Corolla best verkocht
)P
Groot Februari Suzuki Spektakel
lM
MÈ
GIJSBERS TILBURG BV
61
Mazda MX-5 1.8 leverbaar
FStJ
Renault Safrane onder f.50.000,=
DIVERSE IJZERSTERKE AANBIEDINGEN
Vanaf 3 V™10
februari a.s.
)35
19.995. J
21.995,-
"f 17.995,-
DE AUTOMAAT Donderdag 3 februari 1994 pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
994 pagina 6
KEVER Never ending story
Uiterlijk
ia
Uniek
ikzij hun
K
I
srs
tf.54.G
iderir
Ister
waarvan
aantrek-
/ooral nu
rco. Vraag
OYOTA.
f
Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 013-355655
p uw hui-
icht en u
s
u
z
u
K
0
t/t
V DE NIEUWE NORM IN
BETAALBAAR AUTORIJDEN.
l die het
e wagen
-~*it
Swift Pearl I
rijklaar
eft nooit
:t het
1934
door een 1493cc motor (44pk)
in 1966.
ie best
p de Japanse
lorolla voert
nagenoeg ongewijzigd in
produktie en dat blijft nog
steeds een veel grotere
prestatie.
De Toyota Corolla loopt op dit
moment in 14 landen van de
Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753
of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404
Swift Diamond en Swift Pearl
DE ZUINIGSTE AUTO'S TER WERELD!!!
1 op 24.4 bij 90 km ECE Norm
ƒ111,- wegenbelasting per 3 maanden
SCHOONSTE
EN ZUINIGSTE
AUTO TER
WERELD f
Swift Diamond
rijklaar
ing met
van de
e comfort
El Sedan, Bug, Coccinelle, Beetle zijn maar een
paar namen voor een auto waarvan alweer bijna 60
jaar geleden de eerste schetsen werdei
Het lijkt echter alsof van het leven van
Kever" geen einde komt= Vele tienduize
er nog jaar1'/ 111
nieuw Kever-achtig prototype op de Deti
Show werd getoond.
Karmann-Ghia
De 1584cc motor uit 1970
bracht in het achteronder van
de Kever het hoogst denkbare
Ferdinand Porsche heef
kunnen vermoeden dat I
ontwerp dat hij begin 1£
presenteerde aan het
Ministerie van Transport de
meest verkochte auto (meer
dan 21 miljoen) aller tijden
zou worden.
(ind. BTW, exd. rijklaarkosten en ML beh.)
MadeinEurop' Overtuig u bij:
Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck
TUk..^ tai nto cco7co
m gemaakt.
i de "De
geen einde komt. Vele tienduizenden lopen
jaarlijks van de band, terwijl onlangs een
ver-achtig prototype op de Detroit Motor
Het leveringsprogramma van de Renault Safrane is per
direct uitgebreid met twee zeer aantrekkelijk geprijsde
modellen onder de naam Manoir. De Manoir is verkrijgbaar
met de 110 pk sterke 2.2 liter injectiemotor en als 2.1 liter
turbodiesel van 90 pk. De Manoir heeft eigenlijk volledig de
uitvoering van de bestaande RN met standaard onder meer
getint glas, elektrisch bediende portierruiten voor, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel en centrale vergrendeling met
afstandbediening. De Manoir-versies zijn herkenbaar aan
een badge op de achterklep. De grootste verrassing zit in de
prijs. Renault biedt deze basis Safrane namelijk aan voor
f.49.825,= en komt daardoor onder de magische grens van
f.50.000,=. De Manoir turbodiesel staat voor f.56.045,= in de
prijslijst. Dit betekent een forse prijsverlaging van zo'n
vierduizend gulden ten opzichte van de bestaande RN. De
RN-uitvoering is echter vanaf nu uitgebreid met standaard
ABS en een airbag voor de bestuurder en is verkrijgbaar
vanaf f.54.325,=. Dat betekent dat alle Safrane's met
uitzondering van de Manoir standaard zijn voorzien van een
airbag en ABS.
FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of
1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel
baar stuur en nog veel meer.
band en wordt in 130 landen
verkocht. Sinds de introductie
van de huidige reeks medio
1992 werden reeds 13.800
stuks van de serie in ons land
afgezet. De modellenflora is
zeer divers. De prijsopbouw
start bij f.28.995,=. Dit jaar
verwacht importeur Louwman
Parqui ongeveer 11.000
Corolla's te verkopen.
Met 237.537 verkochte
eenheden was de Toyota
Corolla in 1993 de best
verkochte auto op i
thuismarkt. De Coi
al 25 jaar de
verkoopranglijsten in Japan
aan. Maar ook in Europa deed
de Corolla het uitstekend.
Voor het zesde
achtereenvolgende jaar
scoorde de Corolla hier als de
best verkochte Japanse auto
met circa 145.000 eenheden.
