7Z7Z
FORD
PROBE
HOOG DAK VOOR
TEMPRA S.W.
8
I
Regelrechte verrassing
DESIGN-FACELIFT
MERCEDES S-KLASSE
S
I
II
Weei grijs
Het lijkt wel een
onoplosbare zaak die door
de politie vanwege
gebrek aan bewijs wordt
afgesloten en daarna toch
weer wordt geopend.
Slechts enkele weken
geleden meldde ik nog
dat ik het onderwerp
'grijze kentekens'
voorgoed had afgesloten.
Er is de laatste jaren
echter geen onderwei
geweest waarover ik
zoveel vragen heb
gekregen: dealers die
vragen mij het aan de
consument uit te leggen,
privépersonen die willen
weten of ze verplicht zijn
hun bestelauto om te
bouwen, etc. De laatste
vraag betrof een auto die
onder de oude regeling
was geleverd, maar die nu
niet meer aan de eisen
voldeed. De persoon in
kwestie had al gebeld en
gesproken met de dealer,
de Rijksdienst voor het
wegverkeer, de douane,
de belastingdienst en alle
andere instanties die ook
maar iets met deze
materie van doen hebben.
Door de auto te voorzien
van een volledig
tussenschot kan het model
in kwestie wel weer aan
de nieuwe eisen voldoen.
Aan welke eisen moet zo'n
schot voldoen en wie
bouwt een dergelijke
voorziening in? Het grote
probleem met het grijze
kenteken is dat de
betreffende
overheidsdiensten het zelf
maar amper snappen, zo
ingewikkeld hebben de
ambtenaren de regeling
in elkaar gestoken. Maar
ook bij de wegenbelasting
is nauwelijks iets bekend.
Wie zijn auto wil gaan
ombouwen om ook in de
toekomst van de
voordelen van rijden op
grijs kenteken te blijven
genieten, doet er
verstandig aan nu al een
keuring aan te vragen.
Vanaf dat moment ligt het
initiatief bij de overheid
en de overheid weet
voorlopig echt nog niet
hoe ze het moeten gaan
aanpakken. In de
tussentijd blijft iedereen
gewoon grijs rijden, en
tegen de tijd dat een
keuringsoproep in de bus
komt, kan verdere aktie
worden ondernomen...
f
i i
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Jaargang 6
U Nummer8
Oplage: 97.140 ex.
Donderdag 24 februari 1994
Lees verder op pagina 7.
eeft het"
013-352525
013-349034
?rp
Nieuwe praatpaal
1
Een
ider
)e Polytechnische
aculteit (RTF), met
taar voltijd- en deeltijd-
>pleidingen,
Na
naakt onderdeel uit
an de Hogeschool
Vest-Brabant.
linnen de acht oplei-
lingen van de PTF is
Tony Vos
erdere differentiatie
nogelijk.
Iet onderwijs is op-
ebouwd uit modulen.
)e studenten worden
itensief begeleid.
cages in het buitenland
ijn mogelijk.
persvoorzieningen
Lees verder
Autotest
in actieve studenten-
in dit nummer
Mitsubishi Lancer
FietsRAI 94
erenigingen zijn
pag. 9
pag. 7
o.a.:
olop aanwezig.
G
Peugeot 106 Rallye
pag. 3
trkartikelen
plein 72
/hoef.
‘maakt in de
iet merk
JPEN
IE
tmelijk
roogd
■m. aan
reen
sperdifferentieel
gankelijk
ie open
en te laten,
lange
s Tempra
994 pagina 22
Cannes - De auto's die we tot nu toe bij onze
Nederlandse Ford-dealers in de showroom
tegenkwamen, werden uitsluitend gen
Europese Ford-fabrieken. Toch heeft h<
daarnaast een uitgebreide range Amerikaanse
niet wenselijk.
heeft daarom de
ig gevraagd
rog eens
ijken en hier en
dan te
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
k W&SAABS.
r VWRtfW/CE
SAAB
7UICOOS7 bv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
multipoint injectie levert bij
5500 tr/min een vermogen van
115 pk en komt bij 4500 tr/min
tot een koppel van 170 Nm. De
2 liter is stil en bijzonder
soepel. De auto is natuurlijk
tot sportieve prestaties te
kietelen, maar ook bij rustig
rijden is onder alle
omstandigheden voldoende
trekkracht aanwezig.
