PORSCHE 911 CARRERA Gevleugelde vriend J1B Nissan Micra Jive iiin MOTOR'94 op loopafstand van station Uitgebreide standaarduitrusting voor Escort S w verlate N M HO 1 Wordt een snelheid van 75 }aten m°nteren ™et een Vm/U aepasseerd dan komt la9ere stand °P de Wlelen' Hoge hoed voor Toyota Hi-Lux 34 pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 februari 1994 - pagina 5 joven 15.000,- anden op naam g sctr. schuif- en gaat ijker NESANMCRA o Meer Info In onze showroom .1992 zilv. met. 1991 .1990 en ...1992 .1986 1985 le ckelijk driedeurs 5-deurs en 132.000 km 75.000 km 135.000 km 125.000 km 105.000 km 80.000 km 75.000 km 61.000 km 85.000 km 92.000 km 132.000 km 92.000 km 123.000 km 115.000 km 137.000 km 88.000 km 71.000 km 118.000 km 43.000 km 53.000 km 86.000 km 20.000 km 58.000 km 99.000 km 155.000 km ,214.000 km 269.000 km 102.000 km 124.000 km 155.000 km 103.000 km 94.000 km ekers, latie met g NISSAN DENISSEN Mi 163.000 km 133.000 km 130.000 km 105.000 km 112.000 km 70.000 km 25.000 km 29.000 km issen wordt -pk <18 ;weg-Nobelstraat) !7 komt 1.01 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg Tel.: 013-683911 '90 '89 ■88 ,.'88 .88 '89 .'87 .'87 .'87 ..‘84 ..'87 '90 '88 '89 BEfiTvan/23595,- nuw»r/21.995,^ Uwwotet cabi Alsi hoogte °n 40% o '9 Leusden - Er zijn maar weinig auto's die langer dan tien jaar in produktie blijven. Toch zijn er enkele exemplaren die zelfs al meerdere decennia in een vrijwel gelijke gedaante op het programma staan. Met de 901 introduceerde Porsche in 1963 een sportieve coupé die korte tijd later omgedoopt tot 911 hét gezicht bepaalde van het merk in de afgelopen dertig jaar. Toch is er tussen de 901 en de nieuwste 911 Carrera heel wat verschil. met el op het Engels) zullen de twee motorrijders onderweg een groot aantal SOS- De eerste 911 was voorzien van een 2 liter 6 cilinder boxer-motor met een vermogen van 130 pk. Web carburateurs zorgden voor toevoer van de nodige brandstof. De motor had een enorm potentieel daar uitgaande van hetzelfde blok de cilinderinhoud door de jaren heen fors toenam evenals het maximale vermogen. Velen zullen vlak na het uitbrengen van deze nieuwe Porsche eind vorig jaar weer eens even ernstig naar hun spaarrekening hebben gekeken. Als daar een bedrag van f.215.900,= op staat kan de 911 Carrera Coupé worden besteld. Voor de Tiptronic moet f.l2.000,= extra worden betaald. De cabriolet verschijnt binnenkort dan f.247.900,= kosten. Tiptronic versnellingsbak waarmee de berijder kan kiezen tussen automatisch of met de hand schakelen. Nepal. Op hun tocht per speciale BMW (beschilderd door kunstenares Astrid Wanneer een beurs in februari gehouden wordt, bestaat er natuurlijk altijd de kans op winterse omstandigheden. Sneeuw, hagel of ijzel hoeven echter geen probleem te zijn om Motor '94 te bezoeken. Het Jaarbeurscomplex ligt namelijk op loopafstand van het Centraal Station van Utrecht. Via het gezellige winkelcentrum Hoog Catharijne is de beurs in enkele minuten te bereiken. Wordt een snelheid va km/u gepasseerd dan komt automatisch de achterspoiler omhoog, die niet alleen zorgt voor een betere geleiding van de rijwind, maar vooral meer lucht naar de motor moet voeren ten behoeve van de koeling. Deze spoiler kan van binnenuit ook met een knop;- worden bediend, zodat ook permanent gevleugeld kan worden rondgereden. De plaatsing van de motor helemaal achterin de auto is wat betreft gewichtsverdelinc niet bepaald de meest gunstige die denkbaar is. Daarom stond de Porsche 911 niet bekend vanwege een vergevingsgezind rijgedrag. Vooral bij een nat wegdek moest de 911-rijder zeer bedacht zijn op onverwacht uitbreken van de achterkant. Dat is bij de nieuwe generatie voor een groot deel verleden tijd. De nieuwe lichtgewicht multi-link achteras die we op de nieuwe 911 vinden is een dóórontwikkeling uit de z/u Km/u en neen voor net autosport terwijl we voor de aanwijzen van de 100 km/u op vertrouwde McPherson de teller slechts 5,6 tellen ophanging vinden. Wie dit nodig. Het blok is volledig allemaal nog niet sportief Ford is in ons land voor ongeveer de helft van haar verkopen afhankelijk van de Escort, zodat het voor het merk belangrijk is dit model concurrerent te houden. Sinds 1 februari