HONDA CIVIC COUPE
un
FORD FIESTA
■MWWWMK
Rijkelijk bedeeld
25 t/m 27 februari
MOTOR'94: drie machtige motordagen
Nieuwe reclame
leus Renault
ma
SI
VAULT
Veel noviteiten en nieuwe modellen op MOTOR'94
OTA
V-A-G
JDA
Tel.: 013-683911
m mimi
DEÏILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 februari 1994 - pagina 7
>94 pagina 6
m
.7-1993
et.
.1993
'er met.
Vervolg van pagina 1
it het
ig.
modellen. In
re Kawasaki
>T
1983
1985
1 met.
>t.
.1993
at.
-drs.
IOTOR
om
Irs
j "Rer
iondc
GM
|E3 NISSAN
3 TOT 30 MAANDEN BOVAG-GARANTIE
DENISSEN BVa
...2-1988
.10-1988
,.:4-1987
...4-1987
...4-1989
...1-1990
...2-1988
...3-1989
.11-1990
...4-1989
...1-1990
.1990
.1989
.1990
.1991
.1991
.1991
.1987
.1984
.1989
.1987
.1988
.1988
.1985
.1985
.1988
.1992
.1992
.1991
.1991
.1990
.1990
.1989
.1989
.1990
.1990
.1988
.1990
.1992
.1990
.1990
.1993
.1990
.1993
.1988
.1991
.1988
.1994
.1994
8-1990
2-1990
7-1991
2-1992
5-1988
2-1990
5-1991
ervaren dan helemaal naar
voren komt.
k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
.1990
.1990
.1990
.1991
.1991
.1992
.1992
.1992
.1987
.1992
.1989
■n irihoud
ast komt
apper van
IPEL
tankdop
n klepje en
een meer
flanken, getint glas en een
ruitewisser met interval.
ingo,
j de nieuwe
en blijft de
seen
het hele
in gaan. Op
ƒ12950,-
ƒ10750,-
20950,-
ƒ21950,-
8950,-
ƒ10850,-
ƒ21450,-
Onderhuids
Op basis van de sedan, die
voor onze markt uit Japan
komt, wordt bij Honda
Manufacturing in de VS een
coupé gemaakt. Wat betreft
ook het absolute hoogtepunt
van het jaar, omdat dat
optimale gevoel van vrijheid
dat je alleen op de motor kunt
veiligheidseisen die in
Europa vanaf 1995 zullen
gelden. Aan het interieur
werd nauwelijks iets
gewijzigd. Onder de felle
Zuidfranse zon viel op dat
harde plastic waarvan het
dashboard is gemaakt,
hinderlijk in de voorruit
spiegelt en dat bij tegenlicht
de eventueel gemonteerde
voorruitverwarming zeer
nadrukkelijk te zien is.
Het motorenprogramma is
verder uitgebreid.
Onveranderd blijven de 50 pk
11 liter en 60 pk 1.3 liter
beschikbaar net als de 1.8
Met fabrieken in drie werelddelen heeft Honda een
zeer uitgebreid modellenprogramma waarmee aan
de specifieke wensen en eisen op de plaatselijke
markten kan worden voldaan. Het aantal Honda's
wat uitsluitend in de Verenigde Staten wordt
gemaakt groeit gestaag. Tot nu toe werd alleen de
Accord Aerodeck naar Europa verscheept, maar
daar is inmiddels verandering in gekomen. Nieuw
is de tweedeurs Civic coupé, terwijl later dit jaar
een Accord coupé en nieuwe Aerodeck volgen.
ingrediënten die van de "MOTOR" shows in Utrecht
al tien jaar lang
maakt. Van 25 tot en met 27 februari 1994 is de
Jaarbeurs in Utrecht weer het domein van de
"MOTOR '94" beurs. Deze beurs betekent
traditiegetrouw de opening van het nieuwe
motorseizoen
liter diesel van 60 pk.
Helemaal aan de top staat de
XR2i met 130 pk sterke 1.8 liter
16-kleppen krachtbron.
in de XR2i en heeft
isatorstangen
r. De GT 1.6 haalt
aid van 177 km/u
de acceleratie
conden
p, eng t het
-gt 12,8
Ivorens de
Aan de
ankant is de GT direct
telbaar aan de nieuwe
agespoten voor- en
achterbumper. Voor zien we in Kenmerkend voor "De Drie Machtige Motordagen"
is natuurlijk het gigantische aanbod in gebruikte
machines. Maar ook de nieuwste modellen,
waaronder enkele Nederlandse primeurs, zijn
natuurlijk in Utrecht ook te zien.
