MflZD E F 9,- Moustache Van der Boom let op de kleintjes Suzuki voordeligste auto Skoda Forman Silverline 1? W b ER F5O Tbv A A ENZ wijk Tel.: 013-683911 SLX'f 17.995,- DE AUTOMAAT BA 34 pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 februari 1994 - pagina 3 sren .1988 antraciet. .1990 sel, wit. rordt raid I niet-schokkcnd JO wijl u wacht. U feeds RIGE kleinere Xedos iet A U T O T E 42-16081 mhebben, a, hoogte en 1991 1991 1991 1990 1988 1989 1990 1992 1984 1986 1990 1987 V DE NIEUWE NORM IN ^BETAALBAAR AUTORIJDEN g NISSAN GARAGE DENISSEN BV nu voor uw voordeel eeni uitg- wc 1994 p.o.a. 1994 p.o.a. 1994 p.o.a. 1994 p.o.a. .3-434655 Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg ledrijf Tilburg .013-321405 ig tot zijn die tot de Japan van vorden SST* .00 u. ■lurbekrachtic e vergrenc te spiegeltjfco leppen. —innaar, mevr. H. rv^n niet aanwezig ir heeft haar prijs Is ook mogen ontvangen. ssturen. rordt jiets .Maar deze ral gegevens: lazda Xedos 9 Draaicirkel De Xedos 9 kent twee zescilindermotoren uit dezelfde familie. De 2 liter 24- sturende achterwielen te bemerken. i een nieuwe ter- 7 w m’ken' FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of 1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel baar stuur en nog veel meer. Made in Europe Overtuig u bij: Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck in -rak...» Tni mo ccovco reparatie iderhoud van Seat en Honda de absolute top van automarkt over te Ic aan gespecialiseei merken als Merced BMW en Jaguar. Met de Xedos-lijn rr het merk op de me aantrekkelijke zakenklasse. Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753 of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404 het laatst ver is checken. Een en lager btand- u uw neus niet (ind. BTW, excl. rijklaarkosten en ML beh.) Overtuig u bij: aanwezigheid van de meest slimme, kleine auto die op dit moment te koop is. Ook in de vrolijke inrichting van de Twingo zijn paralellen te vinden met het winkelcentrum Paletplein. Het winkelend publiek kon drie dagen lang meedoen aan uit handen van Edith Smits van Van der Boom Tilburg de waardebonnen en bijbehorende bos bloemen uitgereikt. De vijfde winnaar, mevr. H. Kramer, kon niet aanwezig zijn, maar inmiddels IING •89 ak, elektr. spiegels DO,- )ost feestelijke wijze uitgereikt in de showroom van Renault- dealer Van der Boom aan de Goirkestraat en daarbij vormde de Renault Twingo uiteraard weer het middelpunt. Vier winnaars, dhr. H. de Lange, mevr, van den Broek, mevr. L.C. Heuer en mevr. A. van Duuren kregen ;te SEAT een prijsvraag. Op de wedstrijdbon moest worden ingevuld hoeveel wegenbelasting een Twingo- rijder per 3 maanden en per jaar moet betalen. Met deze prijsvraag waren maar liefst vijf waardebonnen van 100,- te winnen. De prijzen werden donderdag 10 februari op De Xedos 9 valt met zijn lengte van 4,82 meter in de klasse van bijvoorbeeld de BMW 5- serie en Mercedes E-reeks. Met zijn vloeiend verlopende daklijn en typische chromen grille, die als een soort snor tussen de koplampen staat, is de Xedos 9 keurig, maar weinig opwindend wat betreft ontwerp. klepper levert een maximaal vermogen van 146 pk en zorgt onder meer voor een top van 202 km/u. De 2,5 liter variant valt met 171 pk wat krachtiger uit en zeker voor een 1445 kg wegende versie met vierwielbesturing is het extra beetje vermogen niet onaangenaam. De auto haalt een top van 220 km/u en heeft Op 27,28 en 29 januari jl. hield Renault-dealer Van der Boom Tilburg op het Paletplein een Twingo-show samen met de winkeliersvereniging. De gezamenlijke winkeliers van het Paletplein letten op de kleintjes en hoe kan dat beter worden onderstreept door de en vierwielbesturing, le bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen en airconditioning kost f. 107.000,=. Dezelfde auto kan ook als automaat worden besteld voor f.111.200,=. De 2.5 met vierwielbesturing start bij f.98.500,=. Wie de meesturende achterwielen achterwege laat, kan al terecht voor f.79.950,=. Wie bovendien tevreden is