Toyota introduceerde de
eerste generatie Corolla in
1966. Sinds die tijd zijn er meer
dan 20 miljoen auto's onder de
naam Corolla verkocht.
Toyota blijft trots roepen dat
de Corolla samen met de T-
Ford en VW-Kever tot de
meest geproduceerde auto's
ter wereld behoord. Een
flauwe vergelijking daar
vermogen, namelijk 50 pk.
Tenminste als serie-auto,
want tuningbedrijven en
accessoirehandelaren
zorgden ervoor dat de
motoren ver opgevoerd
konden worden. Dat maakte
de Kever ook dankzij zijn
simpele techniek en
ijzersterke chassis uitermate
geschikt om als donorauto te
fungeren van ontelbare
kitcars. Bouwpaketten van
soms de meest waanzinnige
carrosseriesoorten die op het
onderstel van de Kever
werden geplaatst. Maar ook
gerenomeerde ontwerpers als
Pininfarina en Mario Boano,
welke als designer bij Ghia
werkte, stortten zich op de
auto. Uit het brein van Boano
kwamen een prachtige
cabriolet en coupé van de
tekentafel. Beiden werden
bekend als de Karmann-Ghic
en zijn, hoewel er zo'n 444
duizend in de ateliers van
Karmann werden
geproduceerd, inmiddels
gezochte klassiekers
geworden. Een andere
geliefde variant was de
cabriolet. Geproduceerd in
diverse uitvoeringen stond
deze Kever, mede door zijn
lieflijk voorkomen, vooral bij
vrouwen vaak op het
verlanglijstje. Het verdwijnen
van de cabriolet Kever in 1980
deed dan ook veel harten
breken.
Toyota dit aantal met een
forse reeks verschillende
generaties heeft behaald, die
bovendien technisch niet met
elkaar te vergelijken zijn.
De T-Ford en VW Kever bleven
De zeer populaire Mazda MX-5 Roads
wordt vanaf nu geleverd met een 1.8
liter 16-kleppenmotor in tegenstelling
tot de 1.6 liter die tot nu toe voorin deze
cabriolet te vinden was. Het vermogen
is hierbij toegenomen van 115 tot 130 pk.
Verder heeft Mazda gewerkt aan het
nog verder verbeteren van de stijfheid
van de koets, terwijl andere veren en
dempers voor een nog beter weggedrag
zorgen. In het interieur vallen vooral de
gewijzigde stoelen met verstelbare
hoofdsteunen op. De prijs van de MX-5
1.8i is vastgesteld op f.59.995,=. Voor
stuurbekrachtiging wordt een meerprijs
van tweeduizend gulden in rekening
gebracht, terwijl voor vijfduizend
gulden af-fabriek een meegespoten
hardtop kan worden geleverd.
Verder brengt het Japanse merk een
interessante aanbieding op de MX-3.
Deze compacte coupé wordt voor
f.42.995,= geleverd in de Rally Edition
met een houten stuur en pookknop in de
kleuren clear white en mighty grey
metallic. De MX-3 Rally Edition met 1.8
liter V6 motor staat voor f.51.995,=
beperkt in de prijslijst.
In zijn 60 jarig bestaan is de
Kever eigenlijk nooit echt
veranderd. Zowel zijn uiterlijk
als basistechniek zijn tot op
de dag van vandaag hetzelfde
gebleven. In Puebla (Mexico)
lopen er elke dag nog zo'n 500
van de band. Toch is er geen
enkele andere
massaproduktie auto die in
zijn heje bestaan zoveel
technische-en
designverbeteringen heeft
ondergaan als de Kever. Geen
enkel bouwjaar is met elkaar
te vergelijken. Zijn karakter
verloor hij daarbij nooit en
juist dat maakt hem zo uniek.
Na de oorlog was tweederde
van de fabriek één grote
ruïne. Onder leiding van de
Engelsen werd met de
werderopbouw begonnen en
werd langzaam maar zeker de
produktielijn voor de Kever
weer opgestart. Dat liep in het
begin niet zonder problemen.
De Kever was, vooral door de
associatie met het gevallen
Duitse rijk - was het niet Adolf
Hitlers parade paardje
geweest - niet echt bij de
mensen geliefd. Maar de
Kever overwon dat alles.
