Corolla best verkocht )P Groot Februari Suzuki Spektakel lM MÈ GIJSBERS TILBURG BV 61 Mazda MX-5 1.8 leverbaar FStJ Renault Safrane onder f.50.000,= DIVERSE IJZERSTERKE AANBIEDINGEN Vanaf 3 V™10 februari a.s. )35 19.995. J 21.995,- "f 17.995,- DE AUTOMAAT Donderdag 3 februari 1994 pagina 7 DETILBURGSE KOERIER 994 pagina 6 KEVER Never ending story Uiterlijk ia Uniek ikzij hun K I srs tf.54.G iderir Ister waarvan aantrek- /ooral nu rco. Vraag OYOTA. f Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 013-355655 p uw hui- icht en u s u z u K 0 t/t V DE NIEUWE NORM IN BETAALBAAR AUTORIJDEN. l die het e wagen -~*it Swift Pearl I rijklaar eft nooit :t het 1934 door een 1493cc motor (44pk) in 1966. ie best p de Japanse lorolla voert nagenoeg ongewijzigd in produktie en dat blijft nog steeds een veel grotere prestatie. De Toyota Corolla loopt op dit moment in 14 landen van de Verdiplein 70, Tilburg, Tel. 013-553753 of bel: Abimex, Ridderkerk. Tel. 01804-40404 Swift Diamond en Swift Pearl DE ZUINIGSTE AUTO'S TER WERELD!!! 1 op 24.4 bij 90 km ECE Norm ƒ111,- wegenbelasting per 3 maanden SCHOONSTE EN ZUINIGSTE AUTO TER WERELD f Swift Diamond rijklaar ing met van de e comfort El Sedan, Bug, Coccinelle, Beetle zijn maar een paar namen voor een auto waarvan alweer bijna 60 jaar geleden de eerste schetsen werdei Het lijkt echter alsof van het leven van Kever" geen einde komt= Vele tienduize er nog jaar1'/ 111 nieuw Kever-achtig prototype op de Deti Show werd getoond. Karmann-Ghia De 1584cc motor uit 1970 bracht in het achteronder van de Kever het hoogst denkbare Ferdinand Porsche heef kunnen vermoeden dat I ontwerp dat hij begin 1£ presenteerde aan het Ministerie van Transport de meest verkochte auto (meer dan 21 miljoen) aller tijden zou worden. (ind. BTW, exd. rijklaarkosten en ML beh.) MadeinEurop' Overtuig u bij: Auto- en Garagebedrijf Frans van Eijck TUk..^ tai nto cco7co m gemaakt. i de "De geen einde komt. Vele tienduizenden lopen jaarlijks van de band, terwijl onlangs een ver-achtig prototype op de Detroit Motor Het leveringsprogramma van de Renault Safrane is per direct uitgebreid met twee zeer aantrekkelijk geprijsde modellen onder de naam Manoir. De Manoir is verkrijgbaar met de 110 pk sterke 2.2 liter injectiemotor en als 2.1 liter turbodiesel van 90 pk. De Manoir heeft eigenlijk volledig de uitvoering van de bestaande RN met standaard onder meer getint glas, elektrisch bediende portierruiten voor, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en centrale vergrendeling met afstandbediening. De Manoir-versies zijn herkenbaar aan een badge op de achterklep. De grootste verrassing zit in de prijs. Renault biedt deze basis Safrane namelijk aan voor f.49.825,= en komt daardoor onder de magische grens van f.50.000,=. De Manoir turbodiesel staat voor f.56.045,= in de prijslijst. Dit betekent een forse prijsverlaging van zo'n vierduizend gulden ten opzichte van de bestaande RN. De RN-uitvoering is echter vanaf nu uitgebreid met standaard ABS en een airbag voor de bestuurder en is verkrijgbaar vanaf f.54.325,=. Dat betekent dat alle Safrane's met uitzondering van de Manoir standaard zijn voorzien van een airbag en ABS. FSO: verrassend compleet, met 1.5 L injectiemotor of 1.9 L diesel, vier schijfremmen, vijf deuren, verstel baar stuur en nog veel meer. band en wordt in 130 landen verkocht. Sinds de introductie van de huidige reeks medio 1992 werden reeds 13.800 stuks van de serie in ons land afgezet. De modellenflora is zeer divers. De prijsopbouw start bij f.28.995,=. Dit jaar verwacht importeur Louwman Parqui ongeveer 11.000 Corolla's te verkopen. Met 237.537 verkochte eenheden was de Toyota Corolla in 1993 de best verkochte auto op i thuismarkt. De Coi al 25 jaar de verkoopranglijsten in Japan aan. Maar ook in Europa deed de Corolla het uitstekend. Voor het zesde achtereenvolgende jaar scoorde de Corolla hier als de best verkochte Japanse auto met circa 145.000 eenheden. Toyota