heeft Ford de modelopbouw binnen d« Escort lijn duidelijker gemaakt. De klant kan in meer gevallen kiezen tus comfort of prestaties. Zo de nieuwe 1.4 CLX van 60 pl aangeboden voor dezelfde Op de Bedrijfsauto Rai waren veel auto's te zien met een hoge hoed. Om immers aan de nieuwe grijskenteken-regels te kunnen voldoen, moest bij veel modellen het dak boven de laadruimte worden verhoogd. De meeste pick-ups blijven normaal op grijs kenteken leverbaar, behalve de modellen met dubbele cabine. Meerdere merken tonen in Amsterdam een pick-up met dubbele bine en verhoogd dak. immers de interne '~‘e 1,30 meter bedraagt en 40% van de laadbaklengte voor de achteras is gelegen, is er niets aan de hand. Toyota liet de Hi-Lux met dubbele cabine en hoge hoed zien. De ombouw kost f.6.500,= zodat de Hi-Lux exclusief BTW leverbaar is vanaf f.37.694,=. De extra kosten voor ombouw moeten in enkele jaren door de lagere wegenbelasting worden terugverdiend. control, donkere baan in de voorruit, airconditioning, een boordcomputer en stoelverwarming. Voor dit alles moet op de niet kinderachtige 'vanafprijs' ruim drieëntwintigduizend gulden extra betaald worden. Standaard heeft de nieuwe 911 voortaan een handgeschakelde zesbak. De korte pook heeft korte schakelwegen en moet met enige spierkracht worden behandeld. Ook de staande pedalen vragen wat gewenning. Natuurlijk levert Porsche tegen meerprijs de Het programma actiemodellen op Nissan's kleinste, de Micra, wordt per direct uitgebreid met de live die naast de bestaande Beat en Tango in het programma mt. De Jive heeft de Micra IL als basis, maar biedt natuurlijk een extra complete uitvoering. De 55 pk Micra krijgt een andere interieuraankleding r-*'* speciale stoffen zowel meubilair als de deurpanelen. Aan de buitenkant wordt de Jive voorzien van LX-wieldoppen, de nodige badges en spatlappen voor en achter. De koper kan kiezen uit vier kleuren: zwart, wit rood en purplish blue. De Jive is maar liefst 800 gulden goedkoper dan de Micra 1.0 L waarop hij gebaseerd is. Zodoende komt hij met een prijs van f .22.595,- nog maar tweehonderd gulden uit boven de prijs van de meest kale Micra 1.0. basisbelijning van de zeer imerkend gelijnde coupé- rosserie is nu al ruim rtig jaar onveranderd, wijl zelfs aan de lay-out ihet dashboard jwelijks is gesleuteld. :h spreken we bij de 1994 :rgang van de Porsche 911 i een volledig nieuwe auto, ids de introductie van de zijn voornamelijk de voor- achterschermen breder worden, maakte de slanke mpers van de eerste ren plaats voor forsere Tiptronic De uitrusting van de 911 omvat onder meer elektrisch verstelbare buitenspiegels nat met verwarming, elektrisch arrera bediende portierruiten, hoge rl, wat druk reinigers op de jen dat koplampen, 6 luidsprel verwarming en ventila automatische temperatuurregeling en pollenfilter en gedeeltelijk lederen bekleding op de stoelen. Uiteraard kan er nog van alles bijbesteld worden. Zo was de door ons gereden auto voorzien van metaallok, 17-inch lichtmetalen velgen, een ruitewisser op de achterruit, volledig elektrische verstelling op de bestuurdersstoel, cruise- kinderdorpen bezoeken. Aan deze reis is een landelijke wervingscampagne gekoppeld om geld in te zamelen voor SOS- kinderdorpen. Zo valt er o.a. via een prijsvraag een nieuwe BMW F650 te winnen. Tot hun vertrek zullen de motoren van de twee wereldreizigers op Motor'94 te bewonderen zijn. verlaagd. Hierdoor is de meerprijs voor de CLX uitvoering ten opzichte van de Laser f.2.500,=. Het zelfde bedrag geldt voor de 1.6 16- klepper boven de 60 pk 1.4 liter. Tot slot biedt Ford op de Escort voor een aantrekkelijk bedrag centrale vergrendeling aan. Bij de Laser kost dit f.450, voor een i en f.650, voor de 4-, a Clipper. Met de motor of auto is de Jaarbeurs in Utrecht ook al probleemloos te vinden. Op alle snelwegen rond Utrecht gewoon de borden "Jaarbeurs" volgen. Er is meer dan voldoende parkeerruimte, meer dan 5.000 plaatsen, dus daarover hoeft niemand zich zorgen te maken. Wie op de motor naar Motor'94 komt kan vrijwel pal voor de ingang van de beurs gratis parkeren. En de vaste beursbezoekers weten al dat het rond die geparkeerde machines altijd enorm gezellig is. Eikaars motoren bewonderen, een praatje