PEUGEOT 106 RALLYE A'S K In de voetsporen van... bv SficÈ Bink op tweede plaats in The Great Race RIEN MEESTERS 25 JAAR BIJ VAN DER BOOM INK AUTOTEST A PUTOCENTRUM COL LP RIS TILBURG Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 "Zonder team ben ik nergens ra DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 24 februari 1994 - pagina 3 994 pagina 21 iO in el o. >r ie et m u s 106 de II had DIVERSE DEMO MODELLEN TEGEN INTERESSANTE KORTINGEN: Hyundai Lantra GL sportiva 1992 Hyundai Sonata GL 1990 Hyundai Scoupé GTI 1990 studie in Ac Hyundai Scoupé GSI 1990/91 Hyundai Excel GLS 1991 Hyundai Excel GL 1990 Hyundai Pony div. uitv. v.a. 1988 Renault Espace TD 1989 zijn >orta Renault l9GTR4deurs 1990 Renault 5 Campus 1990 Volvo 340 DL 1989 Seat Marbella special 1992 Alfa R. 33 1989 Mitsubishi Colt 1.3 GLSupertop 1991 Peugeot 205 Accent schuifdak 1990 kers, eel Toyota Carolla 1.3 DX 1989 ede Opel Kadett l.6i Sedan 1990 Tevens groot assortiment gebruikte bedrijfswagens Je voelt je lekkerder in een Peugeot 321405 Prijs Var eisen ^en garantie ntie >00 km. sgbaar rweg HYUnDFII AUTO KENNIS Tilburg, Leharstraat 82, tel. 0I3 -554784 22.500, - 8.750, - 17.500, - 19.500, - 7.000,- 5.750, - 13.000,- 8.750, - 20.750, - 19.750, - 16.500, - 17.500, - 8.750,- F Tilburg uitgesi een sic opgesl man he getekend en 1 zijn leven Rei rest van sreden". i bij 5400 tr/min igte 3,564 37 meter a en het i. De L.d aan, wordt iet waarbij wit manier toog tzijn de rrmee neemt slatief tie in. Het 106- egint met de l.Oi Ace. De r 1.4i motor is iviteit rt gericht »nt i, toen j's ging i de eerste "aarde i was. twoord it het De autobranche is de afgelopen vijfentwintig jaar flink veranderd. Tot die conclusie komen we na een gesprek met Rien Meesters, verkoopleider van Renault-dealer Van der Boom. Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 106 Rallye Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1294 cc Boring x slag: 75 x 73,2 mm Vermogen: 100 pk bij 7200 tr/min Koppel: 108 Nm F” Afmetingen: lengte meter, breedte 1,607 Gewicht: 810 kg Prestaties: topsnelheid 190 acceleratie 0-100 in 10,3 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,2 liter/100 km bij 120 km/u 7,7 liter/100 km stadsverkeer 9,5 liter/100 km Prijs: f.26.990,= Wie een willekeurige medewerker van Van der Boom aanspreekt over de jubilaris, merkt dat Rien Meesters niet alleen een harde werker is, maar ook van gezelligheid houdt. Hij gaat graag uit, en is verder actief als het gaat om ontspanning binnen het bedrijf. Hij was de grote promotor achter de personeelsvereniging, organiseerde orientatieritten en Sinterklaas-bijeenkomsten. Ook werden in het verleden bekleding en een gamma van niet meer dan drie kleuren". Ook heb ik als verkoper midden jaren zeventig een tijdje alleen gezeten. Op dat moment kwam een bepaalde klant veelvuldig de showroom binnen, vroeg me iedere keer honderd uit over het zelfde type Renault. De betreffende auto werd ook van alle kanten opgemeten, maar tot een werkelijke aanschaf kwam het maar niet. Tijdens zijn zoveelste bezoek heb ik het koopcontract helemaal uitgeschreven en de klant met igaar en kop koffie sloten in mijn kantoor. De heeft uiteindelijk end en heeft de re snault gere alle medewerkers van Bink waren uitgenodigd. Bink: "We hebben als bedrijf in het verleden al vele prijzen in ontvangst mogen nemen. Zenuwachtig Allereerst de motor. Ook de 106 Rallye bedient zich van 1294 cc TU-motor. Echter de carburateurs zijn hier vervangen door Magneti Marelli injectiesysteem. Hierdoor kan bij 7200 tr/min het maximale vermogen van 100 pk worden behaald en dat is bijzonder veel voor deze Slechts 810 kg wegende