7Z7Z FORD FIESTA i RS -Jr7 Jong van lijf en leden Airbag standaard s s UITBREIDING LANCIA YPSILON 1 Bijlage van: DeTilburgseKoerier Wansmaak MLe Oplage: 97.140 ex. Donderdag 17 februari 1994 V. programma wat tal 'kg) iV. Tony Vos Lees verder Autotest Porsche 911 Honda Civic in dit nummer Mazda Xedos9 4WS Carrera Coupé pag. 3 pag. 5 pag. 7 o.a.: fenbachstraat SF» IR 3/551933 mokeur) Jaargang 6 Nummer 7 gei bui spr uit Cannes - Er wordt in de autowereld al snel gesproken van nieuwe auto's, nieuwe motoren en uitvoeringen. Ford doet nu juist zijn best om duidelijk te maken dat de Fiesta wel een aantal belangrijke wijzigingen iar hebben s uitrusting. '90 °’92 7 7 6 G B IHOUT geïmpregneerd Ik/e.t/art hik zwd-wst UptJt. spiriting ZUIDOOST bv V^AukxnobidbedrilfraburB Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 WC vei kei met Iet tallen Pi sne- absolui gehoua liter, J= dooi uc recht. i. Van een :geen je frc1' vergrende bekleed st hier gee bij Toyc wil uitzoel for money d verstandig i e proporties jekozen. De gen i. De stoelen srstelbaar en 3 steun aan kosten meer, mac ook een royalere i celica lieverd in eei l voering. Dit meer de licht trale ing, elektrisch ortierruiten en een Opgeschroefd Twee afzonderlijke ronde lichten zijn nu in de mode. Bij de Celica zijn ze mooi opgenomen in de enigszins De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Ronde vormen voeren nog steeds de boventoon bij de produkten die we uit het land van de rijzende zon op onze markt tegenkomen. De Celica ziet er net weer wat sportiever uit dan zijn voorganger. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het front waaruit de bekende klaplampen zijn verdwenen. 1994 pagina 16 keHjke prijzen Sober Op het punt van wegligging scoort de Celica uitstekend. Zowel voor als achter wordt gebruik gemaakt van MacPherson veerpoten. De auto kleeft goed aan het asfalt en is gelukkig niet te compromisloos sportief. Wie dat wel wenst kan op de GT de zogenaamde Super Strut Suspension krijgen. Deze stuur en sti voorziening zorgt ervoor dat Toyota ziet de stand van de voorwielen de Opel Cc bij inveren gelijk blijft. gewelfde motorkap, bumper is eigenlijk c, sprake. Het volledige front is uit één geheel gemaakt en herbergt niet alleen de koplampen, maar ook de richtingaanwijzers, mistlampen en c Het profiel is wat minder vernieuwend. De zijn uitstekend ge lange voorportieren bieden een goede toegang tot het interieur. De daklijn loopt in een vloeiende beweging af naar de vlakke uitloop van de derde deur. De achterzijde Estoril - Het lijkt nauwelijks te verklaren waarom het coupésegment zich in een groeiende belangstelling mag verheugen. Dat hangt natuurlijk voor een deel samen met een zich nog steeds uitbreidend aanbod. Eén van de blijvers is de Toyota Celica. Na enkele miljoenen exemplaren hebben we nu te maken met de zesde generatie. sportieve coupé heeft Toyota ook een 2 liter in het programma opgenomen. Wie de zuigers met 7000 tr/mir en neer laat schieten, haak het enorme maximale vermogen van 175 pk en dat zonder turbo's of intercoolers. Het koppel is met 186 Nm bij 4800 tr/min wederom niet overdreven. De 2 liter komt inderdaad iets vlotter van zijn ilaats, zonder opmerkelijk mei te zijn. De motor moet uut op toeren worden iden dan pas komt de 2 ir, die onder de naam GT or het leven gaat, tot zijn Afgelopen november liep het eenmiljoenste exemplaar van de Lancia Ypsilon van de band. Alhoewel geïntroduceerd in 1985 is de Ypsilon nog steeds een opvallende en originele verschijning. Alle varianten zijn voorzien van de 1.1 liter FIRE-motor met singlepoint Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur iaard continu variabele transmissie. Voor f.25.965,= wordt deze auto voorgereden. Tot slot is er de Ypsilon Igloo met airconditioning voor f.24.945,=. Alle Ypsilon hebben l o landaard gele- standaai taallak met de bediende Coventry Rood en _i. DeMiakost ,.