 11, 013-443330
HAAREN, Haarendijk 6a, 04117-2360
RNEMINGSKUMAAT:
Nissan Primera
1.6ILX16V
Airconditioning
Uw koopkracht
verbetering:
Motoren
Het Lancer-programma kent
drie motoren. De 1.6 liter 16-
klepper met multipoint
brandstofinspuiting levert
een vermogen van 113 pk bij
6000 tr/min en een koppel van
137 Nm bij 5000 tr/min.
vlotte prestaties moet deze 4-
pitter nadrukkelijk op toeren
worden gehouden, maar dan
stelt hij zeker niet teleur. De
990 kg wegende Lancer 1.6
W DE NIEUWE NORM IN
^BETAALBAAR AUTORIJDEN
I
P.S. Als u geen
snelservice is hc
waard een pitstop
NIEUWE MITSUI
(ind. BTW, exd. rijklaarkosten en ML beh.)
Overtuig u bij:
Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck
Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753
of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404
elementen. De Lancer maakt
een verzorgde indruk, maar is
wat betreft uitstraling
bijzonder saai, maar dc
kunnen we Mitsubishi
kwalijk nemen. Immers
markt vraagt om dit soort
auto's.
Vanwege een moordende
concurrentie zijn de tarieven
voor autorijlessen in ons land
structureel te laag.
Gemiddeld kost een les van
een uur f.52,-. Een uur
kwalitatief goede auto-rijles
zou echter zo'n f .64,= moeten
kosten. De praktijk is dat een
instructeur vaak veel meer
verschillende delen wordt
polyurethaan hardschuim
(licht en stabiel) en
polyurethaan rim (flexibel).
Beide materialen zijn
recyclebaar en kunnen
gemakkelijk in een gewenst
kleur worden gespoten. De
meeste delen worden op de
carrosserie geplakt en
worden zo naadloos
verbonden. Er hoeft nergei
in de carrosserie te worder
geboord, zodat uiteraard de
carrosserie-garantie van zes
jaar van kracht blijft.
Saai
Half 1992 kwam Mitsubishi
met de nieuwe Lancer Wagon.
Uiteraard kennen de sedan en
stationcar dezelfde basis,
maar voor Nederland werd de
Lancer sedan bijna twee jaar
achter de hand gehouden. Dit
laat zich verklaren door de
quotering die tussen de EG en
Japan is afgesproken. Binnen
de aantallen die maximaal
verkocht mogen werden, gaf
de Nederlandse importeur
aan de stationwagon de
voorkeur.
Twee airbags
Voor is gekozen voor een
McPherson ophanging en een
stabilisatorstang. Achter zien
we het multilink principe met
schroefveren en uiteraard ook
een stabilisatorstang. Het
,onng en
-:-j aantal
lUorvarianten
sft veiligheid
ireven met
zodat voor f .64.990,= een dijk
van een machine wordt
aangeschaft. Ford Nederland
verwacht dit jaar 450 Probe te
kunnen afzetten. Gezien de
geweldige kwaliteiten van
deze auto moet dit aantal
hoger kunnen worden.
zeer complete
standaarduitrustinc
slechts een gering a
opties. Beide motor,
staan wat betref
Judig met hoge snelheid hoog aangeschr
ocht worden ingestuurd natuurlijk
verstevigingsbalken in de
portieren, twee airbags en
ABS. Verder krijgt iedere
Probe af-fabriek
stuurbekrachtiging,
elektrisch verwarmde en
verstelbare buitenspiegels,
meegespoten beschermstrips,
wisser op de achterruit, getint
glas, hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel met
elektrisch verstelbare
lendensteunen, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten en met
leer bekleed stuur en
versnellingspook.
Overkapping
Verder heeft de Probe een
automatisch in werking
tredende startonderbreking.