compacte auto. Het maximale koppel bedraagt 108 Nm en laat bij 5400 tr/min volledig van zich profiteren. Deze cijfers geven zeer duidelijk het karakter van de motor en De Peugeot 106 Rallye is een leuke auto voor de jonge en sportieve automobilist. Met deze auto herleven weer even de roemruchte tijden van de autosport in de tweede helft van de jaren zestig. De auto is Spartaans, maar op een leuke manier. De prestaties zijn uitstekend bij een zeer aanvaardbaar verbruik. Toen hij als 28-jarige op 1 aart 1969 als verkoper bij in der Boom in dienst trad, werden auto's vooral nog aan huis verkocht. De klant kwam niet in de showroom kijken, nee, de verkoper legde juist veel huisbezoeken af. Meesters: "In die jaren werkten we van negen uur 's morgens tot negen uur 's avonds. Zaterdag vormde daarop geen uitzondering, terwijl ook op de zondagen nog klanten werden bezocht. Het afleveren van de auto gebeurde ook aan huis en was destijds vrijwel altijd de aanleiding voor een feestje". Niet zelden werden als prijs reizen ter beschikking gesteld. The Great Race echter tot doel eens alle medewerkers van de betreffende Rover-dealers in het zonnetje te zetten". Alle deelnemende dealers werden op alle denkbare terreinen beoordeeld, zodat de winnaars goed scoren zowel in de verkoop van alle Rover- modellen als op het terrein van promotie en service- activiteiten. Vuurrood Specifiek voor de Rallye is de vuurrode vloerbedekking. Deze constrasteert goed bij de verder overwegend zwarte inrichting. Voorin zijn twee uitstekende kuipstoeltjes geplaatst, die natuurlijk lenden en bovenbenen prima ondersteunen. De gordels zowel voor- als achterin worden ook in fleurig rood uitgevoerd. Deur dicht, gordel om 01 spelen kan beginnen. D motor slaat brommend i de eerste versnelling v ingeschakeld en via he gaspedaal wordt dit raspaardje de sporen gegeven. Het voorwielaandrijvertje voel je direct helemaal aan. Bochten worden met hoge snelheid aangesneden en zeer stabiel volgt de 106 de door zijn bestuurder aangegeven koers. De bak schakelt licht en gemakkelijk, zodat onder alle omstandigheden het juiste motortoerental voor maximaal presteren kan worden opgezocht. Het enige waar de 106 Rallye niet van houdt, is het rijden in een file. Voor bij stationair toerental bij warme motor blijft het motormanagementsysteem constant het toerental afregelen. Maar verder wint de 106 Rallye al heel snel de sympathie van de jonge, sportieve automobilist. De 106 Rallye van Peugeot vraagt een relatief bescheiden budget. De auto neemt onder meer genoegen met weinig benzine. Ondanks veel sportieve capriolen wordt altijd nog een gemiddelde van ruim 1 op 13 bereikt. Keerzijde Toch hebben alle sportieve eigenschappen van de 106 Rallye een keerzijde. Doordat r constant op toeren en moet worden, is het duid zeer nadrukkelijk j. Mei Officiële Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken f.26.990,= en daar deze auto een rel eenzame positie programma bec; 1.20.715,= voorde 106 XSi met 94 pk niet alleen op sportiv maar ook op comfort en kost op dit momer, f.33.950,=. Binnenkort zal echter ook een 1.6 liter motor in de XSi zijn opwachting maken. Peugeot introduceerde geruime tijd terug de 205 in een leuke Rallye-uitvoering. Kenmerkend waren de witte kleur, Peugeot Sport striping, rode vloerbedekking in het interieur en de 1.3 liter motor met dubbele carburateur. De nieuwe 106 Rallye is een moderne vertaling van zijn voorganger. draaiknoppen bediend. De portieren zijn maar voor een deel bekleed, zodat de carrosseriekleur in het interieur duidelijk zichtbaar is. Ook een afsluitbaar dashboardkastje ontbreekt. inmiddels ook volwaardig