7Z7Z
FORD FIESTA
i
RS
-Jr7
Jong van lijf en leden
Airbag standaard
s
s
UITBREIDING LANCIA YPSILON
1
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Wansmaak
MLe
Oplage: 97.140 ex.
Donderdag 17 februari 1994
V.
programma
wat
tal
'kg)
iV.
Tony Vos
Lees verder
Autotest
Porsche 911
Honda Civic
in dit nummer
Mazda Xedos9 4WS
Carrera
Coupé
pag. 3
pag. 5
pag. 7
o.a.:
fenbachstraat
SF» IR
3/551933
mokeur)
Jaargang 6
Nummer 7
gei
bui
spr
uit
Cannes - Er wordt in de autowereld al
snel gesproken van nieuwe auto's,
nieuwe motoren en uitvoeringen.
Ford doet nu juist zijn best om
duidelijk te maken dat de Fiesta wel
een aantal belangrijke wijzigingen
iar hebben
s uitrusting.
'90
°’92
7
7
6
G
B
IHOUT
geïmpregneerd
Ik/e.t/art hik
zwd-wst
UptJt.
spiriting
ZUIDOOST bv
V^AukxnobidbedrilfraburB
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
WC
vei
kei
met
Iet
tallen
Pi
sne-
absolui
gehoua
liter, J=
dooi uc
recht.
i. Van een
:geen
je frc1'
vergrende
bekleed st
hier gee
bij Toyc
wil uitzoel
for money d
verstandig i
e proporties
jekozen. De
gen
i. De stoelen
srstelbaar en
3 steun aan
kosten meer, mac
ook een royalere i
celica
lieverd in eei
l voering. Dit
meer de licht
trale
ing, elektrisch
ortierruiten en een
Opgeschroefd
Twee afzonderlijke ronde
lichten zijn nu in de mode. Bij
de Celica zijn ze mooi
opgenomen in de enigszins
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Ronde vormen voeren nog
steeds de boventoon bij de
produkten die we uit het land
van de rijzende zon op onze
markt tegenkomen. De Celica
ziet er net weer wat sportiever
uit dan zijn voorganger. Dit
wordt voornamelijk
veroorzaakt door het front
waaruit de bekende
klaplampen zijn verdwenen.
1994 pagina 16
keHjke prijzen
Sober
Op het punt van wegligging
scoort de Celica uitstekend.
Zowel voor als achter wordt
gebruik gemaakt van
MacPherson veerpoten. De
auto kleeft goed aan het asfalt
en is gelukkig niet te
compromisloos sportief. Wie
dat wel wenst kan op de GT
de zogenaamde Super Strut
Suspension krijgen. Deze stuur en sti
voorziening zorgt ervoor dat Toyota ziet
de stand van de voorwielen de Opel Cc
bij inveren gelijk blijft.
gewelfde motorkap,
bumper is eigenlijk c,
sprake. Het volledige front is
uit één geheel gemaakt en
herbergt niet alleen de
koplampen, maar ook de
richtingaanwijzers,
mistlampen en c
Het profiel is wat minder
vernieuwend. De
zijn uitstekend ge
lange voorportieren bieden
een goede toegang tot het
interieur. De daklijn loopt in
een vloeiende beweging af
naar de vlakke uitloop van de
derde deur. De achterzijde
Estoril - Het lijkt nauwelijks te verklaren waarom
het coupésegment zich in een groeiende
belangstelling mag verheugen. Dat hangt
natuurlijk voor een deel samen met een zich nog
steeds uitbreidend aanbod. Eén van de blijvers is
de Toyota Celica. Na enkele miljoenen exemplaren
hebben we nu te maken met de zesde generatie.
sportieve coupé heeft Toyota
ook een 2 liter in het
programma opgenomen. Wie
de zuigers met 7000 tr/mir
en neer laat schieten, haak
het enorme maximale
vermogen van 175 pk en dat
zonder turbo's of intercoolers.
Het koppel is met 186 Nm bij
4800 tr/min wederom niet
overdreven. De 2 liter komt
inderdaad iets vlotter van zijn
ilaats, zonder opmerkelijk
mei te zijn. De motor moet
uut op toeren worden
iden dan pas komt de 2
ir, die onder de naam GT
or het leven gaat, tot zijn
Afgelopen november liep het
eenmiljoenste exemplaar van
de Lancia Ypsilon van de
band. Alhoewel
geïntroduceerd in 1985 is de
Ypsilon nog steeds een
opvallende en originele
verschijning. Alle varianten
zijn voorzien van de 1.1 liter
FIRE-motor met singlepoint
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
iaard continu
variabele transmissie. Voor
f.25.965,= wordt deze auto
voorgereden. Tot slot is er de
Ypsilon Igloo met
airconditioning voor
f.24.945,=.
