MflZD
E
F
9,-
Moustache
Van der Boom let
op de kleintjes
Suzuki voordeligste auto
Skoda Forman
Silverline
1?
W
b
ER
F5O
Tbv
A
A
ENZ
wijk
Tel.: 013-683911
SLX'f 17.995,-
DE AUTOMAAT
BA
34 pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 februari 1994 - pagina 3
sren
.1988
antraciet.
.1990
sel, wit.
rordt
raid
I
niet-schokkcnd
JO
wijl u wacht. U
feeds
RIGE
kleinere Xedos
iet
A U T O T E
42-16081
mhebben,
a, hoogte en
1991
1991
1991
1990
1988
1989
1990
1992
1984
1986
1990
1987
V DE NIEUWE NORM IN
^BETAALBAAR AUTORIJDEN
g NISSAN
GARAGE
DENISSEN BV
nu voor
uw voordeel
eeni
uitg-
wc
1994 p.o.a.
1994 p.o.a.
1994 p.o.a.
1994 p.o.a.
.3-434655
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg
ledrijf Tilburg
.013-321405
ig tot zijn
die tot de
Japan van
vorden
SST*
.00 u.
■lurbekrachtic
e vergrenc
te spiegeltjfco
leppen.
—innaar, mevr. H.
rv^n niet aanwezig
ir heeft haar prijs
Is ook mogen
ontvangen.
ssturen.
rordt
jiets
.Maar
deze
ral
gegevens:
lazda Xedos 9
Draaicirkel
De Xedos 9 kent twee
zescilindermotoren uit
dezelfde familie. De 2 liter 24-
sturende achterwielen te
bemerken.
i een nieuwe ter-
7 w m’ken'
FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of
1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel
baar stuur en nog veel meer.
Made in Europe Overtuig u bij:
Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck
in -rak...» Tni mo ccovco
reparatie
iderhoud van
Seat en Honda
de absolute top van
automarkt over te Ic
aan gespecialiseei
merken als Merced
BMW en Jaguar.
Met de Xedos-lijn rr
het merk op de me
aantrekkelijke
zakenklasse.
Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753
of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404
het laatst ver
is checken. Een
en lager btand-
u uw neus niet
(ind. BTW, excl. rijklaarkosten en ML beh.)
Overtuig u bij:
aanwezigheid van de meest
slimme, kleine auto die op dit
moment te koop is. Ook in de
vrolijke inrichting van de
Twingo zijn paralellen te
vinden met het
winkelcentrum Paletplein.
Het winkelend publiek kon
drie dagen lang meedoen aan
uit handen van Edith Smits
van Van der Boom Tilburg de
waardebonnen en
bijbehorende bos bloemen
uitgereikt.
De vijfde winnaar, mevr. H.
Kramer, kon niet aanwezig
zijn, maar
inmiddels
IING
•89
ak, elektr.
spiegels
DO,-
)ost
feestelijke wijze uitgereikt in
de showroom van Renault-
dealer Van der Boom aan de
Goirkestraat en daarbij
vormde de Renault Twingo
uiteraard weer het
middelpunt. Vier winnaars,
dhr. H. de Lange, mevr, van
den Broek, mevr. L.C. Heuer en
mevr. A. van Duuren kregen
;te SEAT
een prijsvraag. Op de
wedstrijdbon moest worden
ingevuld hoeveel
wegenbelasting een Twingo-
rijder per 3 maanden en per
jaar moet betalen. Met deze
prijsvraag waren maar liefst
vijf waardebonnen van 100,-
te winnen. De prijzen werden
donderdag 10 februari op
De Xedos 9 valt met zijn lengte
van 4,82 meter in de klasse
van bijvoorbeeld de BMW 5-
serie en Mercedes E-reeks.
Met zijn vloeiend verlopende
daklijn en typische chromen
grille, die als een soort snor
tussen de koplampen staat, is
de Xedos 9 keurig, maar
weinig opwindend wat betreft
ontwerp.
klepper levert een maximaal
vermogen van 146 pk en zorgt
onder meer voor een top van
202 km/u. De 2,5 liter variant
valt met 171 pk wat krachtiger
uit en zeker voor een 1445 kg
wegende versie met
vierwielbesturing is het extra
beetje vermogen niet
onaangenaam. De auto haalt
een top van 220 km/u en heeft
Op 27,28 en 29 januari jl. hield
Renault-dealer Van der Boom
Tilburg op het Paletplein een
Twingo-show samen met de
winkeliersvereniging. De
gezamenlijke winkeliers van
het Paletplein letten op de
kleintjes en hoe kan dat beter
worden onderstreept door de
en vierwielbesturing, le
bekleding, elektrisch
verstelbare voorstoelen en
airconditioning kost
f. 107.000,=. Dezelfde auto kan
ook als automaat worden
besteld voor f.111.200,=. De 2.5
met vierwielbesturing start
bij f.98.500,=. Wie de
meesturende achterwielen
achterwege laat, kan al
terecht voor f.79.950,=. Wie
bovendien tevreden is met de
2 liter V6 is al vanaf f.71.850,=
de trotse eigenaar van een
Xedos 9.
leer beklede stuurwiel is de
airbag opgenomen. Mazda
levert in alle uitvoeringen ook
een airbag aan bijrijderskant.