met de 2 liter V6 is al vanaf f.71.850,= de trotse eigenaar van een Xedos 9. leer beklede stuurwiel is de airbag opgenomen. Mazda levert in alle uitvoeringen ook een airbag aan bijrijderskant. Dit exemplaar is boven het dashboardkastje geplaatst. De andere bedieningsorganen vinden we aan het stuur voor de cruise-control, aan de stuurkolom voor verlichting en ruitewissers, in de console voor stoelverwarming en op het portierpaneel voor de elektrische ruit- en spiegelbediening. Verder is Technische Merk en type: Mc 4WS Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 2497 cc Boring x slag: 84,5 x 74,2 mm Vermogen: 171 pk bij 6000 tr/min Koppel: 216 Nm bij 4900 tr/min Afmetingen: lengte 4,825 meter, breedte 1,77 meter Gewicht: 1445 kg Prestaties: topsnelheid 220 km/u acceleratie 0-100 in 8,6 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,8 liter/100 km bij 120 km/u 8,4 liter/100 km stadsverkeer 12,6 liter? 100 km Prijs: f.98.500,= NISSAN PRIMERA 1.6 LX 37195,- Airconditioatag 4761,- 41956,- J 37195,- S 4761,- Gadget Alleen bij manouvreer snelheden bewijst het systeem zijn dienst. Wie echter, bijvoorbeeld onder aan een afrit van de snelweg, zeer sterk afremt (standaard ABS) en vervolgens een bocht instuurt, passeert het overgangspunt van tegensturen naar mees Hoe sneller dit punt wordt gepasseerd, hoe sterker de achterkant van de auto een onrustige zwieper maakt, waardoor het systeem absoluut tot een weinig begerenswaardige gadget is geworden. Bovendien moet er zo'n achtduizend gulden extra voor betaald worden, geld wat beter aan nuttigere zaken kan worden uitgegeven. De 2.5 liter V6 verrast behoorlijk met zijn verbruik. De auto presteert uitstekend en nodigt uit tot het rijden van hoge gemiddelden. Toch nam deze grootste Mazda genoegen met 1 liter Eurosuper op 9,2 kilometer en dat is in deze klasse bepaald gunstig. Mazda heeft de Xedos-lijn op i goede manier itgebouwd. Al is de Xedos 9 zat minder kenmerkend dan zijn kleinere broertje, de koper in dit segment kiest veel meer voor betrouwbaarheid, comfort en representativiteit dan alleen een leuk smoeltje. Mazda heeft voor de Xedos 9 een ingewikkelde Handinstelling Het interieur i aangekleed n gebruikmakir materialen. H redelijk fantasies vormgeving. Het instrumentarium ware als een sooi Skoda heeft in het jaar van haar honderdjarig bestaan de naam van de Favorit Stationwagon veranderd in Forman. Om dit wereldkundig te maken, wordt meteen een speciale uitgave geleverd, de Forman Silverline voor een aantrekkelijke prijs van f.24.995,=. Zoals de naam al doet vermoeden is deze Skoda in zilvergrijs metallic uitgevoerd, heeft speciale Ronal-velgen met all-weather banden, getint glas, koplampsproeiers, mist lampen voor en een spoiler boven de achterruit. Ook in het interieur zien we veel luxe terug zoals de centrale vergrendeling, een Blaupunkt Boston radio-cassettespeler, met leer bekleed stuurwiel en in hoogte verstelbare gordels voorin. Verder zien we een toerenteller, digitaal klokje, in delen neerklapbare achterbank en verlichting in de bagageruimte. Motorisch blijft alles bij het oude: de vertrouwde 1.3 liter injectiemotor van 54 pk met zeer gunstige verbruikcijfers. niemand te klager daar is in breedte, noogre en lengte voor meer dan voldoende leefruimte gezorgd. Bij de duurdere types is de bestuurdersstoel en eventueel ook de bijrijdersstoel volledig elektrisch instelbaar. De .zetels hebben forse afmetingen en bieden een zeer comfortabele zit. Afhankelijk van de uitvoering wordt stof, suède of leer geleverd. Het gekozen materiaal komt ook op de portierpanelen terug. de Xedos 9 standaard in alle gevallen voorzien van getint glas, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en verlichte spiegeltjes in de zonnekle voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,6 seconden nodig. Het gaat hier overigens over de handgeschakelde versie, de viertraps automaat in iets trager. De 2,5 liter levert een heerlijk royaal koppel van 216 Nm bij 4900 tr/min en dat betekent dat