Met een afstandbediening
kan de motor weer voor
gebruik worden vrijgegeven.
mogelijkheid om
breedstralers te monteren,
terwijl in de dakspoiler ruimte
voor een derde remlicht is
gereserveerd. Doordat de
spoiler niet over de volle
breedte tegen de dakrand
aansluit, wordt door de
verkregen luchtstroom de
achterruit schoon gehouden.
De complete set is door de
Nederlandse importeur
samen met Progress Europe
ontwikkeld en zal in heel
Europa via de Daihatsu-
organisatie worden
aangeboden. Voor de
Prijzen
Wat betreft de verkoopprijzen
loopt de Lancer redelijk in de
pas met de concurrentie. De
1-6 GLi kost f.33.995,=. Voor
i standaard gekoppeld stuurbekrachtiging moet
n handgeschakelde 1 000-= worden bijbetaald,
die zich zeer licht laat terwijl een automaat een
extra uitgave van f.2.900,=
vergt. De 1.6 GLXi start bij
f.36.295,= en voor dat bedrag
kan al bij menig merk een
auto uit een hogere klasse
worden gekozen. De 1.8 GTi
prijst zich al helemaal uit de
markt voor f.46.195,=. Deze
auto kan voor f.2.200,= worden
voorzien van ABS. Het
dieselprogramma is wellicht
wat prijs betreft het meest
interessant. De 2.0 EL start bij
f.36.995,= maar heeft een zeer
kale uitrusting. De 2.0 GL
Diesel moet f.38.995,=
opbrengen.
De Mitsubishi Lancer is een
niet bijster originele
compacte sedan met een
redelijke standaarduitvoering
voor niet bepaald
opzienbarende prijzen. De
auto heeft echter uitstekende
motoren en scoort op de lange
duur goed wat betreft
levensduur, degelijkheid en
lage onderhoudskosten.
Diahatsu Holland brengt via
haar dealers vanaf begin
maart een zogenaar.
stylingset voor de ni
Charade. De side-sk:
achterbumper-spoik
voorbumperspoiler en een
dakspoiler worden voor
f.3.145,= geleverd. In dit
bedrag zijn ook de kosten
montage en spuiten in de
kleuren rood, zwart-metallic
of wit begrepen. Alle andere
kleuren vragen een kleine
meerprijs. Verder biedt de
nieuwe voorbumper met
geïntegreerde spoiler de
De Probe 24V heeft dezelfde
uitrusting en kan tegen
meerprijs met lederen
bekleding worden geleverd.
Beide modellen kunnen ook
worden besteld met
airconditioning en een
elektrisch bediend schuif.
Wie dit soort zaken af-fat
wil hebben riskeert een «j
levertijd van enkele
maanden.
Voor het interieur gaat
eigenlijk hetzelfde op als
de buitenkant, motor en
wegligging. Het ziet er eerder
Japans dan Amerikaans uit.
Een veelheid aan klokken zijn
onder een halfronde
overkapping aangebracht.
Het vierspakig stuurwiel ligt
lekker in de hand. De
middenconsole biedt naast
twee uitstroomopeningen van
de verwarming een veelheid
aan bedieningsknoppen. De
stoelen zijn voorzien van
aangebouwde hoofdsteunen
en bieden een uitstekende
ondersteunen van lenden en
bovenbenen. Het geheel ziet
er zeer verzorgd uit. Gelukkig
is in het interieur geen
gebruik gemaakt van
goedkoop ogend plastic, wat
we in zoveel andere
Amerikaanse produkten nog
steeds tegenkomen. Voor een
coupé-model beschikt de
Probe zelfs over een heel
behoorlijke bagageruimte
met 360 liter inhoud. Door het
neerklappen van de
achterbank (in twee delen)
kan dit maar liefst tot 1000
liter worden uitgebreid.
De Ford Probe is leverbaar in
drie standaard lakkleuren
(rood, wit en zwart) en zes
metaallokken. Ford
Nederland zet de Probe neer
tegen zeer scherpe bedragen.