Vakantie
Wie het echte avontuur zoekt,
zal ongetwijfeld interesse
hebben in de Chesterfield
"Discovery". Een uiterst pittige
off-road ontdekkingsreis op
off-road motoren. In 1993 werd
Marokko als lokatie
aangehouden. De deelnemers
hiervoor werden via een
zware voorselectie uitgezocht,
waarbij niet zozeer naar pure
off-road rijvaardigheid werd
gekeken, maar veel meer naar
Het Civic-programma is wat
modelvarianten betreft
inmiddels tot forse proporties
uitgebouwd. De bekende
driedeurs is leverbaar met vijf
verschillende motoren en een
ruime keus aan
uitrustingsniveaus.
Daarnaast is er de vierdeurs
sedan en de zomerse tweezits
CRX.
centrale vergrendeling, een
digitaal klokje, verstelbaar
stuur, toerenteller,
stuurbekrachtiging,
luidsprekers voorin en van
binnenuit te openen kofferbak Automaat
en brandstofklepje. De LSi Het is zo jammer dat het
heeft bovendien elektrisch interieur vrijwel volledig
bediende portierruiten, zwart/grijs is ingericht. Alleen
opbergvakken in de portieren het rode vlak van de
en een voetsteun voor de toerenteller, het knopje van de
Voor 1994 hebben de fabrikanten het accent verschoven van de
custom motoren naar de (ultra-) sportieve machine en de "all-
road" modellen. In die eerste categorie hoort zonder meer de
nieuwe Kawasaki Ninja ZX-9R thuis. Een 900 cc zware
viercilinder met een vermogen van niet minder dan 139 pk!
Heel spectaculair is ook de Honda VFR 750 F. Een 100 pk sterke
V-4 met de opvallende, éénzijdige achterwielophanging en een
zeer geavanceerde vormgeving.
Ook van de Europese merken zijn er echter primeurs. Zeker de
moeite waard is een studie op basis van de Triumph 900
Daytona. Een prototype met eenzijdige achterwielophanginc
WP Suspension voorvork en achtervering en carbon-fiber in
plaats van polyester stroomlijndelen. Een beeldschone motor
die echter ook zo'n slordige 80.000 gulden zal moeten kosten.
Nieuw is ook de Laverda 650 die nu definitief naar Nederland
gaat komen. Ook het roemruchte merk BMW vernieuwde haar
modellenlijn in hoog tempo. Na de spectaculaire nieuwe
boxermotoren en de indrukwekkende K 1100 modellen, is het
nu de eencilinder all-road F 650 die alle kenners in de
motorwereld verbaasd heeft.
Wie het 1994 model van de
Ford Fiesta ziet, zal weinig
verschillen weten te
ontdekken in vergelijking met
de andere modeljaren. Er
worden inderdaad enkele
nieuwe wieldoppen
gemonteerd, zit de ta
voortaan achter een
kregen de spiegels e
aërodynamische vorm, maar
verder bleef alles bij het oude.
Ford zal pas eind volgend jaar
op de Fiesta een ingrijpende
facelift loslaten.
onderstel var
dikke stabilis
voor en achter,
een topsnelhei
en heeft voor de acceleratie
van 0 tot 100 11,1 seconden
nodig. De 1.4 liter brengt het
tot 167 km/u en vraagt
seconden geduld alvoi
100 km/u is bereikt, f
buitenkant is de GT i
herkenl
meec
achte
deze bumper
luchtinlaat en twee ronde
mistlampen. Verder heeft de
GT strips langs de
wielkasten, een zwarte
achterspoiler en nieuw
gestyleerde wieldoppen.
Ford heeft het optiepakket
voor de Fiesta verder
uitgebreid. Zo is nu
bijvoorbeeld centrale
vergrendeling met
afstandbediening mogelijk en
wordt voor een bedrag van
slechts f .990,=
stuurbekrachtiging
aangeboden op alle types
behalve met de 1.1 motor.
bestuurder. De ESi breidt dit
nog uit met andere bekleding,
luidsprekers voor en achter en
een radio/cassettespeler.
Citroën AX11 TE
Fiat Panda 750
Ford Siërra 2.0 CLi Azur
Nissan Sunny 1.6 SLX 4di
Rover Metro Sport 1.3
Suzuki Alto GLX
VW Golf Passadena 1.6
Plastic
Onderhuids is er bij de Fiesta
echter het nodige gebeurd.
