MITSUBISHI LANCER FORD PROBE Maak eens een pitstop. E I i ice Aangeklede Daihatsu Charade E Doorsnee sedan KlE-SJJOflfl&r omhoog 7-577 oor al ades JNbv .;s: A SIONS Rijles tarieven killings vijk is hét shades originele srdelen nauto PAS PUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - TILBURG^ tel. 013-634355 sxif 17.995,- nznA Cl 1994 pagina 6 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 24 februari 1994 pagina 7 uwmet. uwmet. 08-90 irtmei. ivoor iooï 85 voor XX. 2.200,- 7 kl. rood I c Z SNEL SERI//CE, Vervolg van pagina 1 AUTO |PAS| iault 19 4azda ruto's die enmet. smet. smet. IRENBEEK 1944 341659 342204 11'92 10'87 01'87 01 -'88 g NISSAN icer liter irrentie tussen len wordt steeds meer rechten, jnu sns an uwmet. jsmet. )d jsmet. >d lenmet. jsmet. jsmet. linmet. jsmet. merken IRUIKT EBEWIJS NA riONALI AUTO nog. g zullen c len inves 1991 1991 1991 1990 1990 1990 1990 1989 1989 1988 1988 1987 1987 198Ó 1986 1985 1985 1985 1985 1984 1984 lat iniet rsde LM JPKRACHTVERBETERING: san Mlcra Beat f 23.39! voor */21.l“ imde body nieuwe skirts, Ier, je na trusting “•■"rijs en omstreken rn9S4.761,- Airco verk voordeel jenmet. luwmet. idmet. MAX. PRIJSCOMPENSATIE: Nissan Sunny 141 16VX1van Nu voor rifdak. -fabriek an forse Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, Tel.: 013-683911 FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of 1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel baar stuur en nog veel meer. Made in Europe 06'93 01'93 01'93 01-'93 l om het lermen rerder flanken. ;n pitstop maakt bij onze het toch meer dan de moeite o te maken bij onze JBISHI LANCER. Landen - Met de Lancer kwam Mitsubishi in 1975 vers op de Nederlandse markt. De middenklasse sedan behoorde vanaf dat moment tot de vaste bezetting in het Mitsubishi-programma. Daar kwam in 1992 verandering in, toen de Lancer in nieuwe gedaante alleen als stationwagon leverbaar werd. Bijna 2 jaar later gaat de sedan nu in première. |T\Automobielbedrijf IV Kluitmans b.K TILBURG (Ind. Loven), Kapt. Hatterasstraat 11, 013-443330 HAAREN, Haarendijk 6a, 04117-2360 RNEMINGSKUMAAT: Nissan Primera 1.6ILX16V Airconditioning Uw koopkracht verbetering: Motoren Het Lancer-programma kent drie motoren. De 1.6 liter 16- klepper met multipoint brandstofinspuiting levert een vermogen van 113 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 137 Nm bij 5000 tr/min. vlotte prestaties moet deze 4- pitter nadrukkelijk op toeren worden gehouden, maar dan stelt hij zeker niet teleur. De 990 kg wegende Lancer 1.6 W DE NIEUWE NORM IN ^BETAALBAAR AUTORIJDEN I P.S. Als u geen snelservice is hc waard een pitstop NIEUWE MITSUI (ind. BTW, exd. rijklaarkosten en ML beh.) Overtuig u bij: Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753 of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404 elementen. De Lancer maakt een verzorgde indruk, maar is wat betreft uitstraling bijzonder saai, maar dc kunnen we Mitsubishi kwalijk nemen. Immers markt vraagt om dit soort auto's. Vanwege een moordende concurrentie zijn de tarieven voor autorijlessen in ons land structureel te laag. Gemiddeld kost een les van een uur f.52,-. Een uur kwalitatief goede auto-rijles zou echter zo'n f .64,= moeten kosten. De praktijk is dat een instructeur vaak veel meer verschillende delen wordt polyurethaan hardschuim (licht en stabiel) en polyurethaan rim (flexibel). Beide materialen zijn recyclebaar en kunnen gemakkelijk in een gewenst kleur worden gespoten. De meeste delen worden op de carrosserie geplakt en worden zo naadloos verbonden. Er hoeft nergei in de carrosserie te worder geboord, zodat uiteraard de carrosserie-garantie van zes jaar van kracht blijft. Saai Half 1992 kwam Mitsubishi met de nieuwe Lancer Wagon. Uiteraard kennen de sedan en stationcar dezelfde basis, maar