Dit exemplaar is boven het
dashboardkastje geplaatst.
De andere
bedieningsorganen vinden
we aan het stuur voor de
cruise-control, aan de
stuurkolom voor verlichting
en ruitewissers, in de console
voor stoelverwarming en op
het portierpaneel voor de
elektrische ruit- en
spiegelbediening. Verder is
Technische
Merk en type: Mc
4WS
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2497 cc
Boring x slag: 84,5 x 74,2 mm
Vermogen: 171 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 216 Nm bij 4900 tr/min
Afmetingen: lengte 4,825
meter, breedte 1,77 meter
Gewicht: 1445 kg
Prestaties: topsnelheid 220
km/u
acceleratie 0-100 in 8,6 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,8
liter/100 km
bij 120 km/u 8,4 liter/100 km
stadsverkeer 12,6 liter? 100 km
Prijs: f.98.500,=
NISSAN PRIMERA
1.6 LX 37195,-
Airconditioatag 4761,-
41956,- J
37195,- S
4761,-
Gadget
Alleen bij manouvreer
snelheden bewijst het
systeem zijn dienst. Wie
echter, bijvoorbeeld onder
aan een afrit van de snelweg,
zeer sterk afremt (standaard
ABS) en vervolgens een bocht
instuurt, passeert het
overgangspunt van
tegensturen naar mees
Hoe sneller dit punt wordt
gepasseerd, hoe sterker de
achterkant van de auto een
onrustige zwieper maakt,
waardoor het systeem
absoluut tot een weinig
begerenswaardige gadget is
geworden. Bovendien moet er
zo'n achtduizend gulden extra
voor betaald worden, geld
wat beter aan nuttigere zaken
kan worden uitgegeven.
De 2.5 liter V6 verrast
behoorlijk met zijn verbruik.
De auto presteert uitstekend
en nodigt uit tot het rijden van
hoge gemiddelden. Toch nam
deze grootste Mazda
genoegen met 1 liter
Eurosuper op 9,2 kilometer en
dat is in deze klasse bepaald
gunstig.
Mazda heeft de Xedos-lijn op
i goede manier
itgebouwd. Al is de Xedos 9
zat minder kenmerkend dan
zijn kleinere broertje, de koper
in dit segment kiest veel meer
voor betrouwbaarheid,
comfort en representativiteit
dan alleen een leuk smoeltje.
Mazda heeft voor de Xedos 9
een ingewikkelde
Handinstelling
Het interieur i
aangekleed n
gebruikmakir
materialen. H
redelijk fantasies
vormgeving. Het
instrumentarium
ware als een sooi
Skoda heeft in het jaar van haar honderdjarig bestaan de
naam van de Favorit Stationwagon veranderd in Forman. Om
dit wereldkundig te maken, wordt meteen een speciale uitgave
geleverd, de Forman Silverline voor een aantrekkelijke prijs
van f.24.995,=. Zoals de naam al doet vermoeden is deze Skoda
in zilvergrijs metallic uitgevoerd, heeft speciale Ronal-velgen
met all-weather banden, getint glas, koplampsproeiers, mist
lampen voor en een spoiler boven de achterruit. Ook in het
interieur zien we veel luxe terug zoals de centrale
vergrendeling, een Blaupunkt Boston radio-cassettespeler, met
leer bekleed stuurwiel en in hoogte verstelbare gordels voorin.
Verder zien we een toerenteller, digitaal klokje, in delen
neerklapbare achterbank en verlichting in de bagageruimte.
Motorisch blijft alles bij het oude: de vertrouwde 1.3 liter
injectiemotor van 54 pk met zeer gunstige verbruikcijfers.
niemand te klager
daar is in breedte, noogre en
lengte voor meer dan
voldoende leefruimte
gezorgd. Bij de duurdere types
is de bestuurdersstoel en
eventueel ook de
bijrijdersstoel volledig
elektrisch instelbaar. De
.zetels hebben forse
afmetingen en bieden een
zeer comfortabele zit.
Afhankelijk van de uitvoering
wordt stof, suède of leer
geleverd. Het gekozen
materiaal komt ook op de
portierpanelen terug.
de Xedos 9 standaard in alle
gevallen voorzien van getint
glas, stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling en
verlichte spiegeltjes in de
zonnekle
voor de acceleratie van 0 tot
100 km/u 8,6 seconden nodig.
