HONDA CIVIC COUPE un FORD FIESTA ■MWWWMK Rijkelijk bedeeld 25 t/m 27 februari MOTOR'94: drie machtige motordagen Nieuwe reclame leus Renault ma SI VAULT Veel noviteiten en nieuwe modellen op MOTOR'94 OTA V-A-G JDA Tel.: 013-683911 m mimi DEÏILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 februari 1994 - pagina 7 >94 pagina 6 m .7-1993 et. .1993 'er met. Vervolg van pagina 1 it het ig. modellen. In re Kawasaki >T 1983 1985 1 met. >t. .1993 at. -drs. IOTOR om Irs j "Rer iondc GM |E3 NISSAN 3 TOT 30 MAANDEN BOVAG-GARANTIE DENISSEN BVa ...2-1988 .10-1988 ,.:4-1987 ...4-1987 ...4-1989 ...1-1990 ...2-1988 ...3-1989 .11-1990 ...4-1989 ...1-1990 .1990 .1989 .1990 .1991 .1991 .1991 .1987 .1984 .1989 .1987 .1988 .1988 .1985 .1985 .1988 .1992 .1992 .1991 .1991 .1990 .1990 .1989 .1989 .1990 .1990 .1988 .1990 .1992 .1990 .1990 .1993 .1990 .1993 .1988 .1991 .1988 .1994 .1994 8-1990 2-1990 7-1991 2-1992 5-1988 2-1990 5-1991 ervaren dan helemaal naar voren komt. k Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg .1990 .1990 .1990 .1991 .1991 .1992 .1992 .1992 .1987 .1992 .1989 ■n irihoud ast komt apper van IPEL tankdop n klepje en een meer flanken, getint glas en een ruitewisser met interval. ingo, j de nieuwe en blijft de seen het hele in gaan. Op ƒ12950,- ƒ10750,- 20950,- ƒ21950,- 8950,- ƒ10850,- ƒ21450,- Onderhuids Op basis van de sedan, die voor onze markt uit Japan komt, wordt bij Honda Manufacturing in de VS een coupé gemaakt. Wat betreft ook het absolute hoogtepunt van het jaar, omdat dat optimale gevoel van vrijheid dat je alleen op de motor kunt veiligheidseisen die in Europa vanaf 1995 zullen gelden. Aan het interieur werd nauwelijks iets gewijzigd. Onder de felle Zuidfranse zon viel op dat harde plastic waarvan het dashboard is gemaakt, hinderlijk in de voorruit spiegelt en dat bij tegenlicht de eventueel gemonteerde voorruitverwarming zeer nadrukkelijk te zien is. Het motorenprogramma is verder uitgebreid. Onveranderd blijven de 50 pk 11 liter en 60 pk 1.3 liter beschikbaar net als de 1.8 Met fabrieken in drie werelddelen heeft Honda een zeer uitgebreid modellenprogramma waarmee aan de specifieke wensen en eisen op de plaatselijke markten kan worden voldaan. Het aantal Honda's wat uitsluitend in de Verenigde Staten wordt gemaakt groeit gestaag. Tot nu toe werd alleen de Accord Aerodeck naar Europa verscheept, maar daar is inmiddels verandering in gekomen. Nieuw is de tweedeurs Civic coupé, terwijl later dit jaar een Accord coupé en nieuwe Aerodeck volgen. ingrediënten die van de "MOTOR" shows in Utrecht al tien jaar lang maakt. Van 25 tot en met 27 februari 1994 is de Jaarbeurs in Utrecht weer het domein van de "MOTOR '94" beurs. Deze beurs betekent traditiegetrouw de opening van het nieuwe motorseizoen liter diesel van 60 pk. Helemaal aan de top staat de XR2i met 130 pk sterke 1.8 liter 16-kleppen krachtbron. in de XR2i en heeft isatorstangen r. De GT 1.6 haalt aid van 177 km/u de acceleratie conden p, eng t het -gt 12,8 Ivorens de Aan de ankant is de GT direct telbaar aan de nieuwe agespoten voor- en achterbumper. Voor zien we in Kenmerkend voor "De Drie Machtige Motordagen" is natuurlijk het gigantische aanbod in gebruikte machines. Maar ook de nieuwste modellen, waaronder enkele Nederlandse primeurs, zijn natuurlijk in Utrecht ook te zien. Vakantie Wie het echte avontuur zoekt, zal ongetwijfeld interesse hebben in de Chesterfield "Discovery". Een uiterst pittige off-road ontdekkingsreis op off-road motoren. In 1993 werd Marokko als lokatie aangehouden. De deelnemers hiervoor werden via een zware voorselectie uitgezocht, waarbij