vanuit elk toerental probleemloos kan worden opgetrokken. Wie de motor start zal bijna op zijn toerenteller moeten kijken of de zes zuigers wel in beweging zijn. Maar ook buiten de auto laat de V6 zich nauwelijks horen. Door de goede zitpositie, de enorme stilte in het interieur en de prettige afvering biedt de Xedos 9 een zeer hoogstaand comfort. Zowel voor als achter maakt Mazda bij deze auto gebruik van een multilink ophanging. Ons testexemplaar was bovendien voorzien van vierwielbesturing. Een dergelijke voorziening wordt op de Nederlandse markt uitsluitend door twee Japanse merken geleverd. Bij lage snelheden draaien de achterwielen mee, zodat de draaicirkel van deze versie maar liefst anderhalve meter korter is. Boven de 30 km/u gaan de achterwielen tegensturen. Dat betekent dat bij wisselen van rijstrook de auto een strakkere beweging naar links of rechts maakt bij een geringere stuuruitslag. Gezeten achter het stuur van de Xedos 9 moet de bestuurder zeer fijngevoelig zijn om het effect van de De Xedos 9 is een waar topmodel. De auto is redelijk ruim, biedt een rijke en veilige standaarduitrusting en is zeer comfortabel. De motor doet stilletjes op de achtergrond zijn werk en neemt genoegen met niet al te veel benzine. Alleen de extra uitgave voor vierwielbesturing is absoluut overbodig. elkaar zien we een toerenteller, snelheids) en de bekende kleinere instrumenten. Rechts is aparte display waarop werking van de ventilatie/verwarming eventueel aangevuld n airconditioning wordt getoond. Met een grote knop wordt de gewenst temperatuur ingesteld. Daarna kan op dezelfde gedrukt worden om de installatie volledig automatisch haar werk laten doen. Natuurlijk 1 altijd worden ingegrep de handinstelling. In h< Binnenruimte Dit in tegenstelling kleinere broertje die fraaiste auto's uit J< dit moment mag wor gerekend. De door ons gereden uitvoering met vierwielbesturing krijgt direct de meest complete specificatielijst mee. Zo zien we aan de buitenkant lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbum per, een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak en volledig meegespoten bumpers, portierkrukken buitenspiegels. De koffer] neemt een deel van de lichtunits mee en gaat tot een kleine uitsparing in de bumper open. De inhoud is met 420 liter voor een dergelijk grote auto bepaald niet overdreven, terwijl de achterbank niet neerklapbaar is. Er is alleen voorzien in een skiluik. Wat betreft binnenruimte scoort de Xedos 6 niet al te best als wordt gekeken naar de achterbank. Deze grotere Xedos 9 heeft het hier beter voor elkaar, maar zou aan hoofdruimte toch nog iets meer mogen hebben. Maar zoals de meeste auto's in deze klasse zal de Xedos 9 vooral door de eigenaar worden gereden en niet door een chauffeur. Voorin kan Uit een onderzoek van de dagelijks gebruik. ANWB en Consumentenbond Zevenduizend eigenaren van is naar boven gekomen dat de de meest uiteenlopende Suzuki Alto GA de meest auto's namen aan het voordelige auto is in het onderzoek deel. Nauwkeurig werden de maandelijkse bestedingen bijgehouden, terwijl ook kosten voor afschrijving, reparatie en verzekering werden meegeteld. Het onderzoek duurde 3,5 jaar, waarin 55.00C kilometer werd gereden. De Suzuki Alto GA kostte 545,01 gulden per maand. De afschrijving blijkt nog ste de grootste kostenpost gevolgd door de brandstof. De Alto doet het op beide punten zeer goed met een lage afschrijving (hoge inruilprijzen) en gunstig brandstofverbruik. Maar ook de onderhouds- en reparatiekosten zijn bij de Alto laag. Uit het onderzoek bleek ook dat de kosten van autorijden de afgelopen vijf jaar stegen met een kwart. De ANWB schrijft dit vooral toe aan overheidsmaatregelen zoals de extra brandstofqccijnzen en hogere motorrijtuigenbelasting. In het onderzoek werd de Suzuki Alto op de voet gevolgd door de Subaru Mini Jumbo, Fiat Panda 750L, Seat Marbella 900 en Daihatsu Cuore. ...1986 ...1984 ...1982 ...1991 ...1983 ...1982

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 19