Alle Ypsilon hebben
l o landaard gele- standaai
taallak met de bediende
Coventry Rood en
_i. DeMiakost
,.„3.425,=. Aan de basis staat
de junior voor f.21.900,=
speciaal gericht op de
jeugdige koper. De Ypsilon
Ville is uitermate geschikt
voor gebruik in de stad door
heeft ondergaan, maar dat zeker niet
van een nieuwe auto mag worden
gesproken. Vooral op het punt van
veiligheid is de kleinste Ford op het
niveau van zijn grotere broers
gebracht. Lees verder op pagina 7
heeft zeer voorspelbaar grote
lichtunits, een verchroomde
uitlaatmond en een in de klep
geïntegreerde spoiler die
eventueel kan worden
aangevuld met een extra
opgeschroefd exemplaar.
De voorwielaangedreven
Celica heeft in de basisversie
een 1.8 liter zestienklepper die
een vermogen levert van 115
pk bij 5800 tr/min. Het koppel
is met 154 Nm bij 4800 tr/min
niet overdreven. Dit is vooral
te merken als 'schakellui' m
de auto gereden wordt. Het
z?r®‘ u duurt vanuit lage toerental]
de luchtinlaat. redelijk wat tijd VOOrdat de
rrt m ,r> o, gang erin zit. Stil is de Celica
1.’8 gelukkig wel. Al bij al zijn
de beloofde prestaties goed te
noemen met een top van 200
km/u en een acceleratie 0 tot
100 in 10,2 seconden, maar er
moet ver in de versnellingen
worden doorgetrokken. Voor
de ware liefhebber van een
Comfort-pakket
Als de Celica compleet
gemaakt moet worden, I
bij de prijs van f .49.99
eens f .950,= voor een comf
pakket bestaande uit
elektrische raambediening,
centrale vergrendeling en
waarschuwingslampen in de
portieren. Verder kost een
airbag f .2.595,= en moet voor
ABS f.3.790,= extra worden
afgerekend.
De Celica 2.0 GT kost een fors
bedrag meer, namelijk
f.71.415,=. De koper krijgt
inderdaad voor ruim
eenentwintigduizend gulden
extra de grotere en vooral
sterkere motor en heeft verder
standaard licht metalen
wielen, verwarmde
buitenspiegels, elektrische
antenne, elektrisch bediende
portierruiten, centrale
varrrrendeiing en een met leer
sv, stuurwiel. Maar ook
sen ABS of airbag. Wie
rota een sportieve auto
sken met veel value
y doet er wellicht
j aan eens met een
bijzondere kleurencombinatie de standc
gespoten. Het is voor het eerst variabele
dat deze techniek op de
buitenkant van een auto
wordt gebruikt. De achterklep
wordt gesierd door het
patroon van de Jacquard
binnenbekleding. De Mia
rordt verder standc
w x erdineenmetc
injectie en een vermogen van keuze voor Cove
51 pk. Nieuw is de Ypsilon Mia Derby Groen. Z
die vooral herkenbaar is aan f.23.425,=. Aan
de zeer aparte achterklep. de Junior voor 1
Deze wordt namelijk door speciaal f
middel van Lancia's
exclusieve driedimensionale
Cubic Printing System in een
Nieuwe kenteken
bedrijfsauto's
De Rijksdienst voor het
Wegverkeer (RDW)
hanteert sinds begin dit
jaar twee nieuwe
kentekenseries voor
nieuwe bedrijfsauto's.
Zoals bij personenau to's nu
al het geval is, bestaan de
nieuwe series voor
bedrijfsau to 'suit een
combinatie van
achtereenvolgens twee
maal twee letters en twee
cijfers. De zware
bedrijfsauto's (boven 3.500
kg) krijgen een serie die
altijd begint met een B. De
serie voor lichte
bedrijfsauto's (tot 3.500
begint telkens met een
De RDW heeft voor het
gebruik van twee
kentekenseries voor
bedrijfsau to's gekozen
omdat daarmee een betere
opsporing van
snelheidsovertreders
mogelijk is. Zware
bedrijfsauto's mogen niet
harder dan 80 km/u. Door
deze categorie met een
aparte kentekenserie te
onderscheiden heeft de
politie een extra
hulpmiddel om bij controle
op de weg
snelheidsovertredingen te
constateren. (Bron: Rai)
"Wat wordt het mooi op de
weg metal dieluidde
eens de reclameslogan
van een Japans automerk.