introduceerde de eerste generatie Corolla in 1966. Sinds die tijd zijn er meer dan 20 miljoen auto's onder de naam Corolla verkocht. Toyota blijft trots roepen dat de Corolla samen met de T- Ford en VW-Kever tot de meest geproduceerde auto's ter wereld behoord. Een flauwe vergelijking daar vermogen, namelijk 50 pk. Tenminste als serie-auto, want tuningbedrijven en accessoirehandelaren zorgden ervoor dat de motoren ver opgevoerd konden worden. Dat maakte de Kever ook dankzij zijn simpele techniek en ijzersterke chassis uitermate geschikt om als donorauto te fungeren van ontelbare kitcars. Bouwpaketten van soms de meest waanzinnige carrosseriesoorten die op het onderstel van de Kever werden geplaatst. Maar ook gerenomeerde ontwerpers als Pininfarina en Mario Boano, welke als designer bij Ghia werkte, stortten zich op de auto. Uit het brein van Boano kwamen een prachtige cabriolet en coupé van de tekentafel. Beiden werden bekend als de Karmann-Ghic en zijn, hoewel er zo'n 444 duizend in de ateliers van Karmann werden geproduceerd, inmiddels gezochte klassiekers geworden. Een andere geliefde variant was de cabriolet. Geproduceerd in diverse uitvoeringen stond deze Kever, mede door zijn lieflijk voorkomen, vooral bij vrouwen vaak op het verlanglijstje. Het verdwijnen van de cabriolet Kever in 1980 deed dan ook veel harten breken. Toyota dit aantal met een forse reeks verschillende generaties heeft behaald, die bovendien technisch niet met elkaar te vergelijken zijn. De T-Ford en VW Kever bleven De zeer populaire Mazda MX-5 Roads wordt vanaf nu geleverd met een 1.8 liter 16-kleppenmotor in tegenstelling tot de 1.6 liter die tot nu toe voorin deze cabriolet te vinden was. Het vermogen is hierbij toegenomen van 115 tot 130 pk. Verder heeft Mazda gewerkt aan het nog verder verbeteren van de stijfheid van de koets, terwijl andere veren en dempers voor een nog beter weggedrag zorgen. In het interieur vallen vooral de gewijzigde stoelen met verstelbare hoofdsteunen op. De prijs van de MX-5 1.8i is vastgesteld op f.59.995,=. Voor stuurbekrachtiging wordt een meerprijs van tweeduizend gulden in rekening gebracht, terwijl voor vijfduizend gulden af-fabriek een meegespoten hardtop kan worden geleverd. Verder brengt het Japanse merk een interessante aanbieding op de MX-3. Deze compacte coupé wordt voor f.42.995,= geleverd in de Rally Edition met een houten stuur en pookknop in de kleuren clear white en mighty grey metallic. De MX-3 Rally Edition met 1.8 liter V6 motor staat voor f.51.995,= beperkt in de prijslijst. In zijn 60 jarig bestaan is de Kever eigenlijk nooit echt veranderd. Zowel zijn uiterlijk als basistechniek zijn tot op de dag van vandaag hetzelfde gebleven. In Puebla (Mexico) lopen er elke dag nog zo'n 500 van de band. Toch is er geen enkele andere massaproduktie auto die in zijn heje bestaan zoveel technische-en designverbeteringen heeft ondergaan als de Kever. Geen enkel bouwjaar is met elkaar te vergelijken. Zijn karakter verloor hij daarbij nooit en juist dat maakt hem zo uniek. Na de oorlog was tweederde van de fabriek één grote ruïne. Onder leiding van de Engelsen werd met de werderopbouw begonnen en werd langzaam maar zeker de produktielijn voor de Kever weer opgestart. Dat liep in het begin niet zonder problemen. De Kever was, vooral door de associatie met het gevallen Duitse rijk - was het niet Adolf Hitlers parade paardje geweest - niet echt bij de mensen geliefd. Maar de Kever overwon dat alles. Blonken de eerste van de band aflopende exemplaren niet uit van degelijkheid, langzaam maar zeker begon het publiek de auto te waarderen door zijn simpele techniek en goedkoop onderhoud. In 1955 waren er al een miljoen Kevers geproduceerd en was de wagen een normale verschijning in het straatbeeld van Europa geworden. Vanaf zijn eerste geboortedag is de Kever tot op de dag van vandaag doorgeëvolueerd. Vooral in technisch opzicht werden er de eerste jaren diverse verbeteringen