Allereerst krijgt de auto van
nu af aan de obligate
verstevigingsbalken in de
portieren. Maar ook andere
delen van de
carrosseriestructuur werden
verstevigd door onder meer
gebruik te maken van dikker
plaatwerk. Verder verschijnt
iedere Fiesta voortaan bij de
dealer standaard met een
airbag in het stuurwiel. Voor
een meerprijs van f.990,=
wordt bovendien ook een
tweede exemplaar boven het
dashboardkastje gemonteerd.
Dat betekent dat vanaf nu alle
Ford personenauto's met een
airbag worden geleverd. De
Fiesta voldoet door al deze
wijzigingen aan de nieuwe
Programma
Het programma start met de
l.li Finesse voor f.22.590,=.
Deze auto heeft onder meer
wieldoppen, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
alarm voor vergeten
verlichting i
de achten
ook leverb
automaat
als diesel voor f.27.890,=. De
tweede in het rijtje is de Flash
met dezelfde motoren als de
Finesse en eventueel ook als
vijfdeurs vanaf f.23.590,=. De
uitrusting omvat getint glas,
deelbaar neerklapbare
achterbank en een andere
bekleding. Daarna volgt de
Laurend David (vanaf
f.25.590,=) met een
arenteller, meegespoten
mpers, opklapbaar en
tneembaar zonnedak en een
jbehorende tassenset. Het
logste niveau luistert bij de
esta naar de toevoeging
LX, maar wordt alleen met
a 1.1 motor geleverd. De
prijzen van de veiligere Fiesta
zijn slechts gering ten
opzichte van het 1993-model
verhoogd.
De bekende reclameslogan "Renault geeft je leven kleur" is
sinds kort vervangen door "Renault een eigen manier van
leven", dit om beter aan te sluiten bij het Franse "Renault les
voitures a vivre". De nieuwe slogan die volgens onderzoek
beter aansluit bij huidige uitstraling van het merk zal zowel
in Nederland als België worden gebruikt. "Renault, een
eigen manier van leven" past goed bij de huidige
eigenzinnige modellen van Renault zoals de Twin™
Espace, Safrane en Clio en sluit ook goed aan bij
Laguna.
Electrisch
De 1.5 liter is ook verkrijgbaar
in een de completere LSi-
uitgave en beschikt dan
tevens over elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
een uitlaat sierstuk en een
elektrisch bediend stalen
schuif/kanteldak. Al deze
elementen vinden we ook
terug bij de ESi. Deze meest
sportieve telg heeft dezelfde
motor als alle andere Civics
die door deze lettercode
worden aangeduid. De ESi
heeft namelijk een 1.6 liter
met multipoint injectie en het
Honda VTEC-systeem. VTEC
regelt de kleptiming en -
lichthoogte afhankelijk van
het toerental. De krachtbron is
goed voor 125 pk bij 6500
tr/min en een koppel van 142
Nm bij 5200 tr/min. Wie ten
volle van VTEC wil genieten
moet de motor constant veel
toeren laten draaien.
Overigens zijn beide motoren
voorzien van vier kleppen per
cilinder.
Het interieur van de Civic
Coupé lijkt uiteraard veel op
dat van de Japanse varianten,
met hier en daar een klein
verschil. De
uitrustingsniveau's zijn echter
allemaal op een iets hoger
plan getild. De DXi heeft
onder meer een neerklapbare
rugleuning op de achterbank,
contouren zien we nauwelijks
tot geen verschil met de
sedan, de daklijn loopt iets
eerder af en de vlakverdeling
is natuurlijk door het
weglaten van de
achterportieren wat anders.
Hierdoor krijgt de auto een
iets frivolere aanblik. Front er
achterkant kenmerken zich
vooral door een andere
voorbumper en in de
achterklep geïntegreerde
spoiler. Ook onderhuids zijn
er enkele elementen die
anders zijn ten opzichte van
de Japanse Civics. Allereerst
heeft de Civic Coupé een
afwijkende motor. De 1.5 liter
levert in de bij ons tot nu toe
bekende versies 90 pk met
behulp van monopoint
injectie. De Coupé 1.5 echter
beschikt over een injector
voor iedere cilinder en brengt
het zodoende tot 102 pk bij
5900 tr/min. Maar ook het
koppel ligt met 133 Nm bij 4900
tr/min op een significant
hoger niveau. Hierdoor
presteert de Coupé nog iets
beter. Aan de vering is door de
kenner te merken, dat de auto
uit Amerika komt. De
afstemming is iets weker.