verkoper. Edith Smits nam half 1990 de werkzaamheden van Mark over en is tevens een niet weg te denken gezicht in de showroom. Wie ook bij Van der Boom wordt aangesproken, het woord teamspirit komt al snel ter sprake. Rien Meesters werd na tien jaar verkoopleider, in hetzelfde jaar dat de huidige showroom werd geopend. Inmiddels is hij ook verantwoordelijk voor de verkopen via een viertal agenten en de twee nieuwe vestigingen in Oisterwijk en Goirle. Showroomverkoop Toch begon de showroomverkoop begin jaren zeventig op te komen. "We verkochten destijds veel Renaults 4 aan mensen die met de kinderwagen en het rijbewijs vers op zak de showroom binnentraden. Een behoorlijk aantal van deze klanten is het merk en ons bedrijf trouw gebleven en rijdt nu in een Renault 25 of Safrane". In 25 jaar tijd heeft Rien Meesters een enorme klantenkring opgebouwd, uiteraard samen met de andere verkoopmedewerkers, die voor een belangrijk deel ook al lang bij Van der Boom in dienst zijn. Zowel Jan Robben als Ton van de Broek zijn al vanaf begin 1976 de vaste Renault-gezichten. Maar ook de jonge generatie is natuurlijk binnen de verkoopafdeling vertegenwoordigd: Mark Huyben begon in 1988 als verkoopadministrateur en is ontwikkelingen of komen voor de gezelligheid gewoon een kopje koffie drinken. De fantastische teamgeest die bij Van der Boom heerst, laat zich het best met een voorbeeld illustreren. In 1989 was vanwege persoonlijke omstandigheden en om gezondheidsredenen een rampjaar. Alhoewel twee medewerkers als gevolg hiervan eigenlijk niet meer hoefden te werken, was het complete verkoopteam binnen een jaar in de oude bezetting weer helemaal actief. :ht, snel de motor ikke gehoudei motorgelu aanwezig. Menig automobilist zal de 106 Rallye rumoerig noemen, maar ook dit is zo'n eigenschap die bij een kleine doelgroep juist zeer zal aanspreken. De 106 Rally is leverbaar in Sinds de introductie van de Peugeot 106 in de tweede helft van 1991 heeft het merk het programma steeds verder uitgebreid om tot een volledige vervanging van de 205-reeks te komen. Alhoewel dit proces nog niet volledig is doorlopen, betekent ook de nieuwe 106 Rallye weer een stap in de richting van de volledige afronding van het programma. zelfs de hele auto weer. De 106 Rallye is bedoeld als een zenuwachtig, sportief karretje. Voor maximale prestaties moet ook maximaal door de bestuurder worden gepresteerd. Niets krijg je in de 106 Rallye voor niets. Wie echter de juiste schakelmomenten weet te kiezen en flink in de versnellingen doortrekt, komt tot zeer vlotte prestaties. De kleine Peugeot sprint in slechts 10,3 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u en haalt een enorme topsnelheid van 190 km/u. De handgeschakelde vijfbak vraagt geen forse spierkracl waardoor men zich zeer sr~’ schakelend door het druk verkeer kan begeven. Door de compacte afmetingen kan de 106 Rallye zigzaggend zijn weg vinden. Over het geheel genomen is de Rallye een sympathiek karretje voor de liefhebber van sportieve auto's. Natuurlijk hoort bij Anecdotes Wie met Rien over zijn begintijd praat, hoort al snel enkele anecdotes. "Ik had zeven jaar in de verkoop van speelgoed gezeten, toen ik bij Van der Boom auto's verkopen. Eén van d= klanten vroeg me waa oliepeilstok te vinden Ondanks dat ik het anb niet wist, was ik niet uit veld geslagen. Vliegensvlug wist ik de werkplaats te bereiken, zonder dat de klant maar kon vermoeden dat ik de plaats van de peilstok niet kende. Enkele minuten later wist ik ze natuurlijk de juiste plaats te wijzen". "Het was in die jaren nog mogelijk om in het vak van autoverkoper te róllen. De modellenprogramma's waren veel