aangebracht en veranderde langzaam het uiterlijk. De veranderingen in uiterlijk kenmerkten zich vooral in detailveranderingen. Hadden de eerste Kevers nog een kleine achteruit met spijl (brilletje) in 1953 werd die vervangen door een ovaal raam (ovaaltje). In 1957 konden de bestuurders nog meer genieten van het uitzicht rondom dankzij een grotere voor- en rechthoekige achterruit. Bouwjaar 1972 zag men bij de Kever de laatste Ikswagen, te grote verandering in uiterlijk eichsmark. in de vorm van een gebogen voorruit bij de VW 1303 (Super Beetle). De eerste na-oorlogse Kevers kregen een 1131 cc motor waar maar liefst 25 pk uitgeperst werd. Daar moesten de eerste liefhebbers het mee doen tot 1954 toen de 1200 motor verscheen, goed voor 30 pk. In 1961 werd er bij dezelfde motor, door de compressie te verhogen, 4 pk extra verkregen. Hij was alleen leverbaar in de luxere uitvoeringen. De vraag naar sterkere motoren voor de Kever bleef echter groeien. In 1965 beantwoorde Volkswagen die vraag met een 1285 cc motor met een vermogen van 40pk, gevolgd KdF-wagen Mede door de eisen d Ministerie stelde, de mocht onder andere niet duurder worden dan 990 "Reichsmarken", liep het project in het begin door gebrek aan ontwikkelingsgeld vrij stroef. Ook de bemoeienissen en geld-input van de fabrieken aangesloten bij het "Reichsverbandes der Automobielindustrie" (RDA) konden daar niets aan veranderen. Na de overname door "Die Deutche Arbeitsfront" kon dankzij hun financiële inbreng de ontwikkeling van de auto voor het volk, de "Volkswagen" pas goed op gang komen. Geld was beschikbaar gekomen voor het verder uittesten en doorontwikkelen van eerder gemaakte prototypen. Dat werd dan ook intensief gedaan. Adolf Hitler zelf zorgde ervoor dat achter de ontwikkeling veel vaart werd gezet. Hij had de auto nodig voor zijn propaganda campagne. In mei 1938 legde Hitler de eerste steen voor de Volkswagen-fabriek aan de oever van het Mitteland- kanaal vlak bij het plaatsje Fallersleben. In zijn toespraak beloofde hij dat iedere werkende Duitse arbeider de kans zou krijgen zijn eigen "Kraft durch Freude" auto, destijds de naam voor de Volkswa-x* kopen voor 990 Rei- Dezelfde prijs waarvoor je een 350cc motorfiets kocht. De eerste KdF-wagens hadden een 986 cc luchtgekoelde, 4 cilinder boxermotor met een vermogen van 23,5 pk bij 3000 tr/min. Het gaf de wagen een topsnelheid van bijna 100 km/u. Adolf Hitler's beloften konden door het uitbreken van de oorlog niet waargemaakt worden. De produktiecapaciteit van de Volkswagenfabriek werd gebruikt voor de produktie van militaire voertuigen op basis van het chasis van de KdF-wagen en ander rollend en varend materieel. Beetle mania Vooral met de introductie van deze motoren werd de Kever ook in Amerika steeds populairder. Met zo'n 400.000 duizend verkochte exemplaren bereikte de verkoop in Amerika in 1968 een absoluut hoogtepunt in dat land. "Beetle mania" was het gevolg en tot op de dag van vandaag is dat niet meer verdwenen. Aan de overkant van de oceaan is het verbouwen van de Kever tot zogenaamde "Hotrod en Customrod" immens populair geworden. Het opvoeren van motoren tot wel 400 pk en aanbrengen van extra accessoires in de vorm van brede banden met velgen, chromen delen is de normaalste zaak van de wereld geworden. De Kever werd vooral populair bij studenten en werd in de jaren zestig, de "Flower power" periode, niet voor niets de "Love Bug" genoemd. Ook ontdekte de Kever "Hol lywood" want wie herinnert zich niet de doldwaze capriolen van "Herbie". Hoewel Amerika zeer zeker een grote afnemer was van de Kever, werd hij in zijn geboorteland het meest aanbeden. Meer dan 16 miljoen exemplaren rolde er daar uit de showroom. Dat is te merken want wordt de Kever op onze vaderlandse wegen al een beetje een opmerkelijke verschijning, bij onze oosterburen val je er, bij wijze van spreken, nog gewoon over. JLJS*** S

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1994 | | pagina 31