voor Nederland werd de Lancer sedan bijna twee jaar achter de hand gehouden. Dit laat zich verklaren door de quotering die tussen de EG en Japan is afgesproken. Binnen de aantallen die maximaal verkocht mogen werden, gaf de Nederlandse importeur aan de stationwagon de voorkeur. Twee airbags Voor is gekozen voor een McPherson ophanging en een stabilisatorstang. Achter zien we het multilink principe met schroefveren en uiteraard ook een stabilisatorstang. Het ,onng en -:-j aantal lUorvarianten sft veiligheid ireven met zodat voor f .64.990,= een dijk van een machine wordt aangeschaft. Ford Nederland verwacht dit jaar 450 Probe te kunnen afzetten. Gezien de geweldige kwaliteiten van deze auto moet dit aantal hoger kunnen worden. zeer complete standaarduitrustinc slechts een gering a opties. Beide motor, staan wat betref Judig met hoge snelheid hoog aangeschr ocht worden ingestuurd natuurlijk verstevigingsbalken in de portieren, twee airbags en ABS. Verder krijgt iedere Probe af-fabriek stuurbekrachtiging, elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels, meegespoten beschermstrips, wisser op de achterruit, getint glas, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteunen, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten en met leer bekleed stuur en versnellingspook. Overkapping Verder heeft de Probe een automatisch in werking tredende startonderbreking. Met een afstandbediening kan de motor weer voor gebruik worden vrijgegeven. mogelijkheid om breedstralers te monteren, terwijl in de dakspoiler ruimte voor een derde remlicht is gereserveerd. Doordat de spoiler niet over de volle breedte tegen de dakrand aansluit, wordt door de verkregen luchtstroom de achterruit schoon gehouden. De complete set is door de Nederlandse importeur samen met Progress Europe ontwikkeld en zal in heel Europa via de Daihatsu- organisatie worden aangeboden. Voor de Prijzen Wat betreft de verkoopprijzen loopt de Lancer redelijk in de pas met de concurrentie. De 1-6 GLi kost f.33.995,=. Voor i standaard gekoppeld stuurbekrachtiging moet n handgeschakelde 1 000-= worden bijbetaald, die zich zeer licht laat terwijl een automaat een extra uitgave van f.2.900,= vergt. De 1.6 GLXi start bij f.36.295,= en voor dat bedrag kan al bij menig merk een auto uit een hogere klasse worden gekozen. De 1.8 GTi prijst zich al helemaal uit de markt voor f.46.195,=. Deze auto kan voor f.2.200,= worden voorzien van ABS. Het dieselprogramma is wellicht wat prijs betreft het meest interessant. De 2.0 EL start bij f.36.995,= maar heeft een zeer kale uitrusting. De 2.0 GL Diesel moet f.38.995,= opbrengen. De Mitsubishi Lancer is een niet bijster originele compacte sedan met een redelijke standaarduitvoering voor niet bepaald opzienbarende prijzen. De auto heeft echter uitstekende motoren en scoort op de lange duur goed wat betreft levensduur, degelijkheid en lage onderhoudskosten. Diahatsu Holland brengt via haar dealers vanaf begin maart een zogenaar. stylingset voor de ni Charade. De side-sk: achterbumper-spoik voorbumperspoiler en een dakspoiler worden voor f.3.145,= geleverd. In dit bedrag zijn ook de kosten montage en spuiten in de kleuren rood, zwart-metallic of wit begrepen. Alle andere kleuren vragen een kleine meerprijs. Verder biedt de nieuwe voorbumper met geïntegreerde spoiler de De Probe 24V heeft dezelfde uitrusting en kan tegen meerprijs met lederen bekleding worden geleverd. Beide modellen kunnen ook worden besteld met airconditioning en een elektrisch bediend schuif. Wie dit soort zaken af-fat wil hebben riskeert een «j levertijd van enkele maanden. Voor het interieur gaat eigenlijk hetzelfde op als de buitenkant, motor en wegligging. Het ziet er eerder Japans dan Amerikaans uit. Een veelheid aan klokken zijn onder een halfronde