PORSCHE 911 CARRERA
Gevleugelde vriend
J1B
Nissan Micra Jive
iiin
MOTOR'94 op loopafstand van station
Uitgebreide
standaarduitrusting voor Escort S
w verlate
N
M
HO
1
Wordt een snelheid van 75 }aten m°nteren ™et een
Vm/U aepasseerd dan komt la9ere stand °P de Wlelen'
Hoge hoed
voor Toyota
Hi-Lux
34 pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 februari 1994 - pagina 5
joven 15.000,-
anden op naam
g
sctr. schuif-
en gaat
ijker
NESANMCRA
o
Meer Info In onze showroom
.1992
zilv. met. 1991
.1990
en
...1992
.1986
1985
le
ckelijk
driedeurs
5-deurs en
132.000 km
75.000 km
135.000 km
125.000 km
105.000 km
80.000 km
75.000 km
61.000 km
85.000 km
92.000 km
132.000 km
92.000 km
123.000 km
115.000 km
137.000 km
88.000 km
71.000 km
118.000 km
43.000 km
53.000 km
86.000 km
20.000 km
58.000 km
99.000 km
155.000 km
,214.000 km
269.000 km
102.000 km
124.000 km
155.000 km
103.000 km
94.000 km
ekers,
latie met
g NISSAN
DENISSEN Mi
163.000 km
133.000 km
130.000 km
105.000 km
112.000 km
70.000 km
25.000 km
29.000 km
issen
wordt
-pk
<18
;weg-Nobelstraat)
!7
komt
1.01
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
Tel.: 013-683911
'90
'89
■88
,.'88
.88
'89
.'87
.'87
.'87
..‘84
..'87
'90
'88
'89
BEfiTvan/23595,-
nuw»r/21.995,^
Uwwotet
cabi
Alsi
hoogte
°n 40%
o
'9
Leusden - Er zijn maar weinig auto's die langer dan
tien jaar in produktie blijven. Toch zijn er enkele
exemplaren die zelfs al meerdere decennia in een
vrijwel gelijke gedaante op het programma staan.
Met de 901 introduceerde Porsche in 1963 een
sportieve coupé die korte tijd later omgedoopt tot
911 hét gezicht bepaalde van het merk in de
afgelopen dertig jaar. Toch is er tussen de 901 en de
nieuwste 911 Carrera heel wat verschil.
met
el op het
Engels) zullen de twee
motorrijders onderweg een
groot aantal SOS-
De eerste 911 was voorzien
van een 2 liter 6 cilinder
boxer-motor met een
vermogen van 130 pk. Web
carburateurs zorgden voor
toevoer van de nodige
brandstof. De motor had een
enorm potentieel daar
uitgaande van hetzelfde blok
de cilinderinhoud door de
jaren heen fors toenam
evenals het maximale
vermogen.
Velen zullen vlak na het
uitbrengen van deze nieuwe
Porsche eind vorig jaar weer
eens even ernstig naar hun
spaarrekening hebben
gekeken. Als daar een bedrag
van f.215.900,= op staat kan de
911 Carrera Coupé worden
besteld. Voor de Tiptronic
moet f.l2.000,= extra worden
betaald. De cabriolet
verschijnt binnenkort
dan f.247.900,= kosten.
Tiptronic versnellingsbak
waarmee de berijder kan
kiezen tussen automatisch of
met de hand schakelen.
Nepal. Op hun tocht per
speciale BMW (beschilderd
door kunstenares Astrid
Wanneer een beurs in februari gehouden wordt, bestaat er natuurlijk altijd de
kans op winterse omstandigheden. Sneeuw, hagel of ijzel hoeven echter geen
probleem te zijn om Motor '94 te bezoeken. Het Jaarbeurscomplex ligt namelijk
op loopafstand van het Centraal Station van Utrecht. Via het gezellige
winkelcentrum Hoog Catharijne is de beurs in enkele minuten te bereiken.
