VEEL NOVITEITEN OP
BEDRIJFSAUTO RAI '94
I
El
3
a
JUMPER, BOXER EN DUCATO
«s
jp
HYUNDAI BREIDT
BEDRIJFSAUTOSERIE UIT
NIEUWE MITSUBISHI L200 PICK-UP
Eén gedeeld door drie
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
1
1
SI
Overname
1994 pagina 16
CyoG (ID clQODQ
Oplage: 97.140 ex.
Donderdag 10 februari 1994
10-19 FEBRUARI 1994
ikele
Lees verder op pagina 7
is
sle
n
Tony Vos
Autotest
Lees verder
Ford Courier 1.8D
in dit nummer
pag. 3
pag. 3
o.a.:
FRÉET
O
Amsterdam rail
Volkswagen
met bekende series
Chrysler, Dodge en Jeep
volledig beschikbaar
pag. 7
Onze showroom
is tijdens de
carnavalsdagen
normaal open
[3426245
Tel.: 639083
Jaargang 6
Nummer 6
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, Tel.: 013-683911
automobilist veel naar zijn
ine
en de
laan om
ileggers,
>eciale
3 Rai biedt
ionale
één
cabine
vierwi
QnissanRM
GARAGE
DENISSEN BVa
op onze.
Saais i&t
zo FRÈET als op
osze uum
SAAB
7UIQQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Ma
cx, van
ing. De
n lengte van
irdig
vagenchassis met een
raldikte van 4,5 mm.
Het is opzienbarend om te
zien dat Mitsubishi met de
L200 Pick-up in 1993 de best
verkochte auto in dit segment
was. Vooral opzienbarend
omdat deze auto slechts met
motor, alleen met dubbel
ie en uitsluitend met
rielaandrijving werd
Eén van de belangrijkste
noviteiten op de
Bedrijfsauto Rai '94 is
zonder twijfel de nieuwe
bestelwagenreeks die
gezamenlijk door
Peugeot, Citroën en Fiat
werd ontwikkeld en ook
onder deze drie
merknamen op de markt
komt.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Tien dagen lang staan alle hallen van de
Amsterdamse Rai in het teken van
bedrijfsmatig vervoer tijdens de Bedrijfsauto
Rai '94. Op donderdag 10 februari worden óm
10.00 uur de poorten geopend, om pas op
zaterdag 19 februari om 17.00 uur weer te
sluiten. De Rai heeft maar liefst de volledige
expositieruimte met een oppervlakte van
53.000 vierkante meter gereserveerd voor 280
exposanten. Zij laten alles zien op het gebied
van bestelauto's, lichte tot zware
vrachtwagens, aanhangwagens, ople
accessoires, onderdelen, banden, spe
carrosseriën en gereedschappen. De 1
voldoende nieuws voor international
chauffeurs als werknemers van een
koeriersbedrijf. Daarnaast zal ook de
particuliere -
Verder zijn op de Nederlanc
Trein plus Toegangsbiljetten
Station Rai ligt recht voor het
tentoonstellingscomplex.
Peugeot presenteert op
haar stand de Boxer als
opvolger van de 15,
Citroën vervangt de C25
door de Jumper, terwijl
Fiat haar nieuwe variant
onder de bekende naam
Ducato laat zien.
kan worden gereden.
Alle technische specificaties
komen volledig met de H600
overeen.
De derde nieuweling is de
Hl50 met een GVW van 3 ton
en een bruto laadvermogen
van 1810 kg. Vooral met deze
Hl50 denkt importeur Greenib
goed te kunnen scoren, omdat
de prijs inclusief opbouw
ruwweg gelijk zal zijn aan wat
de concurrentie voor een
gemiddelde gesloten
bestelwagen vraagt.
De Hl50 heeft als bestelbus
een inhoud van 9 kubieke
meter en een laadvloerlengte
van 2,85 meter.
Ook leent de Hl50 zich prima
voor een campeeropbouw. De
Hl50 heeft bovendien een
volwaan
vrachtwc
materiac
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
een twee persoons cabine met
nog wat extra laadruimte
achter de stoelen. Ook deze
uitvoering bedient zich van de
bekende 2,5 liter
turbodieselmotor en is
standaard voorzien vc
vierwielaandrijvin
laadbak heeft een
nd najaar met de levering
id beginnen en twee van de drie
trucks zelfs in Nederland
gaan assembleren.
Ook wordt gedacht om deze
produkten onder te brengen
bij specifieke truck-dealers
van bijvoorbeeld de merken
Daf, Scania of Volvo.
De zwaarste Hyundai wordt
de H600 met een bruto
laadvermogen van 3815 kg.
De H600 heeft een chassis met
een lengte van 6,25 meter en
een wielbasis van 3,55 meter.
Hierop past uitstekend een
laadbak van 4,50 meter lang.
Tegen meerprijs wordt
vormgeving en een luchtvering geleverd,
richt interieur. Vanaf Onder de cabine ligt een 4
srdere kleuren cilinder 3,3 liter direct
rijl ook een ingespoten turbodiesel met
t ruiten af- een vermogen van 110 pk bij
3500 tr/min en een koppel van
260 Nm bij 2000 tr/min.
De acht<
aangedr
handt
1075 kg meenemen en een
aanhanger van maximaal
2200 kg trekken. De prijs is
vastgesteld op f.34.600,=
exclusief BTW en f.40.655,=
inclusief BTW. De Double Cab
blijft gewoon leverbaar maar
moet nu inclusief BPM en BTW
f.57.581,= kosten.