„3.425,=. Aan de basis staat de junior voor f.21.900,= speciaal gericht op de jeugdige koper. De Ypsilon Ville is uitermate geschikt voor gebruik in de stad door heeft ondergaan, maar dat zeker niet van een nieuwe auto mag worden gesproken. Vooral op het punt van veiligheid is de kleinste Ford op het niveau van zijn grotere broers gebracht. Lees verder op pagina 7 heeft zeer voorspelbaar grote lichtunits, een verchroomde uitlaatmond en een in de klep geïntegreerde spoiler die eventueel kan worden aangevuld met een extra opgeschroefd exemplaar. De voorwielaangedreven Celica heeft in de basisversie een 1.8 liter zestienklepper die een vermogen levert van 115 pk bij 5800 tr/min. Het koppel is met 154 Nm bij 4800 tr/min niet overdreven. Dit is vooral te merken als 'schakellui' m de auto gereden wordt. Het z?r®‘ u duurt vanuit lage toerental] de luchtinlaat. redelijk wat tijd VOOrdat de rrt m ,r> o, gang erin zit. Stil is de Celica 1.’8 gelukkig wel. Al bij al zijn de beloofde prestaties goed te noemen met een top van 200 km/u en een acceleratie 0 tot 100 in 10,2 seconden, maar er moet ver in de versnellingen worden doorgetrokken. Voor de ware liefhebber van een Comfort-pakket Als de Celica compleet gemaakt moet worden, I bij de prijs van f .49.99 eens f .950,= voor een comf pakket bestaande uit elektrische raambediening, centrale vergrendeling en waarschuwingslampen in de portieren. Verder kost een airbag f .2.595,= en moet voor ABS f.3.790,= extra worden afgerekend. De Celica 2.0 GT kost een fors bedrag meer, namelijk f.71.415,=. De koper krijgt inderdaad voor ruim eenentwintigduizend gulden extra de grotere en vooral sterkere motor en heeft verder standaard licht metalen wielen, verwarmde buitenspiegels, elektrische antenne, elektrisch bediende portierruiten, centrale varrrrendeiing en een met leer sv, stuurwiel. Maar ook sen ABS of airbag. Wie rota een sportieve auto sken met veel value y doet er wellicht j aan eens met een bijzondere kleurencombinatie de standc gespoten. Het is voor het eerst variabele dat deze techniek op de buitenkant van een auto wordt gebruikt. De achterklep wordt gesierd door het patroon van de Jacquard binnenbekleding. De Mia rordt verder standc w x erdineenmetc injectie en een vermogen van keuze voor Cove 51 pk. Nieuw is de Ypsilon Mia Derby Groen. Z die vooral herkenbaar is aan f.23.425,=. Aan de zeer aparte achterklep. de Junior voor 1 Deze wordt namelijk door speciaal f middel van Lancia's exclusieve driedimensionale Cubic Printing System in een Nieuwe kenteken bedrijfsauto's De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) hanteert sinds begin dit jaar twee nieuwe kentekenseries voor nieuwe bedrijfsauto's. Zoals bij personenau to's nu al het geval is, bestaan de nieuwe series voor bedrijfsau to 'suit een combinatie van achtereenvolgens twee maal twee letters en twee cijfers. De zware bedrijfsauto's (boven 3.500 kg) krijgen een serie die altijd begint met een B. De serie voor lichte bedrijfsauto's (tot 3.500 begint telkens met een De RDW heeft voor het gebruik van twee kentekenseries voor bedrijfsau to's gekozen omdat daarmee een betere opsporing van snelheidsovertreders mogelijk is. Zware bedrijfsauto's mogen niet harder dan 80 km/u. Door deze categorie met een aparte kentekenserie te onderscheiden heeft de politie een extra hulpmiddel om bij controle op de weg snelheidsovertredingen te constateren. (Bron: Rai) "Wat wordt het mooi op de weg metal dieluidde eens de reclameslogan van een Japans automerk. Het tegendeel gebeurt nu met alle gedrochten die op de Bedrijfsauto