Wordt een snelheid va
km/u gepasseerd dan komt
automatisch de achterspoiler
omhoog, die niet alleen zorgt
voor een betere geleiding van
de rijwind, maar vooral meer
lucht naar de motor moet
voeren ten behoeve van de
koeling. Deze spoiler kan van
binnenuit ook met een knop;-
worden bediend, zodat ook
permanent gevleugeld kan
worden rondgereden. De
plaatsing van de motor
helemaal achterin de auto is
wat betreft gewichtsverdelinc
niet bepaald de meest
gunstige die denkbaar is.
Daarom stond de Porsche 911
niet bekend vanwege een
vergevingsgezind rijgedrag.
Vooral bij een nat wegdek
moest de 911-rijder zeer
bedacht zijn op onverwacht
uitbreken van de achterkant.
Dat is bij de nieuwe generatie
voor een groot deel verleden
tijd. De nieuwe lichtgewicht
multi-link achteras die we op
de nieuwe 911 vinden is een
dóórontwikkeling uit de
z/u Km/u en neen voor net autosport terwijl we voor de
aanwijzen van de 100 km/u op vertrouwde McPherson
de teller slechts 5,6 tellen ophanging vinden. Wie dit
nodig. Het blok is volledig allemaal nog niet sportief
Ford is in ons land voor
ongeveer de helft van haar
verkopen afhankelijk van de
Escort, zodat het voor het merk
belangrijk is dit model
concurrerent te houden. Sinds
1 februari heeft Ford de
modelopbouw binnen d«
Escort lijn duidelijker
gemaakt. De klant kan in
meer gevallen kiezen tus
comfort of prestaties. Zo
de nieuwe 1.4 CLX van 60 pl
aangeboden voor dezelfde
Op de Bedrijfsauto Rai
waren veel auto's te zien
met een hoge hoed. Om
immers aan de nieuwe
grijskenteken-regels te
kunnen voldoen, moest bij
veel modellen het dak
boven de laadruimte
worden verhoogd. De
meeste pick-ups blijven
normaal op grijs kenteken
leverbaar, behalve de
modellen met dubbele
cabine. Meerdere merken
tonen in Amsterdam een
pick-up met dubbele
bine en verhoogd dak.
immers de interne
'~‘e 1,30 meter bedraagt
en 40% van de
laadbaklengte voor de
achteras is gelegen, is er
niets aan de hand. Toyota
liet de Hi-Lux met dubbele
cabine en hoge hoed zien.
De ombouw kost f.6.500,=
zodat de Hi-Lux exclusief
BTW leverbaar is vanaf
f.37.694,=. De extra kosten
voor ombouw moeten in
enkele jaren door de
lagere wegenbelasting
worden terugverdiend.
control, donkere baan in de
voorruit, airconditioning, een
boordcomputer en
stoelverwarming. Voor dit
alles moet op de niet
kinderachtige 'vanafprijs'
ruim drieëntwintigduizend
gulden extra betaald worden.
Standaard heeft de nieuwe
911 voortaan een
handgeschakelde zesbak. De
korte pook heeft korte
schakelwegen en moet met
enige spierkracht worden
behandeld. Ook de staande
pedalen vragen wat
gewenning. Natuurlijk levert
Porsche tegen meerprijs de
Het programma
actiemodellen op Nissan's
kleinste, de Micra, wordt per
direct uitgebreid met de live
die naast de bestaande Beat
en Tango in het programma
mt. De Jive heeft de Micra
IL als basis, maar biedt
natuurlijk een extra complete
uitvoering. De 55 pk Micra
krijgt een andere
interieuraankleding r-*'*
speciale stoffen zowel
meubilair als de
deurpanelen. Aan de
buitenkant wordt de Jive
voorzien van LX-wieldoppen,
de nodige badges en
spatlappen voor en achter. De
koper kan kiezen uit vier
kleuren: zwart, wit rood en
purplish blue. De Jive is maar
liefst 800 gulden goedkoper
dan de Micra 1.0 L waarop hij
gebaseerd is. Zodoende komt
hij met een prijs van f .22.595,-
nog maar tweehonderd
gulden uit boven de prijs van
de meest kale Micra 1.0.
basisbelijning van de zeer
imerkend gelijnde coupé-
rosserie is nu al ruim
rtig jaar onveranderd,
wijl zelfs aan de lay-out
ihet dashboard
jwelijks is gesleuteld.