niet zozeer naar pure off-road rijvaardigheid werd gekeken, maar veel meer naar Het Civic-programma is wat modelvarianten betreft inmiddels tot forse proporties uitgebouwd. De bekende driedeurs is leverbaar met vijf verschillende motoren en een ruime keus aan uitrustingsniveaus. Daarnaast is er de vierdeurs sedan en de zomerse tweezits CRX. centrale vergrendeling, een digitaal klokje, verstelbaar stuur, toerenteller, stuurbekrachtiging, luidsprekers voorin en van binnenuit te openen kofferbak Automaat en brandstofklepje. De LSi Het is zo jammer dat het heeft bovendien elektrisch interieur vrijwel volledig bediende portierruiten, zwart/grijs is ingericht. Alleen opbergvakken in de portieren het rode vlak van de en een voetsteun voor de toerenteller, het knopje van de Voor 1994 hebben de fabrikanten het accent verschoven van de custom motoren naar de (ultra-) sportieve machine en de "all- road" modellen. In die eerste categorie hoort zonder meer de nieuwe Kawasaki Ninja ZX-9R thuis. Een 900 cc zware viercilinder met een vermogen van niet minder dan 139 pk! Heel spectaculair is ook de Honda VFR 750 F. Een 100 pk sterke V-4 met de opvallende, éénzijdige achterwielophanging en een zeer geavanceerde vormgeving. Ook van de Europese merken zijn er echter primeurs. Zeker de moeite waard is een studie op basis van de Triumph 900 Daytona. Een prototype met eenzijdige achterwielophanginc WP Suspension voorvork en achtervering en carbon-fiber in plaats van polyester stroomlijndelen. Een beeldschone motor die echter ook zo'n slordige 80.000 gulden zal moeten kosten. Nieuw is ook de Laverda 650 die nu definitief naar Nederland gaat komen. Ook het roemruchte merk BMW vernieuwde haar modellenlijn in hoog tempo. Na de spectaculaire nieuwe boxermotoren en de indrukwekkende K 1100 modellen, is het nu de eencilinder all-road F 650 die alle kenners in de motorwereld verbaasd heeft. Wie het 1994 model van de Ford Fiesta ziet, zal weinig verschillen weten te ontdekken in vergelijking met de andere modeljaren. Er worden inderdaad enkele nieuwe wieldoppen gemonteerd, zit de ta voortaan achter een kregen de spiegels e aërodynamische vorm, maar verder bleef alles bij het oude. Ford zal pas eind volgend jaar op de Fiesta een ingrijpende facelift loslaten. onderstel var dikke stabilis voor en achter, een topsnelhei en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 11,1 seconden nodig. De 1.4 liter brengt het tot 167 km/u en vraagt seconden geduld alvoi 100 km/u is bereikt, f buitenkant is de GT i herkenl meec achte deze bumper luchtinlaat en twee ronde mistlampen. Verder heeft de GT strips langs de wielkasten, een zwarte achterspoiler en nieuw gestyleerde wieldoppen. Ford heeft het optiepakket voor de Fiesta verder uitgebreid. Zo is nu bijvoorbeeld centrale vergrendeling met afstandbediening mogelijk en wordt voor een bedrag van slechts f .990,= stuurbekrachtiging aangeboden op alle types behalve met de 1.1 motor. bestuurder. De ESi breidt dit nog uit met andere bekleding, luidsprekers voor en achter en een radio/cassettespeler. Citroën AX11 TE Fiat Panda 750 Ford Siërra 2.0 CLi Azur Nissan Sunny 1.6 SLX 4di Rover Metro Sport 1.3 Suzuki Alto GLX VW Golf Passadena 1.6 Plastic Onderhuids is er bij de Fiesta echter het nodige gebeurd. Allereerst krijgt de auto van nu af aan de obligate verstevigingsbalken in de portieren. Maar ook andere delen van de carrosseriestructuur werden verstevigd door onder meer gebruik te maken van dikker plaatwerk. Verder verschijnt iedere Fiesta voortaan bij de dealer standaard met een airbag in het stuurwiel. Voor een meerprijs van