Qn eisen
s z uid Probe kan
je worden
1 auto staat gaat tot boven i
r de Fiestas, lichtstrook. Hie
sen. tildrempelhoog. Al bij al heeft
Nederlandse de Probe absoluut geen
Amerikaanse uitstraling,
maar oogt eerder Japans.
modellen, die via een afzonderlijk dealernet op
beperkte schaal aan de man werden gebracht.
Door de toevoeging van de Amerikaanse Probe aan
de Europese modellenlijn komt daar nu
verandering in.
ruiten lijken aan de
buitenkant als één glazen
koepel op elkaar aan te
sluiten. En profiel loopt dé lijn
van de auto van voor naar
achter iets op. De
bagageruimte is toegc
via een achterklep die
gaat tot boven de brede
lichtstrook. Hierdoor is de
e dessins
laadvolume toe tot 1,8 kubieke onderste deel oper
meter bij een laadvermogen kunnen extreem la
van 500 kilogram. Het voorwerpen in de Tempra
verhoogde dak is uit polyester worden meegenomen. Fiat
levert de Tempra Van met
twee diesel- en vier
benzinemotoren. De prijslijst
start met de 1.4i.e. L voor
f.24.605,= exclusief BTW,
terwijl voor de 1.9 S diesel
f.27.885,= afgerekend dient te
worden.
Vrijwel alle auto's die in
Amerika worden gemaakt,
zijn ook in Nederland
leverbaar. Toch wordt maar
een klein deel aan de
Europese wensen en
aangepast. De Ford P
nu aan dat rijtje
toegevoegd. De c
vanaf nu tussen i.
Escorts, Mondeo's
Scorpio's bij alle 1
Ford dealers.
De Adviesdienst Verkeer
en Vervoer van
Rijkswaterstaat, onderdeel
van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat,
heeft in nauwe
samenwerking met de
ANWB en PTT Telecom een
nieuwe praatpaal
ontworpen. Het prototype
is op 10 februari door ir.
H.M. Schroten (directoraat-
generaal Rijkswaterstaat)
overgedragen aan de
directeur van de ANWB,
mr. P.A. Nouwen.
Het model van de huidige
praatpaal is in de jaren
zestig ontwikkeld. Besloten
is een nieuw model te laten
ontwikkelen omdat een
aantal onderdelen steeds
moeilijker te verkrijgen is.
De nieuwe praatpaal kan
bovendien goedkoper
worden geproduceerd,
verbetering in de
vormgeving van de kap
rond het spreekgedeelte
geeft de gebruiker bij de
nieuwe praatpaal een
beter zicht op de
omgeving. Daarnaast
maken de nieuwe luister-
schelpen het voor mensen
van verschillende lengte
mogelijk om het gesprek
met de meldkamer beter te
volgen.
Het prototype is door PTT
Telecom ontwikkeld aan
de hand van een
studiemodel dat door een
student industriële
vormgeving van de
Technische Universiteit
Delft is gemaakt als
afstudeeropdracht. Na
acceptatie van het
prototype heeft PTT
Telecom een proef serie
van tien praatpalen
geproduceerd. De reflectie
en de kleur (blijft geel) zijn
op vier manieren
aangebracht. Deze
praatpalen worden eind
februari geplaatst langs
verschillende rijkswegen
in de Randstad. Na enkele
maanden wordt bekeken
welke reflectie en
kleurstelling het beste
voldoen. Rijkswaterstaat,
de ANWB en PTT Telecom
zullen dan besluiten op
welke termijn de huidige
3000 praatpalen zullen
worden vervangen.