overkapping aangebracht. Het vierspakig stuurwiel ligt lekker in de hand. De middenconsole biedt naast twee uitstroomopeningen van de verwarming een veelheid aan bedieningsknoppen. De stoelen zijn voorzien van aangebouwde hoofdsteunen en bieden een uitstekende ondersteunen van lenden en bovenbenen. Het geheel ziet er zeer verzorgd uit. Gelukkig is in het interieur geen gebruik gemaakt van goedkoop ogend plastic, wat we in zoveel andere Amerikaanse produkten nog steeds tegenkomen. Voor een coupé-model beschikt de Probe zelfs over een heel behoorlijke bagageruimte met 360 liter inhoud. Door het neerklappen van de achterbank (in twee delen) kan dit maar liefst tot 1000 liter worden uitgebreid. De Ford Probe is leverbaar in drie standaard lakkleuren (rood, wit en zwart) en zes metaallokken. Ford Nederland zet de Probe neer tegen zeer scherpe bedragen. De 2 liter 16-klepper kost De Lancer sedan is 4,275 meter lang en concurreert daarom met auto's als de Opel Astra Sedan, Rent sedan, VW Vento en Ma 323 sedan, allemaal au gelijk met een drie- of vijfdeurs hatchback werden ontwikkeld. De Lancer is een keurig gelijnde auto met een relatief lage motorkap en achtersteven en juist een hoog dak. De bumpers worden in de carrosseriekleur gespoten (m.u.v. EL Diesel), zodat ook het basismodel er compleet uitziet. De achterlichtunits lopen hoekje in de achtersche verder. De auto heeft vc beschermstrips op de flank- twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels, getint glas, meegespoten grille en zwarte portiergrepen. Alleen de uitvoering van de EL Diesel mist enkele van deze binnenkort worden opgetrokken naar een gemiddelde van f .58,=Er wordt overigens verwacht dat de lesgelden voor het einde van het jaar nog eens verder omhoog zullen gaan. Goede rijscholen investeren in nieuwe lesmethodieken en goed materiaal. De Technisch zijn de Colt en Lancer al vele jaren aan elkaar gekoppeld. Toch wil de verkooporganisatie van Mitsubishi beide auto's afzonderlijk behandelen. De Colt is vooral bedoeld voor de particuliere automobilist, terwijl met de Lancer toch ook het zakelijke segment moet worden bediend. 1 VOOR ORIGINEEL ONDERHOUD "Era?* Uitrusting De Lancer heeft een redelijke bagage-inhoud van 375 liter. Met uitzondering van de EL Diesel kan bij alle versies de achterbank in twee delen worden neergeklapt. De GL- uitvoering die als 1.6 en diesel wordt geleverd heeft verder bergvakken in de voorportieren, een beklede bagageruimte, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een digitaal klokje, verstelbare stuurkolom, een middenconsole en radiovoorbereiding met antenne en speakers. Het interieur is opvallend of juist onopvallend grijs ingericht, maar dat zagen we ook al bij de Colt en Lancer Wagon. Het dashboard is aardig vormgegeven met een instrumentarium waarvan de verschillende klokken als het waren in elkaar geschoven zijn. De stoelen zijn zeker niet overdreven groot, maar bieden een goede zit, mede dankzij de prima verstelbaarheid. De auto is behoorlijk stil, maar afrolgeluiden van de banden op een grof wegdek zijn zeer nadrukkelijk hoorbaar. De Lancer met 1.6 liter motor is ook verkrijgbaar als GLXi na01 met meegespoten en Pelektrisch bediende buitenspiegels, elektrische raambediening, variabele interval op de ruitewissers, 4- spaaks stuurwiel, een toerenteller en andere bekleding. De 1.8 GTi heeft een iets sportievere uitrusting met onder meer bredere banden, geïntegreerde spoiler aan de voorzijde, dubbele verchroomde uitlaatpijp, lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbumper, straffere afvering, remschrijven voor en achter, stuurbekrachtiging en sportieve bekleding. haalt een top van 190 km/u en heeft slechts 9,8 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken en dat zijn prima cijfers. Dezelfde