f.990,= wordt bovendien ook een tweede exemplaar boven het dashboardkastje gemonteerd. Dat betekent dat vanaf nu alle Ford personenauto's met een airbag worden geleverd. De Fiesta voldoet door al deze wijzigingen aan de nieuwe Programma Het programma start met de l.li Finesse voor f.22.590,=. Deze auto heeft onder meer wieldoppen, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, alarm voor vergeten verlichting i de achten ook leverb automaat als diesel voor f.27.890,=. De tweede in het rijtje is de Flash met dezelfde motoren als de Finesse en eventueel ook als vijfdeurs vanaf f.23.590,=. De uitrusting omvat getint glas, deelbaar neerklapbare achterbank en een andere bekleding. Daarna volgt de Laurend David (vanaf f.25.590,=) met een arenteller, meegespoten mpers, opklapbaar en tneembaar zonnedak en een jbehorende tassenset. Het logste niveau luistert bij de esta naar de toevoeging LX, maar wordt alleen met a 1.1 motor geleverd. De prijzen van de veiligere Fiesta zijn slechts gering ten opzichte van het 1993-model verhoogd. De bekende reclameslogan "Renault geeft je leven kleur" is sinds kort vervangen door "Renault een eigen manier van leven", dit om beter aan te sluiten bij het Franse "Renault les voitures a vivre". De nieuwe slogan die volgens onderzoek beter aansluit bij huidige uitstraling van het merk zal zowel in Nederland als België worden gebruikt. "Renault, een eigen manier van leven" past goed bij de huidige eigenzinnige modellen van Renault zoals de Twin™ Espace, Safrane en Clio en sluit ook goed aan bij Laguna. Electrisch De 1.5 liter is ook verkrijgbaar in een de completere LSi- uitgave en beschikt dan tevens over elektrisch verstelbare buitenspiegels, een uitlaat sierstuk en een elektrisch bediend stalen schuif/kanteldak. Al deze elementen vinden we ook terug bij de ESi. Deze meest sportieve telg heeft dezelfde motor als alle andere Civics die door deze lettercode worden aangeduid. De ESi heeft namelijk een 1.6 liter met multipoint injectie en het Honda VTEC-systeem. VTEC regelt de kleptiming en - lichthoogte afhankelijk van het toerental. De krachtbron is goed voor 125 pk bij 6500 tr/min en een koppel van 142 Nm bij 5200 tr/min. Wie ten volle van VTEC wil genieten moet de motor constant veel toeren laten draaien. Overigens zijn beide motoren voorzien van vier kleppen per cilinder. Het interieur van de Civic Coupé lijkt uiteraard veel op dat van de Japanse varianten, met hier en daar een klein verschil. De uitrustingsniveau's zijn echter allemaal op een iets hoger plan getild. De DXi heeft onder meer een neerklapbare rugleuning op de achterbank, contouren zien we nauwelijks tot geen verschil met de sedan, de daklijn loopt iets eerder af en de vlakverdeling is natuurlijk door het weglaten van de achterportieren wat anders. Hierdoor krijgt de auto een iets frivolere aanblik. Front er achterkant kenmerken zich vooral door een andere voorbumper en in de achterklep geïntegreerde spoiler. Ook onderhuids zijn er enkele elementen die anders zijn ten opzichte van de Japanse Civics. Allereerst heeft de Civic Coupé een afwijkende motor. De 1.5 liter levert in de bij ons tot nu toe bekende versies 90 pk met behulp van monopoint injectie. De Coupé 1.5 echter beschikt over een injector voor iedere cilinder en brengt het zodoende tot 102 pk bij 5900 tr/min. Maar ook het koppel ligt met 133 Nm bij 4900 tr/min op een significant hoger niveau. Hierdoor presteert de Coupé nog iets beter. Aan de vering is door de kenner te merken, dat de auto uit Amerika komt. De afstemming is iets weker. Gelukkig is de sedan doorgaans opvallend stug geveerd, zodat