Tijdens de Bedrijfsauto Rai
presenteerde Fiat Auto
Nederland een nieuwe versie
van de Tempra Station
Wagon. Door de auto nar
te voorzien van een verhc
dak, kan worden voldaan
de nieuwe grijs-kenteken-
regeling. De firma Terberg in
IJsselstein verhoogd het dak
met slechts 6,5 centimeter.
Hierdoor neemt het
gemaakt.
De zijruiten worden
geblindeerd, terwijl achter de
voorstoelen een vast
tussenschot wordt
gemonteerd. De handige
tweedelige achterklep bleef
natuurlijk behouden. Door het
Fabriek
Met de Probe heeft Ford
Nederland haar
modellenprogramma op een
zeer eenvoudige manier
kunnen uitbreiden. Immers
sinds het verdwijnen van de
aloude Capri is Ford niet
meer in het coupé-segment
vertegenwoordigd geweest.
De Probe is al enige jaren in
de Verenigde Staten
leverbaar en heeft zelfs al een
ingrijpende facelift
meegemaakt. Het is overigens
niet zo verwonderlijk dat Ford
Europa juist de Probe heeft
gekozen als aanvulling op
haar programma. Technisch
is de auto een resultaat uit
nauwe samenwerking tussen
Ford en Mazda. In de US wordt
de Probe gemaakt in dezelfde
fabriek als de Mazda 626 en
MX-6. Geen wonder dat de
volledige ophanging en de
beide motoren uit Mazda-
huize komen. Ford heeft
echter met de Probe een zeer
aantrekkelijk gelijnde
vierpersoons coupé. Met een
lengte van 4,585 meter is de
Probe niet overdreven groot.
De auto heeft een lage neus
met opklapbare koplampen.
Met de standaard mistlampen
in de voorbumper worden
lichtsignalen gegeven. De
(ASD). De S 320 heeft
vijftiengaats lichtmetalen
velgen, terwijl bij de 8 cilinc
S 400 en S 500 voortaan de
voorstoelen elektrisch
verstelbaar zijn met een
memory-stand voor de
stoelen, het stuur en de
spiegels.
Uiteraard hebben de
wijzigingen wel hun weerslag
op de prijzen. De S 280 en S 350
turbodiesel gaan f.3.500,= in
prijs omhoog en kosten
f. 153.300,=.
De rijkere uitrusting bij de S
320 kost f.4.400,= zodat deze
auto uitkomt op f. 177.050,=.
De overige modellen blijven
in prijs ongewijzigd.
brengen, zodat overigens
exact dezelfde auto toch wat
slanker overkomt. Het iets
vriendelijker resultaat is met
name te danken aan de
gewijzigde voor- en
achterbumper, andere
flankbescherming en de met
elkaar verbonden achter-
lichtunits.
Tegelijk met deze optische
wijzigingen wordt ook de
standaarduitrusting
uitgebreid. Alle types hebben
voortaan airconditioning, een
elektrisch verstelbare
stuurkolom en een
startblokkering. De 6 cilinders
krijgen verder
automatisch sj
Tijdens de komende
autotentoonstelling in
Genève presenteert Mercedes
een facelift op de huidige S-
klasse. Deze auto werd
precies drie jaar geleden op
dezelfde tentoonstelling ten
doop gehouden. Toch bleek
deze auto niet volledig aan te
slaan bij zijn doelgroep. De
huidige S-klasse van
Mercedes oogt veel de
pompeus en dat is met de
huidige stand van de
economie r
Mercedes heeft
ontwerpafdeling
het topmodel no
kritisch te bekijl
daar retouches c
Geluid
Ford levert de Probe in twee
motorvarianten, die slechts
door kleine details uiterlijk te
onderscheiden zijn. Allereerst
vermeldt het typeplaatje of
men met een 16V of 24V te
maken heeft. Verder hebben
beide versies specifieke
lichtmetalen velgen en is de
24-klepper voorzien van een
dubbele uitlaatpijp met
verchroomd eindstuk. De
beide motoren kennen we in
Europa uit de Mazda 626. De 2
liter 16-klepper met
!7O7UMC78J