:h spreken we bij de 1994
:rgang van de Porsche 911
i een volledig nieuwe auto,
ids de introductie van de
zijn voornamelijk de voor-
achterschermen breder
worden, maakte de slanke
mpers van de eerste
ren plaats voor forsere
Tiptronic
De uitrusting van de 911
omvat onder meer elektrisch
verstelbare buitenspiegels
nat met verwarming, elektrisch
arrera bediende portierruiten, hoge
rl, wat druk reinigers op de
jen dat koplampen, 6 luidsprel
verwarming en ventila
automatische
temperatuurregeling en
pollenfilter en gedeeltelijk
lederen bekleding op de
stoelen. Uiteraard kan er nog
van alles bijbesteld worden.
Zo was de door ons gereden
auto voorzien van metaallok,
17-inch lichtmetalen velgen,
een ruitewisser op de
achterruit, volledig
elektrische verstelling op de
bestuurdersstoel, cruise-
kinderdorpen bezoeken. Aan
deze reis is een landelijke
wervingscampagne
gekoppeld om geld in te
zamelen voor SOS-
kinderdorpen. Zo valt er o.a.
via een prijsvraag een nieuwe
BMW F650 te winnen. Tot hun
vertrek zullen de motoren van
de twee wereldreizigers op
Motor'94 te bewonderen zijn.
verlaagd. Hierdoor is de
meerprijs voor de CLX
uitvoering ten opzichte van de
Laser f.2.500,=. Het zelfde
bedrag geldt voor de 1.6 16-
klepper boven de 60 pk 1.4
liter.
Tot slot biedt Ford op de
Escort voor een aantrekkelijk
bedrag centrale
vergrendeling aan. Bij de
Laser kost dit f.450, voor een
i en f.650, voor de 4-,
a Clipper.
Met de motor of auto is de
Jaarbeurs in Utrecht ook al
probleemloos te vinden. Op
alle snelwegen rond Utrecht
gewoon de borden "Jaarbeurs"
volgen. Er is meer dan
voldoende parkeerruimte,
meer dan 5.000 plaatsen, dus
daarover hoeft niemand zich
zorgen te maken.
Wie op de motor naar Motor'94
komt kan vrijwel pal voor de
ingang van de beurs gratis
parkeren. En de vaste
beursbezoekers weten al dat
het rond die geparkeerde
machines altijd enorm
gezellig is. Eikaars motoren
bewonderen, een praatje
maken met collega-
motorrijders, gewoon wat
rondslenteren. Het hoort er
allemaal bij in Utrecht op "De
Drie Machtige Motordagen".
Veiligheid
De Porsche 911 is door de
nieuwe as veel vriendelijl
geworden en kan zodoenc
ook door een weinig
geoefende automobilist
bereden worden. Zelfs op
wegdek gedraagt de Carr
zich opvallend neutraal, v
overigens niet wil zeggei
de auto helemaal niet meer
uitbreekt.
Iedereen zal de 911
verschillend beoordelen.
Liefhebbers spreken van een
prachtig zuigend geluid wat
de motor achterin duidelijk
hoorbaar maakt, sportieve,
straffe vering en goede steun
biedende stoelen. Anderen
zullen de 3,6 liter maar
rumoerig vinden, de auto veel
te stuiterig noemen en zich
ook op de relatief harde
-1
fl
I
I
I
I
I
I
I
I
I
__J
-1
om
1988
I
I
.1992
1986
I
I
1986
1991 I
CTrÏÏ' I
582
Achterspoiler
De motor heeft in nieuwste
configuratie een inhoud van
3600 cc verdeeld over twee
rijen van drie cilinders die
tegenover elkaar liggen. Deze
boxerkrachtbron wordt
lucht gekoeld en levert bij 6100
tr/min een vermogen 272 pk.
