7Z7Z FORD PROBE HOOG DAK VOOR TEMPRA S.W. 8 I Regelrechte verrassing DESIGN-FACELIFT MERCEDES S-KLASSE S I II Weei grijs Het lijkt wel een onoplosbare zaak die door de politie vanwege gebrek aan bewijs wordt afgesloten en daarna toch weer wordt geopend. Slechts enkele weken geleden meldde ik nog dat ik het onderwerp 'grijze kentekens' voorgoed had afgesloten. Er is de laatste jaren echter geen onderwei geweest waarover ik zoveel vragen heb gekregen: dealers die vragen mij het aan de consument uit te leggen, privépersonen die willen weten of ze verplicht zijn hun bestelauto om te bouwen, etc. De laatste vraag betrof een auto die onder de oude regeling was geleverd, maar die nu niet meer aan de eisen voldeed. De persoon in kwestie had al gebeld en gesproken met de dealer, de Rijksdienst voor het wegverkeer, de douane, de belastingdienst en alle andere instanties die ook maar iets met deze materie van doen hebben. Door de auto te voorzien van een volledig tussenschot kan het model in kwestie wel weer aan de nieuwe eisen voldoen. Aan welke eisen moet zo'n schot voldoen en wie bouwt een dergelijke voorziening in? Het grote probleem met het grijze kenteken is dat de betreffende overheidsdiensten het zelf maar amper snappen, zo ingewikkeld hebben de ambtenaren de regeling in elkaar gestoken. Maar ook bij de wegenbelasting is nauwelijks iets bekend. Wie zijn auto wil gaan ombouwen om ook in de toekomst van de voordelen van rijden op grijs kenteken te blijven genieten, doet er verstandig aan nu al een keuring aan te vragen. Vanaf dat moment ligt het initiatief bij de overheid en de overheid weet voorlopig echt nog niet hoe ze het moeten gaan aanpakken. In de tussentijd blijft iedereen gewoon grijs rijden, en tegen de tijd dat een keuringsoproep in de bus komt, kan verdere aktie worden ondernomen... f i i Bijlage van: De Tilburgse Koerier Jaargang 6 U Nummer8 Oplage: 97.140 ex. Donderdag 24 februari 1994 Lees verder op pagina 7. eeft het" 013-352525 013-349034 ?rp Nieuwe praatpaal 1 Een ider )e Polytechnische aculteit (RTF), met taar voltijd- en deeltijd- >pleidingen, Na naakt onderdeel uit an de Hogeschool Vest-Brabant. linnen de acht oplei- lingen van de PTF is Tony Vos erdere differentiatie nogelijk. Iet onderwijs is op- ebouwd uit modulen. )e studenten worden itensief begeleid. cages in het buitenland ijn mogelijk. persvoorzieningen Lees verder Autotest in actieve studenten- in dit nummer Mitsubishi Lancer FietsRAI 94 erenigingen zijn pag. 9 pag. 7 o.a.: olop aanwezig. G Peugeot 106 Rallye pag. 3 trkartikelen plein 72 /hoef. ‘maakt in de iet merk JPEN IE tmelijk roogd ■m. aan reen sperdifferentieel gankelijk ie open en te laten, lange s Tempra 994 pagina 22 Cannes - De auto's die we tot nu toe bij onze Nederlandse Ford-dealers in de showroom tegenkwamen, werden uitsluitend gen Europese Ford-fabrieken. Toch heeft h< daarnaast een uitgebreide range Amerikaanse niet wenselijk. heeft daarom de ig gevraagd rog eens ijken en hier en dan te De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur k W&SAABS. r VWRtfW/CE SAAB 7UICOOS7 bv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 multipoint injectie levert bij 5500 tr/min een vermogen van 115 pk en komt bij 4500 tr/min tot een koppel van 170 Nm. De 2 liter is stil en bijzonder soepel. De auto is natuurlijk tot sportieve prestaties te kietelen, maar ook bij rustig rijden is onder alle omstandigheden voldoende trekkracht aanwezig. Qn eisen s z uid Probe kan je worden 1 auto staat gaat tot boven i r de Fiestas, lichtstrook. Hie sen. tildrempelhoog. Al bij al heeft Nederlandse de Probe absoluut geen Amerikaanse uitstraling, maar oogt eerder Japans. modellen, die via een afzonderlijk dealernet op beperkte schaal aan de man werden gebracht. Door de toevoeging van de Amerikaanse Probe aan de Europese modellenlijn komt daar nu verandering in. ruiten lijken aan de buitenkant als één glazen koepel op elkaar aan te sluiten. En profiel loopt dé lijn van de auto van voor naar achter iets op. De bagageruimte is toegc via een achterklep die gaat tot boven de brede lichtstrook. Hierdoor is de e dessins laadvolume toe tot 1,8 kubieke onderste deel oper meter bij een laadvermogen kunnen extreem la van 500 kilogram. Het voorwerpen in de Tempra verhoogde dak is uit polyester worden meegenomen. Fiat levert de Tempra Van met twee diesel- en vier benzinemotoren. De prijslijst start met de 1.4i.e. L voor f.24.605,= exclusief BTW, terwijl voor de 1.9 S diesel f.27.885,= afgerekend dient te worden. Vrijwel alle auto's die in Amerika worden gemaakt, zijn ook in Nederland leverbaar. Toch wordt maar een klein deel aan de Europese wensen en aangepast. De Ford P nu aan dat rijtje toegevoegd. De c vanaf nu tussen i. Escorts, Mondeo's Scorpio's bij alle 1 Ford dealers. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, heeft in nauwe samenwerking met de ANWB en PTT Telecom een nieuwe praatpaal ontworpen. Het prototype is op 10 februari door ir. H.M. Schroten (directoraat- generaal Rijkswaterstaat) overgedragen aan de directeur van de ANWB, mr. P.A. Nouwen. Het model van de huidige praatpaal is in de jaren zestig ontwikkeld. Besloten is een nieuw model te laten ontwikkelen omdat een aantal onderdelen steeds moeilijker te verkrijgen is. De nieuwe praatpaal kan bovendien goedkoper worden geproduceerd, verbetering in de vormgeving van de kap rond het spreekgedeelte geeft de gebruiker bij de nieuwe praatpaal een beter zicht op de omgeving. Daarnaast maken de nieuwe luister- schelpen het voor mensen van verschillende lengte mogelijk om het gesprek met de meldkamer beter te volgen. Het prototype is door PTT Telecom ontwikkeld aan de hand van een studiemodel dat door een student industriële vormgeving van de Technische Universiteit Delft is gemaakt als afstudeeropdracht. Na acceptatie van het prototype heeft PTT Telecom een proef serie van tien praatpalen geproduceerd. De reflectie en de kleur (blijft geel) zijn op vier manieren aangebracht. Deze praatpalen worden eind februari geplaatst langs verschillende rijkswegen in de Randstad. Na enkele maanden wordt bekeken welke reflectie en kleurstelling het beste voldoen. Rijkswaterstaat, de ANWB en PTT Telecom zullen dan besluiten op welke termijn de huidige 3000 praatpalen zullen worden vervangen. Tijdens de Bedrijfsauto Rai presenteerde Fiat Auto Nederland een nieuwe versie van de Tempra Station Wagon. Door de auto nar te voorzien van een verhc dak, kan worden voldaan de nieuwe grijs-kenteken- regeling. De firma Terberg in IJsselstein verhoogd het dak met slechts 6,5 centimeter. Hierdoor neemt het gemaakt. De zijruiten worden geblindeerd, terwijl achter de voorstoelen een vast tussenschot wordt gemonteerd. De handige tweedelige achterklep bleef natuurlijk behouden. Door het Fabriek Met de Probe heeft Ford Nederland haar modellenprogramma op een zeer eenvoudige manier kunnen uitbreiden. Immers sinds het verdwijnen van de aloude Capri is Ford niet meer in het coupé-segment vertegenwoordigd geweest. De Probe is al enige jaren in de Verenigde Staten leverbaar en heeft zelfs al een ingrijpende facelift meegemaakt. Het is overigens niet zo verwonderlijk dat Ford Europa juist de Probe heeft gekozen als aanvulling op haar programma. Technisch is de auto een resultaat uit nauwe samenwerking tussen Ford en Mazda. In de US wordt de Probe gemaakt in dezelfde fabriek als de Mazda 626 en MX-6. Geen wonder dat de volledige ophanging en de beide motoren uit Mazda- huize komen. Ford heeft echter met de Probe een zeer aantrekkelijk gelijnde vierpersoons coupé. Met een lengte van 4,585 meter is de Probe niet overdreven groot. De auto heeft een lage neus met opklapbare koplampen. Met de standaard mistlampen in de voorbumper worden lichtsignalen gegeven. De (ASD). De S 320 heeft vijftiengaats lichtmetalen velgen, terwijl bij de 8 cilinc S 400 en S 500 voortaan de voorstoelen elektrisch verstelbaar zijn met een memory-stand voor de stoelen, het stuur en de spiegels. Uiteraard hebben de wijzigingen wel hun weerslag op de prijzen. De S 280 en S 350 turbodiesel gaan f.3.500,= in prijs omhoog en kosten f. 153.300,=. De rijkere uitrusting bij de S 320 kost f.4.400,= zodat deze auto uitkomt op f. 177.050,=. De overige modellen blijven in prijs ongewijzigd. brengen, zodat overigens exact dezelfde auto toch wat slanker overkomt. Het iets vriendelijker resultaat is met name te danken aan de gewijzigde voor- en achterbumper, andere flankbescherming en de met elkaar verbonden achter- lichtunits. Tegelijk met deze optische wijzigingen wordt ook de standaarduitrusting uitgebreid. Alle types hebben voortaan airconditioning, een elektrisch verstelbare stuurkolom en een startblokkering. De 6 cilinders krijgen verder automatisch sj Tijdens de komende autotentoonstelling in Genève presenteert Mercedes een facelift op de huidige S- klasse. Deze auto werd precies drie jaar geleden op dezelfde tentoonstelling ten doop gehouden. Toch bleek deze auto niet volledig aan te slaan bij zijn doelgroep. De huidige S-klasse van Mercedes oogt veel de pompeus en dat is met de huidige stand van de economie r Mercedes heeft ontwerpafdeling het topmodel no kritisch te bekijl daar retouches c Geluid Ford levert de Probe in twee motorvarianten, die slechts door kleine details uiterlijk te onderscheiden zijn. Allereerst vermeldt het typeplaatje of men met een 16V of 24V te maken heeft. Verder hebben beide versies specifieke lichtmetalen velgen en is de 24-klepper voorzien van een dubbele uitlaatpijp met verchroomd eindstuk. De beide motoren kennen we in Europa uit de Mazda 626. De 2 liter 16-klepper met !7O7UMC78J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23