maken met collega- motorrijders, gewoon wat rondslenteren. Het hoort er allemaal bij in Utrecht op "De Drie Machtige Motordagen". Veiligheid De Porsche 911 is door de nieuwe as veel vriendelijl geworden en kan zodoenc ook door een weinig geoefende automobilist bereden worden. Zelfs op wegdek gedraagt de Carr zich opvallend neutraal, v overigens niet wil zeggei de auto helemaal niet meer uitbreekt. Iedereen zal de 911 verschillend beoordelen. Liefhebbers spreken van een prachtig zuigend geluid wat de motor achterin duidelijk hoorbaar maakt, sportieve, straffe vering en goede steun biedende stoelen. Anderen zullen de 3,6 liter maar rumoerig vinden, de auto veel te stuiterig noemen en zich ook op de relatief harde -1 fl I I I I I I I I I __J -1 om 1988 I I .1992 1986 I I 1986 1991 I CTrÏÏ' I 582 Achterspoiler De motor heeft in nieuwste configuratie een inhoud van 3600 cc verdeeld over twee rijen van drie cilinders die tegenover elkaar liggen. Deze boxerkrachtbron wordt lucht gekoeld en levert bij 6100 tr/min een vermogen 272 pk. Het maximale koppel is met 330 Nm ook zeer welkom en is bij 5000 tr/min volledig aanwezig. Van afregelen hebben ze bij Porsche nog niets gehoord, gelukkig! De nieuwe 911 haalt een top van 270 km/u en heeft voor het f.30.490,= als de Laser 1.6 16V van 90 pk met standaard stuurbekrachtiging. De CLX- uitgave is tegelijk uitgebreid met een schuif/kanteldak, terwijl stuurbekrachtiging wordt geleverd op alle 16V benzinemotoren en de diesels. De prijs van het instapmodel, de Laser 60 pk, is verlaagd van f.28.490,= naar f.27.990,=. Ook de CLX 16V en CLX diesel zijn met vijfhonderd gulden stoelen weinig thuisvoelen. Achterin kunnen twee kleine kinderen eventueel plaatsnemen, maar de ruimte aldaar moet meer gezien opje worden als bagagevak, want ik onder de voorkap kan nog waar weinig worden opgeborgen. In het interieur lijkt op het oog 1 weinig te zijn veranderd. Toch ig zijn de stoelen nieuw en zijn eventueel volledig elektrisch verstelbaar. Het dashboard is echter zeer vertrouwd met vijf klokken op een rij, grote ronde trek- en draaiknoppen voor de bediening van onder meer mistlampen, verlichting en achterruitverwarming. Porsche stelt verder hoge eisen aan het veiligheidsniveau van haar produkten. Immers ook bij zeer hoge snelheden op de Duitse autobanen moet de 911 zijn inzittenden zo optimaal mogelijk beschermen. De carrosserie-structuur voldoet met onder meer side-impact- bars aan alle wettelijke eisen, tevens die van de Verenigde Staten. Verder wordt iedere Porsche standaard met een dubbele airbag uitgerust en is het krachtige remsysteem uiteraard voorzien van ABS. SOS-Kinderdorpen SOS-Kinderdorpen is wereldwijd de grootste :uliere non-profit rhulporganisatie, die ■o,,Jen en weeskinderen ongeacht ras, nationaliteit religie, in gezinsverband opvangt tot zij in staat zijn in hun eigen levensonderhoud te voorzien. SOS- Kinderdorpen is de motor en voortstuwende kracht in het bestaan van vele ouderloze kinderen. Twee motorrijders, René Verleg en Fred Zoete, zullen op zondag 27 februari om 15.30 uur vanaf de Jaarbeurs, onder escorte van vele motorrijders, vertrekken voor hun reis naar exemplaren. De nieuwe 911 heeft volledig kunststof exemplaren aan de voorkant voorzien van een forse luchtinlaat. Door de schuine plaatsing van de doorlopende achterlichtunits sluit de achterbumper over zijn volle breedte nu veel vloeiender op de algehele lijn van de auto aan. Voor zien we verder nieuwe koplampen. In één unit is de normale verlichting opgenomen volgens de polyellipsoïde techniek en tevens de verstralers. Zeer fraai zijn de vijfspaaks lichtmetalen velgen met voor 205/55 ZR 16 en achter 245/45 ZR 16 rubbers. Achter de spaken zijn duidelijk de geperforeerde remschijven en remklauwen te zien. Veel van de doorgevoerde wijzigingen doen denken aan de spectaculaire Porsche 959 die jaren geleden in een kleine serie werd gebouwd. Het minst is door de jaren heen aan het profiel gewijzigd. Immers dat is het meest kenmerkende voor de meest begerenswaardige Porsche onder de Porsches. Kenners zullen de nieuweling direct van de vorige generatie onderscheiden door de genoemde details. f MICRAJ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 21