Blonken de eerste van de
band aflopende exemplaren
niet uit van degelijkheid,
langzaam maar zeker begon
het publiek de auto te
waarderen door zijn simpele
techniek en goedkoop
onderhoud. In 1955 waren er
al een miljoen Kevers
geproduceerd en was de
wagen een normale
verschijning in het
straatbeeld van Europa
geworden. Vanaf zijn eerste
geboortedag is de Kever tot op
de dag van vandaag
doorgeëvolueerd. Vooral in
technisch opzicht werden er
de eerste jaren diverse
verbeteringen aangebracht
en veranderde langzaam het
uiterlijk. De veranderingen in
uiterlijk kenmerkten zich
vooral in
detailveranderingen. Hadden
de eerste Kevers nog een
kleine achteruit met spijl
(brilletje) in 1953 werd die
vervangen door een ovaal
raam (ovaaltje). In 1957
konden de bestuurders nog
meer genieten van het uitzicht
rondom dankzij een grotere
voor- en rechthoekige
achterruit. Bouwjaar 1972 zag
men bij de Kever de laatste
Ikswagen, te grote verandering in uiterlijk
eichsmark. in de vorm van een gebogen
voorruit bij de VW 1303 (Super
Beetle). De eerste na-oorlogse
Kevers kregen een 1131 cc
motor waar maar liefst 25 pk
uitgeperst werd. Daar
moesten de eerste liefhebbers
het mee doen tot 1954 toen de
1200 motor verscheen, goed
voor 30 pk. In 1961 werd er bij
dezelfde motor, door de
compressie te verhogen, 4 pk
extra verkregen. Hij was
alleen leverbaar in de luxere
uitvoeringen. De vraag naar
sterkere motoren voor de
Kever bleef echter groeien. In
1965 beantwoorde
Volkswagen die vraag met
een 1285 cc motor met een
vermogen van 40pk, gevolgd
KdF-wagen
Mede door de eisen d
Ministerie stelde, de
mocht onder andere niet
duurder worden dan 990
"Reichsmarken", liep het
project in het begin door
gebrek aan
ontwikkelingsgeld vrij stroef.
Ook de bemoeienissen en
geld-input van de fabrieken
aangesloten bij het
"Reichsverbandes der
Automobielindustrie" (RDA)
konden daar niets aan
veranderen. Na de overname
door "Die Deutche
Arbeitsfront" kon dankzij hun
financiële inbreng de
ontwikkeling van de auto voor
het volk, de "Volkswagen"
pas goed op gang komen.
Geld was beschikbaar
gekomen voor het verder
uittesten en doorontwikkelen
van eerder gemaakte
prototypen.
Dat werd dan ook intensief
gedaan. Adolf Hitler zelf
zorgde ervoor dat achter de
ontwikkeling veel vaart werd
gezet. Hij had de auto nodig
voor zijn propaganda
campagne. In mei 1938 legde
Hitler de eerste steen voor de
Volkswagen-fabriek aan de
oever van het Mitteland-
kanaal vlak bij het plaatsje
Fallersleben. In zijn
toespraak beloofde hij dat
iedere werkende Duitse
arbeider de kans zou krijgen
zijn eigen "Kraft durch
Freude" auto, destijds de
naam voor de Volkswa-x*
kopen voor 990 Rei-
Dezelfde prijs waarvoor je een
350cc motorfiets kocht. De
eerste KdF-wagens hadden
een 986 cc luchtgekoelde, 4
cilinder boxermotor met een
vermogen van 23,5 pk bij 3000
tr/min.
Het gaf de wagen een
topsnelheid van bijna 100
km/u. Adolf Hitler's beloften
konden door het uitbreken
van de oorlog niet
waargemaakt worden. De
produktiecapaciteit van de
Volkswagenfabriek werd
gebruikt voor de produktie
van militaire voertuigen op
basis van het chasis van de
KdF-wagen en ander rollend
en varend materieel.
Beetle mania
Vooral met de introductie van
deze motoren werd de Kever
ook in Amerika steeds
populairder. Met zo'n 400.000
duizend verkochte
exemplaren bereikte de
verkoop in Amerika in 1968
een absoluut hoogtepunt in
dat land. "Beetle mania" was
het gevolg en tot op de dag
van vandaag is dat niet meer
verdwenen. Aan de overkant
van de oceaan is het
verbouwen van de Kever tot
zogenaamde "Hotrod en
Customrod" immens populair
geworden. Het opvoeren van
motoren tot wel 400 pk en
aanbrengen van extra
accessoires in de vorm van
brede banden met velgen,
chromen delen is de
normaalste zaak van de
wereld geworden. De Kever
werd vooral populair bij
studenten en werd in de jaren
zestig, de "Flower power"
periode, niet voor niets de
"Love Bug" genoemd. Ook
ontdekte de Kever "Hol
lywood" want wie herinnert
zich niet de doldwaze
capriolen van "Herbie".
Hoewel Amerika zeer zeker
een grote afnemer was van de
Kever, werd hij in zijn
geboorteland het meest
aanbeden. Meer dan 16
miljoen exemplaren rolde er
daar uit de showroom. Dat is
te merken want wordt de
Kever op onze vaderlandse
wegen al een beetje een
opmerkelijke verschijning, bij
onze oosterburen val je er, bij
wijze van spreken, nog
gewoon over.
JLJS*** S