deze afwijkende afstemming alleen maar als positief ervaren kan worden. De carrosserie helt in bochten weinig over. De basis DXi is aan de buitenkant voorzien van een voorspoiler, meegespoten bumpers, stootstrips op de motivatie, team-work en de wil tot samenwerking met anderen. Vanwege het grote succes van deze eerste Chesterfield Discovery, zal deze expeditie ook weer in 1994 gehouden worden en natuurlijk wordt hierover op de Chesterfield stand op MOTOR '94 alle informatie verstrekt. Wie een motorvakantie in gedachten heeft mag trouwens MOTOR '94 al helemaal niet missen. Hier vind je namelijk alles voor een geslaagde motorvakantie onder één dak. Of het nu i een nieuwe of gebruikte motor gaat, accessoires, kleding, verzekeringen of landeninformatie, je vindt het allemaal in Utrecht tijdens "De Drie Machtige Motordagen". En natuurlijk is i MOTOR'94 beurs evenement waar 1 gezin naar toe kaï het grote evenementenpodium zal (Eurosport-) commentator Jaap Timmer onder meer zeer regelmatig interviews met bekende persoonlijkheden uit de motorsport houden. Verder geeft het bekende MQP "Dance Squad" spectaculaire modeshows en zal het jazz-orkest "Petit Pleur - Trottoir Terreur" al lopende langs de wandelpaden de sfeer op MOTOR'94 nog verder verlevendigen. Actie en gezelligheid genoeg dus in Utrecht. Niet zo verwonderlijk overigens, want al tien jaar lang begint het nieuwe motorseizoen in de Jaarbeurshallen op de MOTOR beurs! 16-klepper Wel volledig nieuw is de Fiesta GT die vanaf april op de Nederlandse markt verkrijgbaar is in twee motorvarianten. Aan de basis staat een 75 pk multipoint injectiemotor met een ii van 1.4 liter. Daarnaas, ook de 1.6 liter 16-klepp 90 pk in de nieuwe GT beschikbaar. De GT kent verder het verlaagde Het thema van deze M( beurs is "Reizen en de motorfiets". Voor veel motorrijders is de vakantie alarmlichten en het bedieningspaneel van de verwarming zorgen voor uiterst minieme kleuraccenten. Het meubilair van de DXi en LSi is bekleed met een middenbaan van velours en aan de buitenkant met een grijze stof. Deze grijze stof, waarvan ook rustig een driedelig kostuum kan worden gemaakt, vinden we tevens terug op de portierpanelen. De zitpositie is zoals we van een Civic gewend zijn, behoorlijk laag. De Civic Coupé kan het best beschouwd worden als een gezinsauto. Op de achterbank kunnen drie kinderen goed plaatsnemen, terwijl ook twee volwassenen het er best wel even volhouden. Verder heeft de bagageruimte met 365 liter een zeer behoorlijke inhoud, slechts een fractie minder dan bij de sedan. Interessant bij de Civic Coupé zijn vooral ook de prijzen. De 1.5 DXi kost namelijk f.34.890,= en dat is exact evenveel als de vierdeurs 1.5 DXi sedan. De coupé heeft echter een rijkere uitrusting en beter presterende motor. De Coupé LSi is met f.37.990,= zelfs iets goedkoper dan zijn sedan- tegenhanger. De snellere 1.6 ESi moet f.43.490,= opbrengen. De 1.5 LSi en 1.6 ESi kunnen tegen een meerprijs van f.2.500,= worden voorzien van een viertraps automaat. De wervelende combinatie van de grootste nglneenwis/wasop collectie gebruikte en nieuwe motoren, de vele rruit. De Finesse is attracties en vooral de gezellige sfeer, dat zijn de rbaar als 1.3 met CTX ingrediënten die van de "MOTOR" shows in Utree t voor f.27.090,= en 1 voor f.27.890,=. De a in het rijtje is de FI<a azelfde motoren als r1 se en eventueel ook aurs vanaf f.23.590,=. trusting omvat getii selbaar neerklapbai an een een doorslaand succes hebben ge- :htei aklec lurei 15.591 toei bumper uitr bijl hoe Fies CLU del K-DC7156

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 23