Het gaat hier overigens over
de handgeschakelde versie,
de viertraps automaat in iets
trager. De 2,5 liter levert een
heerlijk royaal koppel van 216
Nm bij 4900 tr/min en dat
betekent dat vanuit elk
toerental probleemloos kan
worden opgetrokken. Wie de
motor start zal bijna op zijn
toerenteller moeten kijken of
de zes zuigers wel in
beweging zijn. Maar ook
buiten de auto laat de V6 zich
nauwelijks horen. Door de
goede zitpositie, de enorme
stilte in het interieur en de
prettige afvering biedt de
Xedos 9 een zeer hoogstaand
comfort. Zowel voor als achter
maakt Mazda bij deze auto
gebruik van een multilink
ophanging. Ons
testexemplaar was
bovendien voorzien van
vierwielbesturing. Een
dergelijke voorziening wordt
op de Nederlandse markt
uitsluitend door twee Japanse
merken geleverd. Bij lage
snelheden draaien de
achterwielen mee, zodat de
draaicirkel van deze versie
maar liefst anderhalve meter
korter is. Boven de 30 km/u
gaan de achterwielen
tegensturen. Dat betekent dat
bij wisselen van rijstrook de
auto een strakkere beweging
naar links of rechts maakt bij
een geringere stuuruitslag.
Gezeten achter het stuur van
de Xedos 9 moet de
bestuurder zeer fijngevoelig
zijn om het effect van de
De Xedos 9 is een waar
topmodel. De auto is redelijk
ruim, biedt een rijke en
veilige standaarduitrusting
en is zeer comfortabel. De
motor doet stilletjes op de
achtergrond zijn werk en
neemt genoegen met niet al te
veel benzine. Alleen de extra
uitgave voor
vierwielbesturing is absoluut
overbodig.
elkaar zien we een
toerenteller, snelheids)
en de bekende kleinere
instrumenten. Rechts is
aparte display waarop
werking van de
ventilatie/verwarming
eventueel aangevuld n
airconditioning wordt
getoond. Met een grote
knop wordt de gewenst
temperatuur ingesteld.
Daarna kan op dezelfde
gedrukt worden om de
installatie volledig
automatisch haar werk
laten doen. Natuurlijk 1
altijd worden ingegrep
de handinstelling. In h<
Binnenruimte
Dit in tegenstelling
kleinere broertje die
fraaiste auto's uit J<
dit moment mag wor
gerekend. De door ons
gereden uitvoering met
vierwielbesturing krijgt direct
de meest complete
specificatielijst mee. Zo zien
we aan de buitenkant
lichtmetalen velgen,
mistlampen in de voorbum
per, een elektrisch bediend
glazen schuif/kanteldak en
volledig meegespoten
bumpers, portierkrukken
buitenspiegels. De koffer]
neemt een deel van de
lichtunits mee en gaat tot een
kleine uitsparing in de
bumper open. De inhoud is
met 420 liter voor een
dergelijk grote auto bepaald
niet overdreven, terwijl de
achterbank niet neerklapbaar
is. Er is alleen voorzien in een
skiluik.
Wat betreft binnenruimte
scoort de Xedos 6 niet al te
best als wordt gekeken naar
de achterbank. Deze grotere
Xedos 9 heeft het hier beter
voor elkaar, maar zou aan
hoofdruimte toch nog iets
meer mogen hebben. Maar
zoals de meeste auto's in deze
klasse zal de Xedos 9 vooral
door de eigenaar worden
gereden en niet door een
chauffeur. Voorin kan
Uit een onderzoek van de dagelijks gebruik.
ANWB en Consumentenbond Zevenduizend eigenaren van
is naar boven gekomen dat de de meest uiteenlopende
Suzuki Alto GA de meest auto's namen aan het
voordelige auto is in het onderzoek deel. Nauwkeurig
werden de maandelijkse
bestedingen bijgehouden,
terwijl ook kosten voor
afschrijving, reparatie en
verzekering werden
meegeteld. Het onderzoek
duurde 3,5 jaar, waarin 55.00C
kilometer werd gereden. De
Suzuki Alto GA kostte 545,01
gulden per maand. De
afschrijving blijkt nog ste
de grootste kostenpost
gevolgd door de brandstof. De
Alto doet het op beide punten
zeer goed met een lage
afschrijving (hoge
inruilprijzen) en gunstig
brandstofverbruik. Maar ook
de onderhouds- en
reparatiekosten zijn bij de
Alto laag.
Uit het onderzoek bleek ook
dat de kosten van autorijden
de afgelopen vijf jaar stegen
met een kwart. De ANWB
schrijft dit vooral toe aan
overheidsmaatregelen zoals
de extra brandstofqccijnzen
en hogere
motorrijtuigenbelasting. In
het onderzoek werd de Suzuki
Alto op de voet gevolgd door
de Subaru Mini Jumbo, Fiat
Panda 750L, Seat Marbella 900
en Daihatsu Cuore.
...1986
...1984
...1982
...1991
...1983
...1982