De 2 liter 16-klepper kost
De Lancer sedan is 4,275
meter lang en concurreert
daarom met auto's als de
Opel Astra Sedan, Rent
sedan, VW Vento en Ma
323 sedan, allemaal au
gelijk met een drie- of
vijfdeurs hatchback werden
ontwikkeld. De Lancer is een
keurig gelijnde auto met een
relatief lage motorkap en
achtersteven en juist een
hoog dak. De bumpers worden
in de carrosseriekleur
gespoten (m.u.v. EL Diesel),
zodat ook het basismodel er
compleet uitziet. De
achterlichtunits lopen
hoekje in de achtersche
verder. De auto heeft vc
beschermstrips op de flank-
twee van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
getint glas, meegespoten
grille en zwarte
portiergrepen. Alleen de
uitvoering van de EL Diesel
mist enkele van deze
binnenkort worden
opgetrokken naar een
gemiddelde van f .58,=Er
wordt overigens verwacht
dat de lesgelden voor het
einde van het jaar nog eens
verder omhoog zullen gaan.
Goede rijscholen investeren
in nieuwe lesmethodieken en
goed materiaal. De
Technisch zijn de Colt en
Lancer al vele jaren aan
elkaar gekoppeld. Toch wil de
verkooporganisatie van
Mitsubishi beide auto's
afzonderlijk behandelen. De
Colt is vooral bedoeld voor de
particuliere automobilist,
terwijl met de Lancer toch ook
het zakelijke segment moet
worden bediend.
1
VOOR ORIGINEEL ONDERHOUD "Era?*
Uitrusting
De Lancer heeft een redelijke
bagage-inhoud van 375 liter.
Met uitzondering van de EL
Diesel kan bij alle versies de
achterbank in twee delen
worden neergeklapt. De GL-
uitvoering die als 1.6 en diesel
wordt geleverd heeft verder
bergvakken in de
voorportieren, een beklede
bagageruimte, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
een digitaal klokje,
verstelbare stuurkolom, een
middenconsole en
radiovoorbereiding met
antenne en speakers. Het
interieur is opvallend of juist
onopvallend grijs ingericht,
maar dat zagen we ook al bij
de Colt en Lancer Wagon. Het
dashboard is aardig
vormgegeven met een
instrumentarium waarvan de
verschillende klokken als het
waren in elkaar geschoven
zijn. De stoelen zijn zeker niet
overdreven groot, maar
bieden een goede zit, mede
dankzij de prima
verstelbaarheid. De auto is
behoorlijk stil, maar
afrolgeluiden van de banden
op een grof wegdek zijn zeer
nadrukkelijk hoorbaar.
De Lancer met 1.6 liter motor
is ook verkrijgbaar als GLXi
na01 met meegespoten en
Pelektrisch bediende
buitenspiegels, elektrische
raambediening, variabele
interval op de ruitewissers, 4-
spaaks stuurwiel, een
toerenteller en andere
bekleding. De 1.8 GTi heeft
een iets sportievere uitrusting
met onder meer bredere
banden, geïntegreerde
spoiler aan de voorzijde,
dubbele verchroomde
uitlaatpijp, lichtmetalen
velgen, mistlampen in de
voorbumper, straffere
afvering, remschrijven voor
en achter, stuurbekrachtiging
en sportieve bekleding.
haalt een top van 190 km/u en
heeft slechts 9,8 seconden
nodig om de 100 km/u te
bereiken en dat zijn prima
cijfers. Dezelfde auto is ook
als automaat leverbaar en
haalt dan 180 km/u en
accelereert in 11,8 seconden
naar 100 km/u. De moderne
viertraps automaat kent
bovendien een power- en
economy-stand.
Mitsubishi levert de Lancer
ook als GTi met een 1.8 liter
16-klepper met twee
bovenliggende nokkenassen.
Hierdoor wordt een maximaal
vermogen bereikt van 140 p
bij 6500 tr/min en een koppe
van 167 Nm bij 5500 tr/min.