auto is ook als automaat leverbaar en haalt dan 180 km/u en accelereert in 11,8 seconden naar 100 km/u. De moderne viertraps automaat kent bovendien een power- en economy-stand. Mitsubishi levert de Lancer ook als GTi met een 1.8 liter 16-klepper met twee bovenliggende nokkenassen. Hierdoor wordt een maximaal vermogen bereikt van 140 p bij 6500 tr/min en een koppe van 167 Nm bij 5500 tr/min. Deze krachtbron draait het liefst nog meer toeren dan de 1.6 en komt dan tot een top van 210 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8 seconden. Forse aantallen zullen er echter van de Lancer 1.8 GTi niet worden verkocht. Aantrekkelijk voor de zakelijke markt is de 2 liter diesel. Deze motor levert zonder hulp van een turbo 68 pk bij 4500 tr/min en een koppel van 123 Nm bij 3000 tr/min. Deze krachtbron is de rust zelve, maar heeft uiteraard een bescheiden prestatieniveau. Zo kan een topsnelheid van 160 km/u worden behaald en duurt het sprintje van 0 tot 100 16,2 seconden. Alle motoren worden standaard geko] aan een 1 vijf bak die? nvin bedienen. secondei /u. Eigenlijk v wAvxuet de 2 liter al aan hoge -s-i. Toch is de 2.5 liter V6 A,i-n.iepper echt het neusje van de zalm. De auto levert een vermogen van 162 pk bij 5500 tr/min en een maximaal koppel van 212 Nm bij 4800 tr/min. Natuurlijk presteert de V6 nog beter dan de 2 liter met een top van 220 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,5 seconden. Toch moet het grote verschil worden gezocht in de extra souplesse en het machtige geluid wat vanuit het vooronder gefilterd het interieur binnendringt. Beide 3’135’’ motoren drijven via een 41 956- handgeschakelde vijfbak de 37*195^- voorwielen aan. De 1220 kg wegende Probe 16V geheel zorgt voor een haalt een topsnelheid van 204 comfortabel/sportieve JN395,. km/U®n?ir^in/10^ seconden afstemming. De Probe zit als L995^ van 0tot 100 km/u. Eigenlijk met zuignappen aan de weg voldoet de 2 liter al aan hoge vast, kan kinderlijk 1 400 eisen- Toch is de 2.5 liter V6 eenvovJ'~“-1,--j-”-=J 24-klepper echt het neusje van een bocht worden ingestui en weet toch uitstekend wegoneffenheden glad te strijken. De wegligging van deze Ford is subliem en doet helemaal vergeten dat de auto uit de Verenigde Staten komt. Waarom heeft Ford zolang gewacht alvorens deze auto naar Europa te brengen? Overigens heeft de Probe in Amerika de naam een vrouwen-auto te zijn. Vreemgenoeg wordt dit nog steeds als een negatieve aanduiding gezien, maar we mogen de vrouwelijke Probe- berijders toch wel benijden. De Probe is absoluut een grote aanwinst op de Europese markt en verslaat op vele punten de directe concurrentie. Om de levertijden van de Probe binnen de perken te houden is gekozen voor een Op ieder moment van de dag kunt u terecht I bij Kluitmans Snel Service. In de kortst k mogelijke tijd kunt u daar dus alle kleine onderhouds- en reparatiewerkzaamheden laten uitvoeren. Een leuke bijkomstigheid is dat u ondertussen kennis kunt maken met DE NIEUWE MITSUBISHI LANCER. werkuren per dag draait en per uur met minder inkomsten genoegen neemt. Mede door de resultaten van een steekproef gehouden door de Bovag zullen de tarieven worden bijgesteld. Dit gebeurt volgens het lesprijs-calculatiemodel. De meeste tarieven zullen concurn rijschole op kwaliteit uitgevc omdat een leerling i eenmaal minder kwaliteitslessen nodig heeft om het rijbewijs te halen. Hierdoor vallen de totale kosten van een rijopleiding uiteindelijk lager uit. f.56.990,=. Dat lijkt wellicht meer dan een zojuist geïntro duceerde Japanse concurrent, maar deze kan bij lange niet tippen aan de uitru van de Probe. De meerprijs van de heerlijke zespitter blijft ook binnen de perken. avert 1 pk bij pel vai Voor HL'ZH-16 2707UMC7B.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 29