Gelukkig is de sedan
doorgaans opvallend stug
geveerd, zodat deze
afwijkende afstemming
alleen maar als positief
ervaren kan worden. De
carrosserie helt in bochten
weinig over.
De basis DXi is aan de
buitenkant voorzien van een
voorspoiler, meegespoten
bumpers, stootstrips op de
motivatie, team-work en de
wil tot samenwerking met
anderen.
Vanwege het grote succes van
deze eerste Chesterfield
Discovery, zal deze expeditie
ook weer in 1994 gehouden
worden en natuurlijk wordt
hierover op de Chesterfield
stand op MOTOR '94 alle
informatie verstrekt.
Wie een motorvakantie in
gedachten heeft mag
trouwens MOTOR '94 al
helemaal niet missen. Hier
vind je namelijk alles voor
een geslaagde motorvakantie
onder één dak. Of het nu i
een nieuwe of gebruikte
motor gaat, accessoires,
kleding, verzekeringen of
landeninformatie, je vindt het
allemaal in Utrecht tijdens
"De Drie Machtige
Motordagen".
En natuurlijk is i
MOTOR'94 beurs
evenement waar 1
gezin naar toe kaï
het grote
evenementenpodium zal
(Eurosport-) commentator
Jaap Timmer onder meer zeer
regelmatig interviews met
bekende persoonlijkheden uit
de motorsport houden.
Verder geeft het bekende
MQP "Dance Squad"
spectaculaire modeshows en
zal het jazz-orkest "Petit Pleur
- Trottoir Terreur" al lopende
langs de wandelpaden de
sfeer op MOTOR'94 nog
verder verlevendigen. Actie
en gezelligheid genoeg dus in
Utrecht.
Niet zo verwonderlijk
overigens, want al tien jaar
lang begint het nieuwe
motorseizoen in de
Jaarbeurshallen op de
MOTOR beurs!
16-klepper
Wel volledig nieuw is de
Fiesta GT die vanaf april op
de Nederlandse markt
verkrijgbaar is in twee
motorvarianten. Aan de basis
staat een 75 pk multipoint
injectiemotor met een ii
van 1.4 liter. Daarnaas,
ook de 1.6 liter 16-klepp
90 pk in de nieuwe GT
beschikbaar. De GT kent
verder het verlaagde
Het thema van deze M(
beurs is "Reizen en de
motorfiets". Voor veel
motorrijders is de vakantie
alarmlichten en het
bedieningspaneel van de
verwarming zorgen voor
uiterst minieme
kleuraccenten. Het meubilair
van de DXi en LSi is bekleed
met een middenbaan van
velours en aan de buitenkant
met een grijze stof. Deze grijze
stof, waarvan ook rustig een
driedelig kostuum kan
worden gemaakt, vinden we
tevens terug op de
portierpanelen. De zitpositie
is zoals we van een Civic
gewend zijn, behoorlijk laag.
De Civic Coupé kan het best
beschouwd worden als een
gezinsauto. Op de achterbank
kunnen drie kinderen goed
plaatsnemen, terwijl ook twee
volwassenen het er best wel
even volhouden. Verder heeft
de bagageruimte met 365 liter
een zeer behoorlijke inhoud,
slechts een fractie minder dan
bij de sedan.
Interessant bij de Civic Coupé
zijn vooral ook de prijzen. De
1.5 DXi kost namelijk f.34.890,=
en dat is exact evenveel als
de vierdeurs 1.5 DXi sedan. De
coupé heeft echter een rijkere
uitrusting en beter
presterende motor. De Coupé
LSi is met f.37.990,= zelfs iets
goedkoper dan zijn sedan-
tegenhanger. De snellere 1.6
ESi moet f.43.490,= opbrengen.
De 1.5 LSi en 1.6 ESi kunnen
tegen een meerprijs van
f.2.500,= worden voorzien van
een viertraps automaat.
De wervelende combinatie van de grootste
nglneenwis/wasop collectie gebruikte en nieuwe motoren, de vele
rruit. De Finesse is attracties en vooral de gezellige sfeer, dat zijn de
rbaar als 1.3 met CTX ingrediënten die van de "MOTOR" shows in Utree
t voor f.27.090,= en
1 voor f.27.890,=. De
a in het rijtje is de FI<a
azelfde motoren als r1
se en eventueel ook
aurs vanaf f.23.590,=.
trusting omvat getii
selbaar neerklapbai
an een
een doorslaand succes hebben ge-
:htei
aklec
lurei
15.591
toei
bumper
uitr
bijl
hoe
Fies
CLU
del
K-DC7156