Deze krachtbron draait het
liefst nog meer toeren dan de
1.6 en komt dan tot een top
van 210 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 8
seconden. Forse aantallen
zullen er echter van de Lancer
1.8 GTi niet worden verkocht.
Aantrekkelijk voor de
zakelijke markt is de 2 liter
diesel. Deze motor levert
zonder hulp van een turbo 68
pk bij 4500 tr/min en een
koppel van 123 Nm bij 3000
tr/min. Deze krachtbron is de
rust zelve, maar heeft
uiteraard een bescheiden
prestatieniveau. Zo kan een
topsnelheid van 160 km/u
worden behaald en duurt het
sprintje van 0 tot 100 16,2
seconden. Alle motoren
worden standaard geko]
aan een 1
vijf bak die? nvin
bedienen.
secondei
/u. Eigenlijk
v wAvxuet de 2 liter al aan hoge
-s-i. Toch is de 2.5 liter V6
A,i-n.iepper echt het neusje van
de zalm. De auto levert een
vermogen van 162 pk bij 5500
tr/min en een maximaal
koppel van 212 Nm bij 4800
tr/min. Natuurlijk presteert de
V6 nog beter dan de 2 liter met
een top van 220 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 8,5
seconden. Toch moet het grote
verschil worden gezocht in de
extra souplesse en het
machtige geluid wat vanuit
het vooronder gefilterd het
interieur binnendringt. Beide
3’135’’ motoren drijven via een
41 956- handgeschakelde vijfbak de
37*195^- voorwielen aan.
De 1220 kg wegende Probe 16V geheel zorgt voor een
haalt een topsnelheid van 204 comfortabel/sportieve
JN395,. km/U®n?ir^in/10^ seconden afstemming. De Probe zit als
L995^ van 0tot 100 km/u. Eigenlijk met zuignappen aan de weg
voldoet de 2 liter al aan hoge vast, kan kinderlijk
1 400 eisen- Toch is de 2.5 liter V6 eenvovJ'~“-1,--j-”-=J
24-klepper echt het neusje van een bocht worden ingestui
en weet toch uitstekend
wegoneffenheden glad te
strijken. De wegligging van
deze Ford is subliem en doet
helemaal vergeten dat de
auto uit de Verenigde Staten
komt. Waarom heeft Ford
zolang gewacht alvorens deze
auto naar Europa te brengen?
Overigens heeft de Probe in
Amerika de naam een
vrouwen-auto te zijn.
Vreemgenoeg wordt dit nog
steeds als een negatieve
aanduiding gezien, maar we
mogen de vrouwelijke Probe-
berijders toch wel benijden.
De Probe is absoluut een grote
aanwinst op de Europese
markt en verslaat op vele
punten de directe
concurrentie.
Om de levertijden van de
Probe binnen de perken te
houden is gekozen voor een
Op ieder moment van de dag kunt u terecht
I bij Kluitmans Snel Service. In de kortst
k mogelijke tijd kunt u daar dus alle kleine
onderhouds- en reparatiewerkzaamheden
laten uitvoeren. Een leuke bijkomstigheid is
dat u ondertussen kennis kunt maken met
DE NIEUWE MITSUBISHI LANCER.
werkuren per dag draait en
per uur met minder
inkomsten genoegen neemt.
Mede door de resultaten van
een steekproef gehouden
door de Bovag zullen de
tarieven worden bijgesteld.
Dit gebeurt volgens het
lesprijs-calculatiemodel. De
meeste tarieven zullen
concurn
rijschole
op kwaliteit uitgevc
omdat een leerling i
eenmaal minder
kwaliteitslessen nodig heeft
om het rijbewijs te halen.
Hierdoor vallen de totale
kosten van een rijopleiding
uiteindelijk lager uit.
f.56.990,=. Dat lijkt wellicht
meer dan een zojuist geïntro
duceerde Japanse concurrent,
maar deze kan bij lange
niet tippen aan de uitru
van de Probe. De meerprijs
van de heerlijke zespitter
blijft ook binnen de perken.
avert
1 pk bij
pel vai
Voor
HL'ZH-16
2707UMC7B.