Het maximale koppel is met
330 Nm ook zeer welkom en is
bij 5000 tr/min volledig
aanwezig. Van afregelen
hebben ze bij Porsche nog
niets gehoord, gelukkig! De
nieuwe 911 haalt een top van
270 km/u en heeft voor het
f.30.490,= als de Laser 1.6 16V
van 90 pk met standaard
stuurbekrachtiging. De CLX-
uitgave is tegelijk uitgebreid
met een schuif/kanteldak,
terwijl stuurbekrachtiging
wordt geleverd op alle 16V
benzinemotoren en de
diesels.
De prijs van het instapmodel,
de Laser 60 pk, is verlaagd
van f.28.490,= naar f.27.990,=.
Ook de CLX 16V en CLX diesel
zijn met vijfhonderd gulden
stoelen weinig thuisvoelen.
Achterin kunnen twee kleine
kinderen eventueel
plaatsnemen, maar de ruimte
aldaar moet meer gezien
opje worden als bagagevak, want
ik onder de voorkap kan nog
waar weinig worden
opgeborgen.
In het interieur lijkt op het oog
1 weinig te zijn veranderd. Toch
ig zijn de stoelen nieuw en zijn
eventueel volledig elektrisch
verstelbaar. Het dashboard is
echter zeer vertrouwd met vijf
klokken op een rij, grote ronde
trek- en draaiknoppen voor de
bediening van onder meer
mistlampen, verlichting en
achterruitverwarming.
Porsche stelt verder hoge
eisen aan het
veiligheidsniveau van haar
produkten. Immers ook bij
zeer hoge snelheden op de
Duitse autobanen moet de 911
zijn inzittenden zo optimaal
mogelijk beschermen. De
carrosserie-structuur voldoet
met onder meer side-impact-
bars aan alle wettelijke eisen,
tevens die van de Verenigde
Staten. Verder wordt iedere
Porsche standaard met een
dubbele airbag uitgerust en is
het krachtige remsysteem
uiteraard voorzien van ABS.
SOS-Kinderdorpen
SOS-Kinderdorpen is
wereldwijd de grootste
:uliere non-profit
rhulporganisatie, die
■o,,Jen en weeskinderen
ongeacht ras, nationaliteit
religie, in gezinsverband
opvangt tot zij in staat zijn in
hun eigen levensonderhoud
te voorzien. SOS-
Kinderdorpen is de motor en
voortstuwende kracht in het
bestaan van vele ouderloze
kinderen.
Twee motorrijders, René
Verleg en Fred Zoete, zullen
op zondag 27 februari om 15.30
uur vanaf de Jaarbeurs, onder
escorte van vele motorrijders,
vertrekken voor hun reis naar
exemplaren. De nieuwe 911
heeft volledig kunststof
exemplaren aan de voorkant
voorzien van een forse
luchtinlaat. Door de schuine
plaatsing van de doorlopende
achterlichtunits sluit de
achterbumper over zijn volle
breedte nu veel vloeiender op
de algehele lijn van de auto
aan. Voor zien we verder
nieuwe koplampen. In één
unit is de normale verlichting
opgenomen volgens de
polyellipsoïde techniek en
tevens de verstralers. Zeer
fraai zijn de vijfspaaks
lichtmetalen velgen met voor
205/55 ZR 16 en achter 245/45
ZR 16 rubbers. Achter de
spaken zijn duidelijk de
geperforeerde remschijven en
remklauwen te zien. Veel van
de doorgevoerde wijzigingen
doen denken aan de
spectaculaire Porsche 959 die
jaren geleden in een kleine
serie werd gebouwd. Het
minst is door de jaren heen
aan het profiel gewijzigd.
Immers dat is het meest
kenmerkende voor de meest
begerenswaardige Porsche
onder de Porsches. Kenners
zullen de nieuweling direct
van de vorige generatie
onderscheiden door de
genoemde details.
f
MICRAJ