kleiner. In 1969 had Renault de 4,8,10 en 16. Daarbij kon worden gekozen uit kunstleer of stof als ar agressief uit. Datzelfde zien we eigenlijk ook in het interieur. Het dashboard is uit de meest eenvoudige 106 overgenomen, zodat in het midden geen uitstroomopeningen van de verwarming te vinden zijn. Ook is de auto niet voorzien van een middenconsole. Uiteraard is wel een ander instrumentarium aangebracht met een toerenteller, oliedrukmeter, snelheidsmeter, benzine- en temperatuurmeter. De verwarming en ventilatie worden met schuif- en Receptie Het moderne garagebedrijf is in 25 jaar tijd behoorlijk geëvolueerd. De efficiency is enorm toegenomen, waardoor het gevaar ontstaat dat het directe contact met de klant na de aankoop wordt verloren. Van der Boom is echter een dealerbedrijf met zoveel vertrouwde gezichten, waarvan Rien Meesters er een is, dat de persoonlijke relatie met de klant in stand wordt gehouden. Niet voor niets zijn ook vele kinderen van de toenmalige R4-kopers inmiddels ook weer klant. Wie de jubilaris persoonlijk de hand wil schudden is van harte welkom op woensdag 2 maart as. van 17.00 tot 19.00 uur in de showroom van Van der Boom aan de Goirkestraat 25 in Tilburg. klantenavonden gehouden waarop niet alleen technische onderwerpen werden behandeld, maar ook bloeschikcursussen voor de dames werden gegeven. deze prestaties een straffe afvering. De afstemming van het onderstel is ten opzichte van de bestaande uitvoeringen aangepast met onder meer dikkere stabilisatorstangen. Overhellen in bochten, wat we bij de lichtste 106- varianten nog wel zien, komt bij de Rallye absoluut niet voor. Toch blijft ook deze auto typisch Frans en is de afvering niet compromisloos sportief en hard. Prijs Verder kent de 106 Rallye een keurige aanschafprijs van Op 29 januari jl. mocht oud directeur dhr. Bink Sr. van het gelijknamige Tilburgse Rover-dealerschap een gigantische beker in ontvangst nemen behorende bij de tweede plaats in The Great Race georganiseerd door Rover Nederland. Aan deze grote wedstrijd konden alle Rover-dealers deelnemen die over 1993 minimaal 75% procent van hun doelstelling bij verkoop en service hadden geali- seerd. The Great Race had tot doel het stimuleren van het totale dealerbedrijf, zodat bij de feestelijke prijsuitreiking in de TV-studio van Joop van den Ende in Aalsmeer ook Teamgeest Rien Meesters is niet alleen gelukkig met de goede samenwerking binnen zijn verkoopteam, maar is ook uiterst tevreden over de manier van werken van importeur Renault Nederland. Natuurlijk kent Meesters de Renault organisatie van de hoed tot dè rand, maar uit de verhalen die hij hoort van collega's bij andere merken weet hij dat Renault Nederland uiterst reeële stelt aan zijn dealers. Gee wonder dat Nederland een aantal zeer oude Renault - dealers heeft waartoe Van der Boom met zijn 38-jarig dealerschap ook mag worden gerekend. Voor alles staan echter goec persoonlijke relaties met collega's, de vier agenten en zeker niet in de laatste plaats met de klant. Op zaterdag zijn er altijd wel klanten in de showroom te vinden die nog niet aan een nieuwe auto toe zijn. Ze willen echter op de hoogte blijven van nieuwe meerdere kleuren, toch het meest in het springt. De bumpers opgesierd met een rode inlegbies, terwijl op de achterklep, motorkap en flanken de rood/blauw/geel/grijze sportstriping is geplakt. Verder zijn de stalen wielen zonder doppen eveneens wit gespoten onafhankelijk van de buitenkleur. In de voorbumper zijn roostertjes opgenomen die plaats kunnen maken voor mistlampen. De 106 Rallye ziet er guitig en op een leuke rl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 25