Daarnaast levert Mitsubishi
nu een extra luxueuze
uitvoering, de Wide Fender,
voor f.63.184,= waarmee
vooral de particuliere 4x4-
enthousiast moet worden
aangesproken.
De motor is een 2,5 liter diesel
met een vermogen van 75 pk.
Stuurbekrachtiging wordt
standaard geleverd, terwijl de
cabine-inrichting sterk met
m rijbewijs BE die van de H100 overeenkomt.
geleverd. Deze versie met
dubbele cabine kan helaas
niet meer voldoen aan de
nieuwe grijs-kenteken-eisen,
zodat naar een andere
oplossing is gezocht. Daarom
introduceert Mitsubishi op de
Bedrijfsauto Rai een L200 met
een zogenaamde Club Cab,
idse NS-stations
i verkrijgbaar. Het
In één klap is Hyundai bekent
geworden in bedrijfsautoland
met de H100, een bestelwagen
die nog vaag doet denken aan
de Mitsubishi L300.
De bestelbus is verkrijgbaar
met een benzine-en
dieselmotor. Verder zijn er
meerdere uitvoeringen zoals
een gesloten bestelbus, een
aannemersversie met
dubbele cabine en een
personenbus. De H100 met
benzinemotor heeft standaard
stuurbekrachtiging, terwijl
voor deze voorziening bij de
diesel moet worden
bijbetaald. De H100 heeft een
moderne v-1-
ditoingericxxxxxiidxcxux.
nu zijn ook meerdere kleuren
leverbaar, terwijl ook een
bestelwagen met ruiten af-
fabriek in het programma is
1,845 meter en is 1,50 meter opgenomen. Door de enorme
breed. De L200 Club Cab mag belangstelling die Hyundai
voor de H100 heeft gekregen,
werd besloten op de Rai
enkele zwaardere
bedrijfsauto's te laten zien om
ook hiervoor de
belangstelling te peilen.
Importeur Greenib wil in het
-nogen van 1
i“,“iin en een k<
nu uij 2000 tr/mi
^terwielen worden
jcdreven via een
Igeschakelde vijfbak.
Daarnaast kan dezelfde
vrachtauto ook als H350
worden geleverd. Hierbij is
het GVW teruggebracht tot 3,5
ton, zodat met een -DT?
Overleven lijkt hét devies
voor de autobranche op.
dit moment. Grote,
middelgrote en klein°
fabrikanten proberen
handen ineen te sic
zo efficient mogelijk
behoud van eigen
identiteit de klant zoveel
mogelijk verschillende
produkten aan te bieden.
Een duidelijk voorbeeld is
de samenwerking tussen
de Fiat Group en PSA die
nu resulteert in de tweede
generatie bestelwagens
en een gloednieuwe
ruimte-auto. Over enl
maanden zullen ook
Volkswagen en Ford hun
gezamenlijke APV tonen
en op de markt brengen.
In beide gevallen gaat het
om samenwerking en niet
om een fusie of iets
dergelijks. Vanaf 1 januari
echter hadden Renault en
Volvo één bedrijf moeten
vormen. Daar is de laatste
jaren flink naar toe
gewerkt. De
ontwikkelingsafdelingen
waren van eikaars
projecten op de hoogte, ze
werkten op dezelfde
computersystemen en er
had ook een
personeelsuitwisseling
tussen Zweden en
Frankrijk plaats
gevonden. Tijdens de
laatste IAA in Frankfurt
lieten Gyllenhammer van
Volvo en Schweitzer van
Renault weten dat de
vriendschapsbanden nu
tot een huwelijk zouden
worden. Echter drie
weken voor het definitief
in werking treden van de
overeenkomst staken de
Zweedse aandeelhouders
er een stokje voor. Erg
verstandig lijkt deze
ontwikkeling voor Volvo
niet te zijn. Voor Renault
de vriendschap over.
Vorige week werd een fors
aantal Volvo-aandelen
verkocht, over en uit!
Laten we hopen dat BMW
zijn zaakjes beter voor
elkaar heeft met
betrekking tot de
overname van Rover.
Ondanks ziedende
reacties uit Japan van
Honda, was BMW bereid
het volledige
aandelenpakket over te
nemen, terwijl Honda niet
verder wilde gaan dan
47,5procent. Maar in dit
geval gaat om een echte
overname en niet om een
fusie zoals bij
Renault/Volvo...
gading vinden. Immers sinds 1 januari zijn de
regels rond het grijze kenteken verscherpt. De
Nederlandse importeurs laten in Amsterdam
alle bestelauto's volgens de nieuwe normen
zien. Enkele exemplaren zijn ook voor
particulier gebruik nog steeds interessant.
De Rai vraagt een toegangsprijs van f.25,per
persoon en is dagelijks geopend van 10.00 tot
17.00 uur. Van maandag tot en met vrijdag is
de Rai ook 's avonds open van 19.00 tot 22.00
uur. De entree bedraagt dan f.20,=. Uiteraard
zijn er kortingstarieven voor kinderen, PAS 65-
houders en groepen.