Rai te 'bewonderenzijn. Nederlanders staan bekend vanwege hun vindingrijkheid en hebben zodoende op slimme wijze verschillende personenauto's weten om te bouwen tot bestelauto's. De resultaten geven op z'n minst koude rillingen. Het gaat allemaal nog wel als bij een stationcar als de Peugeot 405, Golf Variant en Renault Nevada het volledige dak wordt verhoogd. Ook auto's als de Jeep Grand Cherokee en Chrysler Voyager komen er nog heel behoorlijk vanaf. Maar v’~* te denken van een aantal terreinauto 's waar op de achterkant een hoge hoed is gezet om maar aan de minimaal gestelde interne hoogte te kunnen komen. Ondernemend Nederland wil zich echter toch in deze voertuigen vertonen omdat ze veel goedkoper zijn dan de standaard personenauto waar ze van afgeleid zijn. Er zijn nu zelfs al pick-ups met dubbele cabine die een interne hoogte hebben gekregen van 1,30 meter. Het resultaat is walchelijk, maar er is blijkbaar markt voor. Toppunten van wansmaak zijn bijvoorbeeld een verlengde en verhoogde Jeep Wrangler, de Nissan Serena met hoge hoed en de Peugeot 205 die nu haast hoger dan lang lijkt. Overigens is het de vraag hoe lang al deze uit hun verband gerukte grijs- kenteken-auto's ongemoeid zullen worden gelaten. De overheid is natuurlijk niet gek. Met de aanscherping van de wetgeving moesten dit soort praktijken juist worden voorkomen. Op de Rai deed het gerucht de ronde dat enkele medewerkers van het Ministerie van Economische Zaken al de ronde deden om te kijken hoe de eisen nog verder aangescherpt kunnen worden. Je vraagt je af wat voor hoge, brede en lange schepsels we na 1 januari 1995 weer kunnen verwachten... Alle Ypsilon hebben indaard elektrisch vcuicuJe portierruiten, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare gordels en een verstelbare stuurkolom. Ten opzichte van de bestaande uitvoeringen is ook de Ypsilon honderden guldens goedkoper geworden. Hierdoor wordt ook een stuggere afvering verkregen. De Super Strut wordt alleen in op geleverd in combinatie met xalt een aantal andere sportief bedoelde extra's. Toyota monteert dan een andere versnellingsbak met kortere overbrengingen en een oliekoeler, limited slip differentieel, een voor- en achterspoiler en ABS met een zogenaamde G-kracht-sensor. Hiermee worden ook zijdelingse bewegingen geregistreerd waarop het brein van het ABS direct kan inspelen. De Celica wordt als 1.8 geleverd in een sobere uitvoering. Dit model mist onder meer de licht metalen velgen, centi vergrendelin bediende poi airbag. Wel wordt voorzien in meegespoten bumpers, mistlampen voor, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een toerenteller, verstelbaar stuur en stuurbekrachtiging, at als concurrenten r_. Jalibra en BMW 3- serie coupe. Deze auto's scheef oog naar de MR2 te kijken die net iets meer dan zesenzestig mille kost. Natuurlijk biedt de Celica meer interieurruimte, maar len'komt meer dan twee kinderen 390 noa kunnen op de achterbank niet i comfort- plaatsnemen. Het interieur is it aardig van inrichting, maar veel kleur is er niet in gebruikt; het is voornamelijk zwart wat de klok slaat. De vormgeving van het dashboard lijkt redelijk op dat van de Supra met een nadrukkelijk naar de bestuurder toe gebogt instrumentarium. De s zijn voldoende ver bieden een goede lenden en bovenbenen. De rugleuning kan met een hendel in grotere stappen worden versteld, terwijl een draaiknop voor de traploze fijnafstemming zorgt. De Celica is een aantrekkelijk vormgegeven auto, die bovendien in een aantal leuke kleuren kan worden gekozen. De uitrusting is wat kaal ook bij de 2 liter en rechtvaardigt daarom bij deze GT absoluut niet de hoge prijs. 3b jK-DG 6011} [K-DC7156]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 17