Het tegendeel gebeurt nu
met alle gedrochten die op
de Bedrijfsauto Rai te
'bewonderenzijn.
Nederlanders staan
bekend vanwege hun
vindingrijkheid en hebben
zodoende op slimme wijze
verschillende
personenauto's weten om
te bouwen tot bestelauto's.
De resultaten geven op z'n
minst koude rillingen. Het
gaat allemaal nog wel als
bij een stationcar als de
Peugeot 405, Golf Variant
en Renault Nevada het
volledige dak wordt
verhoogd. Ook auto's als
de Jeep Grand Cherokee
en Chrysler Voyager
komen er nog heel
behoorlijk vanaf. Maar v’~*
te denken van een aantal
terreinauto 's waar op de
achterkant een hoge hoed
is gezet om maar aan de
minimaal gestelde interne
hoogte te kunnen komen.
Ondernemend Nederland
wil zich echter toch in deze
voertuigen vertonen
omdat ze veel goedkoper
zijn dan de standaard
personenauto waar ze van
afgeleid zijn. Er zijn nu
zelfs al pick-ups met
dubbele cabine die een
interne hoogte hebben
gekregen van 1,30 meter.
Het resultaat is walchelijk,
maar er is blijkbaar markt
voor. Toppunten van
wansmaak zijn
bijvoorbeeld een
verlengde en verhoogde
Jeep Wrangler, de Nissan
Serena met hoge hoed en
de Peugeot 205 die nu
haast hoger dan lang lijkt.
Overigens is het de vraag
hoe lang al deze uit hun
verband gerukte grijs-
kenteken-auto's
ongemoeid zullen worden
gelaten. De overheid is
natuurlijk niet gek. Met de
aanscherping van de
wetgeving moesten dit
soort praktijken juist
worden voorkomen. Op de
Rai deed het gerucht de
ronde dat enkele
medewerkers van het
Ministerie van
Economische Zaken al de
ronde deden om te kijken
hoe de eisen nog verder
aangescherpt kunnen
worden. Je vraagt je af wat
voor hoge, brede en lange
schepsels we na 1 januari
1995 weer kunnen
verwachten...
Alle Ypsilon hebben
indaard elektrisch
vcuicuJe portierruiten,
centrale vergrendeling, in
hoogte verstelbare gordels en
een verstelbare stuurkolom.
Ten opzichte van de
bestaande uitvoeringen is ook
de Ypsilon honderden
guldens goedkoper
geworden.
Hierdoor wordt ook een
stuggere afvering verkregen.
De Super Strut wordt alleen
in op geleverd in combinatie met
xalt een aantal andere sportief
bedoelde extra's. Toyota
monteert dan een andere
versnellingsbak met kortere
overbrengingen en een
oliekoeler, limited slip
differentieel, een voor- en
achterspoiler en ABS met een
zogenaamde G-kracht-sensor.
Hiermee worden ook
zijdelingse bewegingen
geregistreerd waarop het
brein van het ABS direct kan
inspelen.
De Celica wordt als 1.8
geleverd in een sobere
uitvoering. Dit model mist
onder meer de licht metalen
velgen, centi
vergrendelin
bediende poi
airbag.
Wel wordt voorzien in
meegespoten bumpers,
mistlampen voor, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
een toerenteller, verstelbaar
stuur en stuurbekrachtiging,
at als concurrenten
r_. Jalibra en BMW 3-
serie coupe. Deze auto's
scheef oog naar de MR2 te
kijken die net iets meer dan
zesenzestig mille kost.
Natuurlijk biedt de Celica
meer interieurruimte, maar
len'komt meer dan twee kinderen
390 noa kunnen op de achterbank niet
i comfort- plaatsnemen. Het interieur is
it aardig van inrichting, maar
veel kleur is er niet in
gebruikt; het is voornamelijk
zwart wat de klok slaat. De
vormgeving van het
dashboard lijkt redelijk op dat
van de Supra met een
nadrukkelijk naar de
bestuurder toe gebogt
instrumentarium. De s
zijn voldoende ver
bieden een goede
lenden en bovenbenen. De
rugleuning kan met een
hendel in grotere stappen
worden versteld, terwijl een
draaiknop voor de traploze
fijnafstemming zorgt.
De Celica is een aantrekkelijk
vormgegeven auto, die
bovendien in een aantal
leuke kleuren kan worden
gekozen. De uitrusting is wat
kaal ook bij de 2 liter en
rechtvaardigt daarom bij deze
GT absoluut niet de hoge
prijs.
3b
jK-DG 6011}
[K-DC7156]